Prooi (2016)

Nederland
Thriller / Komedie

geregisseerd door Dick Maas
met Sophie van Winden, Julian Looman en Rienus Krul

Na de vondst van een gruwelijk vermoord boerengezin net buiten Amsterdam, tast de politie in het duister over de mogelijke dader. Lizzy, een dierenarts van Artis, denkt echter te weten wat de bloederige verminkingen kan hebben aangericht: een forse, agressieve leeuw. Ze stuit vooral op ongeloof en er is een tweede bloedbad nodig voordat de autoriteiten instemmen met het rigoureuze plan van een Engelse leeuwenjager om het monster te pakken te krijgen. De jacht is geopend…

Zonder meer de meest slechte film die ik tot nu toe heb mogen zien. Vol ongeloof afgekeken hopend dat uiteindelijk zou blijken dat een stagiaire verantwoordelijk was voor de productie.
Echt een ongelooflijke slechte film die hopelijk nooit het predicaat cult film gaat krijgen.

avatar van Queno
Dick Maas pakt simplistische thema's op en maakt er een horrorfilm van (een lift, een Sinterklaas). Een bloeddorstige leeuw die door Amsterdam rooft. Films zijn er soms voor bedoeld om in één zin uitgelegd te hebben tijdens een pitch. Want dat maakt het behapbaar. Maar het maakt het tegelijkertijd wel leeg. Personages worden aan gort gegeten en eigenlijk kijken we als publiek hier voor het torture porn. In criminele films zie je dat ook vaak, dat er ontzettend veel geschoten wordt, dat het je als toeschouwer niet meer uitmaakt wie er neergeschoten wordt. Toch wel knap dat er een trambotsing in scene wordt gezet. Goedkoop kan dat nooit zijn.
Maar ja, dialoog is er niet, het is slachtoffers zien gegeten worden om het gegeten worden. Is Maas er echt nou alleen maar op uit om gekroond te worden tot de koning van de foute films? Kwaliteitsfilms zouden een gezonde ambitie moeten zijn. Een thriller als een thriller bedoelen, terwijl het resultaat een komedie is. Dat is de definitie van een foute film.

Wat een stomme slapstick achtige film. alles gaat daarin net fout om de leeuw te doden.
willen ze hem neerschieten lopen ze achteruit in een klem enz..
op het laatst zijn er ineens 2 leeuwen en in het einde nog een grom uit de bossen. word dus vervolgt...

avatar van ILDIB
Tsja niveau enge kinderfilm met gore. Misschien nog mee weg te komen in de jaren 80 maar nu echt niet meer. Enige leuke zijn de muziekdeuntjes ala flodder.

avatar van Thorongil
Ja best nog eens leuk om eens te zien. Dom vermaak voor als je daar eens nood aan hebt.

avatar van keukenzout
Absoluut een kutfilm maar volgens mij ook echt bewust zo gedaan. Kan niet anders. Echt een lekker filmpje voor de zondagochtend met flauwe grappen en geen spanningsbogen.

Ik dig 'm!

avatar van alexspyforever
Zet je schrap Basto dat je niet uit je stoel valt, want ik heb deze film dan toch een kans gegeven. Ik vond deze zowaar erg vermakelijk en bovendien bij momenten flink spannend. Natuurlijk is het naar het einde toe allemaal wat overdreven maar als ik moet gaan vergelijken met andere Nederlandse horrors vond ik dit toch een van de betere. Nu valt nog meer op hoe gedateerd De Lift eigenlijk wel is. Nu goed dan, toch een eens een goeie van de heer Maas.
Al die negatieve reacties die zagen zeker liever zoiets als Intensive Care, De Lift of Sint? Die vond ik toch maar piereverdriet ten opzichte van deze.

Donkerwoud schreef:
Wellicht een raar argument bij een film waar een boerin in een schaduwspel meent te zien dat haar echtgenoot gepijpt wordt, terwijl hij eigenlijk op hoogte van de schaamstreek wordt verschalkt door een leeuw. Maar zelfs zo'n relativerend grapje blijft plat - letterlijk en figuurlijk

Niet om te zeiken maar het is de boer die denkt dat zijn dochter haar vriendje pijpt. Verder is het zoals je schrijft. Ze is al slachtoffer van de leeuw.

Dit is niet zo’n beste film van Dick Maas naar mijn mening.

avatar van Donkerwoud
Ed Kroket schreef:

Dit is niet zo’n beste film van Dick Maas naar mijn mening.

Ah verdomd, je hebt gelijk.

avatar van Waackx
alexspyforever schreef:

Ja raar he, dat De Lift gedateerd eruit ziet,een film van 30 jaar oud.

Nee ik had liever dat een film uit 2016 er niet zo gedateerd eruit zou zien als deze prent.

Haha wat de fuck was dit.
In de jaren 80 kwam Maas hier nog wel mee weg maar dit amateurisme is echt niet leuk meer.

Omg, wat is dit slecht gedubt

Verrassend vermakelijk moet ik toegeven !
Ik ging er naar kijken met NUL verwachting.
Dick Maas doet wat hij al een paar keer eerder deed (De Lift / Amsterdamned)
Slachtoffers gaan op een bijna grappige manier dood, en dat maakt de film wat smeuiiger

Verwacht geen cinematografisch hoogstandje, Want dat is deze niet natuurlijk niet. Gewoon gedachten op nul en lekker kijken en lachen

Die jongen die het vriendje speelt vond ik slecht acteren. Noemde z'n tekst soms gewoon op zonder op te letten op de context of op welke toon je iets moet zeggen

avatar van Redlop
Basto schreef:
Het is gewoon een geestige ode aan de ‘ouderwetse’ monsterfilm uit de jaren 70/80. Jaws, Piranha, Alligator e.d. Een feest der herkenning voor de liefhebber.

Zo kijk ik er ook tegenaan. Ik zag ook een verwijzing uit Predator II, Jurassic Park en Maas´eigen klassiekers. Maar vooral heb ik erg gelachen om het ´naturelle´acteerwerk, de slechte typetjes en het gestuntel. De vergadering met het Groen-Links raadslid mag ingelijst worden!

Het knappe aan de film is dat het zo geregisseerd houterig en gedateerd is en zo herkenbaar Dick Maas.

Vermakelijke onzin.

Dat probeert Maas wel vaker neer te zetten, alleen slaagt hij daar niet altijd even goed in. Maar z'n twee laatste films vond ik toch best genietbaar. Prooi is gewoon erg cheesy en gezellig knullig, waardoor het erg makkelijk wegkijkt en zelfs de speelduur geen bezwaar is.

De CG leeuw is best slecht (op zich ook niet zo héél verwonderlijk dat ze deze film in China wel konden waarderen, daar zijn ze qua slechte CG ook wel wat gewoon) en heel spannend is het niet, gelukkig werkt de humor best goed en zitten er een paar leuke, bloederige momentjes in.

Erg hoogstaand is het niet, maar er zitten toch een paar memorable typetjes en scenes in (het golfpartijtje onder andere). Deze versie van Maas kan ik best waarderen, al mag hij er wat mij betreft nog best een paar extra schepjes bovenop doen. Leuk voor een keertje.