Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

avatar van Prudh
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Salvation is niet goed. Op zichzelf is dit weliswaar een redelijke actiefilm, maar in het Terminatoruniversum vind ik dit een grote aanfluiting. We krijgen simpelweg een standaard actiefilm volgens de Hollywoodregels voorgeschoteld, met veel explosies, actie en wat sentimentjes. Daarnaast is het script behoorlijk slecht en zit er veel te veel onlogica in, waardoor al het geweld stukken minder tot zijn recht komt.

Bale en Worthington spelen allebei wel erg goed, maar door de clichés en de voorspelbaarheid van de formule maakt dat weinig uit. De verhaallijn van de eerste drie films wordt overigens ook goed voortgezet, maar dus bar slecht uitgewerkt. Het hele concept leent zich voor veel meer dan de zoveelste mindless popcornfilm, maar Salvation stijgt daar nooit bovenuit.

Verder zijn de Terminators in deze film gewoon kut. In de eerste drie delen had je Schwarzenegger, Robert Patrick en zelfs Kristanna Loken als kick ass robots die niet te stuiten zijn, maar hier ontbreekt er zo'n klassiek figuur die de reeks maakte tot wat hij was. Er wordt met wat grote robots gestrooid, een aantal Hunter Killervliegtuigen en wat T-600 modellen, maar het voelt gewoon nergers als Terminator. Bovendien lijkt een aantal van de grotere robots wel héél veel op de Tripods uit Spielbergs War of the Worlds, inclusief de door-merg-en-been-geluiden die ze maken.

Maar hoewel het zonde is dat dit nergens echt aanvoelt als een Terminatorfilm is het allerkutste nog wel een plothole van zwarte gatproporties. Marcus is een infiltartiemodel wiens doel het is om John Connor naar zijn gevangen vader te lokken. Kyle Reese, target number one van Skynet, is dus in handen van de robots. Gaat hij dood, dan is er geen John Connor en heeft John Connor nooit bestaan. Waarom, in godsnaam, houden ze hem dan gevangen in plaats van dat ze hem simpelweg pletten!? Echt een bizarre denkfout van de scriptschrijvers.

Verder zitten er nog veel meer stomme en onlogische fouten in het script, zoals Marcus die een auto weet te starten die al tich jaar langs de weg staat te roesten. Hij hoeft niet alleen wat draadjes te verbinden om de motor aan de praat te krijgen, nee, de radio werkt ook gelijk en het ding rijdt als een zonnetje. Tuurlijk. Of het alarm in de Skynetfabriek, voor wie gaat dat af? Alsof de Robots en Terminators iets hebben aan rooie lampjes aan het plafond en een alarmgeluid.... En last but not least is de harttransplantatie op het einde, waar de tot dierenarts opgeleide vrouw van Connor zomaar even een nieuwe tikker in de borstkas van haar ega plaatst terwijl ze zich in een veldhospitaal bevinden.... Pfff.

De muziek tenslotte is wel prima. Een aardig blockbusterbegeleidend soundtrackje van Danny Elfman, hoewel de beste man voor kleinere filmpjes natuurlijk veel charmantere scores maakt. Maar uiteindelijk is dit dus veel te standaard en onlogisch, ondanks de best aardige regie, een aantal mooie shots en goed acteerwerk van de hoofdpersonages. De positieve dingen mogen best genoemd worden, maar die redden Terminator Salvation bij lange na niet.

P.S. Vergeet ik daar Arnold helemaal! Hij wordt weer naakt geïntroduceerd en zo hoort het. Verder is zijn digitale hoofd prima op een bodybuilder geplakt, maar hij heeft helaas geen tekst. Als eindbaas was hij helaas wel slap en ging hij te snel dood.

avatar van Phoenix
Erg standaard allemaal. Your average Hollywood rompslomp. De stoere Terminator is helaas vervangen door allerlei generieke robots die een stuk minder dreigend zijn (op die ene kolos na dan). Een ander groot minpunt is dat de film zichzelf onnodig serieus neemt met 'wat betekent het om mens en niet machine te zijn'-filosofieën. Daardoor kunnen de door Prudh genoemde plottechnische zwakheden (zelf vond ik het binnenglippen van Skynet door een deur te hacken met het "override"-commando nog een leuke ) minder snel door de vingers worden gezien. Bij de speelse voorganger ging dat nog een stuk gemakkelijker.

Maar goed, dat daargelaten is dit uiteindelijk allemaal wel weer aardig vermaak natuurlijk. Toffe actiescènes (wéér met een takelwagen!) en ook Arnie is weer leuk. Al illustreert die scène ook wel weer het eerstgenoemde mankement. Bale tenslotte op de automatische piloot. Sam Worthington wel goed. Die gaat denk ik een hele grote worden.

Ruim 2,5*

Kom zojuist uit de bioscoop in st. Maarten, is net in premiere gegaan.. Ben er een beetje sceptisch heen gegaan, aangezien ik geen Sci-Fi fan ben.. hoewel ik de voorstukken veelbelovend vond.
Niks was minder waar.. Geweldige film, snel, veel aktie en een goed verhaal.. Er zaten ook een aantal leuke terugwijzingen naar Judgement day in muziek, uitspraken en beelden.. Bovenal: Gewoon kijken!

avatar van Flipman
Gisteravond zag ik de film in de bios en dat was me een flinke tegenvaller. Gave nieuwe terminators en spectaculaire actie en ook de compleet verwoeste wereld maakte een aanzienlijke indruk. Alleen vroeg ik me af waar de film in Godsnaam heenging.

Ik bedoel; vlak voor de credits heb je een gevoel van afsluiting; Skynet is eindelijk vernietigd. Toch is alleen de 'slag gewonnen maar wordt de oorlog door', wat ik enorm raar vond. Ik leefde namelijk in de veronderstelling dat the Resistance Skynet naar de gallemiezen geblazen had, waartegen moet er dan nog oorlog gevoerd worden?? Blijkbaar heeft Skynet nog back-up computers, maar daarover heb ik dan helemaal niks vernomen in de film. Daardoor had ik helemaal geen gevoel bij het einde; niet van afsluiting, maar wat er dan daarna nog zou moeten komen vond ik ook maar vaag.

Dan zijn er de karakters die diepte missen. Ik zou wel graag willen weten hoe zij de nucleaire oorlog hebben overleefd. Blaire heeft blijkbaar teveel vertrouwen in machines -mist al jaren haar iPod en laptop en geeft Marcus daarom het voordeel van de twijfel, Barnes is een soldaat die z'n broer mist en het enige wat Kate doet is zich zorgenmaken om John. Oh ja, en zwanger zijn. Oftewel, de focus ligt veel te zwaar op John en Marcus.

Toch leuk om ook de originele T-800 terug te zien; zonder is het gewoon geen Terminator-film meer.

avatar van Jawaddedadde
Gisteren in avantpremière gezien en is me zeer goed meegevallen.
Er zitten een aantal zeer spectaculaire actie-scènes in (de beginscène, het verwoeste L.A. en de terminator, de scène aan het verlaten tankstation met die hele grote machine, enz...), de special effects zijn top en Bale doet zijn ding als John Connor op een, wat mij betreft, overtuigende manier.

Ook leuk dat de makers er een aantal knipogen naar de eerdere terminatorfilms hebben ingestoken (I'll be back, de stem van Linda Hamilton (Sara Connor), het deuntje dat in de 2e Terminator film wordt gebruikt wanneer kleine John Connor met z'n brommertje rijdt, en als klap op de vuurpijl, good old Schwarzie)

Flipman schreef:

Dit is natuurlijk speciaal zo gedaan om nog een Terminator 5 & 6 te maken. Stel dat het helemaal gedaan zou zijn met Skynet, wat dan? Persoonlijk mocht het van mij ook wel definitief gedaan zijn hoor, maar ja, als er één ding is wat je de jongens van hollywood niet moet leren dan is het uitmelken.

Flipman schreef:

Daar heb je wel een punt. Karakteruitdieping is er niet echt bij, maar je kan niet alles in 115 minten proppen. Het is op de eerste plaats een actie-film waarin John Connor en Skynet centraal staan. Al de rest staat in functie van John Connor. Het stoorde me dus niet echt dat er de personages niet verder werden uitgewerkt.

Flipman schreef:

Exact. De Terminators zien er geweldig uit!

avatar van acdc 16
ik vond dit persoonlijk het slechtste deel uit de serie want dat wat bijna op het laaste gebeurde dat stuk met arnold swazeneger dat sloeg nergens op hij leek bijna op de hulk het sloeg nergens op

Super film!

Ik snap niet wat mensen lopen te zeuren over deze film joh?? En op het einde wordt er nadrukkelijk gezegt dat het GLOBALE netwerk van Skynet heel sterk is en dit slechts een onderdeel is, en dat daarom de oorlog nog niet gewonnen is Dus de mensen die discussieren over het feit dat dit niet duidelijk weergeven is, hebben het mis.... Ik ben geen echte Terminator fan, maar na deze film ga ik deel 2 zeker even opnieuw kijken.. Ik ben het eens dat de personages minimaal uitgewerkt zijn, maar ik vind juist de mysterie van 'owjah wie was dat ook alweer' etc. juist leuk.. Moet alles helemaal uitgekauwd worden dan?? Waarom ze zwanger is, waarom dit, waarom dat... Kom op zeg! Terminator heeft het altijd van ACTIE en een leuk VERHAAL moeten hebben.. Ik vind dit een uiters welkom vervolg.. Juist het feit dat je het als vervolg of prequel kunt zien vind ik super.. Dikke actie, special effects, toffe geluiden.. Een echte film om in de bios te zien.. Ik heb me geen sec. verveeld.. Dus eidreen diedit minder dan 4* geeft sanp ik niet dat ze hem unberhaubt bevooroordeeld zijn gaan kijken?? Als je niet van dit genre houd en zoekt naar extreme diepgang ga dan gewoon de green mile kijken ofzo.. Deze film voldoet naar mijn idee 100% aan wat je kan verwachten van een dergelijk vervolg op de drie terminators... en dat het uitgemolken wordt??? THANK GOD! Zo lang het maar goed gebeurt en dat is nu zeker het geval...

Ik kom net terug van de bioscoop. En ik had hoge verwachtingen van de film. Ze hebben een paar jaar de tijd gehad om iets goeds te maken. Moet genoeg zijn toch? Maar in mijn opzicht hebben ze samen met Terminator 3 de reeks verknalt. Terminator 1 en 2 waren super. Dit deel mag van mij niet eens een Terminator film genoemd worden.

Oke het is een leuke aktie film, en er zitten leuke momenten in.
Maar ik ben persoonlijk erg teleurgesteld in deze film. Misschien dat ik ook te hoge verwachtingen had. Ik ergerde me erg voor aan Bale. Maarja wie had anders de rol van John Conner moeten vertolken? (iemand die nog geen rolator nodig heeft)

Als je erg veel van de Terminator reeks houd en je gaat nog naar deze film stel er dan niet al teveel van voor. Dan kan ie altijd mee vallen. (mijn conclusie)

avatar van Quentin
Alleraardigst, maar nergens echt goed. Daarvoor is het scenario veel te dun en rommelig, zo klopt er geen bal van het hele Marcus Wright karakter, de opdracht die 'het' van Skynet kreeg en de absurde 'ontsnapping' aan hetzelfde systeem . De cast is prima, alhoewel Bale wel erg schor begint te worden, maar McG laat hier en daar naar mijn gevoel toch wat steken vallen qua sfeersetting, vond die motoren bijvoorbeeld helemaal niet in het post-Judgement Day tijdperk passen. De actiescènes zijn vooral erg luidruchtig maar maken geen uitzonderlijke indruk.

Meest indrukwekkende aan de hele film vond ik nog de ongekend goede fotorealistische effecten die de Schwarzenegger van de jaren '80 weer tot leven brachten.

kleine 3*

avatar van JacoBaco
Tegenvallende film, maar ook zeker geen slechte film. De 115 min (- aftiteling) worden grotendeels gevuld door actie-scenes en visueel is er echt niets mis mee. Alleen wat ontbreekt bij de vele actie-scenes, is spanning. James Cameron wist daar met 1 en 2 (vooral 1) toch beter mee om te gaan.

Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin (Kyle Reese) Doen het erg goed in deze film. De rest vind ik maar matig. Vooral Michael Ironside en die Rus vind ik erg overbodig. En zo waren er nog wel wat meer rollen die ze hadden mogen weglaten. (Barnes bijvoorbeeld)

Het beetje verhaal wat de film wel heeft, is niet vooral niet ingewikkeld. En opzich is die Marcus een interessante toevoeging, al is het mij nog niet 100% duidelijk hoe hij nou juist zo'n geavanceerde machine kan zijn.

Verder doen die Motor-terminators, de Anaconda's en die hele grote Machine uit de Trailer mij weinig. Die scene bij die benzinepomp is ook niet echt mijn ding. Ineens worden er mensen gegrepen door die grote machine. Alsof ze het Vliegtuig waarmee ze die Robot droppen niet aan hoorde komen.

Er zitten vrij leuke verwijzingen naar de oude Terminator films in deze film. De acteur die Kyle Reese speelt heeft een afgezaagde Shotgun net als in deel 1 en hij draagt Nike schoenen. (net als in deel 1) Of het nummer van Guns N' Roses wat je in deel 2 hoort, kom je ook tegen in deze film. En Markus vraagt op een gegeven moment What day is it? What year? Exact hetzelfde als Kyle Reese in deel 1.
Voor sommige totaal niet boeiend, maar ik vond het wel geinig.

Maar Salvation dus. De film is echt anders vooral qua sfeer dan alle voorgaande Terminators. Zelfs deel 3 had nog enigzins het Terminator sfeertje. Bij Salvation vind ik het totaal anders. Niet zozeer in negatieve zin denk ik, want het is even wennen. (hoop ik) De karakters in de film vertonen zo'n beetje allemaal macho gedrag, want soms best aanstootgevend is. Dus ja, is dit nou zo'n goede film? Nee. Is hij slecht? Nee. Ik heb me wel vermaakt in de Bios. Ik ben ook erg benieuwd wat ik er de 2e keer van vind, maar dat laat voorlopig nog even opzich wachten.

Als laatste Arnold's digitale kop is echt gaaf. Al had ik bij het eerste moment dat je het ziet zoiets van, dit ziet er echt niet uit!! Maar er volgt al snel een close-up en die is echt subliem. Ik zou er bijna een extra ster voor geven. Dus dat doe ik dan ook, maar dan een halve.

Terminator Salvation: Hij smaakt naar meer.

De film begint goed gelijk volle actie en die tune van tanga tanga tang
geeft je gewoon kriebels de actiescènes zijn over de top alleen laat de film nog vragen achter skynet is vernietigt op het einde dat zie je en geloof je maar je weet dat er nog 2 vervolgen komen dus hoe kan dat maar op het einde hoor je jhon connor zeggen de strijdt om deze slag is gewonnen maar de oorlog tegen skynet duurt voort hoe kan dat terwijl de hoofdbasis is vernietigd. ben benieuwd hoe ze in de vervolg er aan doen zullen geloven om skynet te laten heropbouwen

Trouwens die cgi van Arnold was echt de druppel als die er niet was dan had ik deze net nog geen 7,4 gegeven.

Ben benieuwd naar de vervolgen hoop wel dat ze dan weer terminators terug sturen naar de tijd want eenzaam in een woestijn wereld geen sfeer geen disco maar wel vette actie dus mcg zet hem op

3,5 omdat de einde is verpest maar ja we zullen er in de vervolg wel achterkomen waarom

avatar van Vinokourov
Redelijk geslaagde film over het immer toffe Terminator-concept. In het begin vergaap je je aan de prachtig gefilmde actiescenes en kaal woeste landschappen. Na een tijdje werd ik het harde actiegeweld wel meer beu. Het flitsende en het lukrake explosiegeweld maakte steeds minder indruk. Het acteerwerk was wel oke, alhoewel sommige vrouwelijke rollen wel heel slecht waren. Aan de andere kant moet je ook geen diepzinnig drama verwachten. Al met al toch een okeeje film. Deel 2 blijft uiteraard het sterkst.

avatar van Leland Palmer
Terminator 2: Judgment Day is mijn favoriet uit deze reeks. Beter dan dat deel zullen ze niet meer worden, dat weet ik zeker. En al helemaal niet als je McG aan het roer zet, want dat is gewoon geen goede regisseur, alleen die naam al *kuch*... Njah, toch was het bij vlagen wel erg vermakelijk.

Vooral op visueel gebied overtuigd de film. Oké, ook dat gegeven zal niet meer zo sterk worden als voorheen, want ten eerste is de sfeer al totaal verschillend, maar het post-apocalyptische Los Angeles zag er toch wel erg strak uit. Daarnaast is de actie uitstekend, al is het regelmatig wel wat te veel van het goede. Ik bedoel, John Connor die zo even in die kolkende zee springt, hmm. McG was vast vergeten dat Connor geen Terminator was en eigenlijk helemaal niet in staat was om dat te redden, maar oké. Daarnaast is het gewoon erg jammer dat er geprobeerd wordt om het gevoel van de eerdere delen terug te krijgen, terwijl dat gewoon niet meer kan. Het begint al met Yelchin die ''come with me if you want to live'' zegt, niet leuk meer. Daarna Christian Bale met z'n ''i'll be back'', asjeblieft zeg, vervolgens ''You Could Be Mine'' van Guns 'n Roses nog even en als klap op de vuurpijl zien we een oude bekende langskomen. Iedereen weet het natuurlijk al, McG haalt Schwarzenegger terug in Terminator Salvation Jammer dat het een oerlelijk computergeanimeerd rothoofd is dat echt nergens op lijkt. Slaat gewoon echt helemaal nergens op. Waarom doen ze dat? Het gevoel van de eerdere delen komt hiermee echt niet terug, het is alleen maar ergerlijk en goedkoop. Maak gewoon totaal iets anders dan, want dit werkt niet. Althans, niet voor mij.

Grootste pluspunt, naast de visueel indrukwekkende beelden en uitstekende actie is Sam Worthington. Coole rol van hem, maar ook goed gespeeld. Doet zeker niet onder voor Christian Bale, die een beetje op de automatische piloot bezig is. Vond de hoofdrol eigenlijk ook meer voor Worthington. Wel jammer dat het eigenlijk gewoon één grote robot-show is en dat de acteurs veel te weinig te doen krijgen. Zo nu en dan een one-liner, de trekker even overhalen en dat is het. De actie en robots overheersen en dat is erg vermakelijk, maar niet in het voordeel van de acteurs. Voor de rest klopt er ook regelmatig niet veel van het verhaal en toont het script nogal wat mankementen. Zo is het bijv. een beetje erg stompzinnig om Kyle Reese - de vader van John Connor - gevangen te houden. Maak hem dood en je hebt Connor ook, want dan zou John Connor nooit bestaan hebben. Daarnaast vinden ze het waarschijnlijk normaal om in het jaar 2018 een harttransplantatie uit te voeren in één of ander verrot, stoffig tentje. Hehe, gaat helemaal nergens over

Over het algemeen wel leuk om gezien te hebben, vooral in de bioscoop is zo'n film een beetje meer dan op tv. De muziek is aardig, al mis ik Brad Fiedel natuurlijk. Nu is het gewoon een standaard bombastisch popcornfilm muziekje. Maar... ik heb me opzich wel vermaakt. Ik weet niet of de film overeind blijft bij een evt. herziening. Voor nu een magere drie sterretjes.

avatar van IcU
IcU
Die McG. Ik had absoluut geen vertrouwen in deze regisseur. Vooral door zijn niet al te memorabele portfolio. Dan ook nog zijn naam. Is het een rapper of zo? Maargoed, T2 is een van mijn favoriete films aller tijden. Die film klopt van top tot teen. Deel 1 is uiteraard een klassieker in zijn genre en deel 3 is erg vermakelijk. Dus dan moet deel 4, Terminator Salvation, natuurlijk ook bekeken worden. Na een aantal leuke beelden gezien te hebben in onder andere de trailer ben ik best nieuwsgierig geworden naar het eindresultaat. Ik was erg benieuwd wat er van gemaakt zou worden, en hoe het aansluit op de eerste 3 delen. Zou deze film Arnold kunnen vergeten en een nieuw begin kunnen maken aan een Terminator serie.

Om gelijk maar deze vraag te beantwoorden: Nee, Arnold word wel zeker gemist. Ook al komt hij eventjes de hoek om kijken als een CGI robot (erg overtuigend vond ik hem wel), Terminator zonder Arnold voelt niet als een echte Terminator. Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het een slechte film is, of sterker, geen Terminator film is. Een Terminator film is het wel degelijk, al is het alleen al dat er genoeg verwijzingen zijn naar de eerdere delen. Het was goed om te zien dat ze de eerdere delen niet links hebben laten liggen en er echt een vervolg van hebben gemaakt. Hoewel het verhaal naar mijn mening wel iets anders had gemogen, en de sfeer (op het einde na) niet echt Terminator waardig was, is het toch wel degelijk een (goed) vervolg op de eerdere films. Dit vond ik erg prettig.

Dat John Connor vertolkt wordt door meneer Bale vond ik dan wat minder. Van het personage in T2 is weinig over. Bale is een te grote Bad Ass Motherf*cker, in plaats van het schoffie dat Connor eigenlijk was in T2 en zelfs een beetje in T3. Ook komt deze film net even te snel na The Dark Knight om Bale serieus te nemen als Connor. Dat McG ook vertelden dat hij met deze film wilden bereiken wat Batman Begins voor de Batman serie gedaan heeft, en dan Bale cast, vond ik al een verhaal apart. Dat uitgerekend onze vriend Christian Bale dan ook op een BatPod look a like weg scheurt deed mij verbazen. Deden ze het erom? De cast verder was prima in orden. Ik hou persoonlijk niet van cast wisselingen (hoewel Nick Stahl met geen mogelijkheid deze film kon dragen als dat Bale dat deed) maar in deze film pakte het goed uit. Ook de nieuwe personages die werden geïntroduceerd waren prima neergezet, en dan met name Sam Worthington, als nieuwkomer, vond ik erg verassend. Hoewel ik mijn vraagtekens nog bij zijn personage heb, was zijn aanwezigheid zeker een positieve toevoeging aan het geheel.

Daarbij komt nog dat de effecten redelijk fenomenaal over kwamen. Wow, het is dat je weet dat het niet bestaat, maar sommige machines waren erg strak in beeld gebracht. De T800’s waren zeker nodig in de film, en waren ook erg mooi in beeld gebracht. Ze stralen veel kracht uit en erg angstaanjagend zijn ze ook wel een beetje. Hoewel er soms qua effecten er wel eens wat slordigheden ontdekt konden worden, vond ik dit wel een van de betere effecten films van de afgelopen tijd. Alleen vond ik het jammer dat alle actie CGI actie was. Ik kan erg genieten van de auto achtervolgingen of simpele schiet gevechten uit de eerdere terminators. Een motor die achtervolgd wordt door een vrachtwagen, of een enorme kraan wagen die samen met wat politie auto’s de achtervolging in zet vind ik meer Terminator actie dan wat er in deze film ten toon gesteld werd. Ik miste dit wel. Dit waren alleen maar raketten of vliegmachines die de hele boel naar de filistijnen schieten. Ook mooi, maar de motor mis ik wel. De musical score vond ik ook wel noemswaardig. Elfman heeft er geen portje van gemaakt zoals Beltrami dat deed bij T3, maar haalt het niveau van Fiedel uit T2 never nooit niet. Ik miste het thema van Terminator enorm, hoewel het nieuwe thema zeker mooi was. Er zat sfeer in de muziek die over een kwam met T2, maar haalt het niveau gewoon niet.

Voor de rest is het gewoon een erg strakke, toffe film. Een must see. Een spektakel. Ik heb zeker genoten. McG heeft zich zeker in de kijker gespeelt. Ik kijk nu ook zeker uit naar het vervolg, met het liefst Arnold en een tikkeltje meer humor. Deze film gaat zeker een paar keer herkeken worden, want goed vind ik hem zeker!

avatar van mrwhite
Had ik maar niet geweest naar deze 4de film in de reeks. Afgezien van twee scènes was dit misbaksel een ware ramp. Het wow-effect die er zelf was in het derde deel was hier ver te zoeken. De actie was weer eens te schokkerig gefilmd. Op de ene terminator, van de cameo van Arnold na, waren de rest heel flauw en op twee handen te tellen.
Om nog maar te zwijgen van de verschillende varianten van terminators die in deze film aan bod komen. Ik had zowaar op bepaalde momenten het gevoel dat ik naar transformers aan het zien was. Wat ook achterwege bleef zijn de overzichten van slagvelden zoals in de dromen van Sarah Conner. Veel lof ging uit naar het spectaculaire begin van de film. Spectaculair???? Dit moest ik toch ver gaan zoeken.
Ik was al met niet veel verwachtingen gaan zien maar hij komt er nog ver onder. Op naar T5 in 2011.

Wel degelijk een afrader!!

avatar van sinterklaas
De eerste en de tweede Terminator waren natuurlijk klassiekers en uiterst genietbaar. Terminator 3 was ook erg fijn maar Terminator 4?? Had van mij niet persee gehoeven.

Salvation vind ik namelijk erg chaotisch op veel momenten en het lijkt al alsof dit gewoon helemaal buiten de Terminator reeks staat. Christian Bale vond ik dan hier en daar nog wel goed als de nieuwe John Conner maar voor de rest vond ik dit maar vrij tegenvallen. Ook de wereld waarin het zich afspeeld wil ook maar niet lekker werken en het komt ook allemaal erg goedkoop over. Bijna alles speelt zich af in een goedkoop gefilmde woestijn. Voor de rest is het verhaaltje ook maar een: ff snel-gedoetje. Ohja, nog even snel een Terminator filmpje maken over de wereld na Judgement Day en over John Conner. In princiepe zou dit ook gewoon veel beter uitgewerkt kunnen worden en niet zo afgeraffelt.

Ook wel grappig dat je Schwarzennegger toch nog maar een minuutje in de film te zien krijgt. Al lijkt het toch wel alsof ie hier 20 jaar jonger is geworden en alsof zijn character uit 1984 gewoon geknipt en gekopieert is voor dit deel.

Maar verder vond ik Salvation maar een rommelige film. Hoefde er van mij zoals gezegt niet te komen of ze hadden dit gewoon veel beter uit kunnen werken. Christian Bale zorgt maar voor een klein beetje ammusement maar daar blijft het bij.

avatar van dutchtuga
Wat dachten jullie dan van deze plothole: Marcus wordt op een gegeven moment uitgelegd wat zijn rol in het hele gebeuren is. Dit zorgt er bij hem voor dat ie dat ding van zijn nek haalt en John Connor gaat redden. Skynet had alles vlekkeloos kunnen laten verlopen als ze hem gewoon dom hadden gehouden. Nee, ze moeten het hem allemaal gecalculeerd gaan uitleggen. Lekker slim.

Had op zich nog een aardig filmpje kunnen worden, maar het was me allemaal wat te veilig en spectaculair. Het geniale kat en muisspel mistte, het scherpe randje ontbrak, de score is verre van tijdloos. Alleen het moment dat Arnie even verschijnt, hoewel in CGI-vorm, was erg cool. Zegt meer over de originele Terminator, dan deze film. Een duidelijk studio-product met een inwisselbare regisseur aan het roer. De film stevende af op een 3,5* omdat de laatste twintig minuten toch nog een beetje een Terminator gevoel gaven, maar die hart-transplantatie heeft het hele gebeuren met een dikke 0,5* verlaagd. Wát een makkelijke manier om een vervolg te suggereren. Bah.

avatar van Chainsaw
Een hoop lawaai, geknal en bombarie, meer kon ik hier niet van maken. De actiescènes en computereffecten volgen elkaar in rap tempo op, maar verder valt er weinig te beleven. Oersaaie en charismaloze personages (je verlangt gewoon terug naar een Robert Patrick), een script dat voornamelijk bestaat uit toevalligheden en clichés en een zwak verhaaltje als kapstok voor die enorme hoeveelheid actiescènes en special effects. En ach, voor eventjes is dat nog best geinig, maar na een tijdje wordt het behoorlijk vermoeiend. Had continu de neiging om te kijken hoe laat het was.

Verder viel naast de personages ook het acteren me behoorlijk tegen. Vooral Bale laat zien zich veel beter staande te houden in kleinere films, hier bakte hij er maar bar weinig van. Wat dat betreft scoort Terminator Salvation enkel punten op het gebied van de actiescènes, hoewel ook díe niet al te bijzonder waren. Redelijk vermakelijk, maar meer ook niet. En tja, over prachtige computereffecten kunnen we hier ook niet echt spreken, zelden zoiets lachwekkends gezien als die Beowulf-achtige CGI Arnold Schwarzenegger. Dat je daar mee aan durft te komen.

2,0 sterren.

avatar van Uier
Ik had me niet veel ervan voor gesteld, na de overwegend tegenvallende berichten hier op MM. Echter viel het allemaal nog wel mee, op het gebied van vermaak. Het ziet er allemaal zeer aardig uit en de acteerprestaties, vergeleken met T3 (excl Arnie), zijn vele malen beter dan ik verwacht had. Vooral Worthington doet het inderdaad goed.

Het extreem rammelende script met legio plotholes moet je dan maar voor lief nemen. Als je daar op gaat letten kun je beter de zaal verlaten, want er klopt echt helemaal niks van. Brein op 0 dus en genieten van de visuele plaatjes en bombarie. Echter is dit niet genoeg om een sterke film te maken. Tel daarbij het grote gemis van de Terminator sfeer aan op en ik kom qua waardering niet meer boven de 3* uit. Zwak einde ook! Hierdoor heb ik nog minder zin in wéér een vervolg. Maargoed, het blijft de Terminator reeks.

avatar van Derekbou
Terminator Salvation is niet te vergelijken met de klassieke eerste twee delen. We krijgen voor het eerst een kijkje op aarde na Judgement Day, helaas want de hele film is hierdoor geschoten in een saai grijs kleurenfilter. Het schetsen van een soort post-apocalyptische wereld vond ik hier niet goed uitgewerkt. Het is allemaal wat makkelijk en ongeïnspireerd. De verschillende soorten Terminators vond ik ook niet echt speciaal en lijken, zoals een andere member al zei, meer op Transformers. De sfeer, die bij dit soort sci-fi actiefilms erg belangrijk is, vond ik dus niet geslaagd.

Het script verliep wat willekeurig en ging van de hak op de tak over op de verschillende verhaallijnen. Het kwam op mij over alsof de schrijvers niet konden beslissen om de nadruk te leggen op het verhaal van John Conner of dat van paria Marcus, half mens, half robot. Het hele verhaal rondom het ontstaan en de functie van deze protagonist bleef mij ook wat te vaag en liet me onbevredigd achter.

Special effects vond ik erg wisselvallig. De ene keer wisten ze hele mooie camerabewegingen te maken en gevechten spannend in beeld te brengen. De andere keer leek de CGI wel tien jaar oud. Met name vliegtuigen waren overduidelijk computergeanimeerd. Ook de Terminator aan het eind leek soms even houterig te bewegen als de versies uit deel één en twee.

Ik lijk nu wel erg negatief, maar als als simpele actiefilm heb ik me er nog wel redelijk mee geamuseerd. Acteerwerk was over het algemeen goed, heb me, op enkele ergernissen na, nooit echt verveeld, en de actiescènes waren vaak wel genieten. Het typisch Hollywood open einde duidt helaas op een makkelijk cash-in vervolg. Zonde, want er had zoveel meer gedaan kunnen worden met deze franchise.

avatar van Macmanus
Moet alle delen weer eens zien.

Snap het niet echt meer. Want volgens mij is de bottom line dat er echt geen flikker is veranderd in alle vier de delen en de wereld dus gewoon naar de klote is gegaan, en enkele mensen stug blijven volhouden tegen de machines.

Nou ja zo erg is het allemaal niet, het waren toch vooral actiefilms, en dat is deze ook. Het begint het met een vrij gave one track, waarna er nogal een schatplichtig verhaal volgt, over een zielige half mens robot die langzaam achter zijn true identity komt. Wel lachen om alles te zien exploderen en de CGI is zeker niet onaardig, leuke geluidjes ook zo nu en dan. Maar de flow is er niet helemaal. Vooral de ontmoeting met de piloot was vreselijk erin geschreven om het verhaal verder te helpen. Dat gevecht met de rednecks was zo mogelijk nog erger.

Kijkt zeker niet vervelend weg, maar mist een duidelijkere lijn.

3 sterren.

Qua verhaal minder als de eerste drie delen maar qua actie en spektakel vond ik deze beter dan de eerste drie delen. De vaart zat er al in vanaf de eerste minuut in en hield dat aan tot het einde. Ik vond Christian Bale wel aardig spelen als John Connor maar Sam Worthington overtroefde hem qua acteren. Van mij mogen ze in ieder geval een 5e deel maken want dit smaakt toch naar meer.

avatar van DVD-T
Net uit de bios terug waar ik rustig van Salvation heb kunnen genieten, aangezien er maar met drie man in de zaal zaten.
En mijn verwachtingen zijn bevestigd, een Terminator film zonder Arnold is geen Terminator film die ene minuut dat hij even in beeld komt, met de terminator theme was ook niet echt bevredigend, door vooral z'n lelijke cgi gezicht , het is zeker geen erg slechte film, maar echt goed is hij ook niet.

Terminator Salvation begint met ontzettend bombastische muziek, en de terugkeer van de Terminator Theme, die mij wel even wat kippenvel bezorgde. Leuke terugkeer nadat het in Rise of the Machines niet is gebruikt. We worden geintroduceert met het karakter van Sam Worthington, Marcus. Helaas werd vanaf dit moment ook direct duidelijk waar het verhaal heen zou gaan. Bonham Carter acteerde wel heel slecht. We krijgen nog een stukje tekst wat ons ook al in Judgement Day en Terminator al is verteld. Alsof er mensen de film gaan zien, die nog nooit van hun leven een Terminator film hebben gezien. Dan hebben we de opstap richting het verhaal gehad, en worden we getrakteerd op de eerste actie scène. Wel erg standaard uitgevoerd, en eigenlijk niets vernieuwends in te ontdekken. Dit is één in een hele reeks actie scènes die wel erg leuk zijn om te volgen, wel met af en toe wat lachwekkende momenten erin. De cgi heb ik wel eens beter gezien, maar het kon er mee door. Ook het geluid is weer heerlijk opgepompt en maakt gebruik van de hele surround.

Je gaat de film natuurlijk ook een beetje vergelijken met de eerste twee, in mijn geval dan meer met het ontzettend hoge niveau van T2, wat mijn favoriete deel is. Helaas komt het nooit in de buurt van de eerste 2 films. Qua actie niet en ook qua verhaal niet. Beste mometen komen ook van Marcus en Kyle Reese. John Connor is niet de echte ster in de film, en wordt wat meer naar de achtergrond gedrukt had ik het idee. Ook had ik wat meer epische gevechten verwacht waarin grote legers Terminators vechten tegen het verzet zoals we ook in T2 zagen. Daar kwam ik bedrogen in uit. Erg jammer had ik graag willen zien omdat ik al erg lang uitkijk naar een Terminator film die zich zou afspelen in de toekomst. De scène op de snelweg gaf trouwens wel een kick. Verder helaas geen echte 'WOW' momenten.

Verhaal is te standaard uitgewerkt en wordt niet erg goed naar het publiek uitgespeeld. We zijn niet dom McG, we wisten al dat Marcus een Terminator was vanaf zijn herintroductie, waarom daar nog een beetje geheimzinnig over doen . Een beetje domme situaties ook allemaal waarin de karakters terecht komen, om zo stukje bij stukje het verhaal aan de kijker duidelijk te maken. Nog een punt waarin duidelijk is dat McG het huidige publiek duidelijk onderschat, het had wel wat uitgebreider/moeilijker gemogen en wat gedurfder qua verhaal. Een goed punt is trouwens wel het moment dat Marcus er achter komt dat hij een Terminator is . Vanaf daar word de film dan ook een stuk beter, het verhaal loopt een stuk lekkerder dan in het eerste gedeelte, helaas dat dit pas gebeurt op zo'n half uur richting het einde. Ook zijn er veel verwijzingen naar het 2e deel, maar die werken niet goed. Ik heb het vooral over het I'll be back moment, waarna hij lekker even Guns N' Roses opzet. oei wat slecht was dat. Ook voelde ik nergens echt een dreiging dat de mensen in gevaar waren als ze op pad waren. Ze liepen lange stukken zonder ergens een Terminator, Hunter Killer of wat dan ook tegen te komen, ook de herrie van ontploffingen, heli's en een door de magafoon schreeuwende John Connor bij de basis lijken ze niets van aan te trekken, maar doe een radio aan, en ze komen direct met een legertje HK's

Je zou verwachten dat in een film met een aantal ster acteurs, door hun ook ontzettend goed gespeeld zou worden. In Salvation is dat niet het geval. Bale haalt totaal niet het niveau wat hij kan, en lijkt op de auto piloot te zitten, Bonham Carter doet niets anders dan er te zijn, en voegt weinig aan de film toe. Het is juist de acteur waarvan ik dacht "wie?", die de show steelt. Sam Worthington acteert de rest gewoon helemaal weg. Het zou me ook niets vebazen dat we daar nog veel moois van gaan zien. Ook Yelchin, die ik voor Star Trek niet kon doet het zeker goed. Jammer alleen van die ene slechte line. Werkt niet echt bij hem.

Terminator Salvation is opzich een vermakelijk geheel, maar haalt helaas nergens het niveau van de eerste drie delen. Komt natuurlijk ook grotendeels door de afwezigheid van Arnold. Het derde deel was nog een keer meer van hetzelfde, maar blonk ergens toch meer in uit. Ik denk vooral dat het door het einde van die film komt.

3* waarvan een halfje voor de Terminator theme.

avatar van Montorsi
Viel me gewoon mee hoor, zeker niet slecht, maar ook grotendeels wat ik ervan verwacht had. De balans met de actie is behoorlijk zoek, op een gegeven moment lijk je wel een halfuur actiescenes te zien die maar verlengd bleven worden. Verhaal is echt nihil en wat het enige plotje is, is zo doorzichtig. Maar heel storend is het ook niet. Vond de CGI nauwelijks storen, terwijl ik daar normaal sneller moeite mee heb, alleen Arnie zag er niet top uit. Wel over de breedte wat aardige actiescenes, maar verder ook geen klassiekers. Dat 'I'm John Connor'-gedoe tussendoor was wel een beetje duf.

Uiteindelijk niet verveeld, maar toch wel een behoorlijk inwisselbaar deel. Verder eigenlijk geen ontwikkeling hier, het is een hoofdstuk uit de oorlog na Judgment Day. Zeker wel beter dan deel 3, maar voor een volgend deel moeten ze toch echt wel wat beters bedenken.

avatar van lykathea
Terminator Salvation begint verrassend heavy, Connor wordt geintroduceerd doormiddel van de naam - Christ -ian Bale, en een uitleg waarin staat dat hij door sommige als verlosser gezien wordt en door sommige als een false prophet. Gelukkig was dat alleen om even de nadruk te leggen op hoe belangrijk het karakter wel niet is, voor een ieder die aan geheugenverlies lijdt of de eerste drie delen nog niet gezien heeft. In elk geval was ik blij dat McG het daarbij laat.

Qua verhaal stelt de film jammer genoeg verder niet heel veel voor, de uiteindelijke conclusie van het globale verhaaltje van Kyle Reese dat verteld wordt, moet als je fan wel weten, en het nieuwe verhaal waarbij Sam Worthington ons laat zien we met een zeer interessant acteur te maken hebben, vond ik eigenlijk toch meer als plotdevice werken, dan als losstaand, goed uitgewerkt verhaal. Voor dat laatste is het net iets té makkelijk.

Maar ik als fan haalde wel veel uit het feest der herkenning. Eindelijk zie je het post-apocalyptisch wereldje dat in al die eerdere delen voorspelt is, een John Connor die ook echt de soon-to-be-leader speelt, en de gebruikte Terminators (voornamelijk de T-1's en de T-600), maar ook de Hunter-Killers, waren geweldig om te zien. Ook de vele hints naar de vroegere films zitten erg logisch en leuk in elkaar. Denk aan de scene waar Kyle Reese leert hoe je een shotgun zo kan vastmaken dat 'ie aan je hangt én niet afgepakt kan worden, iets wat hij in The Terminator ook doet. Qua montage en camerawerk niks dan lof voor deze film, vooral de scene waarin Connor crasht met z'n helikopter, en de kijker als het ware even een kijkje komt nemen vond ik erg leuk en goed gedaan. De actiescenes zijn verdomd goed opgezet en mooi uitgewerkt, en de sfeer die ik van zo'n wereld zou verwachten, waarbij angst toch de grootste factor speelt, wordt tevens goed geportretteerd. Dat de film niet de onderliggende laag/spanning heeft die de vorige delen wel hadden is misschien een gemis, maar het is begrijpelijk dat 't er niet is, en zoals gezegd is deze geportretteerde wereld ook behoorlijk zwaarmoedig.

In elk geval, ik zal nooit kunnen begrijpen dat een film als deze zo finaal neergesabeld wordt, terwijl een film als Terminator 3, met z'n uitzonderlijke kwaliteit in het schijt hebben van voorgaande delen en verwante data (de continuïteitsfouten zijn legendarisch slecht, in mijn ogen), en het in principe gewoon kopieren en mixen van de eerste twee delen, als acceptabel werd gezien. - "We missen Arnie" is nu vaak de kreet die ik hoor. Onzin. Zonder Arnie even goed een Terminator film, een film die een nieuwe weg wil inslaan, en niet per definitie wil teren op behaald succes. Mcg nam een risico, maar heeft in de meeste gevallen de goede keuzes gemaakt. Nu nog even de tijd nemen om hier een interessante draai aan te geven, en ik zit klaar voor deel 5.

Ik heb deze film in de bioscoop gezien. De special effects waren top! Maar eerlijk gezegd heb ik geen 1 een ''kippenvel-moment'' gehad! 4

avatar van The One Ring
Een beetje wat ik ervan verwacht had, maar dan toch net ietsje leuker. Het is in ieder geval geen compleet onkijkbaar product geworden.

Al zou je dat op het begin wel denken, want het eerste half uur of zo is suffer dan voor mogelijk te houden valt, met enkele scènes met onduidelijke inhoud en willekeurige explosies. Waarom denken zoveel huidige Hollywoodfilms dat het spannend is als er zoveel mogelijk dingen om de hoofdpersoon ontploffen? Denkt de gemiddelde kijker dat ook echt?

Verhaaltechnisch is het een grote ramp, met als opvallendste plothole nog wel dat Kyle Reese gevangen genomen wordt om John Connor te lokken, terwijl als ze Kyle Reese gewoon zouden doden er helemaal geen John Connor meer was. Ook heb ik geen flauw idee waarom dat signaal dat robots kan uitschakelen succesvol getest wordt, maar later in de film niet meer gebruikt wordt. Een actiescène met dat signaal was welkom geweest. Verder een hoop onduidelijke scènes en nog een lading gaten. Nauwelijks de moeite om verder op in te gaan hier. Het gebrek aan een coherent verhaal proberen de makers op te vullen met een vraagstelling over wat een mens onderscheidt van een machine, maar de film komt in dat opzicht niet verder dan clichés, met veel gepraat over het menselijk hart als dieptepunt. Die harttransplantatie op het einde ook...

Bale is ook niet echt geschikt voor deze rol. Hij speelt te serieus, te intens bijna. Sam Worthington mist enige uitstraling en ziet er teveel uit als iedere andere mogelijke acteur. Die CGI Schwarzenegger is daartegenover gewoon een verademing. Er zitten ook een hoop van topactrices (acteurs minder) in die veel te kleine rolletjes kregen, met name Helena Bonham Carter en Jane Alexander. Bryce Dallas Howards ondankbare minirolletje viel me wel op. Geen bijzonder karakter, maar ze heeft toch een levendige uitstraling die een mooi contrast leverde met de rest van de film.

Dat ik toch nog een acceptabele score geef (maar géén voldoende) komt door een aantal gevechten tegen robots. De meeste actiescènes zijn niet opvallend boeiend, met name die van mensen tegen (half)mensen niet. De scènes echter met de schijnbaar onverwoestbare robots zijn toch weer leuk en wekken soms werkelijk het gevoel dat je toch echt naar een Terminatorfilm kijkt. Het zijn eigen slechts 3 scènes: de scène met de grote robot, die aalachtige robots in het water en het laatste gevecht met de T-800. De CGI van de robots is ook opvallend goed gedaan (vergelijk dit met het veel slechtere werk bij de grootste explosies of scènes waarin iets of iemand moet vliegen). Hier kon ik het plezier uithalen waar je toch voor komt bij een film over onverwoestbare verwoestende robots.

Het is in ieder geval allemaal net wat leuker dan je van een film mag verwachten van een regisseur die zichzelf McG noemt.

avatar van Captain Pervert
Terminator Salvation: de positieve verrassing van 2009 tot nu toe.

Als diehard fan van Arnold, de Terminator franchise en dystopia-films in het algemeen, brengt deze films vele positieve dingen samen, gecombineerd met een lekker budget, Christian Bale en een erg goede Sam Worthington (nooit eerder van die kerel gehoord).

Alle kritiek op McG ten spijt, hij heeft bagger op zijn CV maar hij heeft zeker wel wat in huis. Eén van de beste scènes is met John Connor in de crashende helicopter aan het begin, alles is gefilmd in 1 shot. Fenomenaal.

En voor mij het belangrijkste: er zitten voldoende knipogen en verwijzingen naar eerdere films in, zonder ècht overdreven cheesy te worden. De tapes, de foto, I'll be... en Come with me..., om nog maar te zwijgen over de digitale Arnold die ten tonele verschijnt met de bekende TADADAM TADAM theme. En, voor de oplettende kijker, het litteken in wording, wat we in eerdere delen zagen in flashforwards.

Popcornvermaak pur sang, en daarbij nog een goede film ook, dus zeker een mooi plekje in de Terminator-franchise waardig, ook zonder Arnold. Maar mèt Arnold, dat valt niet uit te drukken in sterren. Gelukkig maar dat hij er niet in zat anders moest ik moviemeter hacken om meer dan 5 te kunnen geven.

4.5 sterren

Het is duidelijk dat het bij McG ontbreekt aan enige visie, die de film écht interessant zou kunnen maken. Nu zien we niet veel meer dan veel actie, maar weinig vorm en verhaal om de actie heen. En da's enorm jammer omdat de potentie wel degelijk aanwezig is.

Bale heeft een enorm goeie kop voor Conner, de identiteitscrisis van Marcus is interessant, maar hier wordt te weinig mee gedaan en in het plot zelf zitten te veel gaten die niet makkelijk te dichten zijn, als je er over nadenkt.

Ondanks een paar vette scènes is Terminator 4 niet meer dan ók en hoop ik bij een eventueel vijfde deel dat er een man met een duidelijke visie opgezet wordt. Misschien dat de meester zelf weer terugwil keren?

Ben net terug van het kijken van deze film in Amsterdam.
Hij viel me zeker niet tegen! Actie van begin tot eind, mooi gemaakte terminators (nieuwe en oude modellen), mooie post-apocalyptische wereld, goede acteurs, herkenbare one-liners, Arnie, etc. Absoluut indrukwekkende film, komt goed tot z'n recht in de bios met de visual effects. Vooral erg goed geluid ook, de cyborgs en de fabriek e.d. maken lekker veel enge geluiden. Ondanks dat de terminators nu wat massaler in beeld komen, blijft het spannend want er zitten nog genoeg achtervolgingen en kat-en-muis-spelletjes in. Het is echt niet zo dat elke terminator nu met een paar kogels uitgeschakeld wordt. Ik zag vergelijkingen met het spel Fallout 3, maar ook met films als Transformers en War of the Worlds. Er waren maar weinig dingen waar ik mij aan stoorde. De acteurs deden het in mijn ogen allemaal prima. Ben benieuwd naar de volgende delen, kan niet wachten.