• 11.452 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 23 mei 2024

Plot Furiosa

"Fury is born."

Als de wereld vergaat, wordt de jonge Furiosa ontvoerd uit de Green Place of Many Mothers en valt ze in handen van een grote motorbende onder leiding van de krijgsheer Dementus. Op hun tocht door de woestenij stuiten ze op de Citadel, geregeerd door Onsterfelijke Joe. Terwijl de twee tirannen strijden om de heerschappij, moet Furiosa vele beproevingen doorstaan terwijl ze de middelen verzamelt om haar weg naar huis te vinden.

Social Media

Rictus Erectus

Alle Media

avatar van zoutzak

zoutzak

Grote manco van Furiosa tov Fury Road is dat men te veel op CGI is gaan leunen. Te vaak zie je een scène overgaan in geanimeerde stukken waardoor je soms minutenlang het gevoel hebt naar een videogame te kijken. Dit haalt je wel redelijk uit de film en dit was in het voorgaande deel niet het geval.

The Oceanic Six schreef:

Waar is je review, rep? Ben ik wel benieuwd naar.

Ben het grotendeels met je eens. Moet ook ff de rust vinden om een heel verhaal te typen. Furiosa is in bijna alles briljant en doordat Furiosa met zo weinig woorden zo goed uitgediept wordt vind ik dit ook een betere film dan Fury Road, waar Max toch minder charisma heeft. En beide films zijn wat mij betreft ook beter dan de drie originele Mad Max films. Een hoog tempo gecombineerd met genoeg uitdieping in de vorm van een film die toch de tijd neemt om het verhaal te vertellen. De actie is fantastisch en juist zijn de Mad Max films eigenlijk een van de weinige films waarin ik lang geboeid naar een auto achtervolging kan kijken. De cgi is in de actie mooi ondersteunend aanwezig en heeft nooit de overhand, behalve bij grootse shots van de Wasteland zie je dat er een duidelijke digitale bewerking heeft plaatsgevonden. Ik denk dat in de laatste akte er een duidelijk moment is dat ze tegen een budgetair limiet aanliepen, met de voic-over oorlog. Aan de andere kant zou dat misschien de film uit balans brengen omdat het om Furiosa gaat. Maar ik had daar eigenlijk wel meer van willen zien. Dat ging me net even te snel en er werd daardoor te snel naar het einde geracet. Het mooie aan Furiosa vind ik dat de wereld en film prima op zichzelf staat, de opening geeft daar genoeg ruimte voor. Maar het brengt tegelijkertijd verdieping in deze wereld en maakt Furiosa in Fury Road nog sterker. Deze twee films horen wat mij betreft in het lijstje van beste actiefilms uit deze eeuw.

Wat ik mooi vind aan George Miller is dat hij ouder wordt, maar zijn jeugdigheid volledig behoudt. Wie zou kunnen zeggen dat een film als dit door een bijna-tachtig jarige is geregisseerd? Audiovisuele porno van de bovenste plank!

Chips, nu toch een mening getypt.

zoutzak schreef:

Heb je een voorbeeld? Tijdens de actie heb ik dit niet? Alleen bij de panoramische shots van Bullett Town en de oase weet je dat het cgi is. Tijdens de actie heb ik er geen moment last van gehad.

Ik durf ook te wedden dat er betreft de actie weinig verschil is tov Fury Road qua filmen.

avatar van zoutzak

zoutzak

rep_robert schreef:

Lastig om de scènes te benoemen, het waren wel juist de actiescènes. Zal de film herzien zodra de 4k bluray uit is, kom ik er op terug.

Wouter

Ook al vind ik Furiosa best mislukt, het is jammer dat de film flopt en we waarschijnlijk dus geen volgende film krijgen. Tenzij iemand het échte geniale idee durft door te voeren en een serieus vervolg op het derde deel maakt: met Mad Mel terugkerend in de titelrol.

Nou en of dat dit er is

Zoals?.... Volgens mij is er gewoon wederom op en rondom de voertuigen gefilmd.... Heb je het tegendeel voor mij of roep je maar wat?

zoutzak schreef:

Die zijn gewoon op en rondom voertuigen gefilmd. Misschien digitaal bewerkt her en der. Maar de actie is niet nep.

Graaf Machine

Volkomen bout dit. Nu was dat hele Mad Max idee al na twee films vernaggeld, maar je hoopt toch .

Maar wederom een zielloze Conan de Barbaar op bromfietsen..

Jammer hoor.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Nee, dat is er niet.

Je kan de twee films achter elkaar kijken en je merkt werkelijk zo goed als geen verschil.

Graaf Machine schreef:

Nu was dat hele Mad Max idee al na twee films vernaggeld, maar je hoopt toch .

Moedig dat je het toch geprobeerd hebt. Ik zou niet durven.

MisterPink schreef:

Moedig dat je het toch geprobeerd hebt. Ik zou niet durven.

Mooi man. Ik vond dit geen beste film. Mijn zaak. Laat dat dan mijn zaak en ga niet meeliften. Vind je dit ook geen goede film, zeg dat dat gewoon op eigen naam.

Dat roedelgedrag wat ik steeds meer tegenkom, daar heb ik zo de schurft aan. Van die lui die niets zelf durven zeggen, maar dan wel met een ander meeslijmen. Ik heb niet om gejuich gevraagd en behoef ook geen mensen die het met me eens zeggen te zijn,

Laat dat weg van mij.

Man je zit hiet op een forum. Stel je niet zo aan.

avatar van Dick Starbuck

Dick Starbuck

Zeer onderhoudelijke film. Was eerst bang, dat het een cgi fest van jewelste werd. Afgaande van de oerlelijke trailers. Zeker veel cgi maar het stoorde me totaal niet achteraf.

Fury Road toch beter imo maar het is een goede film, waarbij Fury Road zich naadloos op aansluit.

Actie top notch. Anya goed gecast. Chris Hemsworth deed het ook aardig (met z'n fopneus).

Speciale vermelding voor Tom Burke. Kon zo doorgaan voor Mad Max. Goed gedaan. 4 sterren

Film duurde wel te lang. Zeker 15/20 min korter gekund.

avatar van Uier

Uier

• 1949 berichten

Graaf Machine schreef:

Mooi man. Ik vond dit geen beste film. Mijn zaak. Laat dat dan mijn zaak en ga niet meeliften.,

Laat dat weg van mij.

Je zit hier op een discussie site over films, jij ouwe smakeloze brombeer.

avatar van Jeremiah j Merdy

Jeremiah j Merdy

Gezien en even laten bezinken..

Om dan tot de conclusie te komen dat ik de film geweldig vond,

Het duurde even voordat ik terug aan de stijl gewend was hij leek soms wat speed up ofso beetje game achtig

Prologue met de jonge furiosa was zeker lang genoeg hier hadden ze misschien wat kunnen knippen om de speelduur in te korte hoewel ik ook genoot van de achtervolging van haar badass moeder

op het moment dat Anna Taylor joy en de truck in beeld kwam zat ik helemaal in de film

Hemsworth vond ik geweldig als villain hij zorgde ook voor een comic relief

Deze ga ik zeker een keer herbekijken !!!

Uier schreef:

Je zit hier op een discussie site over films, jij ouwe smakeloze brombeer.

Jaja, maar dat is iets anders dan met een ander meekletsen. Daar kan ik gewoon niet altijd zo goed tegen. Maar het is al goed. Excuus aan MisterPink. Mij best hoor.

avatar van davidov

davidov

• 1938 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Nee, dat is er niet.

Ik vond het een wereld van van verschil en zeer duidelijk merkbaar. Belichting tov Fury Road was opvallend matig, merkbaar erg veel in de studio opgenomen, dat je ziet dat de belichting van de voorgrond (acteurs, War Rig) niet overeenkomt met de achtergrond (CGI). Tevens kwam ditmaal veel vuur ook uit de computer, zag er ook niet uit. En dan zijn er nog tal van shots die naar mijn idee niet gelukt zijn; van het versneld afspelen van beelden, tot matige CGI trucjes zoals Dementor die zogenaamd de poort van Bullet-town openbeukt met z'n truck, maar zichtbaar is dat niet de truck bewoog maar de camera naar voren/achteren bewoog.

Het is allemaal niet veel beter dan de gemiddelde Marvel film, en Fury Road was echt een totaal andere klasse.

We weten dat de productie van Fury Road geen pretje was. Er is destijds extreem veel praktisch opgenomen in de woestijn, wat voor een hele zware productie zorgde met veel complicaties en de sfeer op de set tussen de hoofdrolspelers was ook nog eens beroerd. Gezien George Miller ook niet meer de jongste is hebben ze duidelijk gekozen om meer in de studio en minder op locatie te filmen, begrijpelijk maar niet zonder gevolgen helaas.

rep_robert schreef:

Er is duidelijk veel meer met green screen gedaan, maar het grootste verschil vond ik die godvergeten versnellingen.

Laat dat weg van mij.

Je neemt zijn reactie veel te serieus. Hij mag toch gewoon aangeven dat hij zich niet aan een deel 5 zou wagen als hij de eerste twee al amper leuk zou vinden. Net zo inhoudelijk als jouw lege afkraakreactie verder.

Wouter schreef:

Volgens mij zitten die versnellingen ook in alle Mad Max films. Alsof het op 1.2x speed gaat. Zie nog steeds niet wat deze films qua actie nou echt anders maakt.

rep_robert schreef:

Dat mag ik wel maar niet op de rug van onze huisgraaf. Ik mag hem niet liken. Een andere mening verkondigen dan de zijne is ook uit den boze dan ben ik een liegebeest maar dat zal mij worst wezen. De eerste twee Mad Max films zijn overigens geweldig. Als je na Fury Road nog hoop hebt om hier iets van terug te zien dan is dat wat mij betreft een like waard.

rep_robert schreef:

Ik heb toch al sorry gezegd.

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Heerlijke film voor in de bios

Vond ook een goed verhaal voor de film fury road waar die weer mooi op aan sluit

eeste uur had ingekort mogen worden maar 2e gedeelte maakt een hoop goed

Theunissen

Gisteravond heb ik "Furiosa" gezien in een vrijwel lege (in totaal 10 mensen) bioscoopzaal en voor het verhaal (m.b.t. wraak) hoef je deze film niet te kijken. Maar dat dat wordt meer dan ruimschoots gecompenseerd door de indrukwekkende actie (die ook ruimschoots aanwezig), de vele schitterende beelden van de post-apocalyptische wereld (wel kent de film een aantal momenten waarin de CGI en green screen achtergronden duidelijk opvallen), de soundtrack en de opzwepende muziek (van de Nederlandse muzikant en componist JunkieXL) en de hoofdrolspelers Anya Taylor-Joy (wat een geweldige actrice) en Chris Hemsworth. Regisseur George Miller bewijst met "Furiosa: A Mad Max Saga" dat hij ook zonder Max een boeiende film kan maken, want visueel gezien is "Furiosa" gewoon ijzersterk. Het was voor mij daarom ook genieten van de eerste tot de laatste minuut en dat ook nog eens in een heerlijke luxe lederen bioscoopstoel waarin je min of meer kunt liggen.

"Furiosa" toont de voorgeschiedenis van het personage Furiosa (Anya Taylor-Joy) dat in feite ook al centraal stond in "Fury Road" (daar gespeeld door Charlize Theron). Hoe ze als kind (Alyla Browne) samen met haar moeder Mary Jabassa (Charlee Fraser) opgroeit in de groene oase "Green Place of Many Mothers" in de postapocalyptische woestenij en waarnaar ze in "Fury Road" terug probeert te keren. Hoe ze bij haar familie vandaan geroofd wordt door een stel "road warriors" op motoren en terechtkomt bij een grote motorbende aangevoerd door Warlord Dementus (Chris Hemsworth). Hoe ze terechtkomt in de "Citadel", waar Immortan Joe (Lachy Hulme) de fascistische scepter zwaait. Hoe ze onder de hoede wordt genomen door de goede en behulpzame chauffeur Praetorian Jack (Tom Burke). Hoe ze uiteindelijk een sleutelspeler wordt in wat te omschrijven is als een burgeroorlog, als Dementus het imperium van Immortan Joe probeert over te nemen. En hoe Furiosa uiteindelijk wraak neemt op Dementus m.b.t. haar moeder.

Zoals "Furiosa" het stokje overnam van "Mad Max", nam actrice Anya Taylor-Joy (Furiosa) het stokje over van Charlize Theron (die Furiosa speelde in "Mad Max: Fury Road (2015)"). Maar wat in deze "western op wielen" gebleven is, zijn de extravagante uitdossingen en het ene na het andere bizarre personage (geregeld ook met bijzondere namen zoals Rictus Erectus en Scrotus die de zonen zijn van Immortan Joe en Smeg als de krankzinnige rechterhand van Dementus, die namen lijken wel gebaseerd op schaamstreek van de man en de witte substantie die tussen de voorhuid en de eikel kan zitten ) dat voorbij komt, de continue ontploffingen, de actie die door een een ringetje te halen is en de eindeloze, maar telkens weer originele achtervolgingen. Oftewel filmspektakel van ongekend niveau.

Hoewel het verhaal (bestaande uit vijf hoofdstukken van circa 30 minuten) niet zoveel voorstelt, zit er vergeleken met "Mad Max: Fury Road" eigenlijk best veel verhaal in. In die film uit 2015 zagen we hoe Max (Tom Hardy) samen met Imperator Furiosa (Charlize Theron) moest vluchten door de woestijn voor Immortan Joe en veel meer dan dat omvatte het verhaal niet en dat was eigenlijk wel prima zo. Maar de actie in "Mad Max: Fury Road" was wel om van te smullen.

In "Furiosa" is dat gelukkig net zo, maar George Miller heeft door dat hij ook niet meer alleen weg kan komen met brute actie. Het is ten slotte een "Origin Story", waarbij het personage van Furiosa verder wordt uitgediept (van kind tot volwassene) en waarin we zien hoe ze uiteindelijk is geworden tot het personage dat we al kennen. George Miller doet er normaal gesproken niet geheimzinnig over dat er niet echt een tijdlijn te vinden is in het universum van "Mad Max", maar Furiosa speelt zich duidelijk af voor "Fury Road" en is zijn voorloper.

De film wordt gedragen door Anya Taylor-Joy en Chris Hemsworth. Zo zet Anya Taylor-Joy (die we wel pas na circa één uur te zien krijgen) een indrukwekkende Furiosa neer. Ze spreekt ongeveer maar dertig zinnen in de film, maar ze draagt de hele film met haar intense ogen. Furiosa heeft in het grootste deel van de film ook haar gezicht bedekt, waardoor Anna Taylor-Joy slechts met haar ogen kan spreken. En dit doet ze verbluffend goed. Zonder woorden weet ze je mee te slepen in de meest bizarre wendingen van de film.

Anya Taylor-Joy toont zich daarnaast voor het eerst een echte actiester en daarin slaagt ze met vlag en wimpel (de actiescène waarbij ze onder, erop en in de cabine van de olietanker zit, was geweldig). Na de steeds grotere rollen die ze vertolkte de afgelopen tijd zou je haast vergeten dat dit werkelijk een briljante actrice is. Met name het gedeelte dat Furiosa wraak probeert te nemen op Dementus zit sterk in elkaar. Chris Hemsworth die ook fantastisch acteerwerk levert en ook voor de nodige humor zorgt, heeft als de krankzinnige Dementus meer tekst (hij spuit ook te pas en te onpas filosofische overpeinzingen over goed en kwaad) en maakt minstens zoveel indruk als Anya Taylor-Joy. Met evenveel ernst als komische overdrijving mag hij zich nu al de filmschurk van het jaar noemen, hoewel hij soms ook een goed persoon was.

Buiten Anya Taylor-Joy en Chris Hemsworth heeft George Miller ook weer een aantal uitstekende sets gebouwd, waarmee scènes worden gecreëerd die een lust voor het oog zijn en die je ook per se in de bioscoop moet zien op een groot filmdoek (op een kleiner scherm thuis zal deze film zeker minder indruk maken). Dit waren we al gewend met "Fury Road" (die ik ook in de bioscoop heb gezien), maar met "Furiosa" wordt dat misschien zelfs wel overtroffen. Ook komen de bizarste personages en voertuigen voorbij.

De olietanker die de show stal in "Fury Road" is terug, maar dan in aangepast vorm. Het voertuig heeft nu namelijk twee graafkranen aan iedere zijde die functioneren als armen en een staart gevormd uit ronddraaiende morgensterren (oftewel de "Bommyknocker") die uiteraard flink wat schedels mogen verbrijzelen. Dementus bestijgt een vierspan strijdwagen getrokken door motors, en zijn luitenant de Octoboss (gespeeld door een angstaanjagende Goran D. Kleut) rijdt op een motor die een kolkende massa zwarte vliegers en slingers door de lucht laat glijden, zodat er altijd een enorme octopus over het slagveld hangt. En verder zien we een imponerende en razendsnelle monstertruck op zes wielen die ook voorzien is van een een takel (daar wordt Furiosa aan opgehangen met haar gewonde arm).

Ook krijgen we voor het eerst te zien hoe de "Bullet Farm" (inclusief een geweldige actievolle scène) van de fraai uitziende The Bullet Farmer (Lee Perry), "Gas Town" en de "Citadel" functioneren en hoe zij aanvallen van buitenaf weten af te slaan. De actiescènes zijn weer zo goed dat het bijna flauw is. We zien weer hetzelfde scheurende ritme, het brute geweld en de innovatieve manieren om mensen te vermorzelen, met wellicht en helaas de meest intense gore uit de hele reeks. Zo wordt iemand door vier motoren uit elkaar getrokken, maar dat wordt dus niet expliciet getoond. Hetzelfde geldt voor iemand die achter een rijdende motor wordt gebonden en waar men honden op hem los laat. Maar de scène waarin Furiosa haar gewonde arm verliest is geen kattenpis. Het wordt helaas wel niet getoond hoe ze die verliest, maar je ziet de die wel hangen aan een ketting, waaraan ze was opgehangen via haar gewonde arm.

En door de opzwepende muziek van onze eigen JunkieXL, oftewel Tom Holkenborg, wordt je als kijker soms bijna van het puntje van de stoel gedrukt, zo hard gaat het. En ook daarvoor geldt dat je deze film gewoon in de bioscoop moet zien en horen. Het einde mocht er best wezen (waarbij Furiosa op fraaie en unieke nog nooit vertoonde wijze wraak neemt op Dementus, door in zijn levende lichaam een perzikboom te laten groeien middels zaad welke ze van haar moeder had gekregen) en sluit daarbij ook naadloos aan op "Mad Max: Fury Road", waarvan je na het einde ook nog wat beelden te zien krijgt tijdens de aftiteling (die heb ik wel niet helemaal afgekeken omdat het toen inmiddels al bijna 23:00 uur was en ik 's morgens vroeg moet opstaan voor mijn werk).

Buiten Anya Taylor-Joy en Chris Hemsworth vond ik verder ook Tom Burke (die voor mij vooral een onbekende is) ijzersterk spelen als de goede en behulpzame chauffeur Praetorian Jack en hij was ook een enorm sympathiek personage. Hetzelfde geldt voor Charlee Fraser als Mary Jabassa (oftewel de moeder van Furiosa, die geweldig goed kon schieten en die ook haar mannetje stond), die we wel alleen in het eerste hoofdstuk zien. En verder is ook het noemen van Lachy Hulme in de dubbelrol van Immortan Joe / Rizzdale Pell (een handlanger van Dementus met één oog) meer dan verdiend.

En hetzelfde geldt eigenlijk ook voor George Shevtsov als de "The History Man" van Dementus. Hij is een oude man gekleed in witte gewaden vol met cijfers, formules en teksten, die kennis uit de vorige wereld moeiteloos kan opdreunen. Het is een kleine rol, maar hij speelt wel een cruciale rol in Furiosa’s verhaal. Hij vertelt haar namelijk dat de enige manier om de woestenij te overleven is door jezelf onmisbaar te maken. Maar iedereen speelde gewoon goed, of het nu in een grote of kleine rol was en dat laatste is zowel letterlijk als figuurlijk van toepassing op Quaden Bayles (als Way Boy), die niet alleen een klein rolletje had, maar ook in het echt klein is.

De film gaat misschien wat langzaam van start, maar zodra de boel eenmaal op gang is, is er geen houden meer aan en stoorde het me ook niet dat de film circa 2,5 uur duurde. Aangezien ik toch in een heerlijke luxe lederen bioscoopstoel lag met de benen omhoog, had de film van mij gerust nog iets langer mogen duren. "Furiosa" is gewoon een lust voor het oog én oor en dat met spectaculaire lange actiescènes, het sensationele acteerwerk van Anya Taylor-Joy, bizarre personages (waaronder Chris Hemsworth met zijn namaak neus) en schitterende beelden van de post-apocalyptische wereld.

avatar van BommyKnocker

BommyKnocker

Furiosa in 4DX -> beste bioscoopervaring van dit jaar

Half puntje aftrek wegens duidelijke CGI-effecten in een paar scenes (met name de omvallende kraan bij de Bullet Farm was slordig gedaan)

Film is helaas behoorlijk geflopt, hopelijk komt er nog wel een (waardig) vervolg

avatar van teigertje

teigertje

• 2067 berichten

Graaf Machine schreef:

Maar wederom een zielloze Conan de Barbaar op bromfietsen..

Jammer hoor.

Wat een enthousiasme, dat had ik echt niet verwacht totaal niet zien aankomen zeg maar.✌️

Ik ga hem vrijdag zien, even met een slag om de arm.

Anders de week erop.

De remake met Tom Hardy Mad Max is een ijzersterke film.

De Golden oldies van Mad Max zijn verouderd.

Maar nog wel entertainend gemiddeld zo 3 sterren nog.

Maar niet meer zo goed, als vroeger.

Deze lijkt mij te gek, aangaande van de trailer.

Ik ben zeer benieuwd. !

avatar van Walter S.

Walter S.

Gistermiddag/avond Fury Road, vanmiddag Furiosa. Een feest voor de zintuigen. Zowaar een stuk meer verhaal dan Fury Road, daardoor vond ik deze zelfs nog iets beter dan Fury Road.

avatar van teigertje

teigertje

• 2067 berichten

De trailer was veelbelovend en spectaculair.

Afgelopen avond deze gezien, op het grote witte doek.

De start van de film, was gelijk zeer goed, en begon indrukwekkend met de moeder van Furiosa die in aktie komt.

Het jonge meisje Ayla Brown die de jonge Furiosa speelde, deed dit erg goed.

Ook Anya Taylor Joy die het hierna overneemt als de Jong volwassen Furiosa had op meerdere momenten een puike en stoere uitstraling, echter niet de hele film door, want ik had gehoopt op meer spectaculaire aktie van haar.

Ook Chris Hemsworth die iets onherkenbaar, voor deze rol als de bad guy bende leider, speelde heel goed, ook geinig en prima het speciale accent wat hij doet met zijn rol, in deze film.

Het racen met motors en motors en nog is motors en de wagens, waren soms echt te veel van het goede, en werd helaas te langdradig.

Wel zit er veel aktie in, maar toch voelde de film, als een iets te lange zit.

De film was iets te lang voor het mooie, om nog meer geboeid te raken, vooral door het vele gerace.

En soms ging hierdoor de kracht van de film, een beetje verloren.

Verder heeft de film, een prima cast en ook de film, muziek is uitstekend.

Maar Fury road met Tom Hardy was echt een stuk beter.

Een hele goede aktie film, maar toch had ik zeker nog meer verwacht van deze film.

avatar van Phantasm

Phantasm

Onderhoudende film waar ik me prima mee heb vermaakt.

avatar van wu-tang

wu-tang

Heb altijd stiekem de verwachting dat het ook maar een beetje in de buurt gaat komen van Mad Max: The Road Warrior . Ik had deze film eigenlijk een krappe 3ster willen geven , maar omdat ik Mad Max 2 na 3 of 4 kijkbeurten nog steeds op een kleine 4* heb staan rond ik hem nar beneden af .

Mad Max: The Road Warrior blijft voor mij met afstand de beste Mad Max film de over the top karakters , actie spanning en het feit dat de film al meer dan 40 jaar oud is maken het voor mij een genot om naar te kijken , elke keer weer ! !