Mad Max: Fury Road (2015)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II)
met Tom Hardy, Nicholas Hoult en Charlize Theron

De film speelt zich af in een grimmig woestijnlandschap waar de mensheid is gebroken en waar bijna iedereen gek is en vecht voor de noodzakelijkheden van het leven. In deze wereld van vuur en bloed zijn twee rebellen op de vlucht die misschien wel de orde zouden kunnen herstellen. Max (Tom Hardy), een man van actie en weinig woorden, tracht gemoedsrust te vinden na het verlies van zijn vrouw en kind in de nasleep van de chaos. Furiosa (Charlize Theron), een vrouw van actie die haar pad naar overleving kan bereiken als ze door de woestijn geraakt terug naar het vaderland uit haar kindertijd.

Ik vond ‘m ook erg tegengevallen, gelet op de zeer hoge waarderingen van de critici (een gemiddelde van 90 op Metacritic!). De hele film biedt louter bizarre en over-the-top-actie en -spektakel en ik begrijp dat dat ook de fun ervan is, dat wil zeggen: ik begrijp dat 12-jarige jongens er helemaal van uit hun dak gaan maar ik weet niet goed wat ik als volwassene ermee aan moet. Dat heb ik trouwens ook met al die superheldenfilms als Avengers: als 10- of hooguit 12-jarige las je de superheldenstrips maar daarna kwam je toch in een nieuwe fase in je leven. Misschien kan ik het kind in mezelf niet meer ontdekken, maar aan mij zijn dit soort films niet besteed.

avatar van Basto
De filosoof schreef:

Misschien dat deze analyse wat begrip bij je kweekt. Het is natuurlijk een waanzinnig stukje audio visueel vakmanschap. Kijk m volgende keer gewoon met het geluid uit en geniet van het ritme van de beeldmontage. Want daarin ligt de ware filmkunst verscholen. Niet in het vertellen van een verhaal.

Mad Max: Fury Road – Trailers From Hell - trailersfromhell.com

avatar van Warning
Een krankzinnige achtbaanrit, een kermis op wielen. Visueel sterk, qua kleurgebruik zeer behoorlijk. De actiescènes zijn fenomenaal en soms zelfs kunstzinnig te noemen. Absurd.

Basto schreef:

Mad Max: Fury Road – Trailers From Hell - trailersfromhell.com

Het ziet er zeker mooi uit en het zal zeker heel goed gedaan (stunts) en gemaakt (CGI) zijn, maar inhoudelijk is het toch te veel een monstertruckfestival en niet mijn ding.

avatar van Basto
De kracht van de film ligt ook zonder twijfel niet in de inhoud, maar in de vorm.

avatar van Shadowed
best leuk.

Vierde Mad Max is natuurlijk het mooist gemaakt van de reeks, maar ik blijf The Road Warrior toch beter vinden. De kostuums, landschappen, wagens en acteerwerk waren weer in orde. Maar je miste toch wel iets, en dat was de snelheid.

De karakters waren allemaal weer lekker gek en dat was te merken. Ook was te merken dat ze veel plezier hadden in hun rol, vooral Hoult overtref zichzelf als de gekke Nux. Hardy is een leuke vervanger voor Gibson die natuurlijk te oud geworden was voor zijn rol.

Samengevat, de film was zeer vermakelijk en de actie was spectaculair, maar het Mad Max gevoel is er niet helemaal en het verhaal stelt ook niet erg veel voor.

Mensen die zeggen dat het slechts over the top actie is: Nope.ook,maar niet alleen.
Het is ook een zeer sterke postapocalyptische wereld en characters die worden neer gezet.daar nog gruwelijke actie bij. Iedereen die deze film minder dan 4*heeft geeft is wat mij betreft geestelijk gehandicapt.
Een van de weinige instant classics van de afgelopen jaren.een pareltje in de berg stront van de hedendaagse filmindustrie.

daanb87 schreef:

tjah, dit zegt meer over jouw geestelijke toestand, dan die van onze..

avatar van Nicholas
Ik voelde me wel steeds meer geestelijk gehandicapt naarmate de film vorderde.

avatar van Left4Dead
daanb87 schreef:

Pfffff.. dat gaat gelukkig dus niet over mij!
Want zulke uitspraken raken mij altijd erg diep.

avatar van JacoBaco
Ik zit gelukkig ook in de safezone! En mijn self-esteem is hierdoor flink gestegen!

avatar van mikey
Ik ben zuiver van geest.

avatar van Flipman
Ook ik. Maar dergelijke uitspraken gaan dus helemaal nergens over, of ik nou zogenaamd bij de mensen met 'smaak' of in dit geval 'gezond verstand' behoor of niet. Begin dit jaar werden mensen die evenals ik zelf grote onvoldoendes gaven aan The Dark Knight Rises ook al weggezet als inferieur.
thriller97 schreef:
Sorry, maar zijn mensen nou echt serieus bezig wanneer ze voor deze film (of de voorgangers) een 0,5 of een 1 geven?! Als dat zo is dan heb je een behoorlijk gebrek aan film kennis/smaak.

Ik hou persoonlijk totaal niet van superhelden films, maar de Batman trilogy behoort toch overduidelijk wel tot de betere films van de laatste jaren.
Mad Max: Fury Road heeft mij gegrepen. Die andere Tom Hardy film niet omdat ik 'm oversentimenteel vind en het qua plot een regelrechte gatenkaas is. Niemand gaat mij vertellen hoe hoog of laag ik wel of niet mag stemmen omdat het merendeel het niet met me eens is. Ik ga ook geen hogere waardering geven omdat de effecten 'overduidelijk van topkwaliteit' zijn en een 1 daardoor 'niet serieus te nemen' is.

Maar goed, terug naar deze film. Ik werd geboeid door de personages en de audiovisuele achtbaanrit. Best bijzonder dat ik me niet ga vervelen door non-stop actie. Bovendien latere analyses mijn respect naar een hoger niveau getild en ga ik zeer binnenkort de Black & Chrome Edition bekijken. Daarna ga ik uitgebreid mijn duit in het zakje doen.

avatar van panax
visueel spektakel
prima in orde !!

avatar van Aazhyd
Borderlands on wheels is wel een redelijk goede omschrijving. Ik zag in ieder geval veel (visuele) overeenkomsten.

avatar van k.grubs
Een soort kinderfilm voor volwassenen zoals Hollywood ze zoveel maakt, Maar in dat genre de moeite waard, alleen al vanwege Mevrouw Theron die een bijzonder aantrekkelijke heldin neerzet.

Het is allemaal mooi gemaakt maar kan wat mij betreft niet tippen aan de eerste twee Mad Max films. Die waren toch echt spannender. Deze Fury Road vind ik ook wat langdradig en het mist een beetje inhoud. Niet dat die oude Mad Max films nou zo diepgaand waren, maar ze hadden genoeg verhaal om te blijven boeien.

avatar van Daan258
Mad Max Fury Road.
De vorige delen heb ik niet gezien dus dit was mijn eerste kennismaking met de Mad Max films.
Ik had de film al een behoorlijk tijd liggen maar nooit echt zin gehad om het te kijken vanwege de heel erg verschillende meningen over de film. Bijna 2 uur lang achtervolgingen en explosies. Geen idee of dit mij zou weten te vermaken. Ik moet zeggen dat ik na het kijken van de film nergens het saai vond worden.
Toch vind ik de film wel heel erg overgewaardeerd. Ja, visueel is het echt prachtig maar het verhaal is nul en de actie had zeker wat rauwer gemogen. Daarnaast wel een mooie cast maar al met al kan ik er niet meer dan een 3,0* voor geven.

avatar van joeygamer2
Gisteren voor de 2de keer gezien en deze film blijft nog steeds een van mijn favoriete films! Heerlijk vermakelijke actie en een goed einde! Hopelijk komt hier nog een vervolg op die net zo goed, of nog nog beter is.

avatar van Bélon
Dit is dus een aktiefilm. Verhaal is prima minimalistisch en staat in dienst van de aktie.

Doe er nog maar zo ééntje en zo te zien worden mijn gebeden verhoord: Mad Max: The Wasteland - IMDb

avatar van Forrest001
daanb87 Het is ook een zeer sterke postapocalyptische wereld
Dat viel mij dus tegen. Heel veel zand en rotsen. Ook wel woestijn genoemd. De vehikels waren aardig bedacht, hoewel de vormgevers blijkbaar alle kanten op mochten fantaseren. Het verhaal(tje) deed me wat denken aan Waterworld, ook zo'n zoektocht naar een bewoonbaar stukje aarde met ruwe-bolster-blanke-pitkarakters en met een megalomane dictator.

Drie *** voor de geweldige actie, cameravoering en CGI.

avatar van Alathir
Wat een ritje zeg, wooohooo of moet ik zeggen jihaaaaa. Heerlijk gewoon, speakers op luid, bassen loeiend, gierende banden en gaan met die banaan. Dit had ik echt niet verwacht. De oude films zijn er in de verste verte niet tegen opgewassen. Van zeer saai gedrochten maakt George Miller hier gewoon een topper in het actiegenre.

Meestal ben ik niet zo voor van die kleurenfilters maar hier draagt het uitstekend bij tot de sfeer van de woeste wastelands. Qua verhaal is het weinig speciaal natuurlijk maar het is voldoende om geboeid te blijven. Onderlinge relatie tussen Furiosa en Max is ook wel de moeite. Waar dat heen gaat zie je in de film.
Dus zelfs al vind je de oude films maar niks, kijk deze toch maar eens. Echt vet! Ik neig bijna naar 4.5*.