Sicario (2015)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Emily Blunt, Josh Brolin en Benicio Del Toro

Kate Macy (Emily Blunt) is een jonge FBI-agente die deelneemt aan een geheime CIA-operatie om de baas van een Mexicaans drugskartel uit te schakelen. Samen met twee huurlingen steekt ze in Tucson, Arizona de grens over naar Mexico om de drugsbaas te elimineren. Maar eenmaal over de grens treffen ze een heel gevaarlijke en verdorven wereld aan.

avatar van de grunt
Lang geleden dat een redelijk 'rechttoe rechtaan politiefilm' waarbij de termen CIA, drugskartel en huurlingen voorbij komen, potten heeft doen breken. Hoever moeten we terug.. Miami Vice?
Benieuwd wat Villeneuve hiervan heeft gemaakt. Incendies was een schot in de roos. Prisoners en Enemy een tandje terug. Cannes' nominatie, echter, krijg je niet 1 2 3.

Zin in.

HALVE TAMME.
Prima cast, ik heb er ook zin in.

avatar van de grunt
Deze 'dark horse' zou weleens de verrassing van het jaar kunnen worden.

Een uitzonderlijk goede casting met Josh Brolin en Benicio Del Toro, als ik het verhaal zo lees.

Vanaf 8 oktober in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Filmkriebel
Deze film heeft naar regisseur en acteurs toe alle troeven in handen om een topper te worden. Benieuwd.

avatar van 606
Klinkt goed, deze ga ik in de gaten houden

avatar van DiDa
De eerste reviews vanuit Cannes zijn lovend!

avatar van de grunt
En of de reviews vanuit Cannes lovend zijn!

Ab Zagt van het AD ziet er wel iets in.

avatar van Seam
Oeh nieuwe van Villeneuve, hopelijk houdt het niveau van zijn laatste films vast! Ik vond Prisoners en met name Enemy juist een stuk beter dan zijn eerder werk. Vooral audiovisueel is hij er enorm op vooruit gegaan en laat dat nou net het gene zijn wat dit soort films vaak missen.

avatar van leatherhead
Lijkt weer een stuk conventioneler te worden ten opzichte van Enemy. Jammer, maar ga hem nochtans wel zien denk ik.

avatar van Kondoro0614
Gaaaaaaaaafff!

In de sectie Avant Première op het komende filmfestival van Oostende.

Dank voor de melding dimi303. Bij deze zijn de tickets binnen

avatar van tattoobob
Leuk... ik ben erg benieuwd naar deze film.

avatar van Filmkriebel
Sicario is een fijne drugsthriller geworden, maar het is tevens een wat conventioneel en braaf exemplaar (12+ film). Verwacht je niet aan confrontaties met veel geweld en bloederige scènes, Sicario zet meer in op een sfeer van dreiging en de drugswereld blijft het grootste deel van de film op een afstand. De hele film draait rond een operatie (met veel grijze zones) die op touw wordt gezet om een drugs-jefe te vinden en te neutraliseren. De spanning is er wel degelijk, en wordt met geduld opgebouwd in enkele grote setpieces. De cinematografie van Deakins is prachtig en een aantal scènes zoals één met nachtkijkers is buitengewoon knap in beeld gebracht. De twee uur vliegen voorbij : toen de aftiteling over het scherm rolde, dacht ik dat we slechts ergens halverwege zaten... al van het begin ben je als kijker meegezogen in de film.

Blunt is een probleem in de film, een miscast wat mij betreft. Wat een kleurloos en oninteressant personage zet ze hier neer. Het is de bedoeling dat zij het centraal personage is, maar dat "centrum" verschuift vlug naar Brolin en Del Toro, in de rol van de mysterieuze "sicario" uit de titel, die hier veel beter zijn. Geen slechte film die de complexiteit van het drugsprobleem weet te vatten, maar het mocht voor mij wel ietsje ruwer, zeker omdat de misdadigers zelden echt in de buurt van het team komen. . Na Incendies, Enemy en Prisoners vond ik dit toch de minste film tot nu toe van Villeneuve, maar toch nog steeds een mooie 3,5* waard

avatar van barcam
Grootste probleem met deze misdaadfilm die zich afspeelt in het Mexicaanse drugsmilieu zijn de kleurloze hoofdpersonages.
Veel spectaculaire beelden (nachtkijkers) maar vooral het ongeloofwaardig over de top einde zorgen ervoor dat deze film verzand in een doorsnee actiefilm.
Benicio Del Toro is een zeer goede acteur maar de rest lopen er wat voor spek en bonen bij.
Leuk om eens gezien te hebben maar had er meer van verwacht.

avatar van Filmkriebel
VOlgens mij heb jij die film helemaal niet gezien : het einde is helemaal niet over de top en een "doorsnee-actiefilm" is het ook al niet. Zo misleid je degenen die zich een idee willen vormen over de film.

Dat het de minste is van Villeneuve is een feit omdat hij ook wat breekt met het genre van uit zijn drie vorige films. Het mysterieuze kantje ontbreekt waardoor de film aan kracht verliest. Ook omdat je deze ook niet echt als actiefilm kan beschouwen. Want voor een echte drugshandel film is hij wat te braaf. De score van Johann Johansson is wel goed en visueel is hij ook zeker te doen. Vooral de nachtkijkerscene maakt de film al meer dan de moeite waard. Dat Blunt hier haar mannetje niet kan staan tussen haar tegenspelers is hier al aangehaald. Dus een iets mindere film van de regisseur maar na zijn drie vorige juweeltjes is dat zeker door de vingers te zien. En komaan over the top is hij totaal niet.

avatar van LPereboom
Heel sterke film over de kartels en alles wat er rond behoord. De film is totaal niet over de top, wat je krijgt is een realistische film met sterke personages die goed worden vertolkt. Een grauwe film met sterke scenes, die goed worden gemaakt door de spanning die word gecreëerd.Ook het camerawerk was in sommige stukken origineel en heel goed gedaan.Een einde waarvan ik stil werd en waar je zeker eens kan voor blijven zitten om eventjes na te denken van hoe alles er daar soms aan toe gaat.Voor mij is deze Sicario een dikke 9/10 waard!

avatar van schumacher
Ik had er veel veel meer van verwacht.
De eerste dikke 10tal min begonnen steengoed en nadien tja... Een paar leuke scenes en dan verzwakte het altijd. Probleem is ik niet kan zeggen waarover ik het heb of ik geef spoilers maar laat me zeggen zeker het einde hoe triest dat wel niet was? Geloofwaardigheid volledig weg en het sloeg nergens op.
Allee; ne maffiabaas die in feite op 4 man na niet eens beveiliging of wat dan ook heeft.
Dan in de tunnels die aktie scenes wat was dat zeg haha; ze zitten wat naar elkaar te schieten maar ge ziet nikske, zelfs opt einde, worden er doodgeschote en ge ziet niks, bah zeg.

Niet dat de film slecht is hoor maar ik heb al veel beter gezien en ik had van deze film veel meer verwacht.
Boeiend vond ik het ook niet echt ze, saaie momenten ja, dat ik zoiets had van allee jongens.

avatar van Jack Sparrow
Meesterwerk! Weergaloos script met overtuigend acteerwerk. Hard, ruw en bovenal extreem spannend. Knap camerawerk en een sfeervolle soundtrack! Scène in de tunnel is een knap staaltje filmkunst . Genieten! Na Mad Max, Inside Out de 3e 5 sterren film dit jaar. Fijn filmjaar dit tot dusver!

avatar van horizons
Grappig, de ene vind de scène in de tunnel dus niks en de ander een knap staaltje filmkunst.

Geweldige film, een van de betere die ik de laatste jaren heb mogen zien in de bios.

avatar van DiDa
Ben zeer benieuwd naar deze film! Kan niet wachten!

avatar van Shinobi
"You're asking me how a watch is made. For now, just keep your eye on the time."

Je zou kunnen zeggen dat deze film een soort van 'Zero Dark Thirty' meets 'Traffic' is.

Je komt terecht in de beruchte wereld van de Mexicaanse drugskartels en corruptie; op het eerste gezicht een vrij oppervlakkig verhaal, maar er blijkt meer achter te schuilen. Als kijker ondervind je dit aan de hand van het personage van Emily Blunt, aangezien je net als haar expres in het ongewisse wordt gelaten.

'Sicario' doet geen moeite om de gitzwarte situatie te verbloemen, ondanks dat het handelen van de verscheidene karakters zich voornamelijk in een grijs gebied afspeelt. Dit gaat gepaard met een sterk staaltje onderhuidse spanning die continu in stand wordt gehouden door Denis Villeneuve. Het is compromisloos en smaakt naar meer. Met name Benicio Del Toro schittert als nooit tevoren als de zwijgzame Alejandro.

De film schotelt je geen karakterontwikkeling voor, maar moet het des te meer hebben van het realisme en een bepaalde rauwheid waarmee het gebracht wordt. Wat dat betreft weet cinematograaf Roger Deakins dit uitstekend naar voren te brengen, wat zich o.a. resulteert in voortreffelijke nachtscènes. Daarbovenop complimenteert Jóhann Jóhansson het geheel door een dreigende score af te leveren.

Al met al een heerlijk grimmig drama dat er niet voor terugdeinst om je onder te dompelen in een hoop narigheid. Graag meer van dit Villeneuve.

4,0 Sterren.

avatar van Verhoeven
Het is dat ik de tijd + ruimte niet heb anders programmeerde ik een regisseur-in-focus van Denis Villeneuve. Het eerste uur kan makkelijk tippen aan Miss Bala. Daarna laat die wat steekjes vallen - subplotje had bijvoorbeeld niet gehoeven - maar nog steeds één van de beste thrillers die ik dit jaar in de bioscoop zag. Aanrader.

avatar van Macmanus
Sfeervol.

Nog te weinig bekend met Villeneuve zijn werk. Hier weet hij wel wat neer te zetten. Voordeel dat deze film meteen heeft bij mij, is dat het alweer een tijdje was dat ik zo een drugsfilm heb gezien. Niet dat ze nooit gemaakt worden maar dit is dan zo een titel die goed getimed bij mij binnen komt. Ik had er dan ook wel zin in. Het basic verhaaltje is niet heel nieuw, maar wat Villeneuve heel sterk doet is de timing van wanneer we wat weten. Waardoor de spanning volledig aanwezig blijft en je goed wegkomt met wat rust en sfeer. De scene dat ze de tunnel ingaan is geweldig. Geweldige soundtrack ook.

Hoewel het vooral een thriller is vond ik de kritiek op Amerika het systeem ook wel aardig gedaan zonder dat het heel erg on de nose was. Enige mindere vond ik het volgen van de Mexicaan. Je voelde daar te duidelijk dat hij zou worden omgelegd. Hoewel ik het voetbal stukje op het eind dan wel weer erg sterk vond.

4 sterren.