Mad Max 2 (1981)

Alternatieve titels: Mad Max 2: The Road Warrior, The Road Warrior

3,44

Australiƫ
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II)
met Mel Gibson, Michael Preston en Bruce Spence

De wereld die we kennen is niet meer. De steden van vroeger zijn veranderd in een grote woestenij. Door deze 'waste land' trekt de eenzame zwerver Max (Gibson) doelloos rond, altijd op zoek naar voedsel en benzine om te kunnen overleven. Hij komt bij een dorpje waar de inwoners een enorme hoeveelheid benzine hebben. Tegen wil en dank besluit hij ze te helpen in de strijd tegen een groep gewelddadige motorrijders.

305 BERICHTEN 42 MENINGEN
Uitstekende film over een post-apocalyptische wereld waarin benzine een schaars goed is geworden. Het budget is flink opgeschroefd ten opzichte van zijn voorganger, en dat is te zien op het scherm. Bijzondere motorvoertuigen, mooie kostuums, spectaculair stuntwerk en volop actie. Het desolate woestijnachtige landschap vormt een perfect decor. De beste uit de trilogie.

avatar van Duke Nukem
Voor mij is dit het beste deel uit de Mad Max reeks. Er lijkt meer geld in deze film gestoken te zijn dan in de eerste, die ik wel goed maar soms ook saai vond. Mel Gibson zit deze keer ook beter in zijn rol als de stille en getraumatiseerde Max.

De derde film met Tina Turner (wat deed die eigenlijk in een film?) moet ik nog bekijken, die heb ik lang geleden wel eens gezien en ik meen mij te herinneren dat ik die niet zo goed vond. Een beetje teveel over the top geloof ik.

Kan een Mad Max film dan te erg over the top gaan, vraag je misschien? En ik zeg: ja, als het de makers enkel nog om het shock-effect te doen is en niet meer om de inhoud.

avatar van Flavio
Kan wat mij betreft niet tippen aan deel 1. Gibson redt het nog enigszins maar de rest van de cast was nietszeggend. De bad guy was een flauwe kleerkast die niet verder komt dan saaie speeches, de helicopterpiloot zou voor wat comic relief moeten zorgen maar komt niet echt uit de verf, het wolfjongetje had een leuke scene met de boomerang maar kwam er verder ook niet echt aan te pas. Er is inderdaad meer actie dan in deel 1 maar dat is lang niet altijd een verbetering, zo blijkt nu ook weer. De achtervolging doet natuurlijk zwaar denken aan Fury Road, duurt net als in de reboot te lang, en mist daarnaast een goede opbouw. Irritante score maakt het er allemaal niet beter op. Best een ontgoocheling.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hield wel van het eerste deel, dat apocalyptische. Gibson was toen echt in vorm. Deze film mikt eerder op een soort rockopera met meer aandacht voor de stunts, creeps en cheesy actie. Voor velen hier blijkbaar een ideale zet, maar ik haak zeker af. Begrijpelijk dat ik ook niet echt de grote fan was van het recente Fury Road, dat op dit elan verder gaat. Al heeft die alles wel mooier ingepakt.

Gibson wordt hier geprezen, terwijl hij in verhouding met de rest nogal een grijze mus wordt. Dan vond ik hem een pak beter in deel 1. Al is het pas met Lethal Weapon dat hij echt in vorm komt.

notsub schreef:
Met de recente Mad Max release als aanleiding om deze eens te bekijken, kom ik van een koude kermis thuis. Mad Max 2 is leuk om Mel Gibson in zijn jonge jaren te zien, maar heeft bijzonder weinig inhoud. De grootste minpunten zijn echter de tijdsgeest en de techniek: dit oogt inmiddels te traag en de de uitspattingen zijn gewoon achterhaald. Nee, geef mij Mad Mad: Fury Road maar.

Ieder zijn ding natuurlijk. Maar die laatste vond ik juist dodelijk saai. Simpelweg omdat de laatste, zo ik het thans zag, het vooral moest hebben van de special effects enzo. Mooi allemaal, maar het hele concept van apocalyptisch sferische leegten (het proeven van laatste restjes menselijk bestaan) was echt geheel weg.
Nogmaals: de laatste, dat fury-dingetje, het was mooi gemaakt. Maar ik ken die clichés nu wel van over de top ontploffingen. Bij deze, de tweede vind ik het allemaal in goede balans: de leegte, de gekte, met ratio als zeldzaam goed, de provisorische voertuigen (ik veronderstel dat in een dergelijke tijd geen fabrieken meer zijn om spectaculaire voertuigen te fabriceren).......zo komt 'ie op tv.......yummie, ik ga ervoor zitten!