Billy Elliot (2000)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Stephen Daldry
met Jamie Bell, Julie Walters en Gary Lewis

1984. De 11-jarige Billy Elliot woont in een mijnwerkersstadje in het noordoosten van Engeland. Zijn moeder is onlangs overleden en hij moet vaak op zijn demente oma passen. Zijn vader en oudere broer Tony, beide mijnwerkers, zitten thuis. Ze zijn in staking. Billy krijgt iedere week wat geld voor zijn bokslessen. Hij vindt het boksen helemaal niet leuk want hij bakt er niets van. Wanneer Billy weer eens moet nablijven om zijn boksoefeningen te doen, ziet hij de balletklas van mevrouw Wilkinson trainen. Iets in de bewegingen van de meisjes spreekt hem aan en Billy besluit om mee te doen.

Ik vind het een mooie film met een goed verhaal.

avatar van RuudC
Het is leuk om te zien dat er ook films gemaakt zijn over jongeren die niet de gemakkelijkste weg kiezen. Billy Elliot is een goed geacteerd drama (enkel pa viel soms door de mand, maar was soms ook erg goed), maar heeft uiteindelijk toch te weinig om het lijf. De staking krijgt bijvoorbeeld maar weinig aandacht. Ook de gezinssituatie had veel beter gebruikt kunnen worden. Nu draait het toch erg om kleine Billy die stiekem zijn balletpasjes oefent. Blijkbaar voortdurend zonder dat pa het weet, en dan ga je al snel de spanning missen.

Natuurlijk is het een mooi verhaal en blijft het leuk om te zien hoe een jongen zijn conservatieve buurt op de kast jaagt met iets doodnormaals als ballet. Het vermaakt, maar er had veel meer in gezeten.

avatar van MH040
Niet slecht en keek prima weg, maar te sentimenteel en voorspelbaar.

avatar van hijman1946
zonder woorden n 5

avatar van The One Ring
Billy Elliot is een film die ik een lange tijd wat uit de weg gegaan was, omdat hij me niet aansprak. Het verhaal klinkt cliché en iedere andere film die Stephen Daldry maakte deed me niets. Dat eerste punt wordt niet ontkracht, want voor originaliteit hoef je hier niet te zijn. Het is een typische vertelling over iemand die iets doet dat buiten het verwachtingspatroon van zijn omgeving ligt.

Echter, Billy Elliot stak toch wat boven de middenmoot van dit soort type films uit om één reden: iedere keer dat er gedanst werd kwam de film helemaal tot leven. En dat is precies wat hier op de eerste plaats moest gebeuren. Billy zelf beweerd op een bepaald punt dat dansen voor hem als elektriciteit aanvoelt en dat wordt bijna invoelbaar. Daldry filmt deze momenten door Jamie Bells lichaam zo veel mogelijk totaal in beeld te brengen en hem zijn kunsten te laten vertonen, zonder al te veel overbodige montage.

Het maakt een verschil, want als de passie van Billy overgebracht wordt is het al meteen interessanter om te zien hoe het hem verder vergaat, zelfs al kun je de rest van het verhaal voorspellen. De acteerprestaties zijn ook wel fijn. De personages zijn niet uniek, maar een Julie Walters of de extreem stoïcijns ogende Gary Lewis weten er wel raad mee. De keuze voor de tijd van Thatcher pakt ook aardig uit, al is het maar door dat geweldige shot waarin dat meisje met haar stok lang de hekken ratelt, om vervolgens de ME lukraak op dezelfde manier te raken.

Helaas is het verder ook geen meesterwerk, daarvoor is het toch te voorspelbaar. Ook de muziekkeuze had wat meer inspiratie kunnen gebruiken. T-Rex hoor je niet te vaak en vooral Cosmic Dancer vindt zijn plaats hier, maar moeten we nu werkelijk nog maar eens London Calling in een film horen? Oh wel.

avatar van cucciolo
Het bijzondere aan deze film vind ik dat het, ondanks het muziek en dansgehalte, in de eerste plaats een film is, en een goede ook. Daldry blijft daar ook tot het eind toe heel consequent in. Het dans-gegeven dient volledig het verhaal.
Ik heb goede verhalen over de musical gehoord, maar denk dat je dat als een volledig op zichzelf staand iets moet beschouwen, tenzij de sfeer van de film dusdanig goed is overgebracht in de musical...maar dat betwijfel ik.

avatar van arno74
Mooie feelgooddrama en herkenbaar Brits. Het verhaal wordt behoorlijk luchtig gebracht met hier een daar wat droge humor. Het jongetje die de hoofdrol speelt draagt de film en speelt hier een Billy Elliot die stevig in zijn schoenen staat en tegen de vooroordelen omtrent ballet opbokst. Het verhaal is niet heel origineel en ook wel voorspelbaar maar het wordt op een dusdanige manier gebracht dat de bijna twee uur voorbij vliegen. Een fijne en mooie film, richting 3,5* wat mij betreft.

avatar van hdehoon
Ondanks, of misschien wel dankzij, het eenvoudige verhaal een heel sterke film. De filmmakers hebben een goede balans gevonden tussen de achtergrondsituatie en waar het in deze film om draait: Billy Elliot. De mijnwerkerstaking blijft terecht op de achtergrond, want dat is helemaal niet interessant voor een elfjarige jongen. We zien het vanuit zijn perspectief. Goed geacteerd, met veel humor en bij vlagen met een fabelachtige montage. M.n. de slotscene is prachtig opgebouwd en fantastisch gemonteerd. Kippenvel.

avatar van Tom-Hanks
Een mooie film met een degelijk verhaal. Ik vond het leuk dat iedereen praatte met een schots accent.

Zeer wisselvallig.

Positieve zaken: Het dansen, vooral wanneer Billy met zijn mentor en steun en toeverlaat op Born to Boogie zich helemaal kan uitleven. Verder het cinematografische vertoon van de grauwe, desolate arbeiderswijken (al is dit meer karakteristiek van de Engelse filmindustrie dan een vondst van de regisseur) en de ambigue karakterschets van de mentor: aan de ene kant ijzig en rigide in haar ambacht, warm, sensitief en motiverend als mens.

Negatieve punten: De acteerprestatie van de vader; totaal niet geloofwaardig wanneer hij een woedeaanval krijgt, gelukkig valt het alleszins mee wanneer hij eenmaal achter zijn zoon gaat staan (hetgeen door de uitvoering ook wel als een kunstgreep aanvoelde). Billy zelf is alleen leuk wanneer hij het brutale joch mag spelen. Verder is de muziekkeuze zeer rommelig te noemen; soms komen er leuke nummers voorbij maar dikwijls ook lukraak ingezet en totaal niet compatibel met het vertoonde beeld. Tot slot worden de cliches natuurlijk niet geschuwd, al kan het er als feel good movie nog net mee door.

MaartenTuinstra
Teleurstellend, er had wat mij betreft meer ingezeten.

Natuurlijk een mooi verhaal, maar het wist mij noch te raken noch mee te slepen. Het acteerwerk viel me dan nog mee, al waren enkele bijrollen onder niveau. Bovendien een beetje cliché hier en daar.
Fijn sfeertje, dat wel. Ik snap de positieve reacties, zal wel smaak zijn.

Zeer mooie film is dit wel.
Prima verhaal, uitstekend geacteerd door de ganse cast.
Heeft me kunnen boeien van begin tot einde.
En daar bovenop, puike muziek, o.a. van The Clash en T. Rex...
Warm aanbevolen deze film !!