Lethal Weapon 4 (1998)

Actie / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Joe Pesci

De rechercheurs Martin Riggs, Roger Murtaugh en Lorna Cole zijn terug, samen met de hyperactieve Leo Getz. Het viertal wordt ditmaal bijgestaan door assistent-rechercheur Lee Butters in hun onderzoek naar de mensensmokkel die georganiseerd wordt door een Aziatische misdaadorganisatie. Ze worden al snel geconfronteerd met Wan Sing Ku, de harde man in de organisatie. Dan blijkt al snel dat het oprollen van deze Chinese maffia-bende een zware, dodelijke klus zou kunnen worden voor Riggs en Murtaugh.

GuyB
filmliefhebber92 schreef:
Die tandarts scene geniaal

Inderdaad. Gisteren nog ééns herbekeken en die scène is pure lachtherapie. Ik kwam niet meer bij.

GuyB
Bloody marvelous!

Je zou denken bij een poster als deze, met een cast die niets anders doet vermoeden dan een zoveelste melkproduct uit Hollywoodproduct. Maar als er iéts niet klopt aan Lethal Weapon 4 dan is het wel dat statement. 10 jaar later waren de ideëen duidelijk nog niet op. Qua humor is ie zelfs grappiger dan de drie voorgaande films. Actiegehalte is er zoals vanouds. In Lethal Weapon is dit van die lekkere feelgood actie. Niet geheel over the top, maar geeft je dat speciaal gevoel dat enkel deze reeks en misschien ook nog 'Bad Boys' hebben. Buddycopfilms... Het is sowieso mijn favoriete genre.

Hetgene wat deze reeks één voor één meesterwerken maakt is de chemie tussen Gibson en Glover, ongekende band die ze scheppen en die twee hebben een speciale plaats in mijn hart gekregen. Ik ben ermee opgegroeid (nog steeds eigenlijk). In Lethal Weapon 2 kwam daar echter een - volgens velen irritante - toevoeging namelijk Leo Getz, de hyperkinetische blok aan je been met een hoop connecties. Ik persoonlijk vind het een meerwaarde voor de reeks, omdat hij niet écht helpt met het detectievewerk natuurlijk en bovendien vind ik de man geniaal met zijn uitspraken en gedrag. Hij zorgt ook voor vele grappige situaties - zoals de telefoondiscussie - Let ook vooral op Mel Gibson zijn mimiek. They fuck you, they fuck you, they fuck you with cellphones! Geniaal is het.

Het is duidelijk dat Lethal Weapon niet zonder Leo Getz kan, maar in het vierde deel besluiten ze in Hollywood dat het met Getz niet meer genoeg is, en dat Chris Rock wel eens een leuke toevoeging zou kunnen zijn. En ik moet ze gelijk geven, op meer aandacht (en geld) uit van het publiek of niet, Chris Rock is een zeer leuke toevoeging aan dit deel.

Murtaugh wordt nog maar eens geportreteerd als een mens met het hart op de juiste plaats, en dit is nog licht uitgedrukt. Danny Glover zijn mooiste rol en één van de all time goodguy's. Zijn chemie met Gibson in deze film valt emotioneel te noemen. Magie.

De main character blijft Martin Riggs, en leuk om hem (net zoals in Lethal Weapon 3) eens met een vriendin te zien waar ie gelukkig mee blijkt. Een beetje het tegenovergestelde als in het eerste deel. Beiden hebben hun charmes.

Uncle Benny vind ik officieel de grappigste badguy uit een film. Je zou haast twijfelen of het wel een gangster is. Meer een geschifte opa uit een Chinees oudemanhuis. Maar heerlijk gewoon, it's fried rice you plick!

Kon het niet laten om hem opnieuw te bekijken en mijn stem te verhogen. En om het niet af te leren: Bloody marvelous.

avatar van filmliefhebber92
Helemaal mee eens GuyB.

avatar van kalehein
Iron Maiden schreef:
Ik bedoel, Li speelt niet in Crying Freeman.

Potverdrummels... helemaal gelijk! Daar zat ik er even helemaal naast.

Ik heb behalve deze een stuk van deel 1 gezien maar dit zag er toch een stuk beter uit!
Een mysterieuze slechterik, superveel actie en die grappige vent die ook een dief speelt in home alone!
Voor de rest niet zo heel speciaal je blijft eigenlijk alleen voor de actie kijken.
Ohja en het gekke is dat Danny Glover al vanaf de eerste film zich te oud vind voor deze shit, maar hij is toch nog 3 films meegegaan!

avatar van jumpstylemovie
Deze film blijft leuk en is waarschijnlijk de beste van de 4. Mel Gibson is wel duidelijk ouder geworden en is zijn bad-boy look kwijt. Danny Glover vond ik geen dag ouder lijken eigenlijk

Die chinezen vond ik geen erg leuke vijanden maar over het algemeen is de actie het best in dit deel. Chris Rock is wel redelijk irritant (z'n kop staat me niet aan) maar Joe Pesci heeft hier weer een geweldige rol. De held van Lethal Weapon

Alle vier zijn het heerlijke films voor een avondje op de bank.

avatar van Spetie
Zes jaar na het derde deel kwam men met deze film aanzetten.

In alles lijkt deze film zijn drie voorgangers te willen overtreffen, maar daar gaat het nu net een beetje mis. Alle acteurs van de voorgaande delen zijn weer aanwezig en deze keer is er nog meer actie, nog meer drukte en nog meer spektakel. Jet Li is in deze film de bad-guy en hoewel Li het zeker niet slecht doet, worden zijn kwaliteiten hier maar matig benut, al zit er op zich wel wat leuke actie in deze film.

De grootste fout zit echter in de toevoeging van Chris Rock aan de cast van deze film. Joe Pesci is al een druktemaker op zich en met Rock erbij heb je er zelfs twee. Het probleem is echter dat Rock juist op sommige momenten behoorlijk irritant is en maar zelden grappig. De dialogen en discussie die hij aangaat met Pesci komen dan ook niet altijd even goed uit de verf. Positief is dat Gibson en Glover nog steeds een leuk duo vormen, al begin Glover hier duidelijk wel op leeftijd te raken.

Gelukkig is de film nog wel redelijk onderhoudend tussen het irritante gekakel van Chris Rock door. Op zich een redelijke afsluiter van de reeks, al kom ik dankzij Rock toch op een nipte onvoldoende uit. In zijn geheel is het best een redelijk constante reeks, waarvan vier delen meer dan genoeg zijn, al weet je het in Hollywood natuurlijk nooit, want tegenwoordig maken ze bijna overal nog een vervolg op, zelfs al zijn we al bijna 20 jaar verder.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Waardige afsluiter.

Na een ietwat tegenvallend deel 3, keerde het beroemde politieduo terug met de nodige grappen en grollen, waaraan ditmaal vechtjas Li werd toegevoegd. Russo lijkt een betere rol te hebben gekregen en het grimmige einde past goed. Actie voert nog steeds de boventoon maar de humor blijft alom vertegenwoordigd. De telefoon-scène met Chris Rock en de anderen is werkelijk hilarisch. Een waardige afsluiter van de succesvolle reeks.

Goed.

avatar van Ajax&Litmanen1
Prima afsluiter van een enorm leuke reeks! Ook eindelijk deel 4 weer eens herzien en ik blijf een erg goed gevoel bij de Lethal Weapon reeks houden. Door alle films heen hebben ze toch een constant hoog niveau weten te behouden wat betreft humor in combinatie met actie. Deel 4 is wel de minste van de 4, maar nog altijd erg leuk. Het plot met de Chinezen wist me alleen niet zo erg te pakken en de toevoeging van Chris Rock (op zich wel een grappige rol) was iets wat veel omdat Pesci ook al een druktemaker is. En dan heb je natuurlijk nog Glover en Gibson die ook niet bepaald rustig aan doen hèhè. De film kent gelukkig wel een hoop leuke momenten, zoals met het telefoongesprek van Chris Rock of de scene bij de tandarts. Uiteindelijk sluit de film op een gepaste manier de reeks af, al mag er van mij nog steeds een vijfde film komen, mits de hele cast wel mee gaat doen.

3,5* (was 4*)

avatar van xxERWINxx
Leuke afsluiter, vrij harde politie film ook. Goed begin, daarna zwakt het een beetje af, maar op het eind weer genoeg actie en de humor is ook weer terug vooral de tandarts scene.

avatar van benni
Denk ik, de beste van de 4! Aantal super scenes in..........

avatar van RuudC
Lang getwijfeld over de beoordeling. Zouden het drie of drie-en-een-halve sterren worden? Het pijnlijk slechte einde (na het slotgevecht) bracht uitkomt, waardoor ik het nog op een krappe drie sterren zet. Voor mij is dit toch de minste uit de Lethal Weaponreeks. Het spel tussen Murtaugh en Riggs is aan de magere kant. Joe Pesci heeft een te klein rolletje, Rene Russo is helaas nog aanwezig (zeker in het eerder genoemde slotscene niet aan te zien) en helaas heeft ook Chris Rock een rol gekregen. Geluk bij een ongeluk, hij heeft niet veel speeltijd.

Lethal Weapon 4 heeft natuurlijk ook wel positieve kanten, al zijn ze schaars. Goede oneliners zijn er niet veel, al is ‘It’s fried rice, you plick’ wel briljant. Jet Li speelt in elk geval de gaafste badguy die Riggs en Murtaugh tegenover zich hebben gehad. Jammer dat hij zich duidelijk inhoudt in het slotgevecht. Zo is er altijd wel een ‘maar’. Wel grappig dat ze anno 1998 nog wel die kleffe saxofoonmuziek gebruiken. Het is maar goed dat er geen vijfde deel gekomen is. Mel Gibson hoopt anders, maar ook met Danny Glover zou een LW5 hoogstwaarschijnlijk floppen. Ik vind het wel best zo.

avatar van MatthijsGr00t
Vermakelijk maar het minste deel van de reeks. Mogelijke reden daarvan is dat het na 3 keer Lethal Weapon wel een keer genoeg is en dat daardoor het vierde deel als minder aanvoelt. Want ook dit deel kenmerkt zich weer door een fijne afwisseling van actie/komedie, redelijke verhaallijn en overtuigend acteerwerk van Gibson en Glover. Daardoor beoordeel dit net zoals deel twee en drie met 3,0*

Joe Pesci, geweldig

congo
GuyB schreef:

Ik dacht dat ik zelf lachgas had ingenomen en dan was ik nog thuis.

Melvin Udall
Overbodig 4e deel maar ach wat maakt het uit. Meer en meer comedy geworden gedurende de reeks. Prima natuurlijk maar de eerste twee delen bijven toch het best.

avatar van Filmfan74
Geslaagde hekkensluiter van een erg leuke reeks. Fijn dat Mel Gibson eindelijk zijn mat af heeft geknipt. Leuk dat ook Leo Getz en vooral de politie psychologe terugkomen.
Ik heb alleen een halve ster minder gegeven puur en alleen door de vreselijke bijdrage van Chris Rock. Zijn personage en zogenaamde humor zijn totaal overbodig, hij is alleen maar irritant. Jet Li komt hier wel erg goed uit verf.

avatar van dutchtuga
Waardige afsluiter van misschien wel de meest constante filmreeks ooit. De humor is als vanouds ijzersterk, het samenspel vreselijk natuurlijk en de actie volop aanwezig. De film verveelt geen ogenblik, al wil het tegen het eind wel iets te lang doorgaan en sentimenteel worden. Zeer vermakelijk.
Dikke 3,5*, net als de andere delen.

avatar van Beertje45
Sterke (afsluiter?), ondanks dat ik Chris Rock maar een magere aanwinst vind. De aktie / humor blijft echter nog steeds werken en dat is een uitzondering in filmreeksen. Die Jet Li is een harde noot om te kraken, zeg. Had nog nooit eerder van de man gehoord.

avatar van martijn011
Ook het laatste deel bevat weer het prima niveau van het tweede en het derde deel! Zo achteraf kan ik concluderen dat de Lethal Weapon-reeks een erg vermakelijke en goede reeks is geworden, uitgezonderd het eerste deel dan, een deel dat ik erg mager vond.
De kracht van de reeks ligt vooral in het duo Gibson-Glover dat ook in deze film weer uitstekend op elkaar is ingespeeld en vooral de komische dialogen zijn een hoogtepunt!

Maar ook Joe Pesci is haast onmisbaar geworden in de reeks. Zijn drukke manier van doen en z'n domme streken passen perfect in de film. Chris Rock had voor mij niet zo gehoeven, toch meer hetzelfde type als Pesci, die ik ook grappiger en leuker vind.
Dat het verhaal in dit deel niet heel sterk is maakt me niet zo veel uit. De humor voert volop de boventoon, waarbij de scene bij de tandarts niet onvermeld mag blijven.
Misschien wel dé scene van de hele reeks!
Ik heb genoten in ieder geval en ook deze film krijgt weer een dikke drieënhalve ster!

avatar van Gang_Star
Het laatste deel uit de reeks. Nog een keer het bekvechten tussen Riggs en Murtaugh, nog een keer de humor, nogmaals de leuke oneliners. Het voelt nog steeds aan als de vorige delen, alhoewel er weer nieuwe personages werden toegevoegd. Jet Li doet het goed (in zijn internationale filmdebuut) en een vreselijke bijrol van Cris Rock. Gelukkig is Joe Pesci net als Mel Gibson en Danny Glover als vanouds in het invullen van hun bekende rollen. En mede daardoor is de afsluiter een goed einde van de reeks te noemen, uiteraard ook door de goede actie en humor die de reeks kenmerkt.

Goede afsluiter.

Weer iets beter dan deel 3 en op niveau van de eerste twee films. De onnozele kapsels zijn weg, de actie wat spectaculairder, jammer genoeg is de jazzy soundtrack te melig voor een film uit de late jaren '90. Het clasht een beetje met de rest.

Toevoeging van Rock is niet geweldig, gelukkig zijn ze wel zo slim geweest om daarmee Pesci iets minder screentime te geven. Alleen die twee in één scene ... geen goed idee. Verder wel blij met de rol van Li. Hij komt best goed uit de verf en legt niet zomaar het loodje tegen het olijke duo.

Alles rond Glover en Gibson is nog steeds niet al te best (de familieperikelen en dergelijke), maar qua politiefilm is dit een vermakelijk vehikel geworden met een paar leuke actiescenes. Vooral de achtervolging op de snelweg mag er zijn, maar ook de opening kan tellen.

Lollig vermaak dus. Niet super, gewoon leuk. Dit was het enige deel dat ik nog niet, maar het viel me best mee, ook al is het ondertussen dik 15 jaar oud.

avatar van Queno
De slechtste Lethal uit de reeks, zeker met het oog op geld gemaakt. Mel Gibson is erg onsympathiek die de gehele hoofdrol overdreven waarmaakt en met deelnames van Chris Rock (die we niet anders kunnen zien als Chris Rock zelf) en Joe Pesci (die zich voor clown laat neerzetten).

avatar van blurp194
Afsluitend deel, en ongetwijfeld bedoeld als grand finale.

Deels is dat ook wel gelukt. De nieuwe toevoeging aan de ploeg Chris Rock is wel vooral irritant en luidruchtig aanwezig, maar dat past precies in het verhaal en vervangt deels ook dezelfde aanwezigheid van Pesci in de eerdere delen. Jet Li als bad guy overtreft Joss Ackland misschien net niet op punten van sinisterheid, maar komt genoeg in de buurt om de zwakke Stuart Wilson uit deel 3 te overtroeven, en krijgt daarnaast de gelegenheid om (eehh een klein deel van) zijn vechtkunsten te laten zien.

Wat niet heel sterk is is de maar deels gelukte poging om de actie nog beter, nog spectaculairder te laten zijn. De openingsscene is daar misschien het beste voorbeeld van - teveel, te overdreven. Dan is de actie op het einde beter, en voor het laatste deel van de serie ook gepast sentimenteel.

In het echte leven had Jet Li gehakt gemaakt van Mel Gibson en Danny Clover.

avatar van Phantasm
Leuke afsluiter, prima vermaak, kijkt lekker weg.

avatar van Toontje G
Ach, voor de zondagmiddag.

MaartenTuinstra
Geweldig leuke afsluiter.

Jet Li als onverlaat is een uitstekende keuze, waardoor er ook nog sprake is van een beetje spanning. Verder is de humor genieten en de actie opnieuw top. Ik zit nog altijd te hopen op een vijfde deel, maar vrees toch dat dit de afsluiter was. Regisseur Richard Donner, Gibson, Glover en vooral Pesci verdienen een diepe buiging, want zelden heb ik me zo vermaakt als met de Lethal Weaponreeks.

Nino_1993
Kristiann schreef:
In het echte leven had Jet Li gehakt gemaakt van Mel Gibson en Danny Clover.

In het echte leven plaats je niet zo'n bericht...

super vervolg..ze blijven stuk voor stuk geweldig,alle delen.