Lethal Weapon (1987)

3,52 (1974)
1974 stemmen

Actie / Misdaad
110 minuten / 117 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Gary Busey

Riggs (Gibson) en Murtaugh (Glover) hebben in Lethal Weapon grondig de pest aan elkaar. Maar ze zijn collega's en in hun vak bovenbazen! Gibson is een keiharde, blanke moordmachine... Glover een bezadigd huisvader, die zich voortdurend 'te oud' vindt. Maar onderhand knokt het duo zich een weg door Los Angeles, waar een moderne jungle-oorlog woedt. Gibson neemt als keiharde 'cop' waanzinnige risico's; Glover is een toegewijde rechercheur met een vlekkeloze staat van dienst.

avatar van FlickyMartin
I'm too old for this shit!
Fun Fact: I'm too old for this shit! word herhaald in alle 4 de films.

Lethal Weapon is het standaard buddy-cop concept waarin 2 agenten die elkaar niet kunnen uitstaan gekoppeld worden en dankzij alles wat ze meemaken toch een band weten te krijgen.
Dit word in het eerste deel erg goed naar voren gebracht, zowel Murtaugh (Mel Gibson) als Riggs (Danny Glover) bevatten interessante persoonlijke ontwikkelingen en verhalen.
Niet op de manier dat ze sympathie opwekken, maar het is gewoon een van de betere koppelingen in actiefilms tot nu toe.
Zowel persoonlijk als op hun werk zijn ze elkaars tegenpolen, Riggs is een vader die netjes binnen de lijntjes zijn werk uitvoert, Murtaugh is een jongere agent die zeer risicovol te werk gaat.

De film is vrij onstabiel op momenten, geen constant genot, er zijn wankele momenten die je een beetje uit het moment halen.
De hele eighties-vibe die deze film uitstraalt maakt het des te beter en zorgt voor een echte buddy-cop classic!

avatar van missl
Good cop en bad cop. Leuk om Danny Glover weer eens te zien, ik kan hem altijd wel waarderen in een film. Hij speelt een goede man die een nieuwe partner krijgt die het allemaal niet zo nauw neemt met de regeltjes of wat er van hem verwacht wordt. Redelijk veel schieten, slechte mannen onder een heerlijk jaren 80 deuntje, de film ben je snel weer vergeten maar het is wel vermakelijk.

avatar van Sergio Leone
Doorsnee.

Met het oog op The Expendables 3 moest ik maar eens de klassiekers van Mad Mel beginnen zien. Nu, Mad Max heb ik niet in bezit dus dan maar aan Lethal Weapon begonnen en ik vrees dat het voorlopig bij deel 1 zal blijven.

Sowieso vind ik Riggs en Murtaugh weinig tot geen leuke klik hebben. Weef dat dan in een verhaaltje dat eigenlijk nooit echt van de grond komt en waarbij de schurkjes tegenvallen en de echt leuke momenten zijn op één hand te tellen. Ondanks de negatieve bijklank die u tot dusver hebt ontdekt, is mijn oordeel wel positief. Zelfs de barslechte finale - dat knokpartijtje is écht te dom voor woorden - kan daar niets aan veranderen.

En eigenlijk is dat positieve oordeel enkel en alleen aan Mel Gibson te danken, want die vind ik wél goed. Naast de immer roestige Danny Glover heeft hij uiteraard zijn jeugdigheid mee, maar bv in die zelfmoordscène vind ik hem erg sterk acteren.

Richard Donner maakt er zelf ook niet al te veel van. In de periode van films als Predator, Die Hard, ... vind ik Lethal Weapon veel te onopvallend. De actie is oké maar niet speciaal waar genoemde generatiegenoten wél "uitpakken" en ook sterke oneliners ontbreken hier. Glover's "I'm too old for this shit" drie keer moeten herhalen zegt alles.

Kleine 3

avatar van Ajax&Litmanen1
Doorsnee.

Sowieso vind ik Riggs en Murtaugh weinig tot geen leuke klik hebben.

en ook sterke oneliners ontbreken hier.

avatar van de grunt
Doorsnee (in vergelijking met deel 2)

Pesci werd danig gemist

erik1677
Hmmmm eigenlijk had deze film weer eerder de weg naar mijn dvd speler moeten vinden, zo rond de kerst zeg maar. maar van de week toch maar weer her bekeken.
Sjonge wat is dit toch een gave reeks en ik kan alleen maar concluderen dat ik al de films te gek vind.

avatar van Roger Thornhill
Een prachtig voorbeeld van hoe een op zich al uitstekend script door perfecte en schijnbaar op maat geleverde vertolkingen naar een (nog) hoger niveau kan worden getild. Enig minpuntje is het overdreven slotgevecht, maar dat wordt al bijna goedgemaakt door het uiteindelijke resultaat van Riggs' demonstratie op de schietbaan – ik zat in m'n eentje voor de televisie hardop te lachen. Een heerlijke film met magnifieke hoofdrollen, en een eye-opener voor wie nog niet (of niet meer) wist hoe electrifying Mel Gibson kan zijn.

avatar van schram101
Ja. Eindelijk weer eens herzien. Een verhoging zit er niet in, dat zou teveel eer zijn, maar toch heb ik weer genoten van deze effectieve buddycop. Een lastig genre, zeker omdat het vaker niet dan wel slaagt. Gibson en Glover hebben echter zoveel chemie dat het van het scherm spat. De eerste fysiek nog in topvorm, al kijk ik wel uit naar zijn rol in The Expendables 3!

Het plotje heeft natuurlijk niet veel om het lijf maar toch weet Lethal Weapon bijna dertig jaar na dato nog steeds te boeien. De opening mag er ook zijn trouwens. Best grof en zet daardoor direct de toon. Verder kent de film sowieso een aantal leuke actiescene's zonder dat het echt spectaculair wordt. Het eindgevecht is ietwat too much, maar hoort misschien ook wel bij dit soort films.

Aardig.

Eentje die de tijd wél goed overleefd heeft. De Lethal Weapon reeks was nooit écht geweldig, maar het vermaak dat er toen al inzat is nog steeds aanwezig. Vond deze films vroeger altijd al wel geinig, Donner bewijst hiermee dat hij toch meer in zich heeft dan ik oorspronkelijk dacht.

Gibson en Glover zijn vooral een fijn duo, waarbij ik Glover nog de leukste van de twee vond. Daarnaast een goede balans tussen de humor en de wat serieuzere gedeeltes, waardoor het 2 uur lang interessant genoeg blijft.

Simpel plotje natuurlijk en het verloop van de film is weinig spannend (meer), maar dat boeit niet al te veel. Sfeertje is scherp genoeg, af en toe best grappig en ook qua actie brengt het wat het moet. Eenvoudig maar leuk vermaak dus, nog steeds.

avatar van ambrosini
Yeah!! een echte klassieker Mel op z'n best

avatar van Richard_Voorhees
Glover weet de sympathie van mij als kijker op te wekken, terwijl Mel's licht psychopatische karakter voor de entertainment zorgt. Deze twee maken een fijn politieduo. Met name het contrast tussen se twee zorgt ervoor dat het vermakelijk en boeiend blijft. Verder is het politieverhaal dat zich eromheen speelt vooral tegenwoordig niet meer zo
origineel is, maar dit duo weet het wel leuk te houden.

avatar van royals
Klassieke politiefilm, samen met Colors, Beverly Hills Cop, Training Day).

avatar van blurp194
Dirty Harry en Hill Street Blues gemixt en gemengd, en een jaartje of twintig in de toekomst gezet.

Veel humor en veel vaart, daar gaat het vooral om - en af en toe even wat ernstigs er tussendoor, en vaak gecombineerd met een brute actiescene. Waarbij de helden Riggs en Murtaugh natuurlijk larger than life zijn - daar is geen bad guy tegen opgewassen.

Gibson is erg goed in zijn rol als de suïcidale Riggs, en wordt perfect aangevuld door Danny Glover - die in deze serie opvallend beter op zijn plaats is dan in veel andere films. Bad guys zijn er ook genoeg, met als boegbeeld natuurlijk Gary Busey.

Toch is de film hier en daar wat tam, en dat valt pas op als je gaat vergelijken met de latere delen. En dat is precies wat ik ga doen - de hele serie achter elkaar kijken.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuk filmpje die zeker in het eerste deel onderhoudend is. Gibson en Glover hebben goeie click en hoewel het soms een beetje inzakt ligt het tempo goed. Op het moment dat ze de bad guys gaan aanpakken zakt het in, die highly trained ex-CIA etc etc vallen bij bosjes als de twee cops even aanzetten, met een onnodig vuistgevecht op het eind als dieptepunt.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Crook
Wat is dat voor belachelijke omschrijving hier boven aan de pagina trouwens. Google translate? En wth: "Gibson is een keiharde, blanke moordmachine... " ???

avatar van FunkStarr
Wat is daar zo belachelijk aan? Alleen vanwege het woordje "blanke"?

avatar van Herculaas
Ik kan er niet de vinger op leggen, maar deze op zichzelf toch degelijke actiefilm wist me niet te boeien. Misschien nog eens herzien.

Leuke vermakelijke actiefilm met weinig echte diepgang. Kijkt makkelijk weg en ideaal voor een relaxt avondje!

(verwijderd)
Lekker zo'n filmpje op de zondagmiddag. Prima actie, leuke dialogen en chemie tussen Gibson en Glover. Busey kan ik altijd wel waarderen. Verder niks toe te voegen.

avatar van Majestics
Die saxofoon soundtracks...geweldig. Ik ben een groot fan van die zwoele jaren 80/90 saxofoon film soundtracks.

avatar van Toontje G
Nog steeds niks mis mee, lachen man.

MaartenTuinstra
Heerlijke actiefilm met een unieke chemie tussen Glover en Gibson.

Het plot is degelijk, maar doet verder niet ter zake. Gewoonweg geweldige actie met een denderend tempo en geweldige humor. Op en top vermaak en de fantastische chemie tussen Glover en Gibson is uniek. De vervolgdelen zijn door de toevoeging van Pesci minstens zo leuk.

super film.ik heb ze al zo vaak gezien ze blijven ook zo geweldig.ik ben een echte fan van de films.

avatar van SmackItUp
Supernatural schreef:

Je bent wel heel enthousiast aan het strooien met 5 sterren. Alles wat je ooit hebt gezien aan het beoordelen?

SmackItUp schreef:

nou ik geef niet alle films 5 sterren,maar ik ben gek op films kijken en de meesten vind ik wel heel leuk.
ik ben niet zo moeilijk,de meeste films zullen mij niet snel afvallen.je hebt ook mensen die bijvoorbeeld iets niet realistisch genoeg vinden,en dat mag iedereen zijn mening natuurlijk,daar heb ik niet zo snel last van,in iedergeval met horrorfilms.maar er zijn natuurlijk ook wel films die ik verschrikkelijk slecht vind.

avatar van Thomas83
Mijn favoriete buddy cop movie denk ik als het puur gaat om de buddies zelf denk ik. Gibson en Glover zijn zo'n fijn duo. De familieman en de loose cannon. Glover speelt niet eens zo enorm goed maar goed en leuk zijn twee verschillende dingen, en Gibson is weer super. De film is wel verrassend duister nog, vooral aan het begin als het slecht gaat met Riggs. Sommige scènes en dialogen blijven klassiekers, zoals wanneer de twee partners elkaar voor het eerst ontmoeten, en de oneliner "I'm too old for this shit".

De familiemomentjes bij Murtaugh thuis zijn net als de "gekke" Riggs misschien wat aangedikt, maar het is wel verdomd effectief, en in deze film voelt het wat mooier dan gemiddeld met de tegenpolen die naar elkaar toe weten te groeien. Moest wel een beetje lachen om hoe slecht het wat achteloze racisme in de film is, of zo'n scène waarin je de twee hoertjes bergen coke ziet scheppen en later in de film de passieve politieagenten.

Rent Murtaugh zonder enige legitimatie langs een agent in uniform om dan in een woord of vijf uit te leggen dat hij een politieagent is en zijn dochter bij hem achter te laten. Riggs zie je zo zelfs met een MP5 in de handen en een verwilderd uiterlijk langslopen zonder dat er enige reactie volgt. En dan is er nog dat gevecht tussen Riggs en Joshua met het halve korps dat toekijkt. Ook wel een matige scène is dat.

Vind dat de actie op het einde ook wel wat lang duurt, hoe spectaculair het allemaal ook is met echte special-effects, de locaties, enzovoort. Uiteindelijk kijk je zo wel na een stuk of vier eindes voor je gevoel. Ik had graag wat van die scènes opgeofferd voor meer vriendschappelijke momentjes tussen Riggs en Murtaugh, of zo'n prachtscène als Riggs op het dak bij de zelfmoordspringer. En de bad guys zijn helaas wel meer van het jaren tachtig soort. Zo'n sterke tegenstander die albino is maar verder niets van een karakter meekrijgt. Niet zo'n goede film als bijvoorbeeld Die Hard, maar toch een echte klassieker van dat tijdperk. Een dikke 3.5*.

avatar van Elchapo
Alle 4 de delen zijn verdomd leuk...4 stars.

avatar van Boneka
Eerlijk gezegd heb ik deze reeks lang laten liggen. Misschien omdat de humor groter is dan het verhaal. Het verhaal stelt dan ook geen drol voor, maar de actie en humor compenseren het geheel. Een genot om naar de kijken, met zeer geslaagde grappen. Geen niveau Die Hard wel goed genoeg voor een ontspannende avond. Op naar deel II.

avatar van IH88
“I'm too old for this shit!”

Murtaugh en Riggs, een legendarisch duo als het aankomt op buddycop films. Gibson en Glover geven perfect gestalte aan dit duo en hun chemie zorgt ervoor dat deze film boven de middelmaat uitstijgt. Sterke actiescènes, leuke humor en een aardig verhaal, Lethal Weapon doet niet veel nieuws maar voert het wel tot in de perfectie uit. Laat Murtaugh en Riggs onderzoek doen en tegelijkertijd kibbelen over van alles en nog wat en je hebt een succesformule voor een geslaagde buddycop film.