• 8.262.815 stemmen

Geregisseerd door: George Miller

Met onder meer: Mel Gibson, Michael Preston en Bruce Spence

Releasedatum: 14 januari 1982

Plot Mad Max 2

"When all that's left is one last chance, pray that he's still out there ... somewhere!"

De wereld die we kennen is niet meer. De steden van vroeger zijn veranderd in een grote woestenij. Door deze 'waste land' trekt de eenzame zwerver Max (Gibson) doelloos rond, altijd op zoek naar voedsel en benzine om te kunnen overleven. Hij komt bij een dorpje waar de inwoners een enorme hoeveelheid benzine hebben. Tegen wil en dank besluit hij ze te helpen in de strijd tegen een groep gewelddadige motorrijders.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Warrior Woman

The Captain's Girl

kappeuter (crew films)

mikey schreef:

ja maar dan wel door verschillende makers, althans in dit geval. Ik kan me voorstellen dat wanneer een film 2 mnd draait, er opnieuw posters gedrukt moeten worden, op verschillende formaten. Maar iemand (andere drukker misschien?) heeft in die tijd moeten klooien. Toch?

Als dat zo is; wat betekend de 'originele poster' dan nog?

Mijn inschatting is dat er tegelijk meerdere formaten worden ontwikkeld, van hetzelfde artwork.

Een kleine bioscoop met een kleiner promotievenster heeft een ander formaat poster nodig dan een grote stedelijke bioscoop.

Het was in het pré-Photoshop tijdperk, dus een hoop handmatig werk. Misschien ook meer kans op domme fouten.

Ik zie al die formaten als originele poster, als het artwork hetzelfde is.

Natuurlijk kan er ook soms een reprint tussen zitten, zonder dat je dat goed kunt checken als het label misleidend is.

Before there was Photoshop | graphic design tools | Photoshop 25th anniversary

avatar van mikey

mikey

kappeuter schreef:

ooit eens posters gemaakt voor een concerthal.... sommige bands gaven dan het originele materiaal om daar een poster van te bouwen zodat ze overal 'dezelfde' poster hadden, maar je moest zelf dat ding in elkaar flansen. Met de hand of photoshop. Misschien is het zoiets... verschillende drukkers of bioscopen werkten met het oorspronkelijke materiaal maar moesten dan nog de posters croppen, de namen onder de karakters zetten en dan dacht eentje dat wez humungus was enzovoort.

avatar van Boenga

Boenga

• 2060 berichten

wizard of midian schreef:

Als olie/brandstof zo kostbaar is dat men er voor gaat moorden, waarom verspillen ze dan zoveel brandstof met constante achtervolgingen en rondrijden op die motors???

Daar is een eenvoudige verklaring voor. Mad Max 1 speelt zich af in 2021.

Mad Max 2 is een jaar of twee daarna, 2023. De kerels in de film weten dus allemaal dat ze die benzine maar heel even nog gaan nodig hebben. Er wordt immers al eventjes aan elektrische wagens gewerkt, en tegen 2030 mogen ze met hun benzine- en dieselwagens de meeste grote steden niet meer in.

avatar van wizard of midian

wizard of midian

Boenga schreef:

Daar is een eenvoudige verklaring voor. Mad Max 1 speelt zich af in 2021.

Ok die is wel goed. ROTFL

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Een flinke vooruitgang op de eerste film en ook de film waar de meeste mensen aan denken als ze denken aan Mad Max. Het rondscheuren in de woestijn, achtervolgd worden door rare types in nog vreemdere voertuigen en een hoofdpersoon die als cynische loner door deze wereld reist. Mad Max 2 bevat waarschijnlijk de meest iconische momenten uit de serie, hoewel George Miller met Fury Road deze film vrij netjes overdeed en bepaalde dingen - en dan met name op technisch vlak - verbeterde. Want eerlijk is eerlijk, het beeld versnellen tijdens de achtervolgingen (wat in de eerste Mad Max nog veel meer gebeurde) blijft knullig. Het is Mad Max, geen Benny Hill. Alsnog is de actie in Mad Max 2 vooral erg creatief en af en toe bijzonder spectaculair.

Mad Max 2 bevat tevens erg leuke types, zowel aan het kamp van de goeien als aan de kant van de slechteriken. Deze slechteriken worden geleid door Lord Humungus, die zich het beste laat omschrijven als Jason Voorhees die zich heeft aangesloten bij de Cenobites. Wat ook geestig is, is hoe welbespraakt deze beste man eigenlijk is (naast het feit dat zijn stem totaal niet dreigend klinkt, maar eerder lijkt op de stem van rookvrouw Joke uit Lingo). Maar goed, een fijn excentriek clubje is het wel. Gelukkig is het kamp van de goeierikken ditmaal ook voorzien van wat memorabele figuren, zoals het holbewoners-joch met dodelijke boomerang of Bruce Spence. Hij vormt samen met Max en hond Dog een geinig team. Het moment dat de hond Spence onder schot houdt in de auto is en blijft een mooi beeld.

3,5 sterren.

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2038 stemmen

En toch prefereer ik de 1e Mad Max, al snap ik wel dat deze met al die tamelijk verbluffende actie beter scoort (wel met minder stemmen).

avatar van AC1

AC1

ZAP! schreef:

En toch prefereer ik de 1e Mad Max ..

Voor wat het waard is, Quentin Tarantino volgt je daarin.

En, niet dat het uitmaakt, Zack Snyder is altijd vol lof over The Road Warrior, de tweede film dus.

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2038 stemmen

AC1 - tja, Tarantino en ik zijn het niet altijd eens, maar vandaag is 't toch een beste kerel.

avatar van de grunt

de grunt