• 8.521.671 stemmen

Geregisseerd door: Dan Trachtenberg

Met onder meer: Amber Midthunder, Dane DiLiegro en Stefany Mathias

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot Prey

"They hunt to live. It lives to hunt."

300 jaar terug leeft in de Noord-Amerikaanse wildernis Naru, een vrouwelijke krijger, die haar vechtkwaliteiten aan haar stam met haar broer voorop wil bewijzen. Die kans krijgt ze wanneer er een gevaarlijke buitenaardse dreiging verschijnt die genadeloos aan het moorden slaat en nauwelijks te stoppen is. Deze Predator en Naru gaan de strijd met elkaar aan en halen alles uit de kast om elkaar te verslaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van MichaD

MichaD

Het kan dus wel. Een hele hele goede predator film Spannend, goed geacteerd (de dame in kwestie was perfect), goede sounddesign en soundtrack. Prima marketing want verassend.

Gemiste kans dat deze niet eerst in de bios was want sommige shots waren fantastisch. Nog wat leuke knipoogjes naar de blijkbaar vervolgen. Ik zeg de volgende in de tijd van de vikingen.

avatar van RevengeN

RevengeN

Bijzonder teleurstellend.

avatar van Kondoro

Kondoro

“I saw a sign in the sky. I'm ready.”

Ik denk dat dit wel de meest besproken film van deze week is, ik zag het overal voorbij komen en dat deed me wel goed. Ook hier op deze website waren er leuke discussies die ik graag volgde, en zo leeft de ‘Predator’ reeks toch weer een beetje. Het is ook niet te ontkennen dat ‘Disney’ aardig heeft lopen adverteren voor deze film, er werd dus een hoop verwachting geschept voor deze film. En dat was duidelijk niet alleen bij mij zo maar, iedereen had er enigszins zijn twijfels over (toch dankzij de zwakke reeks) maar, de trailer liet al aardig veel leuks zien waardoor ik er toch wel erg veel zin in had. De films is gisteren dus uitgekomen op ‘Disney+’ waarna ik eigenlijk direct de keuze heb gemaakt hem ook aan te zetten, en dat is de tweede release op de streamingdienst dit ik voor dit jaar nog op mijn lijstje had staan. Ik zat er klaar voor, de stemmen en recensies waren veelal positief, dat kon toch niet misgaan?

En eigenlijk ging er niet zoveel mis, de film brengt je volledig wat je kan verwachten, veel clichés maar veelal leuk actie vermaak met toch een behoorlijke laag bloed. Alleen voordat je daar komt moet je een héél taai voor stuk door, en na een half uur werd het daadwerkelijk wat leuker. Dat zorgde bij mij toch voor te veel afleiding, wellicht dat mijn interesse toch niet zo veel in de ‘native Americans’ ligt, of omdat ‘Trachtenberg’ gewoon te luchtig te werk gaat, we zien wel wat van de ‘Predator’ maar, het is allemaal nog wat lief. We focussen ons in ieder geval eerst op de stam, en vooral op ‘Naru’. Als je dan even bepaalde verwachtingen van actie links laat liggen, worden we wel meegenomen in een prachtige omgeving, wat ‘Amerika’ toch echt fantastisch mooi maakt. We leren wat meer over het jagen van ‘Naru’ en haar hond steelt absoluut de show, prachtig beest. Maar, we zitten toch op één ding te wachten, en dat blijft maar uit. Wanneer komt het dan toch? En even had ik toch de hoop wat opgegeven. Het duurt je minimaal een uur voor de echte spanning begint maar, wanneer dit is houdt de film je direct in zijn klauw vast en laat je echt niet meer los.

Wanneer de actie er is, dan slaat de film direct aan en puik hij misschien nog wel boven je verwachting, omdat de film dit vooral in het begin nogal onderdrukt. Waanzinnige actiescènes volgen, met vooral eerst de leuke onwetendheid wat daarna overgaat in het overleven van een zware tegenstander. De film heeft vooral mijn hart gestolen op het moment waar ’Nanu’ en die andere jongen (waarvan ik even de naam ben vergeten, ik dacht ‘Taabe’) vast waren gezet door de Fransen, en deze vervolgens in de mist moesten vechten tegen de ‘Predator’. Dit zorgde voor waanzinnige scenes, en dat was best epic. Daarna volgen overigens nog wel meer actiescènes die ook héél vet waren, alleen overtrof eigenlijk niks meer.

De cast was gewoon leuk. ‘Amber Midthunder’ was prachtig om te zien, misschien ben ik wel een beetje stiekem verliefd. Haar acteerkunsten waren aardig, het is niet fantastisch dat geef ik toe maar, het was leuk. Voor de rest kent de film een prima cast maar, niks bijzonders. En dat is wel wat een film als dit mist, charismatische acteurs doen niet meer mee, en dan wordt er teveel druk op de ‘Predator’ gelegd.

Toch deed deze film het wel, en is eigenlijk weer de betere film sinds het originele eerste deel. Er zijn vele pogingen gedaan door ‘Hollywood’ deze films weer leven in te blazen maar, niks werkte echt. Een duo met de ‘Alien’ was eigenlijk nooit een succes, en ook de laatste paar delen zoals ‘Predators’ en ‘The Predator’ haalden niet het niveau en al helemaal niet de verwachting van het publiek. Wellicht dat daarom deze film ook meer aanslaat, iets wat ik persoonlijk altijd al had gewild was de ‘Predator’ die meer in beeld kwam, en dat is eigenlijk hier wel vervult.

Het trage begin is eigenlijk een beetje een smet op deze film, en haalde mijn stem toch naar beneden. Al was het einde weer een volledig succes. Deze tweestrijd gaat nog wel even aanhouden, en dat is echt niet erg. Prachtige natuurbeelden trouwens, waanzinnig landschap. Het zijn de kleinere details die deze film helpen om positief naar buiten te treden. Ook veel meer bloed dan ik had verwacht, zoals het doden en ontleden van die wolf waren woestere scenes.

avatar van mrkos

mrkos

Prey

Een stoere bad-ass chick neemt het op tegen een nog onbekend wezen, maar al snel komen ze erachter dat dit niet zomaar een wezen is. Naru speelt echt goede rol in deze film. Ze is slim, ze is sterk en dat wordt mooi weergegeven in de film. Naast haar optreden blonk deze film voor mij heel erg uit om de cinematography en de muziek/geluid. Sommige shots waren echt prachtig en bij vlagen was de film echt bruut.

Toch heel wat anders dan de andere predator films, maar deze film houdt zich goed staande.

3,5 sterren.

avatar van RedLine

RedLine

Alles van Predator staat op Disney+ behalve het eerste deel, dat is jammer.

avatar van Rob robson

Rob robson

Geen moment op mn telefoon gekeken dat alleen al een goed teken. Verder zeer leuke film. Ik vond de actrice fijn om te zien;)

Popcorn prey... perfect!

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

Eindelijk weer een waardige toevoeging aan het Predator universum. De film had nog wel nét iets bloederiger gekund, maar voor de rest was dit genieten van begin tot eind. Een simpel coming-of-age verhaal verweven in “de jacht”. Enige wat ik jammer vond was de digitale look, een rauwe, grainy look à la De Oost had deze film goed gedaan. Hopelijk wordt dit een bescheiden hit en zet het de toon voor toekomstige spin-offs, want na Predators van Shane Black zag het er troosteloos uit.

avatar van Corcicus

Corcicus

Ik was bijzonder sceptisch door de synopsis, het feit dat Predator 1 mijn favoriete film is en vooral de jonge vrouw Amber Midthunder in de hoofdrol, die zich moet meten met het meest moorddadige roofdier van het melkwegstelsel. Maar het moet gezegd: dit was zeker de beste sequel uit de vijfdelige reeks. De Noord-Amerikaanse prairie leent zich uitstekend voor uitgestrekte shots. De bossen doen denken aan de jungle waar het allemaal begon. De actie is fenomenaal en ruim aanwezig; de cinematografie en de choreografie zijn echt fantastisch. Ook de muziek is, net zoals in het origineel, van grote meerwaarde. Dat idee met die verschillende beesten, is een zalige en consequente toevoeging van de makers. Ik ben onder de indruk. Naru ziet er met haar oorlogskleuren verrukkelijk uit.

De predator zelf ziet er niet perfect uit en er is, zeker naar het einde toe, de nodige girlpower te doorstaan. Maar ik ben blij dat men het zo heeft ingekaderd dat onze hoofdrol beschikking kreeg over de wapens van de predator en dat het niet gewoon een jong meisje was dat op eigen kracht de predator kon verslaan. Zo liepen deze makers niet in de val van het om die reden afgevoerde Batgirl, waarvan de producers in de smiezen kregen dat het gewoon te belachelijk was om nog uit te brengen. Een ander puntje van kritiek is het afschuwelijke koeterwaals dat uitgesproken werd door de Franse pelsjagers. Dat klopte grammaticaal van geen kanten, het was gewoon gibberish, vergelijkbaar met het Arabisch uit Team America. Hadden ze nu echt geen Canadese acteurs kunnen vinden die effectief een mondje Frans spraken?

Vraagje: deze film ging uitleggen hoe de predators in het ondergewaarde Predator 2 aan die musket kwamen. We zien de musket ook op het einde van deze film, maar wel in handen van Naru, nadat de predator verslagen werd. Hoe komen die predators er dan aan?

avatar van rep_robert

rep_robert

finalman schreef:

Deel 1 en 2 was erg heet. De rest is bagger. Avp tel ik zelfs niet mee.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de predator houdt van een klimaat dat zeer warm is.

Edit: ik denk zelfs dat Peter Keyes in deel 2 zei tegen Harrigan dat de predator graag in de hitte zit.

Ja, of jij ze meetelt of niet doet er natuurlijk niet toe. Net zoals de kwaliteit van de films. Feit blijft dat we allerlei verschillende soorten settings hebben gezien. Van broeierig tot de ijskou. Het gaat er vooral om dat de Predators jagen. Niet dat het perse in warme gebieden moet gebeuren. Wat twee mensen in een conversatie in een film met elkaar bespreken is ook niet heel relevant, aangezien dat ook vooral speculaties zijn.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

FunkStarr schreef:

Dat van de stad vond ik juist wel een leuke afwisseling in deel 2 eerlijk gezegd (en ook het einde met dat ruimteschip). Sowieso vind ik 2 wat ondergewaardeerd, kan natuurlijk niet tippen aan de eerste maar vond hem zeker niet slecht en erg vermakelijk. Ben nu toch wel benieuwd geworden. Jammer dat CGI wat minder is, en dat het bloederiger had gekunt. Dat vind ik namelijk juist wel passen bij Predator.

Ik niet, vreselijk was die setting. Deel 2 vond ik ook echt een baggerfilm maar dat lag aan meer zaken dan alleen de locatie. Maar de Alien hoort van mij in ruimteschepen rond te kruipen en de Predator in de vrije natuur.

avatar van Chris23

Chris23

Als deze film in comanche taal was opgenomen (i.p.v. betrekkelijk modern engels, of camanche gedubbed), niet weg zou cutten bij de een aantal gore stukjes (zoals met dat net die samentrekt ) en alle bloed en gore practical had geweest had ik `t een vette film kunnen vinden.

Ik heb deze vlak na The Sadness gekeken, misschien ben ik deze dus onbewust met die (wel echte horror film) gaan vergelijken.

Hij was iig stukke beter dan de vorige 2 sequels.

avatar van Mondragon

Mondragon

De film was nog slechter dan ik vooraf al vreesde. Heb je één Predator film gezien dan heb je ze allemaal gezien. Net als Jurrassic Park

avatar van umbra

umbra

Deze nacht gekeken en me er enorm mee vermaakt, gewoon beregoed. Vaak bij de zoveelste uit een reeks, wordt het minder en minder, dit 5de deel doet daar niet aan mee. 8/10

avatar van umbra

umbra

teigertje schreef:

De hoofdrol speelster Amber Midthunder bekend van haar rol uit de vrij recente film The ice Road naast Liam Neeson.

Doet het ook in deze film wel erg goed als de nieuwe vrouwelijke krijger vergezeld door haar trouwe viervoeter die een waardevolle aanvulling voor deze film is.

Volledig mee eens, vond die hier ook zalig, een toppertje.

Theunissen

De Predator is één van de coolste filmmonsters ooit, maar hij heeft nogal wat pech gehad met de vervolgfilms waarin hij beland is sinds zijn debuut in de film "Predator" uit 1987 met actieheld Arnold Schwarzenegger. Met "Prey", welke te zien is op Disney+ en je kunt hem ook gewoon pindakazen , gaat men terug naar de basis, namelijk mens tegen monster en zelf jagen of opgejaagd worden. Oftewel een verhaal zonder poespas over de krachtmeting tussen een mens en een veel sterkere bezoeker uit de ruimte, die komt voor een trofeeën jacht. De film heeft overeenkomsten met de Actie / Avontuur film "Apocalypto (2006)" maar die film is nog een stuk beter.

Het verhaal begint zo’n driehonderd jaar terug in de tijd in het gedeelte van Noord-Amerika waar de Comanche-stam woont. Naru (Amber Midthunder) is een jonge vrouw die erop gebrand is zich te bewijzen als jager tegenover haar broer Taabe (Dakota Beavers). Maar haar familie en haar stamgenoten houden er nogal traditionele ideeën op na over de rollen van man en vrouw. Toch is Naru de eerste die in de gaten heeft dat er een levensgevaarlijk wezen rondsluipt in de buurt van hun dorp. Deze hoogontwikkelde buitenaardse bezoeker, oftewel de Predator, oefent zijn dodelijke kunsten in eerste instantie op de lokale fauna, maar krijgt al snel door dat de echte uitdaging schuilt in de jacht op Comanche-strijders, wat uiteindelijk resulteert in een wrede en angstaanjagende krachtmeting tussen de twee tegenstanders en met name Naru.

De film introduceert ons langzaam (de eerste 30 minuten) aan het tijdperk en hoe de Comanche-stam aan het werk gaat. Het mysterie omtrent de Predator wordt misschien iets te lang aangehouden, aangezien je als kijker allang weet hoe het wezen eruit ziet en wat het hier komt doen, namelijk jagen en moorden. De wat trage opbouw verdwijnt al snel uit het geheugen wanneer de Predator zijn gang mag gaan. Het scherm kleurt dan rood van al het bloedvergieten en de diverse "kills" zijn creatief bedacht. Dit is de reden waarom je kijkt en het stelt niet teleur. "Prey" werkt effectief door het terug schalen van de actie en het wederom neer te laten komen op een spannend één tegen één gevecht tussen mens en Predator. Het feit dat "Naru" door niemand wordt gezien als een bedreiging speelt ook een belangrijke rol. Hoe dit wordt toegepast in haar strijd tegen het monster is leuk gevonden.

Hoofdrolspeelster Amber Midthunder, van wie ik nog nooit gehoord heb, deed het uitstekend als jager Naru en haar confrontaties met de Predator werken als spektakel, zonder dat deze ongeoefende jager opeens in een halve superheld verandert. Amber Midthunder is ook een aangename verschijning en een geloofwaardig personage om te volgen. Dat kun je helaas niet van ieder ander personage zeggen in "Prey". Zo is Dakota Beavers, als haar broer Taabe, een stuk minder geloofwaardig en ook de Franse soldaten, die later in het verhaal opduiken, zijn meer karikaturen dan echte, interessante personages. De hond van Naru, te weten Sarii, die haar steeds vergezeld, vond ik overigens een leuke toevoeging en hij / zij gaat ook niet dood.

"Prey" is gemaakt met een aardig budget, want het ziet er allemaal gelikt uit. Misschien wel iets te gelikt. Alhoewel met name de wilde dieren (o.a. een beer, wolf en slang) er prachtig en realistisch uitzien, voel en zie je ook wel erg goed dat het uit de computer komt. De Predator zelf, die door acteur Dane DiLiegro gespeeld wordt, komt geholpen door CGI ook geloofwaardig over. En voordat hij zich gaat meten met Naru en de Comanche-stam, heeft hij al aardig wat dierenslachtoffers aan zijn vlijmscherpe messen geregen.

Hoewel "Prey" niet perse een meesterwerk is, laat regisseur Dan Trachtenberg (o.a. bekend van de Thriller / Sciencefiction film "10 Cloverfield Lane (2016)" hier wel zien dat je met een eenvoudige invalshoek een nieuwe wending kan geven aan een franchise. "Prey" bevat geen over-gecompliceerd plot zoals een aantal van de andere vervolgen, maar focust zich op de spanning van elke situatie. Hierdoor komt deze film dichtbij de sfeer uit het origineel. Het verhaal van "Prey" is verder rechttoe rechtaan en volgt een bekend stramien maar houdt je wel de volledige speelduur geboeid. In "Prey" draait om actie, om jagen en opgejaagd worden. Niet meer en niet minder en dat met in de hoofdrol een heldin die niet van ophouden weet.

Onderhond

Nooit echt een grote Predator fan geweest, maar hoe men na dit deel nog kan volhouden dat het de meest gevreesde jager in het universum is, is mij een raadsel. Verliest hier van een tiener die eerst faalt een leeuw en beer te vangen, en het ook moet afleggen tegen haar eigen clanleden, om daarna gevangen te worden genomen door wat brakke Fransen. Scary!

avatar van teigertje

teigertje

• 1963 stemmen

umbra schreef:

Volledig mee eens, vond die hier ook zalig, een toppertje.

Absoluut Umbra de makers hebben hun best weer gedaan was zeker een toppertje ✌️

avatar van xenotox

xenotox

Niet spannend doordat het te spannend probeert te zijn. Het had wat minder ongeloofwaardig mogen zijn om spannend te blijven.

Belachelijk hoe een vrouwtje van 50 kg het haar tegenstander moeilijker maakt dan wanneer die tegenstander tegen een beer van 4 meter groot vecht.

avatar van Icewind

Icewind

Zalige film, geweldig van genoten.

Altijd al bewondering gehad voor Native American volken.

Deze film kan zich makkelijk meten met de eerste Predator wat mij betreft.

De setting was spot-on en de soundtrack perfect.

Amber Midthunder is aan aankomend actrice die haar kunnen al liet zien in the Ice Road en ik hoop nog veel van haar te mogen genieten.

De actie was goed gedoseerd en een sterke vrouw kan ik altijd wel waarderen.

Voor mij graag meer film van dit kaliber.

avatar van flugel83

flugel83

Eindelijk een waardige Predator sequel . Vrij lineair en voorspelbaar plot maar toch spannend, bruut en fraaie plaatjes.

avatar van Mikemans

Mikemans

Ok, ik ben overtuigd. Aanrader.

avatar van John Milton

John Milton

Niet verkeerd. Prima zet van scriptschrijver Aison en Trachtenberg om een prequel in deze setting te laten plaatsvinden. Ik heb daar nog niet genoeg films van gezien, en bovendien is Midthunder een plezier om naar te kijken. Een soort badass Native American mengeling van Aubrey Plaza en Christian Serratos, hopelijk is dit voor haar een mooi opstapje naar meer.

Het verhaal heeft verder nauwelijks iets omhanden, enorm geloofwaardig is het niet, die groep Fransen zijn jammer en de CGI is hier en daar niet helemaal bevredigend… Maar dan nog ziet Prey er mooi uit (Calgary doet dienst als de Frontier), is de actie prima en heb ik me voldoende vermaakt om naar boven af te ronden.

avatar van joolstein

joolstein

Van Predator was ik niet echt fan. Het was voor mij een te typische jaren '80 film met rondschietende spierballen die vechten om een plaatsje bovenaan de voedselketen...drie raden wie er gaat winnen? Enfin die film was natuurlijk wel de eerste! Maar hoe fijn was het om te zien dat er hier gekozen was voor een jonge vrouwelijke heldin Naru (Amber Midthunder) Een lid van het indianenstam de Neme-ne (Comanche). Het concept blijft natuurlijk onveranderd; mensen gaan de strijd aan met een gevreesde buitenaardse jager. Maar waar brute kracht faalt, weet vindingrijkheid juist wél te slagen. Oké de film neemt ruim de tijd om het leven van Naru en de Neme-ne-clan te laten zien. Maar als het eenmaal uitpakt, levert de film voldoende actie en geweld! Niet echt duidelijk wat het budget van deze film was maar een minpunt zijn toch wel de visuele effecten/slordige computeranimaties. De toch al niet overdreven bloedspetters en afgehakte ledematen verliezen zodoende iets van hun impact. Verrassend genoeg heb ik prima genoten van de film!

avatar van Pdeniro

Pdeniro

Lekker filmpje,als alle predators eigenlijk

avatar van ROX

ROX

Prima film, na Predator en Predator 2 gedeelde 3e plek met Predators (die vond ik ook goed). Goede mash up van The Revenant, Apocalypto en Predator.

avatar van peter34

peter34

Na alle goede beoordelingen er veel van verwacht.

Maar was echt voorspelbaar en niet spannend. Verder was de predator ook niet cool. Eigenlijk gewoon een heel mager filmpje. 2 sterren

avatar van max cady

max cady

Als fan van het eerste deel vond ik deze toch leuker dan verwacht maar ik had dan ook geen hoge verwachtingen. Iedereen die het origineel heeft gezien zal toch net als mij gedacht hebben bij de scene dat Naru bijna in de modder zinkt "hier zal ze er wel achter komen dat modder je onzichtbaar maakt" .. Zoals hier te zien is in het orgineel Maar ze geven er een leuke twist aan. Verfrissend nieuw deel van een noemenswaardige serie.

avatar van max cady

max cady

Mikemans schreef:

Ok, ik ben overtuigd. Aanrader.

In die andere Prey film was de CGI nog beroerder Maar inderdaad dit had beter gekund ...

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Best aardig.

Het origineel is een actieklassieker. Een terechte klassieker. Geen enkele sequel is ook maar in de buurt gekomen. Ook Prey, inmiddels al deel 5, komt niet in de buurt. Maar het is wel één van de betere sequels geworden: een onderhoudend actiefilmpje, verstand op nul. Voor mij goed genoeg op een late vrijdag als afsluiter van de filmavond.

Dat is dan wel niet te danken aan het eerste half uur, want dat is toch behoorlijk matig. Slecht acteerwerk. Indianen die gewoon Engels praten alsof ze van deze tijd komen. Ik heb ook even de Comanche-versie opgezet, maar op dubs knap ik toch nog een stuk harder af. Visueel oogt het af en toe ook nogal b-filmachtig. De CGI is ontzettend matig.

Maar het vlot wel aardig. Op een bepaald moment komt er toch wat meer tempo in en begint de jacht. Erg hoogstaand is het zelden, maar het vermaakt. Tuurlijk, uiteindelijk legt de Predator het veel te gemakkelijk af tegen een fijn tienermeisje, maar dat kon je natuurlijk op voorhand wel raden. Het omgekeerde zou de serie wel eens deugd doen. Voor nu ben ik vooral blij dat er, na dat verschrikkelijke The Predator, nog eens een behoorlijke sequel gemaakt is.

avatar van bart007bond

bart007bond

Wat een eikels.

Lekker op Disney +

Disney dank je wel, voor het door mijn neus boren van deze film.

Driewerf