Mad Max beyond Thunderdome (1985)

Alternatieve titels: Mad Max 3 | Mad Max in de Donderkooi

Australië
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II) en George Ogilvie
met Mel Gibson, Tina Turner en Bruce Spence

Max (Gibson) wordt beroofd van al zijn bezittingen en kan nog net de stad Bartertown bereiken, die gerund wordt door Aunt Entity (Turner). Hij sluit een deal met Entity en vecht namens haar in de Thunderdome, een kooi waarin gevechten op leven en dood worden gehouden. Entity belazert hem en gooit hem de woestijn in. Met hulp van een groep kinderen die hij bij een oase vindt, gaat Max weer terug naar Bartertown, om met Entity af te rekenen.

Typisch een voorbeeld van te lang doorgaan. Er zitten wel wat aardige stukjes in deze film, maar Mad Max moet geen film zijn waar Gibson een soort kinderoppas is.

Duidelijk de minste.

vic
vond hem erg slecht in vergelijking met de andere twee delen

Eva
Geweldig.

Leuke film!

avatar van as
as
HIJ KOMT,, HIJ KOMT die goede oude Max

We don't need another hero! Deel 4 wordt vast volgepropt met fx, dan wordt het wel een hit.

komt er dan een deel 4

avatar van Macmanus
Dit is de eerste die ik zie van de Mad Max trilogie, beetje onlogisch om hier mee te beginnen, maar hij was op tv en ik bleef hangen.
Een erg leuke film, ik had ooit een stukje van Mad Max 1 gezien en die leek me niet zo leuk, maar 15 minuten gekeken hoor, en was moe, als die weer op tv is zal ik hem zeker kijken.
Maar nu even over de film, hij lijkt een beetje op WaterWorld en Postman of beter gezegd die 2 films lijken op deze film.
Ik vind de types erg leuk, die man met dat kale hoofd is erg eng.
Het verhaal is leuk geen moment saai, lekker spannend, raar is wel dat ze Mad Max niet vermoorden, ze rijden gewoon weg, misschien ook wel goed is eens wat anders

Het acteerwerk is goed, Tina Turner, wat een heks eigenlijk

3.5 sterren misschien word het wel 4 sterren, ik ben nu wel benieuwd naar de andere 2 delen misschien huur is wel een keer

avatar van BoordAppel
Het begin is erg goed, maar daarna zakt ie wat in. Altijd die kutkinderen weer die films verpesten. T einde is dan wel weer vermakelijk.

avatar van Macmanus
De kinderen vallen hier best mee, zoveel zeggen en doen ze trouwens niet.

Mza
Op zich lovenswaardig om bij deze triologie niet in herhaling te vallen. De drie films zijn erg verschillend qua opzet. Maar de richting die voor dit deel is gekozen is toch minder dan de vorige twee. Wel een paar toffe karakters zoals Master-Blaster maar de actie stelde minder voor.

avatar van bioscoopzaal
Nog best een leuke film, en lang niet zo slecht als sommigen wel beweren. Toegegeven, het middelste gedeelte van de film is best vervelend, en Tina Turner acteert als een komkommer (om nog maar te zwijgen over de nummers die ze bijdraagt aan de soundtrack), maar over het algemeen heb ik me niet verveeld. De film moet het in tegenstelling tot zijn voorgangers, nog meer hebben van zijn decors en maffe personages. Op zich geen bezwaar, maar soms had de nadruk wel wat meer op het plot mogen liggen.

Gelukkig wordt Thunderdome naar het einde toe weer helemaal de moeite, zeker als Max eindelijk weer eens een paar wielen onder z'n kont heeft en als vanouds mag scheuren en crashen. Die kar die hij uiteindelijk pikt, deed me trouwens verdacht veel denken aan het Batmobile, maar dan met een koeievelletje erover. Schitterend gewoon.

Laat "Mad Max: Fury Road" maar komen.

3.5 sterren

ik vond dit deel juist het beste

avatar van ThaMovieVoter
Goede film met een leuke rol van Tina Turner!

avatar van 93.9
Deze MadMax haald het bij verre na niet bij deel 1 en 2.
In deze film is compleet geen sprake meer van orginaliteit.
Helaas hebben veel actiefilms daar eigenlijk al vanaf deel 1 last van

Deze film is inderdaad heel anders dan deel één of twee, maar ik ben blij dat ze hem erbij hebben gedaan, omdat in deze film alles wordt uitgelegd, je eens een echte stad (nou ja, van wat daar van over is ) ziet. Kinderen wel een beetje irritant in het begin, met dat gegil, en wat ook vreemd is, is dat met Entity helemaal niet wordt afgerekend, hoewel dat wel de eigenlijke bedoeling was (weer eens wat anders, hé). Hij lijkt niet veel meer op deel 1 en 2, maar deze hoort er echt bij, want zo kun je de drie films zien als: Deel 1, de inleiding, deel 2, het midden (dus vaak ook de meeste actie) en deel 3, het slot, deafsluiting van heel het verhaal. Ook is het postapocalyptische hier het meest aanwezig, de wereld is echt weer terug in de prehistorie. Je moet de delen qua actie niet met elkaar vergelijken, je moet het meer zien als één verhaal. 4*

Ik zie het toch als drie (heel verschillende) verhalen, hoor.

Er is sprake van een vierde deel: Fury Road.
De studiobazen zijn in gesprek met mel Gibson om zijn rol weer te vertolken. Zal hij het niet doen dan zal volgens hen Heath Ledger een goeie opvolger zijn

Dat is toch heel oud nieuws? Stond men niet volledig klaar voor opnamen, maar gooide de oorlog in Irak niet roet in het eten? Ik hoorde dat Gibson toen zijn jezusfilm ging maken en het project in totale impasse is geraakt.

Of weet jij iets nieuws?

Deze film word een reunie tussen Gibson en Miller, als het natuurlijk door gaat
Ik heb gemerkt -via imdb- dat Miller de vorige 3 delen had gemaakt. Maar de kans is groot dat Mel Gibson het niet doet, omdat hij zich meer wilt inwijden voor regiedebuut en wilt zijn acteercarriere achterwege laten.
Misschien moet Gibson als bejaarde spelen, hij voelde zich te oud om in actiefilms te spelen.

Eh..... Wat bedoel je nu eigenlijk?

avatar van xangadix
Met 'regiedebuut' zal hij wel 'regisseren' bedoelen...

Yep.
Ik was ff vergeten dat Mel Gibson 3 films heeft geregiseert ipv 1.

Dan nog zou hij zich niet meer aan zijn debuut hoeven wijden, want dat zou die al achter de rug hebben....

avatar van as
as
Wouter schreef:

Of weet jij iets nieuws?
Je hebt gelijk. Het is nog helemaal niet duidelijk wat er nu gaat gebeuren. Er komen steeds weer berichten dat ie doorgaat. Later worden ze weer net zo hard ontkracht. erg vervelend. Gibson gaat eerst volgen bronnen een andere film maken en dan is er een definitief besluit volgens mij. Maar ja dat kan natuurlijk net zo hard weer ontkracht zijn.

avatar van predator
de minste van de drie Mad Maxen, licht teleurstellend.

avatar van gemaster
Ik snap het lage gemiddelde niet hoor. Erg leuke film die alleen wel een beetje de typische Mad Max sfeer mist. Af en toe werd het zelfs slapstick achtig en dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Toch een erg leuke rol van Turner, dat had ik niet verwacht. Het kooigevecht was ook erg gaaf.

ik vond dit deel het slechtste van de 3 mad max films die er nu zijn. veel aandacht besteed aan het verhaal en niet aan de actie scenes vind ik. heel er jammer 3 stemmen waard. ik hoorde laatst dat ze nu een deel 4 gaan maken maar of dat klopt weet ik niet zo hoorde ik ook dat de titel van deel 4 Mad Max 4 fury road is.

Die stond tijden geleden gepland, maar de Irak-oorlog maakte daar een einde aan. Voorlopig ziet het er nog niet naar uit dat het alsnog door zal gaan, helaas.