ad
  • 8.109.577 stemmen

Mad Max: Fury Road (2015)

Actie / Avontuur | 120 minuten

Met onder meer: Tom Hardy, Nicholas Hoult en Charlize Theron

Releasedatum: 13 mei 2015

Over Mad Max: Fury Road

"What a Lovely Day."

De film speelt zich af in een grimmig woestijnlandschap waar de mensheid is gebroken en waar bijna iedereen gek is en vecht voor de noodzakelijkheden van het leven. In deze wereld van vuur en bloed zijn twee rebellen op de vlucht die misschien wel de orde zouden kunnen herstellen. Max (Tom Hardy), een man van actie en weinig woorden, tracht gemoedsrust te vinden na het verlies van zijn vrouw en kind in de nasleep van de chaos. Furiosa (Charlize Theron), een vrouw van actie die haar pad naar overleving kan bereiken als ze door de woestijn geraakt terug naar het vaderland uit haar kindertijd.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Basto schreef:

Misschien geven liefhebbers van actiefilms niet zo veel om goede dialogen?

Klopt, maar ik als filmliefhebber, van alle genres weliswaar, verlang ik wel een pak meer van een film dan wat ze hier tonen.

Het ontbreken van een verhaal of het ontbreken van ook maar enige karakteropbouw is voor mij een afknapper.

Een 2 uur durende achtervolging, vol van explosies en niet meer dan dit, neen dit doet het niet voor mij.

Maar goed, voor elke film is wel een geschikte kijker

Maar goed, voor elke film is wel een geschikte kijker

Misschien dat dee video je duidelijk kan maken wat MMFR een meesterwerk maakt.

Action Masterclass: Mad Max: Fury Road - The Rhythm of Chaos - YouTube - m.youtube.com

Of deze Editing an Action Scene - YouTube - m.youtube.com

StijnvanG

Ja ik begrijp het wel allemaal, en datgene dat ze brengen is goed gedaan, maar ik blijf wel op mijn honger wachten op alle andere facetten waar ik mijn scores op baseer.

Deze film is gewoonweg niet voor mij, maar heb dit wel met meerdere films die in de prijzen vallen met de Oscars, en als ik zelf niet voel waarom deze film een meesterwerk is, zal een YouTube filmpje mij dit ook niet kunnen duidelijk maken. Maar goed, leuk voor te zien dat je echt achter deze film staat en dit wil duidelijk maken, moest je zeggen dat je 1917, The Godfather, Once upon a time in America,... barslechte films vind verklaar ik je ook gek

StijnvanG schreef:

U noemt uzelf een filmliefhebber van alle genres en dat ga ik ook zeker niet betwisten maar mag ik u wel 1 advies geven? Probeer om niet alle facetten die u wilt zien in een film te verwachten en als een checklist voor kwaliteit te gebruiken. Zeker in een typische genrefilm als deze is dat een recept voor teleurstelling. Wees wat reëler. U verwacht immers ook niet van een goudvis dat hij een goede waakhond is. Door minder verwachtingen te hebben is de kans op teleurstelling kleiner en is een film als deze misschien zelfs genietbaar voor u. Dus gebruik uw eisenpakket niet bij elke film maar laat u eens wat vaker verrassen.

Lebarron schreef:

Maar ik laat mij ook wel graag verrassen, maar deze film doet het gewoonweg niet voor mij. En er zijn heel wat films zonder (duidelijk) plot die ook hoog scoren bij mij, maar die gewoon zoveel meer tonen. Er moet voor mij altijd iets boven uitsteken, of dat dit nu sterke dialogen zijn, sterk verhaal of sterk geacteerd is, er moet iets zijn die me blijft boeien in een film. En in deze ontbreken alle 3 deze zaken, wat schiet er over? Voor mij niet zoveel....

Heb de eerste films nooit gezien met Mel Gibson, ga ik zeker toch eens doen want heb vernomen dat die toch heel wat verschillen in stijl dan deze?

StijnvanG schreef:

Maar dat zijn toch 3 elementen die vrijwel nooit erbovenuit steken in een actiefilm.

Bij actiefilms draait het om stuntwerk, cameravoering, montage, spanning, vormgeving en originaliteit. Op al deze vlakken excelleert de film. Kreeg ook niet voor niets 10, vooral technische, Oscarnominaties en won er 6! Dus dat he hier met een staaltje uitzonderlijke actiecinema te maken hebt, is evident.

De andere Mad Max delen zijn inderdaad anders dan toon, maar voor verhaal, acteerwerk of dialogen hoef je ze niet te kijken. Dan kun je beter de James Ivory collectie in huis halen.

StijnvanG schreef:

Mijn welgemeende excuses dan. Ik kreeg de indruk uit uw commentaren dat u met een dusdanig flink eisenpakket een film ging bekijken en op een denkbeeldige checklist dan vinkjes zette of hij er aan voldeed. Maar dat was slechts mijn perceptie. De eerste Mad Max is wel behoorlijk anders qua setting en looks. Road Warrior en Beyond The Thunderdome zijn vergelijkbaar met deze qua looks en setting. Echter is het plot wel grotendeels gelijk want de films tonen gewoon een post-apocalyptische barbaarse wereld waarin enkel het recht van de sterkste telt. Daarin is geen ruimte voor de dialoog maar shoot first ask questions later. Het is een kwestie van smaak en daar ga ik dan ook niet met u over twisten.

Basto schreef:

Helemaal mee eens. Elk genre heeft zijn basiscriteria en moet ook enkel daarop beoordeeld worden. Bij een Jane Austenverfilming klaagt ook niemand over het gebrek aan actie en achtervolgingen.

Basto schreef:

Akkoord met uw uitleg, maar juist door het ontbreken van de storyline en ik mij niet kon inleven in de personages, daardoor ontbrak voor mij ook de spanning ( met de nadruk op voor mij, aangezien dit puur mijn persoonlijke mening is)

Door het ontbreken van enige spanning daardoor kon de film mij niet blijven boeien of niet boeien in het algemeen. Het interesseerde mij niet zoveel wat er met de personages gebeurde ... Hadden ze maar meer werk gestoken in karakterontwikkeling en de verhaallijn dan had deze film zeker hoger gescoord in mijn bescheiden mening

En die 3 elementen die ik verwacht van een film waren maar een voorbeeld natuurlijk, het is het totale plaatje/gevoel die een film mij geeft.

Bijvoorbeeld, heb vorige week voor de 73773ste keer Die Hard 1 gezien, en ja je kan deze films niet met elkaar vergelijken maar als genre actiefilm blijf ik hier 1000 x meer van genieten dan deze Mad Max ( en is nu niet dat je hier acteerprestaties ziet van de bovenste plank of sterke dialogen krijgt), maar Die Hard weet bijvoorbeeld wel te boeien van begin tot einde.

Wil hier gewoon maar mee bedoelen/aantonen dat je bij het bekijken van Mad Max Fury Road wel onmiddellijk opmerkt dat je hier iets speciaals te zien krijgt, maar of ik hier nu gelukkig van word is weer een ander verhaal...

StijnvanG schreef:

Misschien kunt u beter eerst de eerdere delen kijken en daarna deze nogmaals een kans geven. Misschien dat dit helpt om hem te waarderen? Fury Road is meer van hetzelfde maar nog groter en nog spectaculairder.

StijnvanG schreef:

Grappig, juist ‘het verhaal’ maakt voor mij de herzieningswaarde laag. Als het daarom draait en je weet hoe het afloopt, is de lol er wel af. Heb MMFR in 4 jaar nu ook al vaker gekeken dan Die Hard in 34 jaar. Goede film hoor (geef m ook 5*), maar om nu weer door een uur opbouw te moeten zitten voordat de actie begint, vind ik zonde van mijn tijd.

Wat dat betreft levert NMFR mij vanaf de eerste minuut een adrenaline rush. En ze willen beide ontsnappen van de bad guys. De een in de woestijn, de ander in een flatgebouw. En of de bag guys nu geld of waardevolle moedermelk willen hebben, maakt mij ook weinig verschil. Wat dat betreft is het verhaal in hoofdlijnen hetzelfde.

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Ik begrijp echt niet hoe deze onzin zulke hoge score kan krijgen.

En dat geldt voor alle films in deze reeks.

Deel 1 heeft een beetje meer inhoud en vind ik dus iets beter

avatar van Nachtkijker0600

Nachtkijker0600

Wat een KNALLER, heerlijke actie mooie beelden indrukwekkende camerawerk prachtig acteerwerk ik ben verkocht heerlijk!!!!!

Heeft iemand een alternatief voor deze film??? Zie graag een mailtje tegemoet [email protected]

avatar van grandpa

grandpa

Gisteravond voor de 3e x gekeken. Weer een halve punt eraf. Met de jaren wordt die slechter en slechter.

Wat een onzinnig verhaal, echt.

avatar van SilverGun

SilverGun

Dan zou ik hem zeker nog een vierde en een vijfde keer gaan kijken. Je komt vast nog wel op 0,5 sterren uit!

grandpa schreef:

Wat een onzinnig verhaal, echt.

Ja, het draait hier ook echt om het verhaal... je kunt net zo goed klagen over het gebrek aan romantiek.... Maar goed, het is ook geen film voor opa’s.

avatar van grandpa

grandpa

Basto schreef:

Oh ok, dat verklaard gelukkig een hoop....