Prooi (2016)

Nederland
Thriller / Komedie

geregisseerd door Dick Maas
met Sophie van Winden, Julian Looman en Rienus Krul

Na de vondst van een gruwelijk vermoord boerengezin net buiten Amsterdam, tast de politie in het duister over de mogelijke dader. Lizzy, een dierenarts van Artis, denkt echter te weten wat de bloederige verminkingen kan hebben aangericht: een forse, agressieve leeuw. Ze stuit vooral op ongeloof en er is een tweede bloedbad nodig voordat de autoriteiten instemmen met het rigoureuze plan van een Engelse leeuwenjager om het monster te pakken te krijgen. De jacht is geopend…

242 BERICHTEN 19 MENINGEN
bart007bond schreef:
Bluray is met nl ondertiteling.
Dat is mooi.
Een ondertiteling die wel vol d/t-fouten zit. Schandalig.

Waz ick ok all agter gekommen

Snel vergeten deze film

Deze film ziet eruit alsof deze gemaakt is midden jaren '80 kort jaar na Amsterdamned als een soort sequal. In een tijd van CGI en blue screen opnames kan zo'n speelgoedleeuw echt niet meer ! Verder is dit verhaal ook weinig origineel.

Quido schreef:
Een ondertiteling die wel vol d/t-fouten zit. Schandalig.

net als jou bijdrage >> d/t = (lol)

avatar van Bélon
Vermakelijk late night entertainment haalt het niet bij de jaren '80 klassiekers van Maas. Vooral de matige CGI doet helaas afbreuk aan het geheel. De kwaliteit van het acteerwerk was soms "ietwat" dubieus. Met wat meer budget voor o.m. CGI -en ook voor promotie- had deze film het best beter kunnen doen in de bioscoop.

3,0* gewoon in het weekend opknallen met een paar biertjes en niet bij nadenken

avatar van hoffhaan
Matige film. 2.5

Begin was het wel leuk erg grappig later werd de film zeer slecht erg dom

avatar van Earth
Vanmiddag nog een keer de film gekeken. Wat is die Julian Looman slecht....

avatar van taborano
PCTERN schreef:
Snel vergeten deze film

Dat is precies wat ik dacht, wat heeft Dick weinig bijgeleerd in 30 jaar. Dit is echt zo slecht en voorspelbaar

Ik als Vlaming zijnde zie nog graag Hollandse films; Flodder films vond ik de top, Amsterdamned, de lift, sint, costa, new kids turbo vond ik allemaal goed maar deze hier vind ik minder, vooral met die leeuw is ongeloofwaardig en maar b gedoe.

Waar haalt Dick Maas toch zulke slechte acteurs vandaan???
Sophie van Winden, Julian Looman en nog wat personages, het was niet om aan te gluren.
Wanneer Dick Maas een film maakt kan ik mij niet voorstellen dat er geen budget vrij gemaakt wordt.
Ik denk toch zeker meer dan wanneer er een andere regisseur een project start.
De internationale poster, een hoop engels gebrabbel, Maas had hier naar alle schijn van echt een internationaal idee over. Ook leek hij de thriller zelf heel serieus te nemen. Maar wat komt het geheel toch allemaal klungelig over. Met name dankzij het afschuwelijke acteerwerk sta je al heel snel 1-0 achter en dan moet de film nog eigenlijk beginnen. De lokaties zijn leuk gevonden.
Met name het Vondelpark en de tram. Maar de effecten en aanvallen zien er zo beroerd uit dat het een lachwekkend geheel is geworden.
2*/2.5*

avatar van Barry83
Zeer matige film. Leeuw ziet er erg nep uit, en verder acteerprestaties zijn barslecht.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Velen maken de fout om Prooi iets te serieus te nemen, wat niet de bedoeling is. De man die ons eerder moorddadige liften, slecht heilig mannen en asociale families die de USA veroveren schonk, verwijst blijkbaar nog steeds naar de AH als mensen een boodschap in zijn films zoeken. Ook Prooi is weer een griezelige kinderfilm voor volwassenen die maar niet volwassen willen worden. Creatief stelt het teleur, maar ik heb me best vermaakt met deze wat armzalige pulp. Maas, die helaas nog steeds niet weet dat je niet van de wereld valt als je Amsterdam uitgaat, levert hier gewoon een mindere versie van Amsterdamned. De mismaakte moordenaar van toen is vervangen door een leeuw, locaties zijn aangepast van water naar park of van boot naar tram enzovoort, enzovoort... Eens in de zoveel jaar is zo'n film best vermakelijk, hoewel het teleurstellend is dat de ideeënput van Dick uitgedroogd lijkt te zijn. Slecht bijvoorbeeld om aan het eind nog enkele volstrekt ongeloofwaardige verrassingen te verzinnen, zelfs in de wondere wereld van Maas onacceptabel.
En de acteurs werken ook niet mee. Sophie is bloedmooi maar komt over als een erg chagrijnig wijf, Looman lijkt wat op een jongere Adam Curry die niet kan acteren, Frost is een oudere, corpulente versie van Hugh Grant die zelfs lollig blijft doen als zijn lichaamsdelen worden geamputeerd. Als klap op de negatieve vuurpijl is er nog een tweede captain Ahab aan boord in de vorm van Victor Löw. Een aan chronische overacting lijdende speler die hier met zijn vreselijk overdreven bijrolletje de hele flim lijkt te willen onderuit halen(een rol als parodie in een film die al op zichzelf al als een parodie oogt werkt niet).
Een paar missers dus dit keer, maar het zij Maas vergeven als hij maar wacht tot minimaal 20121 alvorens zijn volgende variant op dezelfde thematiek in de bioscopen te droppen(idee: een op ma Flodder lijkende horror clown die moordend door een al te bekende hoofdstad trekt?).

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, voor mij scoort hij net een voldoende.
Acteren was erg matig voor bijna alle acteurs! Jammer ook van de Engels gesproken taal van die gehandicapte man die hielp om de leeuw te vangen, daardoor moest ik toch de ondertiteling weer aan zetten, acteur had toch gewoon Nederlands kunnen zijn?
Verder redelijk wat schrikmomenten en leuke scenes, maar ook vrij veel saaie scenes helaas.
Al met al wel een voldoende.
De leeuw zag er wel goed uit.

avatar van AmazingPP
Heerlijk popcornvermaak wat je niet al te serieus moet nemen, want dat doe Maas zelf ook niet. Ik snap niet dat deze film zo enorm geflopt is. Het is een degelijke film: het script zit goed in elkaar, knappe score, prima camerawerk. Het acteerwerk daarentegen is een ietwat knullig. Vooral Looman komt er niet best vanaf: het lijkt wel of de man last heeft van aambeien, zo praat ie. En Looman was nog wel mijn eerste Soldaat van Oranje, een rol die hij nagenoeg perfect neerzette. Dit is een film waar je niet te lang over moet nadenken. Gewoon kijken en, in mijn geval, genieten. Wat Maas neerzet is nog steeds van hoge klasse en niemand doet het hem na. De leeuw uit de computer vond ik, met dit budget, geweldig goed gedaan. Gekeken vanaf Blu Ray. 4*

avatar van Spartaan1986
Toch iets minder dan Sint

Knullig en grappig is Prooi zeker maar ook beroerd geacteerd en ietwat langdradig. Vermakelijke kolder die helaas enorm geflopt is in de bioscopen.

Aangename nonsens die lekker wegkijkt en niet verveelde.

avatar van cantforgetyou
Ik blijf een zwak houden voor Dick Maas. Gewoon al om zijn gekke ideeën om te verfilmen. Toch moet ik toegeven dat dit echt niet goed is. Wat een slecht acteerwerk. Veel niet goed gecaste acteurs. Die vent in de rolstoel??? Daarnaast is de humor gewoon echt niet leuk. De leeuw is ook niet echt goed gemaakt. Muziek is zwak. Blijft er nog weinig over, helaas. In de jaren 80 had dit een grotere hit geweest. Nu in deze tijd komt de film erg oubollig over.

Een slapstick. Ik lag in een deuk bij het zien van die nep-leeuw. Maar voor horror kan deze film echt niet doorgaan.

avatar van erik1977
ik zal dan wel een van de weinige zijn die dit wel een te gekke film vind.
Een moment serieus nemen kun je dit uiteraard niet, maar daar zette ik deze film dus ook niet voorop.
Dat doe ik namelijk ook niet met troma films films en sommige vergeten pareltjes uit de jaren 80.
Nee! gewoon plat en komisch vermaak.
En volgens mij is daar deze film goed in geslaagd.
Ik heb me hier wel kostelijk mee vermaakt.

avatar van perceived

Denk dat dit filmpje mij ook wel bekt erik1977 Helaas nog niet gezien, maar komt goed.

een nederlandse horror film zonder vrouwelijk naakt kan geen goeie film zijn en dat bleek helaas

Maas kan beter stoppen met films maken of een andere genre kiezen, in Nederland is er te weinig budget om een goede horror te maken en ook ontbreekt de kennis. Maas heeft zijn credits verdient met de lift, Flodder en Amsterdamned, films uit de jaren 80 die vermakelijk waren en de tijd kwa effects anders waren. Hoewel met name de lift en Amsterdamned destijds vergeleken met de amerikaanse films ook niet bijzonder super waren, boeide deze films wel. Maar met de Sint werdt de plank al voorledig misgeslagen, slechte effects en irritant/slecht acteerwerk. En bij de prooi geld het zelfde vervelend en slecht acteerwerk, matig verhaal en slechte effects. Leuk om eens gezien te hebben, maar geen aanrader.

avatar van memento12
grappig

avatar van scorefreak

Het concept en post-production is op niveau en Sophie van Winden acteert matig tot redelijk, maar de andere acteurs komen echt als boerenspruitjes over en er wordt erg slecht acteerwerk afgeleverd. Het verhaal is goed bedacht en filmposter erg goed, ook de filmscore is ok. Maar door veel afkijken van Jaws en The Ghost and the Darkness, slecht acteerwerk wordt het echt een B-film. De special effects komen soms niet goed over, waardoor het niet zo indrukwekkend overkomt. Geen topper en vind ik jammer. Want er zijn maar weinig Nederlandse regisseurs die zo'n film maken. Het had zeker beter uitgewerkt moeten worden in de pre-productie met andere casting.

avatar van Sir_John
Naar mijn mening had deze film een beetje dat flodder gehalte met een smaakje gor erin...
Een beetje zon zondagse film die je smiddags met de familie kijkt... of nee doe toch maar niet hahaha (Ja inderdaad noem het maar een volwassen horror kinderfilm).
voor een nederlandse film was deze film wel ok. Hoewel ik naar mijn idee wel zoiets hebt dat ze toch iets beter kunnen dan dit... Ik bedoel het acteren was nogal matig.
Hoewel de effects van de film toch wel een extra sterretje waard was.
Hierbij dus.

Ik zie veel toch wel wat negatieve reacties... Zal misschien toch komen omdat zulke films net even wat beter overkomen als ze door amerikanen gemaakt worden..
Stephen! EEEEUUUUJJJ!

Al met al toch wel een vermakelijke film deze hoor.

avatar van Timmy757
Leuk voor tussendoor deze film, maar hoe krijgen ze het voor elkaar om met al die technieken van tegenwoordig met deze leeuw op de proppen te komen ? Zelfs eind jaren 80 waren waarschijnlijk voor deze leeuw de handen niet voor op elkaar gegaan. Nu kan ik dat laatste natuurlijk niet helemaal zeker weten daar ik in '89 geborgen ben, maar wat ik wel weet is dat mijn moeder mij altijd geleerd heeft dat als ik iets wil hebben maar daarvoor nog geen genoeg centjes heb, ik nog even door moet sparen. Dit laatste had Dick Maas ook moeten doen, met een fatsoenlijk ogende leeuw en ietwat betere acteerprestaties had deze film best te pruimen geweest en wellicht niet zo geflopt.

avatar van dvdfreak123
Vermakelijke film met spijtig genoeg te veel negatieve punten. Maas geeft het toch niet meer zoals vroeger vind ik. Acteerprestaties waren niet zo goed. Effecten ook niet zo (leeuw zag er met momenten) echt niet uit. Zitten soms echt idiote dingen in de film, Maas zal dit wel niet serieus bedoeld hebben maar toch ergerde ik mij soms wel een beetje. Intromuziek was wel cool deed me een beetje denken aan een filmklassieker uit de jaren 70/80. Voor de rest heb ik mij ook nergens echt verveelt en zat er veel vaart in. Daarom dat ik hem toch nog een 6/10 geef

avatar van Phantasm
Vermakelijke film die lekker wegkijkt en je niet al te serieus moet nemen.

avatar van Noodless
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Och ja.....de film heeft me zeker niet verveeld.
De regisseur weet gelukkig alles luchtig te brengen waarin spanning en een beetje humor samen verwerkt worden. Op dat vlak vind ik dat de film goed gelukt is. De slotscène was best nog spannend en heel op het einde krijg je een leuk toemaatje waardoor bepaalde onduidelijkheden in het verhaal ook beantwoord worden. 6/10

avatar van Corcicus
Wat een geweldige film zeg. Na zoveel jaar nog eens een dvd gekocht en het was 't meer dan waard. Hoge body count, vettige gore, stevige actie en hilarische momenten. Acteurs vielen ook best mee. Sophie van Winden is een lekker ding en de politiecommissaris verdient welhaast een Oscar. Heerlijk genieten gewoon en die lage stemmen kan ik enkel maar verklaren als een lastercampagne. Dikke fan geworden van Dick Maas, de trots der Nederlanden!

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt en vond het wel een vermakelijke film. Geen hoogstaand verhaal en de leeuw zag er ook niet zo realistisch uit, maar de sfeer zat wel goed en toch een aantal keren kunnen lachen.
Geen meesterwerk, maar slecht as hij ook niet.