True Grit (2010)

Drama / Western

geregisseerd door Ethan Coen en Joel Coen
met Jeff Bridges, Hailee Steinfeld en Matt Damon

Nadat ze ziet hoe haar vader vermoord wordt door Tom Chaney besluit de 14-jarige Mattie Ross deze moordenaar te vangen. Ze huurt de taaiste U.S. marshall, J. "Rooster" Cogburn, om haar te helpen. Mattie staat erop dat ze meereist met Cogburn, wiens drinkgedrag, luiigheid en algemeen veroordelend karakter haar vertrouwen in hem niet vergroot. Tegen zijn wil reist ze met hem mee door de Indiaanse streken om Chany te zoeken. Ze worden bijgestaan door Texas Ranger LaBoeuf, die Chaney wil hebben voor andere doeleinden. Dit onwaarschijnlijk trio staat vele gevaren en verrassingen te wachten op hun reis.

avatar van Kondoro0614
Nu ik toch wel langzamerhand ‘Red Dead Redemption 2’ verslaafd aan het worden ben (eerlijk gezegd al een langere tijd ben) had ik toch zin om gisteren een western film aan te gooien. Gisteren viel mijn oog eigenlijk vrij snel op de film ‘True Grit’ van wederom de gebroeders Coen. De broers hebben me vaker wat tegen gevallen, en ik heb nou nog niet echt een film gehad die me omver heeft geblazen maar ‘True Grit’ kwam toch aardig in de buurt hoor.

De cast vond ik toch nog best leuk. Vooral Jeff Bridges vond ik weer heerlijk acteren. Ik kan altijd wel genieten van deze man. Hailee Steinfeld deed het ook leuk als hoofdpersonage Mattie en ook Matt Damon kwam er nog in voor. Hoewel ik het altijd wel leuk vind om hem te zien acteren is de beste man vaak zichzelf, en vond ik hem niet echt passen in een film als dit.

Het verhaal was best simpel. De vader van Mattie werd vermoord door Tom Chaney en ze besluit hem achterna te zitten. Het lief uitende meisje is bij lange na niet zo lief als we dachten en door veel te onderhandelen, te onderdrukken en noem zo maar op komt ze stap voor stap dichter bij Tom Chaney terecht die zich schuil houd met wat bandieten. Samen met twee Marshalls gaat ze hem achter na en als ze hem eenmaal gevonden heeft neemt ze wraak. Waarna alles eigenlijk goed eindigt.

Ja, ‘True Grit’ was zeker vermakelijk en ik heb me nergens echt zwaar verveeld. Toch ben ik nog steeds geen groot van van de Coen’s die altijd wel met films aan komen zetten die een beetje vreemd aanvoelen, en vooral altijd zichzelf zijn. Leuke film, had ik gewoon even zin in ?.

Ongelofelijke rol Hailee Steinfeld wat een acteertalent. Dertien jaar oud was ze toen de film maakten .Als je dit vergelijkt met Kim Darby die de rol van Mattie Ross in1969 speelde die was al 21, had een hekel aan paarden en deed geen stunts .Alleen al door de acteerprestatie en de geweldige film muziek verdiend,deze film de hoogste waardering,de film verveelt geen moment een ware meesterwerk van de Coen brothers,de tien Oscarnominaties waren terecht,waarom Hailee de Oscar niet heeft gewonnen is onbegrijpelijk.

avatar van arno74
Sandie schreef:
Gevestigde acteurs vinden het niet zo leuk wanneer een snotneus met "hun" oscar vandoor gaat, vandaar .

avatar van max cady
Aardig filmpje met leuke dialogen. Eindelijk een keer gezien. Western is toch niet helemaal mijn ding maar de acteurs maakten een hoop goed. Het verhaaltje is mager. Herzien ga ik hem nooit denk ik.

avatar van Roger Thornhill
Dialogen, aankleding, camerawerk, vertolkingen en regie zijn zoals gebruikelijk bij de Coens weer piekfijn in orde, en er zit één sekwens in waarbij ik op het puntje van mijn stoel zat (de scène met achtereenvolgens de boomtak, de Indiaan en de Bear Man), maar als geheel beviel deze versie me toch nèt wat minder dan de eerste verfilming, misschien wel omdat John Wayne zowel qua persona als qua spel Cogburn was terwijl ik bij Jeff Bridges veel meer het idee had dat hij Cogburn met zeer veel oog voor detail speelde. En dat deed hij prima, en ik ben ook een veel grotere liefhebber van Bridges dan van Wayne (van wie ik überhaupt geen liefhebber ben), maar als we dan toch gaan vergelijken vond ik Wayne veel overtuigender. Goede maar niet opzienbare rollen van Steinfeld en Damon, sterke rol van Barry Pepper als zijn naamgenoot Lucky Ned. Als totaaloordeel ben ik blij dat deze DVD tussen mijn andere Coens op mijn plankje staat, maar een klassieker of een topper in hun oeuvre is dit niet voor mij.

avatar van Grindhouse62
Prima western met fantastisch camerawerk, mooie ruige landschappen en goeie acteerprestaties van allen, met name die van Hailee Steinfeld en Jeff Bridges. Ook de muzikale omlijsting was goed. Ik ga geen vergelijkingen doen met de versie uit 1969, die ik ook 3.5 gestemd. Ik die versie eerst moeten herzien. Ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt met deze remake.

Western zoals die naar mijn idee hoort. Top gedaan brothers Coen!

Heerlijk! Na het zien van The Ballad of Buster Scruggs en O Brother, Where Art Thou heb ik ontdekt dat ik de Coen brothers toch wel kan waarderen. En True Grit was daarin nog een hele fijne, welkome verrassing.

Het is gewoon een hele fijne film om naar te kijken met een heerlijke sfeer die door de hele prent heen hangt. Het is een sterk en origineel verhaal en erg prettig om te volgen, doordat het zo goed verteld wordt door de broers. Van begin tot eind was ik geboeid. Jeff Bridges is top als Rooster Cogburn; ook al dacht ik de hele speelduur lang dat ik naar Kurt Russell aan het kijken was.

Hele dikke *4, met een grote kans dat ik bij een herziening het cijfer wél naar boven afrond.

avatar van Donnie Vallermee
Saai. Maar niet slecht.

(EDIT Moderator: signature verwijderd)

avatar van des1
Te veel een tiepetjes film. Gedegen, maar wat bloedeloos.

Heb mij prima vermaakt met deze Western. Hailee Steinfeld acteert fantastisch en dat op die leeftijd. Jeff Bridges en Matt Damon zijn ook goede keuzes geweest om de cast mee aan te vullen. Decor en muziek dik in orde.

avatar van Zwaagje
De film was op tv en ik heb me prima vermaakt. Simpel verhaal, maar door de goed gespeelde hoofdrollen en mooie beelden ontstijgt de film de middelmaat.

avatar van Lovelyboy
Even a blow to the head could silence him for only a few short minutes

De Coen brothers gaan western, met een verhaal die tot een van de betere Amerikaanse verhalen/boeken beschouwd wordt, en dat doen de heren met verve. De film opent bijna op een klassieke, sfeervolle wijze met de beelden van het lijk in de sneeuw en de trage oude muziek. Hoofdpersoon Mattie komt in beeld, een meiske die de broek flink an heeft zoals we in het noorden zouden zeggen. Een fenomeen dat onrealistisch voor die tijd aanvoelt maar tegelijk ook prikkelend. The hanging in het begin is meteen al een typisch Coen momentje. Het is rauw en bruut, maar tevens zit er in het verschil tussen de drie, hoe er met ze omgegaan wordt en zij met hun lot, meteen van die typische Coen humor. Tevens een handelsmerk zijn andermaal de dialogen zoals de onderhandeling tussen Mattie en de handelaar Stonehill, hoewel de man geenszins van plan is te handelen laat hij zich behoorlijk uitkleden door het meisje. De hoorzitting van Cogburn door de geweldige spelende Joe Stevens is ook prachtig. De advocaat lijkt me met zijn aanpak en presentatie ver vooruit toch is het bijzonder vermakelijk.

Eenmaal de neuzen in de zelfde richting, voor zolang het duurt tussen Cogburn en LaBoeuf, en onderweg, volgen tevens weer van die typerende Coen brothers discussies, situaties en karakters. Heerlijk het gekissebis tussen LaBoeuf en Cogburn, ook kostelijk hoe Cogburn de twee kinderen aanpakt die de pakezel aan het pesten zijn. Bizar is de verschijning in het berenvel, korte maar hevige geweldsexplosie in het hutje en de hinderlaag loopt niet zoals gepland maar is wel weer zwaar humor. Bridges laat zich weer van zijn sterkste kant zien wanneer hij dronken is en bijna niet te handhaven en de korte botsing met de bende is erg goed. Bijzonder die smerigheid en ranzigheid die Pepper uitstraalt en dan dat bendelid dat alleen maar beesten na doet. Het kan allemaal, maar vooral in een Coen film. Overigens twijfelachtig is hoe Cogburn onder dat dode paard uitkomt zonder hulp terwijl iedereen dood is en LaBoeuf bewusteloos.

De acteurs zijn het praktisch allen waard te noemen. Uiteraard Bridges in zijn element, maar Damon ook voor zijn doen prima bezig. Verder vallen vooral Barry Pepper en Brolin op maar Ed Corbin als de Bearman is ook het noemen wel waard. Dan Steinfeld nog even die ik na de film even op Google opzocht, zo! Die is aardig opgedroogd, amai!

True Grit is beduidend minder grappig dan The Big Lebowski of Fargo. Toch heeft de film qua achtergrond en verhaal meer te bieden vind ik persoonlijk. Vooral de achtergrond van het morsige wilde westen met verlopen karakters vind ik erg mooi gebracht. Het ziet er allemaal perfect uit en slaagt erg goed als sfeerschets. True Grit vermaakt, boeit, verbaasd en heeft ook de nodige spanning. Een nek aan nek race met No country for old men wat betreft de beste van de Coen's.