Total Recall (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone en Michael Ironside

Douglas Quaid kan zijn droom, een reis naar Mars, niet betalen. Hij besluit in plaats hiervan een virtuele vakantie in z'n hersenen te laten implanteren. Dit gaat echter fout: Quaid herinnert zich dat hij een geheim agent is. Hij reist naar Mars af om de rebellen aldaar te helpen. Of zijn al de dingen die hij meemaakt onderdeel van z'n geïmplanteerde vakantie?

avatar van Basto
eRCee schreef:

Mijn punt is dan weer dat veel uitvoering onderdeel is van het verhaal. Het verhaal bestaat alleen in de uitvoering. Een verhaal is altijd ook vorm, zeker in boeken is dat het geval, hoewel de meerderheid van de mensen op deze filmsite lijkt te denken van niet. Het woord 'inhoud' zou ik zelf reserveren voor wat er aan thema's en gedachten in een film zit.

Je hebt absoluut gelijk over inhoud, die reikt veel verder dan het verhaal. Laat ik het verhaal de grondstof noemen. Het gaat er uiteindelijk om wat je er van maakt. Daarom hecht ik veel meer belang aan de verteller dan aan het verhaal. De verteller maakte het verhaal. Zou ik het verhaal centraal stellen, dan zou de verteller er minder toe doen. En dat bestrijd ik..

avatar van mjk87
Lucaij schreef:
Het filmpje was erg vooringenomen. Iedereen behalve de maker ziet dat het pak van Ironman slechte CGI is en geen echt pak. Dat maakt het allemaal zo plastic. Maar Total Recall heeft niet voor niks prijzen gewonnen voor visuele effecten en is tot de dag van vandaag nog steeds berucht hierom. Geen Marvelfilm die het masker kan evenaren.

Ik zie niet wat daar vooringenomen aan is, als iemand wat probeert te betogen? Dan ga je er altijd toch in met een bepaalde mening?

Niettemin was dat de discussie niet, ik had het niet over special effects maar over de look en de sets en dat ik dat gedateerd vind. Volgens mij heeft Total Recall daar geen prijzen voor gewonnen (wel op kostuums maar dat is mijn smaak niet). En daar ging dat filmpje ook over, niet over Iron Man maar over sets en achtergronden die uit de computer komen en voor mij duizend maal geloofwaardiger kunnen zijn dan de sets in deze Total Recall.

avatar van goongumpa
Ik blijf dol op de effecten in deze film. Vooral die kogelimpacts, hoe het openspringt. Maar ook de Mars shizzle natuurlijk. Legendarisch. Total Recall gore!

avatar van Kondoro0614
“Consider that a divorce!”

Soms heb je van die dagen dat je spontaan zin krijgt om iets te kijken. Ik houdt mij voornamelijk vaak bezig met zelf opgezette marathons of battles om gehele film van te kijken, en soms wijk ik toch even iets af van die gewoonte. Ik moet nog heel veel maar een keer een afwisseling vind ik ook niet verkeerd. Vandaag had ik spontaan zin in een film van de (destijds nog) grote ‘Arnold Schwarzenegger’ en deze film had ik nog niet van hem gezien, een film die vrij hoog nog weet te scoren. Ik was dus benieuwd naar de prent en ik had er heel veel zin in om deze aan te gooien.

Voor een film stammend uit de begin jaren negentig weet ‘Total Recall’ er vrij vernieuwend en fris uit te zien. Uiteraard hebben we hedendaags echt wel betere films maar voor de tijd waar deze film zich afspeelt is hij zeker heel goed. De film is vrij bruut, er worden aardig wat mensen vermoord en ook deze scenes zijn niet mals. Neem bijvoorbeeld Arnold in de tramstations waar hij een lijk van een vermoorde man pakt en daarmee de kogels op vangt, zo zien we heel dat lichaam vullen met kogels. Of de zogeheten ‘mutanten’ die de film kent, die er zo nu en dan ook niet heel fris uit zagen. Dit samen met de vele goede actie zijn echt wel de hoogtepunten in de film.

De samenwerking tussen ‘Arnold Schwarzenegger’ en ‘Paul Verhoeven’ was geslaagd. Wederom weet ‘Verhoeven’ een goeie film neer te zetten waar ik oprecht merendeels van genoten heb. De cast was dan ook wel erg tof, met de eerder genoemde naam die een uitstekende rol speelt maar ook ‘Sharon Stone’ deed het leuk. Voor de rest is de cast vrij groot en warrig met constant andere spelers op het doek waar ik niet zo snel iemand nog heel erg er boven uit zag springen.

Het verhaal is opzich wel leuk. We volgen ‘Quaid’ een vrij brede () bouwwerker waar het leventje eigenlijk wel perfect lijkt te zijn. Hij wilt al heel lang graag naar mars toe maar kan dit niet betalen en klopt bij een bedrijf aan die via implantaten er voor zorgt dat je een vakantie trip er naar maakt. Tijdens dit proces komt hij er echter achter dat hij een agent is en vlucht richting mars om hier de rebellen te helpen. Constant gebeuren er de vaagste dingen waardoor lijkt dat het allemaal één neppe bedoeling is maar, is dat wel zo? Of houden ze ‘Quaid’ voor de gek.

Toch vond ik het allemaal een erg leuke film. ‘Schwarzenegger’ zat heerlijk in zijn rol en de film was (nogmaals) vrij hard voor zijn tijd, hard en realistisch. Toch vond ik hem op sommige vlakken wel iets te lang duren, en had de tijd duidelijk wel wat ingekort gemogen maar, de pret mag niet drukken en veel scenes en plottwisten zijn vaak leuk genoeg om te volgen.

IH88 schreef:
“No wonder you're having nightmares. You're always watching the news.”

Klassieker van Paul Verhoeven. En Total Recall blijft een heerlijke film, waarbij je gelijk weet dat je met een Verhoeven film te maken hebt. Absurde humor, spijkerharde en expliciete actiescènes, een intrigerend verhaal, Sharon Stone, en uiteraard een vrouw met drie borsten. Gewoon omdat het kan.

Total Recall heeft veel vaart en binnen een paar minuten begeef je jezelf al in een doldwaas avontuur. De futuristische aanpak werkt goed, en de gecreëerde wereld en settings zien er fantastisch uit. Arnie is hier helemaal op z'n plek en Verhoeven-acteurs als Stone, Cox en Ironside weten altijd wat van hen verwacht wordt. Complimenten ook voor de heerlijke muziek van Goldsmith. Total Recall is een verhaal over een dictatuur, onderdrukking, en de verschillen tussen arm en rijk. Maar het is vooral een spectaculair avontuur die nog niets van zijn charme heeft verloren.

Absoluut een fantastische film na al die jaren snap ik hem ook eindelijk

Wat bedoelen ze eigenlijk met the agency ?

avatar van Quentin
Total Recall at 30: a thrilling reminder of Paul Verhoeven at his best | Film | The Guardian - theguardian.com

"Seeing the film again is a reminder of how much American blockbusters miss an iconoclast like Verhoeven, who could manage mega-productions without losing his voice in them, and who wasn’t contented by merely turning out slick product."

Echt fantastisch deze film. Na lange tijd weer eens gezien. Geen pretenties, gewoon keihard goede actie en geen politiek correct geneuzel. Ik houd ervan.