The Full Monty (1997)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Peter Cattaneo
met Robert Carlyle, Tom Wilkinson en Mark Addy

Twee ontslagen staalarbeiders uit het Engelse Sheffield trachten een oplossing te vinden voor hun uitzichtloos bestaan. Geïnspireerd door een optreden van de Chippendales, denken zij erover om een dansact te creëren waarbij ze zouden gaan voor 'the full monty', een plaatselijke uitdrukking voor volledig naakt. Probleem is dat ze niet kunnen dansen en ook niet bepaald de meest sexy jongens van de stad zijn. Toch vinden ze nog vier kompanen en beginnen ze schoorvoetend te oefenen.

avatar van predator
Originele, leuke film met een fijne soundtrack. En de film is nog actueel ook.

avatar van Fryce
Prima Britse film die af en toe erg humoristische is.

Grappige leuke feel good komedie

YSV
Leuke tragi komedie. Acteerwerk goed. Heerlijke die Engelse humor

avatar van BlueJudaskiss
Prachtig. Heb dit ongeveer 18 jaar geleden voor het laatst gezien, en de film is nog altijd even leuk als toen. Een mooi, hoopvol verhaal met heel veel humor maar waar ook af en toe ruimte is voor ontroering - die prachtige scene tegen het einde als de vriendin van Mark Addy vertelt hoe ontzettend veel ze van hem houdt, ondanks of juist vanwege zijn figuur. Jammer dat er iets te veel lijntjes niet worden afgemaakt. Maar dan nog, dan nog... Zo ontzettend mooi dit!

Als ge met een film voordurend moet lachen dan is hij als komedie geslaagd en dan kunt ge toch niet nalaten er een hoog cijfer aan toe te kennen.
Hilarisch is het met de typische Britse flair en de even Britse sociale achtergrond van fabriekspopulatie, werkloosheid en gewoon van dag tot dag leven.
Tom Wilkinson vind ik de beste act.
Aanbevelertje.

avatar van Panta Rei
Net weer zitten bekijken ondanks dat ik de film op dvd heb.
Blijft een pareltje.

avatar van 93.9
Gewoon een recht toe recht aan Britse komedie.
Leuk.

avatar van jiesyboy
Deze film blijft leuk

avatar van Filmkriebel
Eén van mijn favoriete Britse films nog eens herzien. Als je hier niet vrolijk van wordt dan weet ik het ook niet meer. Full Monty is echt een geschikte therapie tegen somberheid en negatieve gedachten. Telkens ik die film zie voel ik me prima erna. Eén van de grote pluspunten is dat de humor niet grof en goedkoop is, wat wel makkelijk had gekund in een verhaal over werklozen die een stripact willen brengen. En dat is heus wel een serieuze drempel die moet overschreden worden. Dave die over zichzelf gecomplexeerd is en afhaakt toont een zeldzame gevoeligheid in die film. Ook met Gerald (toprol van Tom Wilkinson) amuseer ik me telkens weer... onder zijn schijnbaar ernstig voorkomen schuilt een verborgen lolbroek. En Carlyle natuurlijk, ergens een goede drommel die het slachtoffer is van de omstandigheden. Voeg er nog de opbeurende muziek erbij en je hebt een echte top-komedie!

avatar van notsub
Ik moet er wel voor in de juiste stemming zijn, maar gisteren ging The Full Monty erin als zoete koek. Het is dan ook precies de juiste mix van kolderieke humor met een maatschappijkritisch ondertoontje. Meerdere malen lag ik dubbel. Het blijft allemaal aan de goede kant van de streep, zonder dat het vulgair of te plat wordt. Dit is gewoon heerlijk vermaak tegen de achtergrond van de lelijke staalindustrie van Sheffield. Het contrast werkt fantastisch.

avatar van Lovelyboy
Inmiddels alweer een oudje en al heel wat keren gezien, desondanks is The Full Monty toch altijd weer een vermakelijke en innemende film

Luchtige doch redelijk straight on wordt het beeld van de ingestorte economie en werkeloosheid gebracht in Sheffield. What to do...? Is de vraag, het antwoord niet even logisch, vooral door de diversiteit binnen de groep, en hoewel het beeld en de charme die er is van de 'normale' man, is daar toch ook het beeld van een zeer onwaarschijnlijke groep met een bizarre ambitie. Een idee waar met horten en stoten en de nodige drempels naar toegewerkt wordt.

De charme van de film is de sarcastische Engelse humor waar vooral het eerder genoemde, de onwaarschijnlijke en diverse groep mannen die toch eigenlijk heel wat moeten overwinnen om tot een bepaalde daad te komen. En laat daar nu net de innemendheid van de film in zitten. De dikke, de oude, de magere, enzovoort die hun zelf overwinnen en ontstijgen. Voeg daarbij een aantal acteurs in goede doen Addy, Carlyle en Wilkinson, een prima soundtrack en een aantal kostelijke scènes zoals Hot Stuff in de wachtrij, hoe de familie van Horse zich zit te vermaken tijdens de repetitie, hoe Gerald alles probeert te verbloemen, Lomper opbloeit en het uiteindelijke optreden, en je hebt een meer dan prima film.

The Full Monty is daarmee wat mij betreft een kostelijk en vermakelijke film, met de nodige humor, een schare prima acteurs, fijne muziek zoals de swingband reggae achtige bewerking van de Rocky theme en voor een prima boodschap.