Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

Beter dan ik verwacht had, maar ook weer geen topper. Vooral het hart van Skynet vond ik teleurstellend, blijkbaar hebben ze daar slechts een vijftal robots in dienst.

Goede film! Natuurlijk niet te vergelijken met 1 en 2 zoals iedereen al heeft vermeld, maar het doet toch een "good job" zonder Ahnuld.

het heeft een vette post apocalyptische sfeer en het geeft een overtuigende wereld weer die overgenomen is door skynet.

Het liefst wil ik deel 3 voor zover dat het mogelijk is vergeten, want dat was, ondanks dat arnold erin speelde, echt verschrikkelijk. Het gaf mij het gevoel alsof het zijn voorgangers niet serieus genoeg nam. Bij deze heb ik dat totaal niet.

mugje
goed vervolg. stukken beter dan deel 3. leuk om te zien dat het verhaal nu verder gaat. we krijgen nu te zien hoe is nu de machine daadwerkelijk de wereld hebben overgenomen. deel 3 was gewoon een herhaling op deel 2. dit had deel 3 mogen zijn en dan had je een zeer goede trilogy gehad. mooie computer animaties. het ziet er allemaal heel goed uit. en ook Christian Bale speelt goed.

movie-edje
slechtste terminator ooit!

je mist de sfeer.
het gaat gewoon nergens over.
en de machines ( de terminators zijn gewoon lachwekkend.

rayman
morgen op TV
movie-edje schreef:
slechtste terminator ooit!.

Terminator zonder Arnold is ook geen "echte" Terminator film

avatar van The Hidden
Als enorme fan van de beide eerste delen, en het (voor Terminator-begrippen) verschrikkelijke deel 3, ben ik altijd reuze benieuwd geweest naar dit deel. Het feit dat Arnold niet meespeelt heeft me er min of meer toch altijd van weerhouden om het te zien.
Maar vanavond moest het zo zijn, RTL5 smeet deze knaller mijn huiskamer in!

Ik begon met gemengde gevoelens te kijken, zou het gemis van Arnold kunnen worden gecompenseerd door... iets anders? John Conner kon niet anders dan meevallen, met een topper als Bale als vertolker. Hij deed mij de compleet mislukte Stahl gelukkig meteen vergeten.
Een minder toegankelijker film als de vorige delen (dat is een pluspunt!), maar wat een feest der herkenning! Vooral meer richting het einde dacht ik "wauw, zo had deel 1 eruit moeten zien!". Ik ervaarde het echt als een tribute van de makers aan de beide eindes van de delen 1 en 2: sommige zaken waren exacte kopieen van scenes uit eerdere delen: de achtervolging in de fabriek, het overgieten met vloeibaar heet spul en stollen van de T-800, etc. etc.

Het moment waarop we Arnie eindelijk zien vond ik ook een kippenvelmomentje, ook al is het digitaal. Maar liever een digitale "correcte" T-800, dan een bejaarde Arnie die perse nog een rolletje in deze film wil.
Nog een goed punt: uitstekend camerawerk, ik waande me op de set, nee IN de oorlog op sommige momenten!

Kortom: meer dan geslaagde film!
Van deel 4 tot aan deel 1 worden ze dus steeds beter! En dan tel ik 't 3e deel niet mee

avatar van mikey
't Computerspelrealisme werkt. de film is sensationeel. maar toch is het plat en saai. Tja.. voordeeltje van de twijfel, vooralsnog.

avatar van PEN15
Rebel80 schreef:
Erg jammer...

Sinds Terminator 2 uitkwam en je flashbacks van de toekomst zag hoopte ik dat ze een deel zouden maken van die oorlog.

En dat moet dan Salvation zijn, zwaar tegen gevallen!!

Waar de flashbacks in Terminator 2 donker en grauw waren en vol met Terminators zie je daar helemaal niks van terug in dit deel.

Ook die transformerachtige robot sloeg nergens op, erg jammer allemaal.

Vond bale ook niet erg boeiend eerlijk gezegd.

Maar er is hoop misschien aangezien ze in dit deel net de T1000 af hebben hoop ik dat het vervolg wat heftiger gaat worden.

Mee eens! Ik dagdroom al sinds 1991 van de flashback oorlog waar je in Terminator I met een paar fragmenten helemaal wild mee gemaakt werd. Ik meende.. en daar heb ik geen bewijs van.. dat James Cameron ooit eens had gezegd dat hij in een mogelijke deel 3 het verhaal geheel in het kader zou plaatsen van een oorlog met mens tegen de machine. Toen was het nogal gedurfd om dat te doen en judgment day werd zonder een verhaal in de toekomst al een groot succes, maar daardoor bleven de fans hopen dat het nog ging komen. Ik hoor beweringen dat de T reeks niets is zonder Schwarzenegger, maar is Terminator eigenlijk nog wel wat zonder James Cameron? Hij kon als geen ander creatieve en overtuigende onheilspellende decors uit zijn hoge hoed toveren. Dat zag ik zeker ook terug in Aliens.

Wat me even in het verkeerde keelgat schiet is dat sommige leden hier lijstjes gaan maken met hun favoriete Terminator en dan Terminator I met een 2* of lager beoordelen. Hoe kunnen jullie dat nou oprecht menen? Deel III en IV kunnen daar absoluut niet aan tippen en die delen zouden er nooit zijn als Deel I zo slecht was geweest. Dan zou zelfs judgment day nooit zijn gemaakt. Als je Terminator I afdoet als een mislukt filmpje dan ben je mijnes inziens heel laat geboren óf veel te verwend.

avatar van jumpstylemovie
Ik verlaag hem hard naar 2,5*. Ze laten die terminators er geweldig uitzien en het blijft grappig dat Ahnuld nog langskomt (ookal gedraagt hij zicht totaal niet als een terminator. Ik bedoel, het belangrijkste doel van de terminators is John Connor uitschakelen en wanneer de T800 hem bij zijn keel heeft gooit hij John zachtjes tegen een muur )

Verder is het acteerwerk soms echt pijnlijk slecht (We bury our dead ) en zitten er veel saaie stukjes in.

Dus kort samengevat is het erg vet om terminators in HD te zien maar is het verder een slechte film.

avatar van Number23
Verliest net geen halve ster bij 1e herziening. Weet nog goed dat ik met vader en broertje naar bios ging en kippenvel kreeg bij openingstune. Het geweld spattte ook van heel scherm af en liet de oren suizen. Thuis op de bank is dat toch allemaal anders. Al met al blijft het gewoon een mooi gemaakte, met actie gevulde en tikkeltje authentieke 4e deel van een fantyastische reeks. Ook deel 3 vond ik zeer vermakelijk, eigenlijk alleen om Arnie. Wat mij betreft mag Bale nog een keertje Connor spelen als er nog een deel komt.

avatar van Decec
Een goede SF film...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Christian Bale speelt zeer goed...
Prima verhaal...
Prachtig mooi HD kwaliteit...
Uitstekend muziek (Dolby Digital)...
Zeker geslaagde film...

Uitstekende film!

Scenario vond ik ietwat rommelig, zeker als het ging om de verhaallijn betreft John Connor. Daarentegen zat er veel vaart in, was de film visueel echt prachtig en had het hele goede actie scenes. Persoonlijk vond ik de scene met de moto-terminators echt geweldig!

Goed acteerwerk van Sam Worthington overigens!

Ramazan1987
Arnie speelt er wel in, Maar je moet wel de 3D bril opzetten

avatar van nadrin
Deze prent kon op geen enkel moment de eerste 2 Terminator films benaderen.
Het verhaal vond ik warrig en emotioneel werden alle clichés aangeboord.
Om het even hoeveel vervolgen er nog komen, hier haak ik af.

avatar van K. V.
Bij deze had 'k niet echt verwachtingen, maar hij is me toch goed meegevallen. Visueel een erg sterke film die niet verveeld. Voor de rest niet zo bijzonder, maar toch leuk om eens gezien te hebben.

komt er ook nog een deel na salvation, want het lijkt me dat Terminator salvation nog niet het einde is van de oorlog

Hele vette Terminator film uiteraard niet zo goed als de andere 3 maar toch erg vermakelijk. Nu zie je eindelijk dat skynet de aarde heeft overgenomen met zijn terminators.Ik miste Arnold gek genoeg helemaal niet.

rayman
Heb deze film voor de tweede keer gekeken, stem verlaagd van 4.0* naar 3.0*
Haalt bij lange niet het niveau van z'n drie voorgangers.
Hoofdrolspeler Christian Bale wordt compleet weggespeeld door Sam Worthington

avatar van martijn011
Toch wel een van de minste van de reeks. Komt vooral omdat deze film over de grootschalige oorlog tussen Skynet en de mens gaat en de voorgaande films het wat kleiner deed overkomen door één Terminator tegen de ander te laten vechten. En daar bovenop komt ook nog dat ik de voorgaande delen stukken spannender vond. Dat kat en muisspel tussen beide Terminators was meestal van hoog niveau en erg spannend!

Maar goed, overal is een tijd voor. Op zich toont de film wel. Prachtige sfeer en qua special effects zit het helemaal snor. Ook de rook en de brandjes, het grijsachtige/mistige, het toont inderdaad als een echte wereldoorlog.
Het verhaal vind ik alleen minder interessant. De hoogtepunten van de film vond ik dan ook de achtervolgingen en de gevechten. Want van dat hele gedoe met het personage van Worthington was ik na verloop van tijd wel op uitgekeken. Bale is een goede Connor, maar goed, die heeft me nog in geen één film teleurgesteld. Klasse acteur.

Van mij mag er nog wel een deeltje komen maar ik denk dat het daarna over en sluiten is. Zeker omdat ik de Terminator-serie associeer met Schwarzenegger en het hele verhaal over Skynet en haar Terminators wel uitgepoept is onderhand. Veel origineels zal er wel niet meer komen. Maar ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik deze reeks heb gezien, want die staat als een huis!

avatar van RuudC
Nogal anders dan ik verwacht had, maar toch weer een erg fijne voortzetting van een sterke reeks. Bij de vorige films had ik eigenlijk gedacht dat the resistance ook letterlijk ondergronds zou zitten. Dat ze beschikken over een flink aantal legerbases is een tikkeltje jammer. De actie is er gelukkig niet minder om, maar verder krijg ik eerlijk gezegd het idee dat de kansen 50-50 liggen, terwijl de mensheid volgens mij in de film op een haar na uitgestorven moet zijn.

Verder zijn er genoeg positieve punten op te noemen. Kyle Reese’s plotlijn is heel tof. Enerzijds is het aan gort geschoten Los Angeles heel indrukwekkend, maar aan de andere kant zijn de confrontaties met de machines dik in orde. Heerlijke actie. Allemaal niet bepaald origineel meer, maar mijn liefde voor (post)apocalyptische films is als een bodemloze put. Als toeschouwer krijg je steeds meer stukjes informatie toegeworpen, al begin ik er ergens wel een beetje van te balen dat er net als bij deel drie het einde een gigantische cliffhanger is. Ik kijk enorm uit naar deel vijf. Hopelijk blijft Bale de rol vertolken van John Connor. In elk geval is er nog veertien jaar te gaan in de sagaDe Guns ’n Roses knipoog naar deel twee was leuk gevonden trouwens.

Het meest wordt deze film gedragen door de rol van Sam Worthington. Goed gespeeld, maar vooral erg interessant. Ik heb Arnie eerlijk gezegd niet gemist.

Na de goede delen 1 en 2 was ik er met (en na) deel 3 een beetje klaar mee. Toch overtreft deze film mijn verwachtingen. Eindelijk zijn de bommen gevallen en word de wereld geheerst door de bekende Terminators! Gewoon een lekkere film met een goed verhaal. Nu ik deze film heb gezien weet ik zeker dat ik deel 5 ook ga kijken. We moeten nog even geduld hebben maar de makers hebben beloofd dat de film weer hard en bloederig wordt. Dit heb dit trouwens niet gemist.

avatar van Eraser2
RuudC schreef:
Ik heb Arnie eerlijk gezegd niet gemist.

Hij komt toch ook nog even kijken?

avatar van m1701
Erg leuke film!
Leuk verhaal, goeie actie en mooie special effects.
Had nog nooit een terminator film gezien en was dus ook aangenaam verrast.
Goeie film!

avatar van Beertje45
vond er niets aan, behoorlijk slaapverwekkende prul.

avatar van Pete_033
Deze film eindelijk een keer bekeken en zoals ik al verwacht had was het een zware tegenvaller.
Het verhaal is erg simpel en geeft geen antwoorden of ik moet wat hebben gemist

Het resultaat van een alles vernietigende oorliog zou er in mijn ogen toch anders uit moeten zien.
Het gevecht tussen John Conner en de Terminator aan het eind van de film was wel aardig gedaan maar het verzet van de machines was wel erg zwak en je zou van Skynet ook een veel betere beveiliging mogen verwachten. Men loopt hier naar binnen alsof het niks is..

Zeer zwak en overbodige film van een matige regisseur. Hou mijn hart vast voor de vervolgen met daarin Arnold Schwarzenegger.

avatar van -P-
-P-
Spetterende actiefilm, die vind ik opzich los staat van de andere terminator films.
Ondanks dat ik een pleuris hekel aan die arrogante Christian Bale heb is ook deze film best te pruimen. Beetje jammer van die neppe schwarzenegger. Dat hadden ze niet moeten doen.
Leuke film maar past niet in de terminator reeks tot nu toe.

* 2.5

avatar van J.Ch.
Gezien vrijwel zonder enige voorkennis, wat ik niemand aan kan raden. Ik had constant het gevoel dat ik heel wat gemist had - inderdaad, drie films. Voor het verhaal hoef je het verder dan ook nauwelijks te doen, hoewel ik de identiteitscrisis van Marcus nog wel aardig vond.
Verder doen de acteurs het netjes en de actie is ook niet onaardig, dus de film was zeker wel te kijken.

gelukkig een stuk beter te pruimen dan deel 3!!!

Loepsaal
Skynet pompt kennis in het verleden en krijgt er Marcus voor terug. De balans wordt niet verstoord want dat zou funest zijn, ook voor Skynet.

avatar van PEN15
Ik moet toegeven dat ik salvation nog niet had gezien, sinds gisteren, en, nou ja, ik heb het "geprobeerd", maar door het rommelige verhaal en de letterlijk flitsende beelden werd dat bijna een nachtmerrie om vol te houden. Ik boycotte T2 destijds al een beetje, omdat ik er tegen was dat Arnie een goodguy was en we geen flashbackoorlog gingen zien. Hah, kun je nagaan, dan weet je wel ongeveer hoe ik over deze film denk. James Cameron heeft de hint voor de flashback oorlog op een zilveren dienblad gelegd, je hoeft het alleen even op te pakken, en wat doen ze? Star, Star! STAAAARR! Wat is dit? Wat moet het voorstellen, het leek wel een oorlog in Afghanistan met Transformers. En wat ik dan niet snap is dat die endoskeletten,die zo sterk zijn dat ze moeiteloos door muren kunnen slaan, telkens maar de goodguys blijven gooien, dat miraculeus nooit pijn doet. Waar wacht je op, deuk zijn hoofd dan in als een kippenei! Maar nee, je ziet het tientallen keren om moe van te worden. Als de endoskeletten op zo'n manier vechten, hoe kun je er dan een oorlog mee verliezen? Zelfs de gekozen titel loopt scheef. Durfden ze het geen T4 te noemen en is Terminator Salvation nog wel een kloppende aanduiding?De korte fragmenten van de flashbackoorlog in de voorgangers zijn nog duizend keer boeiender dan dit misbaksel.

andrehoek schreef:

Meest storend vond ik dat de Terminators alleen maar gooien of duwen. Het leek wel toekomst worstelen. Het zijn Terminators die rukken de kop van je romp.

Ik vind het geweldig dat iemand anders het ook al heeft gezegd. Ik moest er wel even de vorige bladzijdes voor doorspitten, maar dat loonde! Dit is weer precies zo'n cliché dat bij voorbaat de halve film al had verziekt.