Red Sonja (1985)

Verenigde Staten / Nederland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Richard Fleischer
met Arnold Schwarzenegger, Brigitte Nielsen en Sandahl Bergman

Sonja is een niet te stoppen vrouwelijke krijger, die samen met een groep krijgers, waaronder Kalidor, de macht moeten proberen te krijgen over de kwaadaardige koningin Gedren die verantwoordelijk was voor de dood van de familie van Sonja.

Dat lijkt me sterk, zal niet kloppen.

avatar van alexspyforever
Brigitte Nielsen is misschien niet de beste in een rol van amazone, maar er waren zeker slechtere keuzes. Gelukkig dat ze haar boobjob nog niet had gedaan in deze film. Wat deze film zo vervelend maakt zijn haar kompanen. Dat prinsje is geweldig irritant. Arnold tja hij speelt gewoon zijn gebruikelijke Conan rol, actie en vechten. Van hem moet je weinig diepgang verwachten. Misschien met betere sidekicks zou de film interessanter worden. Qua verhaal en fantasy setting is deze best wel goed. De evil queen is misschien nog het meest interessante karakter naast de hoofdrol.
Ik geloof dat in sommige landen deze film werd gepromoot onder de naam "Kalidor". Blijkbaar dat ze daar vooral de kaart Arnold Schwarzenegger wilde trekken, beetje jammer eigenlijk want hij is wat mij betreft niet echt een pluspunt in deze film.

avatar van rcuppen79
Na het succes van de Conan-films kwam er in 1985 de spin-off Red Sonja, die tevens gebaseerd was op het werk van Robert E. Howard. De regie werd wederom gedaan door Richard Fleischer die eerder de film Conan the Destroyer regiseerde. Helaas maakte hij van die film een campy film met slecht acteerwerk en een matig verhaal. Red Sonja is helaas niet anders, alleen is het acteerwerk hier echt bedroevend. Arnold Schwarzenegger is geen goede acteur, maar hij is de enige in deze film die nog iets maakt van zijn rol. Brigitte Nielsen acteert uitermate houterig en straalt bovendien weinig charisma uit. Net als Schwarzenegger is ook zij duidelijk om haar fysiek gecast en niet om haar acteertalent. De rest van de cast doet het niet veel beter, met als dieptepunt de uitermate irritante Ernie Reyes Jr. als een verwende prins.

De muziek werd gecomponeerd door de Italiaanse meester Ennio Morricone en dit mag ook het sterkste punt van de film heten. Z’n muziek doet wel veel denken aan de muziek die hij schreef voor de fantasy-film Hundra uit 1983, die qua thema ook verdacht veel lijkt op Red Sonja. Gelukkig is die film vrijwel vergeten (en terecht!), maar ook Red Sonja is eigenlijk niet meer dan een slechte B-film.

avatar van krosnicky
ALs dit een conan film is waarom noemt hij dan kalidor ?

Het vervolg op "Conan the Destroyer (1984)" met wederom Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol maar nu met Brigitte Nielsen (zag er destijds niet onaardig uit) als assistente i.p.v. Grace Jones. Ook qua verhaal en uitvoering verschillen de films niet veel met elkaar. Ondanks dat het verhaal niet veel voorstelt, kijkt de film zich wel lekker weg en is het ook wel geinig om een jonge beginnende Arnold Schwarzenegger te zien spelen. Als Actie / Avontuur is deze film best redelijk om te zien (zeker in de jaren 80 want nu oogt de film natuurlijk oubollig).

avatar van PEN15
Ik lees dat men overwogen had om Sigourney Weaver te strikken voor de rol van Red Sonja. Nou kan ik proberen te gokken of Brigitte "tomboy" Nielsen haar haarkleur meehad dat makkelijker rood te verven was of omdat ze schijnbaar een relatie had met Ahnuld, maar met Weaver was de film nog wat geworden. Wat moet er nog meer mis zijn als het slechte acteren van Schwarzenegger al niet meer opvalt. De dialogen waren echt zo slecht en kort en de dubbing zag er niet uit, alsof op het laatste moment alles is herschreven. Verhaal deed me telkens denken aan die onnozele rpg-spelletjes op oude video game consoles, die hadden ook nauwelijks diepgang. Hou het tenminste nog op Conan the Destroyer. Die was cheesy, maar tenminste nog vermakelijk. Bovendien loopt Schwarzenegger hier niet meer rond in zijn ontblote bovenlichaam.

avatar van Richard_Voorhees
Conan the Destroyer was een vergelijkbare actie fantasy B-film, maar naar mijn mening een stuk beter dan deze "Red Sonja". Schwarzenegger komt er eigenlijk alleen maar in voor om de actiescenes wat leuker te maken en hier en daar voor wat spierballengeweld te zorgen.
Brigitte Nielsen ziet er fraai uit als "Red Sonja", maar zet verder een beetje plat personage neer. Dat is over het algemeen het grootste kritiekpunt van deze film. Er zit wel erg weinig diepgang in deze actiefilm die naast wat Conan elementen hier en daar ook wat lijkt te lenen uit Indiana Jones.
Daarnaast speelt Ernie Reyes Jr. een verschrikkelijk irritant personage als de jonge prins Tarn. Een personage die ik niet direct veel vind toevoegen aan de film.
Hier en daar wel wat vermakelijk zwaard kletterende actiescenes, maar verder heeft deze "Red Sonja" niet heel veel te bieden.

ipman-99
"Why does she fight so hard? She doesn't want to win." ... " !!!

Spin-off van Conan !!! Emoji!!! 'Red Sonja' is de spin-off van de Conan films.
Arnie is uiteraard weer van de partij, maar ook Brigitte Nielsen en Sandahl Bergman
mogen mee de show stelen.
De muziek/soundtrack is van Ennio Morricone en was prachtig voor de oortjes.
Het houterige jaren '80 aspect was weer van de partij ... de film kijkt lekker weg en
is alweer toe aan zijn zoveelste heropfrissing.

avatar van HvdZ
Jammer dat de Conan figuur in deze film niet Conan genoemd mocht worden....., een gemiste kans.

Eerste film van Brigitte Nielsen, die later wel betere dingen heeft laten zien.
Ook een film uit het begin van Arnold Schwarzenegger zijn carrière.
Simpel verhaaltje, een leuk tussendoortje, maar meer is het ook niet.

Redelijke film over een vrouwelijke krijger die het met haar kompanen opneemt tegen een wrede koningin. Een uiterst mager verhaaltje en ook het acteerwerk kan wel als slecht geclassificeerd worden. De kostuums, sets en locaties zien er wel mooi uit en zijn nu (met alle CGI mogelijkheden) juist extra charmant. Vervelend wordt het niet en de korte speelduur werkt dan ook in het voordeel. Een nipte 3.0 sterren.

Wist niet dat dit een Nederlandse co-productie was.

avatar van ambrosini
Ben ik nou gek of praat Sonja langzaam? Een hele zin uitspreken kost haar wel een uur. Snap er niks van