Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

avatar van -= VORTEX =-
Goeie sci-fi verhaal klopt volkomen zelfs skynet is nog niet op volledige toeren, de T800 is in deze film het nieuwste proto type en dus in het vervolg zal de vloeibare Terminator er weer in zitten, leuk dat ze Arnie er nog eff in hebben gepaste met CGI ,goed verzorgd gave effecten sommige acteurs stellen wat teleur maar het totaal plaatje maakt een hoop goed.
Erg goeie film om lekker weg te kijken zoals alle andere Terminator films, was zekers niet teleur gesteld...
Zoals met elke film geld verwacht er niet te veel van dan kan je alleen maar blij verast worden LOL tenzij het echt helemaal prut is.
Enigste wat ik niet erg goed vond is dat ze de overgebleven mensen geen strallings wonden van de nukes hebben opgeplakt.
Geef hem een 4 als liefhebber van het gerne.

avatar van 606
Prima actiefilm en leuke terminators.
Acteren was normaal.
En arnold kwam even in beeld maar staat niet op imdb.

3,5 ster

avatar van Evilized
Ik ging deze film in met een glimlach en kwam eruit met een zware depressie.
De eerste helft zat vol met actie en special effects er hing zelfs een angstig sfeertje.
Het was gewoon spannend je hoefde maar even niet op te letten en er kwamen terminators om de hoek kijken.

Hoe kan het dan toch zijn dat er op het laatst bij die film maar twee terminators in dat hele skynet gebeuren rondlopen.
WAAR zijn al die schepen gebleven honderden van die terminators?
ze konden gewoon landen daar en alles opblazen.
Dit verknalde die hele film.
ik kreeg gewoon het gevoel dat het verhaal snel werd afgemaakt.
jammer van die gemiste kans.

tweede helft was zeker minder.
er zitten veel gaten in het plot.

verders prima film.

avatar van thunderball
Een Terminator film zonder Schwarzenegger. Kan dat? Ja en nee.

Hij was de grote atractie van de originele films en de reden dat mensen er naar toe gingen. Schwarzenegger kon nog zulke spectaculaire films maken, de fans bleven hem vragen: wanneer komt er een vervolg op The Terminator?

Het andere wat de fans vooral willen zien is eindelijk de veldslag met de tientallen (honderden?) robotskeletten, de T800's. Tot nu toe werden we hier mee lekker gemaakt door slechts korte flashbacks (of flashforwards?) en droomscene's.
Helaas zit ook dat niet in de nieuwe film, daar dat type robot pas op het eind in de productielijn zit.

Wat je wel krijgt is een grauw toekomstbeeld waarin de overlevenden veldslagen leveren tegen de bijna onoverwinnelijke machines van Skynet.
Het wordt meer gebracht als een oorlogsfilm a la Platoon, waardoor de sfeer nergens lijkt op dat van de eerdere films.

Spektakel genoeg, maar waar de film vooral de fout in gaat is:

*dat hoofdrolspeler Bale, zoals gewoonlijk veel te serieus alles op pakt. Van zelfrelativering heeft hij blijkbaar nog nooit gehoord. De eerste minuten lijkt hij ook nog zijn stem van Batman te hebben behouden.

*vooral het eerste uur is de film vrij rommelig: de ene ontploffing of actie/oorlogsscene volgt de ander op, zonder dat er een echte verhaallijn in zit en ook zonder dat je maar even wat lucht krijgt om bij te komen

*doordat de belevenissen van Worthington stukken interessanter zijn (en meer fun om naar te kijken) komt in deze film Conner er wel heel bekaaid van af (en da's geen goed teken voor een vervolg).

Feitelijk kwam het echte Terminator gevoel pas in de laatste vijftien minuten met Arnie en de skeletrobot. Toen werd het voor het eerst nog even spannend.

Samengevat: veel spektakel, weinig verhaal en spanning. Ok actiespektakel, maar geen klassieker.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

Verrassend goede film.

Wel eentje met veel zwakke punten. Hele verhaal is compleet onzinnig en slecht uitgewerkt. Simple en dom verhaaltje met nogal wat plotholes.

Maar de film is slim genoeg om daar niet al te lang bij stil te staan, iets wat deel 1 en 2 nog wel eens durfden te doen. Salvation blaast veel zaken op, is visueel best aantrekkelijk met gave belichting doorheen de hele film, brengt energieke actie en bevat echt gave creature designs (voor het eerst in een Terminator film). Die T-motors zijn

Verhaal en personages belangrijk? Best een andere film kijken en deze voorbij laten gaan. Zin in visueel aantrekkelijke actie en een coole setting zonder verder meer verlangens? Aanradertje!

4.0* en een uitgebreide review.

avatar van AmazingShikoku
Ik ben altijd al een fan geweest van de Terminator franchise. Ik was neit zo van de vloeibare t-2000 maar ach, elke franchsie kent zijn mindere punten.

Ik heb Salvation vlak na Transformers 2 op dezelfde avond gekeken. Nu moet ik zeggen dat ik daardoor wel steeds verwachtte dat elke terminator in de film zichzelf zou transformeren in een auto en met een afro amerikaans accent zou gaan praten, gelukkig was dit niet het geval.

Salvation gaf me dat gevoel weer terug van de originele trilogie, alleen nu met de hedendaagse filmtechnologie die de franchise toch heel veel goeds doet. De film is helaas niet al te lang en wat meer gebruik van die technologie door bijvoorbeeld meer terminators te gebruiken aangezien dat het hele punt van de oorlog is.

Enfin de zilm opzich is in mijn mening iets te kort, maar is alles te samen een hele goede film die de essentie van de eerdere Terminator films goed weet vast te pakken en gewoon niet meer loslaat.

4.5/5

Het plot is misschien wat moeilijk te volgen, maar regisseur McG houdt de vaart er flink in. Terminator Salvation zit bovendien vol met prachtig ontworpen robot-gadgets, die zorgen voor vele spectaculaire scènes.

De toekomstige nucleaire wereld is bovendien prachtig vormgegeven en je waant je onbewust steeds op een andere planeet. Een sterke productie met een uitstekende cast die aantoont dat de Terminator-franchise ook zonder Arnie (die wel een semi-cameo heeft) bestaansrecht heeft.

avatar van Spetie
Fikse tegenvaller deze vierde Terminator film. Het verhaal is zo rommelig als wat en heeft inderdaad nauwelijks wat toe te voegen aan de reeks. Maar goed, aangezien ik T2 nog altijd een geweldige film vind, was ik toch wel benieuwd waar de Reeks na het redelijke deel 3 naar toe zou gaan.

Naar de toekomst dus, waar de strijd tegen de Terminators inmiddels in volle gang is. Dat is dan ook het enige grote pluspunt van deze film. De gevechten tegen de Terminators zien er goed uit, evenals de gave T-Motors. Dit boeit echter geen hele filmduur, omdat de personages allemaal nogal plat zijn en nauwelijks charisma hebben. Bale valt gewoonweg erg tegen en lijkt niet eens echt de hoofdrol te hebben. Die rol is weggelegd voor Sam Worthington, die het dan nog best aardig doet, maar uiteindelijk ook ondersneeuwd in het rommelige gebeuren.

Het meest erge van allemaal is de lachwekkende, lelijke CGI-verchijning van Schwarzenegger. Alsof daarmee het oude Terminator gevoel zou terugkomen, nou niet dus!

Nee T4 is een teleurstelling geworden. Spectaculair is het wel, maar er had iets meer verhaal en iets minder spektakel in gemogen, dan was de film beter in balans geweest. Laat T5 maar komen, met hopelijk wat meer aandacht voor het verhaal. T2 zal in ieder geval nooit meer overtroffen worden, daar ben ik nu helemaal zeker van.

avatar van Matchostomos
Het dient andermaal gezegd: met de initialen McG wek je argwaan en een acuut gebrek aan ernst op. Wanneer het bescheiden oeuvre van laatstgenoemde dit aanvoelen bevestigt, is de cirkel rond en het vertrouwen in enig kunnen tot een absoluut dieptepunt gezakt. Als bij wonder toont McG in Terminator Salvation op zijn minst al een gevoel voor visuele helderheid, coherentie én richting. Getuige de overzichtelijke montage, het strakke tempo en de post-apocalyptische sfeerschepping.

Desondanks de zichtbare vooruitgang, komt McG niet ongeschonden uit dit project. Het motto 'luider dan luid', of 'style over substance' zo u wil, overschaduwt en ondermijnt elke minieme poging tot filosofische beschouwing, maatschappelijk bewustzijn (lees: sociale onrust) en het creëren van gefundeerde karakters. Bovendien kraait de muzikale score steeds victorie, waardoor de bombast eens te meer aandikt. Ondanks de aantrekkelijke verpakking is Terminator Salvation al bij al dus niet meer dan een kille, identiteitsloze episode in het Terminator-universum.

Mijn eerste terminator film. Geweldige gevechten en ongelooflijke technieken t.b.v. de special effects. Ook niets dan lof voor het kleurgebruik. Het verhaal is bekend maar eigenlijk ook niet zo belangrijk.

avatar van Paatje
2,5 *

qua verhaal niet heel bijzonder. Maar de kritiek dat het allemaal door elkaar lopende losse verhalen zijn, klopt in mijn ogen niet. de film is duidelijk te volgen. De Arnold look-a-like vond ik werkelijk belachelijk! bijna een belediging naar hem.!! Doe er iets goed mee, of helemaal niks. dit was onder het mom van "ik wil maar ik kan niet".

de special effects maakten veel goed, en daarmee een vermakelijke film. meer ook niet

avatar van wimnoot
Eindelijk gezien deze Terminator sequel (of is het een prequel?)Met deze vraag leg ik gelijk één van de problemen bloot.Het blijkt moeilijk te zijn de continuiteit goed rond te krijgen.Dit is inmiddels de derde acteur die John Conner speelt en hoewel Bale doet wat hij moet, merk je dat hij gecast is voor zijn bekendheid, en niet voor enige gelijkenis met bijvoorbeeld Edward Furlong.

Ook viel me op dat er een paar hele platte hollywood momenten in de film zaten, dit in tegenstelling tot de eerste twee delen van de terminator reeks.Vooral de hart-transplantatie zag je van mijlenver aankomen.

Wat de eerste twee delen voor mij tot een succes maakten was het aftakelen van de betreffende cyborg en de kleine operatie's die nodig waren hem op de been tehouden.In Salvation zie je dit beeld ook in de vorm van Markus, alleen wordt dat te niet gedaan door een complete make-over halverwege de film.

Dan de goede punten.Terminator salvation bevat veel grootsere special effects dan zijn voorgangers.Grote vliegrobots, grote Tripod robots en vooral de scene's op die brug waren een lust voor het oog.Het past ook precies in het beeld van de films van nu( transformers e.d.).Erg origineel ook die motor en water Terminators.

Puike acteerprestatie's van vooral Sam Worthington en de jonge Anton Yelchin.Ik denk dat van beide nog veel zullen zien.(van Wortington weten we dat al )Erg leuk om Swarzenegger weer op oorlogsterkte te zien.Dat het een beetje sgi-achtig aandeed boeide me niet, hij speelt immers een robot.

Ik neig ernaar om deze film een 3 te geven maar omdat ik wel een fan ben van de Terminator franchise geef ik een 3.5.

avatar van voskat
Veruit de minst vermakelijke van de reeks. Veel oppervlakkiger dan zijn voorgangers, en veel te veel cliché actie-gedoe. Je voelt geen moment iets voor de personages. Alleen de bionische Marcus was een interessante toevoeging, hoewel ook dat geen bijster origineel idee is, aangezien dat o.a. al eens in de (veel betere) comic miniserie Terminator: Secondary Objectives van Dark Horse is gedaan.

1,5* voor deze stevige teleurstelling.

avatar van Near_Dark
Ik heb hem gezien in de cinema begin juli toen hij al 6 weken uit was, het werd dus tijd...

De spectaculaire openingsscène beloofde héél wat.
Vervolgens leer je de karakters wat beter kennen en kom je meer te weten over wat er zich in de vorige Terminatorfilms heeft afgespeeld.
Om direkt méé te zijn is het best dat je de vorige films hebt gezien, anders kan het allemaal wat verwarrend overkomen.

De scène met de reuzengrote Terminator die mensen verzamelt, ergens 1/3e in de film, is ronduit spectaculair te noemen, volgens mij is dit de indrukwekkendste SF-Actiescène ooit !
Ik had niet verwacht al zo vroeg in de film op zoiets verbluffends getrakteerd te worden, dat schepte torenhoge verwachtingen over hetgeen zou volgen.

Maar dit hoogtepunt is spijtig genoeg het enige écht spectaculaire in deze hele film en maakt dat de rest er wat mager uitziet. Da's spijtig, want als er nog enkele actiescènes van dat caliber hadden ingezeten was dit waarschijnlijk een bangelijke actiefilm geworden, nu behoort hij tot de goeie middenmoot.

6,5/10.
De minst goeie Terminatorfilm tot nu toe.
De 25 jaar oude "The Terminator (1984)" van James Cameron was low budget maar is stukken interessanter om zien dan deze moderne opvolger !

Het totale gebrek aan sfeer doet deze film de das om, een beetje humor had ook geen kwaad gekund, dat zat er in de vorige Terminators overvloedig in. Het korte stukje waarin John zegt "I'll be back" is, denk ik, de enige humor die er te beleven valt, ALS je vetrouwd bent met de vorige films in de reeks

Enkel de moeite voor verstokte Actiefans.

Ik hoop dat ze zich met de volgende Terminator films flink herpakken, anders is deze geweldige filmreeks gedoemd om in mineur te eindigen...

Filmsite : http://terminatorsalvation....

avatar van Karl van H.
Teminator Salvation valt een hele aardige actiefilm te noemen, die de pech heeft onderdeel te zijn van de Terminator-franchise, die twee klassiekers heeft opgeleverd. Het spreekt voor zich dat Salvation daar bijlange niet aan kan tippen, maar de actiescènes zitten prima in elkaar en zijn overzichtelijk weergegeven (een verademing na het drukke Gamer), met hier en daar erg mooi camerawerk en leuke art direction. De digitale effecten zijn niet allemaal even mooi, maar de ouderwetse blikken Terminators zien er wederom geweldig uit. Het plot rondom Marcus Wright was best interessant, al eindigt het wel in een anticlimax met een te makkelijke vernietiging van zijn robothersenen en de belachelijke harttransplantatie, die gepaard gaat met uitgerekend de tegenovergestelde boodschap van Terminator 2, ongeïnspireerd door Christian Bale opgedreund. Ook jammer van die gare motors en reusachtige robots, die totaal niet in het Terminator-universum thuis leken te horen. Verder een erg vermakelijk filmpje.

avatar van wwelover
Wat een domper, vond deel 3 al niet echt geweldig maar dit was toch wel triest. Verhaal was totaal niet boeiend, heb echt meerdere malen naar de klok gekeken. De film moet het een beetje hebben van de actie, en dat was al stukken minder dan ik had gehoopt. Ja kan er vrij weinig positiefs over kwijt, het is gewoon een slechte film. De cast is nog wel aardig, al is het gewoon natuurlijk niks zonder Arnold Schwarznegger. Al moet natuurlijk wel gezegd worden dat de 'sterren' van deze film, Christian Bale en Sam Woringthon betere acteurs zijn dan Arnie ooit is geweest.

avatar van otherfool
Bovengemiddelde Hollywood-knaller. Met name het eerste uur is buitengewoon sterk, met een spectaculaire achtervolging en bangelijk goede effecten met de indrukwekkende robots. Hun grondtonen joegen me behoorlijk de stuipen op het lijf.

In het tweede uur is het touwtjes knopen geblazen om nog tot een verhaal te komen, met de nodige moraal en opofferingsgezindheid; het had van mij niet zo gehoeven. Desondanks met terugwerkende kracht de beste summer blockbuster. Worthington steelt overigens idd de show.

3,5*.

Marcus, zorgt voor voldoende actie. Ik kan me wel vinden in zijn moraal
Everyone deserves a second chance.

avatar van eddyeddy
Drankje, hapje en gewoon ongecompliceerd kijken en vooral niet te kritisch zijn...kortom typisch zo een film die je snel vergeet, maar wel leuk voor tussendoor....

Vreselijke film. Niet enorm slecht als actiefilm, maar totaal onwaardig vervolg op de Terminator trilogie. Net als Indiana Jones 4, Alien 4 en Star Wars 1 een beledeging voor de rest van de serie. Dit klinkt allemaal kort door de bocht, maar ik heb me gewoon enorm zitten ergeren, gedurende de hele film.

De grootste fout die het maakt is dat het totaal niet het gevoel van de andere Terminator films overneemt. Het speelt zich af na Judgement Day, en waar dat vroeger eigenlijk vooral bestond uit de angstaanjagende "river of skulls", is het nu een verrassend saaie en grijze wereld, die totaal nergens op slaat. Ook zijn de nieuwe robots totaal belachelijk. Ik bedoel, eerste Arnold, daarna Shapeshifter dude en ook nog de femme fatale uit deel drie. Hier proberen ze overheen te gaan met nog coolere robots, maar helaas komen ze niet verder dan een Terminator die op een andere termitor rijdt, die meer op Transformers lijken dan de originele robots.

De enige vrij interessante nieuwe terminator is Sam Worthington. Helaas werd dit al verraden in de trailer, maar duurde het in film ongeveer een uur voordat ze dit lieten zien. Als je een verrassende twist wil, is het dan niet verstandig om dat niet in de media te laten zien? Helaas werd een andere twist dat Connor half Terminator zou worden om een soortgelijke reden geschrapt, en dat was nog iets geweest wat de film had kunnen redden.

Het script is echt verschrikkelijk, en hoewel er wel wat goede ideeën inzitten zijn er dingen die totaal nergens op slaan. Neem de relatie tussen Marcus en Williams die totaal ongeloofwaardig is. Ze gaat opeens voor hem door het vuur, blaast de rebellenbasis op en wil voor hem sterven na wat? Nadat ze om wat lichaamswarmte op hem is gaan liggen, 4 mensen heeft gedood heeft en kunnen opmerken dat hij zo'n sterk hart heeft. Goed geschreven hoor.

Ook is de actie weer verpest door al het ADHD monteren. En nu doen ze het niet alleen maar bij de actie. Nee, misschien is het wel eens leuk om de hele film ADHD te laten verlopen, waardoor je de helft van de de tijd nog minder meekrijgt van het "plot." Skynet wordt als dom omschreven, Was een eenvoudig signaal naar Markus sturen zodat die uit ging niet genoeg? Om nog maar niet te spreken over het gewoon niet programeren van de chip eruit halen. de grootste groep rebellen is ook niet al te slim (Met zijn allen bij elkaar gaan zitten. Slim hoor! En als je ergens in zee springt in een storm, dan vind je ze vast wel!) en het is totaal onduidelijk wat John Connor nou voor rol heeft, hij wordt niet eens ontwikkelt als personage. Is hij nou een leider? Nee. Maar toch luistert iedereen naar hem, over zijn radio die zon beetje de hele wereld over kan meeluisteren.

Als laatste heb je nog Kyle Reese. Hij was de gene die het best acteerde, maar toch is er veel onlogica om hem heen. Waarom vermoorde skynet hem niet gewoon toen ze hem vonden? Connor was sowieso gekomen, hij kon niet weten of hij dood of levend was. En als laatste. Een hartoperatie in een woestijn. Ik heb niet heel verstand van operaties, maar ik denk niet dat dat de beste combinatie is.

1* Voor de CG Arnold en de soms best goede stop motion animatie.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Avatar doet Terminator.

En dat is duidelijk geen succes.

Want de doorgaans blauwe Worthington heeft het charisma van een Fraser. Leuk voor Disney maar lafjes als robot.

Gelukkig is de man een rasartiest vergeleken met Bale die hier naarstig op zoek lijkt naar zo veel mogelijk grimassen. Voornamelijk tevergeefs. Niet dat ik nu zo fanboy ben, allesbehalve. Maar waar de reeks met name door humor en over de top spektakel wordt gedreven, is het hier vooral de CGI-madness die mij niet weet te bekoren.

Dan nog liever zo'n plastic pop die zichzelf in zijn arm snijdt. Al moeten de makers dat tevens hebben bedacht. Ze trokken niet voor niets bijna een echt wassenbeeld van Schwarzie uit de kast. Waarschijnlijk zal de echte Terminator tijdens het aanschouwen van deze film als enige hebben gelachen. De rest van het publiek niet, want we zijn hier op de serieuze toer.

Ook het verhaal blijkt niet solide. Matig is een beter woord. En zo zit er weinig anders op dan een nauwe onvoldoende. Want de twee uurtjes vliegen i.i.g. best aardig voorbij. Met af en toe een vermakelijk gevechtje, maar het houdt niet over.

Redelijk.

avatar van Don MN
'There is no fate, but what we make'

Tijdreizen heeft eigenlijk iedere keer bij Terminator-films wel degelijk uitgepakt, weinig moeilijkheden opgeleverd, omdat er redelijk snel afstand van wordt gedaan en de kijker zich op het heden kan focussen, zo ook bij deze. Gelukkig maar, want er valt heel wat te beleven rond 2018. Ondanks dat ik een beetje sceptisch was over McG en zijn Charlie's Angels verleden, flauw, heb ik ontzettend genoten van dit actievehikel.

Buiten dat de regisseur een paar hele dikke knipogen geeft naar de films van Cameron, met als hoogtepunt een return van computer-Arnie, heeft Salvation nauwelijks iets weg van zijn voorgangers en past in het rijtje jaarlijkse blockbusters. Toch vind ik deze boven de gemiddelde actiefilm uitsteken, vooral de actiescènes zijn enorm spectaculair, gevuld met mooie visuele effecten, en de designs van voertuigen weten me te bekoren. Zoals die fantastische Moto-Terminators. Als John Connor er een weet uit te schakelen en vervolgens zelf een ritje erop maakt, gaan je handen spontaan tintelen en zou je het liefst op de dichtsbijzijnde door een motor aangedreven tweewieler springen. Daarnaast vind ik de film veel serieuzer aandoen dan zijn voorgangers, die post-apocalyptische sfeer zorgt voor een flinke portie extra spanning, daarom hoop ik dat dit het eerste deel van een moderne trilogie is. Waar oude rotten als Schwarzenegger en Hamilton plaats hebben gemaakt voor nieuwe helden; Bale en Worthington, die prima geacteerd hebben in dit prachtige CGI-festijn.

avatar van Q Jones
Ik ben opgegroeid met het fenomeen terminater en heb deel drie zelfs nog in de bioscoop gezien, maar ik vind deze film toch echt een teleurstelling.
Ten eerste de film is niet compleet zonder Arnie in de hoofdrol.

Ten tweede wat is Bale aan het doen en waarom praat hij net als Stallone, echt een miscast en ik heb gewoon om hem en zijn stem moeten lachen zo slecht vond ik het laat hem lekker Batman spelen daar is hij veel beter in

Ten derde het verhaal, ik mis er iets aan alleen ik kan niet zeggen wat. Op het einde wordt het ook Bale valt staat op en valt weer en zo een paar keer door.

Licht puntje in de film is Sam Worthington. En een leuk nummer van Guns 'N Roses

Conclusie had een paar jaar gewacht tot Arnie weer mee kon doen want deze film is drie keer niks, ik heb constant moeten lachen om het slechte acteer werk van Bale, dus het was meer een komedie voor mij, maar zelfs dan is hij nog niet leuk.

avatar van maxcomthrilla
De Terminator reeks onwaardig!

Tradities zijn er soms om in ere te houden, McG trekt zich daar niets van aan en komt gelijk met zijn verhaal op de proppen zetten zonder een waardige Terminator introductie, waarin de Terminators aan het begin van hun reis eerst een stel kleren moeten bemachtigen.

Daarbovenop miste ik toch wel Arnold Schwarzenegger als actieheld, de Terminatorreeks is immers echt zijn imperium! Het zijn echter niet bovenstaande elementen die in een onvoldoende resulteren, maar in combinatie met een plot vol slordigheden, ongrappige ontmoetingen met tuig, vervelende, goedkope verwijzingen naar Arnie, slechte acteerprestaties en een saaie, gebleekte visuele uitstraling van de film, valt het dubbeltje deze keer de verkeerde kant op.

Ik vond de actiescenes nog wel overtuigen, maar ik kan het mij nu amper meer heugen. Slechts de reuzenterminator en enkele gave attributen in deze film zoals de motoren waren echt gaaf! Een schamele 2,5*

avatar van Bottleneck
Pff dit vind ik niks.. Te weinig machine-tot-machine gevechten en 'groot, groter, grootst' is nog niet meteen goed, beter, best. Nou ja die mega-giant ziet er natuurlijk wel indrukwekkend uit, maar van de ontploffingen en het lange-afstandsgeknal heb ik op een gegeven moment wel genoeg gehad.

Erg bombastische cgi ook, nu werd de computer in de vorige delen natuurlijk ook gebruikt, maar vooral om geweldige transformaties en kills te creëeren. Hier niets van gezien, veel te braaf met een hoop saai geleuter en gedoe tussen mensen waar je totaal geen sympathie voor kan opbrengen. Debiel ook dat de Terminators te dom zijn om goed te kunnen schieten. Vond het wel sneu eigenlijk, geloof dat ik voor de 'verkeerde partij' werd.

Enkele fraaie acties in het begin (op de brug), het eindgevecht en de setting zorgen nog voor wat puntjes. De rest is prul meegelift op de naam van de Terminator-reeks, het maakt in ieder geval duidelijk dat je met Terminator pas een topfilm hebt met een goede mix van actie, verhaal, humor en ranzigheid zoals Cameron heeft bewezen.

avatar van james_cameron
Herzien, ik denk dat ik dit toch de minste vind van alle delen. Het plot is niet heel bijzonder, de cast matig. Worthington is prima, maar de rol van Bale wordt veel te serieus neergezet, soms haast op het lachwekkende af. Vormgeving en special effects zijn degelijk, maar de film mist gewoon net dat beetje extra dat de andere drie films wel hadden. Zou het toch de aanwezigheid van Arnie zijn? Echt memorabele aktiescenes zijn er, afgezien van de scene bij het pompstation, ook niet echt- vooral de climax stelt teleur. Toch nog vier sterren, de reeks blijft kwalitatief dik in orde en ook dit deel is zeer onderhoudend. McG is als regisseur in ieder geval capabel genoeg. Dat is wellicht de grootste verrassing van de film.

avatar van TinkerTex
Het vierde deel stelt over het algemeen niet teleur. De indrukwekkende actie en effecten voeren weliswaar de boventoon. Daardoor wordt het gewoon een lekkere sciencefiction actiefilmpje. Fans zullen stiekem gehoopt hebben op meer.

Ik vond met name de verwijzingen naar de andere films erg geslaagd en daarom past hij goed in de reeks. Geen meesterwerk, maar een prima actiefilm.

avatar van Thorongil
Deze film zat echt boordevol nutteloze karakters.
Zo heb je dat zwarte meisje dat de hele film niets zegt en doet, buiten wat angstige gezichten trekken. Dan heb je ook nog een aziatische die verliefd wordt op cyborg Wright, ook haar karakter wordt amper ontwikkeld. Een van de kleine toevoegingen in de r-rated Director's cut was dat we haar van vest zagen verwisselen en vage contouren zagen van haar naakte lichaam. Ten eerste is dit veel te braaf om uit de gewone film te laten en in feite helpt het ook niet echt het plot voort.
Het enige positieve aan deze film zijn de degelijke actiescènes, en nieuwe robots van Skynet, zoals een soort motorrijdende robots, waterrobots etc.
We krijgen ook een slechte CGI Arnold op het einde, dat er enorm fake uitziet. Ook Yelchin komt weinig aan bod en ik kan me hem maar moeilijk voorstellen als de toekomstige vader van John Connor (Bale).
Bale is eigenlijk de enige die de film nog wat kan redden. Het eindgevecht met T-800, gaf me ook wat déja-vus naar het gelijkaardige einde van Terminator. Verder krijgen we ook een soort heldhaftige opoffering (men probeert het alleszins wat dramatiek mee tegen), van hoe Cyborg Wright zijn mechanisch hart afstaat aan de dode Connor. Iets dat we eigenlijk al van mijlen ver zagen afkomen, vrij cliché einde. Eigenlijk hadden ze beter na de eerste 2 Cameron-films kunnen stoppen, want deze heeft amper iets toe te voegen aan het Terminator-verhaal. Het vet is van de soep wat betreft deze franchise.

avatar van Zeriel
De bedoeling was goed, maar uiteindelijk is het een retro-ratjetoe geworden van de Terminator-films, The Matrix, Transformers, Mad Max e.d. en zelfs Metropolis. Wel onderhoudend en redelijk acteerwerk en goede scenes.

Te weinig eigen karakter om op zichzelf te staan, en te afwijkend van de eerdere Terminators om een waardig opvolger te zijn.

avatar van Dennissssss
Ik had hier toch wel graag andere acteurs in de hoofdrol gezien. Het zag er allemaal wel goed uit, al vond ik de shots vrij snel zodat je niet lang kunt kijken naar die grote machines en donker. Op de een of andere manier was deze film niet zo heel boeiend.