• 10.595 nieuwsartikelen

Releasedatum: 25 september 2003

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Identity

"The secret lies within."

Door een storm zien tien reizigers zich genoodzaakt om onderdak te zoeken in een vreemd motel. Al snel realiseren ze zich dat er zich een moordenaar onder hen bevindt. Terwijl de storm doorraast, en er steeds meer doden vallen, wordt er één ding duidelijk: het was geen toeval dat de reizigers bij het motel terecht kwamen...

avatar van Shadowed

Shadowed

frans123 schreef:

Je bent niet geoefend in polemiek..We zijn het eens; er is geen locatie..ja in Malcolms hoofd.

Je kunt nu wel grof doen, maar uit je eerdere berichten heb ik dus niet kunnen opmaken dat wij het eens zijn aangezien jij je zo vastklampt aan je eigen perceptie. Aangezien je vorige bericht op mijn bericht "Wat wil je nou eigenlijk zeggen?" was maak ik daar uit op dat het niet duidelijk is. Ik vind het trouwens jammer dat je je laatste bericht opent met "Je bent niet geoefend in polemiek" . Ik beëindig hiermee het debat.

avatar van frans123

frans123

Shadowed schreef:

Zijn we het eens , dat alles ,maar dan ook alles in het hoofd van Malcolm afspeelt?? Er maar 1 uitleg is? Nou dan...laten we het dan daarbij houden. We agree that we agree.

avatar van frans123

frans123

Aan sommigen hier die een zinloze discussie met mij aan willen gaan...Lees de reactie van Flavio.

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Boeiend filmpje met verrassend einde, én Amanda Peet daar word ik toch wel vrolijk van....3 stars.

avatar van Brain on fire

Brain on fire

Is het misschien een idee om alleen een korte film een " filmpje" te noemen?

Bij een film van normale lengte komt t enorm denigrerend en respectloos over.

De meesten die hier de term filmpje gebruiken hebben zelf nog nooit een film gemaakt. Behalve de bewegende beelden met hun smartphone en dat mag je nou filmpjes noemen.

avatar van iPim

iPim

Aha, dus voedsel is pas slecht als je zelf een chef bent en muziek pas slecht als je Mozart heet.

avatar van CocoNutz_IV

CocoNutz_IV

Na lang herzien en kennelijk was dat de eerste keer zo lang geleden dat ik weer helemaal vergeten was wie de dader was. Dat maakte het herzien dan weer leuk.

Prima film, mooie spanningsopbouw en je bent continue benieuwd wie de dader is en hoe het verhaal zich verder zal ontwikkelen.

Naar het einde toe kreeg ik toch weer vage flashbacks wie de dader zou zijn en dat bleek ook zo. Leuk om gezien te hebben.

avatar van Dennisj

Dennisj

Wel vermakelijk. Geen hoogstaande acteerprestaties maar kijkt wel prima weg. Het verhaal en wie de dader is was gelukkig ook niet al te voorspelbaar.

avatar van david bohm

david bohm

Best een geinig verhaal en filmpje, maar wat een hysterisch gedoe. Geschreeuw, gekrijs niet echt ontspannen kijken. Een atypische whodunnit.

avatar van boemboem27

boemboem27

Beetje rommelig,kunt er in het begin geen touw aan vast knopen

Veel later wordt het mysterieus en toch nog spannend

Ontknoping best verrassend.

Leuk om gezien te hebben ,da,s dan ook alles

Prima film en zeer goed geacteerd met een goed script.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Film die ik ‘om de zoveel jaar’ eens bekijk. Ik blijf het einde verrassend vinden en vooral de rol van Taylor Vince is heerlijk geacteerd. Soms kon ik deze acteur tegen in andere films en dan heb ik altijd zoiets van: Oja, dat is die van Identity.

Bijzonder vind ik trouwens dat de film nu zo veel bekeken wordt (volgens de gegevens) op Netflix. Ik moest vroeger echt deze film zoeken in de ‘overige’ dvd bakken van de videotheek of speuren op de illegale peer-to-peer sites. Dat de film nu, blijkbaar, een soort herwaardering krijgt is mooi. Dat verdient hij ook. Voor mij is het, bijna, een klassieker tussen de films die ik gezien heb.

avatar van Jynxter

Jynxter

Lekkere thriller hoor. Goede spanning en een fijn tempo.

Mijn eerste ingeving over wie de schuldige was, was mis. En het duurde tot een eindje over de helft voordat ik wel het juiste karakter op de korrel kreeg. Al bleek het geheel dan toch ook weer anders in elkaar te steken dan dat ik dacht. En dat is prettig, want zo vaak wordt ik niet meer verrast door een film.

Puntje van kritiek is wel dat het scenario zich er uiteindelijk eigenlijk wel wat makkelijk van af maakt. Ik had graag een wat ingenieuzere reden gezien als verklaring voor de mysterieuze gebeurtenissen. Maar soit, Identity zit gewoon sterk in elkaar.

En wat was Amanda Peet toch bloedmooi in die tijd.

avatar van Gish

Gish

Herzien.

Blijft een heerlijke mindfuck.

En lekker veel vette regen en modder.

En Amanda Peet.

avatar van eempag

eempag

De film begint aardig en kabbelt lekker door maar zoals je vaker ziet met dergelijke films is dat de makers zelf geen raad meer weten met het plot en hoe ze daar een interessante twist aan moeten geven.
Daar zat ik op te wachten en daar was ik benieuwd naar.
Hier wordt er dan een einde aan gebreid door iets met een tig dubbel gespleten persoonlijkheid.
Daarbij zijn verder de laatste scenes bijzonder zwak in mijn ogen en maken ze de film als geheel juist nog zwakker.

avatar van Pollders

Pollders

Vanavond deze film eens gekeken. Ik vond het eigenlijk spannender dan ik verwacht had. Ik hou erg van dit soort films. Ik lees net dat deze met een beperkt budget gemaakt is, dat maakt 'm in mijn ogen nog een stukje specialer.
Helaas blijf ik wel wat verwarrend achter, want het stuk in het Motel is mij helder. Maar als alles zich in zijn hoofd heeft afgespeeld, waarom wordt hij dan ter dood veroordeeld? Of speelt zich dit ook in zijn hoofd af? Ik blijf dus achter met vragen en dat is toch echt jammer....

avatar van Boneka

Boneka

Bij een regenachtige dag. Tegenwoordig standaard is deze film perfect voor aan avondje film wie is de dader. En ik moet zeggen dat ik hem helemaal niet zag aankomen. Zelfs doorgewinterde filmkijkers zullen dit nooit gedacht hebben. Er zijn dan ook heel veel zijplotjes en zowat iedereen komt in aanmerking wie de moordenaar is. De film speelt zich met name in het donker af en er valt heel veel regen. Zowat de hele speelduur is het amper droog. Qua geloofwaardigheid rammelt ie aan alle kanten en de acteerprestatie zijn ook niet van een hoog kaliber, maar de vraag wie is uiteindelijk de dader, maakt 'm wel bijzonder tot de laatste seconde! Bovendien is het geen straf om naar Amanda Peet te kijken. Verplicht zitten blijven dus en dat is prima te doen in 1,5 uur!

Film 3.5

Beeld 4.0 (BD)

Geluid 4.0

Extra's 3,5

avatar van macrobody

macrobody

Het blijft gissen wat er nou eigenlijk aan de hand is en als de aap dan uit de mouw komt is het iets wat teleurstellend eigenlijk, maar dat komt vast door het gebrek aan diversiteit. Geen van de persoonlijkheden behoort tot een minderheidsgroepering!. Omg, bel de SJW of BLM, deze film moet gecancelled worden, LOL

avatar van macrobody

macrobody

Pollders schreef:

Er waren wel degelijk moorden gepleegd in het motel door hem, de vraag was alleen of ze hem ter dood konden veroordelen omdat hij het gedaan had met het volle bewustzijn of dat hij ontoerekeningsvatbaar was. In het laatste geval krijg je dan blijkbaar TBS en kan je gewoon verder leven in een gevangenis op de zak van de belastingbetaler.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Zeer spannende mysterie film die mij bleef boeien ,omdat ik de hele tijd dacht te weten wie de dader was. Naarmate veranderde mijn gedachte van de dader de hele tijd en wist ik het soms echt niet meer .

Acteer werk vond ik niet heel denderend van iedereen , maar dit stoorde mij verder niet .

Uiteindelijk geeft de film een bijzonder verassende wending en zit alles uiteindelijk anders in elkaar dan je normaal zou denken. Bijzonder, maar wel een goede film !

avatar van Capablanca

Capablanca

Sfeervol en met vaart gemaakt. En toegegeven: die clou zag ik niet aankomen.

avatar van Kondoro

Kondoro

“As I was going up the stairs, I met a man who wasn't there. He wasn't there again today. I wish, I wish he'd go away.”

Eigenlijk een beetje onverwachts op mijn pad gekomen gisteren maar, een film die ik al een aardig tijdje graag wou zien. Het leuk me een leuke thriller film met een prima mysterie verhaal en ook het algemene cijfer liegt daar niet om. ‘Identity’ is inderdaad een erg vermakelijke film die wel zijn tijd nodig heeft om op te starten. Namaten het verhaal door dendert wordt het steeds vermakelijker om te volgen en wordt het ook spannender. De clou is wat cliché en zag je wel een beetje aankomen, echter niet in zijn vorm, dat het dus om een moordenaar ging met een persoonlijkheidsstoornis.

De cast deed het leuk, nergens wat op aan te merken en prima namen die meespelen in de film. Het verhaal is snel, en ‘Mangold’ bint er zeker geen doekjes om, hij raast als een gek door het verhaal heen waardoor wij als kijker eigenlijk in onze stoel worden gedrukt en de film ook erg interessant blijft. Het puzzelen was na een tijdje wel gedaan, en dan werd het ook nog een mooie moordfilm, waar we verder helaas niks van zien.

Al om al, prima zit en een prima film. Het is geen hoogvlieger, dat zeker niet maar, door zijn korte speelduur en sfeer toch makkelijk wel een leuke avond.

avatar van Antonev

Antonev

Jaren geleden gezien en onlangs was het plot ver genoeg weg gesleten uit m’n geheugen om deze eens aan een nieuwe kijk beurt te onderwerpen.

Mijn 3,5 ster blijft absoluut staan. Boeiende thriller met een interessante twist.

avatar van ValAktaion

ValAktaion

Prima vermaak voor een keer maar door een cruciale twist volstrekt ongeloofwaardig voor mij. Over de geloofwaardigheid van een fictieve film in het algemeen kun je een semantische discussie voeren, maar de suspense of disbelief is toch essentieel en die werd hier in de laatste 20 minuten onderuit geschoffeld. Niettemin alsnog 3*

avatar van Memphis101

Memphis101

Zojuist de trailer bekeken en ik zie nu al wie de dader is (aan zijn subtiele gezichtsuitdrukkingen): John Cusack. Vanavond ga ik de film voor het eerst kijken, ik ben benieuwd of hij inderdaad de dader is! Veel zin in, want het ziet er verder goed en spannend uit!

avatar van pierre18

pierre18

Mijn gedachte gingen steeds terug naar het verhaal van Agatha Christie " And then there were none", dat wat slimmer en geloofwaardiger in elkaar zat. Dit is geen tegenvallende film, maar het beklemmende ontbreekt toch echt. Menigeen speelt goed en dat houdt de boel goed in beweging. Het verhaal rammelt natuurlijk wela aan verschillende kanten, maar daar moet je maar even doorheen kijken.

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2006 berichten

Heerlijke en in al z’n eenvoud zelfs een perfecte thriller c.q. detective dat zelfs nadat het vrij snel de clue weggeeft spannend en boeiend blijft omdat de uitkomst ongewis is en het de kijker telkens op het verkeerde been zet. De film lijkt repetitief in z’n ’10 kleine negertjes’-thema maar er zijn aldoor plotwendingen die het verhaal interessant houden. De film is een soort Psycho maal 10 die op doordachte wijze misdaad met het psychologische verbindt. Met de constante regen heeft de film bovendien een fijne noir-sfeer.

avatar van Bennie1112

Bennie1112

In het begin was ik nog wel actief op zoek naar wie de moordenaar zou kunnen zijn, maar na het punt waar alle lijk n verdwijnen was de film mij niet en beetje kwijt. Daarna komt nog de twist en die vond ik erg slap, zo kom je makkelijk of van het plot een logisch vervolg einde geven. Het tempo is goed genoeg om het eerste uur door te komen, waarna het dus voor mij niet meer leuk was, daarvoor was het best oké.

avatar van Patjée

Patjée

horizons schreef:
In kader van de theorie van de de psychiater is het juist wel van belang welk personage de moorden heeft gepleegd. Zo wil hij de doodstraf nietig verklaren. En de rechter, advocaat en psychiater zijn 'echte' personen. Zonder twijfel heeft de echte (fysieke) Malcolm een aantal moorden gepleegd. Het gaat erom welke persoonlijkheid (psychisch) de controle over het fysieke lichaam had. Op een gegeven moment blijkt het de (in het hoofd afspelende) agent Rhodes (cq ontsnapte gevangene) te zijn die de moorddadige gedachtes heeft. De theorie van de psychiater lijkt bevestigd en de doodstraf wordt uitgesteld. Uiteindelijk blijkt echter het (verzonnen) kind personage de moordlustige persoonlijkheid te zijn van Malcolm..... cq Malcolm heeft meerdere persoonlijkheden waarbij het moordlustige er al sinds kind in zit...

Precies, het kind-personage Timothy dat enkel bestaat in het hoofd van Malcolm nam zoveel jaar geleden de regie in handen toen Malcolm in het echte leven mensen vermoordde. Naast Timothy heeft Malcolm nog negen andere persoonlijkheden gecreëerd, die eens in de zoveel tijd naar voren komen. Een paar kennen elkaar (denk aan Timothy en zijn ouders), een aantal niet. De psychiater heeft een experimentele therapie opgestart waarin voor het eerst alle persoonlijkheden elkaar zouden gaan ontmoeten. Et voila, in het hoofd van Malcolm speelt zich het verhaal af waarin alle persoonlijkheden - van arrogant tot lief, van onzeker tot achterbaks - elkaar ontmoeten. Het personage Timothy is nou eenmaal het moordende alter-ego van jaren geleden, dus natuurlijk blijkt hij uiteindelijk ook nu die karaktereigenschap te hebben. Met andere woorden: in het hoofd van Malcolm zal Timothy altijd de wraaklustige moordenaar zijn. Maar de psychiater instrueert Malcolm uiteindelijk via zijn personage Edward, die hij “te spreken krijgt”, dat die ervoor moet zorgen dat het moordende karakter (ze weten niet wie dat is) de waanscene niet overleeft. Want nu ze enkel in het hoofd van Malcolm bestaan, kunnen ze ook enkel in het hoofd van Malcolm (door 1 van de 10 personages) worden gedood. Vandaar ook dat uiteindelijk de lijken verdwijnen: nadat de personages zijn “vermoord” door Timothy, verdwijnen ze uit het hoofd van Malcolm. Ze bestaan in zijn beleving niet meer. Nu Edward is geïnstrueerd de moordenaar het niet te laten overleven, en nu de “agent” geen agent blijkt te zijn, lijkt 1 en 1 = 2. Immers, de “agent” deed zich anders voor dan hij was (hij lijkt daarmee ook de gedoodverfde kandidaat om de moordenaar te zijn, maar achteraf blijkt dat hij vooral sluw en berekend was) en Edward ziet het dus als zijn taak om hem (in zijn beleving zijnde de moordenaar) te doden. Niet wetende dat Timothy niet in de ontplofte auto zat, en de daadwerkelijke moordenaar was. En zo kon het gebeuren dat niet alleen Paris, maar ook Timothy de nacht overleefden. Timothy is en blijft moordlustig, dus zodra hij weer de overhand krijgt in het hoofd van Malcolm, is het gedaan met Paris. Niet verrassend ook trouwens, dat Paris dood moest in het hoofd van Malcolm: zij is de prostituée die, naar wat ik op basis van de allereerste scène veronderstel, Malcolms moeder symboliseert die hem vroeger opsloot toen ze haar werk moest doen, in de motels waar ze dat deed. Zo is niet alleen de significante rol van Paris, de laatste woorden “een hoer krijgt geen tweede kans” maar bijv. ook de keuze voor een motel als fictieve locatie, te verklaren.

Wat me tot slot nog te binnen schiet: de lijken begonnen direct na de ontploffing van de auto te verdwijnen. Dat was de enige manier waarop Malcolm in zijn hoofd enige logica kon behouden: was dat niet het geval geweest, dan hadden er resten in de auto moeten liggen van de vrouw die ook in de auto stapte, en dan zouden de andere personages erachter zijn gekomen dat Timothy ontkomen was. Daarmee zouden de puzzelstukjes op hun plaats zijn gevallen. Om dat te voorkomen, moesten de lijken verdwijnen. Daarmee verdween ook de lead naar het moordzuchtige karakter Timothy.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Een film die vanaf het begin boeit. Goede combinatie van actie, horror en suspense met John Cusack in goede vorm. Het script lijkt voorspelbaar op momenten maar als kijker wordt je een paar keer flink op het verkeerde pad gestuurd. Het einde vond ik niet echt super.