Lethal Weapon 3 (1992)

Actie / Misdaad
118 minuten / 121 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Joe Pesci

Martin Riggs (Gibson) komt eindelijk de vrouw van zijn leven tegen; de mooie en ruige Lorna Cole, die ook bij de politie zit. Samen met haar en zijn trouwe partner Murtaugh (Glover) gaan ze op zoek naar een corrupte politieman die met een wapensmokkel bezig is. Als Murtaughs familie dan ook nog wordt bedreigd wordt het pas echt serieus.

avatar van xxERWINxx
Deel 2 vond ik beter dan dit deel, maar hier ook weer veel actie en humor. Maar toch iets minder

avatar van RuudC
Ook hier had ik op voorhand al een 3,5 uit 5 score genoteerd, maar stiekem vind ik dit het beste deel tot nu toe uit de reeks. En dat om de doodsimpele reden dat ik deze wat onvoorspelbaarder vond en het cynische toontje wel kon waarderen. Mel Gibson speelt de mafste Riggs tot nu toe (al verschilt het weinig met de Riggs van het eerste deel) en Murtaughs fratsen zijn hier het grappigst. Zijn demonstratie van een karatetrap was fantastisch! De ballen uit mijn broek gelachen. Gelukkig is daar dan Rene Russo om ze in toom te houden. Wat een fantastische prestatie om de antiseksgodin uit te beelden. Hoe grootser haar actiescenes worden, hoe harder ik moest lachen. Nee, ik zal nooit haar grootste fan worden.

Opvallend is dat de sfeer zowaar grimmig wordt na de begrafenis van Daryll. Na de anti-apartheiddemonstratie van deel twee, lijkt men hier vooral te ageren tegen wapenbezit onder jongeren. Opvallend genoeg gaat dat dan weer gepaard met de grootste explosies van de serie tot nu toe. Ondanks enkele missers (Russo, maar ook de 22-jarige knul) de beste Lethal Weapon so far. Op naar het vierde deel.

avatar van MatthijsGr00t
Richard Donner zet met dit derde deel het niveau voort. Dit derde deel vind ik eigenlijk een kopie van zijn voorganger. Iets minder dan het eerste deel maar daardoor nog steeds vermakelijk. Redelijk verhaal, herkijkbaar, leuke afwisseling van scenes en bovenalles uiteraard weer het fijne acteerwerk van zowel Gibson als Glover. Ja dit werkt voor mij nog steeds. Hier kan ik best van genieten. Net zoals deel twee, 3.0*!

congo
filmliefhebber92 schreef:
Joe Pesci is ook hier weer geweldig.

Praatziek

avatar van filmliefhebber92
Leuk toch, Haha. Niemand kan dat beter als hij.

congo
Dat klopt. Helaas horen we niet meer zoveel van meneer Joe Pesci. In de jaren 80' en 90' heeft hij veel in films gespeeld. Maar sindsdien zie je nooit meer iets van hem. Of in ieder geval niet veel meer.

avatar van Filmfan74
Net ietsje minder dan de voorganger, maar desondanks de moeite waard, al is het alleen maar om de openings scene met een bom in een parkeergarage. Renee Russo is hier wat mij betreft overbodig, Joe Pesci had wat aanweziger mogen zijn.

avatar van dutchtuga
Ook dit deel toont weer hoe leuk actiefilms kunnen zijn. De balans tussen komedie en actie is grandioos en Glover en Gibson geven weer leven aan een van de leukste duo's uit de filmgeschiedenis. Uitstekend.
Dikke 3,5*

avatar van Beertje45
Toch wel heel wat minder dan zijn twee voorgangers, maar het blijft leuk omwille van het samenspel tussen Riggs en Murtaugh. Deze beviel me minder door het magere scenario en een boef met te weinig charisma. De film kent wel een paar sterke scene's, zoals het vuurgevecht aan die hamburgertent.

avatar van martijn011
Na het tegenvallende eerste en het leuke tweede deel maar eens het derde deel opgezet. Ook dit deel staat weer bol van de leuke humor en grappige oneliners. Tel daarbij op de nodige actie en je hebt een geslaagde mix.
Gibson en Glover doen het nog steeds goed samen, die twee zijn toch een enorm leuk koppel, misschien wel behorend tot het leukste duo ooit op het witte doek.

Het verhaal vond ik ten opzichte van het tweede deel wat minder, evenals de schurk. Gelukkig komt Joe Pesci weer in beeld, een erg leuke toevoeging aan deze reeks.
Hij had nog wel wat meer screentime mogen krijgen van mij.
Ook dit deel krijgt een ruim voldoende, nog één te gaan!

avatar van Gang_Star
Ook tijdens het 3e deel uit de reeks is het duidelijk dat de chemie tussen Riggs en Murtaugh nog steeds aanwezig is. En mede daardoor is het nog altijd leuk om naar Lethal Weapon te kijken, alhoewel er niet echt veel vernieuwingen meer aanwezig zijn maar een hoop op herhaling lijkt te gaan. Toch is de actie weer fijn en blijft het gebekvecht tussen beide hoofdrolspelers nog steeds leuk om naar te kijken. Minpuntje is de nogal korte rol van Joe Pesci, die had ik juist meer aan het werk willen zien.

Iets minder vervolg.

Dit derde deel wordt genekt door een aantal mindere bijrollen. Pesci vaak té nadrukkelijk aanwezig, waar dat in het vorige deel nog wel net te pruimen was. Maar het is ook vooral de rol van Russo die niet aanslaat. Vervelende toevoeging.

Film zelf biedt weinig nieuws, maar da's logisch voor het derde deel in een formulefilmreeks. Het draait weer allemaal rond de interactie tussen Glover en Gibson, jammer genoeg is die iets minder aanwezig. Het lijkt ook iets minder donker allemaal, waardoor het politiegedeelte een beetje punch tekort komt.

Twee uur ook net iets te lang voor deze film. Al bij al nog wel vermakelijk genoeg, maar de rek was er wel een beetje uit. Niet zo verwonderlijk dat er na deze film een korte pauze ingelast werd. Al was het alleen maar omdat de kapsels van Gibson té belachelijk werden.

avatar van blurp194
Van verhaal misschien wat minder dan het voorgaande deel, maar daar staat tegenover dat er weer meer humor in het verhaal gepropt is - een soort woeste achtbaan van acties, humor, oneliners en running gags. Met de hele cast van de vorige film - eehh behalve de bad guys natuurlijk, want die doen maar maximaal een enkel deel mee, dat mag duidelijk zijn. Waarvan Pesci wat meer ruimte krijgt en beter in zijn rol zit, en aangevuld wordt met de stoere en leuke Lorna van Rene Russo - en dat vind ik dan echt een geniale toevoeging aan het concept.

Leuker misschien, maar wat minder sterk dan deel 2 wat mij betreft, en dat komt voor een groot deel omdat de bad guys wat te weinig sinister worden, en Stuart Wilson als Jack Travis niet kan tippen aan Joss Ackland. Maar als je een weekje of wat tussen de films laat valt dat misschien wat minder op.

avatar van Timothyvdmeer
deze films kunnen me niet vervelen. Alle acteurs zijn zo goed op elkaar ingespeelt.
Lekkere 80's muziek en leuke humor.

De chemie tussen de heren is uniek.

avatar van Phantasm
Tot nu toe vind ik dit de beste uit de reeks, prima wegkijker.

MaartenTuinstra
Iets minder dan deel 2, maar nog altijd topvermaak.

Gelukkig is ook Leo Getz weer van de partij, waardoor ik weer flink heb zitten lachen. De actie en de cast zijn weer geweldig. Het enige minpunt is de badguy, waar ik weinig aan vond.

avatar van sowhat
Lethal weapon, wat een geweldige reeks. Leuk dat er regelmatig oneliners of de ontwrichte schoudertruc terugkeren tijdens de films.

De derde Lethal weapon is jammer genoeg een stuk minder dan de twee voorgangers. Er werd teveel geprobeerd en gefoceerd om grappig te zijn en die indruk had ik in de eerste 2 films niet, desondanks een leuk eindgevecht al vond ik de badguys niet overtuigen zoals in de 2e film.

Lethal weapon 2 is voor mij de beste voorlopig, op naar deel 4.

avatar van Maarten0402
Ik heb die complete collection een tijdje geleden aangeschaft. Deze een paar uur geleden afgekeken. Tja. De vorige delen waren voor mij wat boeiender en grappiger. En dat komt niet door Joe Pesci. Die was hier erg overdreven, maar juist de droge humor tussen Glover en Gibson vond ik in deel 1 en 2 leuker als hier. Daar kan Pesci in dit deel niet overheen (ook al vind ik Pesci een toffe acteur, en in het vorige deel vond ik het beter uit de verf komen).

Ben benieuwd naar deel 4.

P.S. Wel grappig: GTAV vorig jaar uitgespeeld en na het zien van Lethal Weapon 2 zie ik dat GTAV gewoon die missie met Michael die met een pickup dat huis aan diggelen rijdt letterlijk heeft gejat uit Lethal Weapon 2. Sopranos is ook een inspiratie voor GTAV heb ik gemerkt, maar deze scene uit Lethal Weapon 2 moest ik echt om lachen!

super vervolg weer die je keer op keer weer kan zien vind ik.ik heb ze ook al zo vaak gezien maar dit deel blijft ook geweldig.

avatar van Thomas83
Ik dacht dat deze juist nog heel ok was, zeker voor een derde film, maar wat is het allemaal slecht ineens. Typerend is dat Pesci op een gigantisch geforceerde manier weer terug is maar ditmaal alleen maar irritant is. De luchtige toon is ook doorgeslagen in flauwigheid en veel te zelfbewuste en geforceerde verwijzingen naar de eerdere films. Misschien dat het ook komt door de overdaad aan humor, maar de grappen zijn vaak erg slecht. Of het nu heel matige woordspelingen of andere flauwigheden zijn, zoals die Delores die een oogje op Murtaugh heeft.

Van Griggs wordt teveel een typetje gemaakt door te overdrijven hoe gestoord hij wel niet is. In de eerdere films stak daar tenminste nog wat achter. Nu wordt het elke keer als een excuus voor humor gebruikt, maar zien we vooral een overdreven gestoorde Griggs en zelfs een beetje een valse. Eigenlijk is de openingsscène daar al een aankondiging van. Die scène is nog een van de leukere in de film, maar hier zie je al dat men doorslaat met het personage. Je kan wel zien dat Shane Black niet meer bij deze film betrokken was.

Russo is nog best leuk als de love interest van Griggs maar Wilson is slechts een redelijke bad guy, misschien nog wel meer omdat hij wat te weinig aandacht krijgt dan om zijn spel. De actie valt ditmaal vooral erg tegen. Het schietwerk is nog wel best hard en luid en er is een spectaculaire achtervolging tegen het einde van de film, maar de rest van de actie wordt rommelig in beeld gebracht met steeds van die schuddende camera's en onprettig veel vaart in de montage.

Dat gedoe met die vriend van Murtaughs zoon is ook wat onzinnig en past niet helemaal bij de toon van de rest van de film. Dit is gewoon niet meer het vertrouwde plezier van de voorgaande twee films. Zelfs de sluikreclame is nu wat anders. Coca Cola in plaats van Pepsi. Het heeft wel wat symbolisch. 2.0*.

avatar van Boneka
Allemaal een heel stuk minder. Too much too kill zullen we maar zeggen. Plot minder grappen minder en de acties waren te ver doorgedreven. Hoeveel botten kun je breken. Mel breekt niks. Toch wel opmerkelijk na alle valpartijen. Joe Pesci vond ik nu zeer zeer irritant. Blondie hoeft van mij niet meer terug te komen. Nou de pluspunten voor Sting en een aantal mooie beelden al was daar ook wel wat op aan te merken. Blue lines! Geen fan van. Wel een aardige rol voor Rene Russo. Vooral haar vecht scene in de garage vond ik puik en leuk om te zien.

Hopelijk is het laatste deel te pruimen, maar ik vrees dat we het beste deel al hebben gehad (voor mij deel II) dan I en dan deze matige III.

avatar van IH88
“You have the right to remain unconscious. Anything you say ain't gonna be much.”

Als de formule eenmaal werkt waarom zou je het dan veranderen? Glover en Gibson die constant kibbelen, veel schietpartijen, genoeg humor, Joe Pesci, een voortreffelijke Rene Russo en een sterke bad guy in Stuart Wilson. Dit derde deel is weer een meer dan vermakelijke buddycop film geworden. Murtaugh en Riggs zijn iconen en de onderlinge chemie is weer fantastisch. Veel meer heb je dan niet nodig voor een geslaagde film.

TMP
Wellicht de minste film uit de reeks, met name door een niet heel denderend plot en een weinig overtuigende bad guy. Murtaugh en Riggs blijven een uitstekend duo en de interactie tussen hen is wederom de moeite waard. Degelijke actiefilm.

avatar van Fisico
Lethal weapon 3 kent in tegenstelling tot de twee vorige delen - hoewel ook niet vies van een beetje geweld - een totale overload aan actie en geweld. De film is een aaneenschakeling van de ene schietscène in de andere zoeat er nog weinig lijn of verhaal is. Vermakelijk, daar niet van, maar kwalitatief gaat het wel erg naar beneden.
Het geweldige duo Riggs-Murtaugh blijft present en blijft redelijk ok al is er hier en daar wat overacting zoals hun geruzie op de plezierboot. Pesci loopt er dit maal bij voor spek en bonen en is niet meer dan decoratie. Rene Russo is een leuke verschijning, maar het clichégevoel steekt iets te veel de kop op als liefje van Riggs. Riggs weet van geen ophouden en daarom soms er wat over zoals bij die val of die slag op zijn arm.

Naast het vele geweld blijft ook de humor overeind in de eerste plaats door het olijke kibbelende duo. Twijfelend tussen 2,5* en 3,0* al zal ik dit laatste wellicht houden voor deel 4.

avatar van Metalfist
We're in the middle of a case... of scotch

De eerste twee Lethal Weapon films waren een erg aangename verrassing. Het is natuurlijk een reeks met een zekere status, maar zeker in het geval van het tweede deel verbaasde het me dat de kwaliteit nog zo hoog bleef. Een leuke cast, flink wat actie en gewoon veel humor. De goesting was er ook om aan het derde deel te beginnen maar uiteindelijk toch eventjes wat mee gewacht uit schrik dat het teveel een herhaling van zetten ging zijn. Wat blijkt? Ook met de derde telg wordt een ietwat andere richting uitgegaan.

Lethal Weapon 3 trekt dan ook volop de kaart van de humor. Hardere scènes zoals de zelfmoordneigingen van Riggs in deel 1 of heel de relatie Riggs/Rika in deel 2 komen er nu niet aan te pas en ook de bad-guy is minder grotesk dan in de voorgangers. Dat is ergens wel jammer, Lethal Weapon voelt toch altijd een beetje larger than life aan, maar gelukkig zijn er nog genoeg geslaagde momenten. De openingsscènes in deze franchise doen het altijd goed en dat is met de bommelding hier niet anders. Leuk after credits stukje ook nog dat hier nog verder op bouwt. Soit, verder is dit in de grote lijn ook wel meer van hetzelfde natuurlijk. De relatie tussen Riggs en Murtaugh blijft de drijfveer in de film, Leo Getz duikt te pas en te onpas op en Riggs krijgt een nieuw vriendinnetje. Het is met die laatste dat het schoentje een beetje knelt omdat dat gewoon een vrouwelijke kopie van Riggs is (dan vond ik Rika in Lethal Weapon 2 beter uitgewerkt) maar ook hier zorgt het nog voor een aantal vermakelijke scènes.

De film steunt dus vooral op Riggs en Murtaugh en die worden uiteraard nog altijd gespeeld door Mel Gibson en Danny Glover. Gelukkig maar, want de twee zijn na 5 jaar nog altijd niet op elkaar uitgekeken en doen het erg leuk samen. Gibson begint precies wel wat zijn wilde manen te verliezen, maar dat doet geen afbreuk aan die gekke blik in zijn ogen. Joe Pesci keert ook terug maar is minder dan in de voorganger. Blijkbaar is hij er ook pas later ingeschreven en het voelt inderdaad wat geforceerd aan. Nieuwkomers genoeg ook met Rene Russo die als Lorna het hoofd van Gibson op hol brengt en Stuart Wilson is nog een redelijk geslaagde bad-guy. De minste van de drie weliswaar, maar hij kan nog rekenen op een paar coole scènes. Toffe soundtrack ook alweer met deze keer Sting als extraatje ten opzichte van de oude vertrouwelingen Michael Kamen en Eric Clapton.

Aan het vierde deel heb ik nog de meeste herinneringen, die kwam ook uit in een tijd dat ik veel in de plaatselijke videotheek was te vinden. Dit derde deel is blijkbaar al die jaren wat aan mij voorbij gegaan en hoewel het verval nu een beetje lijkt te zijn ingezet, is het nog altijd wel een erg degelijk deel in een erg degelijke franchise. Hoop toch ook nog ergens op een deel 5, zou toch mooi zijn.

avatar van Fonzzz002
Een grote stap terug van de vorige 2 films en zonder twijfel de minste van de 4. Dit voelde niet als een Lethal Weapon film. Het was alsof ik naar andere personages aan het kijken was. De toon was al komischer in het 2e deel, maar binnen een geloofwaardige grens, maar in deel 3 is het te absurd geworden. Riggs was altijd spontaan maar hij was op de hoogte van de risico’s die hij nam, en Murtaugh zei er wat van als Riggs te ver ging. In dit deel lijkt Riggs meer dom dan spontaan en Murtaugh gaat blind mee met zijn stommiteiten. Dit was voornamelijk in de eerste 15 minuten een hinder, wanneer de personages zulke domme keuzes maakte dat het even duurde voordat ik ze weer serieus kon nemen. Ik vond voornamelijk de overdreven boze manier hoe Murtaugh schreeuwde, helft van de tijd, niet overheen komen met hoe hij in de vorige delen werd neergezet.
Joe Pesci vond ik wisselvallig in het vorige deel. Hier leken ze zijn minst prettige eigenschappen te nemen en zich daarop te focussen.

Ik heb de film gisteren gezien en ik ben serieus nu al vergeten waar het verhaal over ging en wie de vijand was. Het was een zwak, cliché verhaal in dat opzicht. Maar waar de film zich redde waren 2 zijverhalen: de relatiescenes met Riggs (die een stuk beter zijn dan in deel 2) en het verhaal van Murtaugh over het criminele leven van jongeren in zijn wijk. Dit waren de enige plotten die thuishoorde in Lethal Weapon. Verder had het een paar aardige actiescenes en wederom prima acteerwerk van Gibson en Clover.

Hoewel het de minste is van de reeks werd het nergens opmerkelijk slecht. Het is een lekkere wegkijk actieflick die je kunt aanzetten als je hersenloos vermaak wilt. In vergelijking met de vorige delen een grote stap terug, maar ik kwam er verder prima doorheen als losstaande actiefilm.

avatar van Shadowed
Jammer.

Donner heeft hier in zijn reeks toch echt wel flink wat gas teruggenomen. Waarbij deel 1 gewoon vermakelijk was, en deel 2 lekker veel vaart had, mist dit deel allebei de elementen een beetje. Gibson en Glover zijn ook iets minder.

Het is gewoon allemaal wat matiger gebracht. De chemie verwatert hier en daar wat, en is de spanning eigenlijk gewoon niet aanwezig. Het is daarnaast allemaal ook vrij voorspelbaar, en is het toch wel een beetje zo'n film die zo uit mijn hoofd is.

Minst geslaagd tot nu toe. Deel 4 nog niet gezien, maar ik twijfel of ik die beter ga vinden.