• 8.345.699 stemmen

Geregisseerd door: Jason Reitman

Met onder meer: Carrie Coon, Finn Wolfhard en Mckenna Grace

Releasedatum: 18 november 2021

Plot Ghostbusters: Afterlife

"Discover the past. Protect the future."

Callie erft de boerderij van haar vader, een van de originele Ghostbusters. Ze verhuist met haar kinderen Phoebe en Trevor naar het kleine dorpje in Oklahoma. Daar vinden ze onder meer Ecto-1, het voertuig van de Ghostbusters, terug. De kinderen moeten beslissen of ze in hun voetsporen willen treden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Winston Zeddemore

Janine Melnitz

avatar van thauron

thauron

Na jaren weer een goede Ghostbusters gezien, echt geweldig!!!

Die uit 2016 was echt super bagger.

avatar van joolstein

joolstein

Het is een van dé cultklassiekers uit de jaren tachtig: Ivan Reitmans ‘Ghostbusters’ (1984) Een film met Bill Murray, Dan Aykroyd en Harold Ramis als het innemende trio spokenjagers (later aangevuld met Ernie Hudson) die zich mochten uitleven met allerlei gadgets als proton packs, geestenvallen en natuurlijk de Ectomobile. In 2016 besloot men 'Ghostbusters' een nieuw leven in te blazen. Dat werd een serieuze flop. Nu verwijt men aan het feit dat de fans de casting van vrouwen niet zagen zitten. Maar volgens mij is niets minder waar want het was juist het flauwe, kolderieke verplicht leuk doen (wat nooit leuk is) die deze film lieten falen.

Nu in 2021 is er wederom een poging en men moet hebben gedacht ‘Keep it in the family’ want voor de nieuwe sequel was het zoon Jason (Juno, Up in the Air, Tully) die in de regisseursstoel werd gezet. En een verhaal opbouwen kan hij wel, ook qua humor scoort de film beter met droge woordgrapjes. Verwacht geen overdaad aan spoken of horror want daar soort type film is Ghostbusters ook niet! En je moet ook niet al teveel nieuwe zaken verwachten van een nostalgische blockbuster

Uiteraard is het voor de veertigplussers enorm leuk om bijvoorbeeld; de Ecto-1 weer in actie te zien, of de bekende hellehond maar de film zwaar te laten leunen op nostalgie doet het gelukkig niet! Nee, het hart van deze film klopt dankzij de frisse, nieuwe personages en de liefdevolle aanpak van het verhaal. Het is een echte familiefilm! Ja de nieuwkomers Paul Rudd, Mckenna Grace, Finn Wolfhard & Carrie Coon leveren geslaagde acteerprestatie! Een prima film!

avatar van mrklm

mrklm

Wat is het een verademing om een SF-komedie te zien die zichzelf niet volstopt met lawaaiige actiescènes en een overdaad aan CGI. Zelfs de oorspronkelijke Ghostbusters draven op in dit onvermijdelijk nostalgische, maar desondanks uiterst moderne vervolg op de twee Ghostbusters-films uit de jaren ’80. Aangezien Callie [Carrie Coon] en haar kinderen Trevor [Finn Wolfhard] en Phoebe [Mckenna Grace] met uitzetting worden bedreigd omdat ze de huur niet kunnen betalen, ziet het gezin zich genoodzaakt om te verkassen naar de afgelegen bouwval van Callies vader bij het dorpje Summerville. Phoebe, een boekenwurm met een voorliefde voor wetenschap, raakt al snel bevriend met een vlogger die zichzelf Podcast [Logan Kim] noemt. Samen met leraar Grooberson [Paul Rudd], eigenlijk een seismoloog, ontdekken ze dat Summerville de locatie is van onverklaarbare gebeurtenissen. Een bijzondere ontdekking in de kelder van hun nieuwe huis brengt ze op het spoor van duistere krachten die maar op één manier gestopt kunnen worden. In een tijd waarin wetenschappers veelvuldig onder vuur liggen is het zeer aangenaam om een film te zien waarin wetenschappers in alle opzichten de helden zijn en waarin een eigenzinnige, maar sympathieke boekenwurm centraal staat. Het duurt een tikje lang voor dit werkelijk op gang komt, maar we zijn te vaak het tegenovergestelde gewend om daar rouwig over te zijn. Er is een ontroerend eerbetoon aan Harold Ramis, één van de originele Ghostbusters en samen met Dan Aykroyd de bedenker van het concept. Deze film is aan hem opgedragen.

avatar van Fortune

Fortune

Bagger.

Wel leuk voor de kinderen maar daar blijft het bij. De acteurs deden het allemaal wel goed moet ik zeggen en er zaten hier en daar ook wel grappige stukken tekst bij. Vooral die kleine complotdenker is best grappig. Dit hele verhaal is best wel maf maar uiteindelijk zijn de verhalen van Ghostbusters altijd best wel maf. Ik heb niet heel lang geleden Ghost Busters 2 gekeken en dat is echt wel een bult gekkigheid wat je voorgeschoteld krijgt maar ik kan er niet meer zo goed tegen.

Deze film ziet er best goed uit en je kijkt het niet zozeer voor een solide verhaal, het verhaal is nooit solide, het is ook wel belachelijk maar je kijkt het voor gekke spoken, de humor en de actie. En nostalgie, laten we eerlijk zijn.
Ik moet als ik deze film kijk meegaan met het gegeven dat het kleine meisje gewoon verandert in een Ghost Buster van het ene naar het andere moment. Waarom? Die geweren en alles zien er best complex uit maar zonder te oefenen of iets te lezen weet ze precies wat ze moet doen. In dit kleine dorp waar ze heengaan is er een berg en bovenop die berg heb je een put. Als je die put ingaat heb je een grote ruimte met een lijk erbij. Er is niks te doen in dit dorp maar nog nooit is er iemand in die put gegaan. Ik ga hier niet in mee. Er zijn teveel van dit soort zaken waardoor je kijkt naar iets wat nergens opslaat. Het lijkt er ook op dat de schrijvers en de makers hiervan dat ook helemaal niet erg vinden. Maar ze hadden dit toch echt wel allemaal beter kunnen maken... Voor kinderen maakt dat wat minder uit maar als volwassenen kijk je naar goed vormgegeven bagger. Niet een film die lang zal blijven hangen en ik denk op geen enkele manier kan blijven hangen. Ik zit best veel te zeiken over superheldenfilms maar een superheldenfilm is dan weer best goed als je het hiermee vergelijkt.

avatar van Dennisj

Dennisj

Ik vond het maar een beetje een flauwe kinderfilm. Af en toe zat ik te wachten tot Scooby Doo ook aan kwam rijden in zijn busje om mee te helpen.
Enige punt wat ik wel vet vond was op het eind toen de oude garde erbij kwam. Ik denk zelfs dat het sterker was geweest om een Ghostbuster film rondom hun te maken dan deze oninteressante kinderen. Daarvoor geef ik het een ster meer, maar ik vond het verder vrij waardeloos.

avatar van AniSter

AniSter

In 1984 heb ik de première van de eerste Ghostbusters gezien, in 1985 de première van The Goonies. Het was net alsof ik bij 'Ghostbusters: Afterlife' naar een mix van deze twee films zat te kijken, maar dan natuurlijk met de technieken en effects van 2021. Erg goed in elkaar gezet, sfeervol gefilmd, goede cast; zeker met de oude garde en oude attributen erbij. Het kwam helaas allemaal iets te langzaam op gang waardoor het einde iets te snel afgewerkt moest worden. Mooi dat Harold nog mee deed (overleden in 2014). Als je deze film kijkt zonder het origineel uit 1984 te hebben gezien, dan mis je een hoop en komt deze 2021 versie niet echt uit de verf. Alles wat daar tussenin is gemaakt en 'Ghostbusters' in de titel heeft komt niet in de buurt van de 1984 en 2021 versies.

avatar van pietpuk

pietpuk

Leuke film met hele dikke knipoog naar het origineel.

avatar van Waku

Waku

Vooral uit nieuwsgierigheid en sentiment gekeken. En ook in deze 2021 uitvoering proef je toch ook weer dat jaren 80 sfeertje. Wel grappig. De oude rotten zelf komen ook weer even voorbij. Ook leuk. Verder vond ik het niet zo bijzonder. Maar ja, ben de leeftijdscategorie ontgroeid lijkt mij. 3*

avatar van filmkul

filmkul

Leuk deel in de reeks. Het verhaal sluit aan op het oorspronkelijke eerste deel. Dat is leuk voor de jaren 80 generatie. Een feest van herkenning. De film kijkt lekker weg, de vaart zit er goed in. Verder weinig echte verrassingen. De film is verder lekker luchtig, maar ondanks de kinderen wel wat serieuzer dan het origineel. Verder zitten er voldoende spannende momenten in. De acteurs doen het goed en visueel ziet de film er prima uit met goede special effects. Leuk voor (niet al te) jong en oud. 3.5

avatar van james_cameron

james_cameron

Grotendeels geslaagde en slim bedachte reboot van/ verlaat vervolg op de Ghostbusters-films uit de jaren '80. De opzet van de film, de introductie van een reeks nieuwe personages en de connectie met het verleden zorgen al snel voor een euforisch nostalgisch gevoel. Je voelt direct dat het materiaal bij regisseur Jason (zoon van Ivan) Reitman in goede handen is. Extra jammer dus dat de boel tegen het einde een beetje ontspoort en de film als een nachtkaars uitgaat. En wanneer de originele cast uiteindelijk ten tonele verschijnt voelt dit vreemd genoeg een beetje als een anticlimax, met name omdat hun dialogen en grappen nogal oubollig zijn.

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Zo blij dat ze de 2016 versie compleet links hebben laten liggen en verder opgepakt hebben na de 2 originele films. Het verhaal wordt goed opgepakt en word er tijd genomen om de nieuwe karakters te ontwikkelen. Wat ook kan met een run time van 2 uur. Phoebe (Mckenna Grace) draagt de hele film, wat ze ook fantastisch doet. En Trevor wordt gespeeld door Finn Wolfhard die we o.a. kennen van de “Stranger Things” serie als haar sullige broer. Eigenlijk is het verhaal in grote lijnen hetzelfde als in het eerste deel uit 1984. Maar is dat erg? Absoluut niet. Vooral ook de verwijzingen naar de eerdere delen worden erg netjes gedaan. Triggerde bij mij wel aardig wat nostalgische gevoelens, slim gedaan. De acteur Harold Ramis die ook de schrijver was van die delen stierf in 2014 maar heeft toch een mooie cameo in de film. En natuurlijk komen Dan Aykroyd, Bill Murray en Ernie Hudson er ook uiteindelijk in voor. Aanrader? Absoluut! Mij bijzonder goed vermaakt met deze film. O ja er komen ook nog 2 end-credit filmpjes dus blijf kijken tot het eind. En ik heb zomaar een vermoeden dat er een vervolg zou kunnen komen.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Oei, na de andere reacties gelezen te hebben, durf ik die van mij nauwelijks te plaatsen.

Om eerlijk te zijn vond ik alleen de eerste in de serie mooi om te zien en alles wat daarna volgde keek je omdat iedereen keek en dat was met deze hetzelfde voor mij. Voor de doelgroep tot 20 jaar zal het leuk zijn en voor degenen die het altijd al fijn vonden om de Ghostbusters te zien misschien ook een verademing maar voor mij....

En die jongen uit "Stranger Things", Finn Wolfhard, iedere keer dat die in beeld kwam dacht ik aan die kinderachtige griezelserie en was de aardigheid ook voorbij. Jammer.

Nee, ik was blij toen de rolverdeling in beeld kwam. Toch een voldoende omdat er wel originele dingetjes inzaten en het niet ergerlijk was om te kijken. Maar dan ook maar 1 keertje!

Een 6.

avatar van stormfox

stormfox

Net als de Matrix4 heeft leunt ghostbusters te veel op zijn successvolle voorgangers en doet in hoofdlijnen precies hetzelfde (copy&paste). Helaas wordt de film nergens spannend en zijn de personages zeer slecht uitgewerkt.

Ik had een beetje Stranger Things kwaliteit verwacht maar het viel enorm tegen. Voor mij hoeft er ook geen vervolg meer te komen

avatar van 3316mixer

3316mixer

De juiste remake met de juiste vibe van de 80e. Maar omdat kids de hoofdrol spelen is het toch meer een kinderfilm, dan een volwassen comedy. Maar dat neemt niet weg, dat de Kids je een bepaalt "goonies" gevoel mee geven, en dat is excellent. Vooral podcast en de chemie met Pheebs is de motor waarom het draait, en die pakt zeer goed uit.

avatar van amenmalek

amenmalek

Dit is gewoon een hele fijne film. Wat een feest. Erg genoten, mooie momenten, uiteraard de nodigde kinderlijke momenten, maar fijne hedendaagse effecten en een prima verhaal in een setting die heerlijk verwijst naar en aanvoelt als de 80s. Fijne toon, fijne film. Goede balans. Mooie productie, die als springplank kan dienen voor de toekomst. Verdiend cijfer.

avatar van macrobody

macrobody

Jeugdsentiment. Erg leuke film geworden.

Die marshmallow mannetjes, rofl