• 8.298.515 stemmen

Met onder meer: Carrie Coon, Finn Wolfhard en Mckenna Grace

Releasedatum: 18 november 2021

• Bioscoop Vanaf 3 december in 96 bioscopen

Plot Ghostbusters: Afterlife

"Uncover the past. Protect the future."

Callie erft de boerderij van haar vader, een van de originele Ghostbusters. Ze verhuist met haar kinderen Phoebe en Trevor naar het kleine dorpje in Oklahoma. Daar vinden ze onder meer Ecto-1, het voertuig van de Ghostbusters, terug. De kinderen moeten beslissen of ze in hun voetsporen willen treden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

👍
👎

avatar van Shinobi

Shinobi

"There hasn't been a ghost sighting in 30 years."

De vrouwelijke variant uit 2016 heb ik maar wijselijk links laten liggen. Gelukkig is deze poging van Jason Reitman (zoon van) zeker verdienstelijk te noemen.

In dit vervolg wordt de draad na 32 jaar opgepakt bij Callie Spengler (dochter van) en haar kinderen. Na de dood van Egon vertrekken zij noodgedwongen naar zijn verlaten boerderij in Oklahoma. Eenmaal daar aangekomen blijken er allemaal onverklaarbare dingen te gebeuren in het kleine stadje.

Er wordt veel tijd besteed aan de onderlinge relaties. Deze komen niet allemaal even goed uit de verf en dit houdt de boel eigenlijk onnodig op. Al kan ik de coming-of-age elementen overgoten door een 'Stranger Things' sausje wel waarderen. Hierbij moet de film het voornamelijk hebben van Mckenna Grace die zowat de hele film draagt.

'Afterlife' kun je zien als een hommage; de liefde voor het universum is in alles terug te zien. Dat is ook gelijk de valkuil, want op een gegeven moment lijkt het geheel door de vele referenties enkel nog te vervallen in fan service. Het kleurt netjes binnen de lijnen en durft niet echt op te vallen. De cameo's geven trouwens wel een leuke touch.

Al met al een vermakelijk vervolg dat de fans zeker zal kunnen bekoren. Wel even blijven zitten bij de eindcredits voor twee extra scènes.

3,0 Sterren.

avatar van rep_robert

rep_robert

Shinobi

Wat kwam er in de tweede after credit? Heb alleen de eerste gezien. Die was op zich wel oké, maar niet echt noodzakelijk en ook niet naar meer smakend. Wel vervelend dat er blijkbaar zelfs bij deze films al meerdere after credits zijn.

avatar van Shinobi

Shinobi

Het zijn min of meer twee scènes rep_robert. In de eerste zie je Zeddemore praten over zijn nalatenschap. En in de daaropvolgende scène zie je hem teruggaan naar de oorspronkelijke brandweerkazerne uit de vorige delen en de Ecto-1 die daar naar binnen wordt gebracht. Net wanneer hij zijn hand op de motorkap plaatst, draait de camera naar een waarschuwingslamp dat er gevaar dreigt.

Het lijkt zwaar te hinten naar een vervolg.

avatar van wwelover

wwelover

Ik heb ooit deel 1 gezien, maar heb geen nostalgische gevoelens bij Ghostbusters of iets. Afterlife heeft een wat lange opbouw en zo voorspelbaar als maar kan. En toch is het erg vermakelijk. De jonge cast is leuk en Paul Rudd is erg op zijn plaats hier.

avatar van skinny_tie

skinny_tie

De films uit 1984 en 2016 werkten niet door maar ondanks het "plot", ze werden (met moeite) bijeen gehouden door de manische energie van de cast. Dit snoozefest probeert met man en macht een plot, gerelateerd aan de minst relevante onderdelen van de eerste film, te laten werken. De film bevat één mild vermakelijke scène en verder veel expositie en mislukte pogingen tot het oproepen van nostalgische gevoelens, middels ongeïnspireerde herhaling.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Vanavond heen geweest en vreselijk goed mee vermaakt. De film heeft een heerlijk nostalgisch tintje dat me echt heeft laten genieten, net als dat Stranger Things sfeertje met mysterie en spokerij. Ghostbusters is gewoon nostalgie, terwijl ik de twee oude films niet eens goed vind. Ze zijn aardig, maar vooral tegenwoordig erg gedateerd, buiten de toffe cast, de witte wagen en de lekkere themesong. Echt een franchise die toe was aan een moderne reboot, maar dan wel met een laag liefde voor de Ghostbusters er over en niet die dieptrieste feministische shit die een paar jaar geleden is gemaakt. Mijn tenen zitten nog maar net weer terug gekruld in de oorspronkelijke staat, zo ongemakkelijk waren daar de pogingen tot ''humor''.

Deze Afterlife pakt het veel beter aan. Een suf Amerikaans dorp in the middle of nowhere is een uitstekende keuze en de jonge pubers zijn erg leuke toevoegingen aan de reeks. Zeker Phoebe is leuk als geeky dork, net als dat jochie Podcast. Maar de rest bevalt me ook prima en Paul Rudd heeft ook wel een leuke bijrol. Neem daarbij prima CGI als het nodig is, maar vooral ook keurige praktische effecten en de film imponeert gewoon. En de humor is gewoon echt geslaagd. Is alles dan perfect? Niet helemaal. Ik had meer verwacht van de rentree van de oude garde, was minder episch dan gehoopt (maar uiteraard natuurlijk wel tof!). En de laatste vrouwelijke bad guy oogde veel te menselijk, vond ik ook jammer. De finale was ook redelijk snel voorbij en dan heb je alweer de eindcredits. Blijf trouwens zitten voor twee leuke stukjes die nog volgen.

Moet gek lopen als hier geen vervolg op komt gezien die hints. Ben ik blij mee. Heel geslaagde terugkeer van deze reeks waarbij het wel goed zichtbaar is dat de regisseur de zoon van de originele regisseur is. De liefde voor Ghostbusters spat er vanaf. Ik vind Afterlife sowieso veruit de beste film uit de hele reeks.

Wat een flutfilm.

Alleen de marshmallows zijn leuk.

Voor de rest dramatisch .

Wat een tegenvaller, de vorige was stuk leuker.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

bart007bond schreef:

Wat een flutfilm.

Alleen de marshmallows zijn leuk.

Voor de rest dramatisch .

Wat een tegenvaller, de vorige was stuk leuker.

Wat beviel niet en wat had je in deze film gehoopt wel te zien dan?

bart007bond

Vond de acteurs niet goed acteren.

Had meer gehoopt op die oma uit young Sheldon.

Te kinderachtig, trok me gewoon niet.

Dat heb je wel eens, je hebt er soms geen klik mee.

bart007bond

Zal hem nog een kans geven. Ergerde me heel de tijd aan publiek wat steeds binnenkwam, aan het praten was etc.

Zelfs na half uur in de film kwamen mensen nog steeds binnen, ruziën om plaats.

Dan heb je meer aandacht voor de omgeving dan voor de film.

Daarom nieuwe kans morgen.

avatar van Lennert

Lennert

Goed... dat ik ooit een traantje zou laten bij een Ghostbusters film had ik nooit verwacht, helemaal omdat ik echt geen verwachtingen van deze film had op basis van de trailer. Ik ben doorgaans nooit een hele grote voorstander van kinderen in de cast als vervanger van een oude garde, maar Mckenna Grace en Finn Wolfhard hebben hun beste beentje voorgezet om memorabele en sympathieke personages neer te zetten en ook nieuwe volwassenen Carrie Coon en Paul Rudd waren erg sterk. De film is qua lore een mooie voortzetting van de eerste film, waarbij alle moeite is gestoken in het geven van een waardig afscheid van overleden acteur Harold Ramis/Egon Spengler. Zijn geest draagt letterlijk de hele film op prachtige wijze.

De humor is gelukkig verre van de standaard MCU/Disneygrappen van 'haha, hij valt!' of 'hihi, een scheet' en bij vlagen echt niet geschikt voor kinderen. Mijn bioscoopzaal zat er verder wel vol mee, en ik heb een hoop geschrokken en angstige reacties gehoord bij een aantal scenes, want de film heeft ondanks de lichtvoetige momenten qua special effects en gebeurtenissen een flinke duistere vibe. Voelt als een uitermate geslaagd nieuwe begin en een geslaagde afsluiting tegelijkertijd. Dune was de meest spectaculaire bioscoopfilm van het jaar, Last Night In Soho als totaal misschien wel het beste, maar Ghostbusters: Afterlife is wel de film die me dit jaar in de bioscoop het meeste heeft laten voelen.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Na de toch wat mislukte sequel uit 2016 is er nu een nieuwe film die meer een link heeft met de vorige films. De makers hadden de kritiek gehoord van de vorige film die volgens mij teveel op slappe humor teerde, in plaats van er een heerlijke komische avontuurlijke familiefilm van te maken. Met Afterlife krijgen we terug meer van dat, al teert het dan weer iets te veel op dat nostalgische. Het verhaal is weinig bijzonder en is eigenlijk één grote nostalgische terugblik naar de originele film uit 1984. Maar het is er wel in geslaagd om de film terug een hart te geven en het met respect terug op het grote doek te brengen. Best wel leuke film dus, al had ik op wat meer verrassing gehoopt.

avatar van mjk87

mjk87

De film barst van de clichés - het vroegwijze jonge zusje en de sukkelige oudere broer, die types kennen we nu wel inmiddels. En dit is zeker geen geweldige film, maar wel één met veel plezier gemaakt en dat spat ervan af. Sfeervol, vermakelijk en met een fijne 80s vibe en een lekkere soundtrack (gewoon zomaar even Funkadelic die langskomt). Echt spannend of geweldig wordt het allemaal nergens, het script is ook gewoon te zwak en racet vooral van scène naar scène, maar zo als bioscoopvermaakt prima om een keertje te zien. 3,0*.

avatar van rep_robert

rep_robert

Ghostbusters: Afterlife Pitch Meeting - YouTube

Hij is weer scherp en leuk. Toch geinig hoe zij altijd grappige dingetjes zien in films die mij nooit opvallen.