Mad Max beyond Thunderdome (1985)

Alternatieve titel: Mad Max in de Donderkooi

2,80

Australiƫ
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II) en George Ogilvie
met Mel Gibson, Tina Turner en Bruce Spence

Max (Gibson) wordt beroofd van al zijn bezittingen en kan nog net de stad Bartertown bereiken, die gerund wordt door Aunt Entity (Turner). Hij sluit een deal met Entity en vecht namens haar in de Thunderdome, een kooi waarin gevechten op leven en dood worden gehouden. Entity belazert hem en gooit hem de woestijn in. Met hulp van een groep kinderen die hij bij een oase vindt, gaat Max weer terug naar Bartertown, om met Entity af te rekenen.

134 BERICHTEN 29 MENINGEN
avatar van brabusRUS
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toch wel een leuke film. Niet zo goed als de tweede, maar nog steeds erg leuk. Door o.a. Tina Turner en haar soundtracks kreeg de film een heerlijke 80's vibe. Zeker het begin en het einde waren erg tof. Dat gedoe met die kids was inderdaad iets minder, maar dat bleef gelukkig niet al te lang. Kort er na weer veel actie, wat je dan ook wel verwacht van zo'n film.

ipman-99
"Welcome, to another edition of Thunderdome!" ... " !!!

3-de deel (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Mad Max 3: Beyond Thunderdome' is alweer
het 3-de deel van regisseur George Miller, en tevens een heerlijke afsluiter
van de originele trilogie. Het sfeertje en Mel Gibson zijn weer volop
van de partij. Tina Turner is een leuke meerwaarde in de cast, zowel qua karakter
als de muzikale noot. We don't need another hero is een fenomenaal nummer
van Tina Turner ! Vlotte actie met opnieuw zalige voertuigen die voorbij
vlammen over de zanderige korrels van de woestijn.

avatar van The One Ring
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat Mad Max Beyond Thunderdome een mindere reputatie had dan zijn voorgangers was mij bekend, maar waarom wist ik niet. Nu wel. Dit is namelijk een grote middelvinger naar de eerste twee delen!

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Het opvallende is dat het eerste half uur nog best goed is. Het campy sfeertje stond me aanvankelijk wat tegen in de reeks, maar na drie delen ben ik er wel aan gewend en op ingesteld. Ik kon daarom dan ook geen moeite hebben met Tina Turner. Die speelt larger-than-life, maar het past wel bij de hele sfeer. Het plot was grotendeels stompzinnig en slecht uitgewerkt (het simplisme van de eerdere twee delen werkt beter voor Miller), maar het gevecht in de Thunderdome mocht er zijn.

Wat daarna echter gebeurt is niet voor te stellen. Het geheel verandert in een irritante kinderfilm met een flinke moraal. Wat opvalt is vooral dat het verhaal meteen een stuk tammer wordt. Er vallen nauwelijks doden (drie slechts als ik het goed heb, waarvan slechts een schurk), in plaats daarvan krijgen we kinderen die op schattige wijze schurken omver duwen. De Mad Max reeks die voorheen bekend stond om de harde aanpak is verandert in een lief sprookje voor de kleinsten.

Aan het einde zit er dan nog een achtervolging zoals we gewend zijn. Het doet stevig denken aan het grote gevecht in The Road Warrior, maar dan nu dus zonder het geweld. Het is nog steeds goed gefilmd, maar bevat ditmaal geen spanning of urgentie. In deel 2 was het echt erop of eronder, hier gaat het grotendeels slechts tussen twee of drie voertuigen. De rest rijdt er wat rondjes omheen, voor de sier.

Echt, het eerste half uur is de enige reden dat ik geen halve ster uitdeel. Ben niet eens zo'n fan van de voorgangers, maar bij deel 3 heb ik me kapot verveeld en me flink geërgerd. Zelden een serie zo z'n weg zien verliezen. Gelukkig bleek het niet het einde van de reeks en werd de schade herstelt.

avatar van The One Ring
Die 3,5* in mijn recensie moest natuurlijk 1,5* zijn, zoals te zien aan mijn stem.

avatar van arno74
Onderhoudende film voor de jeugd, en een film die je niet al te serieus moet nemen. Deze hadden ze wel Indiana Jones beyond Thunderdome moeten noemen, want met Mad Max heeft het weinig te maken. Een vermakelijke jeugdfilm is het wel geworden. Als zodanig krijgt het van me een ruime 2,5*

avatar van Zwolle84
Ajax&Litmanen1 schreef:
Aub nooit een 4e maken...

Denk je er nog steeds zo over?

avatar van Ajax&Litmanen1
Zwolle84 schreef:

Denk je er nog steeds zo over?

Haha nee. Ik heb er zelden zo naast gezeten MM 1-3 vond ik maar matig, deel 4 is echt geweldig.

avatar van Zwolle84
Ajax&Litmanen1 schreef:

Hehe, herkenbaar. Ik vind die Max ook maar een moeilijke jongen. De eerste keer MM2 vond ik vreselijk saai. Tijdje later toch 1 en nogmaals 2 weer geprobeerd, werden al nipte voldoendes. Toen in de bios omvergeblazen door 4 en daardoor nu de trilogie met die bioscoopervaring in het achterhoofd gekeken. 1 en 2 vind ik nu best tof; solide zevens. 3 ben ik me nu doorheen aan het worstelen, wat een vreselijk gedrocht...

Ik kan deze ook niet rijmen met de andere drie films. Waar zijn de ronkende V8's? De adrenaline verhogende camerastandpunten? Waar is de maniakale gekte?

Wellicht valt ook dit kwartje ooit nog.

avatar van Richard_Voorhees
Niet zo tof als de tweede film, maar nog steeds wel erg vermakelijk.
Tina Turner zet hier een lekker over-the-top personage neer en laat dat nou precies bij de stijl van de film passen. Bijna heel de film is erg fout en over-the-top gemaakt. De grootschalige achtervolging tegen het einde en verschillende fout uitziende Bartertown wachters plus een vage lilliputter zorgen wel voor een bonte verzameling aan vage en vreemde personages.
Daarnaast is het verhaal... tjah, nou niet van een dusdanige kwaliteit dat je dit goed kan noemen.
Het plot is wat dunnetjes en met de toevoeging van de nieuwe bevolkingsgroep in het post-apocalyptische landschap zorgen voor wat opvulling. Meer dan dat kan er eigenlijk ook niet over gezegd worden en met name de tweede helft van de film lijkt meer om de actie te gaan.
Dit laatste is trouwens wel van een goede kwaliteit. Met name de scenes tegen het einde aan zien er goed en overtuigend uit.
Toffe actie en een lekker fout jaren '80 sfeertje zorgen ervoor dat ik me hier nog best aardig mee heb weten te vermaken. Zoals ik aan het begin zei niet zo vermakelijk als deel 2, maar minstens op gelijke hoogte aan de eerste film.

avatar van The_CrY
Het derde deel in de serie. Toch wel de minste tot nu toe, hoewel ook best geinig vermaak om een keertje te kijken.

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Had een goedkope B-film verwacht, maar de looks van de film bevielen me direct weer. Ik moet Fury Road nog zien, daar kan ik na het zien van deze film eindelijk aan beginnen, maar het lijkt me op basis van wat ik heb meegekregen aan stills etc. dat die film het meeste inspiratie uit deze film heeft gehaald wat betreft de ontwerpen. Wel jammer is dat je eigenlijk vrij veel naar sets loopt te kijken in plaats van de vooral in de eerste film nog zo kenmerkende prachtige weidse shots van landschappen. Het kleurgebruik is regelmatig nog prachtig, maar verder vind ik het allemaal toch wel een pak minder hoor. En ook is het grimmige bijna volkomen weggepoetst en ingeruild voor flauwe lolligheid. Het is een ware Hollywoodfilm geworden eigenlijk.

Tina Turner in de soms ook wat te vrolijke (maar soms ook niet zo slechte) soundtrack is daar ook wel een voorbeeld van. Al vind ik haar als antagonist nog niet eens zo slecht. Misschien ook wel omdat haar rol nog redelijk bescheiden blijft. De wereld van de film staat hier wat meer centraal, en ik moet zeggen dat het toch wel aardig is hoe door de drie films heen de Mad Max-wereld en het personage zelf een ontwikkeling hebben doorgemaakt. Wat dat betreft vind ik het voorzichtig optimistische einde ook zo verkeerd nog niet. Dat einde, pakweg de laatste twintig minuten, vond ik veruit het beste van de hele film. Eindelijk komen dan de auto's tevoorschijn en krijgen we wat goede actie te zien. De meer vertrouwde elementen uit de films dus. Alles hiervoor vond ik maar wat saai eigenlijk, ondanks de vaak best leuke ideetjes. Ik had goede hoop dat de film een beetje los zou komen zodra Max Bartertown heeft verlaten, maar dan wordt het misschien nog wel erger met die overdosis aan kinderen in een Lord of the Flies-achtige setting. Zag ik er Max nou ook gewoon nog eentje slaan, met zijn vuist nog wel? Haha. 2.5*.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mad Max: Beyond Thunderdome is het 3e deel uit de Mad Max actiefilm reeks. In Beyond Thunderdome krijgt Max de opdracht een strijd te moeten aangaan in de Thunderdome, met alle gevolgen van dien.

De originele Mad Max trilogie vind ik hele onderhoudende actiefilms. Het meest opmerkelijke aan de trilogie (deel 2 en 3 althans) is hun eigen stijl. De films zetten een hele levendige wereld neer. De wereld bestaat uit een woestijn gebied waarin groepen mensen zich hebben samengevoegd om te vechten voor water en voor andere goederen. Opmerkelijk zijn de absurde kostuums die de personages dragen en de absurde auto’s waarin ze rijden. Ik kan deze kostuum-stijl enkel omschrijven als een combinatie tussen bombastische Rock muziek en de gay-parade met een duistere ondertoon. Het heeft iets humoristisch absurds, tegelijkertijd is de stijl zo fascinerend omdat het zich zo onderscheidt van andere actiefilms dat het moeilijk was niet geboeid naar het scherm te kijken.

Wat verhaal betreft maakt Beyond Thunderdome een ijzersterke start met veel humor, opbouwend naar een sterke actiescene. Dit gecombineerd met de creatieve neerzetting van de wereld zorgde ervoor dat ik vastgenageld zat aan me stoel. Het personage van Max is gegroeid ten opzichte van de andere films. Niet meer de aardige politie man, de stille though-guy zonder naam maar een sarcastische anti-held met een grote mond. Deze groei maakte het personage van Max interessanter om te volgen en het gaf hem meer diepgang. De film begint echter rond minuut 45 zijn focus een beetje kwijt te raken en ik merkte dat de spanning aanzienlijk minder werd. Ik vond het niet saai worden maar in vergelijking met hoe de film startte hoopte ik op meer. In de laatste 3e van de film maakte de personages een keuze waarvan ik het idee kreeg dat het niet overheen komt met doelen die ze eerder bepaalde, en de film legde niet uit waarom deze keuze gemaakt werd. Max ging de woestijn in om de kinderen terug te brengen naar hun woonplek maar zodra hij ze red besluiten ze niet terug te gaan naar de woonplaats van de kinderen, in plaats daarvan gaan ze terug naar de Thunderdome. Ik kreeg het idee dat er een scene miste of dat ik een detail niet heb meegekregen. Hadden ze niet voldoende water terug te reizen? Ik maakte mezelf maar wijs dat het water tekort was, onlangs dat de film niet expliciet een reden gaf waarom ze niet terug zouden gaan. Het leidde uiteindelijk naar een paar goeie scenes maar ik had liever gezien dat je op een andere wijze naar de goeie scenes werd geleid.
De andere Mad Max films zijn, onlangs het hoge absurd gehalte, volwassen in de actie & in de verhalende thema’s maar Beyond Thunderdome is kindvriendelijker wat ik afstotend vind werken omdat het een contrast vormt met de andere 2. Aangezien de toon gemiddeld kindvriendelijker is dan de andere films heeft dit invloed op de actiescenes: personages konden zich gedragen alsof ze uit een Looney Tunes cartoon kwamen en pijn leken ze soms niet te voelen, zelfs wanneer ze allang dood hadden moeten zijn. Dit haalde deels van het spektakel die Mad Max 2: Road Warrior had weg. Maar tussen de minpunten in gooide Beyond Thunderdome voldoende op mijn bord om me geboeid te houden. Er kwamen wel degelijk een paar sterke actie momenten de film, en onlangs dat het verhaal me niet zoveel meer deed naarmate het langer duurde zat er de nodige humor in het verhaal verwerkt om het interessant te houden.

Als je de voorgaande Mad Max films leuk vond is Beyond Thunderdome niet onaardig eens te zien. Ik vond het geen meesterwerk en qua verhaal heeft het tekortkomingen, maar de wereld is nog even levendig & absurd als altijd, de actie is spot-on en de humor was niet afwezig.

Aardige film waarin Mad Max terecht komt in een stadje en een deal sluit met de leidster daar. Meer verhaal en plot wat de mystiek niet ten goede komt. Ook is dit laatste deel wat minder bruut. Desalniettemin nog steeds onderhoudend en avontuurlijk. Het ziet er allemaal weer prachtig uit (de hele aankleding) en een paar spectaculaire scenes (zoals het kooi-gevecht).

avatar van Duke Nukem
De film mist de ruige sfeer die je in de voorgaande delen wel vindt. Het begint nog redelijk goed met die kooi waarin hij tegen een reus moet vechten, maar wanneer hij door de woestijn loopt en die bende kinderen tegen komt wordt het allemaal erg gezapig en kindvriendelijk. Sommige stukken lijken erg op de nieuwste Mad Max-film, de makers daarvan hebben deze film dus goed bekeken. Dit deel wou ik nog zien om de hele serie gezien te hebben, en ik heb er geen spijt van. Als hele serie vind ik de Mad Max films wel amusant.