Mad Max (1979)

Australië
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II)
met Mel Gibson, Joanne Samuel en Hugh Keays-Byrne

De normale samenleving is in verval geraakt. De snelwegen zijn een nachtmerrieachtig decor geworden voor een dodelijk spel tussen een groep criminele motorrijders en een handjevol jonge politieagenten in opgevoerde achtervolgauto's. Max is een jonge agent, verantwoordelijk voor de dood van één van de leiders van de motorrijders, genaamd 'The Nightrider'. Zijn vriendin, Jessie, wil dat hij bij de politie-eenheid weggaat. Max gaat inderdaad bij de politie weg en wil alleen nog maar rust en gaat met Jessie en haar baby een lange vakantie houden. Totdat hij, zonder het te weten, met één van de bendeleden in aanraking komt en een nieuwe periode van waanzinnig geweld en wraak aanbreekt.

goeie maar redelijk simpel en erg verouderd

avatar van NYSe
NYSe schreef:
Van 1,5 ster naar 3 sterren. Dat maakt van de film voor mij natuurlijk nog altijd geen meesterwerk, maar het is frappant wat een herziening met deze film kan doen.

Waarvan akte. Tweede herziening, en bam: van drie ballen naar vier. Als het zo door gaat kan ie na nog twee kijkbeurten m'n top 10 in...

avatar van JoeCabot
Deze nog eens opgezet. Lang geleden gezien, was zelfs vergeten dat dit een Australische film is. Maar goed, nu de apocalyps effectief met rasse schreden nadert, wil ik liefst zo goed mogelijk geïnformeerd zijn. En dan lijkt me dit wel leerijk kijkvoer...

Toch lichtjes teleurgesteld. In 1979 was dit ongetwijfeld heel erg edgy. Vandaag helaas een pak minder. En dan vallen de gebreken natuurlijk extra hard op, in de eerste plaats het gebrek aan een echt verhaal. Destijds kon je dat nog goedpraten onder het mom van “anarchie!” en “kicken!”, maar anno 2020 klinkt dat toch als een zwaktebod. De actie en de chaos ogen lang niet meer zó zinderend. Ik had vooral de indruk dat de makers zelf niet goed wisten waar ze naartoe wilden.

Al wil ik de film ook niet helemaal afschieten. De sfeer is wel lekker rauw (vreemd dat deze regisseur later nog Happy Feet zou maken) en er passeren een hoop coole bolides de revue. Maar verder hangt er simpelweg te weinig vlees aan.

Dus ja, mijn 2,5* van 13 jaar geleden blijven gewoon staan.

Tarkus schreef:
Dit is de film die van Mel Gibson in één klap een superster maakte.
En op zich is het geen slechte film, helemaal niet zelfs.
Maar hij is nu wel hopeloos gedateerd, en je merkt nu ook dat hij wel wat amateuristisch in elkaar is gezet.
Toch is het verhaal best wel goed en ik heb daarvan wel terug genoten.
Maar, omdat ik altijd mijn beoordelingen baseer op de DVD-versies, is er met deze prent wel iets heel goed fout gelopen, namelijk het geluid.
Dat is van een erbarmelijke kwaliteit, en bovendien maar in 1.0 Mono, je moet je volume al heel hoog zetten om de dialogen te kunnen horen en dan nog zijn ze zeer slecht. Ik ken oudere filmen die een betere geluidskwaliteit hebben dan deze DVD. Een remastering had deze film echt wel verdiend.

Intussen is de film al 41 jaar oud, en dus nog meer gedateerd dan hij al was.
Het blijft evenwel leuk om hem eens te herbekijken.

avatar van IH88
“They say people don't believe in heroes anymore. Well damn them! You and me, Max, we're gonna give them back their heroes!”

Prima klassieker. De grote kracht van Mad Max is de regie en het camerawerk van Miller. De manier waarop hij alles in beeld brengt is fenomenaal, en het dystopische sfeertje met veel lege wegen en weidse landschappen werkt goed. De manier waarop het geweld juist niet expliciet in beeld wordt gebracht is mooi gedaan, en Gibson en de andere acteurs zijn goed gecast. Mad Max heeft overduidelijk en gering budget, maar wat Miller ermee weet te doen is geweldig.

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Heel erg gedateerd, deze klassieker. Mad Max doet mij een dikke 40 jaar na datum ontzettend amateuristisch aan, in acteerwerk, in geluideffectjes, e.d.
Een piepjonge Mel Gibson is niet over naar huis te schrijven, maar dat geldt voor zijn castgenoten evenzeer. De zgn. 'post-apocalyptische' wereld - of toch de wereld van een samenleving in verval - blijft mij vrij vaag, aangezien alles er nog zowat hetzelfde uitziet. De setting is weinig meer dan wat mongolen die over een lege snelweg rijden.

Niet mijn ding.

avatar van bloodysjaak
Er zijn genoeg oude films die nog prima tegenwoordig de dag vermakelijk of erg goed zijn. Daar valt deze helaas niet onder! Sterk gedateerd en om het verhaal hoef je hem niet te kijken..