Mad Max beyond Thunderdome (1985)

Alternatieve titel: Mad Max in de Donderkooi

2,80

Australiƫ
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II) en George Ogilvie
met Mel Gibson, Tina Turner en Bruce Spence

Max (Gibson) wordt beroofd van al zijn bezittingen en kan nog net de stad Bartertown bereiken, die gerund wordt door Aunt Entity (Turner). Hij sluit een deal met Entity en vecht namens haar in de Thunderdome, een kooi waarin gevechten op leven en dood worden gehouden. Entity belazert hem en gooit hem de woestijn in. Met hulp van een groep kinderen die hij bij een oase vindt, gaat Max weer terug naar Bartertown, om met Entity af te rekenen.

134 BERICHTEN 29 MENINGEN
avatar van niethie
Was na het eerste en tweede deel destijds nogal een tegenvaller, aparte en- vervreemde sfeertje is weer aanwezig maar er gebeurd in mijn herrinering weinig interesants en dat maakt het er niet toegankelijker op.

2,5 sterren

crack1
1 * voor het begin
1* voor het einde
Wat er tussen in gebeurt kon me nauwelijks boeien!

avatar van Zinema
Beetje tegenvallende afsluiter van de beroemde trilogie ondanks de volle zalen toentertijd. Turner voelt misplaatst maar zorgde bijna eigenhandig voor het immense succes vanwege haar wereldhit op de soundtrack. Deze film was o.a. een belangrijke inspiratiebron voor de beroemde clip van 2Pac en Dr.Dre: California Love. De film is helaas niet zo heel goed en soms zelfs een beetje belachelijk. Vermakelijk bij vlagen, maar verder niet al te sterk en absoluut het slechtste deel.

avatar van Donkerwoud
Mad Max onwaardig/

avatar van Ramon K
maar dan opeens als Max bij die kinderen was leek het net of ik naar een soort van Peter Pan film aan het kijken was

Poeh! Dat valt inderdaad niet mee. Volgens mij is er een South Park aflevering die deze scene persifleert, maar die verschilt qua toon niet eens zo veel van de scene die ik daarnet zag. Wel heel erg cheesy.

Opnieuw erg sterk, al is het moeilijk te zeggen welke van de drie nu de beste is. Daarvoor zag ik de eerste twee te lang geleden. Nu zou ik voor de tweede gaan, omdat die qua sfeer vooral het meest is blijven hangen.
Vooral het laatste half uur, waar er in de meest fantastische mobielen achtervolgt wordt is geweldig. Hoe staat het met de plannen voor een vierde deel?

avatar van kleez
Gisteravond was ie op TV! Toch nog even stukje gezien ! Vond de films altijd erg leuk, maar gisteravond vond ik er opeens helemaal niks meer aan!

avatar van Donkerwoud
Ramon K schreef:

Is dat niet de episode dat Bebe en haar gang zo obsessief met de seksuele voorlichting bezig zijn, dat ze een fort bouwen om de geile boys buiten te houden?

avatar van Ramon K
Nee. Ik bedoel die aflevering waarin alle kinderen hun ouders laten arresteren wegens seksueel misbruik.

avatar van Ramon K
Sterker nog: op de commentaartrack van die aflevering noemen de makers van South Park deze film ook nog. Aflevering heet The Wacky Molestation Adventure.

avatar van Chromeo
Wat een verschrikkelijke film zeg.... Abominabel!

avatar van Ramon K
De trilogie valt me enorm tegen. Alleen het tweede deel blijkt de moeite waard te zijn.

avatar van Macmanus
Maar is het wel een persiflage van South Park? Volgens mij waarderen ze deze reeks enorm. Die aflevering lijkt ook heel veel op Children of the Corn trouwens.

korp
Heb me toch erg vermaakt met deze film, hier en daar zijn er wel ontzettend kinderachtige stukken in verwerkt, dat je een beetje een Peter Pan gevoel krijgt (niet in het minst door de vele kindertjes).

Maar ik denk dat mijn waardering vooral komt omdat ik ook niet zo oud was toen ik deze film zag (ongeveer 11 jaar). Alles wat je ziet als kind en kon je toendertijd boeien en waarderen, blijft.

Dit derde deel van de Mad Max trilogie vond ik ook best goed.
Niet in het minst voor de goed gecaste Tina Turner, ik weet nog goed dat ik indertijd toen de film verscheen speciaal ben gaan kijken omdat Tante Tina erin meedeed, en dat was me toen goed bevallen en dat is het nog steeds.
De locaties en decors zijn in deze prent ook beter dan in de vorige, maar het verhaal is dan weer iets minder dan in beide vorige filmen.
Maar al bij al toch een goede prent.
Dat de trilogie nu niet meer zo goed scoort zal wel te maken hebben met de periode waarin ze is gemaakt, heden ten dage zijn de special effects van een heel andere kwaliteit dan toen.
Misschien dat het 4de deel waarover men toch meer een meer spreekt dat kan bewijzen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Werkelijk verschrikkelijk....

Voor mij persoonlijk een goede nominatie voor meest zinloze en mislukte vervolgfilm EN slechtste film die ik gezien heb.
Wat een zootje...

Het plot? Welk plot? Leek nergens op. De film begon aardig, het Thunderdome gevecht vond ik best geinig maar daarna...
Het leek wel een Disneyfilm met al die kinderen en waar zeker deel 2 een serieuze kant kende in een vergane wereld daar leek het in dit 3e deel wel een komedie (of poging tot) met slapstick humor. Echt te slecht. Geen actie, geen spanning, geen verhaal...zelfs Max had een nauwelijks noemenswaardige, boeiende rol. Geen idee waarom Gibson hieraan mee wilde doen. En dan nog de rol van Tina Turner. Ik vind dr als zangeres al weinig bijzonders, maar als actrice....wat een dramatische rol.

Uiteindelijk een erg mislukte trilogie. Deel 1 was erg slecht, deel 2 een stuk beter maar verre van echt goed en deel 3 abominabel slecht en treurig.

Aub nooit een 4e maken...

Ik hoop dat vervolg er nu toch echt van komt. Mijn favoriete trilogie mag nu eindelijk wel eens een vierde deel krijgen. Animatie, blijbaar. Ik vind het wel een spannend idee.

Wouter schreef:

Tja, ik denk dat het vooral moeilijk gaat zijn een Mad Max te zien zonder Mel Gibson...

On topic: dit is echt veruit de minste van de 3 films. Deze was er echt beter niet gekomen. Volledig mad max onwaardig. Erg hangt hier ook een enorm kiddy-sfeertje, waar de eerste 2 delen eigenlijk heel gewelddadig en donker waren...

Net zoals Terminator 3 volledig overboden...

avatar van as
Wouter schreef:
Miller is naar verluidt al aan het scouten voor locaties. Die animatie geruchten leken uit de lucht gegrepen. Ik hoop ook dat het er weer eens snel van mag komen.

Nou!

avatar van TwoM
Slechtste film van de drie :S leek meer op kindertoneel dan op een Mad Max film!
Niet alleen is de film ontzettend saai, het verhaal houdt ook totaal geen steek.

1 voor de moeite

avatar van rokkenjager
Zwaar vermakelijke film. Had het achteraf niet verwacht maar de film doet absoluut niet onder voor de voorgaande delen. Zelfs de wending in het tweede gedeelte naar een ietwat surrealistische, dromerige setting is bevredigend te noemen. En de climax is ronduit fantastisch met wederom zo'n gave achtervolgingsscène. Zeer plezante trilogie die ik gauw zal herzien. 3,5*

avatar van Grunner
"We want thunderdome!"

Blijft een klassieker!

domkey
Meer een musical dan aktiefilm.
Onwaardig als afsluiter!

avatar van Le Professionnel
Helaas een treurige afsluiter dit derde deel deze film haalt niet het niveau van de eerste twee delen.

avatar van Vinokourov
Wisselvallig (zeker qua plot), maar uiteindelijk nog niet eens zo slecht vond ik. De productie zier er goed uit, de sfeer in deze film wil western-achtig overkomen en dat wist bij mij wel aan te slaan. Het duurt helaas alleen effe voordat de gemotoriseerde voertuigen op gang komen. Je zou bijna vergeten dat het daarom draaide in de twee eerdere Mad Max-delen.

avatar van HarmJanStegenga
Het heeft even geduurd voordat ik deze 3e Mad Max opgezet heb, omdat de eerste twee niet echt geweldig waren. Nu toch maar eens gezien; ik had 'm toch in bezit. Net als de eerste twee, ook 2,5* voor dit deel.

Er zitten best leuke stukjes tussen, zo vond ik die scéne in de kooi echt heerlijk. Eén van de hoogtepunten uit de film wat mij betreft. Voor de rest vond ik het regelmatig saai, totaal niet boeiend en was het acteerwerk - behalve van Gibson - ook weer eens onder de maat. Tina Turner bakte er ook niks van.

Het ziet er bij vlagen wel leuk uit, prima kostuums, settings en de sfeer is aardig, maar het verhaaltje is totaal oninteressant en kon me gestolen worden. Redelijk om een keer gezien te hebben, maar niet meer.

avatar van Phantasm
Mij viel dit ook enorm tegen, mooie plaatjes, dat wel, daar is het ook wel mee gezegd. Weinig verhaal.

Zeker de minste van de 3.
Deel I was meesterlijk, Deel II leuk en deel III had zo veel beter gekund.
Hoe dan ook, toch nog 3* omdat er nog genoeg te genieten valt.

avatar van JigSaw_Doll
Nogal een teleursteller, had niet echt de kracht de vorige 2 films hadden. Zwakke afsluiter van een trilogy,
zouw het te maken hebben met de 2de regisseur?