Total Recall (1990)

3,49 (2068)
2068 stemmen

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone en Michael Ironside

Douglas Quaid kan zijn droom, een reis naar Mars, niet betalen. Hij besluit in plaats hiervan een virtuele vakantie in z'n hersenen te laten implanteren. Dit gaat echter fout: Quaid herinnert zich dat hij een geheim agent is. Hij reist naar Mars af om de rebellen aldaar te helpen. Of zijn al de dingen die hij meemaakt onderdeel van z'n geïmplanteerde vakantie?

Kronos schreef:
En nu zal ik jou het laatste woord geven. Voor vannacht.
LOL

Tja kijk veel meer kan ik niet zeggen. Ik baseer mijn conclusie op jouw conclusie: Als het verhaal en acteerprestaties sterk genoeg zijn amuseer jij je, anders niet. Dat waren ook de punten die je aangaf in het begin, om het een 'waardeloze film' te noemen. Dat er nog wat dingetjes zullen bijkomen zal ook wel, maar dat was en is je hoofdkritiek. En nee het handjevol uitzonderingen op je regel overtuigen niet, dit soort actie is duidelijk je ding niet, wellicht te wijten aan jouw basiseisen die ik inderdaad een te serieuze kijk vindt. Maar blijkbaar mag ik dat echt niet vinden want je blijft maar reageren om mij te overtuigen dat je echt wel een groot actiefan bent met vooral niet te serieuze blik 'die gewoon toevallig deze niet goed vond' in zijn genre (waarbij ik je hoofdkritiek op verhaal en acteren dan maar moet negeren). Ik zie het niet, sorry.

avatar van Kronos
Dat is duidelijk. Blijkbaar lees je mijn kritiek met een selectieve bril, want de gevraagde extra uitleg die er al lang staat blijf je doorzichtig ontwijken. Wat baten kaars en bril...

KillerPony 3000 schreef:
Maar blijkbaar mag ik dat echt niet vinden want je blijft maar reageren om mij te overtuigen dat je echt wel een groot actiefan bent...
In jouw fantasiewereld dan. In de echte wereld vroeg jij om uitleg aan mij en kan of wil je domweg niet begrijpen dat iemand best wel van actie en pulp kan genieten maar aan deze film niet veel vindt.

KillerPony 3000 schreef:
Dat je in je bericht (dat je als mening aanvinkt) vol bent van hoe sterk en intelligent het verhaal is, daarbij van 3,5* naar 5* verhoogt, en vervolgens doodleuk komt melden dat een sterk verhaal er niet toe doet in het genre van simpele actiefilm is merkwaardig.

KillerPony 3000 schreef:
Fantastisch [...] Hoe uniek ook, film is nog genialer dan ik dacht. [...] De thema's zitten er wel degelijk roestvast en op mooie wijze in verwerkt [...] monopolisering van grondstoffen en zelfs natuurelementen die algemeengoed zouden moeten zijn -ten bate van macht en kapitaalverwerving en met minachting voor veiligheid en gezondheid van de bevolking- viel me deze keer extra op [...] Hoofdthema blijft uiteraard identiteit en escapisme, wat zeker in de ontwikkelingen en dialogen op het einde leuk naar voren komt. [...] maar ook gewoon de vele momenten waarbij Arnie zijn getrouwe nummertje mag doen (gespuis omvermaaien) is nooit zonder leuke twist of toevoeging. [...] ik moet gewoon concluderen dat dit een masterpeace betreft dat ik nog veel te weinig op waarde heb geschat. [...] maar ook entertainment met een ingenieus plot en sublieme onderlaag. Zelden geëvenaard.

De thema's zitten er roestvast in en het hoofdthema is identiteit en escapisme, maar het is een simpele actiefilm. Geniaal, ingenieus plot, sublieme onderlaag, simpele actiefilm.

Grappig ook dat je je eerst nog uitsloofde om voor te stellen dat ik de film niet waardeerde omdat ik al die sublieme onderlagen niet begreep. Maar dat bleek een misverstand, waarvoor je je excuseerde.

Simpele actiefilm dus. Wie ook nog wat amusement in een sterk verhaal zoekt is hier niet op zijn plaats. Kortom, je draait je in alle bochten om toch maar vast te kunnen houden aan de waan dat alleen jouw positieve kritiek gegrond is en negatieve kritiek, zoals de mijne, moet irrelevant zijn om dat illusionaire kaartenhuisje overeind te houden.

Om dat voor elkaar te krijgen zul je toch vroeger moeten opstaan.

KillerPony 3000 schreef:
Total Recall is filmisch genot en vermaak van begin tot einde, een bad ass sciencefiction Arnieflick, leuke pulp met leuke oneiners maar ook entertainment met een ingenieus plot en sublieme onderlaag.

Zo heb ik het gezegd. Vermaak en entertainment, maar ook met een straffe onderlaag. Zie niet in waarom die 2 niet zouden kunnen samengaan? Jij zoekt een sterk verhaal en acteerprestaties, waarvan ik aangaf zelfs al zie je dat er niet in, dan nog schiet gewoon een amusante actiefilm over. Maar jij kan je kennelijk niet amuseren zonder sterk genoeg verhaal en acteerprestaties, en dat vind ik een veel te serieuze kijk om het genre in te gaan. Je hele uiteenzetting weer ten spijt (over in bochten wringen gesproken) heb ik ook nog steeds geen argument gezien die me van het tegendeel overtuigt.

Moet dat ook is de vraag. Wat maal jij om de mening van 1 user met een van de onnozelste gebruikersnamen op Moviemeter? Heel bewust gekozen wel. Voor de amusementswaarde.

KillerPony 3000 schreef:
Zo heb ik het gezegd. Vermaak en entertainment, maar ook met een onderlaag. Zie niet in waarom die 2 niet zouden kunnen samengaan?

Natuurlijk kan dat samen gaan. Maar als dat in deze film zo wonderwel samenvalt als jij beschrijft moet je niet doen alsof die onderlaag er niet toe doet. Temeer omdat je het zelf aangeeft als reden om de film nog een pak hoger te waarderen.

Niet objectief.

KillerPony 3000 schreef:

Als de film geen andere troeven heeft dan moet er wel iets sterk genoeg zijn natuurlijk. Sterk genoeg om mij te amuseren.

KillerPony 3000 schreef:

Jij overtuigt nog minder. Je hebt het over bochten maar het lukt je niet om die aan te tonen.

KillerPony 3000 schreef:
Moet dat ook is de vraag. Wat maal jij om de mening van 1 user...?

Ja, waarom zou ik daarover malen?

avatar van thunderball
Pffff… ik was even bang dat de discussie tussen KillerPony en Kronos gisterenavond was doodgebloed, maar gelukkig... ze gaan weer verder!
Kom op guys, laat je niet kisten! Was de ander de oren!

Kronos schreef:
Je hebt het over bochten maar het lukt je niet om die aan te tonen.

Nogmaals, jouw basiseisen zijn sterk genoeg verhaal en acteerprestaties, en ik vind dat een te serieuze blik. Veel valt daar niet tegen in te brengen dus je zit vast. In plaats van het dan los te laten begin je een hele uiteenzetting om mij zogegegd tegenstrijdig te noemen en vanalles, in plaats van in te gaan op die mening of simpelweg te aanvaarden. Dit begint echt zielig te worden.

KillerPony 3000 schreef:

Jij mag vinden wat je wil. Daar valt zelfs helemaal niets tegen in te brengen. Alleen lijkt het jou wat te storen dat ik iets anders vind, waardoor je steeds maar hetzelfde blijft herhalen. Je gaat nu zelfs al niet meer in op argumenten die duidelijk aantonen dat het sterke verhaal dat jij en anderen in deze film zien er wel degelijk toe doet in de waardering, omdat je ook wel beseft dat je jezelf hebt vastgepraat. Je kan geen kant meer op. Het enige wat je nog zou kunnen doen is loslaten. Dan heb je eindelijk gewonnen. Van jezelf.

Kronos schreef:
Je kan geen kant meer op.

Onzin, het hele punt is nu net dat ik het zie als een meerwaarde en jij als een basisvereiste samen met acteerprestaties, groot verschil. En dat vind ik overdreven en te ernstige blik en dus is de discussie rond. Maar jij blijft maar reageren en spreekt nu zelfs al in termen van winnen en verliezen. Tja. Spreekt boekdelen hoor.

KillerPony 3000 schreef:

Een meerwaarde telt mee in de waardering. Als ik er een meerwaarde in zag kon ik de film een voldoende geven. Het is dus onzin om voor te stellen dat een sterk verhaal er niet toe doet.

KillerPony 3000 schreef:

Ik weet niet zeker of je het in de gaten hebt, maar jij blijft ook maar reageren. Spreekt boekdelen hoor.

Kronos schreef:
Een meerwaarde telt mee in de waardering.

Tuurlijk, alleen blijft een sterk genoeg verhaal voor mij een meerwaarde en geen voorwaarde waarmee alles staat of valt. Ook zonder goed verhaal had Total Recall van mij meer dan voldoende gekregen want los van dat staat het er ook op zichzelf als amusante actieprent (zo heb ik uiteindelijk zelfs verschillende flutverhaal actiefilms op 4 of 5 sterren). Uiteraard persoonlijk, maar mijn punt is dat me dat dus nooit zou lukken vanuit je "als het verhaal en acteerprestaties maar sterk genoeg zijn" "als die sterk genoeg zijn amuseer ik me en anders niet" benadering. Bij jou staat of valt zo'n actiefilm er echt mee, dat is absurd.

Kronos schreef:
Oh gut. En ik heb het ook over 'winnen' zeker? Ik zal je maar het laatste woord geven anders mag Moviemeter zich straks nog blauw betalen aan extra dataruimte voor onnozele discussies en krijg ik een klacht van de kinderjufcommissie.

Om nog eens je basiseisen te citeren:
Als het verhaal en de acteerprestaties sterk genoeg zijn amuseer ik me. Als dat niet het geval is amuseer ik me niet.

Dit zijn je eisen, en daarop heb ik gereageerd dat ik dat een te ernstige blik vind. Nu kan je nog wringen en al wat je wil, feit blijf dat het hier vastzit en je daar maar geen vrede mee kan nemen en er ongelofelijk omheenlult. Maar voorspelbaargewijs ga jij er alllemaal weer iets heel anders van maken.

Veel plezier met je laatste woord!

kappeuter (moderator)
Nou deze discussie leidt nergens meer toe.
Jullie laten elkaar steeds uit de tent lokken en om deze discussie eindeloos voor te zetten, dat mag, maar dan graag via pm.

avatar van Tommy De Vito
Lange tijd had ik deze Total Recall gezien en aangezien ik oude films van Schwarzenegger aan het verslinden ben, zo was de beurt ook dus aan TR.

Mij is deze film goed tegengevallen. Wat een onzinnige film is dit zeg. Standaard kat- en muis spel tussen vriend en vijand. Daarbij komt het vage- en warrige verhaal ook nog eens bij kijken. De makers proberen het boeiend te maken allemaal, maar de film wist mij niet te pakken. De effecten waren soms ook lachwekkend, zo vond ik Mars er nep uit zien. Heel goedkoop allemaal. Schwarzenegger doet zijn best en speelt prima voor zijn doen, maar kan deze film nooit redden in zijn eentje, ondanks een paar personages die leuk proberen te zijn/over te komen.

Nee, niet mijn film en zal het ook nooit worden. **

Net een stuk gezien....Niet mijn ding, maar technisch perfect, het oogt geweldig...Maar dan het verhaal...pfffff Reden om af te haken.......Ik word moe van dit soort films....eindeloze acties.....brrrr Ik mag dus geen sterren geven...(2) en doe het ook niet