AVP: Alien vs. Predator (2004)

2,78 (1930)
1930 stemmen

Verenigde Staten / Duitsland / Tsjechië / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
101 minuten / 115 minuten (director's cut)

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Sanaa Lathan, Ewen Bremner en Lance Henriksen

Een team van onderzoekers, wetenschappers en archeologen, onder leiding van een schatrijke industrieel, reist naar Bouvet om enkele piramides te onderzoeken, die nog ouder zijn dan die in Egypte en Mexico. Het lijkt er op dat ze gemaakt zijn door een oervolk dat voor onze tijd over de Aarde heerste. Daar aangekomen ontdekken ze allerlei fossielen en skeletten van buitenaardse wezens, en het vermoeden bestaat dat enkele van hen nog steeds in leven zijn. Wanneer ze de piramide betreden blijkt dat er nog een gevaar op de loer ligt. Andere wezens hebben lang gewacht tot de piramide eindelijk geopend werd: de Predators...

avatar van bioscoopzaal
Ik heb me ook geen seconde verveeld. Het acteren was, op Lathan en Henriksen na, niet zo heel bijzonder, en ook de dialogen overstegen amper de middenmoot. Maar wat doet dat er toe als de Predators het tegen de Aliens opnemen? Als fan van beide reeksen was dit voor mij de ultieme guilty pleasure.

Ik kreeg zelfs rillingen van plezier toen de geweldige Alien Queen voor het eerst in beeld kwam. En ook de Predators zijn met hun nieuwe pakjes cooler dan ooit. Bovendien vond ik ook de backstory nog best leuk uitgewerkt en ontstaan er gelukkig geen continuïteitsfouten met eender welke Alien of Predator-film.

Wat mij betreft Andersons meest genietbare film.

3.5 sterren.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Net als elke andere film van Anderson die ik gezien heb krijgt deze ook weer 2 sterretjes: onzinnig cliché verhaaltje dat voor geen kont boeit maar best wegkijkt, met een paar erg aardig geschoten scenes. Leuke actrice, die Sanaa Lathan.

En een leuke X-Files referentie voor de fans.

Ik lees hier toch weer een hoop vreemde dingen. Leeg verhaal, houterige acteurs, slechte dialogen ... volgens mij zien sommige mensen iets te rooskleurig naar de oudere Alien/Predator films. Zal wel jeugdsentiment zijn. Nee het verhaal was niet veel, nee geen spetterende dialogen en acteerprestaties, maar die zijn er ook nooit geweest.

Wat me eigenlijk nog meer verbaast is dat de Predator hier als favoriet personage gezien wordt. Heb het altijd een nogal slap en unfair wezen gevonden (al die equiment, maar eens effectief zijn lukt toch steeds niet). Geef mij maar de alien, al wordt die in de laatste paar films toch ook veel tekort gedaan. In Alien was het naast de ultimate killer, ook nog eens een intelligent wezen, wat het tot de ultimate badguy maakte. Nu is het vooral een 'attack en masse wezen' geworden, nogal jammer toch.

Op zich heb ik me nog best vermaakt met deze film, zeker het eerste uur. Het moment dat de eerste alien een pred spiest was toch stiekem een beetje kwijlen. jammer dat ze het er verder weer enorm slecht vanaf brengen. Het laaste half uur verglijdt de film echter in typisch flauw gewauwel, al helemaal wanneer pred en dat meisje upteamen. Zielig.

Maar waar ik me nog het meest aan erger is de tagline van deze film. Toch wel een van de meest markante en grofste leugens die ik al gezien heb. Hoezo, we lose ?

Ach, niet de ergste Aliens in de lijst, da's nog steeds Alien 4, maar het wordt tijd dat ze eens een deftige regisseur vinden die eindelijk de alien eer aandoet. 2* voor deze. 3* voor het eerste deel, het laatste half uur zorgt enkel voor irritatie.

avatar van Prudh
Regelrecht belachelijke film. Predator is echt een meesterlijke film. Alien en Aliens, top! AvP 1&2, de videogames, zijn ook erg vermakelijk. En dan komt Anderson met deze bagger. De characters zijn nul uitgediept. Het acteerwerk laat behoorlijk te wensen over. De restyle van de Predator laat hem lijken op een legopoppetje. Een medogeloze jager die vriendschap sluit met een mens? Ongehoord. Pulp. Bagger. Niet kijken. Een halve ster meer dan 1 omdat Mully ("What're ye doin' Tony!?") erin zit.

avatar van BoordAppel
Het kon er mee door. De decors en special effects zijn allemaal erg goed maar de uitwerking van het redelijke verhaal was toch minder. Nergens wordt het spannend of eng. Niet alles klopt ook met de andere alien en predator films maar ik kan het de makers in dit geval wel vergeven.

Vond de actiescene nog wel aardig, vooral die gevechten tussen de alien en de predator, helaas zaten die er niet veel in. Ook met einde had veel meer gedaan kunnen worden die alien queen is namelijk erg stoer, en verdient wat meer screentime en zou eigenlijk gewoon iedereen keihard af moeten maken.

Mijn advies voor filmmakers: laat die alien en predator maar rusten en verzin zelf een cool monster. Deze wezens zijn al genoeg uitgemolken.

avatar van ToNe
Zo...
Ik verwachtte al niet veel van een combinatie Alien-Predator-Paul W.S. Anderson, maar AvP bleek een ergere misbaksel dan ik me had kunnen voorstellen.
Door de overexposure van de Predators zou je bijna vergeten dat het jagers waren ipv Unreal Tournament deelnemers. De actie die volgt ontstijgt het niveau ook niet van een doordeweekse Hercules/Xena episode, met de de scene waar Predator en mens rennen voor de explosie als Kodak-moment.
Alsof een martial-arts Predator al niet zo erg was, doet onze vrouw aan jungle-survival door slimme resource-management. Ik moest spontaan denken aan een holbewoner en een sabeltandtijger...

avatar van otherfool
Alleen al waard om te kijken vanwege Henriksen, deze kruisbestuiving van de Alien en de Predator films (waarvan de eerste kwalitatief een paar stapjes hoger staat). Hoewel vermakelijk en vol actie was ik toch niet helemaal tevreden hierover: de 'uitleg' over de betekenis van beide groepen vond ik maar zo-zo, net als het kiezen van een kant door de mensen.

2* voor een bij tijd en wijle toch wel vermakelijke film.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
De verwachtingen bij mij waren niet echt bijzonder hoog voor een film met de titel Alien Vs Predator. Maar aangezien ik de Alien reeks erg goed vind wou ik deze toch eigenlijk ook wel eens zien. Nou dan het resultaat is nog slechter dan ik al verwachte! wat een pulp zeg. Predator ziet eruit als een mislukte Power Ranger en mijn arme, dierbare aliens lijken wel misvormde plastic Velocoraptors uit Jurrasic Park . Een van de vele films overigens waaruit AVP schaamteloos kopieërt. Verder is het hele acteerwerk en verhaal werkelijk POEP!
Heel snel vergeten dit en maar weer eens gaan genieten van de echte top Sci-Fi Horror uit de originele reeks. 0,5*

avatar van Rianneke_Dan
Ik heb hem in de bioscoop gezien, vond hem wel leuk om te kijken.
Vaag verhaal maar zeker wel leuke stukjes!!

avatar van Phoenix
Waarom kon de beste milieu-expert ter wereld op Antarctica een half uur rond huppelen in alleen een strak topje?

2* voor de aardig uitgewerkte clash tussen deze 2 iconen uit de filmgeschiedenis.

avatar van thunderball
Best een leuke spectaculaire film, begrijp niet zo goed wat de alien/predator die hards nou zo tegen deze film hebben, vond hem in ieder geval beter dan de laatste Alienfilm en de tweede Predatorfilm.

ok het is allemaal niet hoogstaand, maar als pulp kijkt het lekker weg, is vermakelijk en biedt het nodige spektakel, wat verwachten jullie van een film als deze dan nog meer??!!

Ook regisseur Anderson kan blijkbaar niet veel goeds doen, maar hij is wel degene die met dit project jaren lang heeft lopen leuren, dus zonder hem zouden we de confrontatie tussen beiden horror iconen nooit hebben gezien (of het had nog in ieder geval heeel lang geduurd!)!

Dit was zijn droomproject en ook al is ie misschien geen begenadigd regisseur, hij heeft er toch iets leuks van gemaakt.

Ik hoor nu al twee jaar dat er van alles niet klopt en dat er geen rekening met de oude films wordt gehouden.

Wat klopt er dan niet?

Voor mij is ie toch wel 3,5 ster waard!

avatar van JacoBaco
Een lichte teleurstelling deze film.

Het moest er natuurlijk wel een keertje van komen. De Predator meets de Alien. (vooral na de stille hint op het einde van Predator 2)

Gelukkig hadden ze geen romantisch etentje in gedachte met sfeervolle muziek en kaarslicht. Nee, de strijdbijl tussen die 2 zal nooit en te nimmer worden begraven. Dat wordt gelukkig ook wel duidelijk.

De film komt ontspannen op gang, dat wel, maar dat vond ik verder niet echt storend. Met een (goede) opbouw is niet altijd iets mis. De personages zijn redelijk vermakelijk om naar de kijken en je weet, het spectakel is nabij. Ja en vervolgens is het dus zover en dan vliegt het Alien zuur en de groene smurrie van Predator je inderdaad om de oren.

Heel leuk allemaal, maar het voelt toch als een gemiste kans. Zeker voor Alien en Predator maatstaven. Bij films van dat kaliber hoort toch echt de nodige viezigheid. Het Predator bloed bijvoorbeeld. Ja dat is groen, dus daarom mag het zeker wel regelmatig in beeld komen? En de helm die ze dragen moet toch echt wel iets sterker zijn dan dat. Ook dat wordt letterlijk pijnlijk duidelijk op een gegeven moment. Over de Predators kan ik alleen maar zeggen: Het zijn een paar enthousiaste snotneuzen die ik dus daarom niet teveel kwalijk mag nemen. De Aliens daarentegen gedragen zich naar mijn idee prima.

Het is dus wel te merken dat de film ook voor de jongere doelgroep bedoeld is. Dat vind ik voor een film als deze helaas niet gepast.
Het resultaat in mijn ogen omdat er zeker een paar hele amusante scenes in zitten, toch nog een fijne film om naar te kijken.

* * *

avatar van Halcyon
Gisteren nog maar even herzien. Bij een herziening valt pas op hoe slecht het design van de Predator wel is. Veel te opgepoetst en overdreven uitgerust met allerlei snufjes. Tot daar nog aan toe, maar de Predator lijkt tegenover de originele film enorm aangekomen te zijn. Een dikkerdje zeg maar. Voor de rest zijn de personages een dikke flop. Het verhaaltje is nochtans niet zo slecht gevonden, maar de zwak geschreven personages helpen alles naar de kloten. Het enige leuke dat nog overblijft aan deze film zijn de confrontaties tussen de Alien en de Predator. Niet omdat ze zo schitterend zijn, maar gewoon omdat ze eindelijk de natte droom van de trouwe fan verwezenlijken.
Al met al een dikke kulfilm. Spijtig, want deze twee prachtige iconen verdienen meer, veel meer.

avatar van Goto
Matig maar meer verwachte ik ook niet.

De enigste reden dat ik deze film keek was voor de aliens, geweldige wezens. De predators vind ik nogal lompe wezens, zeker als ze hun masker afzetten. Dan de mensen nog tja...Niet verassend dan ook dat ik de film maar niks vond. De aliens slachten op het begin iedereen uit dus gaan mens en pred maar samen werken, ik bedoel WTF.

Verder zijn de characters en dialogen weer net zo plat als in de andere alien en predator films. Visueel is het erg saai en ook met de soundtrack wordt jammer genoeg weinig gedaan. Enigste echte pluspunt is het shots van de alien koningin in de machine, erg gaaf beeld.

Tja met een extra * voor de aliens komen we dus op....

neo (crew)
Het is ook nog best beklemmend en spannend, met al die nauwe donkere gangen. De formule van twee iconen tegenover elkaar zetten werkt hier wel degelijk zeer aardig, met wat zeer prima spektakelstukken. Toch begint de film erg af te zwakken naar het einde toe. Hadden ze niet gewoon de mensen eruit kunnen halen, de film wat korter kunnen maken en er een pure strijd tussen de twee iconen van kunnen maken?

avatar van Shinobi
Gisteren opgenomen en vanochtend gekeken. Ik moet zeggen, deze film was totaal niet boeiend, verhaal ging nergens over. Maar voor het verhaal moet je eigenlijk niet kijken als je naar zo een film kijkt, deze film moet het meer van de actie hebben en zelfs op dat vlak stelt deze film teleur. Special effects waren wel aardig en van het acteerwerk moet je maar niks verwachten.

Ik geef 'm net 1, 0 sterren voor de moeite.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Alien VS Predator is een B-film die het succes van de twee originele films probeerd te combineren in nog meer commercieel succes. Gelukkig is dat trucje mislukt. Al is deze film redelijk te aanschouwen en ongetwijfelt belangrijk voor de fans. Het blijft allemaal zeer gemiddeld.
Het vervolg uit 08 zuigt echt.

avatar van Vascago
De Predators leken wel gebaseerd op Bob Marley. En de aliens deden me denken aan een kruising tussen een gigantische gemuteerde rat zoals in Braindead en de T-Rex uit Jurassic Park. Het verhaaltje trok op niets en ook het acteerwerk was niet echt om over naar huis heen te schrijven.
Daarentegen was de actie wel weer goed en de gevechten tussen de predators en aliens waren geweldig. Dus ondanks alle mindere punten van de film heb ik me geen moment verveeld.

3 sterren dus

avatar van sinterklaas
Toch maar eens zien hoe de Predators het tegen de Aliens opnamen. AvP is toch wel een zeer vermakelijk filmpje. Met mooie vermakelijke momenten en redelijk acteerwerk. Ook Lance Hendriksen deed weer lekker mee. Ook Anderson wist weer opnieuw wat moois te serveren na al zijn zieke films als Event Horizon, Soldier en Resident Evil. Gevechten tussen de Predators en de Aliens zagen er ook mooi uit. Ook zit er ook een mooie survival sfeer in. Waar de film dan wel weer bij afhaakt is bij dat Alexa vrede sluit met een Predator en samen de strijd aangaan alsof het een stelletje is. Predators horen toch gewoon meedogenloos en moordlustig te zijn. Maar ach evengoed keek deze film wel lekker weg. Het Antartica locatie was ook mooi gekozen.

Op naar Requiem.

avatar van HarmJanStegenga
Matige film, vooral dankzij een beroerd slechte uitwerking. Hier had toch veel meer ingezeten denk ik. Visueel zit het wel goed, een paar coole actiescénes en Predator die de show steelt. De acteurs zijn erg slecht, het script nog tien keer erger. De dialogen zijn echt té erg soms. De sfeer is wel oké. Lekker beklemmend, onder de grond. De scénes wanneer die blokken (de grond en muren) allemaal verschuiven, vond ik erg goed, maar de film moet het toch echt van deze en nog een paar andere - schaarse - momenten hebben die weten te overtuigen (de heerlijke ''move'' van Predator op het eind, wanneer ie' op Alien aan komt vliegen ). De relatie tussen het hoofdpersonage en Predator moet wel één van de meest belachelijke dingen zijn die ik gezien heb. Asjeblieft zeg. Ik kon wel lachen om het einde, maar ook dat is weer zo erg. Kom we breien er een einde aan, zodat we lekker door kunnen gaan met deze meuk. Hmm, meer dan twee sterretjes kan ik niet kwijt hieraan.

avatar van Spetie
Redelijke film. De film begint vrij rustig en de langverwachte confrontatie tussen de beide wezens laat lang op zich wachten. Als die confrontatie er uiteindelijk is valt het eerst wat tegen, maar op eind worden de gevechten toch beter en duidelijker in beeld gebracht. Met de special effects zit het dan ook wel goed in deze film. Dat kan echter niet gezegd worden van het verhaal dat standaard en voorspelbaar is waardoor er niet zoveel spanning is als bijvoorbeeld in de eerste twee delen van de Alien-reeks. Ook de personages zijn één-dimensionaal en van sommige hoopte ik op een gegeven moment echt dat ze zo snel mogelijk uit de weg werden geruimd. Echter wel mijn complimenten voor Sanaa Lathan, die de rol van teamleidster speelt en dit zeer overtuigend doet. Al met al is AVP geen superfilm geworden, maar voor de actieliefhebber is er voldoende te genieten en is het allemaal nog behoorlijk onderhoudend!

avatar van Vinokourov
Bouvet Island, een grote onbewoonde ijsklomp dat onder beheer staat van de Noren is één van mijn favoriete eilanden . Het eilandje fascineerde Boudewijn Buch zelfs zo erg dat hij zelfs een boekje vol wist te schrijven over de ontdekking en beschrijving van dit meest afgelegen eiland op aarde. Zelf heeft hij nooit voet op wal gezet, maar dat lukte Alien en Predator weer wel, zoals te zien is in deze film. Nouja zien... De actiescenes zien er nogal zwart uit, waardoor het hele Alien vs. Predator-gebeuren maar moeilijk volgbaar is. Daaromheen zit er wel een leuk wetenschapsavontuurtje, maar het enige koele van deze film is Bouvet Island zelf, de rest is matig te noemen.

avatar van AmazingShikoku
De opbouw van de film is precies zoals verwach bij Alien films langzaam. Het duurt heel lang voordat we beide soorten te zien krijgen. Al is de confrontatie wel heel tof tussen beide soorten.

De film daarintegen is geen pareltje. De mensen in de film spelen eigenlijk een nutteloze rol en leveren eigenlijk geen bijdrage aan de film door slecht acteerwerk en het als enige functie dienen om een inleiding te vormen voor de langverwachte stand-off tussen de twee sorten.

Nu moet ik zeggen dat ik geen fan ben van de langzame opbouw in de alien films en ik meer van cut-to-the-chase films houdt. Dat betekent niet dat ik de films niet goed vond, gewoon geen pareltjes.

Helaas duikt AvP dan wel onder de kwaliteit van de Alien(s) films maar blijft een verteerbare sci-fi film

3/5

avatar van belizard
ik had er meer van verwacht van te voren, ik vond dat sommige dingen teleurstellen vergleken met de rest van de film, bijv. de wapens zoals de speer en de ninjaster/boomerang.

avatar van jordandejong
Matige monsterfilm. Verhaal vond ik niet goed en erg voorspelbaar. Ook waren de special effects niet bijzonder. Maar wat me vooral opviel was hoe slecht de chestbusterscene er in deze film uitzag.
In Alien zag dat er veel beter uit.

Ook dom dat je ineens gevoel moet krijgen voor de Predator.

Idd, die Predators hadden iets teveel van de steroïden gesnoept.

Verder bedenkelijk slechte film waarin het allemaal net kan losbarsten en dan al weer afgelopen is. Paar heftige shots zoals die 'mother-alien' die vastgeketend zit, en Alien die een paar keer mooi de Predator te grazen neemt, maar snel vergeten deze zeer matige actiefilm.

avatar van Montorsi
Wilde de resterende Alien films die ik nog niet heb gezien allemaal wel eens gezien hebben nu, te beginnen bij deel 1 van de verguisde AvP-reeks.

En dat het verguisd is lijkt me ook niet meer dan terecht. Ernstig slechte film die nog enigzins te kijken valt door een enkel leuk momentje en de korte speelduur. Want er gaat echt heel veel fout.

Van enorm onzinnig quasi-wetenschappelijk geleuter (ik weet niet veel over hiërogliefen, maar ik weet nog net wel dat ze er niet uitzien als vierkante vakjes met wat tekentjes), tot dramatische acteerprestaties, vervelende accentjes, een voorspelbaar flutverhaal, lelijke effecten, een opgepompte Predator. En hoe inconsequent is het allemaal niet tov de vorige Alien films als je ziet hoe snel ze zich ontwikkelen in een levend wezen, werkelijk binnen no-time hier .Eigenlijk zijn alleen de Aliens genietbaar, ze zien er hier weer erg strak en gelikt uit.

Ook het enige gebrek aan spanning is schrijnend. Een enkel genietbaar momentje met de machtige Alien Queen redt dit nog van een enkel sterretje.

1.5* dus.

avatar van Stu-Pot
Ach het valt allemaal nog wel mee. De magie van deze 2 wezens is in deze film wel ver te zoeken maar desondanks levert het je toch nog een leuk avondje op. Sommige scenes zijn best nog vermakelijk zoals de eerste ontmoeting tussen Alien en Predator en het eindgevecht. Maar daar blijft het dan weliswaar bij. Van acteren komt er ook weinig in huis dus is het vooral genieten van de special effects en het over the top gehalte dat deze film bied. 2.0*

Deze heb ik destijds in de bioscoop gezien en ik heb me er goed mee vermaakt. Verhaal is best aardig en de beelden zien er regelmatig fraai uit. Verder bevat film voldoende actie en is het ook redelijk boeiend. Ook de cast deed het niet onaardig.

avatar van moviemafketel
Helemaal niet slecht. Viel zelfs erg mee. Wegens het lage gemiddelde ook geen haast gehad om te gaan kijken, maar vanavond dus wel. Genoeg spanning en de gevechten tussen de Predators en de Aliens waren lekker hard. Mooi dat zuur van die Aliens en die geavanceerde wapens van de Predators ertegenover. Het acteerwerk van die Italiaan of zo was lachwekkend slecht. Sowieso hadden ze wel iets meer uit mogen geven aan de acteurs/actrices al blijft Lance Henriksen het altijd wel redelijk doen.
Het blijft wennen dat een Predator en een vrouw samenwerken om de Aliens te elimineren en ergens past dat ook niet helemaal in het plaatje wat ik voor ogen heb als ik aan de Predator denk. Maar goed, er zit genoeg spektakel in en ik vond deze zelfs beter dan Predators. Dus gewoon voor jezelf oordelen blijkt maar weer de raad!