Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

avatar van Illum Sphere
Ondanks de negatieve meningen van velen, vond ik dit wel een vermakelijke actiefilm. Voor de echte fans van de serie is het misschien even slikken, maar daar hoor ik eigenlijk niet echt bij. Ik moet zelfs eerlijk bekennen dat ik de eerste drie films helemaal ben vergeten. Bij sommige dingen had ik wel mijn vraagtekens en het einde vond ik maar zwakjes. Ook heb ik Christian Bale al veel beter weten te acteren, maar zet Anton Yelchin een sterke rol neer. En Sam Worthington eigenlijk ook, maar dat zal ik niet zo snel zeggen. Ik zie eigenlijk niet in wat de film nu slecht zou maken, maar dit is ook geen topper. Wel vermakelijk.

avatar van Fran
Lekker filmpje weer hoor van de Terminator reeks. Ik ben wel fan van deze films. Deel 2 is voor mij wel de allerbeste maar ook dit deel doet het zeker niet slecht. Ik vind hem wel iets anders dan de voorgaande delen. Natuurlijk omdat je Arnold toch wel mist maar het is nu toch meer actie geworden op de een of andere manier.

Wat een gave effecten allemaal zeg. Dat vind ik bij dit deel het meeste naar voren komen. De terminators zijn over het algemeen heel indrukwekkend neergezet. Op een uitzondering daargelaten. Gaaf om al die gevechtsscènes tegen de terminators te zien. Het zag er allemaal zeer goed uit.

Christian Bale doet het als John Connor zeker niet slecht. Af en toe miste ik Arnold en ook Linda Hamelton als zijn moeder. Ze horen er toch een beetje bij en dat maakte dit deel wel wat anders dan de voorgaande delen. Maar als je de voorgaande delen wat los gaat laten en dit meer gaat zien als een actiefilm op zich dan vind ik hem zeker niet slecht.

avatar van Pelagatti
Een beetje een vreemde eend in de bijt, maar toch een vermakelijk vervolg van de trilogie. Uiteraard moeten we Arnold missen, maar Christian Bale speelt goed en aan het eind vangen we toch gelukkig nog een glimp van een Arnie-look-a-like terminator op. Was hij er toch nog een beetje bij! Op naar T5, Arnold will be back!

avatar van DarkElement
Top 4:

1. Terminator 2
2. Terminator 1
3. Terminator 4 Salvation
4. Terminator 3

Vond deze toch niet zo slecht als ik had verwacht, sterker nog heb best genoten van de film maar beter dan 2 wordt ie niet.

avatar van schram101
Tijdens het zien van Terminator Salvation bekroop me af en toe hetzelfde gevoel als bij Die Hard 4.0 . Waar de laatstgenoemde reeks jaren na dato een waardig opvolger kreeg met opnieuw Bruce Willis in de hoofdrol moest de science fiction franchise het stellen zonder de ster van de reeks. Natuurlijk wordt Arnold gemist, echter doen Bale en Worthington het prima in dit vierde deel. De desolate sfeer van het post apocalyptische Amerika na Judgement Day is uitstekend zowel visueel als qua design. Het is totaal anders dan wat Cameron ons liet zien van 2018 in zijn flashforwards maar die had dertig jaar geleden dan ook niet de middelen die McG nu heeft.

Vergelijkingen met Transformers zijn snel gemaakt. Sommige robots lijken zo te zijn weggelopen uit de serie van Michael Bay. Storen doet dat echter nergens.

Verhaaltechnisch is er ook weinig op dit deel aan te merken. De zoektocht van Connor naar Kyle Reese had natuurlijk al plaats voor de eerste film van de reeks waardoor het allemaal heel natuurlijk aanvoelt.

Al met al is dit een prima film die de spanning en charme van vooral de eerst twee delen mist, maar de naam Terminator absoluut niet ten schande is, al hoop ik dat in zijn opvolger Schwarzenegger weer 'gewoon' van de partij is.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Terminator Salvation is wat mij betreft de beste uit de reeks. Tuurlijk, de oude charme van de eerste twee delen is verdwenen, maar in ruil krijgen we eindelijk datgene waar men in de voorgaande delen zo lelijk over doet: de oorlog tegen Skynet.
En die post-apocalyptische sfeer is simpelweg erg sterk neergezet. Natuurlijk, het verhaaltje is niet beter of slechter dan dat van de gemiddelde Hollywoodblockbuster, maar dat geldt voor de gehele reeks.
Naar het einde toe wordt het wel wat minder (die I'll be back-quote ook...) en ook het slot valt tegen (men werpt het hoofdkwartier omver, maar toch heeft men enkel een nietszeggende schermutseling gewonnen??), maar dat kan de voorgaande pret niet drukken.

Christian Bale en Sam Worthington zijn redelijk ter vervanging van Arnold Schwarzenegger, al vind ik zijn computergeanimeerde bijdrage wel leuk. De rest van de cast loopt er maar wat bij - Moon Bloodgood met haar verplicht semi-naakt nummertje bijvoorbeeld is toch best lomp.

Regisseur McG - één of andere rapper ofzo? - weet best goed met wat hij bezig is. De post-apocalyptische look is niets nieuw onder de zon, maar onder meer door sterk spel met lichtinval en kleuren komt alles toch erg goed over. Ook de special effects zijn meer dan degelijk - vooral Arnie's CG-gezicht doet mij opgelucht ademhalen.
De robots en brommertjes zijn wel wat minder - ze lijken zo weggelopen uit War Of The Worlds en hadden beter vervangen kunnen worden door een Terminator.

Deze film trekt werkelijk op niks!
Een B-film met B-acteurs. Die scenes in de duikboot zijn gewoonweg hilarisch.

Als absolute fan van de 1ste film moest ik dit laatste deel toch ook eens gezien hebben. Een halfje omdat ik niet in slaap ben gevallen.

Mijn advies: kijken = tijdverlies.

B-200
Ik vind die terminators in deze een stelletje kneuzen. Hebben ze John Conner eindelijk
en wat doen ze met hem? Gooien ze hem weg, lopen er achteraan en gooien hem weer weg.
In plaats van hem meteen te verbrijzelen...

Erg matige film, die in mijn optiek niets toevoegd aan de Terminator reeks. Nog nooit zoveel schoten gemist zien worden in een film.

avatar van patrickman
Ben een beetje laat begonnen aan deze film maar goed
Heeft echt niks van de reeks en heb er altijd enorm van genoten tijdens mijn jaren.
Ik snap de opmerkingen want het terminator gevoel bij deze film is foetsie
Toch moet ik zeggen ik heb genoten van een leuke sf film

avatar van baspls
"Come with me if you want to live."

Uiteindelijk dan toch maar eens gekeken. McG's Terminator-film.

Schwarzenegger speelt voor het eerst niet mee. Ze gebruiken daarvoor in de plaats een computeranimatie die sprekend op de Arnold van 1984 leek. Christian Bale vertolkt hier John Connor, hij speelde erg goed en hij leek ook redelijk op de Conor uit de vorige films. Verder is ook Ryse hier, al lijkt die helemaal niet op hoe hij er in 1984 uit zal gaan zien.

Terminator Salvation speelt zich af in 2018. John Connor is nog steeds opzoek naar Kyle Reese, zijn toekomstige vader. Hij stuit op de verwarde Marcus Wright die zich niets anders herinnerd dan zijn executie. Samen strijden ze tegen skynet.

De film bevat veel verwijzingen naar de originele film. Quotes worden hergebruikt, aan het eind worden zelfs scenes helemaal nagedaan. Deed me denken aan Superman 4 waar ze scenes van Superman: The Movie shot voor shot nadeden. Maar ik moet zeggen dat de film met respect voor de eerdere delen is gemaakt. Soms vind ik het iets vergezocht maar over het algemeen heeft de film een zeer sterk plot.

De vormgeving is heel anders dan in The Terminator en T2: Judgement Day. Daar heeft James Cameron die voorheen special effects-disigner was een prachtige futoristische setting geleverd. Bergen met schedels en ruimteschepen met lasers, geweldig. Dat is hier totaal anders, hier is het wat "realistischer". Het is niet donker zoals in de originele film maar alles lijkt op een verlaten woestijn.

De Terminators maken allemaal rare bassdrop-achtige geluiden die me deden denken aan Transformers.Ook is de scan-interface van deze terminators heel anders dan die die we eerder zagen.

Al met al vond ik het toch een goede film. Heb me kunnen vermaken en het past goed in de reeks. Kan niet tippen aan de eerste twee films natuurlijk, maar is vele malen beter dan de derde.
-Acteurs 8/10
-Verhaal 7/10
-Effecten 7/10
-Algemeen 7,9/10

Dit is ook een hele goede terminator film.
Het zit bomvol actie en heeft een grauwe en rauwe uitstraling.
Omdat de film zich afspeelt na de nucleaire holocaust is het meer een verhaal in een oorlogssituatie dan een achtervolgingsfilm geworden.
Dit werkt verfrissend maar is tevens een zwakte aangezien dit juist een van de aantrekkingskrachten van de terminator reeks was.
Is deze film dan slecht ? nee zeker niet.
Er zitten een aantal leuke verwijzingen naar de eerdere films in.

top vermaak!

avatar van rcuppen79

Geen enkel castlid van de voorgaande films keerde terug in deze vierde film. Arnold Schwarzenegger verschijnt nog wel even als een weinig geslaagde CGI-versie van zichzelf. Christian Bale speelt ditmaal de rol van John Connor en doet dit een stuk beter dan Nick Stahl in Terminator 3, maar het blijft speculeren hoe Edward Furlong deze rol zou benaderen. De beste rol is weggelegd voor Sam Worthington die hier een Terminator speelt die zelf niet weet dat hij een Terminator is. De actie is spectaculair in beeld gebracht, maar door het zwakke script doet het je weinig. Vaak had ik ook het idee dat ik naar een Transformers-film aan het kijken was, met die enorme robots.

avatar van Glennekeeeee
geen slechte film, zeker niet en volgens mij iets te fel bekritiseerd al haalt deze zeker niet het niveau van de eerste twee delen met AS. toch heeft deze film een leuk verhaal, enkele leuke twists, een leuke jonge schwarzie in een cameo en een topduo dat toch wel de film maakt. Naar het schijnt heeft Bale veel veranderd tijdens het filmen aan het scenario voor hem meer screentime te geven? eerlijk gezegd vind ik niet dat het die film slechter heeft gemaakt, integendeel. door de vele dialogen en monologen is john connor éen van de weinige échte personages die de nodige diepgang krijgt en dat geeft toch een tikkeltje extra. dat de film daarom soms niet echt in balans is stoorde mij blijkbaar minder. ook worthington doet het zeker niet slecht en de 'ontwikkeling' van zijn personage is goed neergezet. de actie is misschien niet echt wauw maar wel onderhoudend en het camerawerk en het kleurwerk ervan vond ik wel heerlijk grauw. de finale is niet de origineelste maar al bij al zeker niet slecht.

kort: misschien door de lage verwachtingen vind ik TS zeker geen slechte toevoeging aan de franchise met een redelijk goed verhaal met leuke twists, aangename actie en bale en worthington die de film naar een hoger niveau tillen.

avatar van panax
mooi deel uit de reeks ,ik vond deze helemaal niet slecht
veel aktie en een mooi verhaal verder,
christian bale is oke maar sam worthington speelt ook goed en toch nog een glimp van mr arnold.

avatar van horizons
Een actie film die zijn plot serieus neemt, vooral het meta-verhaal dan, maar het laat in details wat hiaten vallen. Ondanks dat een lekkere vlotte actie film met goed gefilmde actiescènes.

Met weinig verwachtingen deze film gaan kijken. Ik vond het geen vervelende film. Mooie beelden, genoeg actie. Zeker de moeite waard!

avatar van max cady
quote=4233172]Vierde deel uit de Terminator-franchise en nog altijd de minste! De eerste film was voornamelijk een SF-thriller die het met name moest hebben van de spanning en wat minder van de spectaculaire effecten. In het tweede deel was de spanning voor een groot deel verdwenen, maar werd dit vervangen door sublieme actie en dito trucages. Het derde deel was een beetje een herhalingsoefening van de tweede film en daardoor nergens origineel. Dit vierde deel probeert van het beroemde Terminator-thema af te wijken door het verhaal te verplaatsen naar de toekomst. Het pluspunt is dat we hierdoor niet een zelfde film als Terminator 3 te zien krijgen. Het minpunt is dat deze vierde film nergens aanvoelt als een Terminator-film.

Deel 1 en 2 behoren tot mijn favoriete films, maar dankzij deel 3 en 4 moet ik bekennen dat ik niet echt warmloop voor deel 5, wat in 2015 gaat komen. [/quote]

SPOILER

avatar van hutsekluts
Blik en verstand op oneindig en de prachtige computeranimaties aan je voorbij laten trekken. Best goed te pruimen, deze film met lekker veel actie.

Deze vond ik niet zo sterk. (Misschien toch eens opnieuw bekijken.)

avatar van Bad Kitty
Goede film.
heeft misschien niet het typische terminator sfeertje zoals deel 1 en 2 maar toch een lekkere grimmige film. Spannend.

Deel 2 blijft onovertroffen natuurlijk! ! Samen met deel 1

avatar van FunkStarr
Herzien en moet eerlijk bekennen dat ik deze toch wel minimaal even goed (of slecht) vind als het derde deel. Worthington doet het gewoon goed en Bale, tja zal nooit mijn favoriete acteur worden maar doet zijn ding.

Confusie
Ik snap niet waarom mensen deze niet goed zou vinden. Het is uiteindelijk de enige film in de serie tot nu toe die echt iets anders doet.

Een film die zich focust op niet een tijdreis achtervolgingsverhaal maar puur op het punt waar het grote verval reeds is ingetreden, hoe vet is dat.

Zo mogen ze er van mij nog wel een paar maken. Jammer dat ze hier uiteindelijk niets meer mee hebben gedaan.

avatar van blurp194
Een breuk met de opbouw van de eerdere delen, en een breuk met de styling - in plaats van de vormgeving uit de flashforwards van de eerste films over te nemen, ineens een heel andere look en feel voor de door Skynet overheerste wereld. Geen sterke keuze vind ik - deels omdat de styling niet erg origineel is, maar ook omdat ik het eigenlijk gewoon lelijk vind - hetzelfde heb ik met wel meer postapocalyptische films van de laatste jaar of tien. En als je dan ook nog deels dezelfde robots en spullen in terug ziet komen...

Bale en Worthington vind ik allebei nogal vlak overkomen, weinig ruimte voor uitdieping in het verhaal - ondanks dat dat best dun is. Bryce Dallas Howard is het ook al niet echt als Kate - had eigenlijk nauwelijks in de gaten wie ze speelde. En een paar haast cameo-achtige bijrolletjes voor Bonham Carter en een virtuele Arnie - potsierlijk haast, die actiescenes waar hij in optreedt, het kwam erg met de haren bijgesleept op me over.

Nouja nee, het zal mijn film wel niet zijn. Dat was het kennelijk indertijd ook al niet, want er was me ongeveer niks van bijgebleven.

avatar van The_CrY
^^ dit dus. Wat een verschrikkelijke film. Cheesy setting, cheesy verhaal... flinterdun overigens. Nauwelijks een Terminator film in sfeer en setting. Gewoon de zoveelste post-apocalyptische soldatenfilm met de nodige cliché rolletjes; de botte dikke leidinggevende Amerikaan versus de heldhaftige gespierde veldsoldaat. Het derde deel was niet bijster origineel, maar de info die je daar krijgt over Skynet klopt niet met wat er hier gebeurt. "Skynet is software en kan niet met een knopje worden uitgezet." Wat doet Skynet? "Kom, laten we een hoofdstad, namelijk Skynet Central, maken, dat verdedigen we dan superslecht en dan hebben de mensen een doel in hun leven, want we willen ze het natuurlijk niet te moeilijk maken, he". Lijkt mij dat zo'n wereldwijde AI niet alleen vechtrobotjes maakt, maar ook sensors en securitysystemen kent. Nee hoor, lopen we zo doorheen. En dan nog dat vreselijke subverhaaltje van Blair Williams... Heel dat figuur Marcus Wright slaat ook gewoon nergens op. Het verhaal slaat nergens op!

Erg jammer, want de cast was veelbelovend.

ipman-99
"Win or lose, this war ends tonight!" ... " !!!

Heerlijk 4-de deel (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Terminator 4: Salvation' is de eerste 'Terminator'
film zonder Arnie ! Dit mag echter de pret niet bederven ... want deze namen zijn natuurlijk
ook 'lekker' ... Christian Bale, Sam Worthington, Moon Bloodgood en Anton Yelchin.
Natuurlijk mis je wel een beetje Arnold Schwarzenegger ... maar in ruil krijgen we veel
'popcorn' actie met veel 'Stalen' cyborgs/terminators.
Visueel een sterk staaltje cinema en Christian en Sam stelen heerlijk de show
in dit grauwe 4-de deel met bijna echt non stop actie van de bovenste beste plank.

Tarkus schreef:
Hoewel ik de eerste 3 filmen met Schwarzenegger toch beter vind, is deze toch ook niet slecht.
Het begint allemaal een beetje verwarrend en komt traag op gang, maar het tweede deel van de film trekt de boel goed op gang.
Het zijn natuurlijk wel de visuele effecten die het hem doen, maar ook de vertolkingen zijn goed, vooral van Worthington, die ik beter vond dan Bale.
Maar toch miste ik vooral Arnold Schwarzenegger, die toch de enige "echte" Terminator is...
Het is niet de kaskraker die ik ervan verwachtte, maar verveeld heb ik me zeer zeker niet.

Ook deze dus opnieuw gezien, op Blu-ray.
En ik blijf dus bij mijn eerste mening.
Het gemis van Schwarzenegger is te groot en ben dus wel blij dat hij in het vervolg hierop zijn come-back maakt.

avatar van JTV-kijker
Ik vind dit deel toch beter dan ik op voorhand had verwacht. De actie is aanwezig, visueel is het in orde en de acteerprestaties zijn meer dan degelijk. Er zit nergens een irritant personage of slechte pogingen tot humor in en dat vind ik een enorm pluspunt! Alleen Arnie kan in de terminator films zulke quotes grappig maken

Anderzijds is het verhaal weinig vernieuwend en sommige scènes zijn al meerdere keren gebruikt doorheen de franchise, maar dan in een andere setting en met andere acteurs. Ik denk dan aan de achtervolgingen met de grote wagens en de eindgevechten die altijd in een fabriek plaatsvinden. Het verhaal is ook niet altijd even sterk en daarom is dit geen topfilm. Ik vind het leuk dat dit deel is gemaakt, maar (net als vele vervolgen) heeft het geen epische status verworven.

avatar van Thomas83
Het blijkt nog slechter te kunnen dan Rise of the Machines. De keuze om de draad nu eens op te pikken en in de postapocalyptische tijdens de oorlog tussen mens en machine te beginnen is nog wel een geslaagde, maar het verhaal wordt rommelig en met weinig charme verteld. De film maakt zich meer druk om luidruchtige actiescènes, en de hele Terminator-achtergrond is feitelijk ook maar een laagje vernis. Dit had net zo een op zichzelf staande film kunnen zijn. Maar in tegenstelling tot Rise of the Machines blijft er ook nu dan weinig van over. Je moet dan wel echt vol voor een vlotte blockbuster gaan. Het is niet alleen aan het slecht en regelmatig bijzonder leeghoofdig geschreven verhaal en de al even zwakke bijrollen te wijten dat alles zo onprettig wegkijkt. Het zit hem ook in het uiterlijk van de film. Er is gekozen voor een nogal grauw kleurenpalet (met helaas ook weer het bekende blauw) wat gewoon onprettig is om naar te kijken.

De CGI is dan weer over het algemeen zeer geslaagd. Waarschijnlijk helpen die kleuren er ook wel bij om bijna alles vrij soepeltjes in te mengen. Niet dat de actie je nou echt helemaal op het puntje van je stoel weet te krijgen. Gedeeltelijk komt het ook wel door de oninteressante personages. Wat voegt dat kleine meisje bijvoorbeeld helemaal toe? Ze kan niet eens acteren. Bryce Dallas Howard laat dat ook niet geheel zien in een raar onbeduidend rolletje. Ironside mag alleen maar een typetje spelen. Kyle Reese heeft een relatief kleine rol in het geheel als personage. Connor op zich niet, maar Bale (waarom hem? En waarom heeft hij die achterlijke Batmanstem meegenomen?) wordt eigenlijk gewoon weggespeeld door Worthington, die de werkelijke hoofdrol heeft.

Nee, dit is gewoon een kutfilm. Maar nu kan ik in elk geval een Genysis, waar ik op basis van de trailer alleen al niet veel meer van verwacht. Hilarisch trouwens als op het einde van deze film die T-800 nog even opduikt, maar er op een of andere manier steeds een wolkje of zo voor zijn kruis hangt. En de robots zijn ook niet altijd even tof ontworpen trouwens. Een grote die als een soort Transformer uit twee kleine delen bestaat, op slangen en krokodillen lijkende robots. Wat een kul. Slachtvee zoals alle robots in de film. 1.5*.

avatar van des1
Beter dan deel 3, maar zeker aan het eind te pathetisch om droog apocalyptisch te zijn. Wanneer leren Amerikanen eens af om altijd richting een enorme "kaBOEOEM!" te willen opbouwen? Surprise ending die aan de verbeelding overlaat werkt veel beter. Laat de mensen maar met peinzende koppies de zaal verlaten. Maar neuhh, alles mot weer ingevuld worden, dichtgeplempt worden. Voorbeelden van goeie SF endings: Verhoeven's Total Recall en Kubrick's 2001.