Lethal Weapon 2 (1989)

Actie / Komedie
114 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Joe Pesci

De politiemannen Martin Riggs (Gibson) en Roger Murtaugh (Glover) zijn terug. Deze keer komen ze in aanraking met een Afrikaanse diplomaat die gebruik maakt van zijn diplomatieke onschendbaarheid om zijn criminele activiteiten ongestraft te kunnen uitvoeren. De irritante Leo Getz (Pesci) is de enige getuige die Riggs en Murtaugh hebben, maar de vraag is of ze hem zelf niet eerst zullen vermoorden voordat hij kan getuigen.

avatar van DragQueen
Een vrij sterk vervolg, waarin het niveau van het eerste deel bijna wordt geevenaard. De chemie tussen Gibson en Glover is weer erg goed. En het levert dan ook weer een hoop hachelijke momenten op. Verder is er weer een leuk verhaal aan geplakt, en is de humor en actie erg vermakelijk. De rol van Pesci is ook een leuke toevoeging. 3,5 ster.

avatar van filmliefhebber92
sofripa schreef:
Lekker spectakel vermaak. Gibson is gestoord als altijd. Pesci vond ik echter 'te'. Beetje heel hyper.

Ik vond Pesci geweldig. Hij is alles praatziek opdondertje altijd geweldig.

GuyB
We're back, we're bad, you're black, I'm mad.

Weinig vervolgen die een perfect eerste deel weten te evenaren, en nog eens verfrissend overkomen en evenveel weten te prikkelen. De hele Lethal Weapon reeks staat garant voor je een goed gevoel te bezorgen dankzij de combinatie tussen actie en humor, de chemie tussen Riggs en Murtaugh, de mooie locaties in L.A. en de sfeer die er hangt in Lethal Weapon 2.

In dit tweede deel werd iemand toegevoegd, namelijk Leo Getz, and whatever you need, Leo Gets! Een permanente babbelende blok aan je been met een hoop connecties, niet altijd even zuiver maar altijd grappig. Het is zo'n love it or hate it gevalletje maar ik heb me al altijd ziek gelachen met Pesci's vertolking van Leo Getz.

Uniek is ook de serieusheid op momenten zoals Riggs' verklaring van zijn gouden pen, de bom onder Murtaugh's wc waarvan je je afvraagt of je moet lachen of wenen. Dit toiletbezoek van Murtaugh is één van de momenten die de band tussen Riggs en Murtaugh duidelijk weergeeft. Gelukkig maar, jongens als Riggs en Murtaugh gaan niet dood op toiletten en kunnen daarna gewoon weer de criminaliteit gaan bestrijden.

De casting was weer eens perfect, want ik kreeg echt een bloedhekel aan die criminelen, in het bijzonder aan meneer "you could not even give me a parking ticket" Adolf, met z'n diplomatieke onschendbaarheid, je zou zo het beeld willen inspringen en hem op z'n donder geven.

Het zit allemaal goed in dit deel, die stem van vijf sterren stond er al maar ik verwijder die en stem opnieuw, zo kan ik zien wanneer ik hem voor het laatst gezien heb, bij de Lethal Weapon-reeks weet ik dat ongeveer omdat ik die films bewust telkens in de zomer herbekijk. De eerste keer dat ik Lethal Weapon zag wàs in de zomer, drukt nog meer het nostalgische voor mij uit dan.

5*, en tot volgend jaar Lethal Weapon 2!

avatar van jumpstylemovie
Dit is waarschijnlijk het minst leuke deel uit de reeks maar dat zegt niet veel. Ze zijn allemaal leuk. Over het algemeen is dit een prima vervolg met nog steeds een goede sfeer en leuke locaties. De vijanden zijn minder leuk, Gibson overdrijft soms nog steeds en hij blijft het minst hangen van alle delen maar er zijn een aantal goede scenes zoals de bom op de wc en Joe Pesci word hier geintroduceerd. Hij is een held en maakt de films alleen maar leuker. Geweldig die kerel.

avatar van ASman
De bad guys in deze film zijn inderdaad ongelooflijk onuitstaanbaar.

''don't be a selfish kaffer''

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Fijn vervolg.

Deel 2 uit de komische misdaadreeks is wederom grimmig, maar kent tegelijkertijd nog meer humor dan het eerste deel. Iets wat de film zeker ten goede komt. Ook Pesci draagt hier een welkom steentje aan bij. Tevens voelt het verhaallijntje iets beter aan en lijkt het camerawerk een stuk gelikter. Al met al een fijn vervolg, dat wederom grotendeels gedragen wordt door de twee hoofdrolspelers en de chemie daar tussen.

Zeer goed

avatar van Spetie
Prima vervolg dit.

Het gebeurt niet vaak dat vervolgen beter zijn dan het eerste deel, maar bij deze film is dat wel het geval. Wat opvalt aan deze film, is dat de film wat harder en bloederiger is dan zijn voorganger en daardoor ook wat spannender is. De scene met Glover, waarbij hij met een bom vastzit aan de wc, is daar zo’n typisch voorbeeld van. Verder is de toevoeging van Joe Pesci als de praatzieke Leo Getz een fijne toevoeging, want het zorgt ervoor dat de film op humoristisch vlak ook nog wat leuker is dan deel 1.

Mel Gibson en Danny Glover vormen hier nog steeds een prima duo en hebben een goede chemie. Halfje hoger dan zijn voorganger.

John Church
Prachtige film, de magic is inderdaad back!
De mix van komedie en actie is in deze film perfect. Dit ( en de hele LW-serie) is een van de beste buddy-cop films van de vorige eeuw.

Films zo goed als deze, worden op een paar uitzonderingen na niet meer gemaakt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook Lethal Weapon 2 eens herzien. Niet zo briljant als deel 1, maar wel bijna net zo leuk. Opnieuw is het wel genieten door de interactie tussen Gibson en Glover. Ondanks dat de film vol actie zit, wordt gelukkig nog steeds niet de schitterende humor vergeten. Daar hebben ze Pesci ook in de film voor gestopt, wat op zich best geslaagd is. Maar de leukere momenten zijn toch vooral met Gibson en Glover. Het stuk dat Glover de condoomreclame van zijn dochter op tv ziet, hilarisch! En later ook als hij op de wc vastzit met een bom, erg leuk. En vergeet het stuk niet met Gibson die de poten onder een complete villa wegtrekt, heerlijk!

Lethal Weapon 2 is weer een uitstekende mix van actie en humor geworden. Jammer dat zulke geweldige films tegenwoordig bijna niet meer worden gemaakt. Het geeft weer aan dat het niet makkelijk is om dit hoge niveau te benaderen.

4* (was 3,5*)

avatar van xxERWINxx
Zeer goede actie film! en ook heerlijke humor in deze film, een goede samenwerking tussen deze 2.

avatar van RuudC
Teveel van hetzelfde om er echt iets zinnigs nieuws over te zeggen. Vanwege het prima acteerwerk en de vooral erg leuke personages blijf Lethal Weapon een erg leuke reeks. Kwalitatief is het verschil minimaal. Doordat de gebeurtenissen voor een politiefilm vrij standaard zijn, zal het bij mij nooit meer scoren dan een keurige voldoende. Joe Pesci is in elk geval een erg leuke toevoeging. Zijn karakter is net zo’n mafkees zoals Riggs en Murtaugh dat zijn. Of de badguys de maffia zijn, vastgoedcriminelen, wapenhandelaars of, zoals in dit geval, weinig koosjere, diplomaten, maakt helemaal niets uit. Ik had alleen niet verwacht dat Lethal Weapon 2 zo’n politieke film zou zijn. De apartheid is zeker hier in Nederland een vergeten kwestie, omdat we (in onze tijd) nooit met zulke racistische politiek te maken hebben gehad. Dat het uitgerekend van een Amerikaanse funfilm moet komen, is wel interessant. Voor de rest een keurige kopie van het eerste deel.

avatar van MatthijsGr00t
Vermakelijk tweede deel. Lethal Weapon 2 herhaalt eigenlijk het kunstje van het eerste deel. Het verhaal is redelijk simpel maar boeiend genoeg om te blijven volgen. De chemie tussen Gibson en Glover werkt ook weer uitstekend en de afwisseling tussen actievolle en humoristische momenten is ook weer prima verzorgd. Toch vind ik dit deel net iets minder dan de eerste uit de reeks. Het voelt allemaal net iets minder overtuigend aan. Al blijft het zeker een vermakelijke film. 3,0*!

avatar van mwoeb.
Als geheel beter dan zijn voorganger. Deel één moest het hebben van het geweldig rauwe tweede uur, waarbij de eerste 60 minuten in schril contrast stonden. Hier is het al beter gedoseerd; een cocktail van de juiste ingrediënten, aan een lekker tempo geserveerd.
Complexer hoeft het ook niet te zijn; de bad guys zijn slecht, de good guys goed, en het meisje hangt ertussen, uitgespeeld als pion.

avatar van Filmfan74
Mijn favoriete deel uit de reeks, vooral door de bijkomst van Joe Pesci, een zekere toilet scene en een hilarisch voorval in de Zuid Afrikaanse ambassade. Veel actie, leuke humor aan de lopende band, goed verhaal.

avatar van loneranger
Lethal weapon 2 blijft toch de beste van de reeks. Ook na bijna 25 jaar. Een onderhoudende en vakkundig gemaakte actiefilm met precies de juiste mix van actie en humor. Een klassieker in z'n genre.

avatar van DeWolff
Heerlijke film. Zoals vele voor mij al vermelden een goede mix van actie en humor waardoor de film eigenlijk nooit stil valt. Hoofpersonen Riggs en Murtaugh komen nog beter uit de verf door Leo Getz.

avatar van Toontje G
Blijft leuk

avatar van dutchtuga
Heerlijk vervolg waarin de sterke ingrediënten uit het eerste deel weer volop aanwezig zijn. Dit deel kent misschien ook wel de meest memorabele bad-guys van de hele serie. Alweer zeer vermakelijk.

avatar van martijn011
Onlangs het eerste deel gekeken, die me trouwens behoorlijk tegenviel, en nu het tweede deel maar eens opgezet.
Dit deel is in alle facetten een verbetering en een verademing ten opzichte van z'n voorloper.

Groot pluspunt is ook de aanwezigheid van Joe Pesci. Z'n spraak en z'n acteerwerk sporen aan tot een lach.
Ik vond de film een goed actiegehalte hebben met uitstekende schurken, slechter dan in het eerste deel kon haast niet, waardoor de humor het geheel perfect in balans brengt.

De chemie tussen Gibson en Glover was ook beter en kende ook z'n hilarische momenten. De reclame was natuurlijk het hoogtepunt, een geweldige lachscene.
Prima vervolg, ruim voldoende!

avatar van Beertje45
Vind de film ietsje minder dan het origineel omwille van het soms irriterende gebekvecht tussen Riggs en Murtaugh, vooral in het begin van de film. Ook wil de film wat té grappig zijn en dat gaat dan wat ten koste van de aktie, na een 20 tal minuten wordt de film wel sterk. Joe Pesci is een aanwinst in de reeks.

avatar van Fran
Wat mij betreft is dit deel net iets beter dan het eerste deel van de reeks "Lethal Weapon". De actie en spanning zijn net als in het eerste deel goed vertegenwoordigd maar in dit deel vind ik de (speciale) effecten net even iets sterker over komen. De toiletscène is natuurlijk hilarisch.

Wat mij helemaal opvalt in de vergelijking met deel 1 is de band die er is ontstaan tussen Riggs en Murtaugh. Daarom vind ik dit deel ook wat sterker dan het eerste omdat de mannen nu helemaal op elkaar ingewerkt zijn. Je krijgt hierdoor een heel vermakelijk samenspel met heel veel gehakketak en gediscussieer maar op een hele humoristische wijze. Ik lag geregeld in een deuk door het gekibbel van die twee. Die wisselwerking tussen de twee mannen is wat mij betreft de kracht van de gehele reeks.

Dus als je deel 1 al goed vond dan zit je met deze film ook helemaal goed. Bij deze films gaat het niet om een supersterk verhaal of een visueel plaatje. Nee, het gaat om lekkere stevige actie met een goede dosis humor. En daar voldoet deze film absoluut aan.

avatar van brabusRUS
Patsy Kensit

avatar van Gang_Star
Prima vervolg. Dit 2e deel doet vrijwel nergens onder, voor het sterke eerste deel. De actie en humor zijn gelijkwaardig aan elkaar, maar juist het grote verschil zit hem juist in de rol van Joe Pesci... in mijn ogen een goede toevoeging. Heerlijk hoe hij altijd aan het gillen is.

avatar van FlickyMartin
I'm Leo Getz, and whatever you want, Leo gets.

Laat ik maar gelijk zeggen dat ik dit een zeer succesvol vervolg vond en niet alleen dat, ik vind deze net wat beter als het eerste deel!

De toevoeging van Joe Pesci is erg verfrissend, hij is net irritant genoeg maar niet teveel.
En ik ben nou eenmaal een grotere fan van Pesci als van Busey.
Voor de rest is het een vrij standaard verhaal waar het gevestigde koppel opzoek gaat naar een Afrikaanse diplomaat die doormiddel van zijn diplomatische onschendbaarheid ongestraft illegale operaties kan uitvoeren.

Ook de muziek is weer erg sterk en de autoachtervolgingen zijn heerlijk tot op de laatste seconde.
Ik had evenveel interesse in de 2 personages gespeeld door Mel Gibson en Danny Glover in het eerste deel maar in deze nam ik veel meer genot uit Riggs (Danny Glover), dat vond ik eigenlijk helemaal niet erg.
Ook het einde van deze film is erg bevredigend en uniek met mooie camerabeelden en aardige acteer prestaties.

Net iets beter dan de eerste film.

avatar van Movie Jim
Deze film is ook beter
dan part 1 vind ik.

Mel Gibson had veel humor
in deze film net
als Danny Glover.

Aardig vervolg.

Beetje meer van hetzelfde, maar op de goede plaatsen nét genoeg aangepast zodat je niet naar een flauwe rerun van deel 1 zit te kijken. Ook een paar scenes die ik me nog herinnerde van vroeger, met name de toiletscene. Die heeft nog maar weinig van z'n kracht moeten inboeten.

Bad guys zijn jammer genoeg een beetje lame in dit deel, al is het wel redelijk origineel om eens wat Zuid-Afrikaans tuig te hebben. Scene met Glover in de ambassade is ook een klassiekertje, net zoals het einde met het paalhuis.

De film moet het nog steeds hebben van een gezonde mix van humor en wat duisterder politiewerk. Héél kwalitatief is het niet, maar met Glover en Gibson op dreef kan er weinig misgaan. Zelfs de aanwezigheid van Pesci kan het niet bederven.

Niet veel beter of slechter dan deel 2, op naar de andere vervolgen dan maar.

avatar van Insignificance
Gemakkelijk filmpje, al heb ik ook deze wel eens leuker gevonden. Een soepelere formule dan de eerste. Die had nogal wat last van het te harde drama rondom Riggs. Een plooi die hier gladgestreken is en via de alsmaar ratelende Getz wordt wat extra humor toegevoegd.

Een mix die me wat beter ligt, Pesci is ook lekker op dreef. Zijn het niet de Krugerrands, dan is het wel de dwangbuis die herinneringen oproept. Het is zo'n dingetje dat later uiteraard terugkeert, want zo gaat dat nou eenmaal in dit soort eenvoudig behapbare onzin.

Net als de nailgun. Hoe dan ook, een leuk drietal dat het lange tijd met speels gemak aan de praat weet te houden. De bom in de WC springt er bovenuit. Prijsscène voor een buddy filmpje als dit. Uiteindelijk doet het me niet meer zoveel, maar het heeft z'n momentjes.

avatar van missl
Net zo vermakelijk als deel 1. Ik vind Glover heel leuk en hij heeft een goede chemie met Gibson. Er gebeurt genoeg en hierdoor vliegt de film voorbij. Verhaaltje steekt wel wat simpel in elkaar.

avatar van Filmkriebel
Heel goede sequel, eentje die het origineel (4*) bijna evenaart, en dat zie je niet zo vaak. De psychopatische Riggs en zenuwachtige Murtaugh krijgen er een derde buddy bij, Getz, leuk gespeeld door Pesci. Enkele gedenkwaardige grappen zoals die condoomplant en de bom onder Murtaughs WC blijven hun rake effect behouden. Behoren tot de sterkste stukken uit de hele reeks samen met de sprong van Riggs in de eerste film. Door de frequente humor en goede buddy-chemie vergeet je haast het wat dom overkomende misdaadverhaaltje rond een Zuid-Afrikaanse diplomaat en het witwassen van drugsgeld.

avatar van blurp194
Deel twee van de serie, en het bewijs dat er uitzonderingen zijn op de regel dat films met een nummer in de titel tegenvallen. Want dit deel is in eigenlijk alle opzichten beter dan het eerste. Niet alleen zijn Riggs en Murtaugh beter op elkaar ingespeeld, beter ingekleurd en dieper geworden, deze film heeft ook Joe Pesci als irritante maar spanningsbrekende sidekick, de mooie Patsy Kensit als love interest, en een fenomenale Joss Ackland als sinistere uberbadguy - geniaal gecast, en perfect gespeeld, alles aan de man van expressie tot intonatie laat de rillingen over je rug lopen.

Daardoor misschien het beste deel van de vier. Maar elk deel heeft wel wat speciaals eigenlijk - en wat deze in de vergelijking wat meer mist zijn de running gags, die hierin eigenlijk pas geïntroduceerd worden en daarmee nog niet echt running zijn. On three, ik bedoel op naar deel drie.