• 11.235 nieuwsartikelen
  • 9.022.216 stemmen

Ghostbusters: Frozen Empire (2024)

Fantasy / Komedie | 115 minuten

Genre: Fantasy / Komedie

Geregisseerd door: Gil Kenan

Met onder meer: Paul Rudd, Carrie Coon en Finn Wolfhard

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 4 april 2024

Plot Ghostbusters: Frozen Empire

"It'll send a chill down your spine."

De stad New York wordt in de zomermaanden geteisterd door barre weersomstandigheden. Alles, inclusief de inwoners, wordt in recordtempo bevroren. Dit blijkt het werk van een artefact dat duistere krachten op de wereld heeft losgelaten. De originele Ghostbusters slaan de handen ineen met de nieuwere generatie om een nieuwe ijstijd te voorkomen.

Social Media

Dr. Hubert Wartzki

Lucky Domingo

avatar van mrklm

mrklm

Nadat Gary [Paul Rudd], Callie [Carrie Coon], Trevor [Finn Wolfhard] en Phoebe [Mckenna Grace] tijdens een spokenjacht een ravage in Manhattan hebben aangericht, grijpt de burgemeester [William Atherton] zijn kans om de Ghostbusters buitenspel te zetten. Ze sluiten zich aan bij de overgebleven oorspronkelijke Ghostbusters die een wetenschappelijk lab hebben ontwikkeld met apparatuur waarmee ze voorwerpen die door geesten zijn overgenomen kunnen “schoonmaken”. Ray [Dan Aykroyd] komt tijdens een opname voor zijn podcast ‘Repossessed’ dankzij Nadeem [Kumail Nanjiani] in het bezit van een spiritueel voorwerp dat mogelijk een kwade en bijzonder gevaarlijke geest herbergt. Phoebe raakt bevriend met een geest [Emily Alyn Lind], en Nadeem ontdekt bijzondere krachten in deze opvallend naargeestige (en teleurstellende) sequel geschreven door Gil Kenan en Jason Reitman, die naar verluidt de zegen kregen van de in 2022 overleden Ivan Reitman. Ik kan het me amper voorstellen.

avatar van weerwolf79

weerwolf79

Geen verkeerde film, maar niet meer dan gemiddeld en het wordt tijd dat ze er mee stoppen de kwaliteit gaat hard achteruit.

Wel beter dan de film met d e 4 vrouwen.

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Iets waar ik al bang voor was is dat nostalgische gevoel compleet platgeslagen in deze vertelling. Kan zijn omdat ik van een bepaalde leeftijd ben en met de originele delen ben opgegroeid. En natuurlijk gaan we het hier niet hebben over dat gedrocht uit 2016. (Oeps doe ik het toch) Terug naar “Frozen Empire”. Het verhaal is weer flinterdun maar daar moet de franchise het ook niet van hebben. De actie is weer leuk gedaan. Maar het komische komt totaal niet van de grond, hoe goed Paul Rudd als Gary Grooberson zijn best doet. Om over de onnodige love interest van McKenna Grace als Phoebe Spengler maar te zwijgen. En dan hebben we nog Finn Wolfhard als Trevor Spengler die de gehele film irritant is. En dat zal wel aan het script liggen. Was er dan echt niets goed aan de film hoor ik je al af vragen? Aanrader? Hij is vermakelijk, maar duidelijk een stuk minder dan het vorige deel.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Kan de strijd aan met de vrouwen-Ghostbustersfilm voor de slechtste film uit de serie. Bijzonder onleuk.

avatar van james_cameron

james_cameron

Tegenvaller na het leuke Afterlife, vooral te wijten aan een te volgepropt script, met te weinig aandacht voor de individuele personages. Leuk dat alles en iedereen uit de eerdere films komt opdraven, maar veelal zorgt het voor niet veel meer dan wat schouderophalen. En Bill Murray heeft nu echt geen toegevoegde waarde meer. Hij slaapwandelt door de film, in tegenstelling tot zijn oude maten Dan Aykroyd en Ernie Hudson, die er nog wel zin in lijken te hebben. Hoofdrolspeelster Mckenna Grace komt er nog het beste af en zet een leuke hoofdrol neer. Genoeg spektakel ook, met een stortvloed aan indrukwekkende visuele effecten. De dagen van de franchise zijn echter wel geteld, vrees ik.

avatar van Kondoro

Kondoro

"The world, right now, is experiencing unusual paranormal activity. We are here to answer that call. Because we... ARE THE GHOSTBUSTERS!”

Helaas, dit vond ik toch echt wel een tegenvaller. En ik was best wel optimistisch voor deze film, het deel uit 2016 (oftwel de vrouwelijke variant) vond ik echt helemaal niks, en toen ze met Afterlife aankwamen moest ik wel weer een beetje omgekocht worden om deze films leuk te vinden. En dat was in mijn ogen toch wel weer een verfrissend nieuw deel uit deze franchise maar, met deze film laten ze ook wel een beetje zien dat die franchise wel over is. Ik hoop oprecht dat ze het lekker bij deze films houden, nieuwe films hoeft voor mij echt niet, laat het lekker zoals het nu is.

Wat me eigenlijk oprecht heel erg stoorde was het feit dat het script ontiegelijk was volgepropt maar, de film nergens op datgene kwam waardoor ik echt interesse had in deze film. Alles wat je ziet aan poster, plotomschrijving en trailer gebeurt in het laatste half uur, dan heb je al meer dan een uur aan film waar in mijn ogen nogal nietszeggende scenes in zaten. Familieruzie, een tegenstrijdig kind en een paar geesten die ze moesten bestrijden en meer dan dat kent de film niet. De film niet duidelijk de ruimte om wel weer even op adem te komen alleen neemt hij daar toch te veel ruimte voor in. De oude castleden zijn vervolgens ook in kleine maten te zien, en dan komt Murray pas op het einde aangekakt, echt te laat voor juist HET gezicht van deze films (voor mij dan).

Als men het script om hadden gedraaid leek het in mijn ogen toch echt tien keer leuker. Want je zit constant te wachten tot die eindbaas kwam, en het duurde te lang. In mijn ogen mocht dat best in het begin ontsnappen (dus de openingsscène zoals je die nu ook had), en dat ze er dan achteraan moesten, en op die manier verschillende geesten moesten oppakken. Nu waren het veel nietszeggende geesten die uiteindelijk ook niet een bepaalde meerwaarde kenden, en dat is echt zonde. Alleen was daardoor de film niet onwijs langdradig, het einde is ook niet echt heel tof. Want die onwijs gevaarlijke geest waar de film de hele tijd op aan het brouwen was, is echt binnen een paar minuten verslagen. De film mist dus echt de nodige spanningsopbouw en uiteindelijk ook de sensatie, echt een gemiste kans maar, aangezien ze in de film al over ‘family friendly’ zaten te zeuren, vind ik het ook niet zo vreem dat deze film uiteindelijk zo soft is geworden.

Hoewel je best ziet dat de film de nodige potentie had, is er gewoon te weinig uitgehaald. Uiteindelijk ze de film te vol en merk je dat Kenan zelf ook niet echt meer weet hoe hij de uitwerking soepeler kon krijgen. Van mij part laten ze het hier dus bij, en vergeten ze snel de plannen voor een vervolg. En als die er komt hoop ik toch dat die wat vermakelijker is, dan een uur eigenlijk weinig spektakel.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Aan het eind keken we elkaar aan en zeiden... ja een Ghostbuster film. Zelfde actie als de andere films. Wel met een irritant meisje dat op Harry Potter lijkt en alles beter weet. Dus gewoon een keer kijken en als je een stukje mist om ff chips te halen dan mis je niet zo heel veel.

avatar van Mik71

Mik71

Creatieve armoede. Leuk als je de originele films niet hebt gezien andere gewoon overslaan. De verhaallijnen. Komen namelijk sterk overeen.

avatar van filmkul

filmkul

• 1921 berichten
  • 1901 stemmen

Aardige film binnen de reeks. Het verhaal is niet heel origineel. De uitwerking is goed te doen. De film verveelt geen moment en bevat alle bekende ingrediënten voor een Ghostbusters film. Er is humor, wat drama, spanning en actie. En dat allemaal prima gedoseerd. De chemie onderling is ook goed, al hoewel het voor de makers lastig is om iedereen genoeg zendtijd te bieden. Er zijn namelijk wel heel veel hoofdrolspelers. Visueel is de film geslaagd met prima special effects. Leuk, maar niet vernieuwend. 3.0/3.5

avatar van Collins

Collins

De voorganger Ghostbusters: Afterlife (2021) was geen slechte poging om na het debacle van Ghostbusters (2016) de wereld van de spokenjagers nieuw leven in te blazen. Afterlife is een leuke (kinder)film en was een leuke verrassing met nieuwe en jonge ghostbusters hoewel de film enigszins geforceerd de nostalgische kaart trok door de oude ghostbusters uit 1984 een bescheiden plekje in de film te gunnen. Geforceerd sentiment waar ik goed mee kon leven.

In Ghostbusters: Frozen Empire is de mengeling van jong en oud bloed minder sentimenteel en harmonieuzer geënsceneerd. Ernie Hudson en Dan Aykroyd maken al vroeg in de film deel uit van het plot en hebben volwaardige rollen. Bill Murray valt later in. Zijn verschijning in het plot komt wat krampachtig over, maar is niet vervelend. Verder niets nieuws onder de zon. Het verhaal is bekend. In de film maakt men wederom energiek jacht op allerlei vreemde spookachtige schepsels en wordt een nieuwe ijselijke bedreiging geïntroduceerd, die goed is voor mooie speciale effecten.

Ghostbusters: Frozen Empire is een film met veel personages die veel verhaallijntjes in de film brengen. Het maakt dat de film nogal zwaar beladen is met allemaal draadjes die tot het einde toe gevolgd worden. De hoofdvertelling raakt daardoor soms wat ondergesneeuwd. De balans is soms wat zoek. Niet elk lijntje is bovendien even leuk om te volgen. Al die verhaallijntjes zorgen voor een lange aanloop naar de finale, die tegenvalt.

De sleutelscènes aan het einde zijn teleurstellend kort en maken een ietwat afgeraffelde indruk. Alsof de afgesproken speelduur bijna was opgebruikjt, zo lijkt het. En dat is jammer want juist dat einde is erg vermakelijk,en spectaculair en had meer speelduur verdiend. Het einde van een Ghostbusterfilm verdient een imposanter uitroepteken. Verder geen klachten. Ik heb me met Ghostbusters: Frozen Empire prima vermaakt.