Mad Max: Fury Road (2015)

3,53

Australiƫ / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II)
met Tom Hardy, Nicholas Hoult en Charlize Theron

De film speelt zich af in een grimmig woestijnlandschap waar de mensheid is gebroken en waar bijna iedereen gek is en vecht voor de noodzakelijkheden van het leven. In deze wereld van vuur en bloed zijn twee rebellen op de vlucht die misschien wel de orde zouden kunnen herstellen. Max (Tom Hardy), een man van actie en weinig woorden, tracht gemoedsrust te vinden na het verlies van zijn vrouw en kind in de nasleep van de chaos. Furiosa (Charlize Theron), een vrouw van actie die haar pad naar overleving kan bereiken als ze door de woestijn geraakt terug naar het vaderland uit haar kindertijd.

978 BERICHTEN 131 MENINGEN
avatar van horizons
Brochure van nieuw Zeeland beduidend beter dan die van Namibië.

avatar van Basto
horizons schreef:
Brochure van nieuw Zeeland beduidend beter dan die van Namibië.

Dan ben jij nog nooit in Namibië geweest. Is daar minstens zou mooi kan ik uit ervaring zeggen. Misschien nog wel mooier.

Maar on topic: Iemand al de chrome editie gezien die deze week in Kino in Rotterdam draait? Ik ga zelf woensdag avond kijken.

avatar van zombie
Basto schreef:

Ja, ik zag hem vorige week in Kino en heb me wederom erg goed vermaakt. Maar volgens mij kun je de film op WC papier projecteren en dan ziet hij er nog steeds geweldig uit. Ik heb nu de 2D, 3D en Chrome editie in de bios gezien, maar vind het moeilijk om mijn voorkeur voor een bepaalde versie uit te spreken.

avatar van Basto
Ik vond de chrome edition toch wat tegenvallen. Het zag er vaak wel mooi expressionistisch uit, maar ik had toch op een wat spannender, meer metalic/chrome look gehoopt. Nu was het gewoon een zwartwit versie. Daar had meer mee gekund.

Doe mij voortaan maar de 2d kleurenversie.

TMP
Visueel sterk, aardige actiescènes en ook qua kleurgebruik zeer behoorlijk. Inhoudelijk valt het zwaar tegen. De eerdere Mad Max films heb ik niet gezien, dus misschien heb ik daarin nog iets gemist. Het verhaal van deze film stelt echter bedroevend weinig voor en de uitwerking van de personages en de dialogen houden ook niet over. Kortom, los van het visuele aspect valt het tegen.

avatar van Duke Nukem
TMP schreef:

De eerste twee Mad Max films met Mel Gibson vind ik veel sterker dan deze film, dus als je de kans ziet om ze te bekijken zou ik dat zeker eens doen. De derde met Gibson ligt meer in de lijn van deze film, en die vond ik dan ook een stuk minder.

avatar van Aapje81
Vooraf was ik hier erg benieuwd naar. Deze vierde Mad Max film werd gemaakt door de originele regisseur en Tom Hardy leek mij een meer dan waardige opvolger van Mel Gibson. Na het zien van de film ben ik onder de indruk maar niet om de redenen die ik vooraf had verwacht.

De eerste tien minuten vond ik niet bijzonder en werkte me eerlijk gezegd nogal op mijn zenuwen. Als de reis over Fury Road wordt ingezet stijgt het niveau van de film aanzienlijk. Het tempo is ontzettend hoog en de actiescènes zijn fenomenaal en zelfs kunstzinnig te noemen. De kracht van de film zit hem dan ook in het lange middenstuk wat gelukkig ook het grootste deel van de film is.

Verder viel Charlize Theron nog in positieve zin op. Welke rol zij ook op zich neemt haar niveau is altijd hoog.

Kritiekpunten vond ik dat de sfeer van met name de eerste twee Mad Max films nergens wordt gehaald. De spanning en dreiging die de eerste twee films wel hadden was hier nogal afwezig. Fury Road is meer een kermis dan een dreigende film.

Verder vond ik Tom Hardy minder goed dan Mel Gibson. Hardy is een geweldig acteur maar zijn rol hier was in mijn beleving minder goed uitgewerkt. Fysiek is hij als altijd overtuigend maar hij mist de cynische en zwartgallige uitstraling die Gibson wel had.

Concluderend is dit een waardige vierde Mad Max film met fantastische actiescènes en een ontzettend hoog tempo. Helaas kon de sfeer niet tippen aan de voorgaande delen. Maar vooruit je kunt niet alles hebben.

Goed.

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/SF/thriller film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Goed camerabeweging...
3D niet gezien, maar het is niet moeite waard
te kopen...

avatar van johan_sb2
Herzien. Nog maar halfje eraf. Vond nu zelfs de actie maar matig. Vaak mist het een totaal gevoel aan snelheid.
Het verhaal was al een drama. Wat er overblijft zijn een paar mooie plaatjes

avatar van Left4Dead
johan_sb2 schreef:
Het verhaal was al een drama. Wat er overblijft zijn een paar mooie plaatjes

En ik eerst maar denken dit moet Zwolle84 zijn, maar het plaatje heeft een tweelingzus.

avatar van voskat
Aapje81 schreef:

Nou, dat cynische is er wel, maar deze Max hier is een gebroken man.
Van hem hoef je voorlopig geen stoere one-liners te verwachten.

avatar van voskat
flaphead schreef:
Als actiefilm lijkt het me dus erg geslaagd. Aan het verhaal moet je niet denken. Niet alleen flinterdun en puur een kapstok voor de (visuele) actie

Dit kritiekpunt blijft maar terugkomen (ook al reageer nou op iets van een jaar geleden).

Het verhaal zit in de actie verwerkt. Deze film staat niet om de zoveel minuten stil om het allemaal uit te leggen aan de kijker. Je wordt gelijk in deze wereld gegooid en aan de hand van aanwijzingen (zowel visueel als verbaal, maar meestal met meer poëzie dan proza) bouwt zich een vrij uitgebreid epos op.

Fury Road is puur Shakespeare.

avatar van tbouwh
Pathé doet de Black & Chrome editie op ma 18-9

avatar van Halcyon

Gisteren herzien. Was me gedurende de hele film aan het afvragen wat er zou gebeuren als Max Rockatansky eigenlijk Sammy Belmondo zou heten... Iedereen zou dat eens moeten doen, het maakt de film op slag een stukje beter.

avatar van max cady

Halcyon schreef:

Uh.. I don't get it ..

avatar van rep_robert
Ik zit in dubio. Heb de Black&Chrome edition in mijn blu-ray setje zitten. Maar heb eigenlijk zin om gewoon de film even in volle kleur aan te knallen. Maar heb niet voor niets de b&c editie. Ah fuck it, ga die gewoon kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
rep_robert schreef:

Gewoon proberen. Heb de film zelf een tijd terug nog op bluray gekeken, in kleur. Zou de b&c versie ook eens willen zien, maar heb 'm niet. Vermoed dat het best een toffe kijkervaring is.

avatar van rep_robert
Vind het zwart/wit hier wel een toevoeging op veel vlakken. Het past goed bij het desolate Mad Max sfeertje met die wijde shots in de woestijn.

Daarnaast zorgt het er ook voor dat cgi er minder snel nep uitziet. Sommige shots werken ook gewoon beter in zwart wit.
En als je de epische zandstorm vergelijkt, dan ziet dit er

In mijn ogen veel mooier uit dan dit:

Verder de film zelf. Hij blijft indrukwekkend. Ik houd totaal niet van autoachtervolgingen in film, het is altijd hetzelfde riedeltje. Maar in Fury Road is het lekker bombastisch met de gekke typetjes en het bombastische drum geroffel icm de electrische gitaar. Ik vind het ook wel lekker als die bad guys lekker dramatisch geïntroduceerd worden waardoor ze nog meer imponeren. Je wordt echt heerlijk in de actie meegezogen, ook al krijg je in het begin een andere indruk door de film noir achtige voice over.

Maar ook in deze film is bijna 2 uur aan alleen maar auto gedoe mij iets teveel van het goede. Had liever nog meer Citadel (achtige plekken) willen zien. Gewoon iets meer van die post Apocalyptische samenleving. Dat is het enige dat me weerhoudt van een hoger cijfer.