Ghostbusters (1984)

Alternatieve titel: Ghost Busters

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Ivan Reitman
met Bill Murray, Dan Aykroyd en Sigourney Weaver

Drie wetenschappers verliezen hun baan bij de universiteit van New York, waar ze het occulte bestudeerden. Ze besluiten om zich voortaan te verhuren als Ghostbusters, en zich bezig te gaan houden met het vangen van allerlei soorten spoken en geesten. Wanneer ze een portaal naar een andere dimensie ontdekken is het aan de Ghostbusters om de Big Apple te redden.

avatar van K. V.
Deze was nog eens op tv en dus er nog een keertje naar gekeken. Heel veel kon 'k me niet meer van herinneren.
Het verhaal op zich is wel leuk verzonnen en de themesong staat er nog altijd, maar de special effects zijn toch wel erg gedateerd.
Verder zitten er nog wel enkele leuke scènes in en was de cast ook tof.
Leuk filmpje om eens gezien te hebben.

avatar van Gerlof1378
Voor mij echte nostalgie, heb deze film vast wel ontelbaar keer gezien maar hij blijft leuk. Met een goed verhaal, goede spelers (vooral Bill Murray en Dan Aykroyd) mooie CGI (voor 1984 dan) Nu dus samen met deel 2 in een blu-ray box, voor weinig ook nog.

avatar van firepotatoe
Er komen bij mij allemaal herinneringen boven.
Alle Ghost buster tekenfilms heb ik vroeger gezien. Gek genoeg de film nog nog niet.
Leuke film. Toch als je het afzet tegen de moderne fillms met een goed verhaal dan is het toch niet meer dan 6/10.

* 3

avatar van JacoBaco
Ben ik niet blij mee!!

avatar van Thorongil
Vandaag voor de eerste keer gezien. Was geïnteresseerd nadat ik IDW's Teenage Mutant Ninja Turtles/Ghostbusters miniserie gelezen heb. Vond het begin vooral leuk, einde was wat minder met de Gatekeeper en Keymaster die mensen bezeten hebben.
Al bij al leuk om eens gezien te hebben, maar kan niet tippen aan 80's films zoals Conan, Indiana Jones, Back to The Future.

avatar van Richard_Voorhees
Ik ben de laatste tijd mijn dvd-collectie wat aan het doorspitten en kwam op die manier deze weer eens tegen. Het was al erg lang geleden dat ik deze voor het eerst gezien had en ik moet ook eerlijk bekennen dat ik veel dingen niet meer kon herinneren.
Dit blijft een leuk jaren '80 filmpje. Toffe special effects en leuke rollen van zowel de vier ghostbusters, met ieder een eigen, typerend karakter als ook leuke bijrollen van onder andere de nerdy accountant en secretaresse.
Lekker luchtig filmpje dat door middel van een goed tempo en een aantal leuke, grappige scenes van begin tot eind vermakelijk blijft.
Een geslaagd herzien.

avatar van Daenelia
De tekenfilmserie was misschien beter... Misschien, want de film vond ik erg leuk. Ik denk dat dit wel de eerste film was die ik zag die humor en griezelige elementen combineerde. De drie ghostbusters en Token (jammer, het was leuker geweest als de vierde ghostbuster ook echt iets had bijgedragen anders dan een demografische groep aanspreken) worden door goede komische acteurs neergezet.

Blijft leuk, maar wel gedateerd.

Deze film heeft mijn jeugd "gedomineerd". Ik weet niet wat het is met deze film maar man, man, man wat vind ik dit geweldig! Deze film heb ik al te vaak gezien en ik blijf hem kijken!
Elk lid van de cast levert een waardige bijdrage met uiteraard Bill Murray als uitschieter.
Het hele concept trekt mij en was in 1984 echt vooruitstrevend en onderscheidend. Tot op de dag van vandaag geen film gezien die er op lijkt of op probeert te lijken. Verhaallijn is prima en goed opgebouwd. Tempo zit er ook lekker in, verveelt geen seconde.

avatar van Thomas83
De Ghostbusters nemen een speciaal plekje bij me in. Ik was er helemaal gek van als kind. Dat geweldige deuntje, de apparatuur en dat pseudowetenschappelijke gedoe, de basis in een oude brandweerkazerne en al die andere leuke locaties in New York, zelfs het logo heeft nog wat iconisch voor me. De merchandise van de film vormde ook erg leuk speelgoed.

Maar als ik dan nu na al die jaren naar deze film kijk blijft er toch niet meer zoveel van over helaas. Aan het begin lijkt het nog erg leuk te worden, maar tussen de leuke humor en gekkigheid zitten toch ook genoeg flauwe momentjes. En hoewel er nog wat special-effects zijn die er nog steeds aardig uitzien is er ook een hoop dat er echt niet meer uitziet.

Verder is Murray erg leuk aan het begin, maar ook hij wordt op een gegeven moment flauw. En wat me wel erg opviel was dat hij eigenlijk het enige personage van het clubje is dat nog enig karakter meekrijgt. Maar ook dat stelt niet meer zoveel voor. Al is hij wel een beetje degene die de kar trekt. Je ziet dat hij het naar zijn zin heeft. De film had verder ook echt wel wat korter gemogen. Al halverwege mocht het wel wat meer opschieten van mij. 3.0*.

Het basis idee van ghostbusters is erg goed, maar de uitwerking is slordig met een aantal flauwe grappen en momenten waar de vaart er uit is.

avatar van blurp194
Heerlijk stukkie jeugdsentiment.

Daarmee ook makkelijk om door de paar foutjes heen te kijken, en de lachwekkende special effects zijn daardoor eerder een pluspunt. Qua idee en stijl wel zo'n beetje onovertroffen - de ouwe ziekenauto, de 'wapens', de brandweerkazerne als basis, het stoere taalgebruik. Gatekeeper en Keymaster. En dan nog de muziek, keurig geïntegreerd in het geheel - knettergek werd je daar indertijd van, zo vaak als dat gedraaid werd. Knap gedaan, maar weinig films weten zo'n geheel zo succesvol in elkaar te vlechten.

Bill Murray trekt wel wat erg de hoofdrol naar zich toe, de rest lijkt af en toe alleen rond te lopen als hulpje om de vlotte dialogen mee uit te spreken. Toch doet de rest het ook niet slecht, krijgt misschien wat weinig ruimte - maar zo'n film is dit eigenlijk ook wel. Het gaat niet echt om de karakters.

avatar van Flavio
Deze weer eens gekeken en helaas viel het toch wel tegen.

Aan de acteurs ligt het niet. Bill Murray kan weinig fout doen, en heeft ook wel de beste momenten in de film, maar ook Ackroyd en Ramis doen het wel aardig. Moranis weet als sukkelaar ook de juiste toon te treffen. Weaver vind ik iets te tomboy-achtig en daarmee niet echt goed gecast als verleidelijke vrouw maar vind het verder wel een prima actrice.

Maar het scenario is wel vrij slap, er wordt veel te weinig met het leuke gegeven gedaan, en de special effects zijn erg gedateerd- met name die hellehond, dat is een beetje op zn King Kong's uit 1933. Dat had ook in 1984 wel beter gekund lijkt me.
Het irritante deuntje helpt ook niet mee. 2,5 *

avatar van plano
Toch weer heerlijk genoten van deze film. Na het zien van de trailer van de reboot van ghostbusters, weer enthousiast geraakt en besloten om deel 1 en 2 weer te kijken.

Het genre komedie / sciencefiction (horror) zie je niet zo vaak voorbij komen. In het genre vind ik dit wel de beste film (nu is de competitie dus ook niet echt reuze aanwezig, maar denk aan een scary movie, haunted mansion e.d.).

Normaal gesproken zou ik nu een uiteenzetting plaatsen van wat er zoal speelt in de film, wat ik leuk vind, wat ik minder leuk vind enz.; hierbij doe ik vaak mijn best om het ietwat beknopt te houden zodat het nog enigszins leesvoer word voor een potentiële kijken of mede analist van de film en dat het niet een mega lap tekst word waarvan je denkt dat er geen beginnen aan is (betrap mijzelf nog wel eens op die gedachte namelijk).

Maar bij deze film weet ik eigenlijk niet zo concreet te verwoorden wat er wel en niet goed aan is; het is gewoon pure entertainment. Bill Murray is grappig en overtuigend in zijn glorietijd en de andere acteurs doen daar vrolijk aan mee. De special effects vind ik juist ook meedragen aan de ervaring (lekker gedateerd, maar toendertijd vooruitstrevend). Had ik al verteld dat er een gigantische, levende marshmallow in voorkomt?! Dat dus. Leuke (familie) film voor (nog redelijk) jong en oud, 4 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Eigenlijk niet verwacht dat dit nog zo leuk zou zijn. Onlangs bijvoorbeeld ook BTTF bekeken, maar die film ging het minder goed af zonder dat stukje jeugdsentiment. Met Ghost Busters heb ik ook niks, daar ben ik iets te laat voor geboren denk ik. Wel veel van meegekregen (je ontkomt er niet aan, is toch een behoorlijke pop/geek culture reus), dus de meeste hoogtepunten en de quotes ken ik al. Anyhow: ook zonder dat stukje jeugdsentiment is dat enorm vermakelijk. Lang niet alle effecten blijven overeind, maar alle practische fx blijven sowieso genieten. Vond Murray alleen niet zo lekker werken. De overige Ghost Busters waren veel lolliger en vond ik beter bij hun karakter passen (zowel qua uiterlijk als delivery). Niet verwacht dus, maar ben nu wel overtuigd van z'n reputatie. Tweede deel mag er ook aan gaan geloven! Ben nu wel bang dat de ''nieuwe Ghost Busters'' ook voor mij erg gaat tegenvallen..

avatar van dvdfreak123
Blijft een leuke klassieke komedie deze ghostbusters. Is puur vermaak van begin tot einde. Effecten zagen er voor die tijd zeer goed uit. Hier en daar zie je nu wel dat het fake is, maar was zeker knap gedaan. Cast was ook goed. Nets als de humor. Gewoon een film die leuk blijft. 7/10

avatar van Ajax&Litmanen1
Door alle commotie rondom de nieuwe Ghost Busters film, ben ik de oude delen maar weer eens op gaan zoeken. Benieuwd wat er nog over is van dit jeugdsentiment dat ik al tig jaren niet meer heb gezien.

Het valt me toch allemaal een beetje tegen tijdens het kijken. De cast is goed, de iconische auto en de heerlijke themesong zijn fijn, maar verder is het mweh. De humor is bij vlagen te flauw en de special effects zijn toch wel echt gedateerd. Dat kan je de film uiteraard niet kwalijk nemen, maar het is soms lastig om doorheen te prikken. Toch heb ik me best wel goed nog vermaakt. Het concept staat als een huis en het is allemaal geinig genoeg voor een dikke anderhalf uur vermaak.

3* (was 3,5*)

avatar van Maarten0402
Moet bekennen dat ik de film(s) nooit eerder had gezien. Langs me heen gegaan of geen interesse in vermoed ik. Door de nieuwe Ghostbusters (2016) film kwam dit weer onder de aandacht en met name deze film werd door sommige geprezen. Eerlijk gezegd snap ik hier niks van. Van Star Wars (hell yeah!!!), Indiana Jones (hell yeah!!!), Jurassic Park of zelfs...zelfs Jurassic World (die ik persoonlijk niks vind) snap ik dat wel. Maar in mijn jeugd had niemand het over deze Ghostbusters film (en ook lang daarna nooit iemand meer over gehoord). Wel hadden we het over de tekenfilmserie en de spellen (jaren '80/'90). Die tekenfilm serie behoorde voor mij in het rijtje Transformers, Hanna & Barbera: Birdman/Galaxy Trio, Flinstones, Jonny Quest. X-Men, Spiderman, C.O.P.S.. Om maar wat te noemen.

Na het zien van deze film kan ik niet anders vinden dan dat ik het gewoon simpelweg "saai" vind.

avatar van Mr-Mcmovie
We came, we saw, we kicked its ass!

Na 32 jaar blijft dit een uitstekende fantasy comedy die tijdloos ontspannend, en grappig is.

Bill Murray is steengoed, en ook Dan Aykroyd, Harold Ramis, Sigourney Weaver, Ernie Hudson en last but not least Rick Moranis waren ook allemaal zeer zeer goed en acteerde met volle goesting.
Sigourney Weaver kan ik hier zeker best aantrekkelijk noemen (wat de vrouw ocharme helemaal niet is) maar je kan wat verichten met wat make up daar alleen al bravo voor

Leuk verhaal met natuurlijk in het begin zijn onze helden nog geen geesten vangers die na tijd verloop echte Ghostbusters worden.

Qua effecten en cg vond ik het best goed voor in die tijd gemaakt te zijn. Tuurlijk zijn we nu wat veel meer gewoon. Bevoorbeeld de scene als dat beest (The Gatekeeper) achter Louis rent dacht ik ook van amai wat ziet dit er nu een pak anders uit sinds vroeger.

Geweldige muziek, en heerlijke humor met een goede portie one liners die zich afwisselen ook bij de acteurs wat ik knap gedaan vond. I'm Winston Zeddmore, Your Honor. I've only been with the company for a couple of weeks, but these things are real. Since I joined these men, I've seen shit that'll turn you white. of, Are you a God?
No.
Then... DIE! Ray, when someone asks you if you're a god, you say "YES"! gewoon zo humoristisch!

Nu ik de twee eerste heb herbezien ben ik toch nieuwsgierig naar de reboot, maar de ghostbusters dat nu vrouwen zijn hm ik weet niet of ze dat hadden mogen doen aangezien ik waarschijnlijk toch de guys ga missen dat weet ik nu al.
Ook erg mooie verzorgde muziek van Elmer Bernstein heel de film lang.

toch voor deze klasieker dat in der tijd 2 oscars had gewonnen geef ik een welverdiende 4,0 sterren.

Zou er iemand mij alstublieft kunnen zeggen hoe het nummer noemt dat op de radio speelt in deze scene: "Ghostbusters"-Ray and Winston Talk Religion - YouTube

avatar van Phantasm
Leuk om een keertje gezien te hebben, ik was er niet echt kapot van.

Eigenlijk maar een zeer matige film met zeer matige acteurs. Ook de effecten zijn niet bijzonder (ook niet voor die tijd). Nee, dan is 'Men in Black' toch een stuk beter.

avatar van Tiany
Heel af en toe leuk, voor de rest echt niet bijzonder, hadden er meer van verwacht.

avatar van 93.9
Wat een gedateerde en infantiele film.
Gewoon slecht!

kappeuter (moderator)
Nieuwe dino genoemd naar monster uit Ghostbusters-film | Wetenschap | AD.nl
Een nieuw ontdekte dinosaurus lijkt zo veel op het monster Zuul uit de film Ghostbusters dat wetenschappers hebben besloten het dier naar dit monster te vernoemen. Dino Zuul is 75 miljoen jaar oud. Zijn fossiel is een van de meest complete skeletten die ooit van een zo’n soort dinosaurus is aangetroffen.

avatar van Filmkriebel
Jules voor de intimi...

avatar van frolunda
Blijft toch wel een vermakelijk filmpje,zeker als je hem vergelijkt met het merendeel van de huidige komedies.Vind de cast het ook erg leuk doen met de onverschillige Bill Murray voorop.
Nog steeds goed....al zijn inderdaad sommige effecten behoorlijk gedateerd,maar doet aan de pret niks af.Integendeel zou ik zeggen.

avatar van SSeagal
Schitterende film, een klassieker die ik in mijn hart heb gesloten. Vroeger vond ik de film doodeng, nu is het gewoon een coole en grappige film. Bill Murray steelt uiteraard de show, al vond ik Rick Moranis ook zeer grappig. 4,5*

avatar van Black Math
Geen jeugdsentiment voor mij ondanks dat ik deze film als kind wel gezien heb. Maar toen was ik iets van vijf, dus ik herinnerde er echt totaal niets meer van, behalve dat Bill Murray één van de hoofdrollen had.

Voor mijn gevoel heeft hij zelfs de belangrijkste rol, want de andere Ghostbusters sneeuwen toch een beetje onder vergeleken met hem. Ik heb een aantal leuke films met hem gezien, met name de Wes Anderson films, maar hier vind ik hem eerlijk gezegd niet op z'n sterkst. In ieder geval niet bepaald grappig. Maar goed, het kan nog erger, want dat buurmannetje was helemaal irritant en dat was niet alleen zijn rol, maar ook het matige acteerwerk.

Af en toe stilgezet moest ik de film stilzetten om even wat anders te doen en dat is geen goed teken. Verder zijn de special effects inmiddels bar en bar slecht en representeert de muziek zo ongeveer het meest irritante dat de jaren 80 voortgebracht hebben. De 0,5* zijn dan ook onvermijdelijk.

avatar van IH88
“Do you believe in UFOs, astral projections, mental telepathy, ESP, clairvoyance, spirit photography, telekinetic movement, full trance mediums, the Loch Ness monster and the theory of Atlantis?”
“Ah, if there's a steady paycheck in it, I'll believe anything you say.”

Leuk. Ghostbusters was ontzettend succesvol en heeft een bepaalde cultstatus, en ik snap wel waarom. Het samenspel tussen Murray, Aykroyd en Ramis is perfect, en Weaver is ook geweldig als vrouw die te maken krijgt met geesten in haar appartement. Maar het is Bill Murray die door alleen zijn aanwezigheid en droogkomische opmerkingen de meeste indruk maakt. Heerlijk. Zijn scènes met Weaver zijn een genot om naar te kijken, en de special effects zien er ook goed uit. Ghostbusters is gewoon een vermakelijk avontuur waar het plezier vanaf straalt.

avatar van jono
Ghostbusters is een Amerikaanse komedie uit 1984, naar een scenario van Dan Aykroyd en Harold Ramis.

Het verhaal is bekend: drie professoren die onderzoek verrichten naar geesten verliezen hun baan bij een universiteit. Om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien starten ze een bedrijfje dat gespecialiseerd is in het opruimen van spoken. Ze vestigen zich in een voormalige brandweerkazerne, en hoewel hun uitvindingen om spoken te vangen nog nooit zijn getest, zijn ze redelijk succesvol.

Gisteravond zag ik deze film voor de eerste keer, en ik moet zeggen dat ik me prima vermaakt heb. De speciale effecten zien er vandaag de dag nog redelijk overtuigend uit, en Bill Murray speelt zoals altijd een geweldige rol. Helaas is verhaaltje wel een beetje mager, en ook de filmmuziek is aardig verouderd. Ondanks dat geef ik toch een ruime voldoende voor deze klassieker. 3,5*

avatar van Shadowed
Blijft lollig.

Ah, die ghostbusters blijven toch wel bij elke kijkbeurt leuk. Het heeft gewoon een bepaalde charme die nergens blijft vervelen en het verhaal, dat nu niet zo origineel meer is, is ook gewoon een leuk concept en blijft leuk om te volgen.

Murray is wel echt een leuke acteur, dat bewijst hij hier wederom opnieuw. Leuke droge uitstraling, maar ook de rest van het team is niet mis en zorgen met elkaar wel voor enkele komische momenten. Daarnaast is er aan slapstick ook duidelijk geen gebrek.

Weaver doet het ook prima, en alhoewel de film niet meer zo goed door de tijd is gegaan blijft het toch wel lekker lomp en vermakelijk. Vooral de reuzemarshmello is ook een scene waar ik van kan genieten. Leuke film dit.