Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

Vierde deel uit de Terminator reeks is minder beklemmend en minder mytisch dan de eerste twee delen, maar nog steeds een goeie sf-actiefilm. De veeltallige actiescenes zijn spectaculair en de special effects zien er ook goed uit. Er zitten een aantal leuke referenties aan de eerste twee films in waarbij de knipoog naar Arnold Schwarzenegger op het einde wel erg leuk is.

avatar van Insignificance
Het wordt er bij herziening niet beter op. Zolang McG het bij z'n robots houdt, gaat het allemaal nog wel. Er zitten wat dat betreft best een paar aardige vondsten in. Het geluid van de grote jongens werkt ook prima. Het pakweg eerste uur is daarmee nog best te verteren, maar zo ongeveer vanaf het moment dat Blair het slagveld op komt waaien, komt het hersenloze karakter van Salvation bloot te liggen. Verloop en (vooral) dialogen worden eigenlijk hemeltergend.

I saw a man, tja. Het gebrul van Bale (What are you?! vlak nadat hij een deal met Marcus heeft gesloten) is ook al niet te pruimen en het lijkt ook soms meer om de de mythe van Connor te draaien dan om een T-film. Met die gedachte valt de plastieken versie van Schwarzenegger ook niet echt in goede aarde. Het levert nog wel wat aardigs op, maar zelfs in het slot moet de massaconsument kennelijk nog gemasseerd worden. Maar het jeukt vooral.

avatar van jumpstylemovie
Ik verlaag hem hard naar 2,5*. Ze laten die terminators er geweldig uitzien en het blijft grappig dat Ahnuld nog langskomt (ookal gedraagt hij zicht totaal niet als een terminator. Ik bedoel, het belangrijkste doel van de terminators is John Connor uitschakelen en wanneer de T800 hem bij zijn keel heeft gooit hij John zachtjes tegen een muur )

Verder is het acteerwerk soms echt pijnlijk slecht (We bury our dead ) en zitten er veel saaie stukjes in.

Dus kort samengevat is het erg vet om terminators in HD te zien maar is het verder een slechte film.

avatar van Number23
Verliest net geen halve ster bij 1e herziening. Weet nog goed dat ik met vader en broertje naar bios ging en kippenvel kreeg bij openingstune. Het geweld spattte ook van heel scherm af en liet de oren suizen. Thuis op de bank is dat toch allemaal anders. Al met al blijft het gewoon een mooi gemaakte, met actie gevulde en tikkeltje authentieke 4e deel van een fantyastische reeks. Ook deel 3 vond ik zeer vermakelijk, eigenlijk alleen om Arnie. Wat mij betreft mag Bale nog een keertje Connor spelen als er nog een deel komt.

avatar van Decec
Een goede SF film...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Christian Bale speelt zeer goed...
Prima verhaal...
Prachtig mooi HD kwaliteit...
Uitstekend muziek (Dolby Digital)...
Zeker geslaagde film...

avatar van K. V.
Bij deze had 'k niet echt verwachtingen, maar hij is me toch goed meegevallen. Visueel een erg sterke film die niet verveeld. Voor de rest niet zo bijzonder, maar toch leuk om eens gezien te hebben.

avatar van martijn011
Toch wel een van de minste van de reeks. Komt vooral omdat deze film over de grootschalige oorlog tussen Skynet en de mens gaat en de voorgaande films het wat kleiner deed overkomen door één Terminator tegen de ander te laten vechten. En daar bovenop komt ook nog dat ik de voorgaande delen stukken spannender vond. Dat kat en muisspel tussen beide Terminators was meestal van hoog niveau en erg spannend!

Maar goed, overal is een tijd voor. Op zich toont de film wel. Prachtige sfeer en qua special effects zit het helemaal snor. Ook de rook en de brandjes, het grijsachtige/mistige, het toont inderdaad als een echte wereldoorlog.
Het verhaal vind ik alleen minder interessant. De hoogtepunten van de film vond ik dan ook de achtervolgingen en de gevechten. Want van dat hele gedoe met het personage van Worthington was ik na verloop van tijd wel op uitgekeken. Bale is een goede Connor, maar goed, die heeft me nog in geen één film teleurgesteld. Klasse acteur.

Van mij mag er nog wel een deeltje komen maar ik denk dat het daarna over en sluiten is. Zeker omdat ik de Terminator-serie associeer met Schwarzenegger en het hele verhaal over Skynet en haar Terminators wel uitgepoept is onderhand. Veel origineels zal er wel niet meer komen. Maar ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik deze reeks heb gezien, want die staat als een huis!

avatar van RuudC
Nogal anders dan ik verwacht had, maar toch weer een erg fijne voortzetting van een sterke reeks. Bij de vorige films had ik eigenlijk gedacht dat the resistance ook letterlijk ondergronds zou zitten. Dat ze beschikken over een flink aantal legerbases is een tikkeltje jammer. De actie is er gelukkig niet minder om, maar verder krijg ik eerlijk gezegd het idee dat de kansen 50-50 liggen, terwijl de mensheid volgens mij in de film op een haar na uitgestorven moet zijn.

Verder zijn er genoeg positieve punten op te noemen. Kyle Reese’s plotlijn is heel tof. Enerzijds is het aan gort geschoten Los Angeles heel indrukwekkend, maar aan de andere kant zijn de confrontaties met de machines dik in orde. Heerlijke actie. Allemaal niet bepaald origineel meer, maar mijn liefde voor (post)apocalyptische films is als een bodemloze put. Als toeschouwer krijg je steeds meer stukjes informatie toegeworpen, al begin ik er ergens wel een beetje van te balen dat er net als bij deel drie het einde een gigantische cliffhanger is. Ik kijk enorm uit naar deel vijf. Hopelijk blijft Bale de rol vertolken van John Connor. In elk geval is er nog veertien jaar te gaan in de sagaDe Guns ’n Roses knipoog naar deel twee was leuk gevonden trouwens.

Het meest wordt deze film gedragen door de rol van Sam Worthington. Goed gespeeld, maar vooral erg interessant. Ik heb Arnie eerlijk gezegd niet gemist.

avatar van Fran
Lekker filmpje weer hoor van de Terminator reeks. Ik ben wel fan van deze films. Deel 2 is voor mij wel de allerbeste maar ook dit deel doet het zeker niet slecht. Ik vind hem wel iets anders dan de voorgaande delen. Natuurlijk omdat je Arnold toch wel mist maar het is nu toch meer actie geworden op de een of andere manier.

Wat een gave effecten allemaal zeg. Dat vind ik bij dit deel het meeste naar voren komen. De terminators zijn over het algemeen heel indrukwekkend neergezet. Op een uitzondering daargelaten. Gaaf om al die gevechtsscènes tegen de terminators te zien. Het zag er allemaal zeer goed uit.

Christian Bale doet het als John Connor zeker niet slecht. Af en toe miste ik Arnold en ook Linda Hamelton als zijn moeder. Ze horen er toch een beetje bij en dat maakte dit deel wel wat anders dan de voorgaande delen. Maar als je de voorgaande delen wat los gaat laten en dit meer gaat zien als een actiefilm op zich dan vind ik hem zeker niet slecht.

avatar van schram101
Tijdens het zien van Terminator Salvation bekroop me af en toe hetzelfde gevoel als bij Die Hard 4.0 . Waar de laatstgenoemde reeks jaren na dato een waardig opvolger kreeg met opnieuw Bruce Willis in de hoofdrol moest de science fiction franchise het stellen zonder de ster van de reeks. Natuurlijk wordt Arnold gemist, echter doen Bale en Worthington het prima in dit vierde deel. De desolate sfeer van het post apocalyptische Amerika na Judgement Day is uitstekend zowel visueel als qua design. Het is totaal anders dan wat Cameron ons liet zien van 2018 in zijn flashforwards maar die had dertig jaar geleden dan ook niet de middelen die McG nu heeft.

Vergelijkingen met Transformers zijn snel gemaakt. Sommige robots lijken zo te zijn weggelopen uit de serie van Michael Bay. Storen doet dat echter nergens.

Verhaaltechnisch is er ook weinig op dit deel aan te merken. De zoektocht van Connor naar Kyle Reese had natuurlijk al plaats voor de eerste film van de reeks waardoor het allemaal heel natuurlijk aanvoelt.

Al met al is dit een prima film die de spanning en charme van vooral de eerst twee delen mist, maar de naam Terminator absoluut niet ten schande is, al hoop ik dat in zijn opvolger Schwarzenegger weer 'gewoon' van de partij is.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Terminator Salvation is wat mij betreft de beste uit de reeks. Tuurlijk, de oude charme van de eerste twee delen is verdwenen, maar in ruil krijgen we eindelijk datgene waar men in de voorgaande delen zo lelijk over doet: de oorlog tegen Skynet.
En die post-apocalyptische sfeer is simpelweg erg sterk neergezet. Natuurlijk, het verhaaltje is niet beter of slechter dan dat van de gemiddelde Hollywoodblockbuster, maar dat geldt voor de gehele reeks.
Naar het einde toe wordt het wel wat minder (die I'll be back-quote ook...) en ook het slot valt tegen (men werpt het hoofdkwartier omver, maar toch heeft men enkel een nietszeggende schermutseling gewonnen??), maar dat kan de voorgaande pret niet drukken.

Christian Bale en Sam Worthington zijn redelijk ter vervanging van Arnold Schwarzenegger, al vind ik zijn computergeanimeerde bijdrage wel leuk. De rest van de cast loopt er maar wat bij - Moon Bloodgood met haar verplicht semi-naakt nummertje bijvoorbeeld is toch best lomp.

Regisseur McG - één of andere rapper ofzo? - weet best goed met wat hij bezig is. De post-apocalyptische look is niets nieuw onder de zon, maar onder meer door sterk spel met lichtinval en kleuren komt alles toch erg goed over. Ook de special effects zijn meer dan degelijk - vooral Arnie's CG-gezicht doet mij opgelucht ademhalen.
De robots en brommertjes zijn wel wat minder - ze lijken zo weggelopen uit War Of The Worlds en hadden beter vervangen kunnen worden door een Terminator.

Deze film trekt werkelijk op niks!
Een B-film met B-acteurs. Die scenes in de duikboot zijn gewoonweg hilarisch.

Als absolute fan van de 1ste film moest ik dit laatste deel toch ook eens gezien hebben. Een halfje omdat ik niet in slaap ben gevallen.

Mijn advies: kijken = tijdverlies.

avatar van baspls
"Come with me if you want to live."

Uiteindelijk dan toch maar eens gekeken. McG's Terminator-film.

Schwarzenegger speelt voor het eerst niet mee. Ze gebruiken daarvoor in de plaats een computeranimatie die sprekend op de Arnold van 1984 leek. Christian Bale vertolkt hier John Connor, hij speelde erg goed en hij leek ook redelijk op de Conor uit de vorige films. Verder is ook Ryse hier, al lijkt die helemaal niet op hoe hij er in 1984 uit zal gaan zien.

Terminator Salvation speelt zich af in 2018. John Connor is nog steeds opzoek naar Kyle Reese, zijn toekomstige vader. Hij stuit op de verwarde Marcus Wright die zich niets anders herinnerd dan zijn executie. Samen strijden ze tegen skynet.

De film bevat veel verwijzingen naar de originele film. Quotes worden hergebruikt, aan het eind worden zelfs scenes helemaal nagedaan. Deed me denken aan Superman 4 waar ze scenes van Superman: The Movie shot voor shot nadeden. Maar ik moet zeggen dat de film met respect voor de eerdere delen is gemaakt. Soms vind ik het iets vergezocht maar over het algemeen heeft de film een zeer sterk plot.

De vormgeving is heel anders dan in The Terminator en T2: Judgement Day. Daar heeft James Cameron die voorheen special effects-disigner was een prachtige futoristische setting geleverd. Bergen met schedels en ruimteschepen met lasers, geweldig. Dat is hier totaal anders, hier is het wat "realistischer". Het is niet donker zoals in de originele film maar alles lijkt op een verlaten woestijn.

De Terminators maken allemaal rare bassdrop-achtige geluiden die me deden denken aan Transformers.Ook is de scan-interface van deze terminators heel anders dan die die we eerder zagen.

Al met al vond ik het toch een goede film. Heb me kunnen vermaken en het past goed in de reeks. Kan niet tippen aan de eerste twee films natuurlijk, maar is vele malen beter dan de derde.
-Acteurs 8/10
-Verhaal 7/10
-Effecten 7/10
-Algemeen 7,9/10

avatar van rcuppen79
Vierde deel uit de Terminator-franchise en nog altijd de minste! De eerste film was voornamelijk een SF-thriller die het met name moest hebben van de spanning en wat minder van de spectaculaire effecten. In het tweede deel was de spanning voor een groot deel verdwenen, maar werd dit vervangen door sublieme actie en dito trucages. Het derde deel was een beetje een herhalingsoefening van de tweede film en daardoor nergens origineel. Dit vierde deel probeert van het beroemde Terminator-thema af te wijken door het verhaal te verplaatsen naar de toekomst. Het pluspunt is dat we hierdoor niet een zelfde film als Terminator 3 te zien krijgen. Het minpunt is dat deze vierde film nergens aanvoelt als een Terminator-film.

Geen enkel castlid van de voorgaande films keerde terug in deze vierde film. Arnold Schwarzenegger verschijnt nog wel even als een weinig geslaagde CGI-versie van zichzelf. Christian Bale speelt ditmaal de rol van John Connor en doet dit een stuk beter dan Nick Stahl in Terminator 3, maar het blijft speculeren hoe Edward Furlong deze rol zou benaderen. De beste rol is weggelegd voor Sam Worthington die hier een Terminator speelt die zelf niet weet dat hij een Terminator is. De actie is spectaculair in beeld gebracht, maar door het zwakke script doet het je weinig. Vaak had ik ook het idee dat ik naar een Transformers-film aan het kijken was, met die enorme robots.

Deel 1 en 2 behoren tot mijn favoriete films, maar dankzij deel 3 en 4 moet ik bekennen dat ik niet echt warmloop voor deel 5, wat in 2015 gaat komen.

avatar van Glennekeeeee
geen slechte film, zeker niet en volgens mij iets te fel bekritiseerd al haalt deze zeker niet het niveau van de eerste twee delen met AS. toch heeft deze film een leuk verhaal, enkele leuke twists, een leuke jonge schwarzie in een cameo en een topduo dat toch wel de film maakt. Naar het schijnt heeft Bale veel veranderd tijdens het filmen aan het scenario voor hem meer screentime te geven? eerlijk gezegd vind ik niet dat het die film slechter heeft gemaakt, integendeel. door de vele dialogen en monologen is john connor éen van de weinige échte personages die de nodige diepgang krijgt en dat geeft toch een tikkeltje extra. dat de film daarom soms niet echt in balans is stoorde mij blijkbaar minder. ook worthington doet het zeker niet slecht en de 'ontwikkeling' van zijn personage is goed neergezet. de actie is misschien niet echt wauw maar wel onderhoudend en het camerawerk en het kleurwerk ervan vond ik wel heerlijk grauw. de finale is niet de origineelste maar al bij al zeker niet slecht.

kort: misschien door de lage verwachtingen vind ik TS zeker geen slechte toevoeging aan de franchise met een redelijk goed verhaal met leuke twists, aangename actie en bale en worthington die de film naar een hoger niveau tillen.

avatar van hutsekluts
Blik en verstand op oneindig en de prachtige computeranimaties aan je voorbij laten trekken. Best goed te pruimen, deze film met lekker veel actie.

avatar van blurp194
Een breuk met de opbouw van de eerdere delen, en een breuk met de styling - in plaats van de vormgeving uit de flashforwards van de eerste films over te nemen, ineens een heel andere look en feel voor de door Skynet overheerste wereld. Geen sterke keuze vind ik - deels omdat de styling niet erg origineel is, maar ook omdat ik het eigenlijk gewoon lelijk vind - hetzelfde heb ik met wel meer postapocalyptische films van de laatste jaar of tien. En als je dan ook nog deels dezelfde robots en spullen in terug ziet komen...

Bale en Worthington vind ik allebei nogal vlak overkomen, weinig ruimte voor uitdieping in het verhaal - ondanks dat dat best dun is. Bryce Dallas Howard is het ook al niet echt als Kate - had eigenlijk nauwelijks in de gaten wie ze speelde. En een paar haast cameo-achtige bijrolletjes voor Bonham Carter en een virtuele Arnie - potsierlijk haast, die actiescenes waar hij in optreedt, het kwam erg met de haren bijgesleept op me over.

Nouja nee, het zal mijn film wel niet zijn. Dat was het kennelijk indertijd ook al niet, want er was me ongeveer niks van bijgebleven.

avatar van des1
Beter dan deel 3, maar zeker aan het eind te pathetisch om droog apocalyptisch te zijn. Wanneer leren Amerikanen eens af om altijd richting een enorme "kaBOEOEM!" te willen opbouwen? Surprise ending die aan de verbeelding overlaat werkt veel beter. Laat de mensen maar met peinzende koppies de zaal verlaten. Maar neuhh, alles mot weer ingevuld worden, dichtgeplempt worden. Voorbeelden van goeie SF endings: Verhoeven's Total Recall en Kubrick's 2001.

avatar van Filmkriebel
Viel me niet tegen. Veel knallende en spectaculaire actie in deze Terminator aflevering die zich tijdens de oorlog tegen de machines afspeelde. Het minimale plot, toch stukken minder dan in vorige films en waarin het gaat om het redden en beschermen van Kyle Reese, was nog net te pruimen. De rol van Marcus Wright blijft redelijk mysterieus, maar de ontknoping was vrij teleurstellend. Die digitale Arnie op het einde was wel lachen. Een beetje anders dan we allen gewend zijn van een Terminator film, maar geen mislukking wat mij betreft. Daarvoor was de SF-actie te goed.

avatar van IH88
“Come with me if you want to live.”

Actievol is deze vierde Terminator film zeker. Een grauwe setting, veel actiescènes en een grommende Christian Bale, vervelend is het allemaal niet om naar te kijken. Maar Salvation mist een ziel, het mist de band tussen John en T-800, Linda Hamilton als Sarah Connor en vooral personages die de moeite waard zijn.

Bale's John Connor, Worthington als Marcus Wright, Bonham Carter, Bloodgood, Yelchin etc. Ze zijn allemaal goed in vechten, maar hebben een persoonlijkheid van niets. Regisseur McG weet wel de juiste sfeer op te roepen en de oorlog tussen de overgebleven mensen en de Terminators wordt goed weergegeven.

avatar van Roger Thornhill
Heerlijk om weer in het Terminator-universum te verblijven, met nietsontziende moordmachines, vastberaden verzetsstrijders, spectaculaire onmogelijke vechtpartijen, sluwe plotverwikkelingen die spelen met verleden, heden en mogelijke toekomsten, en een algeheel gevoel van fatalisme en verdoemenis. Dit vierde deel brengt in ieder geval een paar prachtige nieuwe elementen zoals de scherpe Moto-Terminators, de gigantische Harvester die het benzinestation overvalt, en de industriële woestenij van Skynet (stiekeme associaties met Isengard en Mordor). Ook horen we beroemde one-liners als "Come with me if you want to live!" en "I’ll be back" weer (hoewel niet altijd door de juiste mensen uitgesproken), er worden weer wat schedels onder laarzen verbrijzeld, Danny Elfman verwerkt de karakteristieke "metalen" klanken van Brad Fiedels oorspronkelijke muziek keurig in zijn score, en de plot is sterk : de centrale gimmick (de hoofdpersoon die de vijand zonder het te weten naar de verzetsleider leidt) is "geleend" van Total recall, maar de clou van Marcus' "hybride" natuur kwam hier toch nog zódanig als een verrassing dat ik me niet aan dat leentjebuur stoorde. Wat me wèl stoorde was de kleurloosheid van de twee hoofdpersonen, en dat brengt me meteen bij het voornaamste minpunt, want de belangrijkste regel van de Terminator-franchise wordt hier met voeten getreden, één heel simpel maar o zo essentieel voorschrift : in een Terminator-film hoort Schwarzenegger. Nee, dat staat nergens geschreven, en er is geen wet voor opgesteld, maar zijn aanwezigheid is voor mij zodanig verknoopt met deze hele mythologie dat zijn áfwezigheid aan deze film meteen een elementaire vonk ontneemt. Daardoor is dit een sterke, stevige en onderhoudende SF-actie-thriller die slim voortborduurt op de bestaande plotelementen en daar ook wel wat nieuws mee doet (de relatie tussen Connor en Reese), maar door dat centrale "zwart gat" is dit voor mijn gevoel geen ècht deel van de franchise.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook Salvation opnieuw bekeken op Bluray, net als de voorgangers waar Schwarzenegger wél in speelt gelukkig. Want het grote probleem van Salvation is gewoon dat het totaal niet voelt als een Terminator film.

Er zitten bekende namen uit de franchise in en we zien een kort fragment met digitale Arnold, maar het maakt gewoon niks bij me los. De inhoud van de film is anders, de uitwerking van de film is anders. Als sci-fi film is Salvation niet eens zo slecht, maar iedere link aan het Terminator universum voelt gewoon niet goed. Daarnaast helpt het ook niet mee dat de franchise constant nieuwe acteurs cast voor de rollen van John Connor en co. Maar goed, dat euvel had deel 3 ook al en heeft de volgende film Genisys idem. Zo jammer dat de cast van T1 en T2 niet gewoon jarenlang hun rol heeft kunnen spelen. En het voelt ontzettend lame dat iemand anders buiten Schwarzenegger de klassieke teksten ''Come with me if you want to live'' en ''I'll be back'' uitspreekt.

De film ziet er wel goed uit, maar toch overtuigt het werk van regisseur McG (what the fuck is dat toch) niet. Te gelikt, te flitsend. Dieptepunt is wel de scene met de motor-Terminators. Mijn hemel, alsof je Tron in plaats van een Terminator film kijkt. En om nog even kritisch te blijven, de muziek van Danny Elfman kwam ook niet echt goed over. Sowieso vraag ik me af waarom de bekende Terminator theme zo goed als volledig afwezig was. Zulke sfeerverhogende zaken moet je juist met respect behandelen.

Uiteindelijk is de film gewoon overbodig, ondanks dat er best wel kwaliteiten in zitten. Diverse actiescenes zijn sterk en het acteerwerk van oa Bale is gewoon solide. Maar het is wel een vreemde eend in de bijt en niet eentje om met trots op terug te kijken als ik de regisseur was geweest. Onvoldoende.

2,5* (was 3*)

avatar van Kondoro0614
Terminator Salvation

Ik heb besloten de Terminator reeks maar eens af te sluiten. Ik heb de vorige drie delen al gezien en wou het eens helemaal af kijken, zodat ik de volledige reeks mooi als mening voorzien heb en deze ook weer rustig en vredig kan sluiten, al is ‘Terminator Salvation’ niet geslaagd. Althans, het is niet wat ik ervan verwachtte maar was enigszins ook nog wel leuk. Het fijne aan deze film is dat de CGI wat actueler is natuurlijk dus het zag er allemaal wat moderner uit. Hoewel de tweede terminator de beste blijft naar mijn mening ziet deze er visueel natuurlijk beter uit maar, je moet het maar zo bekijken: actueler is niet altijd beter..

Salvation was niet rete slecht. Er is genoeg actie in de film te bekennen en je hebt genoeg scenes waar je, je mee kan vermaken. Toch mist er echt iets, dat is gewoon puur de rol van Schwarzenegger in de film, je mist ‘het gezicht’ ik miste eigenlijk alles, ik vond het geen normaal gevoel wat ik normaal wel kreeg bij ‘The Terminator’ films! Natuurlijk hoor je dit niet te vergelijken maar ik miste het echt!

Hoewel ik dus niet lekker naar de film wist te kijken, was het verhaal wel redelijk. We volgen eigenlijk twee personages. John Connor en Marcus Wright, al volgen we Marcus wel wat meer dan John, het hoofdpersonage vind ik ook Marcus. Marcus lijkt op een verzetsman , en komt in aanraking met Kyle en Star. Met zijn drietjes proberen ze naar het verzetsleger te komen waarnaar Kyle en Star mee genomen worden en Marcus ze probeert te redden. Eenmaal in het verzetskamp aangekomen te zijn lijkt marcus niet een gewoon mens maar ook een Terminator te zijn althans, een versie daar van. Hij leidt de terminators zo naar John Connor toe en betekent vrijwel zijn dood. Eindgoed al goed waarna de twee tegen de Arnold vechten, die er geanimeerd in gezet is.

Even een korte recensie, morgen weer vroeg mijn bed uit. Al om al, wel vermaakt maar de film zat me een beetje in mijn maag, vond het geen geweldig iets om naar te kijken met veel plezier, daar miste ik toch teveel hoofdpersonen voor. Op naar ‘ Terminator Genisys (2015) ‘.

avatar van Fisico
Het was omdat Genisys op TV was dat ik het ontbrekende vierde deel nog gauw wou meepikken zodat ik volledig mee bent met de Terminatorsaga. Judgment day is uiteraard onovertroffen, maar ook deze Salvation behoorde me boven alle verwachtingen in behoorlijk. Net zoals in Rise of the machines vind je in de film verklaringen voor de eerste twee films. In deel drie zie je hoe het zellfregulerende Skynet ontstaat en in dit deel komt de constructie van de T-800 op gang waardoor de saga in zijn geheel in kwaliteit toeneemt.

Hier en daar wat over de top zoals die defribilator en het melige einde. Ook die moto’s waren niet echt een succes. Het ademt niet steeds de Terminator vibe uit en je kon net zo goed naar Edge of tomorrow aan het kijken zijn, maar toch al bij al best ok met een redelijk verhaal en doel. Stereotiepe oppervlakkige personages, dat wel en ook met de Arnold quotes ging men even uit de bocht. En ook de Arnold zelf had wel iets vond ik net als het steeds indrukwekkende metalen skelet.

Geen mislukkig, maar wat mij betreft een nipte voldoende met 3,0*.

avatar van Shadowed
Ai.

Dit deel is de minste van de 5. Er ontbreekt namelijk een ontzettend cruciaal en belangrijk element: Schwarzenegger. Alhoewel een look a like in beeld komt, is zijn afwezigheid toch wel vaak te merken, en dat is wel jammer.

Wederom een wat mindere cast. Nog steeds topacteurs, maar passen niet helemaal in ht plaatje. Verhaal is minder boeiend om te volgen en het lompe spektakel blijft ook uit. Duidelijk wel een flink budget nog steeds ingestoken.

Effecten zijn nog steeds in orde, maar de elementen missen gewoon. Jammer, want McG is niet perse een slecht regisseur en wil nog weleens een eigen stijl toepassen.

avatar van Metalfist
So that's what death tastes like

Het moet denk ik ergens rond dit deel zijn dat ik had besloten om de Terminator reeks eens te gaan kijken ter voorbereiding op de nieuwste film. Een vermakelijke franchise, dat wel, maar om de een of andere reden geraakte ik maar mondjesmaat verder waardoor het uiteindelijk tot 2017 duurde vooraleer ik bij het derde deel was terecht gekomen. In mijn review van Rise of the Machines bleek ik wel zin te hebben in het 4e deel en kijk, we zijn ondertussen alweer 2 jaar verder en ik ben eindelijk bij Salvation aangekomen.

Geen idee waarom het zo lang duurt in ieder geval, want ook in Salvation zitten best wel leuke dingen. Het grootste probleem is natuurlijk het gemis van Arnold Schwarzenegger - en daar kan die digitale knipoog weinig aan verhelpen - waardoor dit niet als een volwaardige Terminator film aanvoelt. Nu komen er ook opeens allerlei andere Terminator robotten op de proppen (in alle maten en gewichten) en daardoor mis je een echt goede slechterik. Sowieso loopt het op narratief vlak een beetje in het honderd met iets teveel hoofdrollen dan de film kan verdragen, maar regisseur McG slaagt er uiteindelijk nog wel in om het allemaal tot een goed geheel te boetseren. De timeline is echter volgens mij nu wel helemaal naar de klote, maar misschien is dat eerder te wijten aan het feit dat er bij mij zoveel tijd tussen de films zitten en dat ik bepaalde zaken alweer ben vergeten. Jammer ook dat dit oorspronkelijk bedoeld was als een nieuwe trilogie maar dat de 2 "Dark Future" sequels uiteindelijk zijn afgeschoten en dat de reeks een reboot heeft gekregen met Terminator Genisys.

Want daardoor krijg je opnieuw een nieuwe cast waardoor je met de zoveelste acteur voor John Connor zit. Deze keer is de eer weggelegd voor Christian Bale en laat dat nu net een acteur zijn die ik niet zo hoog heb zitten. Dat stemgeluid is verschrikkelijk en ik kreeg er nooit echt het John Connor gevoel bij dat ik wel bij Edward Furlong en Nick Stahl had, al vond ik dat ook niet meteen de meest lovenswaardige acteurs in het Terminator universum. De toevoeging van Sam Worthington is ook wat vreemd te noemen, maar werkt op zich wel goed. Zeker omdat de chemie met de jonge Anton Yelchin als Kyle Reese wel overtuigt en er knettert ook wel iets met Moon Bloodgood. Die rol van Helena Bonham Carter is in ieder geval wel compleet overbodig, lijkt alsof er gewoon een heel stuk van haar plot geknipt is en hetzelfde geld voor de immer coole Terry Crews die hier wordt gereduceerd tot een lijk in het begin van de film.

Moet ik toch eens werk gaan maken van Genisys en dan kan ik met een gerust hart beginnen aan Dark Fate. Dat blijkt dan weer een film te zijn die een rechtstreeks vervolg is op Judgment Day dus die kan ik eigenlijk sowieso gaan zien. In ieder geval, op zich geen slechte toevoeging aan de Terminator franchise maar op zich wel het zwakste deel tot nu toe.

avatar van FlorisV
Waarschijnlijk de meest onderschatte Terminator film. Ziet er erg goed uit en het verhaal is wat interessanter en complexer dit keer. Uitstekende, creatief bedachte actiescenes hier en daar en we krijgen lekker veel verschillende terminators te zien: de T-600, de mototerminators, hydroterminators, hunter-killer vliegtuigen, een grote Harvester (zo noem ik hem maar) en we zien zelfs een digitaal uitstekend gemaakte Schwarzenegger als nieuw model, de T-800. Erg zwak minpunt in de actie vind ik wel dat de T-800 legio kansen krijgt om een nek te breken maar elke keer besluit tot een niet dodelijke en schijnbaar amper schade doende worp. Een ander minpunt is de weinig eruitspringende soundtrack, terwijl die bij de eerste 2 films van Brad Fiedel zo doeltreffend en sfeervol was, bam-bam-bam bam-bam!

Toch zeer onderhoudend, ondanks regie door McG, die het waardeloze prul Charlie's Angel een tijdje eerder maakte. Die is toch wel een stuk vooruit gegaan. Wordt ook geholpen door een prima cast en script. Schwarzenegger deed niet mee maar dat vond ik juist wel verfrissend. Bale is door zijn harde kop ook een overtuigender Connor dan emokid Furlong en Nick pisbakken Stahl.

Deze film al meerdere keren gezien en vanavond weer. zit best goed in elkaar . ik hoop dat er meer terminator films blijven komen want ik vind ze allemaal erg goed.

2020 en het is de eerste keer dat ik deze zie en aangezien het al enige jaren geleden is dat ik de vorige Terminator-films heb gezien, heb ik niet zo'n last van het feit dat Schwarzenegger er niet in voor komt en vond ik zijn uiterst korte verschijning en ook het hergebruik van zijn quote eerder een leuke verwijzing naar de eerdere films, misschien zelfs een kleine hommage .

Qua verhaal: de nadruk ligt inderdaad wat meer op Marcus dan op Connor. En dat hij waarschijnlijk een soort van hybride was, was ook al ergens een weggever. (zeker nadat hij daar na de crash als een lappenpop over het water vliegt en niets mankeert).
Naar logica in de film en zeker de (een op een) gevechten, mag men natuurlijk niet zoeken, dat kan men bij dit type film eigenlijk nooit verwachten. Grappig vb: het zenuwcentrum van skynet is verlicht als een kerstboom, alsook zijn er zoeklichten om de boel rondom te beschermen: goed voor mensen, maar ik dacht dat Terminators Night Vision hadden?
Nu ja, zoals gezegd: logica is niet waar we naar zoeken, het draait om de actie en die is hier meer dan voldoende aanwezig. Dode momenten zijn er niet echt, dus qua tempo zit het goed. Aan kogels is er in de toekomst duidelijk geen gebrek en omdat ook de medemens niet altijd zo vriendelijk blijkt te zijn, kan men de actie tussen robot en mens al eens afwisselen met een gewoon gevecht.
Persoonlijk vond ik dat de opbouw naar de ontmoeting tussen Connor en Marcus en dan naar het slot goed was opgebouwd. Het offer van Marcus op het einde was er wel over, langs de andere kant hij was al 2 keer dood geweest, dus hij had al veel extra time gekregen.

Tarkus schreef:

Ook deze dus opnieuw gezien, op Blu-ray.
En ik blijf dus bij mijn eerste mening.
Het gemis van Schwarzenegger is te groot en ben dus wel blij dat hij in het vervolg hierop zijn come-back maakt.

Opnieuw bekeken, en het blijft de minste uit de reeks, tot nu toe.