Predator 2 (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen Hopkins
met Kevin Peter Hall, Danny Glover en Gary Busey

Dit vervolg op Predator gaat over detective Mike Harrigan (Glover) die in een bikkelharde strijd is verwikkeld met drugsbendes in Los Angeles. Als ook de predator zich in de strijd mengt is de maat vol voor Harrigan. Hij is vastbesloten een einde te maken aan al het geweld en voorgoed het afgrijselijke monster te vernietigen.

avatar van VincentL
Predator 2

Het vervolg op het succesverhaal van deel 1. Dat deel wist zich van andere actiefilms te onderscheiden door middel van een paar kleine puntjes - nu zijn de meeste actiefilms gemiddeld, en steken er slechts een paar naar boven of naar beneden uit - van de rest te onderscheiden. Het vervolg ontpopt zich als een actiefilm die zich in die grote marge van gemiddeld bevindt.

Het verhaal is hetzelfde, de setting en de acteurs heel anders. Het is jammer dat de machomannen overboord zijn gegooid, en daar wat scharminkels voor in de plaats zijn gezet. Het verhaal speelt zich ook niet meer in de jungle af, maar in de urbane samenleving. Die switch is wel even wennen. Vooral in het begin heb je het idee dat er maar wat gebeurtenissen bij elkaar geraapt worden om een geheel te creëren. Als de drugoorlog echter overboord gaat, en slechts de predator nog centraal staat, komt de film op degelijk niveau. Het duurt dan echter al te lang. Tegen het einde aan kak je in en heb je het wel bekeken. Het tempo ligt met name in het begin te laag, en dat is funest voor het einde. Zonde, want het einde is zeker vermakelijk.

Het acterend vermogen ligt bijzonder laag in deze film Oke, Danny Glover speelt zeker vermakelijk, maar de rest neemt zijn rol net te serieus. Goed acteren is geen pre in een actiefilm, maar ik had het idee dat sommige goed wilden acteren. En ja: dan gaat het mis.
Zo zijn Maria Conchita Alonso en Bill Paxton een beetje van het padje af. Die twee weten niet hun draai te vinden en zijn dan ook verschrikkelijk om aan te zien. Zij hadden eerder uit het verhaal mogen verdwijnen dan Rubén Blades, want die speelt meer op Glovers niveau. Dit had beter omgedraaid mogen worden.

Visueel is het verhaal aardig in orde. In het begin heb je het idee dat de beelden door de ogen van de predator je opgedrongen worden. Je ziet ze zo vaak dan je bijna zelf in infra-rood gaat kijken. Toch herstelt ook dit zich naarmate de film vordert.
De actie zit gewoon snor, en valt niet veel op aan te merken.Tegen het einde worden we ook hier nog op een mooi toetje getrakteerd, want het vliegtuig van de predators ziet er gewoon mooi uit.

Ik twijfel, tussen een krappe onvoldoende of een krappe voldoende. Het begin vond ik echt matig. Aanvankelijk vulde ik 3* in, maar bij nader inzien zijn er toch te veel minpuntjes. Predator 2 moet zich dus iets minder dan een gemiddelde actiefilm noemen.

Slechte film in zijn algemeen 1,5

avatar van Mike 1984
Hoewel Glover geen Arnie is, blijft hij een goede acteur. Het spreekt me minder aan dan in de jungle van de eerste Predator, maar ik geef deze film toch een krappe voldoende. Het is me ook een raadsel wat sommige "acteurs" in deze film kwamen doen, bij momenten storen sommige scènes enorm, en dan enkel en alleen over het acteerwerk.

puckb96 schreef:
Die Danny Glover blijft toch een leuke acteur vind ik zelf

Ja de film en het verhaal zijn echt slecht vergeleken met de eerste maar omdat danny clover erin speelt is die toch een 2,5 waard.
En dat er op laats meer predators zijn zal dat wel wat te maken hebben met het 3e deel.

avatar van JacoBaco
En dat er op laatst meer predators zijn, heeft er alleen mee te maken dat er gewoon meer predators zijn en dat er meerdere predators zijn, is natuurlijk vanzelfsprekend. Maar even serieus, het doel van die scene is o.a. vooral laten zien hoe lang de predators al naar de aarde komen om te jagen en dat zij dat ook op andere planeten doen. En je ziet dus een schedel van de beroemde Alien, maar dat was naar mijn idee niet meteen bedoelt voor een Alien vs Predator film. Meer om aan te tonen hoe bad ass de predators zijn.

avatar van HK Senator
Matige films. Alien rules wat mij betreft. Ook de muziek is zeer storend. Ik had de hele tijd het idee dat ik naar Back to the Future zat te kijken waarin ik de score van Silvestri wel zeer geslaagd vindt. Predator was eenmalig.

avatar van FunkStarr
Herzien, toch wel een erg leuke film eigenlijk. Glover speelt heerlijk en Busey heeft ook een leuk rolletje. Ook heerst er weer een lekkere cheesy 80's sfeer. Kan natuurlijk niet tippen aan het origineel, maar toch een goed vervolg.

avatar van Roger Thornhill
Ja, nou heb ik toch een Blu-ray met veel extra's, maar waarom staat dít geniale filmpje er niet op? Weer zo'n rechtenkwestie?

"He's on safari – and you're the lion." Tja, de verrassing van deel 1 is er natuurlijk al vanaf: terwijl de kijker daar ongeveer evenveel wist als Dutch en zijn mannen, weet hij nu al vóórdat de film begint tegen welke tegenstander de helden vechten, dus moet het plezier nu liggen in het uitwerken van de formule, net zoals je in een vampierenfilm bijna altijd het gegeven tegenkomt dat iemand niet weet waar toch die twee gaatjes in de hals van het dodelijke slachtoffer vandaan komen terwijl je als kijker het personage wil toeschreeuwen: "HEB JIJ DAN NOOIT NOSFERATU EN DRACULA EN INTERVIEW WITH THE VAMPIRE EN BLADE EN TWILIGHT GEZIEN?!?"
        Enfin, het patroon is dus bekend, maar de invulling is naar behoren: de actiescènes zijn lekker over-the-top, het titelpersonage ziet er goed uit, de cast doet het prima (vooral de vet aangezette rollen van Paxton –net zo druk als in Aliens– en Busey –net zo onaangenaam als vrijwel altijd–), en Maria Conchita Alonso vormt de kers op de taart met haar zeldzaam ongeloofwaardige tough street detective : “those officers are bleeding to death! Fuck, they’re dying, man!” – ik heb toch zelden zulk slecht spel gezien, hoewel de Columbiaanse drugsbaron met zijn toneelmatige “What the fuck you’re doing now, man? You’re crazy!” haar nog aardig naar de kroon steekt (maar dat komt natuurlijk omdat hij die zin ondersteboven moet uitspreken). In The running man vond ik Alonso nog een heel aardige verschijning, maar hier zakt ze echt op onvoorstelbare wijze door het ijs.
        Ach, wat kan ik er van zeggen, ik heb nou eenmaal een zwak voor deze franchise, en dit deel vond ik gewoon veel leuker dan verwacht. "you’re cutting off my dick and shoving it up my ass!"

avatar van KingJ
best wel aardig B-filmpje... gisteren na 25 jaar herzien
stoorde me jammer genoeg regelmatig erg aan het slechte acteren

waar deel 1 nog steeds staat als een huis vond ik deze gedateerd aanvoelen

avatar van kleintje 2
Ondanks dat de special effecten zijn verbeterd op sommige punten en het verhaal wel wat warrig overloopt op het eerste deel blijft ik bij mijn 3 sterren max. Toch ik snap het begin niet echt hoe komt de predator nou in los Angeles terecht en waarom alleen daar en alleen op aarde ? Dit zal waarschijnlijk veel over de vervolgdelen vertellen.

toch een leuk vervolg al is het eerste deel beter.maar heb me weer super vermaakt.een goed vervolg.

avatar van N00dles
Het origineel vond ik al als kind supervet. Het was weliswaar een jaren '80 actiefilm met over the top actie, maar Predator zat net even iets beter in elkaar zit dan de gemiddelde Schwarzenegger-flick. De sfeervolle jungle, de angstaanjagende antagonist en hoge production value maakten het tot een waar spektakel.

Dit vervolg is echter niet meer dan een zwakke, campy B-film, met een setting waar de Predator totaal niet in thuishoort. De introscène alleen al is lachwekkend onrealistisch, waarin agenten in een vuurgevecht zijn verwikkeld met karikaturale drugsbendes. Niet alleen staan veel agenten erbij alsof ze op vakantie zijn (zonnebrillen en petjes), ze gedragen zich ook onprofessioneel en roepen de meest debiele dingen. Het dieptepunt is Danny Glover, een agent die zich als roekeloze mongool in de strijd mengt, alle protocollen negerend en met gevaar voor zichzelf en anderen een gewapende bende te lijf gaat met enkel een shotgun. Rrright.

Het zet de toon voor een film waarin werkelijk niets klopt. De personages zijn stuk voor stuk irritant (Bill Paxton bijvoorbeeld), het plot loopt voor geen meter en de ontknoping is te ridicuul voor woorden. Als ik niet beter wist, zou ik denken dat ik naar een mislukte parodie aan het kijken was.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nutteloos en erg goedkoop ogend vervolg(dat begin met die shoot out tussen criminelen en politie, wat slecht...) op een ware sci-fi actieklassieker met een superieure Schwarzenegger. Die film kan ik opnieuw blijven zien door de heerlijke macho sfeer en de coole actie, maar Predator 2 weet niks toe te voegen aan dat gevoel. De jungle is verlaten voor de achterwijken van Los Angeles, een slecht idee, want het voelt nu als een gemiddelde Amerikaanse politiefilm. Ook Danny Glover versterkt dat beeld. Hij was geweldig als agent in Lethal Weapon, maar in zo'n soort film hoort de man niet thuis. De actie is saai, de locaties oninteressant en de Predator krijgt geen enkele kans om uit te blinken. De scene in de trein was aardig, maar het waren geen scenes die bij een Predator film horen. Nee, beroerd werkje.

2* (was 2,5*)

avatar van Fisico
Mijn tweede film deze avond. Deze had ik in een ver verleden ook al eens gezien. Ik wist waaraan ik toe was, maar gezien de opportuniteit en ik niets beters te doen had, wou ik deze nog eens zien al was het maar om hem te quoteren.

Zoals het zo vaak gaat met sequels is het niveau vaak een pak minder dan de originele. De Predator met Arnie was voor zijn genre echt top, maar wat Hopkins gedaan heeft met dit vervolg is echt hemeltergend. Mochten er gevangenisstraffen op bestaan was hij alvast geen vrij man meer. De mythe en de sfeer van deze manhunter is volledig verkracht en gedegradeerd met dit vervolg. Er is geen enkel element in deze film dat doet uitschijnen enigszins in de buurt te komen van het origineel, integendeel zelfs. Eigenlijk vond ik het enige leuke aan de film de nieuwe gadgets van de Predator, maar ook hier schaadt de overdaad aan materiaal de magie. De speer vond ik niets speciaals, ook de speerpunten passen niet bij de Predator. De frisbee en het net gingen nog nipt.

Het verhaal was erg mager en het medeverhaal met de rivaliserende drugbendes vond ik erg oninteressant en niet passen bij de film. Ook Danny Glover, die ik uiterst apprecieer in Lethal Weapon, vond ik passen in de film als een tang op een varken, om nog maar te zwijgen over de manier waarop hij rondloopt in de film. Qua ongeloofwaardigheid kan deze film wel tellen: tientallen voorbeelden eigenlijk. En eigenlijk ook totaal onrealistisch hoe Glover steeds weet te ontsnappen aan de dood (of een aanval van de Predator). Dan vond ik het gevecht van Dutch in het origineel geloofwaardiger (zeker in de directe confrontatie ermee). Ook leken kogels de Predator niet te deren, behalve als Glover schoot natuurlijk (het kaliber was mss wat zwaarder, maar dan nog).

Kortom, oninteressant vervolg met een hoogst ongelukkige cast, locatie, actie, enz ... Weinig echte lichtpunten voor mij alvast, jammer.

avatar van xxERWINxx
Vermakelijke film, natuurlijk niet zo mooi en goed als het sterke 1e deel, maar deze film is zeker niet slecht.
Dit keer niet in de jungle maar in de stad! Er worden veel moorden gepleegd en er zit genoeg actie en spanning in.
Ook het eind vond ik geslaagd, toch kan hij natuurlijk niet tippen aan de jungle in het 1e deel en Schwarzenegger doet niet mee, maar dan nog een voldoende voor deze film!
Op naar Alien vs Predator.

avatar van Roger Thornhill
Minder pakkend muziekje, maar blijft grappig...

avatar van Kondoro0614
Predator 2

Ik ben geen fan van dit tweede deel in de ‘Predator’ reeks. Vond er vrij weinig aan, gebeurt niets spectaculairs en ik vind dat de gehele film nogal slapjes doorgaat waarbij het moeilijk is om je concentratie zo goed mogelijk vast te houden. Ik had een grote verwachting voor dit deel aangezien ik het eerste deel aardig geslaagd vindt, is dit gewoon een zware tegenvaller. Ik heb de DVD versie mogen lenen van een collega van mij die er zelf met ‘ Cyborg (1989) ‘ tussen uit is gegaan die hij mocht lenen van mij. Morgen geef ik de film terug, toch met wat negatieve uit eindes aan de gehele film.

Tuurlijk, de Predators zijn echt super gaaf. Toffe setting met een gave look en de film blijkt bijna perfect te worden. Toch is het verhaal wat mij erg tegen houdt en ook de speciale effecten die Stephen Hopkins erin heeft proberen te gooien zijn om eerlijk te zijn waardeloos: wat dacht je van het moment dat Lieutenant Mike Harrigan het hol in loopt van de Predators en de overige Predators tevoorschijn komen. Hoe verschrikkelijk zag dat eruit, en zag vooral die benen al! Natuurlijk kun je met de computers van nu het rook wel wat mooier verdelen zodat de benen er niet zo verknipt uitzagen maar dit was gewoon prutswerk en zo gaat het nog wel door. Het neon-groen achtige bloed vond ik leuk en voor de rest was de film op dit gebied wel te doen.

Het verhaal was redelijk. We worden op de feiten gedrukt door een keiharde actie scene die de film weet te openen. Een drugsbende die het opneemt tegen de politie. Wanneer Lieutenant Mike Harrigan het op gaat nemen tegen de bende word het ze te heet onder de voeten en gaan ze versterking halen uit het huis: beter wapens, betere bescherming en vooral meer wapens met een snuifje cocaïne. Eenmaal bezig zich te versterken worden ze aangevallen door iets buitenaards: de Predator. De Predator slaat ook toe wanneer de mannen van King Willie een bepaalde man offeren en de Predator vermoordt King Willie nog even. Lieutenant Mike Harrigan is vast beraden de predator te pakken en zet alles op alles om hem tegen te gaan.

Jammer dat Kevin Peter Hall ons heeft verlaten na zijn overlijden aan H.I.V. want hij speelde uitstekend de Predator. Actie was goed maar het smaakte naar meer en dat kwam niet. Voor de rest, prima zondag middag film maar het is niks speciaals.

avatar van Gerlof1378
Leuke en vermakelijke actiefilm met veel schieten en bloed, Danny Glover speelt de hoofdrol in deze prent en dat doet hij erg leuk. Ook de rest van de cast speelt aardig en ja Kevin Peter Hall als de Predator speelt weer goed. Deze mag dan wel minder zijn dan de 1st hij blijft leuk en is het kijken meer dan waard, echt zo'n lazy sunday movie.

avatar van FunkStarr
Blijft toch een heerlijke film dit kan niet tippen aan het geniale eerste deel maar toch valt er genoeg te genieten en vind ik het acteerwerk helemaal niet slecht. Glover speelt gewoon erg goed en op sommige momenten is de film zelfs spannend (ook al weet je bij voorbaat al hoe het afloopt). Van mij had er zelfs nog een extra schepje bovenop gemogen wat betreft die jamaicanen (heerlijk hoe dat wordt neergezet) en ja, er zit zelfs humor in de film welke redelijk geslaagd is. Kortom een lekkere no brainer welke eigenlijk geen moment verveelt en een hoge herkijkwaarde.

avatar van paul83
Zo te lezen nemen een heleboel reaguurders de setting van de film wel erg serieus...De over de top actie bij de openingsscène, de Hardcore nieuwslezer en het chaotische politiekantoor zeggen al genoeg toch?

Het speelt zich, net als bij Robocop, af een alternatieve en niet al te beste 'toekomst'. De 2e helft van de film kantelt van actie naar sci-fi thriller/horror zoals in het eerste deel.

avatar van Left4Dead
Duidelijk minder dan het eerste deel. Soms wat knullig in acteerwerk maar vaak knullig in editing. Mist regelmatig de gewenste timing waardoor het er amateuristisch uitziet. Nee, waar het eerste deel alles aardig voor elkaar heeft, laat dit deel veel steken vallen. Halfje eraf.

avatar van Bélon
Stuk leuker en spannender dan verwacht. Kan uiteraard niet tippen aan deel 1 maar best OK voor tussendoor en veel beter dan het quasi lollige kaasfeest uit 2018.