Prooi (2016)

Nederland
Thriller / Komedie

geregisseerd door Dick Maas
met Sophie van Winden, Julian Looman en Rienus Krul

Na de vondst van een gruwelijk vermoord boerengezin net buiten Amsterdam, tast de politie in het duister over de mogelijke dader. Lizzy, een dierenarts van Artis, denkt echter te weten wat de bloederige verminkingen kan hebben aangericht: een forse, agressieve leeuw. Ze stuit vooral op ongeloof en er is een tweede bloedbad nodig voordat de autoriteiten instemmen met het rigoureuze plan van een Engelse leeuwenjager om het monster te pakken te krijgen. De jacht is geopend…

avatar van Corcicus
Wat een geweldige film zeg. Na zoveel jaar nog eens een dvd gekocht en het was 't meer dan waard. Hoge body count, vettige gore, stevige actie en hilarische momenten. Acteurs vielen ook best mee. Sophie van Winden is een lekker ding en de politiecommissaris verdient welhaast een Oscar. Heerlijk genieten gewoon en die lage stemmen kan ik enkel maar verklaren als een lastercampagne. Dikke fan geworden van Dick Maas, de trots der Nederlanden!

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt en vond het wel een vermakelijke film. Geen hoogstaand verhaal en de leeuw zag er ook niet zo realistisch uit, maar de sfeer zat wel goed en toch een aantal keren kunnen lachen.
Geen meesterwerk, maar slecht as hij ook niet.

Net een voldoende. Na een zwak begin ontspon zich een simpel maar vlotlopend plot met hier en daar een schrikmomentje. De humor vond ik niet echt geslaagd. Eigenlijk alleen gelachen om de politicus van Groenlinks die de leeuw niet wilde doden en de berichtgeving over brandstichtingen bij het asielzoekerscentrum in Wassenaar. Ik ben echter niet van de zwarte humor, dat moet gezegd.

Net 3 sterren.

avatar van sinterklaas
Poesie poesie!

Dick Maas heeft tot nu toe niet veel films gemaakt die tegenvielen... (alhoewel... Moordwijven was uberflauw)... maar deze is wisselend. Na Sint wilde hij waarschijnlijk weer eens zijn zogehete horrorimago uit de kast halen... en wat verkiest hij ervoor, naast een demonische lift, een grachtenkiller en een moord-Sinterklaas... Nouja, eeehm... een ontsnapte leeuw zou ook nog wel eens een optie kunnen zijn.

De film is niet slecht... Alleen wat zijn die Sophie van Scheten en Julian Looman een paar superirritante miscasten... die hier gerant staan voor een uberflauwe Nederlandse soapkomedie sausje. Voor de rest is het allemaal wat we een beetje van Dick Maas kennen... Enkele vreemde maar smerige moorden door de stad die overduidelijk niet door een mens zijn gepleegd, de politiemacht die weer niks wil geloven... maar uiteindelijk is het toch wel overduidelijk dat het hier om een leeuw gaat... ja.

En daar wordt de Engelse leeuwenjager Jack voor ingehuurd... die meteen ook de show van iedereen steelt.

En ja, nog wat memorabele vondsten: Dat groepje ras-echte Amsterdammers, dat SWAT-team, die achtervolging met die Roti-boer en Jack met een sniper in zijn rolstoel met rupsbanden... Je moet er maar opkomen. . En alles is nog lekker geforceerd ook... Maarja, dat is wel vaker zo met Nederlandse films.

Wisselend. Je kan wel zien dat Dick Maas zijn beste tijd inmiddels heeft gehad. Al was Quiz wel een hoogdepuntje in zijn carriere. Wanneer wordt Amsterdam eens aangevallen door buitenaardse wezens?

avatar van mjk87
Heel slecht, maar ook heel erg camp en daardoor soms best te pruimen. Film kijkt makkelijk weg en daar is alles mee gezegd, met enkele knullige maar wel oprecht grappige momenten. Spannend wordt dit nergens. De les van Jaws (houd je monster verborgen) is niet geleerd. Die jager is dan wel geweldig. 2,0*.

Corcicus schreef:
Na zoveel jaar nog eens een dvd gekocht en het was 't meer dan waard
hoeveel jaar?

mjk87 schreef:
Zelfs Landis vond dat er teveel monster zat in An American Werewolf. De tijden van minder is meer zijn helaas voorbij. Dat is een les die Maas dan weer wel heeft geleerd.

Stel je legt de opening van deze naast die van Halloween 78, dan merk je meteen het extreme niveauverschil. Ook bij Alligator 80 zie je een groot kwaliteitsverschil. Tuurlijk zijn Forster, Silva en Gazzo 10x zo cool/ hilarisch dan het nl materiaal (Looman, Pont, Low: als tegenhangers). Maar dat het kleien monster van toen zoveel meer charme had dan dit CGI misbaksel. Probeer in ieder geval een normale leeuw te programmeren in plaats van een oerlelijk Marvel-monster.

Misschien was de tram bedoelt als het bacchanaal? En noem me maar ouderwets, zo'n sleutescene moet richting het einde van de film, zo vlak voor de finale. Zeer uitgebreid en zeer grafisch met sadistisch genoegen. Want daar wacht het 80's pulpvoer minnend publiek op (geldt ook voor de afwezigheid van functioneel naakt). Dan kan je ook meteen de finale 3x korter doen, namelijk altijd een saaie dooddoener. Was Halloween daarin de uitzondering.

Anyway, mislukt. maar hoe vaak zie je een creature feature uit nl??? Dat is dan wel weer positief. Jammer dat Maas mij niet even heeft gebeld voordat hij aan de opnames begon.

avatar van bjerik76
Dick Maas blijft wat klungelen, en blijft in de jaren 80/90 hangen.
De humor was niet leuk, de dialogen waren niet leuk.
De leeuw was enorm nep, ( en maar goed dat deze nooit langer dan 3 seconden in beeld kwam, en de camera weer naar andere hoek ging.

De rolstoel die geheel glad door het bos toefde, alsof het geasfalteerd was, een helling op ging ( terwijl je vanaf een andere camerastand ineens later zag dat het een trap was....
Een operatiekamer in de dierentuin, is nooit langs de looproute van de bezoekers.

Of het ging hier om enorm flauwe humor voor een beetje goed oplettende kijker, of het waren allemaal suffe scenes.

Een paar BN-ers erin, en een Eva Jinek look a like de hoofdrol geven maakt een film geen succes.
uiteraard moest er een soort boobies grapje inzitten.

hoe dan ook, dit was allemaal (weer) tenenkrommend.

avatar van mcdaktari
Wat is dit ontzettend slecht zeg. Gewoon triest. Ik was al geen bewonderaar van Dick Maas maar nu is het dan ook helemaal over, hij zal het nooit leren. Hele slechte cast, en dan hoe verzin je het om Pieter Derks in een film mee te laten spelen????? En die zgn jager met z'n tropenpak, dat kan al helemaal niet.
Maar ik zie dat er hier ook bij zijn die er een stijve van krijgen. Zijn dat soms kinderen die nog weinig tot geen films gezien hebben? Nee dit is nou niet bepaald een product waar je als Nederlander trots op kunt zijn. Het is zelfs voor een NL film te slecht. Beste Dick Maas stop er nu dan ook maar mee want als het na al die jaren nog steeds bagger is, dan word het nooit meer wat.

avatar van GGG
GGG
Wat een slechte Jaws rip-off. Heb altijd genoten van Maas maar dit was echt tenenkrommend. Slechte leeuw(en), acteerwerk, cgi, dialoog, humor en geluid. Lijkt net alsof dit soort films qua geluid op de wc-pot zijn geschoten met dichte deksel. Hopelijk is de volgende Maas film weer meer niveau van Lift en Sint....

avatar van richette
Echt alles is slecht aan deze film

avatar van missl
Wel grappig dat je een deur barricadeerd die naar buiten open gaat. Best een vermakelijke, nergens over nadenken film die ook nog best komisch is.

avatar van Crook
Allemaal mensen die hier zeggen 'ik hou niet van Dick Maas maar ik ging deze toch kijken, het was echt super slecht' - die snappen sowieso niet wat een Dick Maas film hoort te zijn. Voor mij was dit alles wat het hoort te zijn; Nederlandse camp van topniveau. Slapstick, platte Hollandse humor, potje gore, een film die zich compleet niet serieus neemt, idiote karakters en een nog idioter script. Dit kijk je niet voor de interessante dialogen of de meesterlijke acteurprestaties, en als je de film daar op af gaat lopen rekenen dan ben je echt met het verkeerde been deze film binnen gestapt. Ik heb me heerlijk vermaakt, en kapot gelachen. Kan voor mij zeker weer tippen aan zijn pareltjes uit de jaren '80!

avatar van john mcclane 2
Dick Maas heeft een naam hoog te houden betreft het geringe aanbod horror in holland,,,de lift en amsterdamned waren en zullen waarschijnlijk grote nederlandse klassiekers blijven !
Maar met Sint (2010) was hij al bijna zijn mojo kwijt,niet geheel maar toch.
die eerste twee ,Ze maakten grote indruk , en het was fantastisch geregisseerd ,.
De zelfgemaakte soundtrack die de meneer maas zelf altijd maakte waren passend , helemaal in die tijd . hoogstaand was het nooit .maar lekker cheesy zoals de meeste films met name horror in die tijd.
Maar als je ala 2017 nog met een keybord voor een actie horror film voor de dag wil komen , dan kom je bedrogen uit .

Pieter derks casten was een behoorlijke bunder .
die engelsman was wel goed gedaan .

De special FX's waren niet super maar ook niet geheel beneden pijl .
De finale haalt het geheel wat naar boven, maar echt spannend word het nooit.
De man ( maas ) snapte zelf totaal niet waarom dit flopte ,,,tja mij verbazen doet dat niet .
Ik hoop dat ie nog eens een echt hollandse tikkie ordinaire ,met botte humor cinema maakt .
want dat hij wat in huis heeft heeft ie zeker bewezen , maar hier helaas niet .

avatar van Zwolle84
Crook schreef:

Ik begrijp je punt, maar zo geredeneerd kun je de grootste troep afleveren en er altijd mee wegkomen omdat het niet serieus genomen mag worden. Ook campy films kunnen goed acteerwerk en interessante dialogen bevatten en dus mag je zo’n film daar ook zeker wel op afrekenen.

avatar van Crook
Zwolle84 schreef:

Kan, maar ik ga persoonlijk zo'n film in met de verwachting dat de dialogen en het acteerwerk lachwekkend en camp zullen zijn, en dat krijg ik dan ook. Heerlijk. Precies wat het moet zijn ook in deze context. Volgens mij verwachten/hopen sommige mensen telkens bij het zien van een nieuwe Dick Maas film dat hij ineens 'het licht' gezien zal hebben en met drama en dialogen als in the Shawshank Redemption oid op de proppen komt.

avatar van John Milton
We hebben vorig jaar met onze aangeschoten koppen om 01:00 uur 's nachts Oudejaarsavond Amsterdamned zitten kijken. Ik heb alweer de taak toebedeeld gekregen van mijn vriendin om weer zo'n lekker foute film uit te zoeken voor morgen nacht. Ik denk dat dit wel een kanshebber is!

Wat is dit een slechte film

avatar van Sherrytjuh
Ik vond het best wel spannend hoor

avatar van John Milton
Vannacht om 01:00 uur gekeken, als keuze voor onze nieuwsjaarstraditie om te starten met een foute film. Het is geen Sint, maar we hebben ons wel vermaakt met een tweede flesje bubbels erbij. Had nog wel iets fouter en campier gemogen, van mij.

avatar van mikey
Daar ligt het probleem juist, er wordt zo op de zgn. camp gefocust dat Maas vergeten is een goeie en strakke film te maken. Er zijn genoeg voorbeelden dat het wel mogelijk is: Jaws, Piranha, American Werewolf, DE LIFT, Alligator (waar deze film erg op leunt). Wat bv. echt funest bleek is het belachelijk langdradige eindgevecht met het monster. Uberhaupt de speelduur. De ondermaatse acteerprestaties. Lelijke effecten. Waar was eigenlijk de kwaaie genius die verantwoordelijk is? Ook vergeten? Geen bad guy? Raar.. die moet er toch in! Of dat langdradige gedoe over een contract. Why? Gewoon afmaken dat golfend tuig zo gedetailleerd mogelijk... Nergens een enge scene, zelfs niet een beetje spannend.

Eigenlijk is dit bijna amateuristisch alsof milennials het hebben gemaakt. Met alle respect.... We doen wel iets maar de know how is vergeten

avatar van bergt
Kan me niet herinneren dat ik in mijn hele leven zo'n slechte film gezien heb. Werkelijk tenenkrommend!! Heb echt moeite moeten doen de film niet uit te zetten!

bergt schreef:
Oh, het kan nog véél erger, en nog zonder zelfspot ook. Bereid je maar vast voor

En je hebt vast gelijk hoor mikey, maar ik was niet geheel bij mijn positieven en we hadden zin in wat ruks. Dat scheelt toch.

avatar van de grunt
Prooi is cult

avatar van ZZ TOP
Ach ja... je moet deze film ook niet al te serieus nemen, maar daar staan de meeste Nederlanders helaas bekend om.

Ondanks het slechte acteerwerk en de slechte dialogen heb ik me weer een avondje vermaakt.

avatar van Prrrauline
'The Room' staat bekend als slechtste film allertijden. Heeft nu denk ik een gedeelde plek met 'Prooi'. Je vraagt je af of de acteurs zijn opgeduikeld bij lokale toneelverenigingen en wiens kind dit script heeft bedacht.

avatar van WB
WB
Toch wel vermakelijk. Kan de films van Dick Maas wel waarderen. Heerlijk overdreven, zonder al teveel poespas. Simpel vermaak en prima effecten, wat de acteerprestaties doet vergeten.

avatar van pierre18
Zeer wisselend. Sommige scenes tenenkrommend maar andere en daar waren er best veel van waren goed geschoten. Net zoals het acteerwerk. Soms goed soms brrrr. Daarnaast gebruikt Maas weer zijn specifieke eigen trucjes zoals 6 agenten of me'ers langs en door het beeld laten lopen. Special effects waren ook wisselend maar sommige waren echt beter dan menig Hollywood movie.

avatar van Shadowed
Ok.

Prooi is een typische Nederlandse film met een vlaag Nederlandse humor eroverheen. (Knullige karakters, kritiek op de maatschappij). zoals de scene met het domme hulpje/zoontje van de eerste jager. Das natuurlijk ook een beetje Nederlands naar mijn mening.

De leeuw vond ik er niet zo eens zo slecht uit zien. Sharknado was veel erger. Ik vond deze nog wel meevallen. Ja natuurlijk was de CGI niet op z'n best, maar aan de leeuw stoorde ik me niet.

Waar ik me wel grootschalig aan stoorde was het acteerwerk, en dan heb ik het over Van Winden en haar vriend. Een drama. Continue irritant, en dat brengt de film dan ook flink omlaag. En dat is jammer, want scenes zoals De metro en de speeltuin waren leuk.

avatar van Chelsea94
Zeer matihe film. Slecht geacteerd en een niet erg spannend verhaal.
Het stuk met het been en eigenlijk het gehele eind zijn echt te belachelijk voor woorden

avatar van SSeagal
Sommige acteurs waren inderdaad slecht, alsof ze hun tekst zo zaten op te lezen van een briefje. Toch snap ik niet het nogal lage gemiddelde. De leeuw kwam duidelijk uit een computer, nogal logisch als je niet mag filmen met een echt dier. Toch vond ik de leeuw in veel scenes er best overtuigend en afschrikwekkend eruit zien. Zo nep vond ik het allemaal niet, niet zo nep in ieder geval dat het storend werd. De film is nergens echt traag, kent een paar leuke schrik momenten, is af en toe lekker gory en is soms nog best grappig. Wel was de zogenaamde verrassing op het einde een beetje jammer, al vrij vroeg in de film riepen we al tegen elkaar dat er een tweede leeuw moest zijn.. Ook toen de film ten einde kwam wisten we al, oh er zit vast nog een zoon of dochter leeuw in de struiken en ja hoor.. Verder zeer vermakelijk filmpje van Nederlandse bodem. 4*

avatar van Soldier-Joey
Wat een vreselijke neppe domme film is dit.