Prooi (2016)

Nederland
Thriller / Komedie

geregisseerd door Dick Maas
met Sophie van Winden, Julian Looman en Rienus Krul

Na de vondst van een gruwelijk vermoord boerengezin net buiten Amsterdam, tast de politie in het duister over de mogelijke dader. Lizzy, een dierenarts van Artis, denkt echter te weten wat de bloederige verminkingen kan hebben aangericht: een forse, agressieve leeuw. Ze stuit vooral op ongeloof en er is een tweede bloedbad nodig voordat de autoriteiten instemmen met het rigoureuze plan van een Engelse leeuwenjager om het monster te pakken te krijgen. De jacht is geopend…

avatar van SSeagal
Sommige acteurs waren inderdaad slecht, alsof ze hun tekst zo zaten op te lezen van een briefje. Toch snap ik niet het nogal lage gemiddelde. De leeuw kwam duidelijk uit een computer, nogal logisch als je niet mag filmen met een echt dier. Toch vond ik de leeuw in veel scenes er best overtuigend en afschrikwekkend eruit zien. Zo nep vond ik het allemaal niet, niet zo nep in ieder geval dat het storend werd. De film is nergens echt traag, kent een paar leuke schrik momenten, is af en toe lekker gory en is soms nog best grappig. Wel was de zogenaamde verrassing op het einde een beetje jammer, al vrij vroeg in de film riepen we al tegen elkaar dat er een tweede leeuw moest zijn.. Ook toen de film ten einde kwam wisten we al, oh er zit vast nog een zoon of dochter leeuw in de struiken en ja hoor.. Verder zeer vermakelijk filmpje van Nederlandse bodem. 4*

avatar van Soldier-Joey
Wat een vreselijke neppe domme film is dit.

avatar van lars-pixar
Voor Nederlandse bodem probeert regisseur Dick Maas er alles uit te halen wat maar mogelijk is. Dit pakt op een Hollandse film manier toch weer matiger uit dan men verwent is door Hollywood. Serieus bedoeld probeert het als een thriller goed over te komen, maar doet het zich toch matiger voor dan bedoeld is. Het matige zit bij Prooi dan toch echt in het acteerwerk en de daarbij horende (typische) dialogen. Het komt daardoor niet overtuigend over en bots als het samen moet overkomen met de horror/thriller momenten. Toch zie je dat Dick Maas zijn focus goed weet te leggen op deze horror/thriller momenten, ook al laat het budget het misschien niet over in toe. Gelukkig weet het dan wel vermakelijk over te komen en kijkt het geheel lekker weg.

avatar van El ralpho
Koning van de jungle?

Het moet Maas nagegeven worden; aan ambitie ontbreekt het hem niet. Prooi is dan ook een duidelijk antwoord op Hollywood en wil laten zien dat wij kaaskoppen ook kunnen wat Hollywood doet. Namelijk het bieden van professioneel en liefdevol gemaakt popcorn vermaak. Prooi had dan ook dé film moeten worden die Nederland als filmland op de kaart had moeten zetten met betrekking tot dit popcorn vermaak. Het is dan ook bijna pijnlijk om te zien hoe hard Maas hier op zijn bek gaat en met Prooi nu zelf voor de leeuwen geworpen wordt.

Een van de grootste problemen waar Prooi mee kampt is dat deze bol staat van de onwaarschijnlijkheden. De toon wordt al meteen gezet in de eerste scène waarbij een personage buiten een kijkje gaat nemen en, jawel, een geweer uit haar nachtkastje pakt. Het was mij nog niet bekend dat wij hier in Nederland inmiddels ook allemaal met wapens mogen lopen? Deze eerste scène geeft het startsein van nog veel meer ongeloofwaardigheden en heel veel domme en onlogische acties van de personages. Het zijn er bijna te veel om op te noemen, maar een van de meest storende vond ik toch wel het wapentuig wat mee werd gebracht om de leeuw te doden. Keer op keer werd het beest beschoten en ook geraakt, maar het kon hem niet deren. Als kijker vraag je je dan ook constant af waarom er geen zwaarder wapentuig werd ingezet. Wat nu gebruikt werd was namelijk totaal niet in verhouding met het sterke beest. En ooit wel eens van slaappijltjes gehoord?

De vele onwaarschijnlijkheden zijn nog maar het topje van de ijsberg want daarnaast zit Prooi ook vol met hele goedkope en slechte schrikeffecten, ziet de leeuw zelf er veel te nep uit, en zijn de karakters zo leeg en oppervlakkig dat zelfs een rapper Sjors nog meer inhoud dan deze personages lijkt te hebben. De film probeert er op een bepaald moment nog wat drama in te stoppen op het moment dat
Jack verteld dat hij kanker heeft en niet lang meer te leven heeft
maar uiteindelijk voegt dit niks toe, omdat het alleen maar benoemd wordt en er verder niks mee gedaan wordt. Ze hadden dit er dan ook net zo goed uit kunnen laten. Voeg er dan ook nog eens matig acteerwerk van (met name) de twee hoofdrolspelers aan toe (Sophie van Winden en Julian Looman kunnen beiden nog wel wat acteerlessen gebruiken) en alle ingrediënten voor een slechte b-film zijn compleet. De enige reden dat dit dan nog in de bioscoop terecht gekomen is, is omdat dit voor Nederlandse begrippen een grote productie is, maar in Amerika was deze meteen op DVD beland. Nog even blijven proberen Maas. Of eigenlijk, doe maar niet want je hoogtijdagen lijken nu toch wel duidelijk achter je te liggen..

Om nog af te sluiten met een positieve noot; de meeste praktische effecten zagen er dan wel heel goed uit. Jammer dat hier dan ook verder alles mee gezegd is.

avatar van Mercurio
Waarom hebben de meeste Nederlandse films toch zo'n hoog knulligheidsgehalte? Het lijkt inmiddels wel een handelsmerk.

avatar van Hollywood007
Iemand een idee waar is deze te vinden is?

Wat een film,
Echt geen woorden voor
En lieve
meid zoek een tandarts voor dat ene tantje
Echt slechte film

avatar van chiel
Hollywood007 schreef:
Iemand een idee waar is deze te vinden is?
Zie alle links hierboven !?

chiel schreef:
Zie alle links hierboven !?

Zocht een gratis versie

avatar van umbra
Dan vond ik Amsterdamned en Sint toch 'beter'. Deze is gewoon té knullig, niet spannend, niet grappig...ik geef Nederlandstalige film, zowel Vlaams als Nederlands steeds een kans. Voor horror en thrillers moeten we niet bij Vlaanderen en Nederland aankloppen, met uitzondering van Welp. Deze krijgt een onvoldoende over de ganse lijn.

avatar van john mcclane 2
Mercurio schreef:

Ja dat blijft toch een mysterie als je kijkt naar de serie s als Penoza Hollands hoop , overspel, klem,
Allemaal top. Geen clichés , goede soundtrack . Dan is het toch een raadsel dat je een top regiseur bent twee kleine uurtje moet vullen , en met dit soort middelmatige shit aan komt zetten

avatar van wendyvortex
Die leeuw ziet er weinig overtuigend uit, de dialogen zijn ruk, laat die romantische subplots maar helemaal liever achterwege. Zelfs nog een enigszins vermakelijke B-film uit de polder is al teveel gevraagd. Die lift was leuker.

Gewoon heel slecht
Kan er niks anders van maken.
Een Speelduur van 110 minuten
Waar van 100 minuten te lang .
Wat een acteerwerk zeg

avatar van weerwolf79
Slechte poging om een nieuwe Amsterdamed te maken, waar die film nog vol spannig zat en geweldige achervolgings scene, is het niveau in Prooi bedroevend, slecht acteerwerk slap uitgewerkt verhaal, alleen de humor was wel leuk en ook vond ik de gore scenes goed.

avatar van Hollywood007
Gisteren ein-de-lijk prooi gezien. Ik keek hier al lang naar uit en de verwachtingen waren hoog. Ik snap niet dat deze film het niet beter heeft gedaan toen hij uitkwam. Het verhaal zit goed in elkaar en de dialogen die iedereen zo matig vind, vond ik eigenlijk nog wel ok. Ook het acteerwerk was in mijn ogen goed. Enkel die zoon die per se mee wil gaan jagen. Die zet tijdens de 'telefoon afluister scene' een echt slechte prestatie neer. De spanning zit er dadelijk in en ik ben zelfs een aantal keer omhoog gewipt omdat ik me liet verassen door de leeuw. De kills op zich zijn eigenlijk ook best graaf. Ook de humor wist ik wel te pruimen. Ik heb eigenlijk de ganse film door met een glimlach op mijn gezicht gezeten omdat ik er zo van aan het genieten was. My kind of movie. En dat is het nu ook net. Je weet wat te verwachten bij dit soort films. Veel mensen zeggen dat de leeuw er niet echt genoeg uitziet, maar komaan we zijn hier tenslotte niet in Hollywood. Met de budgetten die er hier voorhanden zijn vind ik dat Dick Maas dit prima gedaan heeft. De extra's op de dvd geeft een beetje verdere uitleg over hoe de leeuw tot stand is gekomen. Een combinatie van mechanische poppen, computer en een man in een pak. Prima gedaan Dick! Ik heb er van genoten van begin tot eind en wil meer van dit zien. Veel meer!
Dick Maas is hoe dan ook iemand die films met liefde voor het vak maakt en die ik altijd leuk vind. Hij probeert tenminste iets wat weinig andere in België en Nederland doen. Sint was voor mij al een schot in de roos en ook quiz is eigenlijk veel te onderschat. Maas heeft duidelijk een visie en volgens mij kan deze enkel niet geheel tot zijn recht komen door het gebrek aan budget. Hij weet in elk geval hoe het moet en weer de lijn tussen. Humor en horror perfect te bewandelen.
Dus als je openstaat voor dit soort films en je niet al te Hollywood grootsheid verwacht van de leeuw, dan is deze film echt wel goed! Deze dvd gaat in ieder geval snel versleten zijn bij mij. Meer van dit!!!!
Oh ja, het openingsschot, waar je door de ogen van de leeuw kijkt als hij onderweg is naar de boerderij, is heel cool!

avatar van VanRippestein
Prooi is een grappige en vlotte film. Zoals vaker in dit genre, lees ik bij recensies dat veel mensen kennelijk niet begrijpen dat dit bedoeld is als cheesy camp film. Zelf vind ik het erg grappig dat iemand een film kijkt over een killer leeuw in Amsterdam en vervolgens tot de heldere ingeving komt dat het ongeloofwaardig is. Ook de link met Hollywood films die sommigen maken is een grap op zich, want Hollywood zou per definitie nooit zo'n film kunnen maken. Daar zijn ze veel te preuts, serieus, en te snel voor op hun teentjes getrapt. Het acteerwerk vond ik de film ten goede komen en het flauwe script heeft veel humor waardoor ik de hele film met eeb glimlach op mijn gezicht heb gekeken. Hoogtepunt was de achtervolging-per-rolstoel-op-rupsbanden. Het Neerlandse aan de film vond ik ook verfrissend: de down-to-earth wijze van spreken, sarcasme, en simpele dingen zoals de albert heijn, de thuisbezorg service en de boerderij. Net als Sint een leuke film.

avatar van loneranger
Deze film kan niet in de schaduw staan van 'De Lift' of 'Amsterdamned'. Het wordt geen moment eng of zelfs maar spannend, ook de climax kon me niet echt bekoren. Zo hier en daar kon ik de humor wel waarderen. Leuk om een keer gezien te hebben maar ook niet meer dan dat.

avatar van Grindhouse62
WB schreef:
Toch wel vermakelijk. Kan de films van Dick Maas wel waarderen. Heerlijk overdreven, zonder al teveel poespas. Simpel vermaak en prima effecten, wat de acteerprestaties doet vergeten.
Heb mij ook wel vermaakt met deze film. Er zaten wel leuke momenten in. 2.0

avatar van Ebenezer Scrooge
Gebruld van het lachen, om die nepleeuw. Hier kan je toch niet mee aankomen? Extra wrang allemaal omdat je weet dat Dick Maas veel beter kan dan dit. Dat mens versus gevaarlijk dier-thema is inmiddels ook al heel vaak gedaan en achterhaald. Sowieso ligt onze sympathie tegenwoordig dichter bij het dier dan bij de mens. Het deed me daarom ook allemaal niets. Die toegetakelde lijken zagen er wel knap gemaakt uit. En steeds die wouten in beeld. Is dit soms een soort versluierde reclame voor de politie? Kom bij de politie!, De politie is je beste kameraad... zoiets? Alweer dat Vondelpark.

avatar van BlueJudaskiss
Ik had dit echt graag leuk willen vinden. Maar als blijkt dat de complete Nederlandse cast finaal wordt weggespeeld door één Brit is er toch echt wel iets aan de hand. Ik hou normaal niet van Nederlandse acteurs afkatten maar mén... Wat acteerde iedereen als een natte dweil naast zo'n heerlijk schmierende Mark Frost.

En het probleem van de geloofwaardigheid. Ik wil best mijn hersencellen uitschakelen bij een film als dit, maar je gaat mij niet vertellen dat niemand het ziet zodra er een leeuw een tram inloopt. Of door de smalle straten van Amsterdam, waar het godbetert plotseling zo rustig is dat niemand dat beest opmerkt. En die leeuw zelf... Tsja. Ik weet nog dat er gigantisch veel geld in werd gepompt om dat beest geloofwaardig over te laten komen maar het ziet er nog steeds ehm... Niet zo overtuigend uit.

Ander bezwaar: waarom worden wij verwacht sympathie te krijgen voor een vreemdgaande eikel als het personage van Julian Looman? En hoe kan het dat het personage van Sophie van Winden er weer intrapt? Hoe zat het met die pornovideo's die dat kereltje in het begin van de film gemaakt bleek te hebben en waar uiteindelijk helemaal niets mee wordt gedaan?

2,5* omdat de film er uiteindelijk gewoon keurig uitzag en ik het knap vind van Maas dat hij elke keer zijn nek durft uit te steken - zeg wat je wil over de stompzinnige aanloop maar die crash met die tram zag er toch netjes uit.

Pfff wat is die leeuw slecht gemaakt, voor de rest ook erg saai .

avatar van keimpeS
Voor Nederlandse begrippen best oké, typische Dick Maas film en daardoor weet je ongeveer wat te verwachten. Het acteerwerk heeft het niveau van bv ook als bij de Dick Maas film De Sint, niet al te best maar het geeft wel wat luchtigheid in de film. Ik kijk dit 10 keer liever dan een Nijhuis film, dat is pas een belediging voor de Nederlandse film in mijn ogen. Deze film viel me niet tegen, de effecten van de leeuw zelf wel. Heb je Amsterdamned of De Lift gezien dan heeft Maas dat niveau nooit meer heeft gehaald! Toch heeft de film weer een paar geweldige scene’s zoals dat meisje in de glijbaan, typisch Maas stijl!

avatar van mikey
keimpeS schreef:
zoals dat meisje in de glijbaan, typisch Maas stijl!
soort van ode aan alligator 1980, die wel heel veel beter is. deze lijkt uberhaupt erg op die film. Dus hou je van het genre, beslist eens opzetten.

avatar van keimpeS
Oké ik heb Alligator weleens gezien, maar de film is me niet echt bijgebleven op wat scene’s in riool na en de intro...

avatar van danny84
Film viel mij reuze mee. Bij vlagen best spannend. Prima om eens te zien.