Face/Off (1997)

Alternatieve titel: Face Off

Actie / Thriller

geregisseerd door John Woo
met John Travolta, Nicolas Cage en Joan Allen

Sean Archer (Travolta) is een politieman die al jaren op Castor Troy (Cage) jaagt. Bij een confrontatie wordt Troy bijna fataal gewond en raakt in een coma. Archer komt erachter dat Troy ergens een bom heeft verstopt en alleen Troy en zijn broer (die in de gevangenis zit) weten waar. Archer laat een paar doctoren zijn gezicht verwisselen voor dat van Troy, zodat hij in de gevangenis kan infiltreren en de info van Troy's broer kan krijgen. Ondertussen ontwaakt de echte Troy uit zijn coma en neemt met het gezicht van Archer diens leven over. In een race tegen de klok moet Archer de bom zien te vinden en ondertussen Troy ervan weerhouden iedereen te vermoorden die van hun wisseltruc weet.

avatar van John Barry
Dit is een erg goede en originele actie film, maar het kon beter.

Een FBI agent ( Sean Archer) en diens vijand (Castor Troy ) wisselen van gezicht en nu leiden bij de heren plotseling een heel ander leven. Wat volgt is een spannend kat en muis spel tussen Castor Troy en Sean Archer beide dus met het gezicht van hun tegenpool . De twee hoofd acteurs in deze film zijn Nicolas Cage als Castor Troy en John Travolta als Sean Archer. Beide heren spelen eigenlijk alle twee de rollen. De acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld als beide heren elkaars rol overnemen komt dit geloofwaardig over. Wat Nicolas Cage en John Travolta hebben gepresteerd vind ik erg knap.

Op actie gebied vind ik deze film wat minder Aan het begin van de film krijgen we een goede actie scene met in de hoofdrol een vliegtuig. En aan het eind van de film hebben we een goede speedboot achtervolging, maar de andere actie scenes vind ik wat minder. De actie scenes bestaan uit veel explosies en veel geschiet zonder dat het spannend word.

Ook duurt de film wat te lang, de eerste helft van de film vind ik erg goed maar de tweede helft word de film een beetje te veel uitgemolken. Ook vond ik de scene aan het eind van de film wat melig.

De muziek in deze film word verzorgt door John Powell. Ik vind zijn bijdrage aan deze film maar matig. De muziek heeft een hoop elektro maar echt goed klinkt het niet. De film had een betere soundtrack verdient.

Al met al een vrij goede film wat vooral komt door het goede acteer werk van Nicolas Cage en John Travolta en het originele concept.

3,5 sterren voor deze film

Ja dit blijft een steengoede film met een orgineel verhaal.
Duidelijk een van de beste films van John Woo.
Prachtige filmmuziek zit er ook in.
Ik moet hem nodig weer eens zien het is al een tijdje terug namelijk.
4 sterren

avatar van JakobFugger
RuudC schreef:
Hmm, ik ga uiteindelijk toch maar voor een zesje. John Woo regisseert doorgaans erg vermakelijke actie, maar hier wist het me niet helemaal te bekoren. Hoe gaaf het achtergrondidee ook mag zijn, de uitwerking is pover en dat is toch voor een groot deel te wijten aan John Travolta en Nicholas Cage in de hoofdrollen. Van Travolta ben ik sowieso geen fan, maar beide heren hebben als actieheld weinig meerwaarde. Daarnaast ben ik langzaam van mening geworden dat veel nineties blockbusters vrij lelijk qua productie zijn. Ook Face/Off heeft lelijk camerawerk en belichting. Ik kan er weinig aan doen. Ik vond het gewoon niet mooi.

De film heeft natuurlijk wel zijn momenten, zoals de identiteitswissel en het doel dat erachter schuilt. Vanaf het moment dat de echte Sean Archer weet te ontsnappen, begint Face/Off meer en meer op een doorsnee actiefilm te lijken. Bijkomend probleem is de te lange speelduur (al geloof ik niet dat de film 138 minuten klokt, het zal eerder een dikke tien minuten minder zijn geweest). Het einde is eigenlijk te makkelijk (lees: te voorspelbaar).

Ik sluit me hier wel bij aan. Aantal goede momenten, ook wel wat humor (spaarzaam, maar de momenten zijn prima). Grootste minpunt vind ik de speelduur. Het meeste van de actie is wel goed, maar een dikke twee uur kan heel vermoeiend worden, zeker als er ook 'doorsnee' scenes inzitten, zoals helaas de climax van de climax. Ik geef ook een goede drie sterren (wat bij mij dan weer niet zo zeer gelijk is aan een zes). Wellicht na wat bezinking een halfje er bij, want er zitten wel scherpe schots in.

avatar van John Lee Hooker
Een briljant concept dat zorgvuldig is uitgewerkt waarin familiebanden en actiespektakel in terugkomen. John Travolta en Nicolas Cage spelen mooi op elkaar in en het was vaak grappig om ze in hun nieuwe standpunt te zien manoeuvreren. Het gegeven van de bom vond ik niet echt geslaagd; Archer's bezoek aan de gevangenis bleek vrij nutteloos en uiteindelijk zet Castor de klok zelf op stilstand. Ook is de speelduur eigenlijk iets te lang en wordt de vaart er soms even afgehouden. Maar definitief een bijzonder exemplaar en je kunt zien dat er een ruim budget op tafel is gelegd.

Een film uit de jaren 90, toentertijd echt een hit en ik had hem nog nooit gezien. Van de week opgenomen en 's middags gekeken. Viel helemaal niet tegen! Nee, een erg goede film die misschien niet erg geloofwaardig was en een lange zit maar zeker niet slecht! Integendeel zelfs, erg goed! Spannend, origineel verhaal en goed geacteerd! Niet teveel bij nadenken en dan kun je er echt van genieten! Geen grote fan van actiefilms, geef mij maar wat meer serieus maar deze kon mij erg bekoren....

avatar van baspls
"I want to take his face... off. Eyes, nose, skin, teeth. It's coming off."

Een geslaagde actiefilm van John Woo. In de hoofdrol John Travolta en Nicolas Cage.

Travolta en Cage zijn in deze film erg goed. Ook erg knap dat ze naast hun eigen rol ook ieder de rol van de ander spelen en ze het toch geloofwaardig weten te brengen. Erg knap. Dit is waarschijnlijk ook een van Cage's meest psychopathische rollen. Hij lijkt de Joker wel met die lach steeds. "I AM Castor Troy!". Verder is er ook goed geacteerd. Zeker voor een actiefilm niet slecht.

De film heeft een erg geslaagd concept en een sterk verhaal. Sean Archer zit al tijden achter de crimineel Castor Troy aan, die verantwoordelijk is voor de dood van zijn zoontje. Na een achtervolging lijkt het erop dat Troy dood is. Troy's broer heeft echter nog een bom geplaatst ergens in LA en om te kunnen achterhalen waar de bom zich bevind moet Archer op een super geheime missie om de informatie uit Troy's broer te krijgen. Hij moet er precies als Troy uitzien.

Het drama gehalte in de film vind ik erg goed. Ik de meeste actiefilms proberen ze wel drama toe te voegen maar is dat meestal veel te cliché en nep, in Face/Off vind ik dat echter wel geslaagd.

Dat Archer aan het einde besluit om Troy's zoon in huis te nemen vond ik ook erg mooi. Echt een happy ending, veel beter dan het dubbelzinnige einde in de extended version.

De muziek van John Powell vond ik goed. Deze kon zowel de drama als de actie goed overbrengen.

Visueel is de film ook wel geslaagd. De slow-motion actie shots vind ik wel wat hebben. Buiten de vage jaren '90 computers is het ook niet zo gedateerd. De shots van de operatie vond ik wel geslaagd, dat moet een hele uitdaging geweest zijn voor het special effects en make-up team. Ook mooi dat er veel echte stunts inzaten in plaats van CGI.

Face/Off is weer een keer een goede actiefilm. Een aanrader.
-Acteurs 8/10
-Effecten 7/10
-Make-up 8/10
-Stunts 8/10
-Verhaal 9/10
-Algemeen 9/10
Niet geschikt voor kinderen onder 13/14. Seksueel getint taalgebruik (Troy) milde seks en mogelijk schokkende beelden (operatie).

Briljante actie-film. Naar mijn mening de beste actie-film tot op heden! of kent iemand een betere?

avatar van Mr. Olaf
johnhendrikos schreef:

Die Hard!

Maar deze is ook zeker een heel lekkere.

ahha ik zat ook aan die hard te denken, maar dan vind ik deze toch beter hoor. payback met gibson komt ook in de buurt.

avatar van JHagenstein
Redelijk verhaal, maar dankzij het uitmuntende acteerwerk van Travolta en Cage geef ik drie sterren.

Cage als psychopaat komt erg goed uit de verf, je word bij vlagen gewoon bang van hem. Goede rol, de manier waarop hij uit zijn ogen kijkt, het lijkt alsof hij zwaar aan de coke zit.

Travolta was ook sterk als bloedzuiger (na de wisseling van gezicht). Het verhaal was zeker niet geweldig, maar deze twee mannen zijn uitstekend gecast. Het einde vond ik wel erg slap. Dat gedeelte met die boten duurde veel te lang, daar mocht Woo wel wat eerder een einde aan breien.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, blijft een goede actiefilm van begin tot eind, spanning en actie!
Mooi gemaakt ook met de 2 gezichten en het idee erachter! TOP

avatar van VforVictor
Bovengemiddelde actie film. Zowel Cage als Travolta doen het goed. En Woo doet uitstekend film werk. Toppertje!

HALVE TAMME.
Isn't this religious, ah yes. The eternal battle between good and evil, saint and
sinners... but you're still not having any FUN!

Face/Off (1997) is en blijft een heerlijke vlotte actie / thriller film waarbij alle
puzzelstukjes werkelijk waar perfect in elkaar passen.

Eens in de zoveel tijd een herziening is voor mij dan ook absoluut geen straf.

Vier sterren van mijn kant.

avatar van FunkStarr
Herziening heeft de film geen goed gedaan. De film duurt een half uur te lang, het verhaal barst van de onrealistische gebeurtenissen en als je overal eens goed bij gaat stilstaan klopt er helemaal niets van. Desondanks acteren Travolta, maar vooral Cage (wel erg over the top, maar dat past wel bij hem en deze film) geweldig en is er af en toe een spetterende actiescene geheel in Woo style. Deze zaken tillen de film naar een voldoende, maar wat viel het mij allemaal tegen zeg. Ik vind het gemiddelde dan ook aan de hoge kant hier. Ik zie dan toch liever bijvoorbeeld een Hard Target van Woo, een film die zichzelf niet zo bloedserieus neemt als deze, en ook minder melodramatische scenes heeft. Toch een vermakelijk geheel maar zoals ik al aangaf, duurt het allemaal iets te lang en is het einde weer tenenkrommend Hollywood.

Prima actiefilm, waarbij Nicolas Cage nog een goede acteur was, nu speelt hij alleen nog maar in zielige B films!!

avatar van DVD-T
John Woo's beste Amerikaanse film.

Al wordt hij dit keer ook geholpen door het goede verhaal en de acteurs. Cage en Travolta gaan helemaal op in hun rol en laten erg goed werk zien. Al doet Travolta soms wel erg aan overacting hier wat niet altijd even goed uit de verf komt. Cage daarentegen doet het heel erg goed. Drama gaat zo nu en en dan net over het randje. Niet altijd even overtuigend. Af en toe wat storend maar dat doet de film niet heel erg de das om.

Woo kan goed uit de voeten met actie. En hier bewijst hij hoe goed hij dat kan. Hij laat ons een aantal weergaloze scenes zien en drukt daar ook zijn eigen stempel op. Komt heel erg dicht in de buurt van zijn betere Hongkong werk als Hard-Boiled. Gelukkig dus dat de invloed van de producers hierin niet terug te vinden is. Vooral de shoot-out in het huis is zo'n typische Woo scene. Maar ook de boot chase is erg fijn.

Face/Off is nog steeds een erg fijne actie film. Heeft weinig aan kracht verloren in de loop der jaren.

MaartenTuinstra
Een actiefilm zoals het hoort. En natuurlijk uitstekend gecast.

Vanaf het begin dendert de film met een heerlijk tempo langs de flitsende actiescenes. Daarnaast een interessant concept (de geloofwaardigheid doet mijns inziens totaal niet ter zake) en een goede cast. Cage acteert over the top, zoals het hoort in een over the top actiefilm. Travolta leeft zich wat minder uit, maar zijn prestatie mag er ook wezen. Af en toe wordt de film misplaatst sentimenteel, maar dat is eigenlijk het enige wat er op Face/Off aan te merken is. Van John Woo wil ik wel meer zien.

avatar van Iron Maiden
MaartenTuinstra schreef:
Een actiefilm zoals het hoort. En natuurlijk uitstekend gecast.

Ik raad je The Killer, Hard Boiled en A Better Tomorrow van harte aan.
Misplaatst sentiment is overigens wel, naast zijn fantastische camerawerk, een kenmerk van een Woo film.

avatar van Teejey
Matige film.

Het verhaal is goed (maar langdradig), en daar houdt het mee op. Het acteerwerk is vooral voor de transformaties heel slecht, ze spelen de 'ander' nog wel redelijk. Audiovisueel valt er niets op te merken en de actie (stunts) is erg ongeloofwaardig uitgevoerd.

avatar van JacoBaco
Ja, in 1997 was dit 1 van DE films, maar inmiddels kan dit echt niet meer. Met name het overduidelijke gebruik van stuntmannen is niet om aan te zien! En deze stuntmannen komen zowat nog vaker in beeld dan Travolta en Cage. Overigens wordt er ook veel te veel slow-motion toegepast en dat vind ik tegenwoordig ongepast. Verder is dat hele face/off gebeuren toch net iets te onvolledig. Er wordt geen rekening gehouden met o.a. het gebit en lichaamsbouw.

avatar van Teejey
JacoBaco schreef:

Oh shit, ik dacht ook dat ik het zag. Maar wou niet geloven dat dit kon in een serieuze film, of die nou uit 2016, 1997 of 1935 komt. Wat een faal.

avatar van Tiany
Interessante film, en zeer goed geacteerd. Ongeveer het eerst uur 4* waard, maar dankzij de langdradige vuurgevechten en achtervolgingen, wat overkomt als opvulsel, zakt de film stilaan naar 3*. Waarom moeten films de laatste jaren steeds zo lang duren, het neemt (vaak) veel van de spanning weg.

avatar van mrklm
Veel acteurs zijn dol op het spelen van bad guys, omdat je daarin vaak alle remmen los mag laten gaan. Dit is de enige film die ik ken waarin twee grote acteurs zowel held als de schurk mogen spelen in een bizar plot... en het werkt! Nicholas Cage was al een gevestigde naam die na zijn Oscarwinnende rol in tranentrekker “Leaving Las Vegas” hoofdrollen speelde in de pretentieloze actiefilms “The Rock” en “Con Air”, alvorens hij een acteerduel mocht aangaan met John Travolta, die nog steeds teerde op zijn succesvolle comeback in “Pulp Ficton”. Regisseur John Woo was een grootheid van de Hong Kong Cinema en had in 1993 zijn Hollywooddebuut gemaakt met het Van Damme-vehikel “Hard Target” en had in 1996 al eens met Travolta gewerkt in “Broken Arrow”. “Face/Off” is derhalve zijn derde Amerikaanse speelfilm en de eerste waarin hij zijn visuele stijl perfect weet te koppelen aan een film die bol staat van de gestileerde actiescènes en bovendien een meer dan verdienstelijk verhaal heeft.

Castor Troy [Nicholas Cage] is een meedogenloze, psychopatische moordenaar die een aantal jaar geleden zijn aarstvijand, detective Sean Archer [John Travolta] neerschoot. Sean overleefde de aanslag, maar zijn zoontje kwam daarbij om het leven. Verscheurd door verdriet om de dood van zijn zoon en gevoed door zijn haat voor Castor, is Sean al jaren bezig met een verbeten klopjacht waarbij verschillende collega’s om het leven zijn gekomen. Wanneer Sean eindelijk een einde weet te maken aan Castors bloedvergieten, belooft hij zijn vrouw Eve [Joan Allen] dat hij zal veranderen. Maar Castor blijkt voor zijn dood een biologisch wapen te hebben geactiveerd dat binnen een paar dagen tot ontploffing zal komen en waardoor tienduizenden mensen om het leven zullen komen. De enige die dit kan tegenhouden is Castors gearresteerde broer Pollux [Alessandra Nivola], maar die is niet te breken... tenzij hij denkt dat Castor nog leeft! Dus laat Sean zich overhalen om in het diepste geheim gebruik te maken van de nieuwste plastische chirurgietechnieken waarmee het mogelijk is dat Sean het gezicht van Castor overneemt. Hij moet dus als Castor de gevangenis in en Pollux ervan overtuigen de locatie van de bom prijs te geven. Maar wanneer Castor uit zijn kunstmatige coma ontwaakt en Seans gezicht aanneemt, worden de problemen alleen maar groter.

Natuurlijk is dit een waanzinnig idee, alhoewel de 3D-technologie anno 2017 wel zo ver gevorderd is dat we van bijna alles een exacte replica kunnen printen, maar daar kon ik me met gemak overheen zetten. De reden is dat Travolta en Cage volstrekt overtuigend in elkaars huid weten te kruipen. Castor Troy is lekker over-the-top, zoals al duidelijk wordt in de bizarre, spectaculaire openingsscène en Travolta gaat er helemaal mee aan de haal. De eerste scène waarin Cage de rol speelt van Sean Archer die Castor Troy nadoet is een knap staaltje acteerwerk en Travolta steelt de show wanneer hij [als Castor Troy die Sean Archer nadoet] Seans familie voor het eerst ontmoet en wanneer hij en Cage voor het eerst oog in oog met elkaar komen te staan na de gezichtsverwisseling.

Maar het scenario van Face/Off heeft ook oog voor de psychologische effecten van het feit dat je in de spiegel opeens het gezicht van je meest gehate vijand ziet en dat je moet doen alsof je oude vijanden je vrienden zijn. Dat komt het sterkst tot uitdrukking in de shoot-out tegen het einde van de film, waarin Castor en Sean met getrokken pistool aan weerszijden van een dubbele spiegel staan. Woo’s visuele stijl komt vooral tot uiting in stijlvolle slow-motions, waaronder de scène waarin Castor uit een auto stapt en zijn lange jas wappert in de wind en niet te vergeten het religieuze symbool van de duiven tijdens de finale. Net als de actie en het acteerwerk is de visuele stijl zo nu en dan over-the-top, maar het past allemaal in deze sterk geacteerde, adembenemende achtbaanrit die 20 jaar na zijn verschijning nog steeds tot mijn absolute favorieten in het actiegenre behoort.

TMP
De geruime tijd aanwezige spanning en de vele actiescènes compenseren het behoorlijk matig uitgewerkte plot enigszins. Het uitgangspunt is nochtans best aardig, maar het kon beduidend beter uitgewerkt worden. Nu draaft het zowel qua verhaal als qua speelduur wel erg door, zodat je het op een gegeven moment wel gezien hebt. Travolta en Cage zijn niet mijn favoriete acteurs en zij weten ook hier niet echt te overtuigen. Het sentimentele einde slaat de plank bovendien volledig mis.

avatar van IH88
“The eternal battle between good and evil, saint and sinners... But you're still not having any FUN!”

Klassieker onder de actiefilms. Die status heeft Face/Off uiteraard verkregen door het ijzersterke acteerspel van Cage en Travolta. Of ze nu zichzelf of elkaar spelen, beide zijn waanzinnig. De actiescènes zijn uitstekend gefilmd en het verhaal is natuurlijk belachelijk, maar gelukkig wordt het allemaal met een knipoog gebracht. De film heeft veel vaart en door de regie van John Woo zakt het nergens in. Het sentimentele einde is de film vergeven.

avatar van Flavio
Grote hit in de 90s is na 20 jaar behoorlijk gedateerd. Het ziet er ten eerste vrij lelijk uit, met die vonkenregens en slowmo, en de wat koddig aandoende Woo-elementen als die eeuwige rondfladderende duiven- nog opvallender in negatieve zin vond ik de soundtrack, die vaak niet om aan te horen is.

Het verhaal is belachelijk maar wel origineel en Travolta en Cage leven zich uit in hun rol, waarbij met name Cage vaak de rand opzoekt en er overheen gaat. Face/off zit vol actie, inclusief een James Bond-achtige achtervolging per speedboot, maar na een tijdje had ik die ontploffingen en schietpartijen wel gezien. En toen duurde het nog een half uur.

Ik begrijp aan de ene kant wel dat deze film zo populair was, maar ik vond het al met al toch een zeer matig filmpje.

avatar van Alathir
Vooraleer ik een film beoordeel vind ik het belangrijk om zowel te kijken naar het genre als de periode waarin die gemaakt is. Aangezien het een actiefilm betreft, ga ik automatisch minder belang hechten aan het verhaal. Een goed verhaal op de koop toe is natuurlijk een groot pluspunt en dat heeft Face Off zeker. Boeiend concept dat in die tijd en waarschijnlijk nu nog steeds een beetje sci-fi aandoet.

De actie is goed maar vooral niet te repititief. Veel losse flodders natuurlijk en explosies langs alle kanten. Het hoort nu eenmaal bij dit soort films. Wie daar niet mee opgezet is, zoekt beter een ander genre. Hier en daar had ik wat kleine problemen met de keuze van de soundtrack.

Sowieso ben ik wel een lichte fan van Cage hoewel ik zijn films vaak opspaar om de één of andere reden. Travolta zie ik ook wel graag bezig en ze spelen elkaars rol ook best goed. De stuntmannen die in beeld komen zie je volgens mij enkel vanop afstand dus het is de makers vergeven. Je kan muggenziften om te gaan muggenziften, zo vind je altijd wel wat.

De tijd ging vlot vooruit dus ik heb me hier goed mee geamuseerd.

avatar van Thorongil
Was paar dagen geleden op tv. Heerlijk, halfje omhoog.

avatar van Antonev
Voor mij persoonlijk was dit niet meer dan een film die de actie-trends van de jaren 90' volgt. Vermakelijk, goed geacteerd en boordevol actie, maar nergens echt bovengemiddeld. Hoewel Cage tegenwoordig flink bekritiseerd wordt, heeft hij stiekem toch in behoorlijk wat goede films gespeeld. Het is geen buitengewoon goede acteur, maar ik kan hem altijd wel pruimen.