Excalibur (1981)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door John Boorman
met Nigel Terry, Helen Mirren en Nicholas Clay

Uthur Pendragon krijgt van tovenaar Merlijn het magische zwaard Excalibur. Bij zijn dood, begraaft Uthur het zwaard in een rots en de volgende man die erin slaagt het zwaard eruit te halen zal koning van Engeland worden. Jaren later haalt Arthur, het bastaardkind van Uthur, het zwaard uit de rots en wordt koning. Geleid door Merlijn zorgt Arthur dat de ridders van de Ronde Tafel bijeenkomen en hij huwt Guenivere. Maar Arthurs slechte halfzus Morgana heeft duivelse plannen.

121 BERICHTEN 19 MENINGEN
geplaatst: 26 januari 2012, 17:14 uur [permalink]
Acteur Niccol Williamson (Merlin) is overleden.

avatar van Lancher
geplaatst: 16 februari 2012, 18:55 uur [permalink]
AC1 schreef:
Toch wil ik Zack Snyder aandragen voor een 'reboot'. Volgens mij is hij de geknipte regisseur want Excalibur moet vooral een mythisch extravaganza blijven. Daar voldeed deze aparte film aan maar op de een of andere manier is het uitgewerkt. De glans is er af.

Je leest mijn gedachten!
In deze tijd houd de film zich niet meer staande. Moeite om'm uit te kijken.

- Te langzaam
- Te klungelig
- Geluid/Voice acting is tergend, maar daar raak je nog wel aan gewend.
- Lady in de lake hadden ze anders moeten aanpakken
- Uitwerking had zelfs voor die tijd beter, wat grootster en creatiever gekund.

Zack Snyder, lijkt mij echt de prima man om hier een geweldige remake van te maken, mits hij de film dan o.a. qua verhaal/scenario uitbreid e.d.
Nog beter zal zijn, als Zack een film gaat maken van de tekenfilm serie 'King Arthur and the knights of justice', maar dan met zijn inbreng.

Ps. Heb wel moeten lachen en dan vooral in het begin, terwijl dit denk ik niet de bedoeling was.

Toch nog 1,5*, wanneer ik kijk naar het jaartal en dat rond 1 uur en 20 minuten de film een stuk interessanter begon te worden.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 14 april 2012, 15:13 uur [permalink]
Erg aparte verfilming van het verhaal van Arthur en het zwaard in de steen, en alles wat er bij komt kijken.

Het fantasy gedeelte is in ieder geval nog het best gelukt. Veel leuk vormgegeven zaken, best wel veel geweld en zelfs seks is hier geen uitzondering. Maar toch zijn er ook een hoop zaken die me stoorden. Het acteerwerk is overall gezien erg matig en vaak ook nogal over the top. Het ene moment is de film bloedserieus, om daarna met een soort slapstickachtig moment verder te gaan. En soms zag het er allemaal ook behoorlijk knullig uit.

Toch heeft de film wel een aardig sfeertje en gebeurt er van alles, zoals het een avonturenfilm ook betaamd. Ja wat zal ik hier nu eens aan uitdelen. Ik ben er zeker niet kapot van, maar superslecht was het allemaal ook niet. Ik blijf dus ergens in het midden steken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 30 april 2012, 20:15 uur [permalink]
Monty’s Merlijn.

Een nogal wisselvallig film over Merlijn de tovenaar en het zwaard in de steen. Genoeg grond om die te doen beven zou je denken, maar de regie van Boorman mocht niet baten. De na het schitterende ‘Deliverance’ in een dip gerakende regisseur zou pas vier jaar na dit debacle weer een beetje op niveau komen.

Niet hier dus, waar na een moeizaam begin en tergend acteerwerk de film al meer op een soort van persiflage begint te lijken. Maar de komedie Monty Python and the Holy Grail uit ’75 is toch echt een stuk leuker om te kijken in dat geval. Het gaat hier in Excalibur op zoveel manieren mis dat het bijna ondoenlijk wordt de film uit te zitten.

Matig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 10 juni 2012, 00:33 uur [permalink]
Een verhaal dat al vele keren is verteld en waar je dus ook gemakkelijk de vergelijking kan maken met andere versies. Deze is zeker niet de beste. De film heeft een geweldige cast en dat zou toch met de nodige troeven een goeie film moeten opleveren. Maar het lukt niet echt. Denkelijk is er toch te weinig budget geweest. De tand des tijd speelt ook wel mee, maar de effecten en het decor zijn vrij knullig en het geheel is gewoon een gedateerd rommeltje geworden. Echt aangenaam is de film niet om zien. Spijtig, want dit zou een heuse avonturenfilm kunnen worden en dat is het niet.

avatar van Beertje45

geplaatst: 25 juli 2012, 00:13 uur [permalink]
predator schreef:
steengoed, zeker als je king Arthur hebt gezien. Luguber, eng, spannend, raar, weirdo film. Geeft een mooi beeld van de mythe rondom Arthur. Geen spectaculaire gevechten, maar dat heeft deze film helemaal niet nodig. En Helen Mirren speelt de pannen van het dak!!

geen twijfel, 5*
sluit me hierbij aan, al jaren niet meer gezien, maar de film is gewoon het van het

geplaatst: 25 juli 2012, 10:26 uur [permalink]
Verkrachtingen, vuile harnassen, creepy personages, ... Men neemt het nu als iets vanzelfsprekend maar Excalibur was toen wel een ongeziene 'gritty' voorstelling.

avatar van Thorongil
geplaatst: 17 september 2012, 11:22 uur [permalink]
Leuke film om eens te zien, met veel bekende gezichten zoals Liam Neeson en Patrick Stewart. Maar is helaas wel flink gedateerd, spijtig dat de remake niet doorgaat.
Favoriete film over King Arthur blijft voor mij First Knight.

geplaatst: 17 september 2012, 17:30 uur [permalink]
Thorongil schreef:

Favoriete film over King Arthur blijft voor mij First Knight.

Is toch een veel te braaf en onpersoonlijk Hollywood product?

avatar van RuudC
geplaatst: 11 februari 2013, 13:21 uur [permalink]
Over het verhaal van koning Arthur zijn talloze verfilmingen, maar wanneer het op antieke legendes in het algemeen aankomt, doet een klassieke fantasyfilm het verhaal het meeste recht aan. De legende van koning Arthur is gewoon sword and sorcery in de pure vorm. Excalibur is voor mij dan tot op heden de beste verfilming die ik van dit verhaal gezien heb, omdat Merlijn gewoon een mompelende tovenaar is en Arthur als enige een magisch zwaard uit een steen kan trekken.

Het verhaal is wel bekend, dus daar wil ik eigenlijk ook geen aandacht aan besteden. Wel zitten er enkele mooie scenes in. Sowieso is de film prachtig aangekleed en zo zie je wel dat een hoog budget ook hier onontbeerlijk is. De belegering waarin Arthur tot ridder geslagen wordt (en vooral de manier waarop: prachtig!!) is een goed voorbeeld. Dat ridders seks hebben in hun harnas of vieze mosgroene rotsen uitzoeken om de daad op te doen, vind ik stiekem wel wat hebben. Hetzelfde geldt voor het afspelen van O Fortuna op willekeurige momenten. Het is eigenlijk kitsch ten top. Gave kitsch uiteraard! Zo zitten er wel meer gekke dingen in de film. Wagner aanhalen, is geen punt, alleen lijken de makers zich niet te beseffen dat sommige klassieke muziekstukken niet over Arthur gaan, maar Siegfried of Tristan en Isolde.

Ach, al met al is het een heerlijk fantasy epos waarin de lange duur gewoon eens gebruikt wordt om het verhaal rustig te vertellen en dat zonder echt overbodige meuk te hoeven doen. Ik heb geen idee welke versie de meest gangbare is, maar in elk geval durft men hier wel een aantal sleutelscènes erin te verwerken.

geplaatst: 11 februari 2013, 14:04 uur [permalink]
Behold! The sword of power: Excalibur! Forged when the world was young, and bird and beast and flower were one with man! And death... was but a dream!

Excalibur is inderdaad zoals Ruudc hierboven aanhaalt de beste koning Arthur verfilming ooit. Het is een smerige en vunzige film, waar de harnassen roestig zijn, de gevechten in slotgrachten tergend onhandig verlopen en het bloed rijkelijk vloeit. Het is een film met de gaafste Merlijn die ooit op het witte doek is verschenen, een film met een prachtige Morgana en een film waarbij we zelfs de meest afgrijselijke kitsch (het pak van Mordred's pak) kunnen verduren, door de pracht en praal van zaken als soundtrack en achtergronden.

Are you a dream, Merlin?
Ah dream to some... A NIGHTMARE TO OTHERS!

Oh Nicol Williamson, waarom heb je na Spawn in 1997 niet meer films gedaan? Waarom konden we niet meer genieten van de prachtige Britse theaterbombast die je in deze film ten toon spreid? Ik vergeet ieder minkukelig minpuntje op het moment dat jij weer een compleet over the top oneliner met zoveel overtuiging brengt! Hoe prachtig werkt de chemie tussen jou en Helen Mirren, twee personen die elkaar in dagelijks leven ook niet konden zien of luchten, waardoor het tussenspel alleen maar realistischer over komt?

STAND BACK! Be silent! Be still!... That's it... and look upon this moment. Savor it! Rejoice with great gladness! Great gladness! Remember it always, for you are joined by it. You are One, under the stars. Remember it well, then... this night, this great victory. So that in the years ahead, you can say, 'I was there that night, with Arthur, the King!' For it is the doom of men that they forget.

Fuck de Lord Of The Rings films met hun cleane actie, fuck de historisch 'correcte' weergave van koning Arthur als Romeinse huurling, rot een eind op verwijfde zooi die in First Knight ten toon gespreid wordt: Excalibur is een verfilming van een legende zoals hij zou moeten zijn, duistere en tragische fantasy in plaats van CGI-kitsch, over the top in plaats van historisch verantwoord. Zo moest het zijn.

Excuses, terwijl ik nu ophoud en ineens weer inspiratie voel voor het schrijven van een Dungeons & Dragons quest.

avatar van Querelle
geplaatst: 11 februari 2013, 14:58 uur [permalink]

Helemaal mee eens!
Nicol Williamson is hier weergaloos.

avatar van The One Ring
geplaatst: 11 februari 2013, 16:40 uur [permalink]
Lennert schreef:
[i]

Ik vind Excalibur ook geweldig, maar laten we één ding rechtzetten: het ultieme meesterwerk is natuurlijk Monty Python and the Holy!

geplaatst: 18 januari 2014, 19:35 uur [permalink]
goede film. maar je kan wel zien dat het een hele oude film is. zijn er nog recentere films gemaakt over king arthur?

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 22 maart 2014, 20:26 uur [permalink]
DVD uit eigen collectie. Dit is geen slechte verfilming en ik vind eigenlijk dat er van deze legende maar weinig goede films bestaan... In Excalibur wordt de legende verteld van het begin tot het einde en dat was erg ambitieus van Boorman want heeft ook een keerzijde. Twee uurtjes zijn te kort om een tijdspanne van een halve eeuw te vertellen. Excalibur is hiermee een collage geworden van de bekendste hoofdstukken uit het volledige epos en mist uitdieping. Misschien moet Peter Jackson hier eens een trilogie van maken als hij klaar is met de Hobbit.

Het ziet er wat ouderwets uit en het theatrale, oratorische van de scènes (vooral met Merlijn) hinderen wel 's omdat het zo opvalt. Boorman wil zijn respect voor de literaire klassieker niet zomaar opzij schuiven en zorgde liever voor een klassieke uitwerking. Wat me vooral beviel, was het goede tempo van de film. Het gaat nergens vervelen, de scènes zijn goed uitgebalanceerd en worden nooit te lang; dramatische momenten wisselen goed af met actievolle momenten. Acteurs doen het wel deftig (let op een jonge Liam Neeson als ridder Gawein). De aankleding (glimmende harnassen, vroegmiddeleeuwse sfeer, natuurtaferelen) mag er ook wezen.

Hier en daar wat puntjes van kritiek dus maar over het algemeen een vrij goede film.

avatar van royals
geplaatst: 20 april 2014, 14:40 uur [permalink]
Redelijk lage score voor zo'n fantasierijke avonturenfilm. De jaren '80 waren toch wel de age van top fantasy films: Conan The Barbarian, Labyrinth, Neverending Story, Dark Crystal, Legend, en deze.

avatar van baspls
geplaatst: 1 december 2014, 16:52 uur [permalink]
"The days of our kind are numberèd. The one God comes to drive out the many gods. The spirits of wood and stream grow silent. It's the way of things. Yes... it's a time for men, and their ways."

Het verhaal van Koning Arthur is (waarschijnlijk) het allereerste Sword-and-sorcery verhaal ooit. We zijn allemaal wel eens voorgelezen uit een versie van Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel (Ik heb zelf maar liefst drie verschillende boeken) en we hebben in allemaal Disney's Merlijn de Tovenaar wel gezien. Maar ondanks dat heb ik eigenlijk nog nooit een echt goede verfilming van dit verhaal gezien, tot nu.

Hoe kun je een fantasy-verhaal nou beter verfilmen als een jaren '80 Sword-and-sorcery epos? Het concept alleen al is briljant. Regisseur John Boorman wou eerst eigenlijk The Lord of the Rings van J.R.R. Tolkien verfilmen maar kon de rechten maar niet rond krijgen (vreemd dat Ralph Bakshi dit wel is geluk in 1978 met een vele male lager budget) en besloot daarom de Arthurlegende (waar helemaal geen rechten meer op zitten) te verfilmen. Bedenkt eens hoe geweldig het zou zijn geweest als Lord of the Rings in de 80s gemaakt zou zijn? Ik zou het in ieder geval geweldig vinden . Met een budget van ruim 11 miljoen dollar is Excalibur een van de duurdere fantasy-films uit de jaren '80. De film heeft ook aardig wat wist gemaakt en is op het filmfestival van Cannes in de prijzen gevallen.

Excalibur vertelt het hele verhaal van Koning Arthur (dat we allemaal wel ongeveer kennen), zowel het verhaal van het zwaard in de steen, de ridders van de ronde tafel, de Heilige graal en Arthur's dood (L'morte d'Arthur). En dat in slechts 140 minuten, maar toch helemaal niet te snel. Het verhaal word op erg goede wijze vertelt.

Erg goede acteerprestaties. Op enkele kinderen na, allemaal erg geloofwaardig. Nigel Terry was een aardige Arthur. Maar de show word toch gestolen door Nicol Williamson en Helen Mirren die de magisters voor hun rekening hebben genomen. Verder spelen ook Patrick Stewart en Liam Neeson (dit was zijn debuutfilm) een (veel te) kleine rol.

De film heeft typische Sword-and-sorcery elementen uit de jaren '80 maar weet toch respectvol te blijven tegenover de klassieke legende met de nodige ridderlijkheid. Dit is trouwens ook een van de enige films waar gevallen als eer en ridderlijkheid niet erg kwijlerig overkomen. Erg mooie beelden, de film is volledig opgenomen in het Verenigd Koninkrijk, vooral op locatie. De effecten en stunts werken vrijwel allemaal erg goed en de film ziet er schitterend uit. Het word wel af en toe een beetje kitscherig, zoals bij het zilveren kasteel van Arthur.

De muziek van Trevor Jones (die ook aan geniale Fantasy zoals The Dark Crystal en Labyrinth werkte) is geniaal. Er word ook een aantal keer muziek van Wagner of het Ave Fortuna gedraaid, echt geniaal bedacht en de muziek werkt perfect bij de film.

Eens een keer wat anders dan de andere 'originele' Arthur-verfilmingen. Lekker hakken en zagen met bebloede harnassen, seks, geweldige gevechtsscénes, goede cinematografie en schitterende beelden. Merlijn is in alles de ultieme tovenaar, hij heeft nog net geen lange baard en puntmuts zoals in de Disney-versie. Al met al een erg vermakelijke film die samen met films als The Dark Crystal, Legend, Willow, Ladyhawke en niet te vergeten Conan the Barbarian behoort tot de beste fantasy films van de jaren '80 (en stiekem ook ooit gemaakt).

Een must voor de fantasy-liefhebber!

avatar van Vinokourov
geplaatst: 11 maart 2015, 18:35 uur [permalink]
Euhmja, dit kwam bij mij over als een uit de hand gelopen theaterstuk als ook een leuke verkleedpartij. Dat hele King Arthur-verhaal kan me ook maar weinig boeien, dus echt vermakelijk vond ik het niet. Qua sfeer en decors had het trouwens veel weg van het eveneens knullige Die unendliche Geschichte, al komt die film met zijn charme (en het toffe verhaal!) er wel mee weg.

avatar van des1
geplaatst: 29 april 2015, 17:35 uur [permalink]
Een film die enorme indruk maakte toen ik 'm voor het eerst zag. Het gedragen spel, de glimmende harnassen, het Wagneriaanse theatrale. Later nog een keer op dvd gezien; neemt wat glans weg, maar doet niks af aan de prestatie. Leent zich met de huidige mogelijkheden voor opnieuw verfilmen. Alleen is dan de verleiding groot om met alle CGI meer bombast aan toe te voegen, terwijl de bijna toneelacte-achtige opzet met wisselende decors het juist iets mythisch geven. Mystiek komt niet uit de computer. Erg Brits ook, met bijna een vleug Monty Python in de persoon van Merlijn.

geplaatst: 3 juni 2015, 16:44 uur [permalink]
Hm. Hm hm hm. Laten we één ding even duidelijk vooropstellen. Dit is geen literaire klassieker, de legendes rond Koning Arthur en Merlijn. Het is heeeel ingewikkeld. Er is een orale legende over een 'war duke' die wellicht Arthur heette (of Artus, en misschien was dat een nickname, voor Beer, vast een grote kerel) en wellicht rond het jaar 500 een invasie heeft afgehouden. Dat verhaal kabbelde een beetje door tot de middeleeuwen, toen een schrijver uit Frankrijk deze oer-engelse held erbij haalde om een cyclus verhalen te schrijven over ridders. Dat was Chretien de Troyes. Daarna ging Thomas Mallory ermee aan de haal en schreef 'Le Morte d'Arthur', wat volgens mij dicht tegen plagiaat aanlag. Maar goed. Het is die Arthur die het meest tot de verbeelding spreekt. En zijn ridders. Natuurlijk stond Arthur voor een Christus-figuur die voor zijn land (kerk) stierf, maar ook ooi weer terug zou komen, als zijn land hem het meest nodig had.

Maar sinds die tijd zijn er nog veel meer versies van Arthur en de ridders van de ronde tafel geweest, waarin de legende steeds verder van het origineel af kwam te staan, en handig in de huidge tijd werd geplaatst. Bijvoorbeeld Mists of Avalon, waarin eindelijk de dames uit de verhalen eens op de voorgrond treden. En de machtige Morgaine/Morgan niet de slechterik is, de de meeste machtige vrouwen in deze legendes zijn.

Dat dus even terzijde: Boorman heeft een versie van Arthur gepresenteerd die iets verder van de Christelijke Arthur staat dan de middeleeuwse, maar ook weer niet zo 'druidisch' is als Mists of Avalon's versie.

Ik hoop dat deze film nooit, maar dan ook nooit opnieuw gemaakt wordt. Hij is goed, zoals hij is. Theatraal, dramatisch, rommelig. Fijn. Houen zo. Laat de polygonen maar achterwege.

geplaatst: 3 juni 2015, 16:55 uur [permalink]
Kortfilm voor de fans van Excalibur:

Black Angel

Link

avatar van alexspyforever

geplaatst: 7 juni 2015, 12:10 uur [permalink]
Dankzij Daenelia herinner ik me dat ik deze ooit eens heb gezien maar dat is verdorie lang geleden. Destijds vond ik em wel goed wellicht de beste Arthur versie die ik me kan herinneren.
Welke filmversie staat dan het dichtste bij de Arthur legende vraag ik me af?

geplaatst: 7 juni 2015, 15:11 uur [permalink]
alexspyforever schreef:
Welke filmversie staat dan het dichtste bij de Arthur legende vraag ik me af?

Dat ligt er dus aan voor welke Arthur je kiest. Over de oorspronkelijke Arthur, als die al echt bestaan heeft, is heel weinig bekend. Hij wordt één keer genoemd in een boek met oorlogen en veldslagen. Hij is niet eens aangeduid als 'koning'. En de middeleeuwse versie is die met het zwaard in de steen,. Lancelot en Galahad, en Gwenhyfar (of welke spelling ook je voorkeur heeft) en Merlijn.

Merlijn. Dat is pas interessant. Die is pas later aan Arthur verbonden. Ik weet even niet meer precies hoe dat zit, maar oorspronkelijk was hij een legende uit Wales. Zou ik even uit moeten zoeken.

avatar van alexspyforever

geplaatst: 7 juni 2015, 18:59 uur [permalink]
Daenelia
Thx voor de info.
Sommige beweren dat deze film dichter bij de echte legende staat
King Arthur (2004)
Ik had die destijds in de bios gezien maar ik had zoiets van bwah hier vond ik nu eens niets episch aan, zo een veredelde Lord of the Rings film maar dan met Romeinen. Bovendien was de rol van Merlin lachwekkend klein en dom. Mijn mening natuurlijk. Zelfs als is dit korter bij de oorspronkelijke legende ik vind de middeleeuwse toch fijner, maar dat is mijn zwak voor fantasy weer die hun oorsprong toch vaak in de middeleeuwen hebben.

avatar van baspls
geplaatst: 8 juni 2015, 15:44 uur [permalink]
Ik ben zelf in het bezit van maarliefst drie verschillende boeken over Koning Arthur van een andere auteur en met een totaal ander verhaal. Volgensmij licht Excalibur het dichtst bij de versie van Roger Lancelyn Green (Arthur en de Ronde Tafel). Ik heb ook nog een kortere adoptie van Antonio Lugli (Koning Arthur en de Ridders van de Tafelronde) waarin de rol van Merlijn groter is. En dan heb ik ook nog (Het Zwaard in de Steen) die van Disney...

geplaatst: 9 juni 2015, 10:38 uur [permalink]
Je wilt niet weten hoeveel boeken ik heb over de Arthur legendes. Le Morte d'Artur, Sir Gawain and the Green Knight, The Faerie Queene, en dat is wat ik zou uit mijn hoofd weet. Naast 'nieuwere' fictie, zoals The Mists of Avalon, The Singing Sword en het boek waar The Sword in the Stone op gebaseerd is: The Once and Future King van TH White. ... En een naslag werk over arthur-legendes in de Victoriaanse tijd, een fotoboek omtrent de legendes... omg, ik was wel een Arthur freak. :S

King Arthur uit 2004 (wat een draak van een film, in de minst goede zin) zit wel meer in de richting van de 'juiste periode', als het over de mogelijk historische Arthur gaat. Fascinerend toch... Dat er zoveel versies zijn...

avatar van Graaf Machine
geplaatst: 9 oktober 2015, 16:32 uur [permalink]
Goede verfilming van de Arthur-legenden. Sfeervol en een lekker tempo. Op zijn tijd actie en dan weer wat rustiger. De jongere generatie zal wel wat te mekkeren hebben over de trucopnamen, maar wat mij betreft een topper in het genre.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 29 juli 2016, 20:35 uur [permalink]
Vrijdag 26 augustus te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van keimpeS
geplaatst: 21 augustus 2016, 15:53 uur [permalink]
Ik heb dit altijd al een mooie film gevonden, nu ook weer. De film is inderdaad wat gedateerd maar dit geeft er voor mij een leuke sfeer aan. Ik vond de film visueel ook erg sterk, deze film ga over een jaartje of meerdere jaren vast herkijken...

geplaatst: 26 augustus 2016, 16:41 uur [permalink]

avatar van james_cameron
geplaatst: 5 juni, 21:39 uur [permalink]
Herzien op dvd. Apart sfeertje heeft deze film nog steeds. Bepaalde aspecten hebben de tand des tijds niet bijster goed doorstaan (waarom schreeuwt bijvoorbeeld iedereen de hele tijd?), maar andere dan weer wel (bijvoorbeeld de naargeestige sfeer en de vele surrealistische visuele details). Het is tekenend voor de onevenwichtige toon van de film. Sterke en matige scenes wisselen elkaar continu af, maar onderhoudend is de film nog steeds. En de rol van Nicol Williamson als Merlin blijft natuurlijk te gek.