Prooi (2016)

Nederland
Thriller / Komedie

geregisseerd door Dick Maas
met Sophie van Winden, Julian Looman en Rienus Krul

Na de vondst van een gruwelijk vermoord boerengezin net buiten Amsterdam, tast de politie in het duister over de mogelijke dader. Lizzy, een dierenarts van Artis, denkt echter te weten wat de bloederige verminkingen kan hebben aangericht: een forse, agressieve leeuw. Ze stuit vooral op ongeloof en er is een tweede bloedbad nodig voordat de autoriteiten instemmen met het rigoureuze plan van een Engelse leeuwenjager om het monster te pakken te krijgen. De jacht is geopend…

avatar van SSeagal
Sommige acteurs waren inderdaad slecht, alsof ze hun tekst zo zaten op te lezen van een briefje. Toch snap ik niet het nogal lage gemiddelde. De leeuw kwam duidelijk uit een computer, nogal logisch als je niet mag filmen met een echt dier. Toch vond ik de leeuw in veel scenes er best overtuigend en afschrikwekkend eruit zien. Zo nep vond ik het allemaal niet, niet zo nep in ieder geval dat het storend werd. De film is nergens echt traag, kent een paar leuke schrik momenten, is af en toe lekker gory en is soms nog best grappig. Wel was de zogenaamde verrassing op het einde een beetje jammer, al vrij vroeg in de film riepen we al tegen elkaar dat er een tweede leeuw moest zijn.. Ook toen de film ten einde kwam wisten we al, oh er zit vast nog een zoon of dochter leeuw in de struiken en ja hoor.. Verder zeer vermakelijk filmpje van Nederlandse bodem. 4*

avatar van Soldier-Joey
Wat een vreselijke neppe domme film is dit.

avatar van lars-pixar
Voor Nederlandse bodem probeert regisseur Dick Maas er alles uit te halen wat maar mogelijk is. Dit pakt op een Hollandse film manier toch weer matiger uit dan men verwent is door Hollywood. Serieus bedoeld probeert het als een thriller goed over te komen, maar doet het zich toch matiger voor dan bedoeld is. Het matige zit bij Prooi dan toch echt in het acteerwerk en de daarbij horende (typische) dialogen. Het komt daardoor niet overtuigend over en bots als het samen moet overkomen met de horror/thriller momenten. Toch zie je dat Dick Maas zijn focus goed weet te leggen op deze horror/thriller momenten, ook al laat het budget het misschien niet over in toe. Gelukkig weet het dan wel vermakelijk over te komen en kijkt het geheel lekker weg.

avatar van El ralpho
Koning van de jungle?

Het moet Maas nagegeven worden; aan ambitie ontbreekt het hem niet. Prooi is dan ook een duidelijk antwoord op Hollywood en wil laten zien dat wij kaaskoppen ook kunnen wat Hollywood doet. Namelijk het bieden van professioneel en liefdevol gemaakt popcorn vermaak. Prooi had dan ook dé film moeten worden die Nederland als filmland op de kaart had moeten zetten met betrekking tot dit popcorn vermaak. Het is dan ook bijna pijnlijk om te zien hoe hard Maas hier op zijn bek gaat en met Prooi nu zelf voor de leeuwen geworpen wordt.

Een van de grootste problemen waar Prooi mee kampt is dat deze bol staat van de onwaarschijnlijkheden. De toon wordt al meteen gezet in de eerste scène waarbij een personage buiten een kijkje gaat nemen en, jawel, een geweer uit haar nachtkastje pakt. Het was mij nog niet bekend dat wij hier in Nederland inmiddels ook allemaal met wapens mogen lopen? Deze eerste scène geeft het startsein van nog veel meer ongeloofwaardigheden en heel veel domme en onlogische acties van de personages. Het zijn er bijna te veel om op te noemen, maar een van de meest storende vond ik toch wel het wapentuig wat mee werd gebracht om de leeuw te doden. Keer op keer werd het beest beschoten en ook geraakt, maar het kon hem niet deren. Als kijker vraag je je dan ook constant af waarom er geen zwaarder wapentuig werd ingezet. Wat nu gebruikt werd was namelijk totaal niet in verhouding met het sterke beest. En ooit wel eens van slaappijltjes gehoord?

De vele onwaarschijnlijkheden zijn nog maar het topje van de ijsberg want daarnaast zit Prooi ook vol met hele goedkope en slechte schrikeffecten, ziet de leeuw zelf er veel te nep uit, en zijn de karakters zo leeg en oppervlakkig dat zelfs een rapper Sjors nog meer inhoud dan deze personages lijkt te hebben. De film probeert er op een bepaald moment nog wat drama in te stoppen op het moment dat
Jack verteld dat hij kanker heeft en niet lang meer te leven heeft
maar uiteindelijk voegt dit niks toe, omdat het alleen maar benoemd wordt en er verder niks mee gedaan wordt. Ze hadden dit er dan ook net zo goed uit kunnen laten. Voeg er dan ook nog eens matig acteerwerk van (met name) de twee hoofdrolspelers aan toe (Sophie van Winden en Julian Looman kunnen beiden nog wel wat acteerlessen gebruiken) en alle ingrediënten voor een slechte b-film zijn compleet. De enige reden dat dit dan nog in de bioscoop terecht gekomen is, is omdat dit voor Nederlandse begrippen een grote productie is, maar in Amerika was deze meteen op DVD beland. Nog even blijven proberen Maas. Of eigenlijk, doe maar niet want je hoogtijdagen lijken nu toch wel duidelijk achter je te liggen..

Om nog af te sluiten met een positieve noot; de meeste praktische effecten zagen er dan wel heel goed uit. Jammer dat hier dan ook verder alles mee gezegd is.

avatar van Mercurio
Waarom hebben de meeste Nederlandse films toch zo'n hoog knulligheidsgehalte? Het lijkt inmiddels wel een handelsmerk.

avatar van Hollywood007
Iemand een idee waar is deze te vinden is?

Wat een film,
Echt geen woorden voor
En lieve
meid zoek een tandarts voor dat ene tantje
Echt slechte film

avatar van chiel
Hollywood007 schreef:
Iemand een idee waar is deze te vinden is?
Zie alle links hierboven !?

avatar van Hollywood007
chiel schreef:
Zie alle links hierboven !?

Zocht een gratis versie

avatar van umbra
Dan vond ik Amsterdamned en Sint toch 'beter'. Deze is gewoon té knullig, niet spannend, niet grappig...ik geef Nederlandstalige film, zowel Vlaams als Nederlands steeds een kans. Voor horror en thrillers moeten we niet bij Vlaanderen en Nederland aankloppen, met uitzondering van Welp. Deze krijgt een onvoldoende over de ganse lijn.

avatar van john mcclane 2
Mercurio schreef:

Ja dat blijft toch een mysterie als je kijkt naar de serie s als Penoza Hollands hoop , overspel, klem,
Allemaal top. Geen clichés , goede soundtrack . Dan is het toch een raadsel dat je een top regiseur bent twee kleine uurtje moet vullen , en met dit soort middelmatige shit aan komt zetten