Excalibur (1981)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door John Boorman
met Nigel Terry, Helen Mirren en Nicholas Clay

Uthur Pendragon krijgt van tovenaar Merlijn het magische zwaard Excalibur. Bij zijn dood, begraaft Uthur het zwaard in een rots en de volgende man die erin slaagt het zwaard eruit te halen zal koning van Engeland worden. Jaren later haalt Arthur, het bastaardkind van Uthur, het zwaard uit de rots en wordt koning. Geleid door Merlijn zorgt Arthur dat de ridders van de Ronde Tafel bijeenkomen en hij huwt Guenivere. Maar Arthurs slechte halfzus Morgana heeft duivelse plannen.

avatar van james_cameron
Herzien op dvd. Apart sfeertje heeft deze film nog steeds. Bepaalde aspecten hebben de tand des tijds niet bijster goed doorstaan (waarom schreeuwt bijvoorbeeld iedereen de hele tijd?), maar andere dan weer wel (bijvoorbeeld de naargeestige sfeer en de vele surrealistische visuele details). Het is tekenend voor de onevenwichtige toon van de film. Sterke en matige scenes wisselen elkaar continu af, maar onderhoudend is de film nog steeds. En de rol van Nicol Williamson als Merlin blijft natuurlijk te gek.

avatar van baspls
Excalibur is John Boorman's grote Koning-Arthur epos. Gebaseerd op Le Morte d'Arthur van Sir Thomas Malory verhaald de film over Arthurs geboorte en opkomst, het verenigen van het land, de affaire tussen Lancelot en Guinevere, de zoektocht naar de heilige graal, de strijd tussen Arthur en Mordred en tot slot de dood van Arthur.

De film heeft een erg apart sfeertje, een vreemde combinatie van een erg geromantiseerd verhaal, met grauw en realistisch geweld en een echte 80s Fantasy uitstraling. Het begin is alles behalve romantisch, alles is grauw en ridders zijn alles behalve nobel. Vanaf het moment dat Arthur koning wordt, wordt de film steeds 'hoofser' en geromanticeerder. Uiteindelijk eindigen we zelfs met een kasteel van goud en zilver en de graal van Jezus Christus. Uiteraard speelt Boorman een beetje met de vroege versies van het verhaal (die uit de voorhoofse tijd stammen) en de latere versies die erg ridderlijk zijn. Ook grappig was om te zien dat Merlijn's krachten minder worden naarmate het volk christelijker wordt.

Omdat Boorman wilde dat het verhaal de volle aandacht kreeg en niet de acteurs, castte hij voor alle rollen namen die toentertijd nog onbekend waren. Liam Neeson en Patrick Stewart zien we voorbij komen in kleine rollen. Nigel Terry speelt een aardige Arthur, al is die in het begin wat stuntelig. Nicol Williamson wist een Merlijn neer te zetten die zowel komisch als eng kan zijn. Helen Mirren en Cherie Lunghi deden het ook zeker niet slecht als de belangrijkste vrouwen in de film.

Hoewel soms een beetje gedateerd ogend (het kasteel van Arthur) is de film visueel nog steeds een lust voor het oog. Echt een fantasy zoals ze die alleen in de jaren '80 konden maken. De belichting is uitermate sfeervol en de kostuums waren goed verzorgd. Heerlijk ook dat de glimmende harnassen wel werden bedekt met liters bloed en de ledematen in het rond vlogen. De muziek is meesterlijk gemaakt door Trevor Jones die later ook de muziek van The Dark Crystal zou maken. Verder is de score aangevuld met muziek van Wagner en het iconische O Fortuna van Carl Orff.

Zoals eerder al gezegd is de toon van de film onevenwichtig. Soms is het vrij komisch en 'sprookjesachtig' en dan weer erg serieus. Boorman zou oorspronkelijk The Lord of the Rings hebben willen verfilmen en vandaar dat Fantasy veel de boventoon voert in de film.

Ondanks de onevenwichtigheid, paste de toon ook wel bij de verschillende facetten van het verhaal. Zonder twijfel de beste adaptatie van de beroemde Arthur-legende en nog steeds een erg genietbaar Fantasy-epos.

avatar van FlorisV
Ook ik vind dit een veel interessantere film dan Lord of the Rings, toch een filmreeks die wel heel keurig binnen de lijntjes heeft gekleurd om commercieel niet te veel risico's te nemen. Om de zoveel tijd is Excalibur weer een fijne fantasy om van te genieten en opvallend volwassen en bruut: seks, lugubere beelden en geweld worden niet geschuwd. Om maar een paar voorbeelden te noemen: een arm die wordt afgehakt en waar het bloed uitspuit, een vogel die een oog uit een lijk pikt. Maar alles is indringend mooi gefilmd en de meeste effectien zijn niet eens zo gedateerd. Zo zien we een mooie truc met een zwaard die uit een wond wordt getrokken.

Het eerste uur is wat minder genietbaar door het vele geschreeuw. Hier en daar ook knulligheid zoals een man in harnas die van bil gaat (hebben de geavanceerdere uitrustingen een klepje in het kruis voor de manknots?). Zodra Arthur koning is en zijn ronde tafel formeert (wat best even op zich laat wachten) wordt de film interessanter. Williamson is geweldig als Merlijn en Mirren is de lekker geile feeks Morgana.

Opvallend zijn de beelden: vaak wordt bijzondere (gekleurde) belichting gebruikt in combinatie met glimmende harnassen en zwaarden...kitscherig maar het ziet er speciaal uit.

Ik zag hierboven Zack Snyder gesuggereerd worden als nieuwe regisseur...van mij mag hij het proberen, maar laat hij eerst nog eens goed naar dit juweeltje kijken.

avatar van Grindhouse62
Een geweldige film, visueel prachtig, een overdonderend spektakel. Top.