

Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 115 minuten
Alternatieve titel: Seven Beauties
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Lina Wertmüller
Met onder meer: Giancarlo Giannini, Fernando Rey en Shirley Stoler
IMDb beoordeling:
7,7 (6.364)
Gesproken taal: Duits, Italiaans, Spaans en Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Pasqualino Settebellezze
De Italiaanse soldaat Pasqualino bevindt zich in het Duitsland van de Tweede Wereldoorlog en komt er in het strijdgewoel een strijdmakker tegen. Ze bespreken de gekte van wat ze meemaken en zo komt Pasqualino ertoe om te vertellen van zijn geschiedenis in Napels; daar had hij enkel zusters en een moeder, die hem bijkans tot waanzin dreven.
Externe links
Acteurs en actrices
Pasqualino Frafuso aka Settebellezze
Pedro the Anarchist Prisoner
Commandant
Concettina, a Sister
The socialist
Francesco - Pasqualino's comrade
Don Raffaele
Pasqualino's mother
The lawyer
Madman (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments

hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Heb deze film gezien, maar weet er niks meer van. Die Giancarlo Giannini is of was het boegbeeld van die malle Wertmüller. Zat in al haar films. Giannini is zo'n acteur die nergens bang voor is : vette overdrijving, ordinaire pooiers spelen, underdogs, aanstellerij...
Foute snor, hoedje scheef.
Daar houden we van.

OttoO
-
- 29 berichten
- 430 stemmen
Mijns inziens een film met één van de meest tragische plotwendingen uit de filmgeschiedenis: spontane totale zelfvernedering om het eigen hachje te redden. Dat de rest van het verhaal komische elementen bevat maakt het geheel wat meer verteerbaar maar doet niets af aan de verbijsterende blik die ons op de geënsceneerde hel wordt gegund. Een absolute aanrader voor wie met een evocatie van absolute radeloosheid overweg kan.

pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Plotwending?De plot vloeit keurig volgens de normen, zoals opgesteld door ome Ari, voort uit het karakter van de (anti) held,geen wending dus imho.Ik wil verder niet vervelend worden,maar de synopsis slaat werkelijk alles qua desinformatie.
Hoe dan ook:we zouden dit werk kunnen definieren als een mix tussen typische jaren 70 politieke allegorie,commedia all'italiana over een zuidelijke neanderthaler en zijn eigenaardigheden,en een holocaustsploitation.Eigenlijk doet het allemaal sterk denken aan Kusturica(mn underground) in zijn bizarrerie, hoog tempo,groteske personages(met snorren dus),gecombineerd met stock footage,onderbroekenlol en uiteraard volksmuziek(ic Napolitaans) op de achtergrond/voorgrond.Enfin,de inspiratie door Fellini lijkt me ook duidelijk,en we krijgen hier enkele van de lelijkste wijven uit de filmgeschiedenis te zien,om van te kotsen werkelijk.
De KZ-episodes vond ik wat minder,hebben we allemaal wel vaker gezien.Toch zitten er aardige vondsten tussen als een gozer die verzuipt in een bad vol poep (stiekem genotsmomentje),maar vooral de scène met die vleesberg die afgewerkt dient te worden.Als je daar niet impotent van wordt,ben je een grote.Goed gefilmd ook met dat groene licht.
Giannini is zeer goed,al is zijn accent dan volkomen nep.Voor de goede orde:de film switcht continu tussen Pasquale's wederwaardigheden in Napels en die in de oorlog.
Aanstekelijke soundtrack met de reeds gememoreerde volksdeuntjes en ook de Walkurenrit,die naar het schijnt Coppola zou hebben geinspireerd voor AN(al is de bekendheid van dit stuk zodanig dat je aan deze bewering niet per se geloof hoeft te hechten).
Wat ik minder vind is de typische jaren 70 socio-politieke boodschap:fascisme is tot in het extreme doorgevoerde kleinburgerlijkheid,dwz gewetenloze kruiperij.Lijkt me wat kort door de bocht.Trouwens,het zal geen toeval zijn dat Wertmuller na de seventies spoorloos is verdwenen.

Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Een ongelofelijk gekke film. Mijn emoties gingen razendsnel alle kanten op, het verloopt van klucht naar diepe menselijke horror en visueel van schoonheid naar ultieme lelijkheid, en weer terug. De niet-lineaire tijdlijn helpt hier ook aan mee.
Alles wordt perfect ondersteund door de ene keer vrolijke volksmuziek en de andere keer een gepassioneerd Italiaans levenslied of stemmige operazang.
Giancarlo Giannini speelt de sterren van de hemel, kan allerlei types en gemoedstoestanden spelen, heel boeiend en overtuigend. Overige acteurs zetten ook goede types en karikaturen neer.
Wat nu de clou van het verhaal is? Ik moet het even laten bezinken, want de getoonde beelden kunnen metaforen zijn.
De man die vervuld was met een absurd groot eergevoel en een macho familietrots maakte allerlei bizarre keuzes (moord, verkrachting, verraad) en veranderde compleet zelf naar een oneervol schepsel. Ook hijzelf wordt diep vernederd en door de mangel gehaald. Maar hij leeft, zo eindigt het wrang.
Wanneer gedraagt de mens zich menselijker, buiten of binnen de oorlogsituatie? Ik kan er na het zien van deze film geen antwoord op geven.

JulesTMNT
-
- 286 berichten
- 198 stemmen
Ik sluit me volledig bij Dreiecke aan. Een aparte maar zeer interessante mix van verschillende genres en stijlen. Giannini zet een sterk personage neer en er komen een aantal boeiende scénes voorbij.
Het had hier en daar wat beter uitgevoerd kunnen worden, maar deze is zeker de moeite waard.
Een ruime 7.

606
-
- 23766 berichten
- 11757 stemmen
Komisch niet heel veel, drama dat wel, Oorlog dat ook zelfs beetje misdaad.
Dat alles bevat deze film om een goede film te zijn.
Sterk geacteerd en goed gebruik van muziek.
Soms is de film hard en laat de werkelijkheid zien van de tweede wereldoorlg.
3,5 ster

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Nogal een aparte film. Aanvakelijk wist ik zelfs niet wat er van te maken, zeker niet wat genre betreft. De film wisselt een verhaallijn van tijdens de Tweede Wereldoorlog met een komische misdaadvertelling over gebeurtenissen die daarvoor plaatsvonden. De twee delen lijken ondanks het gedeelde hoofdpersonage nauwelijks aan elkaar te plakken en het duurde nog een tijd na de film voordat ik een idee had waarom er gekozen is om deze twee verhalen in een film te vertellen. De toon is zo verschillend in beide gevallen. Het misdaadverhaaltje kon ik nauwelijks serieus nemen (op een manier die de bedoeling was), terwijl het oorlogsdeel langzaam maar zeker gruwelijk werd, ondanks de humor die ook daar zit. De film vertelt een verhaal over de waarde van eer in uiteenlopende omstandigheden en in het bijzonder lijkt het een satire te zijn op hoe belachelijk een specifiek Italiaans eergevoel is. In het misdaadverhaal handelt Pasquelino uit masochistisch eergevoel, maar dat oogt al belachelijk in de uiteindelijke moord en er blijft weinig van over als hij zich voor gek laat verklaren. Vervolgens verdwijnt alle eer als hij seks heeft met de kampbewaker in de gevangenis. Als hij dan ook nog zijn vriend moet vermoorden is het hele concept van eer van geen enkel belang meer. En hoe cliché het bij een oorlogsfilm ook is om te zeggen dat het om de waanzin van oorlog gaat heeft oorlog zelden zo waanzinnig geoogd als hier.
Pasqualino is ook een merkwaardig mannetje. Bijna een beroepsidioot. Je kon er makkelijk een volbloedkomedie omheen maken, maar Giancarlo Giannini voegt er een bepaalde menselijkheid aan toe die het moeilijker maken om het slechts uit te lachen en Wertmüller draait er ook nog eens een qua toon moeilijk vast te pinnen maar briljante film omheen die het kijken naar Pasqualino op de eerste plaats een pijnlijke ervaring maakt. De scène waarin hij seks heeft met de commandant springt eruit in zowel absurditeit en pijnlijkheid, maar er is ook een schitterende woordeloze rechtbankscène, waarin de film voor het eerst een droevige toon vindt. De communicatie tussen Pasqualino en zijn vriendin, afgewisseld met de gezichten van zijn advocaat en familie die iets anders uitdrukken leveren een bijzonder pareltje op.
Een moeilijke film om vast te pinnen, maar zeer de moeite waard. Ik had er voor Zomergasten eigenlijk nog nooit van gehoord, maar ik ben blij dat ik gekeken heb. De film lijkt ietwat vergeten, maar was in zijn tijd kennelijk beroemd. Ondanks dat het een Italiaanse film was kreeg hij Oscarnominaties voor Beste Mannelijke Hoofdrol, Scenario en Regie (de eerste nominatie voor een vrouwelijke regisseur overigens). Hoe de film uit het zicht is verdwenen is me een raadsel, want verdient is het zeker niet.
4*

Roger Thornhill
-
- 5486 berichten
- 2153 stemmen
Het waren juist die Oscarnominaties die me de titel van deze film deden kennen, want ik heb me altijd afgevraagd wat de naam van Giancarlo Giannini deed tussen die van Robert de Niro, Peter Finch, William Holden en Sylvester Stallone in Amerikaanse produkties als Taxi driver, Network en Rocky (ik zal niet zeggen typisch Amerikaanse produkties, want Taxi driver is dat heláás niet en Rocky hópelijk niet).
Bizarre film, die in de herinnering misschien nog beter wordt dan hij eigenlijk is. Dat kan ook wel komen door de prachtige rol van Giannini; ik heb het idee dat zijn spel simpeler oogt dan het lijkt, want met zijn Jean Rochefort-snorretje en knappe gestalte is hij tegelijkertijd een mooie Latin lover en een extreme parodie daarop. Onvermijdelijk doet hij me aan Marcello Mastroianni denken, die er ook altijd een groot genoegen in schepte om zichzelf te kakken te zetten waar dat maar kon (nog altijd geniet ik van La grande bouffe).
Misschien dat het einde wat te abrupt was -- ik was zelf in ieder geval verrast dat de film opeens afgelopen was. Aan de andere kant is Pasqualino niet de persoon om aan zelfreflectie te doen, dus dat zou óf onecht zijn geworden óf overdadig moralistisch. Maar een iets natuurlijk verloop vanaf zijn terugkeer in Napels naar het einde van de film zou voor mijn gevoel toch passender en minder schokkerig zijn geweest.
Ik sluit me verder bij The One Ring hierboven aan. Pippi il Buffone's opmerking "Trouwens, het zal geen toeval zijn dat Wertmuller na de seventies spoorloos is verdwenen" lijkt me zelf wat kort door de bocht.

oemoemenoe
-
- 659 berichten
- 617 stemmen
best aardig , maar niet iets om stil te zetten als je FF koffie gaat zetten......

starbright boy (moderator films)
-
- 21173 berichten
- 4348 stemmen
Heel erg Italiaans en heel erg seventies. Nogal wat Italianen waren toen bezig met het fascisme, macht en betrokken daar ook seksualiteit bij. Het een en ander leidde tot Pasolini's Salo een tijdje na deze film en de thema's nog verder verkennen kon toen haast niet meer, dus volgens mij was het daarna wel gedaan.
De film is grotesk en uitbundig, plat en karikaturaal ook soms, maar het bruist ook van het leven en de creatieve ideeën. Het stuk in het kamp balanceert fraai op een randje van smakeloosheid en kunst. Een prachtige doordachte en soms ook ontroerende theatrale voorstelling van een kamp. Met een Ilse Koch-achtige kampbewaakster op wie de gladde hoofdpersoon (die wel een overtrokken versie van het clichebeeld van de Italiaanse man lijkt te spelen), al zijn gevoelens projecteert.
Erg boeiend, niet meteen mijn altijd mijn smaak geloof ik, maar ik vind hem nu denk ik al beter als toen ik hem net gezien had.
Dik 3.5*

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Moeilijk voor mij om deze film behalve een drama ook een komedie te noemen. Die beelden in het concentratiekamp logen er anders niet om. Wel goed gevonden om in de rol van kampcommandant een keer een vrouw te nemen. Ja, dit soort vrouwen waren er destijds ongetwijfeld. Ilse Koch, om er maar een te noemen. Het bleken ook altijd oerlelijke vrouwen te zijn die hun frustraties daarom af moesten reageren op weerloze gevangenen.
Het deel van de film dat zich in Napels afspeelde vond ik niet zo interessant. Het deed af en toe wat Fellini-achtig aan. Je weet wel. Druk, druk, druk..... Veel gedoe om niks. Typisch Italiaans.
3,5*

ghostman
-
- 5697 berichten
- 5 stemmen
Een ongelofelijk gekke film. Mijn emoties gingen razendsnel alle kanten op, het verloopt van klucht naar diepe menselijke horror en visueel van schoonheid naar ultieme lelijkheid, en weer terug.
Inderdaad , wat een schizofrene film . Alle menselijke oeremoties worden tijdens de film geactiveerd en op de proef gesteld . Je kunt geen kant op , een film die voor altijd bij je blijft eenmaal je hem gezien hebt . Wat mij betreft is deze film een onvervalst Italiaans meesterwerk !
***** / ***** , Viva l'Italia !

Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Vreemdste wat ik in tijden zag. Erg ongemakkelijke combinatie tussen komedie en ellende.

Flavio
-
- 4340 berichten
- 4592 stemmen
Een geslaagde tragikomedie, met een prima rol van Giannini als rasopportunist die zichzelf verliest tijdens de Tweede Wereldoorlog. Leuke Godfather-light achtige perikelen in het vooroorlogse Napels worden afgewisseld met holocaust-horror. Daarbij ook een gedenkwaardige scene met een SS kampbewaakster die wel wat weg heeft van Donald Trump- voor vrouwelijke schoon moet je deze film sowieso niet opzetten, de titel had wat dat betreft niet misleidender kunnen zijn.

ghostman
-
- 5697 berichten
- 5 stemmen
Beste intro ooit ? Oh , yeah !!! Pasqualino Settebellezze opening - YouTube

Movsin
-
- 7555 berichten
- 8024 stemmen
Lafaard, onderkruiper en plantrekker zijn de rollen die Giancarlo Giannini weergaloos vertolkt in een film waarvan vooral, naast wat zwarte humor, onbehaaglijke grilligheden en een pak gore en intrigerende scènes zullen blijven hangen.
De gruwel van WO II, het doden om te doden, de concentratiekampen, het onmenselijke wordt dik onderstreept.

joolstein
-
- 8967 berichten
- 7407 stemmen
Na een openingsmontage (waarvan ik nog steeds bedoeling niet echt snap) van zwart-witte archiefbeelden uit de Tweede Wereldoorlog en een verteller die in een spottend scat-achtig gedicht "Oh yeah!" herhaalt (iets in de trant dat de mensen die de fascistische leiders steunden, zelf ook verantwoordelijk moeten worden gehouden en de goedgelovigheid van de massa) Hierna zie je twee deserteurs in de Tweede Wereldoorlog elkaar ontmoeten in de Duitse bossen, vervolgens een scène van een dansje door een corpulente vrouw in één of andere club...De film springt vanaf dan van psychiatrische inrichting, naar een concentratiekamp
Dat blijken flashbacks te zijn van de opportunistische Napolitaanse Pasqualino. Werkelijk...nu moet ik dus medeleven met iemand die zichzelf een onweerstaanbare vrouwenverleider beschouwt. (de film doet ook nooit iets om dit veranderen) En dat ook nog door een acteur die niet eens zo heel goed komisch talent bezat. Maar oh...het is een komedie? Tja natuurlijk een Burleske aangezien die ontstaan zijn in Italië...Zucht lachen met een lijk die scheten laat of regelmatig de vlezige vrouwelijke vorm afgeschilderd als komisch. Van satire of zwarte humor kan ik niet spreken...
Het gedrag van Pasqualino is meestal gewoon beschamend, gaat zelfs over de schreef als hij een vrouw verkracht en dat speelt om te lachen. (zelfs horrorfilms die dit soort scenes vaak veel explicieter in beeld brengen, beschouwen dit niet als grappig!) Echter die scene wekt ook geen enkele emotie op, er is geen afkeer (wat slechte zaak was) of een oordeel. Alles moest blijkbaar maar clownesk zijn?
Misschien zie ik deze film verkeerd en niet in de context van zijn tijd, want in 1975 werd het genomineerd voor vier Oscars (zelfs de eerste vrouwelijke regisseur die voor een Oscar genomineerd werd) en kreeg lovende recensies. Maar ik vond helemaal niets goed aan de film; het acteerwerk is overdreven, er was totaal geen connectie met de hoofdpersoon, als het al komische was, heb ik het grappige ervan niet kunnen ontdekken. Het was plomp en nogal achterhaald.
Het laatste nieuws

Waargebeurde film 'Society of the Snow' krijgt indrukwekkende trailer voor Netflix

'Boiling Point'-serie met Stephen Graham binnenkort te bekijken in Nederland

Paul McCartney en Elton John spelen mee in vervolg van 'This Is Spinal Tap'

Al opgenomen spelshow niet meer op RTL 4: 'Past beter bij Videoland-publiek'
Bekijk ook

Novecento
Drama / Historisch, 1976
376 reacties

Divorzio all'Italiana
Komedie, 1961
20 reacties

Il Deserto dei Tartari
Oorlog / Drama, 1976
16 reacties

Riso Amaro
Drama / Misdaad, 1949
44 reacties

Bellissima
Drama, 1951
32 reacties

Ieri, Oggi, Domani
Komedie / Drama, 1963
28 reacties
Gerelateerde tags
concentratiekampstrijdtweede wereldoorlognaples, italyzusoorloglegerdiefhonorgerman officer vrouwelijke regisseurjaren 40
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.