• 8.353.975 stemmen

Met onder meer: Mel Gibson, Joanne Samuel en Hugh Keays-Byrne

Releasedatum: 17 januari 1980

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Mad Max

"The Maximum Force Of The Future."

In een anarchistische, futuristische samenleving zaaien bendes motor- en autorijders terreur onder de bevolking. Max maakt deel uit van een politie-eenheid die als taak heeft deze bendes tegen te houden. Wanneer Max zich realiseert wat de gevolgen kunnen zijn voor hem en zijn gezin, besluit hij te stoppen met dit levensgevaarlijke werk. Maar het blijkt niet zo gemakkelijk te zijn om aan zijn oude leven te ontsnappen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Max Rockatansky

Jessie Rockatansky

Jim Goose, Main Force Patrol Officer

Johnny the Boy

Underground Mechanic

avatar van stratmans

stratmans

goeie maar redelijk simpel en erg verouderd

avatar van NYSe

NYSe

NYSe schreef:

Van 1,5 ster naar 3 sterren. Dat maakt van de film voor mij natuurlijk nog altijd geen meesterwerk, maar het is frappant wat een herziening met deze film kan doen.

Waarvan akte. Tweede herziening, en bam: van drie ballen naar vier. Als het zo door gaat kan ie na nog twee kijkbeurten m'n top 10 in...

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Deze nog eens opgezet. Lang geleden gezien, was zelfs vergeten dat dit een Australische film is. Maar goed, nu de apocalyps effectief met rasse schreden nadert, wil ik liefst zo goed mogelijk geïnformeerd zijn. En dan lijkt me dit wel leerijk kijkvoer...

Toch lichtjes teleurgesteld. In 1979 was dit ongetwijfeld heel erg edgy. Vandaag helaas een pak minder. En dan vallen de gebreken natuurlijk extra hard op, in de eerste plaats het gebrek aan een echt verhaal. Destijds kon je dat nog goedpraten onder het mom van “anarchie!” en “kicken!”, maar anno 2020 klinkt dat toch als een zwaktebod. De actie en de chaos ogen lang niet meer zó zinderend. Ik had vooral de indruk dat de makers zelf niet goed wisten waar ze naartoe wilden.

Al wil ik de film ook niet helemaal afschieten. De sfeer is wel lekker rauw (vreemd dat deze regisseur later nog Happy Feet zou maken) en er passeren een hoop coole bolides de revue. Maar verder hangt er simpelweg te weinig vlees aan.

Dus ja, mijn 2,5* van 13 jaar geleden blijven gewoon staan.

Tarkus

Tarkus schreef:

Dit is de film die van Mel Gibson in één klap een superster maakte.

En op zich is het geen slechte film, helemaal niet zelfs.

Maar hij is nu wel hopeloos gedateerd, en je merkt nu ook dat hij wel wat amateuristisch in elkaar is gezet.

Toch is het verhaal best wel goed en ik heb daarvan wel terug genoten.

Maar, omdat ik altijd mijn beoordelingen baseer op de DVD-versies, is er met deze prent wel iets heel goed fout gelopen, namelijk het geluid.

Dat is van een erbarmelijke kwaliteit, en bovendien maar in 1.0 Mono, je moet je volume al heel hoog zetten om de dialogen te kunnen horen en dan nog zijn ze zeer slecht. Ik ken oudere filmen die een betere geluidskwaliteit hebben dan deze DVD. Een remastering had deze film echt wel verdiend.

Intussen is de film al 41 jaar oud, en dus nog meer gedateerd dan hij al was.

Het blijft evenwel leuk om hem eens te herbekijken.

avatar van IH88

IH88

“They say people don't believe in heroes anymore. Well damn them! You and me, Max, we're gonna give them back their heroes!”

Prima klassieker. De grote kracht van Mad Max is de regie en het camerawerk van Miller. De manier waarop hij alles in beeld brengt is fenomenaal, en het dystopische sfeertje met veel lege wegen en weidse landschappen werkt goed. De manier waarop het geweld juist niet expliciet in beeld wordt gebracht is mooi gedaan, en Gibson en de andere acteurs zijn goed gecast. Mad Max heeft overduidelijk en gering budget, maar wat Miller ermee weet te doen is geweldig.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Slecht.

Heel erg gedateerd, deze klassieker. Mad Max doet mij een dikke 40 jaar na datum ontzettend amateuristisch aan, in acteerwerk, in geluideffectjes, e.d.

Een piepjonge Mel Gibson is niet over naar huis te schrijven, maar dat geldt voor zijn castgenoten evenzeer. De zgn. 'post-apocalyptische' wereld - of toch de wereld van een samenleving in verval - blijft mij vrij vaag, aangezien alles er nog zowat hetzelfde uitziet. De setting is weinig meer dan wat mongolen die over een lege snelweg rijden.

Niet mijn ding.

avatar van bloodysjaak

bloodysjaak

Er zijn genoeg oude films die nog prima tegenwoordig de dag vermakelijk of erg goed zijn. Daar valt deze helaas niet onder! Sterk gedateerd en om het verhaal hoef je hem niet te kijken..

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Ik heb vanmiddag deze actiefilm met plezier na vele jaren herzien. Maar het vervolg The Road Warrior vond ik beter en ga die binnenkort ook herzien. En zoals bloodysjaak al melde dat er mega veel oude films zijn die zeer het kijken waard zijn. Voor mij in ieder geval wel

Lebarron

Mad Max zou het begin vormen van een bekende reeks dystopische post-apocalyptische films maar gek genoeg is deze film een buitenbeentje in die reeks. Nergens ziet deze film er zo dystopisch uit als in de delen die zouden volgen. Het lijkt allemaal meer een eigentijdse, eind jaren 70 dus, plattelands actiefilm die zich afspeelt in de Australische outbacks. Een soort brute versie van Dukes of Hazzard dus maar dat is nog altijd mijlen verwijderd van een post-apocalyptic wasteland. Als film zelf en ook qua verhaal is het zeker niet verkeerd. Beetje gedateerd en oogt misschien wat goedkoop maar nog altijd een prima filmpje.

avatar van pop

pop

Een film waar de roest vet op zit. Best jammer want vroeger vond ik Max best te pruimen. Ik heb er zo'n 45

minuten naar kunnen kijken. Daarna af gekwakt. Aan deel 2 ben ik wijselijk maar niet meer aan begonnen.

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Ik begrijp echt niet hoe deze onzin zulke hoge score kan krijgen.

En dat geldt voor alle films in deze reeks.

Deel 1 heeft een beetje meer inhoud en vind ik dus iets beter

Lebarron schreef:

Zo'n post-apocalyptisch wasteland moet net zoals alles ergens zijn begin hebben en denk dat je deze film dan ook kan zien als een soort inloop van deze tijd.

Ilsa schreef:

Misschien heb je gelijk maar meestal komt na een allevernietigende oorlog of ramp eerst de periode van anarchie waarin het recht van de sterkste regeert en later pas die deels herbouwde beschaving met zijn ruige randjes zoals in deel 1. Hierdoor lijkt de Mad Max serie dus de omgekeerde weg te bewandelen in mijn optiek. Ik stel je reactie zeer op prijs want ik wissel graag van gedachten met andere film fans.

avatar van de grunt

de grunt

De 4k disc uit Amerika is regiovrij. En schitterend bovendien.

Lebarron schreef:

Ik weet het niet hoor, heb de film een paar keer gezien maar is lang geleden en kan me niet alles meer herinneren.

Is er in Mad Max ergens melding van dat er een of andere ramp of oorlog is gebeurd? indien ja dan heb je een stevig punt, indien niet dan is mijn theorie de volgende.

De interceptors waarmee ze rijden zijn Ford falcon xb coupe's, in die tijd de Australische tegenhanger van de Amerikaanse muscle cars en zijn niet geproduceerd voor andere markten dus je kan de film inderdaad alleen maar in Australie situeren. Stel nu dat daar door bendes of milities de regering omvergeworpen is en de overheid voor een groot deel op zijn gat ligt, niet ondenkbaar, denk recent aan de gebeurtenissen in de USA bij de bestorming van het Capitool maar dat het daar gebeurd is in het ganse land of een groot deel. Stel dat er dan nog een politiemacht is zoals die van Max die het tij vruchteloos proberen te keren.

Door de anarchie en de wetteloosheid die er op volgt valt de economie stil en ontstaan er productie problemen of vallen die ook uit met als gevolg tekorten aan voedsel, drank en brandstoffen en ontstaan er conflicten voor deze basisbehoeften en zo rol je dan recht in Mad Max 2

Ilsa schreef:

I stand corrected my dear, Ilsa. U heeft gelijk en ik zit er volledig naast. I may be one of the few, the proud but never to proud to admit when I'm wrong. Volgens George Miller is in Mad Max society ingestort wegens verslechterde economische omstandigheden. Hierdoor ontstond een gebrek aan basisbehoeften en brak anarchie uit. Daarna brak een wereldwijde nuclear war uit om olie die leidde tot het post-apocalyptische decor in de andere films of zoals de children of the lost tribe het hebben over pox-eclipse. Max Rockatansky staat persoonlijk symbool voor de neergang van menselijke beschaving. Ik heb 2, 3, en 4 vaker gezien omdat ik die beter vind vanwege dat post-apocalyptische decor en 1 minder kon plaatsen daarin. Dankzij u weet ik nu zijn plekje in de serie.

[quote]Ilsa schreef:

Van de oude reeks is deel 3 bij mij het minste. Deel 4 fury road is naar mijn mening geen vervolg maar eerder een remake van deel 2. Ondanks dat ik hem nog 3 sterren heb gegeven (te veel eigenlijk) hou ik totaal niet van die film, het is allemaal "te" en het klopt ook niet. Ik weet nu ook wel dat het bij dit soort films misschien niet de bedoeling is om gaan na te denken maar toch. In maart 2020 schreef ik bij fury road de volgende commenaar :

Wat mij enorm tegenviel waren de voertuigen, alleen de openingsscène met de oude interceptor klopte maar in een wereld waar ze vechten om te overleven en voor de weinige grondstoffen rijden er wel veel auto's rond die alleen door top custom bouwers kunnen gemaakt zijn terwijl aangepaste wrakken uit de "oude wereld" veel realistischer hadden geweest.

Ik ben nu wel auto freak, vooral US cars en misschien dat het mij daarom zo stoort. In elk geval, vraag mij welke replica van een film auto je op mijn oprit mag komen zetten en ik zeg, de yellow MM interceptor.

[quote]Lebarron schreef:

Wat betreft Fury Road ben ik het wel met u eens dat het min of meer een remake is van Road Warrior al vind ik hem persoonlijk wel de beste. Ik hoop stiekem op een echte deel 4 waar Mad Mel nog één keer Mad Max speelt en eindelijk de stad bereikt waar hij herenigd wordt met de Lost Children onder leiding van Savannah. De auto die ze bij mij op de oprit mogen zetten is een Corvette C1. Deze speelt een prominente rol in Mr Wonderful(1993) met Matt Dillon en Annabella Sciorra.

avatar van wizard of midian

wizard of midian

Eigenlijk moet je deze film bekijken als je wilt weten hoe Max "Mad Max" geworden is.

Persoonlijk prefereer ik de volgende 2 films Mad Max 2 the road warrior en Mad Max 3: beyond thunderdome.

Ik negeer het barslechte Mad Max Fury road.

De film heeft bij mij niet blijven hangen als de andere in de reeks, de wereld is er slecht aan toe maar het is nog maar het begin van de post-apocalyptische wereld. Het is nog niet de wereld met extreme schaarste aan grondstoffen en het non-bestaan van de moderne beschaving die we te zien krijgen in de volgende delen.

Toch is deze film zeker niet slecht. Een neutrale 3 sterren.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Door de talloze verwijzingen in de popcultuur en film nummer vier, de grote hit Mad Max: Fury Road, was ik bekend met Mad Max, maar had de originele trilogie nooit gezien. Met die voorkennis is deze eerste Mad Max anders dan je verwacht. De elementen die je verwacht, zoals racende auto’s en flamboyante figuren in het leer, zijn wel aanwezig, maar de post-apocalyptische wereld die pas in deel 2 wordt geïntroduceerd, is hier nog tamelijk afwezig. De film voelt qua sfeer en toon veelal verbonden met een Death Race 2000.

De film opent meteen met een chaotische race. Knotsgekke stunts worden door een editor die flink aan de cocaïne lijkt aan elkaar geknipt, waardoor je na tien minuten als kijker bekaf bent. Maar in tegenstelling tot Fury Road, die als één lange achtervolging doordendert, gaat Mad Max na deze openingssequentie behoorlijk op de rem. De film vliegt vervolgens nogal chaotisch van hot naar her. We springen in en uit het politiebureau, afgewisseld met momenten van het privéleven van Max. Om vervolgens ineens volledig van Max weg te gaan en te focussen op Goose, de collega van Max en wat theatrale bendeleden die op het strand wat vage shit aan het doen zijn. Er werd in het begin van de film beweerd dat ze wraak kwamen nemen op Max, maar dat komt eigenlijk nooit meer aan bod, ze zien ze vooral veel lanterfanten.

Maar na een uur gebeuren er dingen waardoor je weet dat die goeie ouwe Max zal veranderen in de boze (of krankzinnige) Max waar de titel het over heeft. Echter… Max gaat vervolgens op vakantie. Even tijd voor Max. Tijdens die vakantie worden zijn vrouw en zoontje Sprog nog heel even aangevallen door de bende, maar uiteindelijk gaan we met de vrouw van Max naar het strand. En een stukje zwemmen. En een boswandeling maken. Alsof ik naar een aflevering van We Zijn Er Bijna zit te kijken. Zou het daarom omroep Max heten? Hoe dan ook, als uiteindelijk de hel losbreekt, zitten we in de laatste paar minuten van de film. Met die finale is verder weinig mis, maar het spektakel komt wel echt veel te laat.

2,5 sterren.

avatar van ZAP!

ZAP!

Heerlijke film, maar ik vind sommige omroep Max programma's dan ook erg vermakelijk.

Maar goed, ik zou het daar dus niet allemaal mee willen vergelijken.

Een erg fijn, sfeervol Aussie cultwerkje (weer eentje!) met schitterend camerawerk, zeer memorabele weirdo personages, toch voldoende actie en verhaaltechnisch misschien wel wat weird shit tussendoor, maar dat stoorde me allerminst.