Mad Max 2 (1981)

Alternatieve titels: Mad Max 2: The Road Warrior | The Road Warrior

Australië
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II)
met Mel Gibson, Michael Preston en Bruce Spence

De wereld die we kennen is niet meer. De steden van vroeger zijn veranderd in een grote woestenij. Door deze 'waste land' trekt de eenzame zwerver Max (Gibson) doelloos rond, altijd op zoek naar voedsel en benzine om te kunnen overleven. Hij komt bij een dorpje waar de inwoners een enorme hoeveelheid benzine hebben. Tegen wil en dank besluit hij ze te helpen in de strijd tegen een groep gewelddadige motorrijders.

Uitstekende film over een post-apocalyptische wereld waarin benzine een schaars goed is geworden. Het budget is flink opgeschroefd ten opzichte van zijn voorganger, en dat is te zien op het scherm. Bijzondere motorvoertuigen, mooie kostuums, spectaculair stuntwerk en volop actie. Het desolate woestijnachtige landschap vormt een perfect decor. De beste uit de trilogie.

avatar van Duke Nukem
Voor mij is dit het beste deel uit de Mad Max reeks. Er lijkt meer geld in deze film gestoken te zijn dan in de eerste, die ik wel goed maar soms ook saai vond. Mel Gibson zit deze keer ook beter in zijn rol als de stille en getraumatiseerde Max.

De derde film met Tina Turner (wat deed die eigenlijk in een film?) moet ik nog bekijken, die heb ik lang geleden wel eens gezien en ik meen mij te herinneren dat ik die niet zo goed vond. Een beetje teveel over the top geloof ik.

Kan een Mad Max film dan te erg over the top gaan, vraag je misschien? En ik zeg: ja, als het de makers enkel nog om het shock-effect te doen is en niet meer om de inhoud.

avatar van Flavio
Kan wat mij betreft niet tippen aan deel 1. Gibson redt het nog enigszins maar de rest van de cast was nietszeggend. De bad guy was een flauwe kleerkast die niet verder komt dan saaie speeches, de helicopterpiloot zou voor wat comic relief moeten zorgen maar komt niet echt uit de verf, het wolfjongetje had een leuke scene met de boomerang maar kwam er verder ook niet echt aan te pas. Er is inderdaad meer actie dan in deel 1 maar dat is lang niet altijd een verbetering, zo blijkt nu ook weer. De achtervolging doet natuurlijk zwaar denken aan Fury Road, duurt net als in de reboot te lang, en mist daarnaast een goede opbouw. Irritante score maakt het er allemaal niet beter op. Best een ontgoocheling.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hield wel van het eerste deel, dat apocalyptische. Gibson was toen echt in vorm. Deze film mikt eerder op een soort rockopera met meer aandacht voor de stunts, creeps en cheesy actie. Voor velen hier blijkbaar een ideale zet, maar ik haak zeker af. Begrijpelijk dat ik ook niet echt de grote fan was van het recente Fury Road, dat op dit elan verder gaat. Al heeft die alles wel mooier ingepakt.

Gibson wordt hier geprezen, terwijl hij in verhouding met de rest nogal een grijze mus wordt. Dan vond ik hem een pak beter in deel 1. Al is het pas met Lethal Weapon dat hij echt in vorm komt.

notsub schreef:
Met de recente Mad Max release als aanleiding om deze eens te bekijken, kom ik van een koude kermis thuis. Mad Max 2 is leuk om Mel Gibson in zijn jonge jaren te zien, maar heeft bijzonder weinig inhoud. De grootste minpunten zijn echter de tijdsgeest en de techniek: dit oogt inmiddels te traag en de de uitspattingen zijn gewoon achterhaald. Nee, geef mij Mad Mad: Fury Road maar.

Ieder zijn ding natuurlijk. Maar die laatste vond ik juist dodelijk saai. Simpelweg omdat de laatste, zo ik het thans zag, het vooral moest hebben van de special effects enzo. Mooi allemaal, maar het hele concept van apocalyptisch sferische leegten (het proeven van laatste restjes menselijk bestaan) was echt geheel weg.
Nogmaals: de laatste, dat fury-dingetje, het was mooi gemaakt. Maar ik ken die clichés nu wel van over de top ontploffingen. Bij deze, de tweede vind ik het allemaal in goede balans: de leegte, de gekte, met ratio als zeldzaam goed, de provisorische voertuigen (ik veronderstel dat in een dergelijke tijd geen fabrieken meer zijn om spectaculaire voertuigen te fabriceren).......zo komt 'ie op tv.......yummie, ik ga ervoor zitten!

avatar van Metalfist
I'm just here for the gasoline

Geen idee hoe het komt, maar ik slaag er maar niet in om de Mad Max delen snel achter elkaar te zien. Fury Road ben ik indertijd nog in de cinema gaan zien en dan heeft het zo'n dikke 2 jaar geduurd vooraleer ik aan het origineel begon. Die was een stuk vermakelijker dan ik in eerste instantie had verwacht, dus ik had wel zin in het vervolg. Uiteindelijk minder tijd tussen Fury Road en Mad Max gelaten, maar ik merkte dat mijn herinnering aan Mad Max langzaamaan begon te vervliegen en dat leek me een slecht gegeven aangezien de trilogie toch wel één geheel vormt.

Handig natuurlijk dat Road Warrior opent met een kleine recap van wat er in de voorganger is gebeurd. Het zet meteen de toon en het is ook wel een leuk visueel dingetje dat het beeld na de flashbacks de normale breedte krijgt. Road Warrior is een film die vaak als de beste Mad Max film wordt genoemd, in de eerste plaats ook door Mel Gibson en regisseur George Miller. Een statement waar ik het in ieder geval niet mee eens ben, want die op hol geslagen mix van genres (het apocalyptische tijdsbeeld, de switch naar een gezinnetje op vakantie en dan pure horror) uit het eerste deel is hier ver te zoeken. Het moet allemaal grootschaliger en ziet er daardoor een beetje knulliger uit. Zeker ook dat versnellen van de car chases is het grootste hekelpunt. Verder wordt er ook meer de komische kaart getrokken (die Gyro Captain is misschien wel één van de vervelendste personages aller tijden) en begint de film op den duur wat te slepen. Iets wat gelukkig wel wordt rechtgetrokken door een uitstekende climax, maar qua sfeer en plot was de voorganger beter.

De doorbraak voor Mel Gibson en terecht, want hij zet hier misschien wel één van de meest iconische personages uit de geschiedenis van film neer. Gibson was sowieso al übercool in het eerste deel, maar hij komt nu zowaar nog beter tot zijn recht. Vernon Wells is best nog een leuke slechterik, maar het imposante van Kjell Nilsson komt minder goed uit de verf. Jammer ook dat Miller het oorspronkelijke idee dat Humungus eigenlijk Jim Goose uit de eerste Mad Max film was heeft laten varen, had toch iets meer diepgang aan het personage gegeven. Verder nog wel een paar leuke bijrollen (zonde eigenlijk dat Virginia Hey als Warrior Woman wat onderbelicht blijft) die de boel wat opfleuren.

Tof om eens gezien te hebben, vooral ook omdat Miller beseft dat hij dit soort nonsens niet te lang moet laten doorgaan, maar ik had hier toch wel wat meer van verwacht. Ben benieuwd naar Beyond Thunderdome, maar Road Warrior vind ik tot nu toe de zwakste in de Mad Max reeks. Al is en blijft Gibson hier wel erg cool.

avatar van Fisico
Mad Max 2 beviel me iets beter dan de eerste film. Er zit meer lijn in het verhaal en ook de actie is wat meer verzorgd. De apocalyptische wereld, niet zozeer in de toekomst, doet me denken aan het geflopte Waterworld (Kevin Costner) waar een soortgelijk apocalyptisch beeld wordt geschetst, maar dan op het water in plaats van de woestijnwereld. Voedsel en benzine zijn een schaars goed en men zou letterlijk moorden voor een beetje gasolene. Vreemd weliswaar dat ik de gehele film door amper het meest kostbare goed onder vermelde omstandigheden, namelijk 'water', nauwelijks tot niet gehoord heb.

Wederom bizarre rondrijdende creaturen met hun leren pakken, punkkapsels en een vleugje SM. Er is er zelfs eentje die ontsnapt is uit het Colloseum. Dit bont allegaartje is een niets ontziende piratenbende die dood en verderf verspreidt in een al zeer triestige wereld. Het decor en setting is mooi met het desolate woestijnlandschap met weinig hoop op een betere toekomst. Autowrakken liggen her en der verspreid in het landschap en creëren troosteloosheid.

Deze sequel is grootser en spectaculairder dan de eerste Mad Max. De achtervolgingsscène met de Mack-truck alleen al is zeer de moeite en neemt aardig wat speeltijd in beslag. Max is geen onoverwinnelijke superheld, niet in woord en ook niet in daad, en hoewel hij niet opgewassen is tegen de doorgedraaide motorbende, heeft hij toch een bepaald aura en uitstraling waardoor de film gedragen wordt. Gibson, wederom nog steeds erg jong, doet het goed. Het begin van een glorierijke carrière ...

avatar van Hansjepansje
Beter dan het eerste deel.

Dit lijkt al meer op wat ik dacht dat de eerste Mad Max zou zijn. De intro en de twee groepen zorgen voor genoeg uitdieping van de wereld om die eindelijk ietwat geloofwaardig post-apocalyps neer te kunnen zetten. Gelukkig zijn vrouw en kind ook verleden tijd, het maakt Max meteen een stuk interessanter. Gibson zit ook wat beter in zijn rol, al vind ik het nog steeds niet heel overtuigend.

Vrij standaard actiefilmpje verder. Echt interessant wordt het nergens, maar vervelen doet het ook niet. 2,5*.

avatar van Noodless
Herziening na heel wat jaren....
Na de klassieker Mad Max het vervolg ook nog eens terug bekeken. Wat ik in zijn voorganger miste, kwam hier wel gelukkig tot uiting nl. een desolate wereld met gekke personages waarbij de locatie toch meer voor zich spreekt als in de eerste. Ook Mel Gibson als Mad Max vind ik hier beter tot zijn recht komen. De meeste actiescènes zien er tof uit. Daarom dan deze prent een wat hogere score krijgt dan zijn voorganger.
7/10