Total Recall (1990)

3,49 (2033)
2033 stemmen

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone en Michael Ironside

Douglas Quaid kan zijn droom, een reis naar Mars, niet betalen. Hij besluit in plaats hiervan een virtuele vakantie in z'n hersenen te laten implanteren. Dit gaat echter fout: Quaid herinnert zich dat hij een geheim agent is. Hij reist naar Mars af om de rebellen aldaar te helpen. Of zijn al de dingen die hij meemaakt onderdeel van z'n geïmplanteerde vakantie?

een geweldige film van paul verhoeven.ik vermaak me altijd prima .al vaker gezien hij blijft gewoon geweldig.

avatar van Fisico
Één van de betere films van Schwarzenegger, maar hij blijft een enorme miskleun als acteur. In Terminator komt hij daar het best mee weg als houterige cyborg, maar in al zijn andere films haalt hij het niveau naar beneden. Desalnietemin is het wel zo'n acteur die je bijblijft en waar je ondanks alles toch "graag" naar kijkt, gewoon omdat het Arnold is.

Total Recall heeft in de eerste plaats een erg goed concept en verhaal. Het is net dat concept dat de film zo sterk maakt en eigenlijk de actie overstijgt. Het verhaal over Mars, ruimtereizen en hersenimplantaten spreekt tot de verbeelding en komt goed uit de verf in de film. Intriges, verraad, plotwendingen, actie, fantasy, ... het komt allemaal aan bod in deze Verhoeven. Inhoudelijk één van zijn betere films.
Hier en daar een tikkeltje erover. Sommige mutanten waren wat te ver gezocht, maar de hoer met 3 borsten blijft legendarisch. Ook waren de plotwendingen naar het einde toe niet echt logisch, maar kom. Qua decor zie je wel dat de film al richting de dertig jaar gaat, vooral de auto's en valse wanden vallen wat tegen. Tenslotte viel ook de rol van bad boy Michael Ironside me op. Globaal gezien zeker een verdiende 3,5* wat voor mij echt top is voor dergelijke actieprenten.

avatar van tbouwh
Die taxi driver

TMP
Een apart sfeertje en een aparte vormgeving. Wat dat betreft wel geslaagd. Met het plot kon ik niet zoveel, het is niet echt overtuigend. Echt boeiend of spannend wordt het ook niet. Het acteerwerk valt bovendien niet mee. Schwarzenegger is hier nog iets houteriger dan normaal en ook de rest van de cast weet geen grootse indruk te maken. De effecten zien er nogal gedateerd en goedkoop uit, wat afbreuk doet aan het geheel.

avatar van IH88
“No wonder you're having nightmares. You're always watching the news.”

Klassieker van Paul Verhoeven. En Total Recall blijft een heerlijke film, waarbij je gelijk weet dat je met een Verhoeven film te maken hebt. Absurde humor, spijkerharde en expliciete actiescènes, een intrigerend verhaal, Sharon Stone, en uiteraard een vrouw met drie borsten. Gewoon omdat het kan.

Total Recall heeft veel vaart en binnen een paar minuten begeef je jezelf al in een doldwaas avontuur. De futuristische aanpak werkt goed, en de gecreëerde wereld en settings zien er fantastisch uit. Arnie is hier helemaal op z'n plek en Verhoeven-acteurs als Stone, Cox en Ironside weten altijd wat van hen verwacht wordt. Complimenten ook voor de heerlijke muziek van Goldsmith. Total Recall is een verhaal over een dictatuur, onderdrukking, en de verschillen tussen arm en rijk. Maar het is vooral een spectaculair avontuur die nog niets van zijn charme heeft verloren.

IH88 schreef:
“No wonder you're having nightmares. You're always watching the news.”

Ik kon het niet beter omschrijven helemaal mee eens een van de betere films van Paul Verhoeven

avatar van Phantasm
Geweldige film van Paul Verhoeven, prachtige film om te zien, de special effects mochten er ook wezen.

avatar van Movie Jim
Dit cijfer blijf ik zo houden
een van de betere Schwarzie films
verhaal vond ik vroeger erg verwarrend
maar na een aantal herzieningen wordt het
duidelijker.
Michael Ironside speelt
een ijzersterke rol vind ik
ook Ronny Cox is niet verkeerd als Cohaagen!
en voor de rest de special effects waren oké
vond ik.
Deze film landt bij mij op de 4de plaats
van beste Schwarzenegger films.
Op 1. nog steeds Eraser, 2 True lies,
3, Collateral damage.

avatar van SSeagal
Een klassieker die je ook eindeloos kan kijken. Apart sfeertje, brute actie en hier en daar de nodige typische Arnold humor, ****

Film geweldig, maar wat fox er gister mee deed.
2 hele grote zwarte vlakken om de hele film.
Niet te kijken.

avatar van eRCee
Inderdaad, had hem opgenomen maar was in 4:3 gepropt, wat een idiotie.

avatar van eRCee
Tegenwoordig kan je een film dus in betere kwaliteit streamen dan dat je het op tv krijgt voorgeschoteld. Afijn, Total Recall, voorlopig misschien wel mijn favoriete film van Verhoeven. Meeliftend op de kracht van het verhaal van Philip K. Dick, wordt hier een feest van jaren '80 esthetiek gecreëerd. Dat het er corny en soms verouderd uitziet is daarbij een duidelijk pluspunt; het geeft een typische sfeer die erg goed past bij het kinderlijke enthousiasme waarmee deze film schijnbaar gemaakt is. (Alleen daarom al kan je er vanuit gaan dat de remake van een aantal jaren terug niks voor mij zal zijn.) Gelukkig vervalt Verhoeven hier niet in infantiliteit, zoals in Robocop of soms in zijn serieuzere films nog wel eens wil voorkomen. Het enthousiasme dat van de film afspat mag kinderlijk zijn, dat laat onverlet dat Total Recall erg vakkundig in elkaar is gezet. Vond ook het camerawerk en de montage prima. Tijdens de actiescenes valt op dat men dicht op de personages weet te blijven zonder dat het chaotisch wordt. Schwarzenegger past perfect in het plaatje; als acteur bakt hij er eigenlijk niks van maar zijn aanwezigheid is toch overtuigend in een dergelijke rol. Tenslotte nog een eervolle vermelding voor de heerlijke introtitels. Gave film.