Total Recall (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone en Michael Ironside

Douglas Quaid kan zijn droom, een reis naar Mars, niet betalen. Hij besluit in plaats hiervan een virtuele vakantie in z'n hersenen te laten implanteren. Dit gaat echter fout: Quaid herinnert zich dat hij een geheim agent is. Hij reist naar Mars af om de rebellen aldaar te helpen. Of zijn al de dingen die hij meemaakt onderdeel van z'n geïmplanteerde vakantie?

wood23 schreef:
Wat bedoelen ze eigenlijk met the agency ?

Gisteren in de bios werd het vertaald met FBI, maar dat is normaal gesproken altijd ‘the bureau’ dus fout. De CIA wordt wel ‘the agency’ genoemd dus dat zal het zijn (of iets gelijksoortig uit de toekomst).

Sater schreef:

Aha maar wie in de film zijn dan van de CIA?

wood23 schreef:
Aha maar wie in de film zijn dan van de CIA?

De mannen die Cohaagen achter Quaid aanstuurt, Richter en co.

Sater schreef:

De mannen die Cohaagen achter Quaid aanstuurt, Richter en co.

Ok weet ik dat ook weer na al die jaren snap ik deze film nu eindelijk

avatar van Ebenezer Scrooge
Een van de betere sciencefictionfilms ooit waarin Arnold Schwarzenegger door een geïmplanteerde herinnering als geheim agent terechtkomt op Mars, even simpel uitgelegd.
Voor een Verhoeven film weinig bloot. Met de Oostenrijkse eik als hoofdrolspeler verwacht je toch iets vaker een ontblote torso te zien, maar dat blijft beperkt. De scène met de drilboor, als Quaid nog bouwvakker is, is overigens geniaal bedacht.
Total Recall telt onvergetelijke scènes die nu tot de klassiekers in het genre horen zoals de grote roodharige dame in de gele jas en de scène met Arnie die een rode pingpongbal door zijn neusgat naar buiten trekt. Zo voelt een bevalling, zou Daphne Deckers zeggen. In het oorspronkelijke verhaal is de protagonist overigens geen bouwvakker maar een accountant, wat Verhoeven dus heeft aangepast, want Schwarzenegger als grijze muis, dat gelooft niemand.
We zitten op Mars, dus heel veel rood.
Het plot is tamelijk complex, maar wordt met ongekende snelheid verteld. Verhoeven blijft hierin ongeëvenaard. Het verhaal schommelt voortdurend heen en weer tussen droom en werkelijkheid en Verhoeven zaait totale verwarring bij zijn kijker.
Briljante en grappige CGI-loze effecten. Verhoeven erkende onlangs nog in het NRC dat die effecten nu wat gedateerd voelen, maar dat het kinderachtig is daar kritiek op te leveren, wat ook geldt voor sommige oude films van Hitchcock, aldus Verhoeven.
Ook typisch Verhoeven, van die flauwige humor die toch uitstekend blijkt te werken, zoals in het hologramgevecht:
'You think this is the real Quaid?' '...it is'
Wat mij betreft speelt het leukste gedeelte van de film zich af in Venusville, een soort overdekt red light district, en dan ook nog met zo'n lijp muziekje eronder. Schwarzenegger tussen de freaks lol.. Do you see anything you like? Arnie is zelf ook een soort van freak natuurlijk met z'n monsterlijk gespierde lichaam, The Strongest Man on Earth, zoiets. De vrouw met de drie borsten niet te vergeten (Komt dat zien! Komt dat zien!). En dan is er nog het kleine hoertje met de toepasselijke naam Thumbelina (Duimelijntje in het Nederlands haha). Maar hoe klein ook, ze plant wel even een dolk in de maag van een van die klootzakken.

Laat die lesbische non maar komen!

De film is misschien slecht in z’n ongeloofwaardige actie en aftandse humor maar het verhaal met z’n gelaagdheid en spel tussen droom en werkelijkheid, valse en echte herinneringen, spion en dubbelspion in het kader van de vraag naar wat de identiteit van iemand bepaalt met de christelijke boodschap dat naaastenliefde belangrijker is dan macht of geluk is zo geniaal dat de film evengoed een een onweerstaanbare science fiction-klassieker is.

avatar van Lebarron
Total Recall was Paul Verhoevens tweede Hollywoodfilm. Dankzij het succes van Robocop kreeg hij meer geld tot zijn beschikking en dat is te zien. Alles oogt werkelijk fantastisch van de decors tot de effecten.
De cast is top Schwarzenegger doet zijn ding. Sharon Stone is lekker bitchy maar het is Michael Ironside die het meest op dreef is als de bad guy Richter. Ironside is sowieso één van mijn favoriete bad guy actors. Kortom Total Recall is gewoon nog altijd één van de betere scifi actiefilms! Vergeet die remake kijk deze!

avatar van soom
Op een paar films na (The Expendables en True Lies), heb ik Arnold Schwarzenegger, volgens mij, niet echt aan het werk gezien.
Hij kan wel heel zwoel kijken, net als zoon Patrick deed in Midnight Sun, maar acteren blijft een dingetje, wat mij betreft. En ja, ik ben zelf heel slecht in emoties herkennen en aanvoelen, dus dat dat hen niet lukt bij mij, zegt wel echt iets. Wat dat iets ook mag zijn, ghehe.
Gelukkig zijn er genoeg andere redenen om toch wel te genieten. Sharon Stone is in tiptopvorm, Michael Ironside is leuk genoeg.

avatar van Basto
Vandaag de 4k UHD disc maar eens gekeken. Film ziet er erg goed uit, al zag je bij sommige green screen scenes toch wel de beperkingen van die tijd. Maar dat mocht de pret nauwelijks drukken want de film dendert in hoog tempo voort. Het blijft een geweldig verhaal en Verhoeven gaat lekker te keer met overdreven gore, grove humor en een berg maatschappij kritiek. Arnold blijf ik een van de beste acteurs vinden voor dit soort rollen. De man verdient meer credits.

Kortom, het was weer een fijne terugkeer naar Mars, al ga ik wel steeds meer op de lijn zitten dat Quaid de stoel niet meer is uit geweest.

De documentaire over Carolco is trouwens ook warm aan te bevelem.