ad

Geregisseerd door: John Woo

Met onder meer: John Travolta, Nicolas Cage en Joan Allen

Releasedatum: 27 juni 1997

Over Face/Off

"In order to catch him, he must become him."

Sean Archer (Travolta) is een politieman die al jaren op Castor Troy (Cage) jaagt. Bij een confrontatie wordt Troy bijna fataal gewond en raakt in een coma. Archer komt erachter dat Troy ergens een bom heeft verstopt en alleen Troy en zijn broer (die in de gevangenis zit) weten waar. Archer laat een paar doctoren zijn gezicht verwisselen voor dat van Troy, zodat hij in de gevangenis kan infiltreren en de info van Troy's broer kan krijgen. Ondertussen ontwaakt de echte Troy uit zijn coma en neemt met het gezicht van Archer diens leven over. In een race tegen de klok moet Archer de bom zien te vinden en ondertussen Troy ervan weerhouden iedereen te vermoorden die van hun wisseltruc weet.

imageimageimageimageimageimageimage

Victor Lazarro

Dr. Malcolm Walsh

avatar van Black Math

Black Math

Enorm onzinnig en aanvankelijk werkt dat nog wel met Cage als madman, maar als de rollen omgedraaid zijn, voelt de sfeer wat serieuzer aan, wat niet zo goed werkt met het onzinverhaal. Nochtans heeft de film leuke momenten. De actie is soms spectaculair, mensen vliegen bijvoorbeeld alle kanten op door explosies en/of doordat ze neergeschoten worden.

Tegen het einde is er een bijzonder fraaie scene in de kerk. Mooie stilering, maar ook een bijzondere muziekkeuze: het requiem van Victoria, wat zelfs in klassieke muziekzalen niet zo vaak klinkt, laat staan in een film. Ik vind het in ieder geval prachtig en het is een verrassing om het in deze film terug te horen.

Een aantal leuke momenten dus, maar ook een hoop onzin en aangezien de film nogal lang duurt, voelen de actieloze momenten ook behoorlijk langzaam aan. 2,5*.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Als je Nicholas Cage en John Travolta elkaar laat nadoen in een over de top actiefilm, dan weet je bij voorbaat al dat het één groot feest met geschmier zal worden. En ja hoor, we zijn de film nog niet begonnen of we zien alle mogelijke gezichtsuitdrukkingen die Cage kan maken achter elkaar. Jim Carrey is er eigenlijk niets bij. John Travolta speelt dan nog zo'n typische geobsedeerde agent, die zijn hand langs gezichten haalt van mensen die hij liefheeft. Maar Travolta mag ook los als hij eenmaal het personage van Cage mag spelen en dan krijg je twee acteurs met een wedstrijdje wie het meest overdreven krankzinnig kan spelen. Wat mij betreft wint Cage, bij Travolta voelt het altijd net iets meer gespeeld als hij gek moet doen. Bij Cage heb ik soms het gevoel dat de beste man echt niet spoort; zijn ogen springen soms nog net niet uit zijn schedel.

De man die het allemaal vastlegt is John Woo, ook niet bekend om zijn subtiliteit. Verwacht weer een hoop explosies, overdreven vuurgevechten, slowmotion en vliegende duiven. Maar Woo weet wel hoe hij spektakel moet vastleggen; geen hysterische montage met schuddende camera's en shots die maximaal 1 seconde mogen duren, maar overzichtelijke actie. Uiteraard wel compleet over de top, alles wat kapot kan en rond kan vliegen, dat gaat kapot of vliegt rond. Zo maakt Nicholas Cage tijdens een schietgevecht compleet onnodig een salto. Waarom? Omdat het er cool uitziet. Plot is weliswaar bespottelijk, maar het wordt allemaal nog best plausibel gebracht. Een interessant aspect aan de film is ook het moment waarop iedereen die van het experiment weet wordt afgemaakt, waardoor Cage gedoemd is in de gevangenis, terwijl Travolta lekker vrij met zijn vrouw aan de gang kan. Het meest teleurstellende aspect is echter de ontsnapping uit de gevangenis, dat gaat dan weer veel te makkelijk en is bespottelijk simplistisch.

Over bespottelijk gesproken; het einde, waarin Travolta nog even gauw een kind vol trauma's meeneemt en zijn vrouw en dochter confronteert met dat hij nu bij hen komt wonen is ook maar vervelend. Vooral omdat het allemaal zo mierzoet en happy is. Had liever een wat meer over de top leuk einde, want dat past bij de film. Face/Off is namelijk niets meer dan een over de top vermakelijk actie-spektakel met twee hoofdrolspelers die op den duur niet veel anders doen dan gekke bekken naar elkaar trekken. En eerlijk is eerlijk, dat is best leuk om te zien.

3,5 sterren.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag weer eens herbekeken, fantastische film met 2 topacteurs Cage en Travolta!

Heel mooi gemaakt met 2 verschillende gezichten, 1 en al actie en erg spectaculair!

Het einde is ook geweldig.

5 sterren want het is en blijft een meesterwerk!

avatar van Harmonica Man

Harmonica Man

Een van de laatste films waarin ik Nicolas Cage echt zie schitteren. en John Travolta is hier ook top evenals de over the top actie die we van John Woo gewend zijn.

Topper.

avatar van skyrfretter

skyrfretter

Een spectaculaire actiefilm met z'n goede momenten. Finaal teveel actie, teveel dingen die stuk moeten ontploffen en een sprookjeseinde. Het eerste uur was goed.

avatar van TronMan

TronMan

Leuke over de top , actie film ,met eigenlijk een onzinnig debiel verhaal. Maar gewoon grappig door Cage en Travolta. En dat door de herkenbare style van 'duivenmelker' John Woo. Roekoe.

avatar van remorz

remorz

Jaren '90 vehikel.

Het was lang geleden dus ik was benieuwd wat ook alweer de reden voor de face swap was. Iets met een bom, geloof ik, echt relevant is het ook niet. Het is duidelijk de elevator pitch waar deze het van moet hebben...om er vervolgens eigenlijk weinig mee te doen behalve twee acteurs laten zien die elkaar zo veel mogelijk proberen na te doen (wat geen van beiden echt lukt). En omdat de film schommelt tussen het maniakale van Cage en de pogingen van Travolta om zijn reeds lang vervlogen coolness te doen herleven, kan het maar moeilijk toon vinden.

In dezelfde tijd zette Hollywood een film op over hoe medewerkers van een olieboorplatform de aarde van een meteoriet moeten redden; ik zie in deze film een al even ongeloofwaardig uitgangspunt als excuus voor actie. Je kon het zo gek niet verzinnen eind vorige eeuw.

En hoe hoor ik iedereen zo vol lof over de actie? Afschuwelijke knetterexplosies en houterige acteurs, afgewisseld met een overdaad aan slo-mo's die in hun uitvoering meer willekeur laten zien dan stijlvaste kunde: de gekste, irrelevante, saaie of simpelweg onduidelijke shots worden in slowmotion getoond. Op een gegeven moment dus een out-of-focus zoomshot van knetter in slo-mo, dat je nog een abstracte meerwaarde zou kunnen toedichten, ware het niet dat rond diezelfde tijd een roepende vrouw en een vallend pistool vertraagd getoond worden. Vrijwel nergens ziet dit stijlmiddel zijn overdadige toepassing esthetisch gerechtvaardigd (uitzondering is misschien de scene in de kerk).

Ook hip: shit door ontploffingen heen laten rijden/vliegen. Na Independance Day was gebouwen laten ontploffen niet meer genoeg, dus hier laat men een vliegtuig door een hangar rijden en een speedboot door een explosie vliegen. Ja het zal allemaal wel.

Nee, de face swap is slechts een slap excuus voor belegen beeldtaal, compulsief verweven met zelfbenoemde stijlkenmerken (hoi duifjes) en corny motieven (spiegels natuurlijk, ja). Ik heb ongeveer 7 keer iemands hand over een gezicht gestreken zien worden. "Oh, dan moet het mijn echte man wel zijn". Kom op zeg.

Tel er een bloedirritante soundtrack bovenop en een eindconfrontatie waar maar geen einde aan kwam en de speelduur begint wel erg ondraaglijk lang te worden. Cage blijft fascinerend om naar te kijken, maar met alle serieux om hem heen, vindt hij maar geen weerklank en blijft hij een curieuze dissonant in een film die het volwassen equivalent moet zijn van fikkie stoken: plat, zinloos en zogenaamd stoer terwijl je er van een afstandje alleen maar medelijden mee krijgt.

Irritante film. 1,5*

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2031 stemmen

Een klassieker waarvan ik volgens mij driekwart al eens een aantal keren op Veronica voorbij heb zien komen, maar die ik nog nooit helemaal van begin tot eind gezien had. Die beginscène met Cage op het vliegveld en ook de climax stonden me in ieder geval totaal niet bij.

Ik vond dit een erg vermakelijke actiefilm. Het plot dient met een korreltje zout genomen te worden, want het slaat natuurlijk eigenlijk helemaal nergens op wat er hier allemaal gebeurt. De actie is daarnaast ontzettend over de top en de climax wordt dusdanig breed uitgesmeerd dat je je afvraagt of er ooit nog een einde aan gaat komen. En toch is het allemaal een stuk beter te behappen dan de gemiddelde RTL7-film. Het mag dan wel allemaal heel overdreven zijn, het blijft uiterst amusant. De ontploffingen, achtervolgingen en schietgevechten zien er stijlvol en spectaculair uit. Waar de film echter vooral veel aan te danken heeft, is het acteerwerk van John Travolta en Nicolas Cage. Ik vond het een interessant gegeven dat de twee acteurs elkaar moesten spelen en beiden deden dat verdienstelijk. Ook knap dat je eigenlijk al gauw steeds meer sympathie begint te krijgen voor Cage en steeds meer begint te walgen van Travolta, terwijl de film in het begin toch duidelijk heeft weergegeven welk gezicht bij het goede en welk bij het slechte kamp hoort. Voor mij was dat de bevestiging dat de opzet van de film, waar de film in dit geval eigenlijk mee staat of valt, geslaagd is.

De film duurt vrij lang en ik zal niet zeggen dat ik constant onder de indruk was, maar dit keek wel erg lekker weg. Het is zo nu en dan spannend (onder meer op het moment dat Archer infiltreert bij Troys organisatie en de spiegelscène) en de tweestrijd tussen Archer en Troy is leuk om te volgen. Tamelijk gestoorde film, maar ik heb me er uitstekend mee vermaakt.

avatar van stratmans

stratmans

geweldig gespeeld

avatar van PEN15

PEN15

De-facement!! Heb deze telkens overgeslagen omdat hij bijna 2½ uur duurt. Dat vind ik te lang en naar verluidt bleken de investeerders gaandeweg zoveel vertrouwen in het project te krijgen dat er steeds meer flinke budgetten vrij kwamen en er spectaculaire actie-scenes aan toegevoegd werden. En ik denk ook dat om die reden de film langer is geworden dan de bedoeling was. Aanvankelijk was het idee om het grote deel van de film af te laten spelen in de gevangenis.

Geloofwaardigheid.. ik begin er niet eens over..het is alleen al de opgeblazen actie met waanzinnige kogelregens en vlammende explosies, neerstortende vliegtuigen en botsende speedboten. Inderdaad heb ook ik flink gelachen om die stuntmannen, het was net nog geen typische Mel Brooks grap. En o.a. die momenten dat Cage net op een meter afstand van een steekvlam wegrent vond ik zo grappig dat ik geen lucht meer kreeg van het lachen. Ik heb het gerucht ook gelezen dat men Arnie en Sly voor deze film wilde hebben, maar die zouden niet gauw het niveau van Cage en Travolta gehaald hebben. Het liefst had ik Mickey Rourke 'schuine streep' Bruce Willis gezien.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Toch één van de betere die hard actiefilms van de jaren 90 met Cage in de hoofdrol. Face/Off komt toch aardig in de buurt van Con Air of The Rock. Het is vooral het knappe samenspel tussen de gekke gewiekste Travolta en de meer minzame Cage die het spel levendig en boeiend houden. Ook het weliswaar ongeloofwaardige plot is op zich origineel en houdt de spanning scherp.

Dit is een erg vermakelijke actiefilm met alles erop en eraan. Die wisselrollen zijn geweldig waarbij fysisch gezien Travolta en Cage switchen tussen good en bad guy. De actie is spectaculair en geweldig zoals we dat gewoon zijn bij Woo. Ondanks alles wat het geen meesterwerk maakt toch een geslaagd plot van de film. Prima ook dat de spetterende actie visueel overzichtelijk blijft. Binnen het genre toch een referentiepuntje.

avatar van Survivor87

Survivor87

Zeer originele(toen), intelligente, spectaculaire actiefilm met fantastische rollen van Cage als gekke Castor Troy en J. Travolta als Sean Archer(FBI-agent). Een actieklassier.

avatar van Thomas83

Thomas83

Een van mijn favoriete 90's actiefilms. Of nou ja, de actie is niet wat de film zo'n plezier maakt. Deze bestaat voor negentig procent uit schietwerk, en daarbij draait het allemaal om de stijlementen waar Woo zo van houdt. De actie zelf is op de bootachtervolging na niet eens zo goed. Nee, het ware spektakel komt van Cage en Travolta die elkaar mogen imiteren. Beiden kunnen zo mooi glad spelen, en het is extreem amusant om Castor en Sean elkaars leven te zien overnemen en anderen te zien reageren op de "nieuwe Sean".

Verder is het hele uitgangspunt van de film uiteraard idioot, net als veel van de dialogen en ontelbare kleine momentjes die nergens op slaan, maar Woo weet gewoon een mooie balans te vinden tussen pulp en een meer serieus blockbuster. Het is allemaal zo belachelijk bombastisch en melodramatisch dat het gewoon mooi wordt. Soms is het ook gewoon leuk om te lachen om al die dommigheid. De film is er zich zelf ook bewust van. Anders cast je Cage ook niet om zo'n zwaar over de top rol te spelen. 4.0*.

avatar van Supernatural

Supernatural

Vanavond gezien en moet zeggen een vette film.goeie explosieve actie.een goed verhaal ook.prima cast verders.heb me super vermaakt.vroeger al eens eerder gezien,maar wist niet meer precies hoe de film ging.ook een mooi einde vind ik.ja echt een mooie film.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Can somebody please tell me what planet i'm on!?

Een film die ik ooit 23 jaar terug in een bloedhete bioscoopzaal zag en vanaf daar is blijven hangen als een ronduit spectaculaire film met een waardeloos verhaal.

Ik bedoel, dat verhaal, Travolta en Cage, de ene slank en de andere ronduit stevig, het gebit, de plaatsing van de oren, en de zogenaamde trouwring die niet past omdat er tussen de vingers van beide heren al een substantieel verschil zit. Om over de zogenaamde transplantatie maar niet te beginnen, toch fijn te weten dat de huid verder totaal niet vast zit aan onderlagen. Het maakt dat gedeelte er verder niet beter op...

Maarrrr...laat de film daar nu ontzettend gemakkelijk over heen stappen, en in een razende vaart van actie, spektakel en twee hoofdrolspelers die het uitermate naar hun zin hebben, ook al zijn ze ontzettend aan het schmieren, door denderen. Dat Woo oog heeft voor mooie shots blijkt, een verdomd goede schietscene kan neerzetten ook, en dat de man stijl heeft... verdomme! De ontmoeting tussen Troy en Archer, inmiddels ook omgewisseld, is geweldig. Een scene dat Travolta zich helemaal kon laten gaan. De spiegelscene is fantastisch maar de kerk met Miserere Mei, Deus van Allegri op de achtergrond is ronduit briljant. Wat een geweldig stuk muziek, de slow motion, de duiven. Je moet wel blind zijn Dip Huet Seung Hung hier niet in te herkennen.

De film kenmerkt zich uiteraard door een ronduit explosief sfeertje, tot de nok toe vol actie, twee acteurs die compleet los gingen als karakter Caster Troy en héél véél filmdoden. Overigens de soundtrack mag er ook zijn met een behoorlijk melancholisch deuntje.

Face/off is een film met een flinterdun verhaaltje, kan me ooit herinneren met iemand in discussie geraakt te zijn die het verhaal van The Matrix een excuus vond om te schieten maar deze film ronduit geweldig vond, als ik ooit een film zie met een excuus om zoveel mogelijk te schieten dan is het deze wel. Niet dat het veel uitmaakt, want Face/off overtuigd meer dan prima als overtuigend en vermakelijk schiet en actiespektakel. Begrijp me goed, bijzonder qua verhaal is het allerminst, maar als achtbaanritje en actiespektakel is het geweldig.

avatar van notsub

notsub

Alleen al dat maniakale hoofd van Nicolas Cage was het me waard deze film opnieuw te zien. Het viel me op dat ik de eindscene nog scherp op het netvlies had, maar dat enorm veel me ook ontgaan is. Raar is dat niet, de film zit boordevol explosieve actie. Enorm amusant, dat zeker. Maar qua inhoud is dit allemaal erg dun. Sterker nog, regelmatig slaat het totaal nergens op. Ik kon er gelukkig hard om lachen, Travolta en Cage maken een waar feest van. Hier en daar wordt er nog een dosis symboliek aan deze licht ontvlambare cocktail toegevoegd, zodat het geheel een uiterst hoogdravende explosieve prent oplevert. "Face/Oooooff, no more drugs for this man".

avatar van Eric001

Eric001

Alleen een Amerikaan kan zo'n enorme berg onzin verzinnen, maar ja, het was wel vermakelijk.

avatar van De filosoof

De filosoof

De film is van begin tot eind volstrekt ongeloofwaardig met daarbij acties die zelfs 10-jarige jongetjes overdreven zullen vinden maar het thema ‘wie ben ik’ is leuk (en actueel bij de huidige identiteitspolitiek) en de film weet wel steeds beter en spannender te worden. De actie aan het eind is way over the top – misschien een kandidaat voor de meest over the top action sequence aller tijden? – maar toch ook wel spannend. Al met al heb ik me toch wel prima vermaakt (maar het moet niet veel gekker worden).

avatar van Don Homer

Don Homer

Dit is film. Een bizarre adrenalinerush van John Woo. De film blinkt uit in originaliteit en heeft cinematografisch veel te bieden. Hoewel het script bij wijlen onrealistisch is en we de eerste tien minuten een irritante over de top Nicolas Cage zien (zo slecht dat het weer leuk wordt) wordt het verhaal langzaam interessanter. Er zit best wat diepgang in de film en met de actie en wendingen houdt deze met gemak de aandacht van de kijker vast. Op het einde wordt er nog een groteske verbluffende actieshow van gemaakt en een leuke Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966) referentie bij de mexican standoff. Overigens vind ik Travolta beter als de bad Guy en Cage beter als de good guy. Al met al verrassend unieke en amusante actiefilm.

avatar van pierre18

pierre18

Wat een op sommige punten belachelijke film. Als er geschoten werd zag je continu vuurwerk zoals wij afsteken op 1 januari. Wat een aanfluiting zeg. Maar om bij het begin te beginnen, de scène met het vliegtuig was zo ongelooflijk slecht en beroerd gefilmd dat het pijn aan je ogen deed. Een jet stijgt rond de 220 km/uur op, leuk als autootjes dat nog bij kunnen houden. En dan heb ik het nog geeneens over de handlanger in de hangar die werd weggeschoten waarbij je het touw nog zag zitten. Dat hadden ze wel beter kunnen wegwerken. Vervolgens is de film zogenaamd hi-tech, maar ze lopen wel met moonboots in de gevangenis. Volgens mij waren enkelbanden ook voldoende voor plaatsbepaling toen en het magnetiseren van de moonboots is ook ver over de top, alsof er overal een magnetisch veld kan worden opgeroepen. Pfff.

Daarnaast vond ik het spel van Travolta in het begin erg gemaakt, maar dat werd wel later beter gelukkig. Het is alleen het aanzien waard als.ze elkaars maniertjes overnemen in de andere rollen. Een rol voor de dochter werd er ook even bijgehaald maar voegt echt heel weinig toe. Neem deze film niet met een korreltje zout, maar met een bak zout en stoor je niet teveel aan alle pief paf poef momenten, want al die actie werkt eerder vertragend dan dat de vaart erin kwam. Begrijp ook nog steeds niet dat je een held kan blijven ook al heb je 10 collega's neergeschoten, maar goed. Hollywood jaren 90.

avatar van Shadowed

Shadowed

Een betere Woo.

Als regisseur had ik Woo allang afgeschreven, maar in mijn boekje betekent dat niet dat ik geen films meer van Woo ga opzetten. Face/Off verdiende op z'n minst een poging, en het blijkt dat Woo toch nog overweg kan in het actiegenre. Blij om dat te zien.

Woo houdt zich voornamelijk een beetje in qua lelijke slow-motion. Om dit eindelijk niet te veel in gevechten te zien was een hele verademing. De montage is stukken beter dan andere Woo-films, vlotter vooral. Actie blijft uiteraard spectaculair, maar voor diegene die denken dat het 138 minuten non-stop is moet ik teleurstellen.

Woo blijft hangen in sentiment, waarom hij hier zo'n liefde voor heeft gekoesterd is me een raadsel. De film weet op geen moment te raken, ondanks een hoop pogingen om het een beetje subtiel in beeld te krijgen. Subtiliteit is totaal niet Woo's sterkste punt, ik denk dat iedereen het daar mee eens kan zijn.

Travolta is niet zo bijzonder. Hij lijkt plezier te hebben, maar als je een totaal ontspoorde Cage moet imiteren gaat dan natuurlijk niet lukken. Cage doet het trouwens wel echt geweldig. Precies een rol voor hem. Bijrollen vallen niet echt op.

Het verhaal wordt volop benut, dus ook de drama komt om de hoek kijken. Woo gaat hier echter net wat te veel op in. Daarom belemmert dit de actie en de drama komt nooit subtiel in beeld. Alleen maar lomp gedoe. Het is vaak een beetje wachten op de volgende grote actiescène.

Woo krijgt er alleen geen vaart in. De actiescènes zijn niet stom traag, maar helaas ook niet flitsend omdat het allemaal niet opschiet. Het is allemaal erg groots, maar de editing is toch te langzaam en lomp om de kick te bezorgen. Dat neemt overigens niet weg dat er behoorlijk spectaculaire beelden bijzitten die best gaaf zijn. Elke actiescène wordt dusdanig groots opgezet dat ze automatisch memorabel worden.

Het duurt allemaal wel erg lang op een gegeven moment en het is vaak wachten tot de wapens weer gaan rinkelen. Wanneer de actie dan tevoorschijn komt, is het genieten geblazen. Het overdreven sentiment tussendoor voegt niet zo veel toe helaas. Woo zet het allemaal spectaculair genoeg op en doet (eindelijk) niet onnodig overdreven met constante slow-motion shots of herhalingen van scenes. Daardoor knalt deze film iets beter door.

avatar van joeygamer2

joeygamer2

Sterke actie!

Inderdaad, betere Woo. Hard Target en Mission Impossible 2 vond ik niks. Broken Arrow moet ik nog eens herzien, is een tijdje terug. Vooral de actie was in deze film echt heel goed.

Originele film, het verwisselen van gezichten. Het is even omschakelen als Nicolas Cage van 'bad guy' naar 'good guy' gaat en natuurlijk ook andersom voor John Travolta. Daardoor moet je ook beide personages goed kunnen spelen. Vooral Cage doet dit echt briljant goed. Er is ook een beetje drama aanwezig, maar dat vond ik dus wat minder in deze film. De film moet het vooral hebben van over the top actie. De actie is ook zeer vermakelijk en leuk om naar te kijken. Het einde is wel echt iets té en mocht ook wel ingekort worden, maar de actie was wel lekker aanwezig.

Actie: 3,5

Thriller: 3,0

avatar van Black Eagle

Black Eagle

Best goed.

Als je de trailer en de poster ziet dan denk je dat Face/off een volbloed actiefilm is. Dat is het niet helemaal. Nou ja, het is meer een reguliere actiefilm met wat drama. Het is alleen jammer dat de drama soms erg overdreven word neergezet en de actie scenes zijn eenzijdig. Het is voornamelijk shoot outs en explosies met veel (duidelijke) stunt doubles en een aantal onnodige slow motions. Het einde was dan wel goed met o.a. die boot achtervolging. Maar dat zijn ook wel de enige kritieke punten. Face/off is een zeer degelijke film met een vrij origineel verhaal, prima acteerwerk, script en muziek (op 1 moment na dan). Het duurt met 140 minuten wel vrij lang, maar saai of langdradig word het niet omdat er genoeg gebeurt en de spanning er bijna de gehele speelduur erin zit. Al had Woo het misschien toch wat korter kunnen maken door bijvoorbeeld de verhaallijn van de dochter weg te halen. Dat voegde niet veel toe.

Het is natuurlijk niet al te geloofwaardig wat sommige hierboven zeggen. Maar de meeste dingen moet je maar met een korreltje zout nemen. zoals de vrij gemakkelijke ontsnapping uit de gevangenis of dat Archer de zoon van Troy in huis neemt zonder dat iemand daar problemen mee heeft. Maar dit is ook een film en geen documentaire en over het geheel zit het prima in elkaar. Het is echter ook geen meesterwerk.

avatar van Lucaij

Lucaij

Mijn duizendste stem gaat naar de typische jaren 90 film face/off. En de titel voor een film is nog nooit zo toepasselijk geweest. Gezichten gaan op en af en de film zit bomvol face offs tussen Cage en Travolta.

Normaal gezien ben ik geen groot fan van beide mannen, maar ze lijken geschreven te zijn voor deze film en ze hadden er zo te zien erg veel plezier in. De film zit vol met ouderwetse goede actie en is lekker overdreven, maar in combinatie met de tijdsgeest, valt alles op zijn plaats in deze film.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19519 berichten

Ooit uit een tweedehandsbank gevist en het was een flipper. Ik moest de DVD halverwege omdraaien. Ja kinders, Opa vertelt dat je dat vroeger, toen netflix nog een onlinevideotheek was die dvd's rondstuurde had.

Ik denk dat veel mensen wel weten dat actiefilms niet per se mijn favoriete films zijn. Maar in die hoek vind ik Hard Boiled wel een uitschieter naar boven. Deze is bijlange na niet zo leuk. En dat komt niet alleen doordat de actie wat minder is, maar vooral doordat er te veel verhaal omheen hangt en dat verhaal is zacht uitgedrukt nogal silly. De mannen die deze grote film mochten dragen waren Cage (die goed is) en Travoilta (die er niet veel van bakt, maar echt een goede acteur is het ook niet (hij benadert de film serieuzer en dat werkt niet voor me)), twee acteurs die beiden hun karretje dusdanig in de poep reden dat ze niet meer voor dit soort spul gevraagd worden. Cage vooral voor het geld, Travolta vooral voor Scientology. De film had zijn onzinverhaal nog een pak minder serieus moeten nemen of een stuk geloofwaardiger en serieuzer moeten benaderen. Door de opbouw van de film leef je wel van actiescène naar actiescène en alles wat er tussen zit is saaie en flauwe filller. Woo heeft nooit iets gekund met een dramatisch verhaal, dus die scenes gaan niet zo goed. Het is best goed kijkbaar maar Woo Kan veel beter, vast ook slechter, maar die films heb ik niet gezien en dat ben ik ook niet echt van plan.