Lethal Weapon (1987)

3,52 (1973)
1973 stemmen

Actie / Misdaad
110 minuten / 117 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Gary Busey

Riggs (Gibson) en Murtaugh (Glover) hebben in Lethal Weapon grondig de pest aan elkaar. Maar ze zijn collega's en in hun vak bovenbazen! Gibson is een keiharde, blanke moordmachine... Glover een bezadigd huisvader, die zich voortdurend 'te oud' vindt. Maar onderhand knokt het duo zich een weg door Los Angeles, waar een moderne jungle-oorlog woedt. Gibson neemt als keiharde 'cop' waanzinnige risico's; Glover is een toegewijde rechercheur met een vlekkeloze staat van dienst.

avatar van pierrrke
Zeer goede film,

Niets meer toe te voegen hierover, die twee zijn prachtig om te zien samenwerken.
Hele film blijft op hetzelfde niveau alleen einde wat stom met joshua.
Maar ik vind dan dat de film wel verouderd aanvoelt hoe het komt weet ik nie.
Ik weet alleen dat ik dat nie bij deel 2 had. Maar het is ook al even gelede.
Och maar ik hou wel van een ouderwetse politiefilm, ( geen police academy)

avatar van PEN15
pierrrke schreef:
Maar ik vind dan dat de film wel verouderd aanvoelt hoe het komt weet ik nie.

Ligt het aan die haarmat van Riggs? Google voor de grap eens op "Mullet". Alhoewel, als ik dan weer zoiets zie als new kids turbo dan komt het denk ik wel weer in de mode komt.

avatar van pierrrke
PEN15 schreef:

Misschien komt het door de muziek, die hoor je tegenwoordig niet vaak meer in films. Nu het zal niet alleen dat zijn wat de film oud doet lijken.

avatar van qwertzu
Geweldige actie komedie!
Erg goed team die twee!!

avatar van mnrk
I'am to old for this shit

De start van een geweldige reeks films....

Danny Glover en Mel Gibson zijn een geweldig duo in dit deel en vullen elkaar prima aan... Ook het verhaal en de actie is heerlijk.

Dit natuurlijk aangevuld met een prima soundtrack van Eric Clapton & Michael Kamen !

Heerlijke actiefilm die de toon zette voor vele latere actiefilms. Bijzonder vermakelijk en uitstekende actiescenes die er ruim twintig jaar na dato nog even spectaculair uit zien. Goeie muziek van Eric Clapton en Michael Kamen die de film van de juiste sfeer voorzien. Maar de spil van de film zijn toch wel de twee goed geschreven tegenpolen die een geweldig duo vormen. Mel Gibson en Danny Glover geven hier de perfecte invulling hieraan, en maken van deze film een plezier om naar te kijken.

avatar van DragQueen
Een sterke actiefilm, die na al die jaren nog steeds entertainend is. De chemie tussen Glover en Gibson is bijzonder goed, en zorgt voor een hoop vermakelijke scenes. Verder is er een prima verhaal aanwezig, en zijn de actiescenes geweldig uitgewerkt. 4 sterren.

ik heb alle vier in en box
ben ik dol Lethal Weapon alle vier

avatar van jumpstylemovie
Ik heb laatst de LW box gekocht voor iets van 15 euro, da's geen geld voor zulke leuke films. Het eerste deel is goed maar verschilt het meest van de vervolgen. Deze is wat zwaarder door Gibson die zelfmoordneigingen heeft. De vervolgen zijn typische, simpele actie films.

Deze heeft een leuke (80's) sfeer en Mel Gibson heeft een geinig kapsel. Gewoon een leuke actiefilm voor tussendoor. Minpuntjes zijn dat Gibson soms iets te overdreven doet en dat Pesci hier nog niet aanwezig is.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Constant komisch.

Een leuke start van een viertal films met het vonkende duo Gibson en Glover. De chemie tussen de twee kissebissende agenten is de voornaamste drijfveer van het zoveelste 13 in een dozijn actie-verhaaltje. De twee tegenpolen zorgen voor constant komisch entertainment, ook wanneer het script wat grimmiger wordt en houden daardoor de film in een leuke balans.

Goed.

avatar van Humortje!
Voor die tijd- en ook nu een spannende actiefilm!

Gibson en Glover spelen allebei een glansrol en ook de bijrollen worden goed gespeeld.
'n 4.0*

Ben benieuwd naar de andere delen.

avatar van Spetie
Lekkere politiefilm, met een leuk duo die zoals altijd in dit soort films, tegenpolen van elkaar zijn.

Gibson is de wilde van de twee, terwijl Glover een wat rustigere huisvader is. Vanaf het begin is duidelijk dat de twee een sterke chemie met elkaar hebben en dat straalt ook duidelijk van de film en mannen af. Het verhaaltje stelt allemaal niet veel voor, maar is een goed fundament om deze actuers lekker los op te laten gaan. De verhouding tussen actie en humor is precies goed en hoewel er soms ook wel wat flauwe momenten tussendoor zitten, blijft de film de gehele speelduur wel leuk.

De bad guy is deze film is ook nog wel vermakelijk in de persoon van Garey Busey, die samen met Ron Pearlman wel tot de lelijkste acteurs aller tijden behoort, denk ik zo.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het was een heerlijke ervaring om Lethal Weapon dit weekend weer eens te zien na vele jaren. En nog altijd heeft de film niks van haar glans verloren. Sterker, ik ben alleen maar weer meer onder de indruk geraakt van deze geweldige 80's actiefilm. De film kent een ideale mix van actie en humor. De film kent heel wat erg fijne actiemomenten, maar de echte charme van de film zit hem in de onderlinge chemie tussen Mel Gibson en Danny Glover. Het is helemaal niet makkelijk om in een politiefilm een goed duo bij elkaar te krijgen. Genoeg soortgelijke films die hiermee hebben gefaald, maar niet bij deze reeks. De nonchalante bikkel Gibson en de burgerlijke Glover zijn heerlijk op dreef met enkele erg leuke dialogen en situaties. Uiteraard verloopt de film wat voorspelbaar, maar dat geeft helemaal niks.

Lethal Weapon hoeft weinig onder te doen voor andere 80's actiefilms als Die Hard en Commando. Net zo stoer, net zo vermakelijk. Ik heb nu alweer zin om de andere delen op te gaan zetten binnenkort.

4,5* (was 4*)

avatar van RuudC
Ik zal nooit meer vergeten dat ik deze film ooit aangekondigd heb zien worden als Dödligt Vapen. Ik woonde in Zweden en zo bleek dat die mensen de rare gewoonte hebben volstrekt willekeurig bepaalde titels in het Zweeds om te dopen. Dödligt Vapen bleek later tijdens het voorbijzappen dus Lethal Weapon te zijn. Friends werd voor het gemak omgedoopt in Vänner en zo waren er wel meer voorbeelden.

Door de jaren heen heb ik de Lethal Weaponfilms enkele keren gezien. Hoewel de spanning in dit deel ver te zoeken is, blijft het een aangename aftrap van de quadrilogie. Mel Gibson en Danny Glover zijn een fantastisch team. De botsingen tussen de ouwe Murtaugh die maar al te graag aan zijn pensioen denkt en de bijna psychopatische Riggs. Behalve de maniakale en maffe acties van Riggs is het vooral genieten van de degelijkheid van Lethal Weapon. De film verveelt geen seconde. Iets wat toch vrij knap is, aangezien het zich nauwelijks onderscheidt van de vele andere politie-actiefilms. De schurken zijn niet heel bijzonder. Alleen Gary Busey speelt een vermakelijke rol. Inclusief lollige dialogen en de typische jaren tachtig saxofoon bij nachtelijke streetviews.

avatar van MatthijsGr00t
Vroeger kwam dit eens in het jaar voorbij en kon ik er erg van genieten. Ik was benieuwd of ik dat nog steeds kon. Het antwoord is duidelijk: ja. De chemie tussen Gibson en Glover is en blijft geweldig. Daarnaast is de combinatie en afwisseling van actie en humor ook sterk neergezet. Daar kan ik telkens weer van genieten. Films in dit genre ‘politie-actie-flauwe humor’ kan ik vaak niet waarderen maar de vier delen van Lethal Weapon, juist, wel en dat is grotendeels te danken aan het fijne acteerwerk en de chemie tussen Gibson en Glover. 3,5* voor dit vermakelijk werkje!

avatar van Filmkriebel
Zo, voor de vierde of vijfde keer gezien intussen (en misschien wel de allerlaatste?), ditmaal de "director's cut". Dit blijft werkelijk een dijk van een actiefilm waar regisseur en acteurs alle verwachtingen overtroffen, want geloof het of niet, naar Hollywoodnormen werd dit met een vrij bescheiden budget gefilmd. Het is die populaire cocktail van buddy movie, van geslaagde humor en keiharde actie die ervoor zorgt dat deze film niet tegenvalt zelfs na zoveel herzieningen. Gibson in één van zijn beste rollen als suïcidale flik en Glover die eigenlijk "too old for this shit" is. Voor mij samen met Die Hard één van de beste actiefilms uit de jaren '80. Slecht nieuws evenwel : er is een reboot in aantocht.

congo
Ik denk dat Lethal Weapon wel 1 van mijn favoriete buddy-cop actiefilms is van de 80s. Zowel aangrijpend als vermakelijk als hilarisch!

avatar van Filmfan74
Onderhoudende actie-komedie waarin de hoofdpersonen zo boeiend zijn dat het eigenlijke verhaal van de drugsbaron volkomen naar de achtergrond verdwijnt. Aantal erg goede actiescenes, waaronder het laatste gevecht in de voortuin van Murtaugh onder een sproeiende brandkraan. Uitstekend camerawerk en op Braveheart na de beste rol die Mel Gibson ooit speelde.

avatar van Insignificance
Riggs en Murtaugh, ik heb ze wel eens leuker gevonden. Glover is nog altijd een sympathieke stootzak en Gibson als psychoot heeft z'n momenten, maar al dat drama rondom z'n personage is een tikkel overdadig. Film neemt ook veel tijd in beslag om het duo op poten te zetten en echt snedige teksten of veel gein kan ik er niet (meer) van maken. Dat het verhaaltje brak is, valt voor lief te nemen, maar zo heeft het al met al behoorlijk wat schwung verloren. Het betere (actie)werk bevindt zich in het laatste half uur, maar vanaf de shot at the title wordt het echt te belachelijk.

avatar van blue_blood
Vermakelijke film met Glover en Gibson die het leuk doen. De actie was goed en er zaten genoeg komische momenten in. Busey deed het ook wel aardig. Mitch Ryan was teleurstellend. Ik zag hem constant voor me als zijn personage in Dharma & Greg. Het verhaal kon ook wat beter.

avatar van martijn011
Ik ben al zolang van plan geweest om de hele Lethal Weapon-serie te gaan zien maar het kwam er steeds niet van. Heb nu eindelijk het eerste deel gezien en om nou te zeggen dat ik sta te springen om de vervolgdelen te gaan kijken..
Nee, het viel me bar tegen en het was aan Gibson te danken dat ik geen hele zware onvoldoende uitdeel.

Gibson valt bij mij meestal wel in de smaak en zo ook nu weer. Een goeie kop, als actiefiguur is hij geslaagd en ook kan hij humoristisch uit de hoek komen.
Maar waar deze film zo'n hoge score vandaan heeft is me een raadsel. Ik zou niet weten wat hier anders aan is dan aan een andere actiefilm.

Vond het verhaal echt een regelrecht drama. Die schurken kwamen belachelijk slecht over, ik heb haast geen drugs voorbij zien komen en dat eindgevecht is helemaal om je te bescheuren zo slecht.
En om nou te zeggen dat het duo Gibson/Glover nou een perfect duo is.. Sloeg me niet bepaald op de dijen van het lachen eerlijk gezegd.

Fikse tegenvaller voor een film waar ik veel van had verwacht. Ik ga de volgende delen zeker kijken, hopelijk was dit een eenmalige misser.
Dankzij Gibson blijft m'n score draaglijk al kan ik echt niet om een onvoldoende heen.

avatar van DonPeliculón
Weet iemand waar de zeven extra minuten van de Director's Cut zitten? Vermoed dat het ergens in het begin was, de intro duurde redelijk lang en op het einde heb ik niet iets gezien wat makkelijk had kunnen missen.

avatar van DonPeliculón
Ah kijk aan, dank je! De extra scènes zitten inderdaad allemaal in het begin haha.

avatar van dutchtuga
Herzien op blu-ray. Heerlijke 80's film die vooral in het duo Gibson en Glover een troef in handen heeft. Hun chemie is aanstekelijk. Plotgewijs is de film wat standaard, wat vooral niet erg is, en in Busey en Atkins kent Lethal Weapon twee heerlijke temporaire toevoegingen. Vooral de eerste is goed op dreef. Erg jammer is wel de wat knullige confrontatie aan het eind. Heerlijke titelsong ook trouwens. De clip ervan is hilarisch, erg 80's vooral.

avatar van Beertje45
Altijd al een fan van deze reeks geweest. Ben niet erg verzot op acteur Mel Gibson, maar hij speelt erg sterk de rol van keiharde smeris. Danny Glover hoefde me al lang niet meer te overtuigen van zijn talent. Heb net de director's cut gezien en dat was voor het eerst, had nog altijd de VHS band van destijds op de plank liggen.

avatar van Fran
De film reeks van Lethal Weapon staat garant voor aktie en goede humor. In deze reeks zien we de twee rechercheurs elkaar ontmoeten terwijl ze allebei in een hele andere fase van hun leven staan. Vanaf het begin af aan zie je al dat er een hechte band zal ontstaan tussen de twee en dit is ook de rode draad bij alle films van deze reeks. Ik vind die band nog wel het vermakelijkst om te zien. Hoe de twee op elkaar ingespeeld zijn en de humor die ze gebruiken is echt hilarisch.

Daarnaast krijg je ook de nodige actie, ontploffingen, achtervolgingen etc. etc. voorgeschoteld. Helemaal top. In deze film wordt Riggs zijn gehele trailer aan gort geschoten. Spanning en sensatie. Het is niet dat je op het puntje van je stoel zit maar het is zeker vermakelijk genoeg om je de gehele film geboeid te laten kijken.

Het heerlijke typische jaren 80 sfeertje met alle kledij en apparatuur die er bij komt kijken is voor mij de kerst op de taart. Een feest van herkenning als je de jaren 80 nog hebt meegemaakt. Alles bij elkaar opgeteld is dit absoluut een aanrader.

avatar van xxERWINxx
Leuk 1e deel van deze reeks! Je maakt voor het eerst kennis met deze 2 mannen! deel 2 vind ik wel iets mooier dan dit deel.

floriaan97
Ondanks het feit dat ik Lethal Weapon 2 net wat beter vind omdat de personages iets beter ontwikkelen is dit een echte buddy-cop classic!
Zeer vermakelijke jaren 80 film met goede muziek, actie-scenes en natuurlijk Mel Gibson op z'n best!

avatar van Gang_Star
Een meer dan prima film. Ook na al die jaren nog zeer vermakelijk. Het gekibbel over en weer tussen Murtaugh en Riggs, het blijft leuk. Ook de jaren '80 sfeer is prima te noemen en de combinatie tussen actie en komedie is perfect. Deze film heeft van alles wat, toffe actie, leuke humor en sterke oneliners. Een heerlijk begin van een uiteindelijk zeer sterke filmreeks en wat mij betreft mag deze reeks in het rijtje van de betere buddycopmovies.