Face/Off (1997)

Alternatieve titel: Face Off

Actie / Thriller

geregisseerd door John Woo
met John Travolta, Nicolas Cage en Joan Allen

Sean Archer (Travolta) is een politieman die al jaren op Castor Troy (Cage) jaagt. Bij een confrontatie wordt Troy bijna fataal gewond en raakt in een coma. Archer komt erachter dat Troy ergens een bom heeft verstopt en alleen Troy en zijn broer (die in de gevangenis zit) weten waar. Archer laat een paar doctoren zijn gezicht verwisselen voor dat van Troy, zodat hij in de gevangenis kan infiltreren en de info van Troy's broer kan krijgen. Ondertussen ontwaakt de echte Troy uit zijn coma en neemt met het gezicht van Archer diens leven over. In een race tegen de klok moet Archer de bom zien te vinden en ondertussen Troy ervan weerhouden iedereen te vermoorden die van hun wisseltruc weet.

avatar van Black Math
Enorm onzinnig en aanvankelijk werkt dat nog wel met Cage als madman, maar als de rollen omgedraaid zijn, voelt de sfeer wat serieuzer aan, wat niet zo goed werkt met het onzinverhaal. Nochtans heeft de film leuke momenten. De actie is soms spectaculair, mensen vliegen bijvoorbeeld alle kanten op door explosies en/of doordat ze neergeschoten worden.

Tegen het einde is er een bijzonder fraaie scene in de kerk. Mooie stilering, maar ook een bijzondere muziekkeuze: het requiem van Victoria, wat zelfs in klassieke muziekzalen niet zo vaak klinkt, laat staan in een film. Ik vind het in ieder geval prachtig en het is een verrassing om het in deze film terug te horen.

Een aantal leuke momenten dus, maar ook een hoop onzin en aangezien de film nogal lang duurt, voelen de actieloze momenten ook behoorlijk langzaam aan. 2,5*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Als je Nicholas Cage en John Travolta elkaar laat nadoen in een over de top actiefilm, dan weet je bij voorbaat al dat het één groot feest met geschmier zal worden. En ja hoor, we zijn de film nog niet begonnen of we zien alle mogelijke gezichtsuitdrukkingen die Cage kan maken achter elkaar. Jim Carrey is er eigenlijk niets bij. John Travolta speelt dan nog zo'n typische geobsedeerde agent, die zijn hand langs gezichten haalt van mensen die hij liefheeft. Maar Travolta mag ook los als hij eenmaal het personage van Cage mag spelen en dan krijg je twee acteurs met een wedstrijdje wie het meest overdreven krankzinnig kan spelen. Wat mij betreft wint Cage, bij Travolta voelt het altijd net iets meer gespeeld als hij gek moet doen. Bij Cage heb ik soms het gevoel dat de beste man echt niet spoort; zijn ogen springen soms nog net niet uit zijn schedel.

De man die het allemaal vastlegt is John Woo, ook niet bekend om zijn subtiliteit. Verwacht weer een hoop explosies, overdreven vuurgevechten, slowmotion en vliegende duiven. Maar Woo weet wel hoe hij spektakel moet vastleggen; geen hysterische montage met schuddende camera's en shots die maximaal 1 seconde mogen duren, maar overzichtelijke actie. Uiteraard wel compleet over de top, alles wat kapot kan en rond kan vliegen, dat gaat kapot of vliegt rond. Zo maakt Nicholas Cage tijdens een schietgevecht compleet onnodig een salto. Waarom? Omdat het er cool uitziet. Plot is weliswaar bespottelijk, maar het wordt allemaal nog best plausibel gebracht. Een interessant aspect aan de film is ook het moment waarop iedereen die van het experiment weet wordt afgemaakt, waardoor Cage gedoemd is in de gevangenis, terwijl Travolta lekker vrij met zijn vrouw aan de gang kan. Het meest teleurstellende aspect is echter de ontsnapping uit de gevangenis, dat gaat dan weer veel te makkelijk en is bespottelijk simplistisch.

Over bespottelijk gesproken; het einde, waarin Travolta nog even gauw een kind vol trauma's meeneemt en zijn vrouw en dochter confronteert met dat hij nu bij hen komt wonen is ook maar vervelend. Vooral omdat het allemaal zo mierzoet en happy is. Had liever een wat meer over de top leuk einde, want dat past bij de film. Face/Off is namelijk niets meer dan een over de top vermakelijk actie-spektakel met twee hoofdrolspelers die op den duur niet veel anders doen dan gekke bekken naar elkaar trekken. En eerlijk is eerlijk, dat is best leuk om te zien.

3,5 sterren.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, fantastische film met 2 topacteurs Cage en Travolta!
Heel mooi gemaakt met 2 verschillende gezichten, 1 en al actie en erg spectaculair!
Het einde is ook geweldig.
5 sterren want het is en blijft een meesterwerk!

avatar van Harmonica Man
Een van de laatste films waarin ik Nicolas Cage echt zie schitteren. en John Travolta is hier ook top evenals de over the top actie die we van John Woo gewend zijn.
Topper.

Een spectaculaire actiefilm met z'n goede momenten. Finaal teveel actie, teveel dingen die stuk moeten ontploffen en een sprookjeseinde. Het eerste uur was goed.