Total Recall (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone en Michael Ironside

Douglas Quaid kan zijn droom, een reis naar Mars, niet betalen. Hij besluit in plaats hiervan een virtuele vakantie in z'n hersenen te laten implanteren. Dit gaat echter fout: Quaid herinnert zich dat hij een geheim agent is. Hij reist naar Mars af om de rebellen aldaar te helpen. Of zijn al de dingen die hij meemaakt onderdeel van z'n geïmplanteerde vakantie?

• Vanaf 19 november in de bioscoop (re-release)

eRCee schreef:

Mijn punt is dan weer dat veel uitvoering onderdeel is van het verhaal. Het verhaal bestaat alleen in de uitvoering. Een verhaal is altijd ook vorm, zeker in boeken is dat het geval, hoewel de meerderheid van de mensen op deze filmsite lijkt te denken van niet. Het woord 'inhoud' zou ik zelf reserveren voor wat er aan thema's en gedachten in een film zit.

Je hebt absoluut gelijk over inhoud, die reikt veel verder dan het verhaal. Laat ik het verhaal de grondstof noemen. Het gaat er uiteindelijk om wat je er van maakt. Daarom hecht ik veel meer belang aan de verteller dan aan het verhaal. De verteller maakte het verhaal. Zou ik het verhaal centraal stellen, dan zou de verteller er minder toe doen. En dat bestrijd ik..

avatar van mjk87
Lucaij schreef:
Het filmpje was erg vooringenomen. Iedereen behalve de maker ziet dat het pak van Ironman slechte CGI is en geen echt pak. Dat maakt het allemaal zo plastic. Maar Total Recall heeft niet voor niks prijzen gewonnen voor visuele effecten en is tot de dag van vandaag nog steeds berucht hierom. Geen Marvelfilm die het masker kan evenaren.

Ik zie niet wat daar vooringenomen aan is, als iemand wat probeert te betogen? Dan ga je er altijd toch in met een bepaalde mening?

Niettemin was dat de discussie niet, ik had het niet over special effects maar over de look en de sets en dat ik dat gedateerd vind. Volgens mij heeft Total Recall daar geen prijzen voor gewonnen (wel op kostuums maar dat is mijn smaak niet). En daar ging dat filmpje ook over, niet over Iron Man maar over sets en achtergronden die uit de computer komen en voor mij duizend maal geloofwaardiger kunnen zijn dan de sets in deze Total Recall.

avatar van goongumpa
Ik blijf dol op de effecten in deze film. Vooral die kogelimpacts, hoe het openspringt. Maar ook de Mars shizzle natuurlijk. Legendarisch. Total Recall gore!

avatar van Kondoro0614
“Consider that a divorce!”

Soms heb je van die dagen dat je spontaan zin krijgt om iets te kijken. Ik houdt mij voornamelijk vaak bezig met zelf opgezette marathons of battles om gehele film van te kijken, en soms wijk ik toch even iets af van die gewoonte. Ik moet nog heel veel maar een keer een afwisseling vind ik ook niet verkeerd. Vandaag had ik spontaan zin in een film van de (destijds nog) grote ‘Arnold Schwarzenegger’ en deze film had ik nog niet van hem gezien, een film die vrij hoog nog weet te scoren. Ik was dus benieuwd naar de prent en ik had er heel veel zin in om deze aan te gooien.

Voor een film stammend uit de begin jaren negentig weet ‘Total Recall’ er vrij vernieuwend en fris uit te zien. Uiteraard hebben we hedendaags echt wel betere films maar voor de tijd waar deze film zich afspeelt is hij zeker heel goed. De film is vrij bruut, er worden aardig wat mensen vermoord en ook deze scenes zijn niet mals. Neem bijvoorbeeld Arnold in de tramstations waar hij een lijk van een vermoorde man pakt en daarmee de kogels op vangt, zo zien we heel dat lichaam vullen met kogels. Of de zogeheten ‘mutanten’ die de film kent, die er zo nu en dan ook niet heel fris uit zagen. Dit samen met de vele goede actie zijn echt wel de hoogtepunten in de film.

De samenwerking tussen ‘Arnold Schwarzenegger’ en ‘Paul Verhoeven’ was geslaagd. Wederom weet ‘Verhoeven’ een goeie film neer te zetten waar ik oprecht merendeels van genoten heb. De cast was dan ook wel erg tof, met de eerder genoemde naam die een uitstekende rol speelt maar ook ‘Sharon Stone’ deed het leuk. Voor de rest is de cast vrij groot en warrig met constant andere spelers op het doek waar ik niet zo snel iemand nog heel erg er boven uit zag springen.

Het verhaal is opzich wel leuk. We volgen ‘Quaid’ een vrij brede () bouwwerker waar het leventje eigenlijk wel perfect lijkt te zijn. Hij wilt al heel lang graag naar mars toe maar kan dit niet betalen en klopt bij een bedrijf aan die via implantaten er voor zorgt dat je een vakantie trip er naar maakt. Tijdens dit proces komt hij er echter achter dat hij een agent is en vlucht richting mars om hier de rebellen te helpen. Constant gebeuren er de vaagste dingen waardoor lijkt dat het allemaal één neppe bedoeling is maar, is dat wel zo? Of houden ze ‘Quaid’ voor de gek.

Toch vond ik het allemaal een erg leuke film. ‘Schwarzenegger’ zat heerlijk in zijn rol en de film was (nogmaals) vrij hard voor zijn tijd, hard en realistisch. Toch vond ik hem op sommige vlakken wel iets te lang duren, en had de tijd duidelijk wel wat ingekort gemogen maar, de pret mag niet drukken en veel scenes en plottwisten zijn vaak leuk genoeg om te volgen.

IH88 schreef:
“No wonder you're having nightmares. You're always watching the news.”

Klassieker van Paul Verhoeven. En Total Recall blijft een heerlijke film, waarbij je gelijk weet dat je met een Verhoeven film te maken hebt. Absurde humor, spijkerharde en expliciete actiescènes, een intrigerend verhaal, Sharon Stone, en uiteraard een vrouw met drie borsten. Gewoon omdat het kan.

Total Recall heeft veel vaart en binnen een paar minuten begeef je jezelf al in een doldwaas avontuur. De futuristische aanpak werkt goed, en de gecreëerde wereld en settings zien er fantastisch uit. Arnie is hier helemaal op z'n plek en Verhoeven-acteurs als Stone, Cox en Ironside weten altijd wat van hen verwacht wordt. Complimenten ook voor de heerlijke muziek van Goldsmith. Total Recall is een verhaal over een dictatuur, onderdrukking, en de verschillen tussen arm en rijk. Maar het is vooral een spectaculair avontuur die nog niets van zijn charme heeft verloren.

Absoluut een fantastische film na al die jaren snap ik hem ook eindelijk

Wat bedoelen ze eigenlijk met the agency ?

avatar van Quentin
Total Recall at 30: a thrilling reminder of Paul Verhoeven at his best | Film | The Guardian - theguardian.com

"Seeing the film again is a reminder of how much American blockbusters miss an iconoclast like Verhoeven, who could manage mega-productions without losing his voice in them, and who wasn’t contented by merely turning out slick product."

Echt fantastisch deze film. Na lange tijd weer eens gezien. Geen pretenties, gewoon keihard goede actie en geen politiek correct geneuzel. Ik houd ervan.

Zeer goede film en ik vond het wel apart dat er een paar best wel heftige scenes inzaten. Zou niet misstaan in een horrorfilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
Herzien op Netflix, blijft een weergaloos sterke sci-fi met een geweldige Schwarzenegger in een film die bovengemiddeld goed is geschreven. De meeste van Arnie zijn films zijn enorm leuk, maar vrij plat, maar hier zit er gewoon een goede opbouw in. Misschien zelfs iets te lang, want het eerste uur kent wel wat minder pakkende stukken, al kijkt het toch wel prima weg. Maar vooral het tweede uur vind ik heerlijk en men trekt de registers open qua designs en actie. Arnold laat in het eerste deel zien dat hij meer kan dan schieten en meppen, maar toch is hij daar gewoon het beste in, dus fijn dat dat ook ruim erin zit. Visueel is de film wel wat verouderd, maar qua aankleding, sfeer en verhaal zeker niet. De remake mag de veters niet strikken van deze Total Recall. Na Terminator 1 en 2 zeker een van de betere films van onze Oostenrijkse gigant en ook van onze nationale trots Paul Verhoeven.

4* blijven staan

Vanaf 5 november opnieuw in de bioscoop (re-release via EYE)!

avatar van Lovelyboy
Eindelijk dan eens tegen gekomen bij de Kringloop en aan mijn collectie toe kunnen voegen. Ooit al eens gezien, toen als merkwaardig ervaren maar behalve Schwarzenegger, de niet bepaald plezierig fysieke veranderingen in de buitenatmosfeer van Mars en die ene bijzondere prostituee, wist ik er niet veel meer van.

Inmiddels herkeken vraag ik me af of het gewoon 'cult' van de bovenste plank is of bovengemiddeld. Redelijk is de clichérijke opening rond de twijfelende Doug. Eenmaal 'ontwaakt' begint het te lopen en volgen de ontwikkelingen snel op. Leuk wordt er gespeeld Doug andere dingen te laten geloven zoals de situatie met de dokter en de uiteindelijke twist rond Doug die bewust in deze positie gemanoeuvreerd is maakt het plot nog net even tot iets meer. Daarnaast is het geen Verhoeven film zonder expliciet geweld, ronduit gore momenten en andere rauwe toestanden. Voeg daar een boodschap aan toe die de armen onderdrukt en vooral draait om de macht van de industrie en de rijken, en je hebt eigenlijk al heel wat.

Toch ondanks alle goede dingen die ik net genoemd heb rest mij dan de vraag waarom de casting bij een acteur als Scharzenegger uitkomt. De film ontleent er de nodige status aan, wellicht ook zijn cultstatus, maar had de film inhoudelijk niet iets beter geweest met een betere acteur? Desondanks mag de film toch genoemd worden als spannend, boeiend en met een aantal erg goede special effecten en momenten die in een griezelfilm niet zouden misstaan. Total Recall is een prima film te noemen en ik verheug me al bijna op een herkijk met de tijd.

kappeuter schreef:
Vanaf 5 november opnieuw in de bioscoop (re-release via EYE)!

Komt ook op 4k uhd uit dan.

avatar van Ste*
Vooral een leuke en best grappige film. Of hij echt goed is… het verhaal vond ik persoonlijk verwarrend, en dan niet echt op een intelligente manier maar eerder alsof het wat slordig uitgewerkt was. Ik had in ieder geval op een gegeven moment niet zoveel zin meer om bij te blijven met hoe het nu precies zat.
Gelukkig is de film verder fun genoeg om gewoon maar over je heen te laten komen. Ik heb nog niet zoveel films van Verhoeven gezien, maar ik heb wel het idee dat hij best een pleaser is als het gaat om de funfactor (en natuurlijk borsten ).

Tijdens het kijken dacht ik dat het een vrij low budget film zou zijn. Het production design is vrij lelijk (de interieurs en decors, vooral in de eerste helft van de film als ze nog niet op Mars zijn), net als bijvoorbeeld die auto’s die bordkarton zijn en er echt niet uitzien. (Überhaupt vind ik dat ze beter hun best hadden kunnen doen qua ‘toekomst’, want alles ziet er door en door 80’s/90’s uit. Toch altijd wel apart als je een oudere film kijkt die zich juist in de toekomst afspeelt). Maar tot mijn verbazing was het budget 65 miljoen, toch niet echt laag te noemen. Later in de film wordt het wat dat betreft ook wel iets beter. Die rode 'buiten'shots op Mars zijn wel oke om te zien en ook de actie en effecten kennen -voor die tijd- wel toffe momentjes.

Leuke film met vooral leuke details (die Johnny Cabs! ).

avatar van Earth

avatar van pampelonne
gebaseerd op een verhaal van Philip K. Dick.
zijn verhalen zijn geweldig, als je van SF houdt.

Alleen maar weer savonds laat !.
Zullen leuke films eens een keer op een christelijke tijd draaien en rekening houden met mensen die geen auto hebben.
Kijk hem wel weer als sukkel op mijn tv ☹.
Klote bioscopen.

avatar van Shadowed
Toch een tegenvaller.

Heel erg duidelijk een Verhoeven-film die rondom deze periode op avontuur in Amerika was. Ik mag zijn stijl vaak wel, aangezien het een einde maakte aan de Amerikaanse preutsheid. Verhoeven zijn komst wist lompe gore en ontblote borsten met zich mee te brengen want volgens mij nog niet heel erg vaak in Amerika gebeurde in films met een groot budget.

Ik zag eerst de remake van deze film, en na deze film gezien te hebben weet ik wel zeker dat beide films niet heel erg op elkaar lijken. De remake is veel gladder en duidelijk met veel meer budget. Toch is het voornaamste verschil dat die gewoon veel serieuzer is terwijl deze Total Recall behoorlijk lomp is en zich niet af laat schrikken om een flinke portie bloedvergieten erin te stoppen.

Humor en grapjes maken vind ik niet Schwarzenegger zijn sterkste kant. De fans zullen er uiteraard van genieten, ik vind Arnie gewoon beter als hij zware objecten of wapens oppakt en er flink op los knalt met de nodige punchlines. Zo ken ik hem ook vooral, zodra hij daadwerkelijk probeert te acteren vind ik het wat minder, en hier dus ook.

Visueel is het erg lomp maar ook charmant. Ondertussen op een hoop vlakken verouderd, maar dat maakt het niet veel minder leuk. Verhoeven zijn 90's films hebben namelijk wel iets en dat zijn ballen. Bloed wordt gewoon in volle glorie getoond en deze film zit er vol mee. De kogels blijven ook rijkelijk aan je voorbij suizen, gecombineerd met genoeg sciencefiction en poeha om je geboeid te houden.

Toch vind ik de sciencefiction in dit geval wat suf. Vooral dat hele mars-volk viel me tegen. Ook de mutanten vielen me tegen, een onderdeel waar ik vooraf erg naar uitkeek. Ik dacht ook oorspronkelijk dat mutanten de boosdoeners zouden zijn. Dat was misschien achteraf beter geweest, want de huidige schurken zijn best saai. Maar dat zou natuurlijk een duik in het huidige verhaal brengen.

Ondanks dat er genoeg bloed in de film zit wil de actie nooit echt cool worden en de film zelf overigens ook niet. Het doet er werkelijk alles aan om stoer te zijn, maar is gewoon te "silly" om dat te worden. Hoe vaak Arnie zijn spierballen ook laat rollen, de film is vooral lomp en daar blijft het bij.

Het matige acteerwerk van bijna iedereen en te lange speelduur doen een hoger cijfer dan 3,0* wegnemen, maar ook gewoon omdat ik die hele omgeving op Mars niet zo boeiend vond. Wel een voldoende voor de hoeveelheid aan actie en flinke porties bloedvergieten. Dat is iets wat ik in een Verhoeven-film erg leuk blijf vinden.

Paul Verhoeven blikt terug op Total Recall: ’Sociaal gezien heb ik veel van Arnold geleerd’ | Telegraaf.nl

De regisseur wist van Total Recall uiteindelijk een typische Verhoeven-film te maken. Met een diepere politieke betekenis over manipulatie en machtsmisbruik, maar ook vol actie, geweld, seks en zwarte humor. „Consider this a divorce”, zegt Quad droogjes, nadat hij zijn konkelende echtgenote (Sharon Stone) met een loepzuiver schot heeft omgelegd. Ook memorabel: de rosse buurt op Mars, waar mutanten wonen en waar een prostituee met drie borsten de hoofdpersoon probeert te verleiden. „Eigenlijk had ik zelf een vrouw met vier borsten in gedachten”, vertelt Verhoeven. „Maar dat vond make-up artiest Rob Bottin te biologisch, het moest gekker. Toen kreeg ze er drie op een rij.”

Begrijp werkelijk niets van het idee om een uitgemolken actiefilm van 30 jaar oud weer een bioscoop release te geven. Buiten het feit dat iedere actieliefhebber deze film al jaren in de eigen collectie heeft
is deze prent inmiddels ook al een keer of 30 op TV vertoond. Bioscopen willen toch weer graag omzet maken in deze beroerde tijden ? Nou dan moet je vooral dit soort ouwe meuk gaan draaien, daar komt geen anderhalve man en een paardenkop meer op af.

avatar van schumacher
Topfilm, nostalgie.

ronnieboy schreef:

Deze film is in de bioscoop natuurlijk wel veel indrukwekkender dan thuis op blu ray. Laat staan een tv vertoning. Kan niet wachten m op het grote doek te herzien.

avatar van umbra
ronnieboy schreef:

Het is tegenwoordig in om oudere of reeds uitgebrachte films terug in de bios te spelen...hoop dat de bezoekers hier dan mr halve prijs ofzo betalen, slaagt anders op niks. Toen ik nog maandelijks nr de ciné ging was dit, omdat het nieuwe films waren...niet voor één die ik al heb gezien of elders gratis kan kijken...Ach de bioscoopjes doen mr, mij zien ze er nog zelden...hier in België vond ik vaak het geluid te stil en de zalen niet aangenaam v temperatuur...geef mij mn 65 inch scherm met DS speakers maar, zit altijd middenin de film.

umbra schreef:

Het is tegenwoordig in om oudere of reeds uitgebrachte films terug in de bios te spelen...hoop dat de bezoekers hier dan mr halve prijs ofzo betalen, slaagt anders op niks. Toen ik nog maandelijks nr de ciné ging was dit, omdat het nieuwe films waren...niet voor éénn die ik al heb gezien of elders gratis kan kijken...

Ik Kino in Rotterdam waren dit soort voorstellingen vaak uitverkocht. Nu met kleinere bezetting al helemaal. De echte filmliefhebber weet een goede projectie van een DCP wel te waarderen. Is onvergelijkbaar met thuis kijken.

Maar goed, het helpt wel dat je er met Cineville niet extra voor hoeft te betalen.
Al heb ik aan die retro voorstellingen afgelopen jaar (Apocalypse Now, Scarface, Wake in Fright, Suspiria, Akira, etc) wel meer plezier beleefd dan aan nieuwe titels.

avatar van umbra
Basto schreef:

Vroeger (nog niet zot lang geleden, tot 5 j geleden ging ik zelf ook nog regelmatig) had ik dit nog wel bij de cinema, toen ik nog zo'n kleine tv had, dan is een bioscoop wereld v verschil. Nu daarentegen verkies ik toch een mondkapvrije, zonder stoorzenders filmbelevenis thuis. En dan nog zie ik vaak films uit de rioolcinema, obscure werkjes, waarbij je gewoon al content bent dat het doenbaar SD beeld is, is nog net iets meer mijn dada, dan hoe zo'n projector het beeld overbrengt, die films waar ik het over heb, zie je zelfs nog beter in een, met rook gevuld, klein donker kamertje

avatar van Basto
Voordeel van dit soort retro voorstellingen is dat ze doorgaans liefhebbers aantrekken en geen stoorzenders.

Heb overigens zelf thuis een 4k beamer hangen, maar zie mijn klassiekers toch echt liever op een 10 meter breed scherm.

avatar van Number23
Gisteren lekker met een maat naar de bios geweest.
Ik had de film een paar maanden geleden nog op Netflix gezien, maar deze kans kon ik natuurlijk niet laten schieten, had de film immers nog nooit in een grote zaal gezien.
M'n maat had de film zelfs helemaal nog nooit gezien, stiekem best jaloers op zijn beleving.
Dit zijn echt mijn favoriete avonden bij Pathé de laatste tijd, zo jammer dat Goodfellas al uitverkocht is.

avatar van Redlop
Na lange tijd herzien dankzij Netflix. Ik heb me geamuseerd maar tegelijkertijd verbaasd hoe een film met een budget van $65,000,000 er als een B-film uit kan zien. Blikkerig sets, houterige figuranten en de miscaste Schwarzenegger blijven de grote minpunten. Schwarzenegger betekende automatisch een succes aan de Box Office, dus wat dat betreft wel een prima keuze, maar ik had de film wel eens willen zien met Michael Douglas, Bruce Willis of Jeff Bridges.

Zeer goede film met een verhaal dat ingenieus in elkaar zit.Philip k dick moet wel een zeer talentvol schrijver zijn geweest.
Deze film is een voorbeeld van hoe vaak je hem ook ziet hij blijft steengoed.

Een van de beste films van Paul Verhoeven.

Vette film, afgelopen maandag in de bioscoop gaan zien (na hem uiteraard al meerdere keren te hebben gezien op tv). Zit er goed inelkaar, geweldig verhaal als basis, top special effects en goede cast. Balans is ook erg goed. Schwarzenegger blijft een hilarisch figuur met zijn actie en one liners. Ik heb me wel een af zitten vragen hoe deze film zou zijn geweest met echt goed acteerwerk. Maar dat zou deze film uit balans brengen. Echt een topper dit!

Denk dat ik deze (samen met T2) wel de beste Schwarzenegger film vind. Een film die na 20 keer nog steeds blijft vermaken.