Predator 2 (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen Hopkins
met Kevin Peter Hall, Danny Glover en Gary Busey

Dit vervolg op Predator gaat over detective Mike Harrigan (Glover) die in een bikkelharde strijd is verwikkeld met drugsbendes in Los Angeles. Als ook de predator zich in de strijd mengt is de maat vol voor Harrigan. Hij is vastbesloten een einde te maken aan al het geweld en voorgoed het afgrijselijke monster te vernietigen.

avatar van Shadowed
Niet best.

De minste uit de trilogie en de twee na minste uit het gehele Alien & Predator universum. AVP: Alien vs. Predator heeft voor mij de plaats ingenomen voor de minste film uit het gehele universum. De predator-reeks spreekt me minder aan dan de Alien reeks, maar soms heeft het wel wat. Predator zelf is bijvoorbeeld nog wel geinig.

Deze film is wel op z'n Predatos, erg lomp. De opening was in ieder geval wel goed raak met een spectaculaire schietpartij op straat tussen agenten en bendeleden. Als ik dan de rest van de film zie, denk ik dat de film wellicht zelfs beter tot z'n recht was gekomen als actie/misdaadfilm zonder predators erin, aangezien dat wel het leukste stuk was.

Want zodra de predator zijn intrede maakt verzwakt de film weer en is het een stukje saaier. De predator maakt namelijk maar weinig indruk en heeft eigenlijk nooit een dreiging. Het zijn altijd te duidelijk mensjes geweest in pak maar het kan met genoeg lompheid nog werken. Die lompheid ontbreekt na de opening.

De toon is wel lomp, maar het geweld na de opening is beperkt. Meestal is het in een donkere, mistige of zelfs flikkerende omgeving. Niets is echt volop in beeld wat de delivery wat mak maakt. En daardoor begint de film langzaam steeds saaier te worden totdat de interesse eigenlijk gewoon weg is.

Glover speelt ook een wat onnozele rol. Indruk maken doet hij in ieder geval niet. Enkele bijrollen doen het ook slecht, of juist wel leuk stiekem. Busey en Paxton kunnen er bijvoorbeeld wel mee door. Maar rollen en acteren zoals dat van Alonso was wel heel ernstig. Dat je dat soort onnozele types nog cast ook.

Heel erg saai is het nooit, want er gebeurd uiteindelijk wel een hoop, maar het was weleens een vermoeiden opgave. Voor een actiefilm als deze is dan een groot alarm. Dat een film vanuit een jungle-setting ook over moet gaan naar een stadssetting is ook jammer, want dat is al zo vaak gedaan. Hou het toch gewoon in de jungle.

Maar goed, niet een al te beste film. De grootste teleurstellers uit het Alien & Predator-universum komen toch echt van de Predator kant. En dat is jammer, aangezien de reeks zo leuk begon. En de opening beloofde ook redelijk wat.

avatar van FunkStarr
Deze film wordt alleen maar beter en beter naarmate ik hem vaker zie. Het einde was ook eigenlijk de perfecte opening voor een tof 3e deel maar helaas is dit er nooit van gekomen. Verhoging van 3.5 naar 4*.

Blijft mooi die waargebeurde verhalen.

avatar van Don Homer
Stephen Hopkins kan zich met het tweede deel van Predator niet meten met zijn voorganger. Het is een matige film geworden die erg rommelig begint met een rare gang oorlog. Het duurde erg lang voor ik zonder moeite de aandacht erbij kon houden. Desalniettemin is het einde best gaaf en toch het kijken waard voor de liefhebbers.