Sicario: Day of the Soldado (2018)

Alternatieve titels: Sicario 2: Soldado | Soldado | Sicario 2: Day of the Soldado

Verenigde Staten / Italië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Stefano Sollima
met Josh Brolin, Benicio Del Toro en Isabela Moner

'Soldado' speelt zich af na de gebeurtenissen uit 'Sicario' en volgt infiltrant Alejandro Gillick en CIA-agent Matt Graver. De Mexicaanse drugsoorlog heeft zich verder verspreid waarbij terroristen over de Amerikaans-Mexicaanse grens verplaatst worden. Matt krijgt van hogerop de taak om in te grijpen.

avatar van jacobine_rodijk
Ik ben het grotendeels eens met mijn bovenbuur, maar Del Toro's uiterst laconieke optreden - ie ik zo goed kon waarderen tijdens de eerste keer - weet mijn gemiddelde nog naar een 3* te tillen. Het grootste probleem (en verrassing) is dat ook zelfs een bikkelharde misdaadfilm als deze slachtoffer is geworden van 'Hollywood franchising.' Hierdoor krijg je een plot dat voornamelijk bedoeld is om een vervolg op te zetten en blijf je zitten met een verhaal dat eigenlijk geen derde akte heeft. Jammer, maar aardig kijkvoer tussendoor al het superhelden geweld.

avatar van Shinobi
"Luck doesn’t live on this side of the border."

Het is jammer dat Denis Villeneuve niet kon terugkeren voor dit vervolg, maar ik moet zeggen dat Stefano Sollima het zeker niet onaardig doet. Daarbij is het scenario wederom afkomstig van Taylor Sheridan, wat garant lijkt te staan voor succes.

In de voorganger diende het personage van Emily Blunt nog als moreel kompas, wat het makkelijker maakte voor de kijker om zich mee te identificeren. Door haar afwezigheid ben je nu volledig overgeleverd aan de duistere praktijken waarmee Matt Graver zijn zaakjes oplost te midden van een karteloorlog die hij start, opdat de bad guys zichzelf opruimen. Het luidt een gitzwart verloop in die je met de neus op de feiten drukt.

Doordat de focus nu ligt op de personages van Josh Brolin en Benicio Del Toro word je in een grijs gebied gegooid tussen verscheidene morele dilemma's; het één sluit het ander niet uit. Op deze manier vormen de grimmige ontwikkelingen een eigenaardige formaliteit in een wereld zonder wetten. Met name van het spel van Del Toro - die in het vorige deel ook al de show stal - kan ik immens genieten.

'Sicario: Day of the Soldado' is simpelweg geen film die als pure entertainment dient, gezien de sluimerende onderliggende boodschap. De rauwe actie windt er geen doekjes om en toont een choquerende realiteit die alsmaar meedogenlozer wordt. Gesteund door de dreigende score van Hildur Guðnadóttir wordt de spanning goed opgebouwd.

Al met al een prima vervolg dat hier en daar wat oneffenheden kent, maar dat heeft zo weer zijn charme. Ik ben benieuwd hoe deel drie gaat uitpakken.

3,5 Sterren.

avatar van mrklm
Teleurstellend vervolg op het meesterwerk uit 2015 is desondanks zeker niet slecht. Het morele kompas dat in het origineel zo voortreffelijk werd vertolkt door Emily Blunt is hier afwezig. Benicio Del Toro en Josh Brolin kruipen probleemloos terug in hun duistere karakters, maar die zijn niet meer mysterieus of onvoorspelbaar en mede daardoor ontbreekt het aan spanning. Feitelijk is dit een opeenvolging van onaangename, gewelddadige scènes die technisch prima zijn gemaakt. Isabele Molner houdt zich bovendien knap staande als de 16-jarige dochter van een Mexicaanse kartelleider die een pion wordt in een duister plot dat een einde moet maken aan de mensensmokkel door die kartels. Een zijplot rondom een loopjongen van de mensensmokkelaars voegt bovendien weinig toe aan deze deprimerende, gewelddadige thriller.

avatar van John Milton
Ik ben behoorlijk positief verrast eigenlijk.

Na de wat gematigde geluiden ging ik uit van een zesje, maar het is voor mij een dikke 7. Sollima is geen prutser, dat wist ik al van Suburra, maar een Villeneuve is hij nu ook weer niet... Toch is dit vervolg op Sicario een rauwe misdaadthriller geworden met enkele bikkelharde actiescènes. Brolin en Del Toro spelen fijn, en Isabela Miner houdt zich prima staande tegenover de oudgedienden. Pompende soundtrack ook van Johannssonn kornuit Hildur Guðnadóttir, die tevens aan de vorige film heeft meegewerkt.

De deur voor een trilogie wordt wel erg nadrukkelijk open gezet (al gaat hij dicht ), maar dat mag van mij. Kom maar op. Het is een bedroevend naargeestige wereld, maar voor een paar uurtjes vertoef ik er graag!

P.s. net bij thuiskomst gelijk Sicario herzien, en dat is wel een bijzondere gewaarwording in die volgorde. Fascinerend hoe anders je dan naar de karakters van Brolin en Del Toro kijkt, in de aanwezigheid van het 'morele kompas van Blunt', nadat je ze in deel 2 zonder hebt gezien. En dan snap je Sheridans keuze als schrijver.

Fijne actiefilm, categorie 'het betere popcornvermaak'. Deel 1 (Sicario) niet gezien, dus heb deze film zonder vergelijkingsmateriaal gezien. Altijd een genot om naar Benicio del Toro en Josh Brolin te kijken. Los van de goed geregisseerde actiescenes en de treffende soundtrack en score, brengt deze film ook de wereld van rivaliserende drugskartels in Mexico, waarbij bijvoorbeeld jonge jongens worden gerekruteerd om nare klussen op te knappen, en daarmee de naargeestigheid en uitzichtloosheid ervan, dichterbij. Anderzijds is het scenario hier en daar wat ongeloofwaardig en mis ik de kritische kant/benadering bij al dat grove en nietsontziende geweld (waarvan ik denk dat sommige anderen vóór mij datzelfde bedoelden met de afwezigheid van een moreel kompas, in Sicario blijkbaar vertolkt door Emily Blunt).

De eerste film die laatst op de Tv was vond ik erg goed, daarom met hoge verwachtingen naar het vervolg.
Maar dat viel tegen, het verhaal ging gewoon helemaal nergens over, los zand. De verschillende acties-cenes waren wel mooi net zoals de soundtrack. Na afloop dacht ik wel, ' waar ging het nou over' , ik kan het je niet uitleggen.
Benito del Toro speelde zeer goed. Josh Brolin was er alleen om een koppeling te hebben met het eerste deel en wat Catherine er nou bij deed was me helemaal een raadsel.

avatar van wwelover
Taylor Sheridan is wat mij betreft toch wel één van DE scenaristen op dit moment. En hoewel dit deel niet zo sterk is al deel 1, is het nog steeds een hele goede film. Mooi gefilmd, spannend verhaal en sterk geacteerd. Net als deel 1 is het rouw en realistisch neergezet. Ook het jonge Mexicaanse meisje maakt veel indruk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Deze tweede Sicario film moet het doen zonder regisseur Villeneuve en actrice Emily Blunt, maar dat zorgt niet voor een beroerde film. Integendeel, de film is bijzonder realistisch, rauw en is ondanks dat het inhoudelijk niet zo sterk als de voorganger is weet het wel degelijk te boeien. Emily Blunt is weg, maar het jonge Mexicaanse meisje neemt haar menselijke rol prima over. De overige rollen zijn van oudgedienden die gewoon weer heel solide presteren. Wat ik wel mis zijn enkele heel memorabele scènes, al was de aanval op het konvooi in de woestijn wel indrukwekkend weergegeven, mede ook dankzij dat meisje. Maar het haalt het niet bij het rijdende konvooi dat over de grens aan het rijden is uit de vorige film. Dit vervolg haalt het dan ook net niet bij de voorganger, maar is wel een waardevolle aanvulling. Ook mede een sterke soundtrack die benoemd mag worden.

avatar van mjk87
Aardig. Film is in het begin nogal chaotisch en de plot lijkt zonder noemenswaardige problemen snel vooruit te gaan. Dat maakt dat het wel lekker wegkijkt maar echt interesseren doet de film niet. Ook dat zijplotje hangt er lange tijd bij en je weet gewoon dat dit nog een rol gaat spelen, maar het blijft zwak schrijfwerk. Zoals de hele noodzaak van de film nooit echt naar voren komt. Het tweede uur zakt het tempo iets en dat doet de film goed. Dan komen de acteurs ook wat meer tot hun recht en wordt de sfeer ook beter. De actie af en toe is wel goed, soms ook lekker hard en de kale Mexicaanse vlaktes zijn een goed decor. De film had misschien wel zwarter mogen eindigen van mij. 3,0*.

avatar van Flat Eric
Zeer onderhoudend.

Doe terrorisme, mensensmokkel, drugskartel, corrupte politie en overheid in een blender en je hebt een heerlijke cocktail vol spanning en actie.
Sicario 1 heeft niet veel indruk bij me achtergelaten en ik ging dan ook met gemengde gevoelens de zaal in maar deze film heeft me niet teleurgesteld, integendeel, deze is erg geslaagd.
Hoewel ik af en toe in de chaos de draad van het verhaal kwijt was met het hoe en waarom van de diverse acties heeft het geheel me toch kunnen blijven boeien.
Prima cast met Brolin en Del Toro, beiden bruut, stoer en no nonsense in hun rol maar ook met een vleugje Mr. Nice Guy. Fijne indringende soundtrack ook en de poster is ook nog eens prachtig.

avatar van JacoBaco
3 verhalen door elkaar met hier en daar zelfs een plot hole. Misschien wil ik zelfs nog wel zo ver gaan om het verhaal bedroevend te noemen. Aan de andere kant, daar maak ik mij bij John Wick 1 t/m 3 ook niet zo druk om. Maar de film duurt voor zo'n raar verhaal gewoon te lang en dat kost de film dus 2 sterren. John Wick is lekker kort. Het overige aan deze tweede Sicario film is goed en dat verdient sterren. 3 in dit geval.

avatar van J-rom
Een goed vervolg. Ik vind alleen wel dat Sheridan het personage Alejandro in deze film matig heeft neergezet. In deel 1 wordt hij als de wrekende assassin geïntroduceerd die al het ernstigste in zijn leven al heeft meegemaakt. Het feit dat hij in deze nieuwe film plaatsvervangende zorgen heeft voor een drugsbarondochter vanwege zijn verleden en hierdoor bijna dood gaat, komt voor deze serie te goedkoop over en zou meer passen in een James Bond film. Het plaatje van een geheimzinnige assassin die zijn taken zorgvuldig en professioneel uitvoert wordt hierdoor toch een beetje geschaad.

Suburra (2015) - MovieMeter.nl vond ik erg goed dus daarom wilde ik deze film ook een kans geven. De film begint dan ook veelbelovend met de typische stijl van Sollima: rauw, intens, realistisch. Het verhaal wordt echter slecht verteld (ontwikkelingen en verbanden zijn onduidelijk en/of onlogisch) en er is ook geen daverende of spannende climax die dat compenseert. De film is overigens ook niet zo nihilistisch of bruut als ik had gehoopt: de helden van de film werken beslist volgens een moraal kompas.

avatar van james_cameron
Prima vervolg, bijna net zo goed als het origineel. Vooral het eerste uur is erg goed, met een fraaie spanningsopbouw en een reeks opwindend in beeld gebrachte aktiescenes. In het tweede uur is de rek er hier en daar een beetje uit en doen bepaalde beslissingen van de hoofdpersonen wat ongeloofwaardig aan. Gelukkig maakt de intense climax dan wel weer veel goed. Brolin en Del Toro zijn wederom uitstekend.

avatar van Pazmaster
Inderdaad ietsje minder dan het eerste deel maar nog steeds gewoon een goede film. Hard, lekker rauw en er wordt weer uitstekend gespeeld. Vooral Del Toro maakt wederom indruk. Ook de muziek is heerlijk. Prima filmpje dus!

avatar van cor1946
Een rommelige film, best veel actie en doden. Maar toch vond ik hem matig. De 1e film had ik nog 4.5 sterren gegeven maar deze niet. En de soundtrack vond ik storend bij sommige scenes.

avatar van Kondoro0614
Best geschrokken van de uitkomst van deze film, die ik na maten toch wel lichtelijk vond tegenvallen en zeker na een goed eerste deel valt dit tweede deel behoorlijk weg. De spanning was niet echt aanwezig, en door de gehele film is soms best traag om te volgen en loopt vaak best traag door. Interessant vond ik het ook niet echt, best cliché en we hebben het allemaal al wel eens gezien.

De film voelde best zwak aan, waarbij er telkens maar gekozen werd voor de verkeerde weg en zeker niet een weg waarvan ik een bepaalde fan was. Het verhaal was best saai en niet meer interessant, en dat kan ik bijna over de hele film wel zeggen: het werd maar niet interessant om te volgen en dan kan een film nog best lastig worden.

In het algemeen was de actie best te doen, veel schoten en veel doden maken de film wel wat aantrekkelijker en harder zoals we ook een beetje van deel één gewend waren maar, zoals ik al zei kan de film verder niks waarmaken en dat is zonde.

Het verhaal was best saai, Amerika word aangevallen door terroristen en nu moet een speciale team er achter komen wie dit dit en dit stoppen. Ze ontvoeren even later een meisje, dochtertje van een grote jongen daar in Mexico om vervolgens alles op een karteloorlog uit te laten komen en deze weer terug te pakken als de ‘DEA’ zelf. Helaas gaat het allemaal niet zoals gepland en word het veel vechten en zichzelf er uit lullen om toch nog enigszins in leven te blijven.

Soms werd de film wat leuker, zeker als de actiescènes van start gingen maar daar om heen was de film verre van spannend of interessant en vond ik het soms maar een saaie bedoeling. Nee, dit tweede deel heeft mij zeker niet vermaakt! Echter, was de regisseur niet bang om bepaalde scenes te laten zien (zoals de ontploffingen of executies) en dat gaf zeker een kleine pluspunt, zo was ik het eerste deel ook gewend namelijk.

avatar van Brabants
Vrij simpel in elkaar gebrouwen geheel wat na het eerste deel behoorlijk overbodig overkomt. Het plot is gewoon te zwak en te dun om er de speeltijd mee te vullen. De spanning wordt behoorlijk aangezwengeld met behoorlijk irritante muziek. Het kon me duidelijk niet bekoren. De trailer zal qua amusementswaarde veel beter bevredigen dan het kijken van deze film in zijn geheel.

avatar van filmkul
Redelijk sterk tweede deel. Het verhaal is aardig maar minder sterk dan deel 1. De opbouw is prima. Vanaf het begin wordt de spanning hoog opgevoerd met een uitstekende soundtrack. Continue is er dreiging en Sollima weet dat goed over te brengen. De actiescenes zijn goed en weer erg hard. Del Toro en Brolin zijn weer goed op elkaar ingespeeld. Het einde valt wat tegen. Bijna topper. 4.0

Redelijk vervolg op het kwalitatief wel beter origineel. Enkele behoorlijk heftige momenten, intens en grimmig over de grote lijn. maken dat je deze niet al te vlug bent vergeten. Verhaalinhoudelijk echter wel erg mager, met een schietpartijtje te veel hier en daar, was beter geweest om net wat meer aandacht te besteden aan de karakterisering van de twee hoofdpersonages. En ja, ik miste Emily Blunt en dat wordt dan wel enigszins vergoed door de altijd professionele bijdrage van Brolin en Del Toro die geboren lijken voor dit soort rollen. Het nevenverhaaltje over die jongen die gedurende de film betrokken raakt in het criminele circuit, was wat gezocht en draagt weinig bij aan het geheel. De deur naar een derde staat op een grote kier, en dat lijkt me nou net iets te veel van het goede.

Vond de eerste Sicario zeer sterk, en verwachtte van deze ook wel veel.
Maar waar de eerste een bijna documentair realisme had zit er hier echt teveel onzin in om nog echt een goede film te zijn.

De hele premisse is al belachelijk de drugskartels importeren terroristen zodat de grenzen dan strenger worden en de coke prijs zal stijgen (????!) is er zo bij de haren bijgetrokken zodat de us regering door het terrorisme oogmerk geen regels meer hanteert.
Gaap.

Daarentegen zijn Brolin en Del Toro weer erg goed en samen met een paar sterke scènes redden ze de film.

avatar van Left4Dead
Clean the scene.

Klinisch in beeld, geluid en verhaal, net als het eerste deel. Je moet van de style houden, ik ben er gek op dus ook dit deel ben ik volledig ingezogen. Prachtige rollen vertolkt door een overtuigende en goede cast.

Politieke spelletjes, smerig in uitvoering maar op tv moet men de zielen winnen. Amerika is hier erg goed in, wederom laat men dit steekspel zien in wat lijkt op een aanklacht tegen de overheid van de USA. Wat ze ook doen om terrorisme of drugs tegen te gaan, ze grijpen steeds weer mis. Dit maal komen terroristen binnen via Mexico. Best aannemelijk, eerder kampte Amerika al met opium uit het midden oosten dat via dit land de US binnen kwam. Hoe dan ook, de prent neemt een omweg nadat een operatie volledig mis gaat. "Nothing stays secret in Mexico".

De politiek is smeriger dan de handen die de vuile beslissingen moeten uitvoeren. En dat wordt weer griezelig duidelijk gemaakt in dit verhaal. Brolin en Del Toro zijn gewoon weer ijzersterk in hun rollen, maar Isabela Moner als Isabel doet het ook verdraait goed zeg. Maar het verhaal verliest op een moment haar kracht, het gebeuren rond het meisje is niet altijd even boeiend te noemen. Het verhaal omvat meerdere verhalen die door elkaar heen lopen en elkaar gaan kruisen. En dat kost tijd binnen het verhaal wat wel eens een tikkeltje saai aandoet. Het is voorspelbaar hoe het zal uitpakken terwijl het hoofddoel waar we mee begonnen volledig uit oog verloren wordt.

En dat laatste is jammer, had gehoopt op de actie tussen de narcogroepen met tussenkomst van de Amerikanen. Je krijgt een heel ander verhaal dan je verwacht na het begin. Het middenstuk is dan ook van een ietwat mindere kwaliteit en doet wat langdradig aan. Ook de foutjes in tijdslijn maken het er niet beter op, erg onzorgvuldig vond ik dat.
Maar Sicario: Day of the Soldato is zeker genietbaar, in het vervolg heb ik zeker weer zin.

Goeie film waarin terroristen worden geholpen door het drugskartel om de prijs van cocaïne te beïnvloeden. De eerste helft kan zich met gemak meten met de eerste film. Spannende, goed opgebouwde actie-scenes en twee puike rollen van Josh Brolin en Benicio Del Toro. Tijdens de tweede helft zakt het soms een beetje in, en daarom net geen 4.0 sterren.

avatar van Filmkriebel
Niet slecht maar het einde vond ik kut. Daar klopt geen zak van. De gangleden rijden tot klaarlichte dag wanneer ze aangevallen worden door Gravers helicopterteam, en dan kruipt Alejandro uit zijn put om onmiddellijk bij de wagens van de gangleden te komen met de lijken erin . Wat een ongelooflijk pijnlijke goof zeg, een film als deze onwaardig.
Verder valt weinig slechts aan te merken nochtans. Een hele anti-kartel operatie die helemaal in het honderd loopt.De professional gespeeld door Brolin slaat wel een erg amateuristisch figuur als boegbeeld van deze fiasco. De film opent zeker deuren voor een Sicario 3. Een ander pluspunt is de afwezigheid van Emily Blunt, waar ik echt een gloeiende hekel aan heb. Maar dat is eerder persoonlijk.

avatar van IH88
“You want to be a sicario... let's talk about your future...”

Uitstekend vervolg op het geweldige Sicario. Zonder Blunt en Villeneuve, maar gelukkig wel weer met Brolin en Del Toro. Regisseur Sollima en scriptschrijver Sheridan pakken het in dit tweede deel wat grootser en breder aan, maar in de kern blijft het hetzelfde verhaal. De ‘war on drugs’, met Brolin en Del Toro die samen met de jonge nieuwkomer Isabela Moner moeten zorgen dat wij als kijker weer meegesleept worden in de strijdt tegen de brute en gewelddadige drugsoorlog.

Het acteerwerk, de actiescènes, de score, de cinematografie etc. Alles is weer van het hoogste niveau. En je voelt soms zelf ook de adrenaline door je lijf stromen bij bepaalde scènes, en dat is altijd een goed teken. En hopelijk gaan we nog veel zien van Moner, want ze is fantastisch als de agressieve en vroegwijze Isabel. Haar laatste scene met Brolin in de helikopter is fantastisch. Het laat zien dat de ‘war on drugs’ eigenlijk alleen maar verliezers kent, en dat ook kinderen en gehardende CIA-agenten uiteindelijk een hoge prijs moeten betalen.