Identity (2003)

2079 stemmen

Mystery / Thriller

geregisseerd door James Mangold
met John Cusack, Amanda Peet en Ray Liotta

Door een storm zien tien reizigers zich genoodzaakt om onderdak te zoeken in een vreemd motel. Al snel realiseren ze zich dat er zich een moordenaar onder hen bevindt. Terwijl de storm doorraast, en er steeds meer doden vallen, wordt er één ding duidelijk: het was geen toeval dat de reizigers bij het motel terecht kwamen...

avatar van Zwolle84
alexspyforever schreef:

Ik zei het met een glimlach, ik weet dat je de Conjuring erg goed vind (en ik heel slecht) dus daarom gebruikte ik met opzet die film als voorbeeld Wacht nog tot 2020 vooraleer je beste van het decennium zegt, we hebben nog een eind te gaan voor het decennium om is

Hoho, ik zei één van de beste! Oculus vind ik vooralsnog beter. En ik moet It Follows nog gaan zien.

avatar van bass-9
De score van deze film past precies. Ik vond hem namelijk zeer verrassend. Hij boeide enorm, het acteren was ruim voldoende en bepaalde wendingen zie je simpelweg totaal niet aankomen.
Natuurlijk zitten er ook andere kanten aan deze film. De bordjes die bewegen, de piepende geluidjes, de continue regen.
Toch vind ik het psychologische element in de film heel erg leuk gevonden.
Waar je al relatief snel erachter komt dat het jochie de dader is (het moment van 'What are you doing' bij de tweede moord), blijft het andere element, de fantasie wereld van een daadwerkelijke moordenaar, lang een verrassende twist.
Toch kom ik voor deze film uit op een dikke 7. Kan hem ook wel een tweede keer zien denk ik, ook niet onbelangrijk.

avatar van Roger Thornhill
bass-9, denk je aan de spoiler-tags?

avatar van bass-9
Roger Thornhill schreef:
bass-9, denk je aan de spoiler-tags?

Ja, excuses!

Spannende en onderhoudende film. Het einde vond ik zeer verrassend en zag ik niet aankomen.

avatar van LPereboom
Spannend en goed geacteerd. Leuke twists en sommige dingen zie je niet aankomen

avatar van TomPSV
Dit is een prima film voor een avondje vermaak, maar ook niet veel meer dan dat. De sfeer is door de vele regen erg goed en ook het concept van de film is leuk. Je blijft je toch de hele tijd afvragen wie nu de dader is en de makers proberen je ook een aantal keer op het verkeerde been te zetten. Ik moet wel zeggen dat ik de twist vlak voor het einde niet echt kon waarderen. Redelijk origineel, dat zeker, maar ze proberen de film daarmee iets intelligenter te maken en dat kwam niet erg overtuigend bij me over. Ook het niveau in het acteerwerk van de verschillende acteurs en actrices verschilt nogal.

Het is wel een film die redelijk blijft boeien, mede door de niet al te lange speelduur. 3*

avatar van alexspyforever
TomPSV schreef:

Nouja een echte twist zou ik dat einde niet noemen. Het speelde zich allemaal af in het hoofd van die psychiatrische patiënt. De personages had hij allemaal in zijn hoofd gecreëerd.

avatar van TomPSV
alexspyforever schreef:

Die twist bedoel ik ook, dat werd vlak voor het einde van de film bekend. Ik heb het niet over het einde zelf.

avatar van alexspyforever
TomPSV schreef:

Ok, maar halfweg de film werd er ook een hint gegeven dat het hele gebeuren in dat motel in het schizofrene hoofd van de tot dood veroordeelde patiënt afspeelde. Ik geloof op een bepaald moment dat hij zich inbeeldde dat hij de taxichauffeur was en plots zich afvroeg wat er met zijn gezicht was gebeurd. Volgens mij kroop hij in de huid van al die personages (allemaal op zelfde dag geboren) uit zijn verhaal die hij misschien(?) als klein jongetje had vermoord of zag vermoorden of over hun moord had gelezen dat maakt de film zelf eigenlijk nooit duidelijk. In het begin is er iets met die krantenartikelen dat een hint kan geven. Wat het ook is ik vond het wel knap dat het op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd.

"Raising Cain", van Brian De Palma met de onnavolgbare John Lithgow in de hoofdrol, is een veel betere film over multiple personality. Dit was al bij al heel voorspelbaar en matig geacteerd.

avatar van SmackItUp
Het komt in eerste instantie over als een simpele 13 in een dozijn slachtfilm, maar hoe verder de film vordert, hoe sterker het verhaal wordt. Ik vind hem behoorlijk goed.

avatar van Rickyman
Een hele sterke thriller, lekker spannend, mysterieus en regenachtig.
Prima cast dat gewoon uitstekend acteert.

nickrandom schreef:

Kan je deze wel tussen spoiler zetten, maar je geeft er 1 weg voor de andere film.

avatar van Pazmaster
Leuke, mysterieuze thriller met een redelijk verhaal. Wat de film nét dat beetje extra geeft is de twist, ik dacht even te weten hoe de vork in de steel zat maar het pakt toch net even anders uit, erg leuk gedaan. De cast doet het ook redelijk, niet iedereen speelt even sterk maar over het algemeen is het wel te pruimen. Een vermakelijk filmpje.

avatar van Flat Eric
Zoals in de film zelf ook opgemerkt deed het me denken aan het Agatha Christie verhaal And Then There Were None.
Leuke mystery thriller waarbij pas op het eind duidelijk wordt hoe de vork nu precies in de steel zit. Ik zag die wending niet aankomen en werd er dus in positieve zin door verrast.

avatar van mhulsie
De regen en het onweer omhullen elke scene van dit mysterie in duisternis en zetten de sfeer in de film. Fijne acteurs (John Cusack / Amanda Peet) en een inventief uitgangspunt (wat later vaker gebruikt is) zorgen voor een spannende film!

avatar van SmackItUp
Herzien, en beter dan in mijn herinnering. De sfeer is mysterieus en beangstigend en de film weet je enkele keren op het verkeerde been te zetten. Het grootste gedeelte van de film was ik kwijt, waardoor die absoluut weer de moeite waard is om te zijn. Ik vraag me af of dat ook nog zo is als de film nog vers in je geheugen staat. Toch verhoog ik 'm naar 4*.

avatar van knusse stoel
Mooie, sfeervolle en spannende thriller die je regelmatig op het verkeerde been zet!

avatar van PEN15
Het ging er toch niet alleen om wie de dader was of dat Malcolm alleen de moordenaars indentiteit zou uitschakelen? Wat ik er van begrepen heb is dat de goede en halfgoede identiteiten worden ge-elimineerd totdat er slechts één goede overblijft. Dit verklaart waarom er ook geen lichamen werden gevonden; de persoonlijkheden zijn voorgoed uitgeveegd!! "Paris" blijft over, zodat hij zich voortaan voorbeeldig zal gedragen als dit personage. Hij overziet echter de personage die iedereen over het hoofd ziet -de twist; de doofstomme onschuld- zodat hij blijft wie hij was. Door onderweg naar de tbs inrichting zijn psychiater te vermoorden en in zijn gedachten de laatste goede persoonlijkheid Paris te liquideren, laat hij zien dat hij er niets mee is opgeschoten en door zal gaan met moorden. Sterker nog: hij heeft nu helemaal geen goede persoonlijkheden meer en zal nog meedogenlozer zijn dan voorheen als klein kind dat nergens naar luistert, geen medelijden kent of trauma's krijgt van moorden. Hij had tenslotte in zijn eigen wereldje ook zijn beide ouders omgelegd.

Als dit het is vind ik het allemaal onnodig omslachtig, verwarrend diepgaand en ook nog eens erg cheap zodat ze met het slechte acteren, de vele onmogelijke situaties (twee cirminelen in één auto met één agent en de karkaters die telkens na die forse regenbuien vrijwel direct daarop halfdroog weer in het motel zaten) en clichés weg kunnen komen, want alles wat zich afspeelde in het motel was toch niet echt.

Extra: ho wacht! Ik val hard in de herhaling. Het is al tig keer grondig uitgelegd en kennelijk had ik het dus bij het juiste eind na veel oudere berichten hier gelezen te hebben. Toch laat ik mijn eigen interpetatie maar staan.

Tja, nog net een voldoende. Het komt allemaal zo bekend voor. Daarnaast is John Cusack niet mijn favoriete acteur.

Lang geleden dat ik deze nog eens uit de dvdkast heb genomen. En weer super genoten van deze film.

een goeie film.heb me prima vermaakt.

avatar van baspls
Wat in het begin lijkt op een typische moderne Slasher-variant op Agatha Cristie's And Then There Were None met wat elementen uit Psycho, wordt uiteindelijk een erg spannende en verrassende film.

Met name de manier waarop de flash-backs worden gebracht en de editing hadden beter gekund, maar verder was de film nergens echt storend. Verder was de film erg degelijk opgenomen en ook de muziek van Alan Silvestri was prima.

John Cusack en Ray Liotta speelde hun rollen prima en het plot was sterk opgebouwd.

Vermakelijke film, met een erg verrassend einde.

avatar van blurp194
Heh.

Daar had ik toch even absoluut niet aan zien komen wat het onderliggende idee van de film is. En de uiteindelijke ontknoping zeker ook niet. En hoewel het onderliggende idee bij mij niet als heel geloofwaardig overkomt, het wordt toch wel erg netjes en gelikt uitgewerkt. Knap werk.

En wat een mooie cast dan ook nog eens. Cusack, hij moet je misschien liggen, maar hij doet het hier best goed. En Ray Liotta, toch een wat beperkte acteur, zit hier echt prima op z'n plek. En dat geldt zeker ook voor de rest van de cast - Jake Busey als de griezel, Amanda Peet als het te mooie meisje...

James Mangold is misschien niet de meest bekende of meest beroemde regisseur ooit, maar zet hier toch een fraai stukje werk neer, en als je zijn lijstje films bekijkt dan vallen daar zeker een paar mooie titels in op. Toch maar onthouden dus, die naam, ook al zijn zijn laatste paar films misschien niet de beste.

avatar van SmackItUp
Herzien. Het blijft toch een heerlijk duistere thriller met enkele toffe twists.

TMP
Ik kan eigenlijk niets positiefs zeggen over deze film. Het uitgangspunt van het plot is het Agatha Christie verhaal And Then There Were None, dat elders vele malen beter wordt uitgewerkt. Hier wordt het geen moment spannend of interessant. Het acteerwerk is ronduit slecht, ondanks enkele bekende gezichten in de cast. De wending die het verhaal krijgt voelt erg gezocht aan, overtuigt niet en wordt ook totaal niet boeiend uitgewerkt. De setting maakt ook nog eens totaal geen indruk. Ronduit belabberde film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Prima thriller, met een erg degelijke cast en een goede spanningsopbouw. Het verhaal is simpel, het is vrij letterlijk het 'And Then There Were None' verhaal van Agatha Christie. Maar het blijkt wel weer dat - mits goed aangepakt - dat gegeven zich uitstekend leent voor een vermakelijke thriller. De vertelling hoe deze tien vreemden tijdens een storm in een motel terechtkomen is goed uitgevoerd en houdt je goed bij de les. De personages zijn weliswaar vooral simpele karikaturen, maar de cast is sympathiek genoeg. Het eerste uur van Identity is duidelijk het sterkst, als alles wordt opgebouwd. Vervolgens komen er allerlei wendingen, die in mijn ogen geen van allen nodig waren, maar het gaat te ver om te stellen dat deze wendingen de film compleet vergallen. De toon wordt wat gewijzigd en het wordt er niet bepaald spannender van, maar over het geheel blijft Identity van begin tot eind een alleraardigste thriller.

3,5 sterren.

Matig.

Al is het voor een filmpje als dit ook niet zo héél makkelijk om nog positief op te vallen. Het is een typisch post-Scream thriller/horrortje, met andere woorden enkele verplichte en voorspelbare plot twists die de film uiteindelijk niet bijzonder veel beter maken.

En het is niet zozeer dat de plotwist zélf zo voorspelbaar is, maar wel dat hij komt én dat hij best vergezocht zal zijn. Weten dat je op het verkeerde been gezet wordt blijkt toch ook niet zo leuk te zijn. Als alternatief hoop je tegenwoordig misschien op wat meer ironische verrassingen (zoals bijvoorbeeld de aangereden vrouw die het als enige zou overleven), maar dat zat er nooit in.

Verder is ook de verdere invulling redelijk generiek. Visueel erg matig, de cast zit vol bekende kopjes van de tweede lijn, met geen enkele positieve uitschieter en de finale twist is echt te lame voor woorden. Gelukkig dat de uitgeregende locatie nog enige charme bezit en er hier en daar nog wel een spannende scene te ontwaren valt.

Het stelt gewoon allemaal niet zoveel voor. Kan me perfect inbeelden dat dit in 2003 nog best aardig was (al was de rek er toen toch ook wel al een beetje uit bij dit soort films), maar anno 2018 is er nog maar weinig dat echt aanspreekt.