Total Recall (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone en Michael Ironside

Douglas Quaid kan zijn droom, een reis naar Mars, niet betalen. Hij besluit in plaats hiervan een virtuele vakantie in z'n hersenen te laten implanteren. Dit gaat echter fout: Quaid herinnert zich dat hij een geheim agent is. Hij reist naar Mars af om de rebellen aldaar te helpen. Of zijn al de dingen die hij meemaakt onderdeel van z'n geïmplanteerde vakantie?

• Vanaf 19 november in de bioscoop (re-release)

een geweldige film van paul verhoeven.ik vermaak me altijd prima .al vaker gezien hij blijft gewoon geweldig.

avatar van Fisico
Één van de betere films van Schwarzenegger, maar hij blijft een enorme miskleun als acteur. In Terminator komt hij daar het best mee weg als houterige cyborg, maar in al zijn andere films haalt hij het niveau naar beneden. Desalnietemin is het wel zo'n acteur die je bijblijft en waar je ondanks alles toch "graag" naar kijkt, gewoon omdat het Arnold is.

Total Recall heeft in de eerste plaats een erg goed concept en verhaal. Het is net dat concept dat de film zo sterk maakt en eigenlijk de actie overstijgt. Het verhaal over Mars, ruimtereizen en hersenimplantaten spreekt tot de verbeelding en komt goed uit de verf in de film. Intriges, verraad, plotwendingen, actie, fantasy, ... het komt allemaal aan bod in deze Verhoeven. Inhoudelijk één van zijn betere films.
Hier en daar een tikkeltje erover. Sommige mutanten waren wat te ver gezocht, maar de hoer met 3 borsten blijft legendarisch. Ook waren de plotwendingen naar het einde toe niet echt logisch, maar kom. Qua decor zie je wel dat de film al richting de dertig jaar gaat, vooral de auto's en valse wanden vallen wat tegen. Tenslotte viel ook de rol van bad boy Michael Ironside me op. Globaal gezien zeker een verdiende 3,5* wat voor mij echt top is voor dergelijke actieprenten.

avatar van tbouwh
Die taxi driver

TMP
Een apart sfeertje en een aparte vormgeving. Wat dat betreft wel geslaagd. Met het plot kon ik niet zoveel, het is niet echt overtuigend. Echt boeiend of spannend wordt het ook niet. Het acteerwerk valt bovendien niet mee. Schwarzenegger is hier nog iets houteriger dan normaal en ook de rest van de cast weet geen grootse indruk te maken. De effecten zien er nogal gedateerd en goedkoop uit, wat afbreuk doet aan het geheel.

avatar van IH88
“No wonder you're having nightmares. You're always watching the news.”

Klassieker van Paul Verhoeven. En Total Recall blijft een heerlijke film, waarbij je gelijk weet dat je met een Verhoeven film te maken hebt. Absurde humor, spijkerharde en expliciete actiescènes, een intrigerend verhaal, Sharon Stone, en uiteraard een vrouw met drie borsten. Gewoon omdat het kan.

Total Recall heeft veel vaart en binnen een paar minuten begeef je jezelf al in een doldwaas avontuur. De futuristische aanpak werkt goed, en de gecreëerde wereld en settings zien er fantastisch uit. Arnie is hier helemaal op z'n plek en Verhoeven-acteurs als Stone, Cox en Ironside weten altijd wat van hen verwacht wordt. Complimenten ook voor de heerlijke muziek van Goldsmith. Total Recall is een verhaal over een dictatuur, onderdrukking, en de verschillen tussen arm en rijk. Maar het is vooral een spectaculair avontuur die nog niets van zijn charme heeft verloren.

IH88 schreef:
“No wonder you're having nightmares. You're always watching the news.”

Ik kon het niet beter omschrijven helemaal mee eens een van de betere films van Paul Verhoeven

avatar van Phantasm
Geweldige film van Paul Verhoeven, prachtige film om te zien, de special effects mochten er ook wezen.

avatar van Movie Jim
Dit cijfer blijf ik zo houden
een van de betere Schwarzie films
verhaal vond ik vroeger erg verwarrend
maar na een aantal herzieningen wordt het
duidelijker.
Michael Ironside speelt
een ijzersterke rol vind ik
ook Ronny Cox is niet verkeerd als Cohaagen!
en voor de rest de special effects waren oké
vond ik.
Deze film landt bij mij op de 4de plaats
van beste Schwarzenegger films.
Op 1. nog steeds Eraser, 2 True lies,
3, Collateral damage.

avatar van SSeagal
Een klassieker die je ook eindeloos kan kijken. Apart sfeertje, brute actie en hier en daar de nodige typische Arnold humor, ****

Film geweldig, maar wat fox er gister mee deed.
2 hele grote zwarte vlakken om de hele film.
Niet te kijken.

avatar van eRCee
Inderdaad, had hem opgenomen maar was in 4:3 gepropt, wat een idiotie.

avatar van eRCee
Tegenwoordig kan je een film dus in betere kwaliteit streamen dan dat je het op tv krijgt voorgeschoteld. Afijn, Total Recall, voorlopig misschien wel mijn favoriete film van Verhoeven. Meeliftend op de kracht van het verhaal van Philip K. Dick, wordt hier een feest van jaren '80 esthetiek gecreëerd. Dat het er corny en soms verouderd uitziet is daarbij een duidelijk pluspunt; het geeft een typische sfeer die erg goed past bij het kinderlijke enthousiasme waarmee deze film schijnbaar gemaakt is. (Alleen daarom al kan je er vanuit gaan dat de remake van een aantal jaren terug niks voor mij zal zijn.) Gelukkig vervalt Verhoeven hier niet in infantiliteit, zoals in Robocop of soms in zijn serieuzere films nog wel eens wil voorkomen. Het enthousiasme dat van de film afspat mag kinderlijk zijn, dat laat onverlet dat Total Recall erg vakkundig in elkaar is gezet. Vond ook het camerawerk en de montage prima. Tijdens de actiescenes valt op dat men dicht op de personages weet te blijven zonder dat het chaotisch wordt. Schwarzenegger past perfect in het plaatje; als acteur bakt hij er eigenlijk niks van maar zijn aanwezigheid is toch overtuigend in een dergelijke rol. Tenslotte nog een eervolle vermelding voor de heerlijke introtitels. Gave film.

pop
Ik kan niet meer naar die achterhaalde nonsense kijken. Na 1 uur heb ik hem afgekeild. Waardeloos.

avatar van jippie2010
Voor het eerst de film gezien en aangenaam verrast door deze klassieker. Voor die tijd was dit een fantastische film, maar ook nu kijkt het prima weg! Half punt aftrek voor de levende vissen op de vloer. *4.0

avatar van FunkStarr
pop schreef:

Wat boedel je dan met "achterhaald"? Ik kan alleen maar concluderen dat deze zijn tijd echt heel ver vooruit was. Je zal wel op de Special Effects doelen dan? Omdat tegenwoordig alles maar uit een computertje komt rollen wil niet zeggen dat het ook beter is, in tegendeel zelfs.

pop
Ook dat. Maar ook de hele set was nou niet bepaald 2018. Logisch ook. Ik heb dat ook vooral bij veel oudere sciencefiction films. Die komen bij mij al snel gedateerd over.
Plus daarbij dat er wat meer gevraagd wordt van Schwarzenegger in deze film. En dat lukt hem maar mondjesmaat. Om het maar netjes te zeggen.
En ik moet ook toegeven dat mijn smaak door de jaren heen behoorlijk anders is geworden. In feite komt het erop neer dat ik niet meer naar dit soort films moet kijken. Op wat uitzonderingen na dan.

avatar van FunkStarr
pop schreef:
Haha, nou ja "moeten". Je kan het natuurlijk altijd een kans geven. Ik heb het zelf ook met bepaalde genres, acteurs of whatever, maar ik ga dan inderdaad bij voorbaat al niet kijken. Binnen het genre is dit wel echt een topper hoor.

pop
Wat ik vaak doe is even deze site checken als er een film op tv komt. Maar helaas kom ik vaak bedrogen uit. En ik kan niet anders concluderen dat dat puur aan mezelf ligt. Ik kijk blijkbaar enorm kritisch.

avatar van Kronos
Ik vind deze film nu ook nogal waardeloos. Dat het er verouderd uitziet hoeft voor mij geen obstakel te zijn, als het verhaal en de acteerprestaties maar sterk genoeg zijn. Helaas is dat hier niet het geval.

avatar van Basto
Kronos schreef:

Op het verhaal (van Philip K. Dick) valt toch weinig aan te merken, dat steekt toch vrij strak in elkaar?

Geef wel toe dat Arnold doorgaans beter speelt. Maar de pastiche benadering past natuurlijk wel goed binnen het concept, wanneer je ervan uitgaat dat het allemaal ‘implant’ is.

Basto schreef:

Het uitgangspunt is leuk. Maar wat heb je daaraan als het al snel uitmondt in een typisch robbertje vechten tussen goed en kwaad...

Basto schreef:

't Is niet alleen Arnold. Ook Sharon Stone, die schitterende actrice in bijvoorbeeld Casino, stelt hier weinig voor.

avatar van Basto
Stone vond ik geweldig in deze film. Vond het wel een stuk dieper gaan dan een robbertje vechten tussen goed en kwaad.

Kronos schreef:

Als het zo leuk en origineel uitgewerkt wordt als hier (de X ray, het exploderende hoofd)? Veel.

Maar los van dat is Total Recall de meest onderschatte Verhoeven qua inhoudelijke onderlaag. Het is een maatschappijspiegel, sociale satire en kritiek op de heersende klasse (multinational en overheid). Quaid staat voor de routineuze werkmier of gewone man die zoals velen onder ons zo graag ergens anders wil zijn, iemand anders wil zijn vooral, hij wil iemand zijn die iets betekend. Hij wil een ander leven, al is het maar voor even en al is het maar een droom. Een andere identiteit en droomwereld aanbieden is ook in het echte leven het meest verkochte luxeproduct van de industrie (ook toen al). Reclame voor de meest fantastische reizen, computerspelletjes waar we de held kunnen spelen -en tegenwoordig zelfs maar kunnen zijn wie we willen zijn- de zaken die we zien op TV, alcohol... Lichamelijk zijn het producten die we niet nodig hebben als eten of drinken maar toch geven we er met zijn allen massaal veel geld aan uit terwijl het niet meer is dan een fantasie. Een tijdelijke droomwereld die werkt als opium voor het brein om de realiteit weer aan te kunnen. Tegelijk werkt het als zoveelste controlemiddel voor de heersers want zo kunnen we ons voorgeprogrammeerd leven weer aan en gaan we vooral niet teveel nadenken over de feiten en diezelfde industriële wereld die bijvoorbeeld ons recht op een gezond leefmilieu afpakt. Cohaagen heeft een monopolie op schone lucht.

Ook hier hekelt Verhoeven weer onze fascinatie voor geweld en individualisme. Waarom wil quaid zo graag naar Mars? Aantrekkelijk is het niet. Hij zag een gewelddadige opstoot in het nieuws, één in zijn dromen en het verkoopspraatje die dood en verderf beloofd is hetgene dat wordt verkocht. Quaid gebruikt onschuldige voorbijgangers als menselijk schild, hoe egoïstisch is dat?

Total Recall is pulp, science fiction actie nonsens, maar ook een film over mind control, ons corrupt systeem en bovenal een fantastische allegorie op het menselijk wezen immer op zoek naar identiteit. Met constant verrassingen, zowel wat plotwendingen als actie betreft. Dit afdoen als een simplistisch staaltje bakkeleien is het absoluut onrecht aandoen.

Overigens zijn de special effects prima en ook de futuristische decors bestempelen als achterhaald is onzin. Een charmante visie dat weinig te zien heeft met tijdsgeest.

KillerPony 3000 schreef:
Inderdaad. Want zoals ik al schreef, de film heeft ook nog een leuk uitgangspunt. Of je daar veel aan hebt als het uiteindelijk snel uitmondt in een typisch robbertje vechten tussen goed en kwaad is een persoonlijke kwestie.

KillerPony 3000
Het is veel meer dan een leuk uitgangspunt. Het hele verhaal draait rond die fantastische allegorie op het menselijk wezen op zoek naar identiteit en escapisme. Dat kan je niet los van de actie zien en allerminst reduceren tot een 'typisch' vertoon tussen goed en kwaad. Daar zijn plot en actie net iets te spitsvondig en apart voor.

avatar van Kronos
Het is niet veel meer dan een leuk uitgangspunt. Nergens wordt de zoektocht naar identiteit en escapisme een beetje serieus uitgewerkt. Het geeft de actie, dat typische robbertje vechten tussen goed en kwaad, wat schijn van diepgang. Daar houdt het verband op.

Kronos schreef:

Om maar een voorbeeld te geven, Quaid stapt door de X ray en ontsnapt door er doorheen te springen. Op het eerste zicht 'niks meer' dan een leuk gevonden, leuk ogende actiescene. Maar de X ray toont ook wat we in essentie zijn: niks meer dan een hoop botten met vlees aan. Wat we doen en wat we verlangen maakt ons tot wie we zijn. Vanaf het moment dat Quaid door het X ray glas springt breekt hij letterlijk en figuurlijk door zijn mediocre bestaan, hij wordt de man die hij altijd had willen zijn. Hij ontsnapt niet alleen van zijn (denkbeeldige?) belagers, hij ontsnapt van zijn identiteit als average joe met avontuurloos leven, gedoemd om in de vergetelheid te belanden.

De actie op zich is dus allesbehalve typisch, maar ook de onderliggende betekenis kan je moeilijk oppervlakkig noemen. Toegegeven, het is niet altijd makkelijk om door de dikke laag onzin en bloederig vermaak van Verhoeven de inhoud te zien en zeker hier niet, maar het is er wel. Diepte of betekenis hoeft niet altijd persé in een bloedserieus plot met uitgespreide dialogen te zitten, het kan best diep verstopt zitten in amusante pulp en dat maakt het ook niet minderwaardig.

Maar ik vrees dat we er niet uitkomen, ook omdat je kennelijk van het genre sowieso al niks moet hebben. Dat is jammer, misschien zie je ooit nog het licht.

KillerPony 3000 schreef:
Dat is jammer, misschien zie je ooit nog het licht.

Eerlijk gezegd, op jouw leeftijd stond ik al verder.

Kronos schreef:
Eerlijk gezegd, op jouw leeftijd stond ik al verder.

Als je doelt op het achterhaalde idee dat dit soort actie niet geapprecieerd mag worden door een filmliefhebber of voorbehouden aan tieners of iets in die trant dan ben jij diegene die achteruitgegaan is hoor. Een echt cinefiel staat voor alle markten open.

avatar van Kronos
Je moet de zaken nu niet gaan omdraaien. Jij legde een link tussen bepaalde films appreciëren en het licht zien.