• 8.521.670 stemmen

Geregisseerd door: Dan Trachtenberg

Met onder meer: Amber Midthunder, Dane DiLiegro en Stefany Mathias

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot Prey

"They hunt to live. It lives to hunt."

300 jaar terug leeft in de Noord-Amerikaanse wildernis Naru, een vrouwelijke krijger, die haar vechtkwaliteiten aan haar stam met haar broer voorop wil bewijzen. Die kans krijgt ze wanneer er een gevaarlijke buitenaardse dreiging verschijnt die genadeloos aan het moorden slaat en nauwelijks te stoppen is. Deze Predator en Naru gaan de strijd met elkaar aan en halen alles uit de kast om elkaar te verslaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van FlorisV

FlorisV

Prey evolueert binnen 1,5 uur gestaag van saai naar lachwekkend slecht.

Een indianenmeisje en haar stam nemen het op tegen een zwakzinnig exemplaar van de Predators. Je weet wel, zo eentje die zowat 10 kansen krijgt voor de kill maar liever een beetje verloren voor zich uitkijkt, nog even brult en dan zichzelf in de voet schiet. Nee dit is geen spoiler maar het geeft alvast een idee.

Het Mary Sue gehalte valt met name in het begin mee. Ze maakt fouten, zelfs meerdere. Maar dit blijkt uiteindelijk zwakke compensatie voor het laatste half uur en een compleet ridicule finale...

Plotseling kan ze vechten als de beste schakelt ze ongetraind 4 bewapende Fransozen uit. Tegen de Predator houdt ze in 1 op 1 gevechten veel langer stand dan haar getrainde mannelijke stamgenoten. "Ja maar die Predator is al verzwakt" nou dat is niet te zien aan de sprints en sprongen die hij nog maakt.

Afvinkgedrag in het plot zien we met dat geschoenlepelde pistool van deel 2 en het zinnetje "if it bleeds we can kill it" wat uit de lucht komt vallen (in deel 1 werd het gezegd vanwege dat groene bloed). Het valt nog mee dat ze niet "you ugly motherfucker" gaan gillen of een Comanche-wapen wordt gepakt dat "painless" heet.

Over afvinken gesproken de film serveert nog een paar platitudes recht uit de recepten in Joke's woke kookboekje:

Why do you want to hunt?

-Because you all think I can't.

of:

You think that I am not a hunter like you. That I am not a threat. That is what makes me dangerous.

En daar gaat nog een schepje bovenop door van de Predator ook een walgelijke seksistisch varken te maken: want elke keer als zij een wapen draagt denkt die "oh dat meissie meh lekker boeien die zal ze toch niet gebruiken".

Het idee was natuurlijk uit deel 1 en 2: de onbewapende die niet een vechthouding aanneemt, blijft ongedeerd. Maar hier smokkelt Prey dus. Want die droegen geen wapen. Een roofdier laat zich niet zo besluipen.

Het ziet er nergens bijzonder uit en de filmmuziek maakt ook geen enkele indruk. Visueel lijdt Prey onder het bekende probleem: belangrijke scenes zijn veel te donker waardoor je niet goed ziet wat er gebeurt. Ik zie dit echt steeds vaker. Dit verpest de finale van de film, terwijl je tot die tijd nou niet bepaald op het puntje van je stoel zit. Je ziet niet goed wat er gebeurt. Het ontwerp van de Predator is ook niet cool en de effecten zijn bepaald niet spectaculair. Ook ontbreekt een sterk blood and gore horror effect wat zo goed werkte in de betere delen. Nu gaat de Predator niet altijd zachtzinnig te werk (het nodige hakwerk), dat (en vooral zwakzinnig) is hij alleen in gevecht met het meisje..

Werkelijk compleet bespottelijk wordt het als de Predator per ongeluk, oepserdefloepsie, zijn EIGEN ARM eraf snijdt. Hij pareert de speer van het meisje met zijn scherpgerande schild terwijl zijn hand vastzit in een boom. In een beweging waar die pareerkracht helemaal niet de richting van zijn arm op hoeft te gaan en lang niet die intensiteit hoeft te hebben Uiteraard is dit zo snel gemonteerd dat je geen tijd hebt erbij stil te staan.

Ook moest ik lachen toen het meisje de Predator even met een touw vloerde, niet met haar gewicht maar met haar spierkracht. Nu is zo'n jojo-Tomahawk al een slechte gimmick want zo iets kan niet. Maar we moeten echt geloven dat zij letterlijk zo sterk is als een beer. En ook geniaal op technisch gebied want ze weet direct hoe de gadgets van Predator werken (die finisher op het einde pff nondeju, is totaal geen setup voor gedaan ook).

Het acteerwerk is abominabel. De Fransozen zijn duidelijk niet echt Frans. Amber Midthunder komt niet verder dan met grote ogen en open mond kijken als ze angst moet uitdrukken, nergens overtuigt ze. En ze gaat als de regisseur weer even niet opgelet heeft direct weer in de blase modus. Zelfs als die vertaler ligt te creperen heeft ze het verveelde smoelwerk van een chagrijnige tiener die even wat appjes checkt.

Ze heeft ook nul komma nul persoonlijkheid, als we twee sarcastische grapjes tegen haar broer niet meerekenen. En dat is dan de protagoniste waar we ons mee in moeten leven.

Nergens wordt deze film spannend, boeiend of anderszins vermakelijk.

Nee, dit lijkt echt helemaal nergens naar. Echt nivootje Alien vs Predator maar dan met een nog talentlozere regisseur dan Paul WS Anderson. Ik denk dat ik zelfs het mislukte The Predator van Shane Black nog leuker vond.

avatar van Ozzy7

Ozzy7

Een hele mooie Predator Film. Eindelijk weer een Topper.....3 Sterren

avatar van schumacher

schumacher

Net deze film gezien.

Kan natuurlijk niet tippen aan de vorige.

Ook zeker bij de 1ste films was er toch meer een schrikeffect ofzo, hier had ik dit helemaal niet.

Wrm ze een jonge dame kiezen is me een raadsel,

komt gewoon minder geloofwaardig over voor mij. Zal wel weer met dat woke gedoe te maken hebben, kan gewoon niet anders, ga daar verder geen woorden meer aan vuil maken.

Toch ondanks alles en het mindere begin was het erna best vermakelijk en waren de scenes best vettig, daar hou ik dan wel weer van maar dat schrikeffect ofzo, zoals in de 1ste film , nee, daar kunnen ze niet aan tippen, nostalgie ook zo'n film, is moeilijk om beter te doen dan de oude films.

Puur voor het vermaak en de vettigheid geef ik toch nog een 3.5. Dus toch nog geslaagd .

Maar kom niet af dat deze film bijna evengoed is als de 1ste, zzzzzz.

avatar van clubsport

clubsport

Matig deel , je kan redelijk goed zien dat dit geen big budget film is geweest , de cgi is matig en de aktie is snel en dus bedoelt om goede geloofwaardige gevechts scenes te maskeren .

Het female empowerment thema blijft altijd wel wat lachwekkend , moderne opvattingen moeten perse geforceerd in een oude cultuur worden geplaatst en die tactiek word steeds meer zichtbaar , we moeten dan ook maar geloven dat wat commando's uit deel 1 vrijwel niet lukte dit meisje wel voor elkaar krijgt

Het ontwerp van deze predator is ook iets wat me niet echt kon bekoren , men had gewoon bij het design van deel 1 2 en alien vs predator moeten blijven .

Het eereinde van deel 2 kon me goed bekoren en iets degelijks had ik voor dit deel ook op gehoopt , dat mocht niet zo zijn , het moest gaan over haar en haar acceptatie als krijger in een mannenwereld .

Eigenlijk is dit niet echt een predator film want het hoofdthema is : vrouwelijke krijger in een boze mannenwereld die zich moet bewijzen , de predator krijgen we er als een soort bijgerecht er een beetje bij .

avatar van mrklm

mrklm

De verhullende titel(s) ten spijt is dit meteen herkenbaar als een prequel op Predator. De landing van het haast onverwoestbare buitenaardse roofdier blijkt in 1719 al meerdere keren gezien te zijn door Comanches op de Northern Great Plains. Naru [Amber Midthunder] ziet de laatste verschijning als haar kans om zich te laten inwijden als jager, maar wordt daarvan weerhouden door haar broer Taabe [Dakota Beavers]. Wanneer een aanval van een roofdier wordt toegewezen aan een leeuw is Naru de enige die beseft dat de Comanches het doelwit van een roofdier dat er hele andere tactieken op nahoudt en niet op de traditionele manieren uitgeschakeld kan worden. Een originele setting en een scenario dat parallellen trekt tussen de Predator en Franse pelsjagers maken dit tot een prima toevoeging aan de langlopende franchise.

avatar van MelB

MelB

Ben zeer mee eens met FlorisV,

Zit veel fouten in dit film, waaronder acteerwerk. Al in minuut één toen ze iets uit de grond graafde. Dat object kon ze gewoon oppakken en aan de kijkers laten zien wat het is. Hier ging met veel aarzeling en met geforceerd mee om. Ook nog eens een beweginkje maken, alsof ze iets van de grond plukte, terwijl ze het object los van de grond in handen al had.

Dit vind ik wel een grove fout. De regisseur moet dit toch wel zien en aanpakken dat dit niet natuurlijke bewegingen zijn. Ik weet het moet een mooie close shot zijn, maar kom op! Het lijkt alsof we dom zijn denkt de regisseur. 'Ach joh dat zien ze toch niet'....FO!

Edit:

Zonder plot gelezen te hebben en de tittel Prey zegt mij totaal niks. Totdat ik een onzichtbare wezen zag en veel weg had van de film Predator. Halverwege de film ging mijn bovenkamer rinkelen. Prey heb ik eventjes gespeeld op m'n PC die toen destijds niet de juiste pc requirements had en toch zo graag spelen (frames drops all over the place). Nu herken ik de 'font type' Prey ook. Het is dus een gameverfilming.

avatar van FlorisV

FlorisV

MelB schreef:

Het is dus een gameverfilming.

Er is een oudere First Person Shooter "Prey" waar je tegen aliens vecht en een recentere met die titel waarin je op een ruimteschip een heel ander soort alien aantreft. Beide games hebben niets van doen met deze film.

Kan overigens Gamesmeter aanbevelen! Kun je ook makkelijk inloggen met je account hier.

avatar van maurice32

maurice32

Meh , geef mij maar de Predator met Arnold Schwarzenegger, de enige echte.

avatar van Stezsh

Stezsh

De setting is verassend maar niet storend. Het is misschien wat vreemd dat ruimtereizende wezens naar een primitief niveau worden getrokken. Maar predators leven voor het jagen en zich bewijzen ten opzichte van andere predatoren. Eigenlijk wel cool dat ze zich dus juist niet vooral beperken tot futuristische gimmicks in deze film.

Dat maakt de film echter nog niet goed in mijn ogen. De scenes worden steeds ongeloofwaardiger (ook in fantasie kan een soort logica zitten). Ook lijken ze af en toe het verhaal te rekken (de drijfzand scene voelde bijvoorbeeld echt als onnodige opvulling).

Helaas ook weer een oppermachtig hoofdpersonage. Het trekt mij niet als het hoofdpersonage het altijd maar bij het rechte eind heeft, overal 'beter/goed' in is en de bijpersonages worden neergezet als een soort domme, slechte beslissingen makende lomperikken. Maakt mij niet uit of de hoofdrol een man of vrouw is.. ik vind dat zo onnodig.