ad

Geregisseerd door: George Miller

Met onder meer: Mel Gibson, Michael Preston en Bruce Spence

Releasedatum: 24 december 1981

Over Mad Max 2

"When all that's left is one last chance, pray that he's still out there ... somewhere!"

De wereld die we kennen is niet meer. De steden van vroeger zijn veranderd in een grote woestenij. Door deze 'waste land' trekt de eenzame zwerver Max (Gibson) doelloos rond, altijd op zoek naar voedsel en benzine om te kunnen overleven. Hij komt bij een dorpje waar de inwoners een enorme hoeveelheid benzine hebben. Tegen wil en dank besluit hij ze te helpen in de strijd tegen een groep gewelddadige motorrijders.

imageimageimageimageimageimageimageimage

The Feral Kid

Warrior Woman

The Captain's Girl

scorsese

Uitstekende film over een post-apocalyptische wereld waarin benzine een schaars goed is geworden. Het budget is flink opgeschroefd ten opzichte van zijn voorganger, en dat is te zien op het scherm. Bijzondere motorvoertuigen, mooie kostuums, spectaculair stuntwerk en volop actie. Het desolate woestijnachtige landschap vormt een perfect decor. De beste uit de trilogie.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Voor mij is dit het beste deel uit de Mad Max reeks. Er lijkt meer geld in deze film gestoken te zijn dan in de eerste, die ik wel goed maar soms ook saai vond. Mel Gibson zit deze keer ook beter in zijn rol als de stille en getraumatiseerde Max.

De derde film met Tina Turner (wat deed die eigenlijk in een film?) moet ik nog bekijken, die heb ik lang geleden wel eens gezien en ik meen mij te herinneren dat ik die niet zo goed vond. Een beetje teveel over the top geloof ik.

Kan een Mad Max film dan te erg over the top gaan, vraag je misschien? En ik zeg: ja, als het de makers enkel nog om het shock-effect te doen is en niet meer om de inhoud.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Kan wat mij betreft niet tippen aan deel 1. Gibson redt het nog enigszins maar de rest van de cast was nietszeggend. De bad guy was een flauwe kleerkast die niet verder komt dan saaie speeches, de helicopterpiloot zou voor wat comic relief moeten zorgen maar komt niet echt uit de verf, het wolfjongetje had een leuke scene met de boomerang maar kwam er verder ook niet echt aan te pas. Er is inderdaad meer actie dan in deel 1 maar dat is lang niet altijd een verbetering, zo blijkt nu ook weer. De achtervolging doet natuurlijk zwaar denken aan Fury Road, duurt net als in de reboot te lang, en mist daarnaast een goede opbouw. Irritante score maakt het er allemaal niet beter op. Best een ontgoocheling.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik hield wel van het eerste deel, dat apocalyptische. Gibson was toen echt in vorm. Deze film mikt eerder op een soort rockopera met meer aandacht voor de stunts, creeps en cheesy actie. Voor velen hier blijkbaar een ideale zet, maar ik haak zeker af. Begrijpelijk dat ik ook niet echt de grote fan was van het recente Fury Road, dat op dit elan verder gaat. Al heeft die alles wel mooier ingepakt.

Gibson wordt hier geprezen, terwijl hij in verhouding met de rest nogal een grijze mus wordt. Dan vond ik hem een pak beter in deel 1. Al is het pas met Lethal Weapon dat hij echt in vorm komt.

avatar van Saldek

Saldek

notsub schreef:

Met de recente Mad Max release als aanleiding om deze eens te bekijken, kom ik van een koude kermis thuis. Mad Max 2 is leuk om Mel Gibson in zijn jonge jaren te zien, maar heeft bijzonder weinig inhoud. De grootste minpunten zijn echter de tijdsgeest en de techniek: dit oogt inmiddels te traag en de de uitspattingen zijn gewoon achterhaald. Nee, geef mij Mad Mad: Fury Road maar.

Ieder zijn ding natuurlijk. Maar die laatste vond ik juist dodelijk saai. Simpelweg omdat de laatste, zo ik het thans zag, het vooral moest hebben van de special effects enzo. Mooi allemaal, maar het hele concept van apocalyptisch sferische leegten (het proeven van laatste restjes menselijk bestaan) was echt geheel weg.

Nogmaals: de laatste, dat fury-dingetje, het was mooi gemaakt. Maar ik ken die clichés nu wel van over de top ontploffingen. Bij deze, de tweede vind ik het allemaal in goede balans: de leegte, de gekte, met ratio als zeldzaam goed, de provisorische voertuigen (ik veronderstel dat in een dergelijke tijd geen fabrieken meer zijn om spectaculaire voertuigen te fabriceren).......zo komt 'ie op tv.......yummie, ik ga ervoor zitten!

avatar van Metalfist

Metalfist

I'm just here for the gasoline

Geen idee hoe het komt, maar ik slaag er maar niet in om de Mad Max delen snel achter elkaar te zien. Fury Road ben ik indertijd nog in de cinema gaan zien en dan heeft het zo'n dikke 2 jaar geduurd vooraleer ik aan het origineel begon. Die was een stuk vermakelijker dan ik in eerste instantie had verwacht, dus ik had wel zin in het vervolg. Uiteindelijk minder tijd tussen Fury Road en Mad Max gelaten, maar ik merkte dat mijn herinnering aan Mad Max langzaamaan begon te vervliegen en dat leek me een slecht gegeven aangezien de trilogie toch wel één geheel vormt.

Handig natuurlijk dat Road Warrior opent met een kleine recap van wat er in de voorganger is gebeurd. Het zet meteen de toon en het is ook wel een leuk visueel dingetje dat het beeld na de flashbacks de normale breedte krijgt. Road Warrior is een film die vaak als de beste Mad Max film wordt genoemd, in de eerste plaats ook door Mel Gibson en regisseur George Miller. Een statement waar ik het in ieder geval niet mee eens ben, want die op hol geslagen mix van genres (het apocalyptische tijdsbeeld, de switch naar een gezinnetje op vakantie en dan pure horror) uit het eerste deel is hier ver te zoeken. Het moet allemaal grootschaliger en ziet er daardoor een beetje knulliger uit. Zeker ook dat versnellen van de car chases is het grootste hekelpunt. Verder wordt er ook meer de komische kaart getrokken (die Gyro Captain is misschien wel één van de vervelendste personages aller tijden) en begint de film op den duur wat te slepen. Iets wat gelukkig wel wordt rechtgetrokken door een uitstekende climax, maar qua sfeer en plot was de voorganger beter.

De doorbraak voor Mel Gibson en terecht, want hij zet hier misschien wel één van de meest iconische personages uit de geschiedenis van film neer. Gibson was sowieso al übercool in het eerste deel, maar hij komt nu zowaar nog beter tot zijn recht. Vernon Wells is best nog een leuke slechterik, maar het imposante van Kjell Nilsson komt minder goed uit de verf. Jammer ook dat Miller het oorspronkelijke idee dat Humungus eigenlijk Jim Goose uit de eerste Mad Max film was heeft laten varen, had toch iets meer diepgang aan het personage gegeven. Verder nog wel een paar leuke bijrollen (zonde eigenlijk dat Virginia Hey als Warrior Woman wat onderbelicht blijft) die de boel wat opfleuren.

Tof om eens gezien te hebben, vooral ook omdat Miller beseft dat hij dit soort nonsens niet te lang moet laten doorgaan, maar ik had hier toch wel wat meer van verwacht. Ben benieuwd naar Beyond Thunderdome, maar Road Warrior vind ik tot nu toe de zwakste in de Mad Max reeks. Al is en blijft Gibson hier wel erg cool.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mad Max 2 beviel me iets beter dan de eerste film. Er zit meer lijn in het verhaal en ook de actie is wat meer verzorgd. De apocalyptische wereld, niet zozeer in de toekomst, doet me denken aan het geflopte Waterworld (Kevin Costner) waar een soortgelijk apocalyptisch beeld wordt geschetst, maar dan op het water in plaats van de woestijnwereld. Voedsel en benzine zijn een schaars goed en men zou letterlijk moorden voor een beetje gasolene. Vreemd weliswaar dat ik de gehele film door amper het meest kostbare goed onder vermelde omstandigheden, namelijk 'water', nauwelijks tot niet gehoord heb.

Wederom bizarre rondrijdende creaturen met hun leren pakken, punkkapsels en een vleugje SM. Er is er zelfs eentje die ontsnapt is uit het Colloseum. Dit bont allegaartje is een niets ontziende piratenbende die dood en verderf verspreidt in een al zeer triestige wereld. Het decor en setting is mooi met het desolate woestijnlandschap met weinig hoop op een betere toekomst. Autowrakken liggen her en der verspreid in het landschap en creëren troosteloosheid.

Deze sequel is grootser en spectaculairder dan de eerste Mad Max. De achtervolgingsscène met de Mack-truck alleen al is zeer de moeite en neemt aardig wat speeltijd in beslag. Max is geen onoverwinnelijke superheld, niet in woord en ook niet in daad, en hoewel hij niet opgewassen is tegen de doorgedraaide motorbende, heeft hij toch een bepaald aura en uitstraling waardoor de film gedragen wordt. Gibson, wederom nog steeds erg jong, doet het goed. Het begin van een glorierijke carrière ...

avatar van Hansjepansje

Hansjepansje

Beter dan het eerste deel.

Dit lijkt al meer op wat ik dacht dat de eerste Mad Max zou zijn. De intro en de twee groepen zorgen voor genoeg uitdieping van de wereld om die eindelijk ietwat geloofwaardig post-apocalyps neer te kunnen zetten. Gelukkig zijn vrouw en kind ook verleden tijd, het maakt Max meteen een stuk interessanter. Gibson zit ook wat beter in zijn rol, al vind ik het nog steeds niet heel overtuigend.

Vrij standaard actiefilmpje verder. Echt interessant wordt het nergens, maar vervelen doet het ook niet. 2,5*.

avatar van Noodless

Noodless

Herziening na heel wat jaren....

Na de klassieker Mad Max het vervolg ook nog eens terug bekeken. Wat ik in zijn voorganger miste, kwam hier wel gelukkig tot uiting nl. een desolate wereld met gekke personages waarbij de locatie toch meer voor zich spreekt als in de eerste. Ook Mel Gibson als Mad Max vind ik hier beter tot zijn recht komen. De meeste actiescènes zien er tof uit. Daarom dan deze prent een wat hogere score krijgt dan zijn voorganger.

7/10

avatar van Shadowed

Shadowed

Beste deel.

Net een stukje beter dan Mad Max: Fury Road. Het deel dat verrassend goed uitpakte zonder de power van Gibson. In dit deel staat hij trouwens volop te stralen in zijn rol. Ook grappig dat de film helemaal anders uitpakte dan deel 1.

En dat werkt. Het begin sleept wat aan, maar zodra de stijvolle scene begint dat de truck achtervolgt wordt is toch wel heel tof gedaan. Allemaal lekker lomp in beeld gebracht en lekker lang gedaan. Dat wat deel 1 eigenlijk mistte, dat het de tijd meer had moeten nemen.

Tof tweede deel, zonder twijfel het beste deel in de reeks. Woestijn is mooi in beeld gebracht, en is de actie lekker lomp en bombastisch in beeld gebracht.

avatar van Kondoro

Kondoro

“Greetings from The Humungus! The Lord Humungus! The Warrior of the Wasteland! The Ayatollah of Rock and Rolla!”

Ja leuk tweede deel, zoals ik hem had verwacht en graag wil zien. De setting past precies bij zijn naam, de auto’s zijn leuk en de vrij ruwe blikken vond ik ook erg leuk. Gibson zit duidelijk in zijn rol, en weet het wederom erg leuk te brengen maar nu ook de actie, het bloed en de nodige ‘naaktheid’ (al was dat maar één keer) maken toch wel de film zoals ik een ‘wasteland’ voor me zie.

Maar zoals ik al zei, de setting klopte voor mijn gevoel: het zanderige land met een tekort aan benzine, waar men dus voor vecht. Prima. Maar ook, de hardere scenes of ook wel zieke stukken waar bijvoorbeeld mensen vast worden gebonden aan de auto’s en noem maar op, lekker! Gibson zit zoals ik al zei uitstekend in zijn rol.

Het verhaal was wat leuker om te volgen en makkelijk om te begrijpen. Eigenlijk volgen we de inwoners van een camp waar ze benzine oppompen en klaar maken voor gebruik. Ze worden echter aangevallen door ‘the Humungus’ en zetten alles op alles om hem tegen te houden. Max rolt langzamerhand het kamp in want hij heeft benzine nodig en helpt de inwoners een beetje. Toch komt hij telkens weer terug en helpt de inwoners daarna te overleven, om zo met zijn allen te kunnen vluchten.

Ja, dit tweede deel is overduidelijk beter dan het eerste deel. Meer actie, meer pit en een leuker verhaal. Geslaagde zit!

avatar van shrink

shrink

Met afstand de beste Mad Max film. Goed verhaal!

Tarkus

Tarkus schreef:

Goede film, en beter dan deel 1.

Spanning en actie van begin tot einde, zeer weinig dialogen, maar die zijn niet echt nodig, zonder dat is de film zelf boeiend genoeg.

Het geluid is op deze DVD stukken beter ook dan op deel 1.

Hoewel deze film maar 2 jaar jonger is dan het eerste deel is hij toch minder gedateerd dan de eerste.

Goed scenario en goede vertolkingen maken de film zeker genietbaar.

Muziek is net als in de eerste film van Brian May (Queen).

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Beter dan deel 1. Het mocht wat meer kosten en dat is eraan te merken. Mad Max 2 bevat meer actie, meer spektakel en bovenal meer post-apocalyptische madness. Vooral dat laatste miste ik wat in het vorige deel.

Het blijft natuurlijk onversneden pulp. Wie hier ook maar iets van betekenis achter zoekt, heeft wellicht te veel paddo’s op. De actie is cool, maar wanneer het stof even gaat liggen, zakt de boel als een pudding in elkaar. Niet dat ik diepgaande dialogen verwachtte, maar Jezus, dit was wel héél cheesy.

Gemengde gevoelens ook bij de cast. Mel Gibson is duidelijk gegroeid in zijn rol en maakt een solide indruk. Voor de rest passeren een hele hoop circusfreaks de revue. Best entertainend, maar al met al weinig memorabel. Alleen dat kind vond ik echt oprecht griezelig (en ik weet niet eens zeker of dat de bedoeling was).

Geen grootse cinema dus, wel een aardig kitschfestijn. 3*

Centapidehuman

Heerlijk vermaak!

avatar van Lebarron

Lebarron

Mad Max 2: The Road Warrior is wat mij betreft het echte eerste deel van de Mad Max Saga omdat het nu duidelijk in een dystopische wereld afspeelt waarin men elkaar de tent uitvecht om een vat benzine of een conservenblik met corned beef. Mad Max(Mel Gibson) ziet er ook een stuk woester en meer verwilderd uit dan in deel 1. Hij arriveert bij een kolonie die een olieraffinaderij runt en bedreigt worden door de woeste gang van Lord Humungus, een gigantische kleerkast wiens gezicht achter een ijshockeymasker verborgen gaat en qua garderobe niet zou misstaan op een bootje tijdens de Gay Pride. Verwacht geen ingewikkeld plot of verrassende plottwists. Mad Max 2: The Road Warrior is vooral rammen en beuken en rijden en neuken. Af en toe een vleugje humor dankzij het personage van Bruce Spence maar dat is het. Is dat gebrek aan diepgang storend? Natuurlijk niet. Je krijgt gewoon precies wat je verwacht van een film met deze titel.

avatar van Gastel

Gastel

Prima mee vermaakt maar niet zo sterk als deel 1.

Buiten het feit dat ik de sfeer in deel 1 prefereer (plus het lowbudget gevoel wat zo goed uitpakt in deel 1) heeft Mad Max in het eerste deel meer te verliezen waardoor je meer met hem meeleeft.

Road Warrior heeft het budget flink opgeschroefd waardoor het er allemaal wat beter uitziet, maar qua verhaal wordt er een stap terug gedaan.

avatar van RogerV

RogerV

Dit is wel de iconische Mad Max zoals die in het geheugen staat. Erg invloedrijk geweest.

Het grappige is dat Mad Max Fury Road eigenlijk de climax van deze film, een hele film lang is

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Ik begrijp echt niet hoe deze onzin zulke hoge score kan krijgen.

En dat geldt voor alle films in deze reeks.

Deel 1 heeft een beetje meer inhoud en vind ik dus iets beter

avatar van Boenga

Boenga

• 2010 berichten

reporterxyz schreef:

Ik begrijp echt niet hoe deze onzin zulke hoge score kan krijgen.

Vermoedelijk omdat smaken verschillen.

Idem antwoord bij je drie andere/zelfde commentaren.