• 11.512 nieuwsartikelen
  • 9.042.441 stemmen

Mad Max beyond Thunderdome (1985)

Actie / Avontuur | 102 minuten

Met onder meer: Mel Gibson, Tina Turner en Bruce Spence

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 10 oktober 1985

Plot Mad Max beyond Thunderdome

"Hold out for Mad Max. This is his greatest adventure."

Max (Gibson) wordt beroofd van al zijn bezittingen en kan nog net de stad Bartertown bereiken, die gerund wordt door Aunt Entity (Turner). Hij sluit een deal met Entity en vecht namens haar in de Thunderdome, een kooi waarin gevechten op leven en dood worden gehouden. Entity belazert hem en gooit hem de woestijn in. Met hulp van een groep kinderen die hij bij een oase vindt, gaat Max weer terug naar Bartertown, om met Entity af te rekenen.

Max Rockatansky

The Collector

Pig Killer

avatar van ZAP!

ZAP!

Valt me na al die jaren toch goed mee. Tina deed het opvallend goed.

avatar van Heer hendrik

Heer hendrik

Met een titel als beyond Thunderdome verwacht je wel meer dat een hoofdonderwerp in de film is. Dat is het niet. Zo wordt je als kijker wel op het verkeerde been gezet. De film lijkt ook naar het einde toe een beetje stuurloos. Iets wat max ook vraagt. What is your plan...misschien vroegen de 2 regisseurs dat wel aan elkaar zodat het niet echt matchte

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Wat een vreselijk deel is dit, vergeleken met de andere delen.

Er zit hier heel weinig actie in. De film wordt ontzettend saai en kinderachtig, als Mel Gibson bij de kinderen terecht komt.

Tina Turner speelt haar rol goed. Ze heeft er echt zin in. Dat zie je. Dat maakt het wel weer een stukje aangenamer.

Helaas gebeurd er héél lang niks. En dan op het einde komt er weer wat ouderwets Mad Max actie op gang.

Maar die kan niet tippen aan deel 2 en/of 4 in de reeks.

avatar van Vidi well

Vidi well

Een film met twee gezichten. Het eerste deel in Bartertown is fantastisch. Mooie sets, campy acteerwerk, leuke personages, humor en goede actie. Ik neigde zelfs naar de maximale score, zo goed vond ik dit eerste deel.

Helaas is daar het tweede deel, waarin Max als een soort verlosser een stam moet redden. Al die kinderen en de blije avonturenmuziek zorgen ervoor dat de film compleet van toon veranderd, en zeker niet ten goede.
Het slot met de achtervolging op de rails is oldschool Mad Max en weer even genieten, dus toch nog een positieve eindnoot.

Het is dat ik de eerste helft zo genietbaar vond, anders maximaal 1,5*. Maar ja, de goede opening trekt de score naar een krappe voldoende. En ik heb een zwak voor woestijnen en post-apocalyptische werelden, en dat biedt deze film wederom op originele wijze. Voldoende, maar krap.

avatar van teigertje

teigertje

• 2087 berichten

Vroeger was ik enthousiast over deze film.

Met Mel Gibson en Tina Turner in de hoofdrol.

En vond ik hem geweldig en vooral de sfeer heel erg leuk.

Maar na deze na lange tijd weer herzien te hebben.

Vind ik de film, een stuk minder.

En heeft deze film soms, een beetje kolderieke humor, en sommige slapstick achtige gevechten die ergens misplaatst zijn in deze film.

Wat afbreuk doet.

Wel is hij nog wel entertained om te zien.

Maar de hits van Tina Turner in deze film.

We don't need another hero en one of the living blijven waanzinnige gave songs.

Helaas valt de film mij nu wat tegen.

avatar van Petina

Petina

Ik ben geen fan van Tina Turner maar hier deed ze het wel aardig.

Deze film kun je natuurlijk niet vergelijken met deel 1, daar heeft deze film niets mee te maken.

avatar van macrobody

macrobody

Totaal anders dan deel 1 en 2 en zeker niet ten goede. Kids in de woestijn, wie verzint dat?

The Oceanic Six

Net als de twee voorgangers recent nu ook opnieuw bekeken, maar dit is en blijft een gedrocht van een film. Het lijkt qua stijl en vibe ook nauwelijks op die films en is eigenlijk is alles gewoon vervelend. Tina Turner die er niks van bakt en gewoon irritant is. De kinderen. Een gebrek aan enig verhaal. Een bijrol voor Mad Max. Het gebrek aan spanning. Misplaatste humor.

Ik snap wel dat het meteen de laatste Mad Max film was en dat er tot 2015 moest worden gewacht voor een nieuw deel. Ik zei het bij de eerste twee delen al in de review en hier ook weer. Fury Road en Furiosa zijn echt ontelbaar keer beter dan de originele trilogie die op zijn best charmant is, maar best wel matig en beperkt. Ik heb het nog eens geprobeerd, maar ik zal deel 1, 2 en 3 vermoedelijk nooit meer opzetten. De andere twee films daarentegen nog heel vaak.

1* (was 0,5*)

FunkStarr

Vind zelf de originele trilogie juist beter dan Fury Road. Dat dit de minste van de trilogie is is iedereen het waarschijnlijk wel over eens.

FunkStarr schreef:

Dat mag uiteraard. Ik vind het 3 hele middelmatige films waarvan er eentje acceptabel is, eentje net niet en eentje gewoon bar en barslecht is. En ik ben echt een 80's fan, beste decennium qua films, maar dit is gewoon pure middelmatigheid deze trilogie.

The Oceanic Six schreef:

Als je in Road Warrior niet een meesterwerk herkent moet je m gewoon nog eens kijken. Deze is idd erg matig.

Basto schreef:

Nog een keer? Heb Road Warrior net afgelopen maandag nog gezien...

En al 2x in totaal.

Het is acceptabel, meer niet. Het verbleekt bij Fury Road en Furiosa.

The Oceanic Six schreef:

Nog een keer? Heb Road Warrior net afgelopen maandag nog gezien...

En al 2x in totaal.

Het is acceptabel, meer niet. Het verbleekt bij Fury Road en Furiosa.

Tja, het heeft minder kleurtjes, als dat je ding is. Fotografie, editing, stuntwerk is van hetzelfde niveau zonder alle digitale trukendoosjes.

Basto schreef:

Vind ik niet. Het is zoveel minder imponerend. Bij Fury Road leek Miller helemaal los te zijn gegaan met zijn designs van de Wasteland, de wagens, de personages, de actie. En volgens mij heeft hij heel veel zonder CGI gedaan. Plus, ik vind het karakter Furiosa aansprekender dan die van Mad Max zelf.

Ik had trouwens wel verwacht dat jij Furiosa mee had gepakt in de bios?

The Oceanic Six schreef:

Ik had trouwens wel verwacht dat jij Furiosa mee had gepakt in de bios?

Ben op vakantie. Wil m wel in de bios zien. Denk als jij ooit RW op het grote scherm ziet je mening wel bijstelt.

The Oceanic Six schreef:

Wat Basto zegt, dat je RW acceptabel vind maar niet meer dan dat verbaast mij wel een klein beetje. Dat je de andere 2 niet zo veel vind kan ik volledig in komen. Heb zelf laatst deel 1 weer herzien en die viel me dan toch weer wat tegen eigenlijk. RW is by far de beste uit de trilogie. Natuurlijk probeer ik je niet te pushen om hem nog een keer te gaan kijken maar jij als 80's liefhebber had ik wel een hogere waardering verwacht voor in ieder geval RW.

FunkStarr schreef:

Ja, het verbaast mij ook wel. Dit zou echt iets voor mij moeten zijn, maar ik vind het goedkoop, middelmatig en inhoudelijk zwak. En wat ook in het nadeel werkt is dat de twee meest recente films gewoon absolute meesterwerken zijn die de oude trilogie nog slechter uit laten komen.

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Minste van de drie onder Gibson.

Maar toch ook wel weer vermakelijk. Film kijkt prima weg, maar er had zeker (veel) meer actie in gemogen. Tina Turner speelt verassend goed. Zet op eigen wijze prima de ‘bitch’ Entity neer. In de jaren ‘80 was ze mateloos populair en de songs zoals ‘ We don't need another hero’ en ‘One of the Living’ zorgden voor nog meer populariteit van de film.

Verhaaltjes van alle Mad Max films zijn vrij mager (moet alleen nog Furiosa zien) en de films moeten het echt hebben van de actie. Fury Road stelde natuurlijk qua verhaal ook he-le-maal niks voor, maar Miller had zijn focus gelegd op de actie en spektakel. Met vlag en wimpel geslaagd. Maar zodra de actie weg blijft, blijft er niet veel over. Thunderdome scene maakt het een klein beetje goed. Geen voldoende, maar ook niet een zware onvoldoende.

FunkStarr

Deze ga ik snel ook weer even herzien. Zie dat ik hier nog niet op gestemd heb. In mijn herinnering altijd de minste van de 3, maar met de laatste herziening van deel 1 zou het misschien zomaar kunnen dat ik deze toch leuker ga vinden. Beoordeling volgt dus nog.

FunkStarr

Herzien. Begint nog best redelijk, maar zwakt al snel af naar een zeer bedenkelijk niveau. Ook een ander personage van Spence ineens wat wel apart is. Idee was in principe zo slecht nog niet, maar dat van die kinderen hadden ze er gewoon uit moeten laten. Kostuums, sfeer etc is er wel, maar alles is in deel 2 al veel beter gedaan. Minste van de trilogie, maar ook weer niet superslecht, eerder matig. Het eerste gevecht in The Thunderdome is ook erg zwakjes. Zelfs Tina Turner kan de boel ook niet redden. Twijfel tussen 2 en 2,5*. Natuurlijk destijds wel een grote inspiratiebron geweest voor het gebruik van samples etc. "Welcome to another edition of Thunderdome!" bijvoorbeeld, en zo nog veel meer. Ook weet ik nu waar bijvoorbeeld een Mortal Kombat de inspiratie vandaan heeft gehaald voor een character als Ferra-Torr (dat is dus duidelijk uit deze film gejat).