Prooi (2016)

Nederland
Thriller / Komedie

geregisseerd door Dick Maas
met Sophie van Winden, Julian Looman en Rienus Krul

Na de vondst van een gruwelijk vermoord boerengezin net buiten Amsterdam, tast de politie in het duister over de mogelijke dader. Lizzy, een dierenarts van Artis, denkt echter te weten wat de bloederige verminkingen kan hebben aangericht: een forse, agressieve leeuw. Ze stuit vooral op ongeloof en er is een tweede bloedbad nodig voordat de autoriteiten instemmen met het rigoureuze plan van een Engelse leeuwenjager om het monster te pakken te krijgen. De jacht is geopend…

245 BERICHTEN 22 MENINGEN
avatar van Corcicus
Wat een geweldige film zeg. Na zoveel jaar nog eens een dvd gekocht en het was 't meer dan waard. Hoge body count, vettige gore, stevige actie en hilarische momenten. Acteurs vielen ook best mee. Sophie van Winden is een lekker ding en de politiecommissaris verdient welhaast een Oscar. Heerlijk genieten gewoon en die lage stemmen kan ik enkel maar verklaren als een lastercampagne. Dikke fan geworden van Dick Maas, de trots der Nederlanden!

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt en vond het wel een vermakelijke film. Geen hoogstaand verhaal en de leeuw zag er ook niet zo realistisch uit, maar de sfeer zat wel goed en toch een aantal keren kunnen lachen.
Geen meesterwerk, maar slecht as hij ook niet.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net een voldoende. Na een zwak begin ontspon zich een simpel maar vlotlopend plot met hier en daar een schrikmomentje. De humor vond ik niet echt geslaagd. Eigenlijk alleen gelachen om de politicus van Groenlinks die de leeuw niet wilde doden en de berichtgeving over brandstichtingen bij het asielzoekerscentrum in Wassenaar. Ik ben echter niet van de zwarte humor, dat moet gezegd.

Net 3 sterren.

avatar van sinterklaas
Poesie poesie!

Dick Maas heeft tot nu toe niet veel films gemaakt die tegenvielen... (alhoewel... Moordwijven was uberflauw)... maar deze is wisselend. Na Sint wilde hij waarschijnlijk weer eens zijn zogehete horrorimago uit de kast halen... en wat verkiest hij ervoor, naast een demonische lift, een grachtenkiller en een moord-Sinterklaas... Nouja, eeehm... een ontsnapte leeuw zou ook nog wel eens een optie kunnen zijn.

De film is niet slecht... Alleen wat zijn die Sophie van Scheten en Julian Looman een paar superirritante miscasten... die hier gerant staan voor een uberflauwe Nederlandse soapkomedie sausje. Voor de rest is het allemaal wat we een beetje van Dick Maas kennen... Enkele vreemde maar smerige moorden door de stad die overduidelijk niet door een mens zijn gepleegd, de politiemacht die weer niks wil geloven... maar uiteindelijk is het toch wel overduidelijk dat het hier om een leeuw gaat... ja.

En daar wordt de Engelse leeuwenjager Jack voor ingehuurd... die meteen ook de show van iedereen steelt.

En ja, nog wat memorabele vondsten: Dat groepje ras-echte Amsterdammers, dat SWAT-team, die achtervolging met die Roti-boer en Jack met een sniper in zijn rolstoel met rupsbanden... Je moet er maar opkomen. . En alles is nog lekker geforceerd ook... Maarja, dat is wel vaker zo met Nederlandse films.

Wisselend. Je kan wel zien dat Dick Maas zijn beste tijd inmiddels heeft gehad. Al was Quiz wel een hoogdepuntje in zijn carriere. Wanneer wordt Amsterdam eens aangevallen door buitenaardse wezens?

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heel slecht, maar ook heel erg camp en daardoor soms best te pruimen. Film kijkt makkelijk weg en daar is alles mee gezegd, met enkele knullige maar wel oprecht grappige momenten. Spannend wordt dit nergens. De les van Jaws (houd je monster verborgen) is niet geleerd. Die jager is dan wel geweldig. 2,0*.