Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

AVP: Alien vs. Predator (2004)

2,78 (1944)
1944 stemmen

Verenigde Staten / Duitsland / Tsjechië / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
101 minuten / 115 minuten (director's cut)

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Sanaa Lathan, Ewen Bremner en Lance Henriksen

Een team van onderzoekers, wetenschappers en archeologen, onder leiding van een schatrijke industrieel, reist naar Bouvet om enkele piramides te onderzoeken, die nog ouder zijn dan die in Egypte en Mexico. Het lijkt er op dat ze gemaakt zijn door een oervolk dat voor onze tijd over de Aarde heerste. Daar aangekomen ontdekken ze allerlei fossielen en skeletten van buitenaardse wezens, en het vermoeden bestaat dat enkele van hen nog steeds in leven zijn. Wanneer ze de piramide betreden blijkt dat er nog een gevaar op de loer ligt. Andere wezens hebben lang gewacht tot de piramide eindelijk geopend werd: de Predators...

avatar van GUNTHER-123
in deze film staan de dodelykste wezens uit de engste sci-fi films tegenover elkaar.twee buitenaardse rassen zyn verwikkeld in een allesvernietigende oorlog en wie er ook mag winnen:wy zyn de verliezers.zeer goede film maar het tweede deel is nog beter

avatar van schenkowiets
kijkt geweldig weg !

Welke blu ray moet aanschaften

avatar van n1d0
Een verspilling van tijd. Een bron van ergernis.

vond het toch wel een mooie film.heb me weer vermaakt.ja een leuke film.

avatar van thoyouknow1980
Vermakelijke actievolle film
Toch wel genoten van het hele piramide sfeertje.
Ook is er lekker veel actie aanwezig,en is alles mooi gemaakt

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De plannen voor een vijfde Alien met Ripley waar Ridley Scott én James Cameron aan werkten werden van tafel geveegd toen Alien vs. Predator werd gemaakt. Sigourney Weaver, Scott en Cameron vonden het allemaal een belachelijk idee. Dat is het natuurlijk ook en het resultaat heeft vrij weinig met de Alien franchise te maken. Enkel Lance 'betaal en ik kom' Hendriksen is een terugkerend gezicht uit de serie. Verder zien we in Alien vs. Predator een hoop nieuwe, maar vooral uitermate oninteressante gezichten. Uiteraard doen personages er in een film over knokkende Xenomorphs en Predators niet echt toe, maar het had toch wel iets meer kunnen zijn dan het oersaaie slachtvee dat hier voorbij komt huppelen.

Na allerlei gezanik over piramides en expedities beginnen er vervolgens doden te vallen door zowel de Predator als de Xenomorph. En dan blijkt dat de studio de keuze heeft gemaakt om de film PG-13 te maken. Met andere woorden, een film waarin twee moordlustige wezens elkaar te lijf gaan en er mag geen bloedvergieten worden getoond. Met als gevolg dat in zo'n beetje alle sterfscènes personages uit beeld worden gesleept en we hun schreeuw nog wat horen echoën in het volgende shot. Na een uur komen de Predator en Xenomorph eindelijk tegenover elkaar en vinden er een aantal gevechten plaats die enigszins overeind blijven door de aardige special effects. Echt enorm spectaculair of vernieuwend is het niet, maar het maakt de film nog enigszins vermakelijk. En dat vermaak heb je hard nodig, want verder is AVP niet een film die je nog lang bij zal blijven.

2,5 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw bekeken, de eerste keer in de vermoedelijk 13 jaar terug dat ik de film de vorige keer zag. Toen was ik nog redelijk onder de indruk, dat wil zeggen dat ik de actie wel tof vond. Maar ik heb in de tussenliggende jaren wat meer filmsmaak gekregen denk ik, net als ik de Alien reeks vaker heb gekeken en dan ben ik wel echt een stuk kritischer over de film die 2 toffe franchises met elkaar kruist. Dat wil zeggen, Alien, Aliens en Predator zijn klassiekers in het genre en beide monsters zijn enorm iconisch. Vooral de Alien is wel echt ontzettend bruut en creapy. Jammer dat beide reeksen teveel vervolgfilms die niet de moeite waard waren hebben gekregen, maar de basis van beide reeksen is nog steeds top.

Jammer dat Paul W.S. Anderson deze film mocht maken, de man die ons al 15 jaar lastig valt met hele beroerde Resident Evil films, die puur gericht op simpele actie en vervelende slowmotions zijn. Je kan dus wel raden wat zijn handelsmerken in deze films zijn. Het eerste half uur is wel sfeervol, met een koude, besneeuwde basis waar de problemen beginnen, maar als het echt los gaat is het allemaal erg ongeïnspireerd, totaal niet spannend en allemaal moeilijk te volgen door de donkere beelden.
De Xenomorph komt er ook beroerd vanaf, alsof de Predator de betere zou zijn in de strijd. Pas richting het einde worden de verhoudingen een beetje eerlijker hersteld.

Wat me overigens het meeste van allemaal stoorde is hoe ''vriendelijk'' de film is. Waar Alien, Aliens en Predator (1) R-rated waren en snoeihard geweld toonden, daar is deze Alien vs Predator enorm braaf. Alle brute momenten gebeuren buiten beeld en dat is gewoon zonde. Je brengt 2 iconische monsters terug in 1 film en je toont dan niks van hun wreedheid? Dan heeft de film erg weinig bestaansrecht wat mij betreft. De CGI beelden zijn overigens wel aardig, maar wel te nadrukkelijk aanwezig. Gaat toch ten koste van sfeer en charme. Alles bij elkaar is het gewoon een mislukt project, ondanks dat het allemaal nog best te kijken is.

2,5* (was 3*)

Ik had er een hard hoofd in voordat ik hem ging kijken, maar hij is mij super meegevallen. De sfeer is OK en het verhaal ook wel. Jammer van het einde. Dat vond ik niet sterk.

avatar van xxERWINxx
Beter deel dan Predator 2! Ik had deze film nog nooit gezien en waagde me vandaag aan deze film, hij is me niet tegen gevallen!
Leuk om te zien en de sfeer / muziek en actie is uitstekend, ook mooi gemaakt allemaal.
Het einde werd een beetje teveel van het goede, maar verder niet storend.
2 wezens tegenover elkaar en dan nog de mens...
Ben benieuwd naar het 2e deel van Alien vs Predator

avatar van Kondoro0614
AVP: Alien vs. Predator

Ik wil al sinds een langere tijd de duo films ‘AVP: Alien vs. Predator’ weer eens te herzien. Ik ben een fan van de Predators maar de Aliens van Ridley Scott hebben zo ook wel hun aantrekkingskracht. Vandaag (en gisteravond een klein stukje) tot het besluit gekomen deze film weer te herzien, ik had hem al klaar staan om te kijken in de vakantie en gisteren maar besloten deze te kijken en ik moet zeggen, ondanks dat dit de zoveelste herhaling is (ik wou hem graag herzien omdat ik er nog een mening voor moest schrijven) heb ik me prima vermaakt. De gang in de film is soms wel te zoeken en de concentratie niveau is er maar weinig maar goed, dat ben ik zo langzamerhand wel gewend bij de films van Paul W.S. Anderson. Hoewel ik 101 minuten wat aan de lange kant vond, er konden aardig wat scenes weggelaten worden, is de film wel redelijk snel voorbij gegaan en ik heb me buiten alles wel gewoon weten te vermaken met deze film.

Ik weet nog wel dat een maat van mij helemaal weg was van de Predators, al voor mij. Hij had destijd het videospelletje gespeeld en (toen speelde we samen games) op een online platform noemde hij zijn groepen altijd ‘Predators’. Dankzij hem ben ik langzamerhand in de AVP collectie gerold en dat zorgde er ook voor dat ik voor mijn filmverslaving en mijn aanmelding op MovieMeter de Predators en Aliens al kende dus deze film kent echt wel zijn nostalgie. Toch betekend dit niet dat deze film goed gaat scoren want zo goed is de gehele film niet. Ik vond het bloed er matig uitzien, erg nep ogend en sommige CGI scénes waren echt slecht (wanneer ze de trap van de tempel aflopen en je gewoon ziet dat er twee plakplaatjes in geplakt zijn) en typisch op zijn Pauls.

Qua acteerwerk zat het wel snor, het is niet van de beste niveau maar het kijkt niet vervelend weg. Hoewel ik Sanaa Lathan een beetje een irritante personage. Het hele ‘superheldin’ rol vond ik niet vermakelijk en hoewel het hele team van Sanaa afgeslacht werd is ze natuurlijk als enige die de monster aan kunnen, daarbij nog het overdreven dramatisch gezeur in het begon was allemaal niet vermakelijk.

Het verhaal was redelijk. We volgen een team van Weyland Inc. die doormiddel van een onderzoekscentrum er achter komen dat er op een onbewoond eiland een hitte detectie ontstaat en besluiten op onderzoek uit te gaan, ze verwachten er een grote schat te vinden. Weyland roept een aantal mensen bij één om zich tot zijn groep toe te voegen, waaronder Sanaa Lathan. Met dit team gaan ze op onderzoek uit waar ze een oude tempel vinden waar ze besluiten in te gaan. Ze er wel achter dat dit een offertempel was waar een oude beschaving deze tempels hebben gebouwd voor een reden: hun heersers te bedanken en offers te brengen aan hun. De heersers waren in deze zin de Predators die er voor zorgden dat de mensen konden bouwen. Hun offers waren het binnelaten van de Xenomorph en deze te laten broeden zodat de Predators hun konden vermoorden (de Xenomorphs) en daardoor heerser te worden.. Hoewel het verhaal niet bepaald spannend is, was het wel redelijk te volgen en ik viel er niet door in slaap.

Al om al, redelijke wegkijker en ik houd mijn cijfer. Vond de film nog wel redelijk om te volgen maar word nergens echt speciaal en dat is zonde.

avatar van des1
Horror is in de eerste plaats een kwestie van opbouw van spanning, een stukje mystiek en vooral weglaten wat vervolgens door de kijker mag worden ingevuld. Die lessen worden met voeten getreden in deze film. Aliens en Predators waren vooral baddies in latex pakkies die het beeld doorkruisten. Een magere 2,5*.

avatar van xxERWINxx
Zeer goede en spannende film, zeker wanneer ze ondergronds zijn en met die draaiende gangen en tunnels, deed mij een beetje denken aan The Mummy.
En dan nog meerdere Predators samen met Aliens die ook nog eens tegenover elkaar staan in een gevecht.
Vrij spannende film en geen moment verveeld, ook het einde was erg geslaagd!
Op naar Alien vs Predator Requiem

avatar van knusse stoel
Eergisteren de opvolger hiervan gezien AVPR: Aliens vs Predator - Requiem (2007) en dat kan ook wel, want het zijn geen opvolgende films van elkaar. Misschien dat sommigen onder ons dan stellen dat aan het einde van vrijwel iedere "Alien" film een monstertje uit een eitje o.i.d. komt kruipen en zo verwijst naar de volgende maar dat heeft geen enkele invloed op het verhaal van een mogelijke opvolger.

Deze film uit 2004 is qua opzet leuker dan die uit 2007 want er zit iets meer verhaal in en de set biedt ook meer ruimte aan spanning. Het speelt zich af in (mogelijk de eerste ter wereld?) een piramide onder het ijs op de Zuidpool (Antarctica) en door de onverwachte veranderingen/wendingen in het "gebouw" is het voor de onderzoekers en experts dan ook een heel gepuzzel om hier na binnenkomst, weer levend uit te komen.
Een redelijk spannende film met een waardering van een 7 van ons.

avatar van Shadowed
Oei.

En ik dacht dat het vervolg AVPR niet veel slechter kon zijn. Het blijkt zelfs nog net een stukje beter te zijn dan dit deel. En dat vind ik bijzonder, omdat zo'n regisseur als W.S. Anderson altijd wel garant staat voor een avondje goed vermaak. Met AVP bewijst hij ook gewoon heel erg brakke films te kunnen regisseren.

En nu was het al geen perfect regisseur, maar er gaat toch wel een hoop mis in een al gedoemd-te-mislukken idee. Want waar in Azië Sadako en Kayako ook al tegenover elkaar zijn komen te staan (hoe krijg je het voor elkaar) vond men het ook nodig 2 iconische figuurtjes tegenover elkaar te zetten. En dat lukt dus niet op deze manier.

Een groot minpunt aan de film is vooral de te brave uitwerking. Waarom PG-13? Voor het geld waarschijnlijk. Met het recente The Meg was het hetzelfde verhaal. Het is allemaal gewoon te braaf. Want hier vloeit er af en toe snel bloed tegen de muur, maar verder dan dat komt het niet.

En voor de rest gaat er gewoon te veel mis. Vooral in de regie. Lelijk, zeer lelijk camerawerk. Slechte effecten en predators die er totaal niet uitzien. Ik vond het al redelijk lompe verschijningen, maar dit slaat echt alles. Dat ze dan zo intelligent zijn kan ik totaal niet serieus nemen.

Ik ben team Alien, dus als zowel hier als in het vervolg de predators weer winnen, is dat niet erg leuk. Maar dat was niet het ergste. Het stompzinnigste moment was het moment waarop Lathan met een predator gaat samenwerken was echt triest. Dat Lathan bij het doden van een alien ook nog onovertuigend Arnie gaat imiteren is ook echt bedroevend.

Maar voor de rest zitten er ook nog aardige momentjes in. De grote explosie in het einde bijvoorbeeld. Maar het eerste gevecht tussen zo'n predator en een alien zag er vooral leuk uit. Dat de alien ook nog eens mag winnen is natuurlijk helemaal super!

W.S. Anderson is een actieregisseur. Die moet je niet aan projecten zoals dit overlaten. Kies liever een subtieler regisseur. En maak het toch aub gewoon R-rated. Zo'n PG-13 project werkt toch bijna nooit? Waarom dan wel in een cross-over tussen twee R-rated film personages?

avatar van Left4Dead
Gedeeltelijk kun je er Resident Evil in terug zien, een gebouw onder de grond die een geheim verbergt. Ook hier een team die het geheim wil ontrafelen met gevaar voor eigen leven. De idee achter een combi Alien en Predator komt oorspronkelijk van een game, heb die destijds nog wel gespeeld. In ieder geval twee soorten die je liever niet tegenkomt.

Heb 11 prenten van Anderson gezien tot nu toe, gemiddeld een 2,77. Hij heeft voor mij veel middelmatige films gemaakt, maar een aantal zijn echt aardig te noemen. Hier gaat het om actie/SF, best wel mijn genre. En het gaat hem goed af wat mij betreft, ik heb me er weer eens flink mee kunnen vermaken. Deze is in ieder geval een stuk beter dan het vervolg, ook al kreeg deze in die tijd veel kritiek. En met die kritieken ben ik het niet volledig eens, het is geen topper, dat is waar, maar een ontspannende actieprent welzeker.

Het ziet er aardig uit, het script loopt vlot en de regie is in controle. Het geluid staat er prima op en de soundtrack doet simpelweg prima zijn werk. Het is ietwat mager qua verhaal maar voor mij geen probleem, de actie en de beestjes vullen het gemis op. De cast is aardig en ben altijd een fan van Henriksen geweest, één van de beste acteurs die nooit in een echte grote film een grote rol heeft mogen krijgen. Spijtig noem ik dat.

Een halve ster erbij op. Niet hoogstaand maar wel vermakelijk.