Mad Max (1979)

3,22

Australiƫ
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II)
met Mel Gibson, Joanne Samuel en Hugh Keays-Byrne

De normale samenleving is in verval geraakt. De snelwegen zijn een nachtmerrieachtig decor geworden voor een dodelijk spel tussen een groep criminele motorrijders en een handjevol jonge politieagenten in opgevoerde achtervolgauto's. Max is een jonge agent, verantwoordelijk voor de dood van één van de leiders van de motorrijders, genaamd 'The Nightrider'. Zijn vriendin, Jessie, wil dat hij bij de politie-eenheid weggaat. Max gaat inderdaad bij de politie weg en wil alleen nog maar rust en gaat met Jessie en haar baby een lange vakantie houden. Totdat hij, zonder het te weten, met één van de bendeleden in aanraking komt en een nieuwe periode van waanzinnig geweld en wraak aanbreekt.

216 BERICHTEN 42 MENINGEN
geplaatst: 8 mei, 22:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Alvorens ik de film van 2015 bekijk, wou ik the good old one uit 1979 bekijken. Een erg piepjonge Mel Gibson hier. Een Mel Gibson met een povere weinig charismatische uit het oog springende acteerprestatie. Een ontgoocheling, net als de film overigens. Ik dacht dat dit een klassieker moest voorstellen, maar blijkbaar ben ik niet de enige die dit een vrij matige prent vindt.

De achtervolgingsscenes (en dat zijn er wel wat) springen het meest in het oog. Ook vandaag de dag zien die er nog vrij behoorlijk uit. Spannend en spectaculair ook. Niets op aan te merken. De andere acteurs tja, wat kan ik daarover zeggen: Bobcat Goldthwait (Zed uit de Police Academy reeks) zou niet in misstaan hebben in de losgeslagen gekke motorbende. Weinig overtuigend of realistisch. Ook het scenario zat nogal onlogisch in elkaar. Max stopt bij de politie, maar wordt dan gedwongen om terug de misdaad te bestrijden. Max wordt nadien mad nadat ze zijn vriendin overhoop rijden. De titel moet ergens verklaard worden natuurlijk. Die granny was wel lachen geblazen. Bizar ook waarom geen enkele van die motorbende een vuurwapen draagt.

Al bij al een interessante film voor zijn tijd en ondanks alle tekortkomingen toch een bepaalde status opgebouwd, niet als klassieker, wel als boeiende film die je wel eens moet gezien hebben.

avatar van Woland
geplaatst: 25 juni, 21:04 uur [permalink]
Een aantal latere Mad Maxen had ik al wel gezien, maar het origineel was er nog niet van gekomen. Het blijkt een best aardige B-film te zijn, met toffe actiescenes, redelijk acteerwerk en toch wel een bepaalde grimmigheid qua sfeer - ondanks de cartooneske motorbende. Maar toch valt er ook wel een hoop op aan te merken. De sfeer is weliswaar leuk neergezet, maar ik heb verder geen moment het idee gehad dat ik in een postapocalyptische wereld of zelfs maar een dystopie zat te kijken; meer naar een over-the-top actiefilm met een loslopende bende motortuig. En tja, het verhaal was verder niet bijzonder logisch en op momenten ook wel saai. Desondanks goed om ook deze Mad Max af te kunnen strepen, en ik denk dat ik deel 2 en Beyond Thunderdome toch ook maar weer eens op moet zetten.

avatar van ILDIB
geplaatst: 28 juni, 18:38 uur [permalink]
Blijft interessant maar per saldo toch teveel matige stukken en effects. De achtervolgingen zijn eigenlijk gewoon slecht.

avatar van mikey
geplaatst: 28 juni, 18:48 uur [permalink]
ILDIB schreef:
De achtervolgingen zijn eigenlijk gewoon slecht.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 28 juni, 19:02 uur [permalink]
Is niks aan gelogen. Dit is ook gewoon een beroerde film. Gelukkig maakte Miller alles goed met Fury Road 2 jaar terug.

avatar van mikey
geplaatst: 28 juni, 19:03 uur [permalink]