Aliens (1986)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 154 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Sigourney Weaver, Carrie Henn en Michael Biehn

Na 57 jaar hyperslaap wordt Ripley toevallig opgepikt door een ruimteschip. Ze krijgt tijd om zich te ontspannen en hoopt dat de nachtmerrie met het levensgevaarlijke buitenaardse monster eindelijk voorbij is. Helaas heeft een kolonie terraformers op de planeet LV-426 het ruimteschip ontdekt waar de Alien vandaan kwam. Een paar weken na Ripley's terugkeer verliest het controlecentrum het contact met LV-426. Ripley besluit om samen met een elite-commandogroep naar LV-426 te gaan om te kijken of ze de kolonisten kunnen helpen. Maar bij aankomst op de planeet blijkt dat de kolonie helemaal verlaten is. Of toch niet?

• vrijdag om 22:15 uur op TV (SBS9)
  • nummer 139 in de top 250

avatar van otherfool
Nog zoveel beter dan het toch al niet beroerde eerste deel. Mooi opgebouwd, spannend, sfeervol, prachtig vorm gegeven, een topper in alles. Henriksen steelt de show in de (voor mij) beste Alien film.

4,5*.

Ziet er best aardig uit voor een film uit '86. Ik heb de Alien reeks nog nooit gezien en dit was mijn eerste, maar vond het wel aardig overeenkomen met predator. Vooral erg spannend. Beetje vervelend dat dat kleine kind de hele tijd meegezeuld moest worden(ja ja dat zorgt voor extra spanning)

die lift scène is idd erg grappig

avatar van Knisper
Jammer jammer jammers, Alien was zo goed en dan vooral door de sfeer en de spanning. De spanning is in dit deel echter ver te zoeken. Waar ze in deel 1 nog op zoek moesten naar de aliens, liggen ze hier voor het oprapen. Het is gewoon net zo'n computerspelletje, waar je in een kamer wordt losgelaten en maar zo veel mogelijk in het rond moet schieten. Verder hangt de films van cliches aan elkaar, komen de personages geforceerd en ongeloofwaardig over.

Carrie Henn zet echter een goede acteerprestatie neer.

Al met al komt ik niet voorbij de 2 sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
James Cameron moet gedacht hebben na Alien met als tagline "In space no one can hear you scream"; Oh nee, dat zullen we nog wel eens zien dan! Besloot het geheel anders te doen en ging voor een groots opgezet lawaaierige en spectaculaire actiefilm. Wekte deel 1 het idee dat de alien een intelligente killer was in dit deel zijn de aliens een bende losgeslagen, lompe horken. Gelukkig is hun menselijke evenknie van hetzelfde bedenkelijke intelligentie niveau. Ook de muziek is veel theatraler, minder onheilspellend vooral ook erg bombastisch en nadrukkelijk aanwezig.

Maar... ik vind deze film wel erg leuk hoor! Nu heb ik ook wel een zwak voor spectakel en pyrotechnische effecten en daar heeft deze film er dan ook meer dan genoeg van. Ander pluspunt is dat ondanks de lange speelduur van 2,5 uur hij geen seconde verveelt, de spanning blijft erin, het tempo is lekker en er is genoeg interessants te zien (de effects zijn voor 1986 erg mooi gedaan) en de film kent zeker zijn hoogtepunten (de alienqueen en de alien in het riool ) om maar eens eens wat te noemen.
Blijft ondanks dat het allemaal een flink stuk banaler is dan Alien meer dan uitstekend vermaak. Die 4 sterren blijven dan ook gewoon stralen.

avatar van sinterklaas
Ik heb deze eens een dag voor hemelvaart in 2001 gezien. Nu 6 jaar later opnieuw. Het is een aardig vervolg op 1 maar niet beter. Het is hier en daar erg remoerig. Maargoed hij is soms erg leuk en ook erg spannend(vooral het eind). Het leukse vond ik natuurlijk dat dat kleine meisje slimmer was dan al die lawaaierige mariniers . het einde kon ik me ook nog goed herinneren van vroeger vooral dat stukje dat hendriksen in tweeen word gerukt door die queen en toch nog leeft, het was ook een robot.

Toch nog leuk om na 6 jaar terug tezien. Nu moet ik Alien 3 en 4 nog kopen en mijn Alien colectie is alvast compleet.

avatar van italian
Als er een film bestaat die de eer krijgt de naam 'actiemeesterwerk' te dragen, dan is Aliens het wel

De cast stelt zeker niet teleur en hoewel ze niet allemaal altijd natuurlijk overkomen of hun tekst geforceerd mogen zeggen, zijn ze allemaal goed gecast in hun rol.
Cameron schotelt ons zelfs een, letterlijk, legertje groteske,stoere stereotypen voor. Elk afzonderlijk ultravermakelijk en karikaturaal voorgesteld, waarbij Paxton met zijn plat accent de cinysche opmerkingen mag geven en de rest lekker meeschiet en meescheld. Meer clichè en fout kon het eigenlijk niet, maar het past bij het totaal plaatje, dus valt daar niet veel over aan te merken. Integendeel, dat verhoogt zelf het kijkgenot !

Weaver moet zich weer eens een weg banen door dit typisch Cameroniaans mannenwereldje, een opdracht die nog zwaar bemoeilijkt wordt door de aliens.
Zelf zien die er minder verzorgd uit dan in het eerste deel, maar worden maar amper volledig in beeld gebracht, zodat het niet echt opvalt en het mysterie rond deze beestjes nog aardig verhuld wordt.
Wat me wel opvalt en deels tegenvalt is het feit dat de Ripley uit Alien en de Ripley uit Aliens nogal verschillend zijn : in Alien wordt het haar wel verweten weinig vrouwelijkeheid te hebben en houdt ze het hoofd enigszins koel, terwijl in Aliens haar moederinstincten toont en met Hicks zit te flirten. Niet echt een minpunt, maar ze mochten consequenter zijn.

Het is veel, het is origineel, en het is nonstop.... jawel, het is de fantastische actie .
Die wordt uitstekend opgebouwd en vanaf de eerste alien-aanval is het smullen geblazen. Er wordt veel geschoten, er ontploft veel, aliens worden constant gedood en de bemanning heeft ook geen schijn van kans om te overleven .
Cameron heeft het groots aangepakt, waar hij gelukkig goed in is, met grotere decors en een verhaal dat meer mensen beïnvloedt, maar is er toch in geslaagd het beklemmend sfeertje uit de eerste film te behouden en dat resulteert in een geweldige mix tussen thriller en actie. Daardoor blijft de film onderhoudend en zijn er maar weinig films de laatste 20 jaar in geslaagd om het beter te doen.
En dan maakt het voor mij weinig uit of het script plotgaten bevat of de special effects af en toe gedateerd zijn want je krijgt haast geen tijd om daarover te vallen.

Echt zo'n film om in de cinema of met een deftige geluidsinstallatie te zien.

4,5 en zelfs kans op verhoging !

avatar van thunderball
Beide delen zijn niet echt met elkaar te vergelijken:

de eerste is een langzaam aan steeds meer nagelbijtende pure horrorfilm, de tweede is daar en tegen een "alle remmen los" actie/sf spektakel met horror/thriller ellementen.

Moeilijk met elkaar te vergelijken, maar elk op hun gebied erg geslaagd. Zeker een vd meest geslaagde sequels.

De rol van Paxton vind ik trouwens hilarisch!

Net als deel 1 geef ik deze 4,5 ster!

Na mijn mening de beste Science Fiction / Horror film ooit gemaakt. Het verhaal is boeiend en zeer spannend en de actie is schitterend. Normaal zijn vervolg films minder maar deze vind ik beter dan het eerste deel. Uitstekend acteerwerk van Sigourney Weaver en een leuke (zorgt voor het grappige element in de film) bijrol van Bill Paxton. Qua special effects kan deze film best nog mee met deze tijd terwijl hij toch al ruim 20 jaar oud is.

avatar van HarmJanStegenga
Naar het meesterwerk Alien heb ik deze eindelijk ook eens uit de kast gehaald, want hij stond er al een behoorlijk tijdje. Aliens blijkt toch een beetje tegen te vallen en is lang niet zo goed als het eerste deel naar mijn mening. Desondanks was deze ook zeker wel te pruimen.

Een grote fan van Sigourney Weaver zal ik nooit worden. Ook in dit deel loopt ze weer rond met haar hippe oma-kapsel. Maar, toch zet ze een goede prestatie neer net zoals in het eerste deel. Het kleine meisje gespeeld door Carrie Henn zie ik overigens niet tot een toegevoegde waarde, sterker nog: ze weet een aantal momenten aardig te verstieren in de film. Slecht acteerwerk van haar zijde en een aantal erg ongeloofwaardige momenten. Dat ze Weaver op het eind ''mama'' noemt zag je natuurlijk al van mijlenver aankomen. Weaver lijkt ook totaal geen moeite te hebben met de 57 jaren verschil. Vreemd genoeg is ze direct aangepast in de jaren verder gevorderde wereld. Verder bevat de film ook veel minder spanning en intensiteit dan het eerste deel.

De aliens, die in dit tweede deel met veel meer man en macht zijn zorgen voor een waar spektakel. De actie is dan ook een groot pluspunt in deze film. Het camerawerk tijdens de gevechten is prima in orde en de gevechten zijn toch wel spannend. In cinematografish opzicht is deze film ook weer prima in orde wat mij betreft. Er is een leuk soldatengroepje neergezet die opzich allemaal goed hun best doen. Heb me overigens wel een paar keer geërgerd aan die Vasquez, dat manwijf. Bill Paxton is daarintegen goed bezig en weet ook een paar keer goed de humor er in te houden.

Aliens verdiend zeker een voldoende ondanks dat ik er meer van had verwacht. Nou jah, jammer dan. Het kan niet altijd meevallen natuurlijk. Op naar het derde deel van regisseur Fincher!

avatar van Goldenskull
Het vervolg op de zeer beklemmende film Alien vond ik toch een stuk minder. Ook al houd ik wel van actie, viel hij me iets tegen. Ik vond de geluidseffecten van de schietende wapens erg matig klinken en hierboven genoemde 'nadeeltje' door JacoBaco, viel bij mij ook niet in goede aarde. Erg jammer dat ze dat gedaan hebben. Daarentegen zijn de Aliens weer van hoogstaand 'creepy' niveau (stukken beter dan tegenwoordige aliens, bv de film Signs). Al met al een redelijk vervolg wat 3* krijgt.

avatar van maerk
Origineel en retespannend vervolg op Ridley Scott's klassieker.

Het is James Cameron gelukt een goede sequel te maken zonder te veel onzinnigheden in de film te stoppen. De decors zijn weer erg mooi (in Alien waren ze toch iets mooier), en er is weer veel chaos als de Aliens opduiken. Aliens komt (net als Alien) traag op gang, maar als er eenmaal vaart inzit dat is t een erg stoere actiefilm. Vooral de scene waar alles verlaten blijkt te zijn is retespannend! Ook zijn de special effects erg mooi. De aanwezigheid van Michael Biehn bevalt me erg goed, Bill Paxton was te overdreven.

Erg stoere film, alleen mist hij toch een klein beetje de beklemmende sfeer die Alien had. Het eindgevecht met de koningin was ook niet erg denderend.

4*, een erg spannende film maar hij kan niet tippen aan Alien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sterk vervolg op de klassieker die het meer van de SE moet hebben dan van de onderhuidse spanning die deel een ons bracht. Goed.

avatar van Niveath
Geweldig vervolg van een ijzersterk eerste deel.

Deze is wat trager van opbouw maar dat bevalt me wel, enige minpunt vind ik de slowmotionbeelden die af en toe toegepast worden.

Verder zat de schrik er soms weer goed in 4.0*

avatar van lykathea
Beduidend beter dan het eerste deel, ook omdat het wachten totdat je eindelijk die Aliens te zien krijgt (dit keer duurt dit zelfs nóg langer dan het eerste deel, de nachtmerrie daargelaten) het begin juist toch wist te boeien.

Het feit alleen al dat Ripley zo lang heeft gerust wekt vragen en interesse op.

De vaart zit er veel beter in, en alhoewel de mooie stille shots van deel 1 (die de film zo'n huiveringwekkend ijzig gevoel gaven) compleet weg zijn gelaten, is het vervangen door iets wat eigenlijk nog beter werkt. Aktie.

En afgezien van dat schreeuwerig kind (die tevens wel weer bijzondere momenten opleverden met Ripley) kan ik hier weinig verkeerds aan opmerken.

Een uitzonderlijk vervolg.

avatar van Koert
Omdat ik me de films nog nauwelijks kan herinneren ben ik alle Alien films maar eens gaan herkijken. Zonde dat ik dat niet eerder heb gedaan, want wat een prachtige films zijn deel 1 en 2.

Aliens vind ik persoonlijk net ietsje minder dan het eerste deel. Die vond ik wat meer sfeer en een echt episch sc-fi gevoel hebben. Maar met Cameron aan het roer wordt er in Aliens wel een stuk minder saai geneuzel en een stuk meer lekkere actie op de kijker afgevuurd. Het eerste gedeelte van de film, waarin de actie nog even op zich laat wachten, vond ik persoonlijk wat minder boeiend. Hoewel het erg interessant was om te zien hoe Ripley terugkeert en er opnieuw op uit moet trekken.

De film zit vol heerlijke rauwe actiescènes, maar die met de 'moeder-alien' is natuurlijk onvergetelijk. Dit monster is prachtig vormgegeven en zorgt voor een geweldige afsluiter van Aliens.

avatar van Montorsi
Had 2 al eens gezien, en een half jaartje terug 1 voor het eerst. Ik vind ze allebei wel fijn, en ze ontlopen elkaar niet veel, maar ik denk toch dat ik Aliens nipt prefereer.
Lang zag dat er toch niet helemaal naar uit want de eerste periode kenmerkt zich vooral door wat flauwe onliners en spierballentaal, verkondigt door hinderlijke personages. Het leidt nogal af van waar het echt om gaat, de Aliens. Dat is wat je wil zien, en niet zo'n irritante Vasquez met het acteerwerk van een eerste de beste Asylum-project. Halverwege lijkt ook Cameron dat te beseffen, want verder is de film heerlijk to the point. Het character-design is ook dit deel weer meer dan uitstekend.
Verder weer een prima verhaaltje erom heen wat vooral niet moet storen, en niet te veel op de voorgrond moet treden, daar slaagt Cameron goed in. De beweegreden van Ripley zelf om terug te keren is wel op het randje, maar vooruit..
Kom uit op 3,5. Had zomaar een halfje hoger kunnen (moeten) zijn als er niet zo veel gefocust zou zijn op stoere oneliners.

avatar van Karl van H.
Daar waar Alien zich enkele dagen geleden nog als een tijdloze klassieker bewees, blijk ik, na jaren van vervaging uit mijn herinnering, Aliens plotsklaps een stuk minder te waarderen. Dit heeft twee oorzaken: het alombekende jaren '80-syndroom en een gebrek aan klasse.

Het jaren '80-syndroom manifesteert zich voornamelijk in de decors en, goddank, niet in foute kapsels; de omgevingen uit Aliens zijn veelal grijs, saai, inspiratieloos en ronduit lelijk. De scène in het verblijf van Ripley, waar Burke haar probeert te overtuigen mee te komen naar LV-426 is hier een mooi voorbeeld van: de set schijnt niet meer dan een krap keukentje te zijn, bekleed met grijze panelen om het geheel er steriel en futuristisch uit te laten zijn. Iets dergelijks geldt eveneens voor de scène in de ziekenboeg aan het begin van de film (zij het in mindere mate), de woonvertrekken op de kolonie (kort in beeld, doch niettemin lelijk) en, tenslotte, de oerlelijke voertuigen die voorbij komen (zie ook: Total Recall) - vergelijk ook de wapens: erg plastiekerig allemaal. Bijzonder storend is het niet, en de film kent heus wel enkele zeer aardige omgevingen, doch het blijft jammer: de film ziet er - in tegenstelling tot de eerste Alienfilm - enigszins gedateerd uit, en ik heb geregeld het gevoel dat Ripley en de mariniers door sets rondbanjeren, in plaats van werkelijke omgevingen. Het voelt goedkoop aan, en haalt voor een nitpicker als ik toch wel een gedeelte van de spanning weg.

Het tweede probleem - het gebrek aan klasse - is storender. Daar waar de alien in de eerste film zich uiterst elegant voortbewoog, en op redelijk intelligente wijze, met veel geduld, zijn tegenstanders afmaakte, vormen de Aliens in deze film niet veel meer dan kanonnenvuur. Zij verschijnen vliegensvlug uit alle gaten en hoeken en bespringen alles wat zij zien, om vervolgens op spectaculaire wijze te ontploffen, waarmee zij veel van hun dreiging verliezen; een keuze die ik persoonlijk betreur, doch die begrijpelijk is gezien de verschuiving van het accent van spanning naar actie. Niet alles is echter verloren: de facehuggers - in de eerste film nog een kleine rol toebedeeld - nemen in Aliens de plaats in die de alien in het eerste deel had: zij zorgen voor spanning, beklemming, een zeer geslaagd schrikmoment en komen uiterst griezelig over.

Ondanks deze twee kritiekpunten wil ik benadrukken dat Aliens zeker geen slechte film is, en waardig in de (zeer duistere) schaduw van de eerste film mag staan. Ofschoon ik meer een liefhebber ben van het beklemmende, claustrofobische gevoel dat de eerste film had, kan ik niet anders concluderen dat de grotere nadruk op actie een goede keuze is geweest voor deze franchise: op een slappe kopie van het eerste deel zat ik niet te wachten, en Aliens biedt dan ook iets compleet anders, maar dan met veel van dezelfde elementen. De film is grootser en epischer dan het eerste deel, en hoewel dit een keerzijde heeft, die zich voornamelijk manifesteert in gedateerde effecten en weinig dreigende aliens, levert dit tevens een van de meer memorabele momenten uit de geschiedenis van de Alien-franchise en de filmgeschiedenis in het algemeen: de ontmoeting met de alienkoningin, die na een zeer spannende ontsnappingsscène (in wezen een kopie van de ontsnappingsscène in Alien; wel even spannend) de film op fantastische wijze afsluit. Dit zorgt ervoor dat Aliens geen simpele blockbuster met elementen uit de eerste Alien is geworden, maar een prima opvolger van een van mijn favoriete films allertijden.

avatar van Vinokourov
Beter dan Alien . Wat is Ripley hier toch tof en zeer stoer . De rol van dat kleine meisje vond ik echter wat dubieus. Waarom is men niet bang dat ook zij geïnfecteerd is door een alien? Verder was het wat suffig dat er een soort van 'moeder-dochter'-relatie ontstond tussen haar en Ripley. De actie daarentegen kwam stereotiep, maar wel zeer oke over. Al met al een lekker SF-actie-avontuur.

Deze film vond ik net zo spannend als deel 1,Ik heb werkelijk iedere seconde op het puntje van mijn stoel gezeten.

Ripley bindt opnieuw de strijd met het buitenaards monster aan. Maar de achtervolgingen zijn nu nog spectaculairder en de spanning wordt nog beter opgebouwd dan in deel 1. Suspense is het sterke punt van deze film, hij is ook zenuwslopend in de momenten dat er niets gebeurt.

De ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op. We krijgen in deze film te zien waar de eieren vandaan komen, die in de eerste film leidden tot de 'geboorte' van de eerste Alien. En dan ontbrandt een strijd tussen Ripley als surrogaat-moeder van de vondeling en wees Newt, en de koningin van de aliens, die de eieren gelegd heeft.
Ook hier is de film pas voorbij als hij echt voorbij is. Het spectakel duurt voort tot de laatste seconde.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gister herzien na een aantal jaar en gek genoeg was ik toch iets minder tevreden nadat ik hem de 1e keer zag, een paar jaar terug.

Aliens is spektakel en actiegericht en dat vond ik een prettige verandering. Het 1e deel zou je nooit meer kunnen evenaren in spanning en suspense en dus kan je dan beter iets anders verzinnen. Dus nu in plaats van 1 alien in een ruimteschip maar liefst duizenden van die krengen op een bewoonde kolonie op een planeet. Prima verandering!

Het zit echt goed met de opbouw van de film. Langzaam aan wordt de spanning weer opgebouwd (geweldige scene met die face-hugger op die vader waarna we weten dat het weer mis is) waarna Ripley en een groep soldaten zoals in deel 1 weer met de aliens te maken krijgen. Tussendoor richt de film zich ook nog op emotie en menselijkheid met het kleine meisje. Wel jammer dat het plot op sommige momenten wat onrealistisch is. Soms hadden de aliens veel sneller toe kunnen slaan tegen bepaalde lui in de film. Zeker dat meisje had wel enorme mazzel. Maar goed, je weet van te voren dat een kind toch nooit eraan gaat in een film. Het maakte het alleen wel iets voorspelbaar. Ook jammer is wel dat de alien niet meer torenhoog de betere is van iedereen. Ze zijn nu met meer, maar ze zijn ook zwakker gemaakt. Waar je in deel 1 maar 1 alien had, daar was die alien wel machtig sterk. Hier worden ze toch wel een stuk makkelijker afgeknald. Jammer, want de alien is geniaal! Beste monstercreatie ooit in een film!

Helaas is niet alles even goed aan de film. Zo vond ik bij het herkijken het acteerwerk bij vlagen best storend. Zeker die vrouw met dat rode lint om haar hoofd heen was bijzonder zwak en slecht gecast. Voegde niets toe, stoorde alleen met haar domme macho gedoe. De andere soldaten waren beter maar niet 1 rol sprong er bovenuit. Het kleine meisje vond ik trouwens wel sterk overkomen. Kan Dakota Fanning wat van leren die meestal niet verder komt dat irritant gillen in haar rollen. Sigourney Weaver was wel weer briljant. Je ziet niet vaak een vrouw in de hoofdrol van een actiefilm, maar zij doet het perfect! Klasse.

Uiteindelijk krabbelt de film door naar het slot en daar krijg je nog een bijzonder gaaf gevecht met Ripley in een grote robot tegen de alienqueen. Knap gedaan.

Toch verlaag ik mijn cijfer naar 4* ipv 4,5*. Puur op gevoel. De vorige keer heb ik heel snel na deel 1 ook deel 2 gekeken, misschien dat je dan sneller onder de indruk bent?

avatar van maxcomthrilla
Soms dringt de vraag zich op of je films mag beoordelen d.m.v. de angel uit de film te halen en kijken wat er van overblijft. Zou je de aliens uit aliens halen dan zou er niets van deze film overgebleven zijn. Uiteraard besef ik dat mijn voorgaande denkwijze onzinnig en onrechtvaardig ten opzichte van de film is, maar het eerste uur waarin we getuige zijn van een hoop meligheid onder het legerkorps dat goed gevuld is met karikaturale personages zoals die Spaanstalige chica tussen een zwerm stoere, hitsige mannen deed de vraag in mij doen opkomen.

De functie van de lange speelduur van deze film ontgaat mij volkomen, vooral het eerste uur diende nergens voor. Een hoop gehannes, waarvoor ik graag wat spanning in de plaats had willen hebben. Na 50 minuten is het dan toch zover en sluipt er langzaam een mistbank over een weiland, al was het vooral spannend om eigenijk maar een reden: Wanneer verschijnt de eerste alien op het toneel en vanuit welke hoek duikt hij op?

Wat erna volgt zou ik nog geen eens omschrijven als een heus actiespektakel, maar als een doos calamiteiten die geopend wordt, waarbij het vooral de prachtig, weergegeven creaturen van de meest uiteenlopende aliens zijn die de show stelen. De achtervolgingen door de buis waren briljant, evenals het einde van de film waar Ripley stuit op het nest van de koningin der aliens, die haar achterna spoedt.

De lyrische commentaren over Sigourney Weaver & co kan ik niet anders plaatsen, dan dat ze voor sommigen mensen een ware cultheldin moet voorstellen. Ik vond het zelf een nogal inwisselbare rol in een film die nergens verveeld en dankzij de aliens absoluut bovengemiddeld aanvoelt, maar zijn kruid wat eerder had mogen verschieten aangezien er nauwelijks geïnvesteerd werd in de tijd voorheen om een fatsoenlijke spanningsboog op te bouwen. 3,5*

avatar van wwelover
Na Alien nu dus ook Aliens gezien, toch opvallend dat de sequel van een grote film met een grote regisseur, een grote andere regisseur heeft, maar dat terzijde. Ik vind de films que stijl ook niet echt op elkaar lijken. De Special Effects zijn helaas gedateerd en dat stoort, maar daar moet je maar doorheen kijken. Het is wederom een spannende film, hij duurt wel wat te lang. Maar ik heb eigenlijk dezelfde mening over Aliens als over Alien. Vind ze ook even goed. Alleen vind ik het einde echt volstrekt belachelijk, typisch Hollywood. Casting is wederom niet super, de 1 doet het aardig de ander doet het minder.

Toch top entertainment dus 4*

avatar van deft0nes
Aan het einde zaten er erg onrealistische en voorspelbare stukken in (Mama Alien in de lift? En ze wist ook nog eens mee te komen naar het spaceship?! Iets teveel van het goeie imho), vandaar een half puntje aftrek. Voor de rest een erg onderhoudende, spannende film.

De Aliens zagen er goed uit, de Queen vooral. De special effects waren beter dan deel 1, maar het ontwerp van de sets wat minder. Ook het acteerwerk van Weaver vond ik iets beter dan in deel 1. Hier en daar een irritante character, maar over het algemeen viel dat mee. Ook de muziek was goed!

avatar van Bottleneck
Aliens heeft weinig aan kracht ingeboet
Mooie decors, smerige aliens en de score is subliem, die sleurt je helemaal mee in de actie. De spanningsopbouw mag er ook wezen door al die slim gekozen truukjes: camera's op helmen, donkere gangen en de kleine radarsystemen die de meters aftellen.

Het einde is wel erg heroïsch van opzet, maar daar word je nog getrakteerd op een heerlijke special effect wanneer Bishop doormidden wordt gerukt. En dat Sigourney in de wandelende heftruck verschijnt is toch wel een memorabel momentje te noemen.

Een minpunt vind ik een deel van de cast. De personages van een aantal soldiers kunnen me gestolen worden, vooral de stoere pot Vasquez met haar evengrote machinegun werkt op de lachspieren en is vrij irritant. En het kleine meisje met het piepstemmetje is onnodige tranentrekkerij. Bishop daarentegen is prima. Leuk ook dat je het gevoel wordt gegeven dat hij fout is, maar dat het totaal anders uitpakt.

Ja Aliens is anders dan zijn voorganger die het vooral van de sluimerende spanning moet hebben, maar ik vind het een prima opvolger door meer op actie te richten (zónder de spanning uit het oog te verliezen), anders krijg je maar een herhaling van zetten.

avatar van nognooit
Deze moderne klassieker is een goed vervolg op het origineel.
Goed, omdat het een totaal andere aanpak van het concept is en het dus geen herhalingsoefening betreft, een valkuil van menig vervolg.

Waar het origineel vooral spannend en sfeervol is, is dit deel uit de serie heel veel actie. Helaas komt de film nooit veel verder dan de bakken actie, want na de eerste helft begint alles al een beetje te vervelen.

De karakters weten eigenlijk ook niet te boeien en een merendeel zijn zelfs een beetje irritant. Dat maakt een film als deze dan al snel een taaie zit, want de coole aliens en de mooie special effects, die na vierentwintig jaar nog steeds goed ogen, kunnen niet alleen de film dragen.

Toch wil ik hier drie sterren aangeven, alleen al omdat de film aardig begint, goeie special effects heeft en een andere film durft te zijn dan het origineel.

avatar van AGE-411
Een film met acteurs die slecht acteren en die nog eens boordevol voorspelbare momenten zit.
Ik had de film al veel eerder gezien, en nogthans had ik hem nog nooit gezien...

Je kon toch iedere gebeurtenis in de film minuten te voren zien aankomen. Op de moment dat ze vluchten naar dat ruimteschip dat hen gaat redden en dat kleine meisje gevangen genomen had had ik direct 2 opmerkingen:
- De schrijvers van het script hebben de ballen niet om dat vervelend en overbodig nevenpersonage dood te laten gaan.
- Sigourney Weaver zal wellicht een lading zware wapens gaan halen om vervolgens terug te keren, de aliens hun kont te schoppen en het kleine meisje nipt te redden.
Vanaf ze het kleine meisje ondekten had ik zelf al een voorgevoel dat dit ging gebeuren.

Dat moet ik zelf niet in spoilertags zetten want dat ziet iedereen gewoon aankomen.

Daarna krijgen we zoals in de gemiddelde playstationgame te maken met de koninging/eindbaas die een pak groter is en moeilijk te verslaan valt. Ik weet nog dat het al 12-jarige altijd kicken was toen we onze Mario-games uit speelden en nog tegen dat grote monster teneinde moesten vechten. Die fase ben ik inmiddels ontgroeid.

Bovendien is ook iedere 'move' vanvoor te zien aankomen. Als kijker krijg je het gevoel dat je helderziende bent en een minuut in de tijd kan zien.
Dit een hele film lang: Iedere scene die zogezegd een climax zou moeten zijn is zo voorspelbaar dat het irritant wordt. Op het laatste had ik ook iets van: LAAT HET NU MAAR OPHOUDEN!

Helemaal op het laatste zei ik luidop: “"Sebiet valt die koningin in die put en pakt hij met een tentakelding of whatever haar vast aan haar voet om haar te proberen meeslepen"”. Mijn vriend boos kijkend naar mij omdat ik weer mijn mond niet kon houden. Maar mijn zin was amper koud en het was van dat. Op die moment heb ik zelf een kussentje naar de TV gegooid.

En dat je de Aliens hier sterk en intelligent vind kun je toch niet menen? In de eerste film is de alien echt een superieur wezen dat niet klein te krijgen is. Hier vliegen met momenten de ledematen van de aliens in het rond. Bovendien zijn ze zo stom om met honderden tegelijk als kamikaze te gaan dienen. Intelligent? Sterk?

Niets origineels en weinig sfeervol. De sfeer die het dan al draagt is die van de gemiddelde Rambo-film. Cameron heeft schandelijk de eerste Alien-film verkracht!

Waardeloze sequel.

avatar van movie acteurs
Groots opgezet actie spektakel.
De spanning en gehele sfeer van de film is erg goed opgebouwd.
Niet hetzelfde als Scott's classic, wat meer een echte Thriller was, Ondanks dat, is dit een fantastisch, beroemd werkje van Cameron en zeer geslaagd . De speciale effects zijn ook indrukwekkend en destijds (of misschien nu nog steeds) weerzinwekkend. Een klassieke actie film wat, in mijn ogen, zeker een aanrader is. 4,5.

avatar van jumpstylemovie
Eindelijk gezien! Wel zonder ondertiteling maar dat kon mij niet zo veel schelen.

Zoals verwacht was deze een stuk beter als het eerste Alien deel. Deze had veel meer sfeer en was een stuk spannender, vooral tegen het einde aan. Cameron weet hier opnieuw een vervolg te maken dat beter is als het orgineel en dat vind ik altijd knap.

Het verhaal is net als in het eerste deel goed. Het kijkt lekker weg.
Goed acteerwerk van o.a. Sigourney Weaver.

Wat ik ook beter vond aan dit deel was dat er nu ook echt veel aliens kwamen en er eigenlijk inderdaad een soort oorlog aan de gang was. En het uiteindelijke gevecht met de mama Alien was ook erg goed neergezet.

avatar van chevy93
Laat ik vooropstellen dat ik deze een stuk beter vond dan Alien. Ik zou graag vertellen wat er dan precies beter is, maar op wat luttele shots na, is er niks bijgebleven van Alien. Dus die vlieger gaat niet op.

De film is spannend. Soms zelfs heel spannend. Dat is een heel verschil met Alien, want volgens mij heb ik die amper spannend gevonden. Wat me vooral opviel aan Aliens, was dat het visuele gedeelte echt goed zat. Zeker voor een film van 25 jaar oud. Op één of twee shots na, bv. het moment waarop ze terugkeren met het vliegtuigen, kon het zo mee met de hedendaagse films. Met name de monsters waren visueel verbluffend. Overigens lijkt me niet dat het niet zoveel verschilt van Alien, dus daar ben ik misschien wel te streng voor geweest. De tijd zal het leren.
Ook met de muziek zat het wel goed. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik Horner jarenlang zal onthouden vanwege zijn goede muziek. Als ik zie wat voor films hij allemaal al gedaan heeft. Zijn naam las ik net pas voor het eerst, bij mijn weten dan. Misschien omdat het niet zo prominent aanwezig was. Sfeerverhogend was het wel!

Het enige probleem van Aliens is zo'n moment. Zo'n moment waarop je even vergeet waar je bent en je na afloop denkt: Wauw! Waar heb ik net naar zitten kijken?! Ik heb mezelf nergens op zo'n moment kunnen betrappen. Dat is toch jammer.

Een stuk beter dan Alien, maar nog steeds niet de echte topper zoals sommige anderen hem zien. Misschien dat hij later beter bevalt.

avatar van Stu-Pot
Het probleem van de film? De dreiging en geloofwaardigheid van de aliens zijn nergens meer te bespeuren wat verdomd spijtig is. Het concept mag er best wezen maar de uitwerking.. Deze film mist de constante dreiging die je had in Alien. De alien zelf komt ook nogal stupide over. Wat eerst het perfecte wezen was kun je nu zonder problemen afmaken met een 9mm, betreurenswaardig. Godzijdank dat er nog tal van leuke personages te vinden zijn al had ik het moederinstinct van Ripley liever niet gezien, hoort ook niet thuis in zo'n film. De mariniers, waar het sterk staaltje acteerwerk van Paxton bovenuit springt, zijn de reden dat deze film geen onvoldoende krijgt. Humor, vriendschap, angst; het wordt allemaal voortreffelijk gespeeld. Het einde (wat tevens het enige minpunt is aan Alien) was overbodig en lachwekkend. Ik zat echt niet te wachten op de ultieme confrontatie tussen de 2 bitches. 2.5* voor dit zwak vervolg.