Identity (2003)

Mystery / Thriller

geregisseerd door James Mangold
met John Cusack, Amanda Peet en Ray Liotta

Door een storm zien tien reizigers zich genoodzaakt om onderdak te zoeken in een vreemd motel. Al snel realiseren ze zich dat er zich een moordenaar onder hen bevindt. Terwijl de storm doorraast, en er steeds meer doden vallen, wordt er één ding duidelijk: het was geen toeval dat de reizigers bij het motel terecht kwamen...

avatar van elayz
Prima spannende thriller, niet erg voorspelbaar. En zit erg goed in elkaar! 4****

avatar van HollandGermany
Ik dacht dat de moordenaar het kindje was. Was zeer verrast toen het uiteindelijk ook nog bleek te kloppen.

avatar van Lovelyboy
Altijd al een zwak voor deze film gehad die me behoorlijk tuk had de eerste kijkbeurt en dankzij de sfeer altijd weer een genot is om naar te kijken.

Wat de film meteen kenmerkt is de geweldige duistere en onheilspellende sfeer die ondersteund wordt door het door godverlaten Motel, de desolate omgeving en het bar slechte weer. Wat ik persoonlijk heel sterk vind aan de groep reizigers is dat het een bonte verzameling van rare snuiters is én de meesten iets te verbergen hebben. Sterk punt is wat mij betreft dat dit heel suggestief gebracht wordt, geen van allen heel betrouwbaar overkomen en dat je als kijker niet zomaar een moordfest krijgt voorgeschoteld. Heel aardig wordt in het midden gehouden wie het kan zijn, iemand van buitenaf of iemand uit de groep. De uiteindelijke twist is best wel goed bedacht, sure, je weet dat er iets moet komen, maar dat het zo in elkaar steekt. Heerlijk!!!

Wat de acteurs betreft, ik lees dan van Onderhond 'bekende kopjes van de tweede lijn', ja en...? Moet het dan perse een cast zijn met sterren? Wat mij betreft niet. Ik zelf vind niets mis met de cast en vooral Cusack vind ik altijd fijn om naar te kijken. Een acteur die meer dan prima de gewone man kan neerzetten of zoals in dit geval de 'anti-held' of held tegen wil en dank. Liotta is prima als vaatje buskruit, Busey als de psychoot, John C. McGinley in een voor hem typerende neurotische rol die hij overigens weer prima invult en Amanda Peet toch wel heel fijn als eyecandy. Goed, weliswaar zijn de karakters wat standaard toch zijn ze sympathiek en aansprekend genoeg.

Identity, al met al gewoon een fijne duistere thriller met een aardige mindfuck, een niet hele bekende maar prima presterende cast, en uiteindelijk een prima avondje film al is het alleen maar om de sfeer en de WTF gedachten die er door je hoofd gaat...wat the F gebeurt hier...?

Leuk mysterie die je de hele film bezig houdt. Acteren en regie is prima, niet veel op aan te merken, een originele film met een goede twist. Helaas is het herkijken van deze film niet zo bijzonder als je al weet hoe het gaat lopen, en ik miste vaak wel wat spanning. Al met al eeb prima wegkijker voor een avondje, 3,5!

avatar van Leland Palmer
Wat een kut twist. Hang je heerlijk ff op de bank met wat Budweisers. Regen buiten, net als in deze sfeervolle thriller en niks aan de hand; beetje mysterie, prima personages en genoeg opbouwende spanning. Leuk even. Tot zo'n twintig minuten voor het eind. Ik kan zeer weinig met de twist(s). Die meervoudige persoonlijkheidsstoornis.. tja, en in hoeverre hebben de moorden / personages wel of niet plaatsgevonden. Waarschijnlijk niet en staat-ie terecht voor eerder gepleegde moorden. Vaag en ietwat goedkoop gevoel hou ik er aan over. Dan is het jammer dat zo'n leuk sfeervol geheel toch wat om zeep wordt geholpen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuke thriller met een onvoorspelbaar verloop. Dat het hele gedoe in het motel zich afspeelde in het hoofd van een moordenaar met MPS is best origineel, maar het zorgt ook wel voor wat gemakzucht: omdat alles toch 'niet echt' blijkt te zijn kan iets ongelegens als logica snel overboord gegooid worden. En dus kan een zesjarig jochie bv een auto laten exploderen.

Geweldig is het allemaal niet maar vermakelijk genoeg. DeMornay had ik trouwens niet herkend. Ze heeft in elk geval wel zelfspot ("Didn't you used to be that actress?") En wat lijkt die Jake Busey op zijn vader zeg.