Mad Max beyond Thunderdome (1985)

Alternatieve titels: Mad Max 3 | Mad Max in de Donderkooi

Australië
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II) en George Ogilvie
met Mel Gibson, Tina Turner en Bruce Spence

Max (Gibson) wordt beroofd van al zijn bezittingen en kan nog net de stad Bartertown bereiken, die gerund wordt door Aunt Entity (Turner). Hij sluit een deal met Entity en vecht namens haar in de Thunderdome, een kooi waarin gevechten op leven en dood worden gehouden. Entity belazert hem en gooit hem de woestijn in. Met hulp van een groep kinderen die hij bij een oase vindt, gaat Max weer terug naar Bartertown, om met Entity af te rekenen.

avatar van killer13
een goede film, maar na mad max 2 vond ik dit deel toch wat tegenvallen. maar na 25 jaar komt er eindelijk nog een vervolg. helaas heeft mel gibson de rol afgeslagen, hij vind zichzelf te oud. best wel jammer, maar toch kijk ik nog altijd uit naar mad max 4 fury road

avatar van jipt
Ernstig slechte afsluiter van een erg matige triologie. Waar de voorgangers nog een lekker sfeertje hadden en nog "cool" waren, was deze heel erg kinderachtig. Gibson is natuurlijk wel op dreef als Max, maar Tina Turner als slechterik vond ik maar niks. Muziek was opzich wel oké, heel erg Indiana Jones achtig, maar bij Mad Max totaal misplaatst. Het zag er verder wel mooi uit, toffe autos, maar verder sloeg het verhaal en de personages nergens op (vooral die kinderen vond ik vervelend).

Een 1,5* voor dit matig tot slechte laatste deel van de Mad Max triologie, als er een deel vier komt hoop ik dat die het sfeertje van deel twee terug krijgt.

avatar van harm1985
Beetje warrig verhaal, die koek is hier wel echt op, ondanks een sterk tweede deel. Wel een leuke bijrol voor Tina Turner en haar soundtrack.

avatar van Tristan Scelso
Geef hem een 4
Tina rocks!

Sfeer blijft in de film zoals de eerdere delen..... erg goede film!

avatar van rep_robert
Beetje een ondergewaardeerde film, al is het wel de minste van de 3.

De film zelf begint wel erg goed, misschien wel het beste van de drie. Barter Town is erg fraai weergegeven(merkt dat hier wat meer budget in zit) en de Thunderdome zelf is ook een bron van inspiratie. Daarnaast lopen er weer zat maffe personages rond en vind ik persoonlijk Tina Turner niet eens zo slecht. Ook de voertuigen zijn weer lekker creatief in elkaar gezet.

Toch voelt het laatse half uur een beetje jammerlijk aan, de toon verandert iets teveel en het verhaal gaat eigenlijk nergens naar toe. Max loopt er ook een beetje radeloos bij. Heb het gevoel dat er niet veel aandacht aan het script is gegeven. Die achtervolgingsscene leek haast wel een kopie van het tweede deel, de tankwagen alleen dan ingeruild voor die auto/trein.

Toch heb ik me nog prima vermaakt en dankzij het eerste half uur komt deze toch nog aan drie sterren omdat de desolate wereld nog nooit zo prachtig eruit heeft gezien in de Max Max trilogie.

dominion
Boutfilm !

Ik vond er echt werkelijk geen hol aan.
De eerste twee schijnen veel beter te zijn dus dat hoop ik dan maar want heb die nog niet gezien.

Het begon wel erg goed met die arena maar dan zakte de film echt behoorlijk in want die gevechten waren echt te dom voor woorden en hoe komen ze erop om een gehandicapte in een kooi te stoppen .

Tina Turner kan het ook beter op het zingen houden want dat kan ze veel beter want echt een goede actrice vond ik haar in deze film niet.
Doomsday blijft voor mij nog steeds de beste Post Apocalyptische film.

avatar van sofripa
Tja, dit is toch wel een rammelend slot van de trilogie. Gibson is best in goede en coole doen, de rest is vaak op het cartooneske af. Zeg maar overacting zonder talent. Tevens heeft het verhaal, evenals Tina Turner, erg weinig om het lijf. Op een enkele scene na matige bankhanger.

Ik begrijp dat ze bezig zijn met een re-boot. We zullen zien.

avatar van m1chel
killer13 schreef:
Nou ik hoop echt niet dat ze dat gaan doen. Mad Max zonder Mel Gibson is hetzelfde als Rambo zonder Stalone. En inderdaad heeft Mel Gibson gelijk, moet hij niet aan beginnen is hij veel te oud voor. En 25 jaar onderhand 26 jaar na dato een vervolg maken? Niet doen laat Mad Max maar voor wat het is.

Na deel 2 gezien te hebben, heb ik eigenlijk nog 1 vraag:
Speelt Bruce Spence eigenlijk nog dezelfde rol als in deel 2?
Op imdb lees ik dit:

Bruce Spence, who played the Gyro Captain in Mad Max 2 plays Jedediah, a different character who robs Max at the start of the film. Confusingly, both characters use flying machines (in Mad Max 2 it was a 'Gyrocopter', in Mad Max 3 a Transavia PL-12 'Airtruk') and little is done to differentiate the two different characters.

Ik meen me te herinneren dat ze precies elkaar niet kennen in deel 3? Of heb ik het mis?

avatar van as
as
Nee, Spence speelt hier iemand anders.

Dacht ik al. Wel verwarrend.

avatar van DragQueen
Een redelijk vervolg, wat wel niet meer die sfeer bevat, die de vorige delen wel hadden. Gibson brengt zijn rol verder weer aardig, maar de rest van de cast is maar redelijk. Verhaal is ook niet al te bijzonder. Gelukkig is er nog wel prima actie aanwezig. 2,5 Ster.

avatar van mnrk
Welcome, to another edition of Thunderdome!

Deze 3e MM film is een leuke film om naar te kijken....

Het verhaal is wederom in orde en wordt op een vlotte manier gebracht,waardoor de film boeiend blijft om naar te kijken...

Mel Gibson is wederom een prima Max en Tina Turner is ook goed gevonden als Aunty Entity...

De gehele sfeer in dit deel is wederom zeer geslaagd, Bartertown ziet er fraai uit en ook de Thunderdome ziet er goed uit, net zoals de voertuigen die voorbij komen....

De soundtrack is prima gevonden met natuurlijk een geweldig nummer van Tina Turner, maar ik kom toch altijd uit bij een ander nummer als ik aan deze film denk.
YouTube - 2Pac - California Love [HD]

avatar van Ilsa

En dat is niet het ergste, je moet de interceptor's eens zien die ze in deel 4 gaan gebruiken. Om te beginnen kan die auto dan gewoon niet bestaan wegens super modern en het zou ook een Ford moeten voorstellen, ik zie daar eigenlijk een Jaguar of Maserati in met een Batmobile saus erover.

Hetgeen in deel 4 zou moeten rondrijden zijn de oude interceptors of de zelfbouw auto's uit de vorige delen maar aangezien zoveel later dan ook in schroot toestand.
Dat zou pas realistisch(er) zijn.

avatar van pieterTk
Heel jammer dat de eerste twee, heerlijke, delen hierdoor worden opgevolgd. Zeer tegenvallend.

avatar van Spetie
Redelijke afsluiter, maar zeker niet het beste deel.

Ik miste vooral het sterke sfeertje dat deel twee wel had. Inhoudelijk is het allemaal ook wat minder. Er zitten wel enkele goede scènes tussen. Het kooigevecht is bijvoorbeeld erg vermakelijk om te zien.

Gibson doet het niet onaardig, maar ook bij hem lijkt de fut er soms af en toe een beetje uit. Het laatste half uur is dan gelukkig nog wel het best. De sfeer is wat sterker en leuk dat er eindelijk ook wat voertuigen en achtervolgingen opduiken in deze film, die ook nog niet zo slecht zijn.

Niet geweldig, niet heel slecht, net als het eerste deel. Deel twee springt er qua niveau voor mij duidelijk bovenuit. Leuk om deze trilogie ook een keertje te hebben gezien.

avatar van RuudC
Nog wel iets meer campy dan Mad Max 2, maar ik denk toch dat ik deze film mijn voorkeur geef. Mad Max Beyond Thunderdome is misschien minder gewelddadig, maar wel flamboyanter en afwisselender. Een mooi vervolg op een sterke film. De post-apocalyptische sfeer heeft zich zelfs ontwikkeld, al heb ik hier wel het idee, dat George Miller zich wil afzetten van de eerste Mad Max. er is namelijk geen enkele connectie meer.

Op een of andere manier vond ik Mel Gibson vrij onzichtbaar in deze film. Natuurlijk speelt hij de hoofdrol en verzeild hij in leuke confrontaties. Het reilen en zeilen van Bartertown vond ik eigenlijk interessanter. Masterblaster is een geweldig duo, Tina Turner is een (te) lege schreeuwlelijk, maar qua sfeer scoort MM3 goed genoeg. Leuk trouwens dat er ook hier een lange achtervolging in zit waarbij veel slachtoffers vallen. Ik zie veel mensen met het verwijt komen dat deze film softer is. Dat is misschien ook wel, maar wat de hardheid betreft doet deze zeer zeker niet onder voor de eerste Mad Max aflevering. Ik denk dat er teveel aandacht uit gaat naar de oases en dan doet deze prent wat familiefilmachtig aan. Echter, voor postapocalyptisch avontuur zit je gewoon goed met Mad Max 2 en Mad Max Beyond Thunderdome.

avatar van schram101
Dramatische afsluiter van een toch al niet zo beste reeks. Hoewel de tweede film vanwege een dikke climax nog een ruime voldoende scoorde, is de afsluiter (mogen we de film zo noemen met een vierde deel op komst?) wel heel erg slecht. Op vrijwel ieder vlak komt de film te kort.

Waar de sfeer en de ruige locaties juist de sterkste ingredienten van de vorige films waren, laat Mad Max beyond Thunderdome die gedeeltelijk varen en kiest voor een meer woestijnachtig gebied als locatie. Minder desolaat, minder sfeervol en vooral minder interessant. Ook Gibson's character Max krijgt nauwelijks de kans zijn rol glans te geven.

De kinderen in de film zijn ronduit vervelend, zoals eigenlijk de meeste personages in de film. Het einde lijkt de al eerder genoemde climax van zijn voorganger over te willen doen maar slaagt daar jammerlijk niet in. Sterker nog, de achtervolgingsscene in het laatste kwartier (zo'n beetje het eerste Mad Max moment van de film) voelt als een slappe rip-off en is verre van cool.

avatar van dave
Van Road Warrior tot Desert Babysitter, een parcours dat niemand echt wil afleggen, of wel soms?

'Mad Max beyond Thunderdome' is niet bepaald een memorabele afsluiter, noch een waardige opvolger. Er schort teveel aan om hem zoveel eer toe te kennen.

Vooral het feit dat de muziek over het algemeen het best omschreven kan worden als een hoop rampzalige circusherrie kan er bij mij niet in. Dat lied tijdens de openingscredits alleen al. Verschrikkelijk. En het zet al direct de toon voor de rest van het wel zeer middelmatige 'Donderkooi'.

Tina Turner is een miscast. Ik kan gewoon niet bevatten wat er in de makers hun hoofden omging toen ze besloten de Queen of Rock erbij te halen. Het mens kan niet acteren. Misschien hadden ze beter net als bij 'Blaster' een ijzeren doos rond haar gezciht genageld. Hoedanook, ze straalde nul komma nul overtuigingskracht uit. Auntie Entity godbetert, laat me niet lachen.

De kostumering werkt ook tamelijk frequent op de lachspieren. Denk aan die dwaas die een
Aziatisch uitziend hoofd op een stok achter zich heeft bengelen. Om nog maar te zwijgen van
die luidruchtige snotapen, die hun naaktheid enkel met een paar versleten vodden weten
te verbergen.

Verhaaltechnisch gezien een totale ramp. Mad Max films waren altijd al een beetje dunnetjes bezaaid qua verhaal. Enfin, niet dat ik de eerste twee films daarom minder waardeer. Het gaat om sfeervolle omgevingen, over een eenzame strijder die tegen zijn wil met de rug tegen de muur wordt gedrukt en simpelweg geen andere keuze heeft dan zijn vuisten gebald voor zich uit te steken. Dat gegeven is hier ook wel min of meer aanwezig, maar voelt veel minder 'cool' aan.

Het eerste deel is nog aanvaardbaar. Het gevecht in de 'Thunderdome' is natuurlijk het
hoogtepunt. Na het dolle avontuur in het naar varkenstront meurende Bartertown volgt er helaas een hopeloos belachelijk schouwspel. De film vervalt op dit moment in een ridicule Disneyfilm, waarin Gibson plotseling in de rol van een ongeschoren Peter Pan wordt gedouwd en met een meute kwelende snotneuzen op pad trekt.

Ik hou weliswaar van scènes waarin woestijnen een belangrijk onderdeel vormen van de entourage, maar dan liefst zonder een kudde vermoeiende 'Aussies' die de pamper nauwelijks zijn ontgroeid.

Een paar sterretjes voor enkele glimpjes hoop.

2.00 (2.25)

avatar van Insignificance
Mad Max verdwaald, want dit heeft weinig meer te maken met de niets ontziende, gewelddadige wereld waarin hij floreerde. Een andere boeg en dat pakt al meteen verkeerd uit. De spetterende opening die beide voorgangers nog sierde, ontbreekt en het loopt in Bartertown voor geen meter. Daar zit nog wel het beste idee van de film, het gevecht in de kooi, maar dat wordt zo flauwtjes afgerond dat het dit deel nauwelijks nog van een boost weet te voorzien.

En die had het wel nodig na het zien van Tina Turner. Een segment dat hier en daar aanvoelt als een circus, zelfs de muziek hint in die richting. Daarna gaat het pas echt mis. Vanaf de woestijn ontspoort het in een soort gare avonturenfantasy met bloedirritante kinderen en een gek taaltje. Gestript van z'n scherpste randjes komt het die klap niet meer te boven. Wanneer er dan eindelijk op het gaspedaal wordt getrapt, is het vooral too little, too late.

avatar van Marvinleeaday
Na Max 2 had Mel beter kunnen stoppen. Dit was echt niks, film die je op de automatische piloot kan afkijken, maar verder niets. Tina Turner zingt een stuk beter dan dat ze acteert, niet meer doen Tina.

avatar van filmkul
De minste van de drie, maar zeker niet slecht. De aankleding is weer prima. De film is rauw, maar net is minder volwassen als zijn voorgangers. De actie is weer uitstekend, hoewel het eind wel iets langer had mogen duren. Een mindpunt is de dip op twee derde van de film. Tina Turner speelde aardig maar komt niet over als slechterik. Haar nummer We don't need another hero, is een klassieker. 3.5

Ik vind deel 1 en 2 te gek, maar bij deze mis ik toch al die achtervolgingen en die gekke karretjes...

Pover derde deel.

Niet dat de eerste twee nu zo geweldig waren, maar bij het tweede deel waren er toch wat opflakkeringen. En toegegeven, in het begin leek het nog wel een aardige richting op te gaan. Je moet even voorbij Tina Turner kijken, maar het stadje met de "Thunderdome" (mag dan een Mad Max term zijn, voor mij is het heel wat anders) had wel potentie.

Personages zijn over the top karikaturaal maar dat mag wel, vond het vooral minder dat de actiescenes nooit enig niveau halen. Het gevecht in de Thunderdome is bijv. niet om aan te zien. Gibson die constant over z'n tegenstander heenspringt ... niet zo heel slim als die een spies blijkt te hebben, maar mikken is blijkbaar moeilijk. Ook het eindgevecht werd in de tweede film beter gedaan, al is het wel het hoogtepunt van deze film.

Pijnlijk wordt het vooral in het middendeel waar Gibson opgescheept zit met een halve kindertuin. Vervelende scenes die de film en wel érg kinderachtige nasmaak geven. Geen idee wiens idee dat was, misschien al Miller's eerste stuiptrekkingen die later zouden leiden tot Happy Feet?

Vond het geen beste reeks, waarbij enkel het tweede deel een paar goede momenten had. Benieuwd wat ze er anno 2014 van maken.

avatar van tattoobob
Leuke wegkijkert uit de 80s...zeker niet de beste van de drie maar daarom niet minder vermakelijk.
Ben benieuwd of ze überhaubt het niveau kunnen halen met de nieuwe film...en dan vooral kwa gevoel en sfeer.

We wachten af.

avatar van Humphrey
De drie films van Mad Max zijn best genietbaar, flinke portie ruwe kerels met daarbijhorend geweld. Niks ingewikkelds aan, eenvoudig maar (zeer) goede spanning. 3,5*.

avatar van dutchtuga
Grappig om Angry Anderson hierin te zien. Jaren geleden na een concert van Rose Tattoo nog backstage geglipt. Angry Anderson deed zijn naam toen eer aan.

avatar van Alexander1900
De eerste helft was best aardig te noemen, maar daarna ging het bergafwaarts en zat Mel Gibson met de kids opgescheept. Het leek net als of ik naar een Peter Pan aflevering zat te kijken. Saai en kinderachtig. Zonde.

avatar van brabusRUS
bioscoopzaal schreef:

Laat "Mad Max: Fury Road" maar komen.

3.5 sterren

Dit is een bericht uit 2003. Wisten de makers toen al over Fury Road? Of is bioscoopzaal helderziende?

avatar van jacobine_rodijk
brabusRUS schreef:

Fury Road is al sinds 1998 in 'productie,' blijkbaar is ie titel altijd blijven hangen.