Red Sonja (1985)

Verenigde Staten / Nederland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Richard Fleischer
met Arnold Schwarzenegger, Brigitte Nielsen en Sandahl Bergman

Sonja is een niet te stoppen vrouwelijke krijger, die samen met een groep krijgers, waaronder Kalidor, de macht moeten proberen te krijgen over de kwaadaardige koningin Gedren die verantwoordelijk was voor de dood van de familie van Sonja.

Dat lijkt me sterk, zal niet kloppen.

avatar van alexspyforever
Brigitte Nielsen is misschien niet de beste in een rol van amazone, maar er waren zeker slechtere keuzes. Gelukkig dat ze haar boobjob nog niet had gedaan in deze film. Wat deze film zo vervelend maakt zijn haar kompanen. Dat prinsje is geweldig irritant. Arnold tja hij speelt gewoon zijn gebruikelijke Conan rol, actie en vechten. Van hem moet je weinig diepgang verwachten. Misschien met betere sidekicks zou de film interessanter worden. Qua verhaal en fantasy setting is deze best wel goed. De evil queen is misschien nog het meest interessante karakter naast de hoofdrol.
Ik geloof dat in sommige landen deze film werd gepromoot onder de naam "Kalidor". Blijkbaar dat ze daar vooral de kaart Arnold Schwarzenegger wilde trekken, beetje jammer eigenlijk want hij is wat mij betreft niet echt een pluspunt in deze film.

avatar van rcuppen79
Na het succes van de Conan-films kwam er in 1985 de spin-off Red Sonja, die tevens gebaseerd was op het werk van Robert E. Howard. De regie werd wederom gedaan door Richard Fleischer die eerder de film Conan the Destroyer regiseerde. Helaas maakte hij van die film een campy film met slecht acteerwerk en een matig verhaal. Red Sonja is helaas niet anders, alleen is het acteerwerk hier echt bedroevend. Arnold Schwarzenegger is geen goede acteur, maar hij is de enige in deze film die nog iets maakt van zijn rol. Brigitte Nielsen acteert uitermate houterig en straalt bovendien weinig charisma uit. Net als Schwarzenegger is ook zij duidelijk om haar fysiek gecast en niet om haar acteertalent. De rest van de cast doet het niet veel beter, met als dieptepunt de uitermate irritante Ernie Reyes Jr. als een verwende prins.

De muziek werd gecomponeerd door de Italiaanse meester Ennio Morricone en dit mag ook het sterkste punt van de film heten. Z’n muziek doet wel veel denken aan de muziek die hij schreef voor de fantasy-film Hundra uit 1983, die qua thema ook verdacht veel lijkt op Red Sonja. Gelukkig is die film vrijwel vergeten (en terecht!), maar ook Red Sonja is eigenlijk niet meer dan een slechte B-film.

avatar van krosnicky
ALs dit een conan film is waarom noemt hij dan kalidor ?

Het vervolg op "Conan the Destroyer (1984)" met wederom Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol maar nu met Brigitte Nielsen (zag er destijds niet onaardig uit) als assistente i.p.v. Grace Jones. Ook qua verhaal en uitvoering verschillen de films niet veel met elkaar. Ondanks dat het verhaal niet veel voorstelt, kijkt de film zich wel lekker weg en is het ook wel geinig om een jonge beginnende Arnold Schwarzenegger te zien spelen. Als Actie / Avontuur is deze film best redelijk om te zien (zeker in de jaren 80 want nu oogt de film natuurlijk oubollig).

avatar van PEN15
Ik lees dat men overwogen had om Sigourney Weaver te strikken voor de rol van Red Sonja. Nou kan ik proberen te gokken of Brigitte "tomboy" Nielsen haar haarkleur meehad dat makkelijker rood te verven was of omdat ze schijnbaar een relatie had met Ahnuld, maar met Weaver was de film nog wat geworden. Wat moet er nog meer mis zijn als het slechte acteren van Schwarzenegger al niet meer opvalt. De dialogen waren echt zo slecht en kort en de dubbing zag er niet uit, alsof op het laatste moment alles is herschreven. Verhaal deed me telkens denken aan die onnozele rpg-spelletjes op oude video game consoles, die hadden ook nauwelijks diepgang. Hou het tenminste nog op Conan the Destroyer. Die was cheesy, maar tenminste nog vermakelijk. Bovendien loopt Schwarzenegger hier niet meer rond in zijn ontblote bovenlichaam.

avatar van Richard_Voorhees
Conan the Destroyer was een vergelijkbare actie fantasy B-film, maar naar mijn mening een stuk beter dan deze "Red Sonja". Schwarzenegger komt er eigenlijk alleen maar in voor om de actiescenes wat leuker te maken en hier en daar voor wat spierballengeweld te zorgen.
Brigitte Nielsen ziet er fraai uit als "Red Sonja", maar zet verder een beetje plat personage neer. Dat is over het algemeen het grootste kritiekpunt van deze film. Er zit wel erg weinig diepgang in deze actiefilm die naast wat Conan elementen hier en daar ook wat lijkt te lenen uit Indiana Jones.
Daarnaast speelt Ernie Reyes Jr. een verschrikkelijk irritant personage als de jonge prins Tarn. Een personage die ik niet direct veel vind toevoegen aan de film.
Hier en daar wel wat vermakelijk zwaard kletterende actiescenes, maar verder heeft deze "Red Sonja" niet heel veel te bieden.

ipman-99
"Why does she fight so hard? She doesn't want to win." ... " !!!

Spin-off van Conan !!! Emoji!!! 'Red Sonja' is de spin-off van de Conan films.
Arnie is uiteraard weer van de partij, maar ook Brigitte Nielsen en Sandahl Bergman
mogen mee de show stelen.
De muziek/soundtrack is van Ennio Morricone en was prachtig voor de oortjes.
Het houterige jaren '80 aspect was weer van de partij ... de film kijkt lekker weg en
is alweer toe aan zijn zoveelste heropfrissing.

avatar van HvdZ
Jammer dat de Conan figuur in deze film niet Conan genoemd mocht worden....., een gemiste kans.

Eerste film van Brigitte Nielsen, die later wel betere dingen heeft laten zien.
Ook een film uit het begin van Arnold Schwarzenegger zijn carrière.
Simpel verhaaltje, een leuk tussendoortje, maar meer is het ook niet.

Redelijke film over een vrouwelijke krijger die het met haar kompanen opneemt tegen een wrede koningin. Een uiterst mager verhaaltje en ook het acteerwerk kan wel als slecht geclassificeerd worden. De kostuums, sets en locaties zien er wel mooi uit en zijn nu (met alle CGI mogelijkheden) juist extra charmant. Vervelend wordt het niet en de korte speelduur werkt dan ook in het voordeel. Een nipte 3.0 sterren.

Wist niet dat dit een Nederlandse co-productie was.

avatar van ambrosini
Ben ik nou gek of praat Sonja langzaam? Een hele zin uitspreken kost haar wel een uur. Snap er niks van

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Van hetzelfde zoals Conan the Barbarian maar dan slechter. Soms redelijk vervelend, en nooit vlot.
Sonja is saai, dat kleine jongetje is irritant, zijn sidekick is ook al niet goed. Blijft nog Ahnuld over wiens uitspraak alleen al voor de nodige luchtigheid zorgt. Om van zijn gezichtsuitdrukkingen nog maar te zwijgen.
Intussen behoorlijk gedateerd, maar soms nog wel amusant: mooie landschappen in combo met old school effecten.

avatar van Metalfist
If you yield only to a conqueror, then prepared to be conquered... Little Sonja...

De Conan films.. Zowat het minste uit heel Schwarzenegger's carrière en een reeks film die ik eerlijk gezegd met lange tanden heb bekeken. Het grootste probleem dat ik met Conan the Barbarian had, was die ellenlange speelduur (130 minuten!) maar ook de opvolger was niet meteen aan mij besteed. Dan maar eens een poging doen met Red Sonja. Ik was niet specifiek op zoek naar dit derde deel in de franchise maar ik kon het toch niet laten om de televisie-uitzending van een tijdje geleden op te nemen. En wat blijkt zowaar? Dit is verdorie de beste film van de drie.

Al kwam de grootste verrassing aan het begin toen bleek dat dit helemaal geen Conan film is.. Kon me vaag zoiets herinneren uit Schwarzie's biografie (al weet ik vooral nog dat hij dit eigenlijk deed als een geste naar Dino De Laurentiis en dat het eigenlijk de bedoeling was dat dit een veredelde cameo was terwijl het uitdraaide op een volwaardige rol) maar het mag in ieder geval duidelijk zijn dat Kalidor in de eerste plaats bedoeld is als Conan maar dat er weer wat gedoe was met rechten waardoor ze de naam niet mochten gebruiken. Altijd jammer zoiets maar bon, dan beschouw je Kalidor maar als een alias van Conan. Het interessantste aan deze film is ongetwijfeld de titelheldin. Sonja is een wat atypisch figuur in de mannenwereld van Robert E. Howard (wiens boeken trouwens nog saaier zijn dan eender welke film uit deze reeks) maar het wraakthema werkt wel. Sowieso een wat speciaal filmpje met de hints naar een lesbische relatie tussen Sonja en Gedren maar hier zit tenminste wat tempo achter en de scènes tussen Kalidor en Sonja zijn lachwekkend slecht.

Het zal niemand dan ook verbazen dat Der Schwarzie en Brigitte Nielsen tijdens de opnames effectief aan het rampetampen waren maar Nielsen brengt de rol van Sonja eigenlijk wel tot een goed einde. Aantrekkelijk en toch een zekere dreiging uitstralend.. Het is niet iedereen gegeven. Schwarzenegger herhaalt eigenlijk gewoon het kunstje uit de twee voorgaande Conan films en het is op zich vreemd dat regisseur Richard Fleischer ervoor kiest om opnieuw Sandahl Bergman in het universum te introduceren. Bergman speelde namelijk Valeria in Conan the Barbarian en neemt hier de rol van de slechterik Gedren op haar. Op zich een meerwaarde in deze film maar ik vind het een vreemde keuze. Net zoals het casten van twee vervelende sidekicks voor Sonja en Kalidor: Prins Tarn en Falkon. Van mij had de volledige performance van Ernie Reyes Jr. en Paul Smith op de montagetafel mogen blijven liggen.

Interessant misschien nog voor de liefhebbers van Ennio Morricone die hier weer een goede soundtrack aflevert. Zal nooit één van mijn favoriete componisten worden, maar ik zal altijd wat extra aandacht geven mocht ik zijn naam op de openingscredits zien verschijnen. Soit, vooral gezien voor Schwarzenegger maar ook aangenaam verrast door Nielsen, had haar enkel en alleen maar in Cobra gezien maar zo'n hoofdrol gaat haar ook goed af.

avatar van Ajax&Litmanen1
Red Sonja was een van de zeldzame Schwarzenegger-titels waar ik nog niet op had gestemd. Geen idee of ik deze vroeger al eens had gezien, vermoedelijk wel, maar ik kan het ook zo maar verwarren met de twee Conan films met Arnie. Die overigens vrij slecht waren. Zijn fantasyfilms zijn bepaald niet titels die bij zijn betere werken horen en daar past Red Sonja dus ook bij. Hier speelt hij ook maar een bijrol, al doet hij dat best leuk. Ik moest wel lachen om zijn gevecht met met watermonster, haha. Zó slecht dat het lachen is. Dat heeft Red Sonja gelukkig weer wel, het is zo kitscherig dat het daardoor nog best amusant is. Buiten dat ziet de film er nog best leuk aangekleed uit en is de muziek nog sfeerverhogend. En Brigitte Nielsen is niet verkeerd om naar te kijken, ook al kan ze niet best acteren. Maar het tergende acteerwerk, die vervelende kleine prins en het oninteressante verhaal zorgen er wel voor dat ik er geen voldoende aan kan geven.

avatar van Captain Proton
Niet zo'n sterke film. Acteren viel tegen. Leek meer of ze alles aan het voorlezen waren. Eén van de mindere films van Schwarzenegger. Personages ging, verhaal simpel en special effects, voor die tijd, redelijk. Het enige goede aan deze film was de aftiteling aan het eind. Zelfs na 30 jaar opnieuw gekeken.