Lethal Weapon 4 (1998)

Actie / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Joe Pesci

De rechercheurs Martin Riggs, Roger Murtaugh en Lorna Cole zijn terug, samen met de hyperactieve Leo Getz. Het viertal wordt ditmaal bijgestaan door assistent-rechercheur Lee Butters in hun onderzoek naar de mensensmokkel die georganiseerd wordt door een Aziatische misdaadorganisatie. Ze worden al snel geconfronteerd met Wan Sing Ku, de harde man in de organisatie. Dan blijkt al snel dat het oprollen van deze Chinese maffia-bende een zware, dodelijke klus zou kunnen worden voor Riggs en Murtaugh.

avatar van MyOwnStyle
Vind de 4 delen even leuk om zien. Veel actie, sterk geacteerd, leuk verhaaltje. Elk deel krijgt van mij 3.5*

Killer-Instinct
Perfecte mix van actie en humor en misschien wel de beste 'buddy-film' die er is(als ik ff snel denk)
Ik heb al veel films gezien waar het gaat om een mix tusse actie en humor en ook de laatste tijd weer(o.a. Day & Night en From Paris With Love) maar het zijn allemaal films die niet eens in de buurt komen van deze perfecte mix van actie en humor,met nog eens een fantastische cast ook.
Waar Chris Tucker en Jackie Chan al een goede chemie hadden(in mindere leuke films) zijn Gibson en Glover pas echt een gouden duo die als oudjes nog beter uit hun verf komen dan in de eerste 3 delen.
Pesci is terug en weer zo leuk als altijd maar vooral dankzij de scenes met de briljant gecaste Chris Rock die echt een leuke toevoeging is in deze film.
De scenes tussen deze 2 zijn net zo sterk als ze flauw zijn,en de film zit vol grappige momenten zoals de scene bij de tandarts.

Ook over de actie valt niks te klagen,de film is gewoon continu vermakelijk met zoveel humor en spectaculaire actie met als hoogtepunt de scene op de snelweg.

De rol van Jet Li is heerlijk,hoewel hij amper wat zegt en er mensen zijn die erover klagen maakt dat voor mij het karakter alleen maar gevaarlijker.
Waar je vaak badguys hebt die de cliche's opnoemen verspild hij zijn adem niet aan loze dreigementen.
Goed voorbeeld hiervan vind ik de scene waarin Gibson voor het eerst tegen Li aanloopt en voor hem gaat staan en hem uitdaagt,terwijl Li ijzingwekkend kalm blijft.
Als kijker weten we dat Gibson stoer ken doen maar geen kans heeft als Li op dat moment losgaat.Heerlijke scene.
En wat zorgt die voor heerlijke vechtscenes,hij heeft af en toe heerlijke bewegingen in huis.

Het eindgevecht vond ik ook een fantastische scene.
Waar we honderden films kennen waar aan het einde de goodguy gaat vechten tegen de badguy die allebei dezelfde kwaliteit hebben(denk bijvoorbeeld aan films waar Jet Li de goodguy is,Jean Claude van Damme-films enz enz enz) is het gevecht hier origineel,niet alleen omdat het een trio-gevecht is die heel sterk in elkaar zit,maar ook omdat Jet Li de martial arts-specialist is en Gibson en Glover op hun eigen manier vechten.
Martial arts tegen 2 oudjes,heerlijk en origineel.

Het verhaal heeft weinig om het lijf,wat op zich in dit soort films geen groot nadeel is,maar waardoor ik wel een halve ster ervanaf haal.

Deze film is een echte verstand op nul popcorn-film,en in dat genre een echte topper.

Mooi uitgedrukt Killer-Instinct.

avatar van yeyo
Er komen zoveel bekende gezichten in de film dat ze nauwelijks allemaal op de cover passen. Van overproduced gesproken!

GuyB schreef:
Mooi uitgedrukt Killer-Instinct.

Thanks!

Killer-Instinct schreef:
Martial arts tegen 2 oudjes,heerlijk en origineel.

even een aanmerking, de film heet Lethal Weapon omdat Gibson vechtsporten beoefent en hier door de delen heen flink gebruik van maakt.

Killer-Instinct
True,maar inmiddels is die in dit deel een oudje geworden,en heeft die veel van zijn skills ingeleverd,en daarbij komt kijken dat die zelfs in zijn goede dagen 1 op 1 tegen Jet Li amper kans van slagen had.
Zelfs die gozer die door Jet Li simpel verslagen wordt gaf Gibson nog een pak slaag.
Je hebt een punt maar hij is niet zo'n lethal weapon als in de andere delen meer.

Bingo, it's back...

"It's"? Oja, de balans tussen humor en actie. Die ze in Lethal Weapon 1 en 2 perfect wisten te creëeren, in het derde deel "slechts" goed. Een hele sterrencast die geen schade doet aan de Riggs-Murtaugh chemie, en de film brengt op zijn manier het niveau van de eerste twee delen terug.

GuyB
De microbe is er terug en ga deze nog maar eens door mijn dvd sleuren.

De filmmakers wilde nog 1 keer een flinke duit geld verdienen aan de Lethal Weapon serie, dus kwam dit deel nog uit.

avatar van Le Edzel
Blijft erg vermakelijk.
Naast Gibson en Glover, leuke goede bijrollen van Pesci en Rock.

Chris Rock is sowieso echt een hilarisch type.

Verder natuurlijk lekker overdreven actie, lekker over-the-top. Overal waar ze komen en alles waar ze naar kijken veranderd haast in een chaos.

Een actie/komedie zoals het hoort.

avatar van BjornH
Hilarisch komedie zeg. Dat stel is een uiterst geslaagde combinatie en Rock staat ook zijn mannetje hier. Ik lag serieus om de 10 min plat door de somds dreuge en soms racistische humor. Geweldig zeg dat Flied lice --> Fried rice

Dikke 3.5*

avatar van moviemafketel
Ik blijf het jammer vinden om Joe Pesci dit soort rollen te zien spelen.
Net als dat ik bij Robert De Niro altijd moet wennen in komedies. Ik zie ze liever gewoon als gekke/keiharde maffiosi. Hij is nu de overdreven clown.
In Home Alone pik ik dat dan nog net, maar dat is eigenlijk ook al over het randje.

goeie film,
eigenlijk komedie/actie niet actie/komedie:P

ss

avatar van Vinokourov
Het slotstuk van de Lethal Weapon-reeks heeft last van overtreffingsdrang. Alles moet nog een keer extra overdreven aangezet worden. Wat dat betreft is dit een typische -film. Vooral de snelwegscene met die woonwagen deed mijn wenkbrauwen fronsen. Maar goed heel negatief wil ik ook weer niet zijn, Danny Glover en Mel Gibson blijven redelijk tof (ook in de dubieuze scenes) en de irriterende Pesci komt gelukkig niet teveel aan bod.

Voor mij is dit nog de beste van de vier filmen.
Prima cast, die ervoor zorgt dat er voldoende spanning in de film zit, maar ook, en vooral, dat je soms wel hilarische scènes krijgt, neem die bij de tandarts maar, subliem !!
Het verhaal is ook zeer goed, weliswaar wat gewelddadiger dan in de vorige filmen.
Kortom: na het bekijken van de 4 filmen na elkaar kan je niet anders dan tevreden zijn over deze puike reeks, een aanrader alle 4 de filmen.
Er was een tijd geleden sprake van nog een 5de film, maar gezien de huidige status van Mel Gibson in Hollywood, zou het me verbazen of die er ooit nog komt.

avatar van qwertzu
Ook dit deel is weer een plezier om naar te kijken!

avatar van mnrk
Flied Lice..... It is fried rice, you plick

De voorlopig laatse LW film is wederom een genot om naar te kijken... De opening van de film is weer ijzersterk en zet de toon voor de rest van de film.

Ook zijn Mel Gibson, Danny Glover , Joe Pesci, Rene Russo weer van de partij en worden die prima aangevuld met Chris Rock en Jet LI.

Alleen de muziek in dit deel is minder dan in de vorige delen...

avatar van lars-pixar
‘Beter eind had niet gekund als bij deze laatste film van Lethal Weapon’

Hellaas heb ik deel 2 en 3 nog niet gezien maar deze moest er toch van komen na een half jaar in mijn dvd kast hebben gelegen.Een kei harde actie film kan ik zeker zeggen en zelfs aan sommige kanten nog spannend ook.De cast is in een word geweldig goed, en het acteer werk van iedereen ook.Het verhaal is vermakelijk en de actie scene zijn top, een mooie af sluiting voor Lethal Weapon beter had niet gekund.

avatar van sofripa
Voor mij is dit typisch een gevalletje: 1 film te veel. De cast is langzamerhand zo uitgebreid, en iedereen is zooo graag een opvallend persoontje dat het mij maar matig kon boeien. Het blijft natuurlijk aardig vermaak maar de echte fun is er wel af.

Ook het laatste deel uit de Lethal Weapon reeks stelt niet teleur, maar de rek is er toch wel een beetje uit. De personages zijn gelukkig niet veranderd. En daar waar Danny Glover in deel 1 al riep: I'm too old for this shit, is hij nu toch echt te oud. Wederom een explosieve opening, een uitstekende auto-achtervolging op de snelweg en een mooi einde met bijpassende aftiteling.

avatar van jumpstylemovie
Een leuke actiefilm met Mel Gibson. Inmiddels is dit al weer de 4e uit de reeks maar wat mij betreft was de koe nog niet leeg. Het verhaal is standaard, de actie is goed en er zitten een aantal goede acteurs in. Ik heb mij niet verveeld.

avatar van DragQueen
Ook dit vierde deel stelt niet teleur, en heeft een hoop spectaculaire actie en humor te bieden. Ook is er een goede cast aanwezig. Gibson en Glover delen weer een sterke chemie. Pesci en Russo zijn ook weer terug. En de toevoeging van Rock en Badguy Li is ook goed. Het concept werkt nog steeds erg goed, ook al is het nieuwe er een beetje af. Maar het verhaal is aardig, en de actiescenes zijn sterk uitgewerkt. Zeer vermakelijk, dit laatste deel. Als afsluiter had er van mij nog wel een vijfde deel aangeplakt mogen worden. 3,5 ster.

avatar van kalehein
De toevoeging van Rock is voor mij alles behalve goed. Die gast is zooooo irritant. Werkt gedurende de keren dat hij in beeld is constant op mijn zenuwen. Hij kan gewoon totaal niet acteren, zijn grappen slaan de plank volledig mis en dan steeds weer die achterlijke grijns op zijn smoelwerk.
Maar... inderdaad stelt het vierde deel niet telleur.
Vooral uncle Benny laat me steeds weer lachen.vooral de scene bij de tandarts en het overmatige gebruik van lachgas
Een heerlijk weekendje Lethal Weapon op Veronica is toch een keer iets anders dan die onnavolgbare programmering van SBS, waar je bijvoorbeeld eerst deel 3 ziet, hierna deel 1 om dan 2 en deel 4 te krijgen
Deze film is overigens de échte doorbraak van Lee. Hierna kwam pas Crying Freeman die ik overigens ook geweldig vind.

avatar van filmliefhebber92
Die tandarts scene geniaal

avatar van alpacino4life
filmliefhebber92 schreef:
Die tandarts scene geniaal

die was zooo grappig

kalehein schreef:

Speelt Li hier in mee dan?

avatar van kalehein
Iron Maiden schreef:

Speelt Li hier in mee dan?

Excusez mon ami... Ik bedoelde inderdaad Li

avatar van Iron Maiden
Ik bedoel, Li speelt niet in Crying Freeman.

Zap eigenlijk meestal weg bij Lethal Weapon, maar zondag blijven hangen. Moet eerlijk toegeven, Glover en Gibson zijn erg leuk samen. Op de buddycop-O-meter scoren ze bij mij hoog. Net genoeg onzinnige actie om het 127 (!!!) minuten vermakelijk te houden. Helaas halen de zeer irritantie Pesci en de bedroevend slecht badguy Li dit allemaal wat naar beneden. Voldoende.