Sicario (2015)

1968 stemmen

Misdaad / Drama

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Emily Blunt, Josh Brolin en Benicio Del Toro

Kate Macy (Emily Blunt) is een jonge FBI-agente die deelneemt aan een geheime CIA-operatie om de baas van een Mexicaans drugskartel uit te schakelen. Samen met twee huurlingen steekt ze in Tucson, Arizona de grens over naar Mexico om de drugsbaas te elimineren. Maar eenmaal over de grens treffen ze een heel gevaarlijke en verdorven wereld aan.

avatar van mjk87
Technisch een superieure film. Deakins schotelt ons mooie beelden voor met vaak een fijn zandkleurtje van de desolate en uitgestrekte woestijn of de zelfkant van Ciduad Juárez. Dat is eens wat anders dan je weleens ziet in films met Amerikaanse jongeren die net over de grens daar een biertje pakken. Het is allemaal nog geen Prisoners (dat was echt uitzonderlijk goed) maar een stuk beter dan het ietwat degelijke Unbroken. Of het een Oscar oplevert is de grote vraag, maar misschien dat het hem gegund wordt zoals ooit ook Scorsese zijn beeldje kreeg, maar nu niet per se voor zijn beste film.
Nu helpt het ook dat de regisseur leuke ideeën heeft. Want zo heb je een schitterend shot tegen de ondergaande zon in en zo heb je ineens beelden via night vision, dat een erg leuk effect geeft. Dat moet ook het werk van Villeneuve zijn. Daarnaast werkt de muziek ook sfeerverhogend. Sommige stukken deden me ook denken aan werk van Bowie ergens op de plaat "Heroes", maar dat zal toeval zijn want ik kan nergens iets vinden over die link. Verder is de film heerlijk snedig gemonteerd en zijn er een aantal lange scènes die er bovenuit springen. Dat hele gedoe in Mexico met die auto's, in die tunnel of alleen al die eerste scène. En dan heb ik nog niet eens het geluid genoemd, of dat nu overvliegende heli's zijn met hun zware gebrom of het schieten met een demper dat toch harder klinkt dan zou moeten, maar daardoor wel beter binnen komt.

Alleen het script is bijzonder zwak. Zo krijgen we af en toe een Mexicaan met zijn zoontje te zien, zonder dat je direct weet waar het eindigt (al heb je wel een vermoeden). Dat levert nog wel een fraai einde op met die voetbalwedstrijd - de terreur is overal te voelen en gaat gewoon door, ook als een zoveelste baas is gepakt of gedood - maar past verder totaal niet bij de rest van de film en het is te weinig om het als volwaardig onderdeel te zien. Verder is vooral de rol van Blunt strontvervelend. Nu komt zij zelf ook niet heel erg geloofwaardig over (alsof ze het niet meent wat ze zegt) maar het is vooral haar rol. Er zijn een aantal mannen die alleen maar volstrekt rationele oplossingen hebben en zeer pragmatisch en doelmatig te werk gaan, en zij moet daar als 'het geweten' dan maar weer wat van vinden. Ga koken mens, denk je dan. En waarom ze ineens met een pistool loopt te dreigen? Zonder Blunt was dit nog wel een goede film geweest, nu slechts 3,0*.

Shinobi schreef:

Je zou kunnen zeggen dat deze film een soort van 'Zero Dark Thirty' meets 'Traffic' is.

Klinkt simpel maar zit toch wel iets in, met de opmerking dat hij weinig toevoegt aan die films. Kijkt prima weg, maar kent een nogal incoherent verhaal dat de zwaartepunten vaak verkeerd lijkt te leggen. Toch wel een kleine tegenvaller.

avatar van busby1991
ik snapte niks van het stuk waarin Kate door Matt op de grond wordt gelegd na de tunnelactie. Wat wilt ze doorvertellen? dat ze corrupt zijn of wat? Kan iemand mij aub een korte uitleg geven? BVD!

avatar van Jusstinb
busby1991 schreef:

Ja gewoon dat Benicio del Toro eigenlijk alles uit eigen belang doet, want hij is zelf een corrupte mexicaan..

avatar van John Lee Hooker
Krachtig misdaadportret welke zeer zorgvuldig is gefilmd en geleid is door een uitstekende regie. Je ziet al snel dat er een bekwame crew achter de knoppen zit. De met wraak gevulde Benicio Del Toro vertolkt een sterke rol en zijn collega's doen het ook aardig. Het stoorde me alleen wel een beetje dat Emily Blunt en haar metgezel eigenlijk vrij weinig kunnen betekenen en er voornamelijk als spek en bonen bij wandelen. In het plot staat dat ze de grenst oversteekt om de drugsbaas te elimineren maar al snel blijkt dat hun slechts zijn opgeroepen doordat Matt (Josh Brolin) nu eenmaal niet kan opereren zonder buitenlandse dienst. Nouja, gelukkig is het geheel best wel fijn in kaart gebracht en heb ik me moeiteloos kunnen vermaken.

avatar van Majestics
Een paar hele sterke scenes maar alles ertussenin valt vies tegen en ik hoopte zeker op meer. De actiescenes waren mooi in beeld gebracht met echt goede spanningsopbouw van te voren maar het verhaal was zwak, en teveel trage scenes die met gemak ingekort hadden kunnen worden zonder dat je enige dramatiek ofzo ermee inboet. Als ze elkaar voor letterlijk 30 tot 60 seconden aankijken bijvoorbeeld, ik vind dat geen toegevoegde waarde maar eigenlijk onnodig een scene uitrekken.

De soundtrack was wel fantastisch zeg.

avatar van JacoBaco
Jusstinb schreef:

Ok, het is ook een samenwerking tussen Benicio Del Toro en Josh Brolin wat niet volgens het boekje gaat. Del Toro is uit op persoonlijk wraak terwijl Brolin vooral het drugskartel wil aanpakken. Al is de identiteit van Del Toro mij niet geheel duidelijk. Beide profiteren in elk geval van elkaar en uiteindelijk ontdekt Emily Blunt dat en dat wil ze doorvertellen. Zo zag ik het.

avatar van Walter S.
Flitskikker schreef:
Deze film begon erg goed; de spanning zat er gelijk goed in en die explosie zag ik niet aankomen. Ook de rit naar en van Juárez was erg spannend. Daarna zakte het wel een beetje in. Zoals eerder benoemd verplaatsten de spotlights zich inderdaad van Macer naar dier collega's/concullega's. Tegen het einde, net voordat het te langdradig begon te worden, werd de spanning weer wat opgevoerd, met de prachtig gefilmde tunnelscènes en harteloze, meedogenloze acties.

De cinematografie was ook mij zeer positief opgevallen. Wat was alles prachtig in beeld gebracht. Ook de soundtrack van de mij onbekende Jóhann Jóhannsson was zeer goed. Prima ondertiteling dit keer ook.

Deze post verwoord mijn mening vrij goed. In de bioscoop erg genoten van de beelden, het begin, maar gaandeweg werd het langdradig en traag. En een tikkie ongeloofwaardig. Desalniettemin best een aardige film, maar geen topper wat mij betreft.

avatar van MH040
JacoBaco schreef:
Inderdaad. De Toro is lid van een concurrerend kartel.

snefroe
De film begint fantastisch; het eerste half uur zat ik op het puntje van de stoel. Het deel dat de auto's door het Mexicaanse grensplaatsje razen is ronduit beklemmend. De plaats om hun heen wordt heel vijandig en kil weergegeven en dat is natuurlijk zeer realistisch. De meedogenloze kilheid van de harde drugsoorlog komt heel goed naar voren. Helaas haalt de film dat niveau verder niet, met uitzondering dan van de scene in de nachtelijke tunnel. Prachtige gefilmde scenes in een zeker onderhoudende film, die een somber beeld schetst van de situatie in dat deel van de wereld.
Wel jammer dat de personages verder vlak zijn ingevuld. Niemand krijgt een karakter-uitdieping wat voor mij niet helemaal goed werkt en waardoor een bepaalde dramatiek niet helemaal uit de verf komt. Ook is mij niet duidelijk waarom de huiselijke situatie van de Mexicaanse agent wordt gevolgd? Voegt weinig toe.
Toch een ruime voldoende. Een stijlvolle actie-thriller waar nou eens geen overbodige ontploffingen en schietpartijen in zitten; het aanwezige spektakel paste goed in de film.

avatar van DutchTakeshiro
Fijn misdaad/drama zonder al te veel poespas. Sicario laat op grafische en intense wijze de voortdurende oorlog tegen de kartels in Mexico zien. Dat gezegd, regisseur Denis Villeneuve laat verder geen bijzonder schokkende dingen zien en neemt geen originaliteit mee in zijn film. Villeneuve levert gewoon een degelijke film af en bewijst wederom dat hij heel goed de massa's weet te serveren. Zijn films zijn vrij makkelijk om te volgen. De films Enemy en Prisoners bewijzen dat het geen moeite kost om zijn projecten leuk te vinden. Ik moet alleen wel zeggen dat ik het fijner had gevonden als de personages niet zoveel in de belangstelling stonden. Ik zou het conflict met de kartels in deze film graag meer in het algemeen willen hebben gezien. Meer een oorlog dan persoonlijke conflicten.

Fijne cast. Een aantal grote namen die zich met gemak staande weten te houden in Sicario. Emily Blunt is naar mijn mening altijd een persoon geweest die meer in haar mars heeft dan een hoop van haar vrouwelijke collega's. Naast een leuke koppie heeft ze ook inhoud. In Sicario bewijst ze dat een stoere chick kan spelen met een duidelijk aanwezig moreel besef. Ze speelt heel natuurlijk en al gauw leef je mee met haar personage Kate Macy. Josh Brolin speelt altijd sterk. In deze film doet hij waar hij goed in is: een ervaren, humoristische en sarcastische man spelen. Ik vind het altijd een genot om hem te zien spelen. Benicio Del Toro doet het ook goed maar weet mij niet altijd te bekoren. Het ligt een beetje aan zijn rol en ik moet zeggen dat ik niet altijd blij word van zijn mimiek en manier van doen. Het is een apart persoon, dat is zeker.

Sicario heeft genoeg actiescènes om mening kijker blij te maken. De effecten zien er picobello uit en het camerawerk laat nergens steken vallen. Een aantal momenten in de film worden bijzonder goed gefilmd en daar kreeg ik echt een "kicken!" gevoel bij. Sicario trapt meteen al goed af met de allereerste scène van de film. Deze hele film kan over het algemeen heel gaaf genoemd worden.

avatar van Metalfist
You are not a wolf, and this is a land of wolves now

Een aantal jaar geleden werd Denis Villeneuve opeens tot het nieuwe wonderkind gebombardeerd via Prisoners. Ik heb me niet lang daarna aan de film gewaagd, maar ben uiteindelijk niet verder geraakt dan halverwege geloof ik. Hoewel ik dan ook een tikkeltje weigerachtig stond tegenover zijn nieuwste creatie, was het vooral de aanwezigheid van Benicio Del Toro die me over de streep trok. Sin City zette hem voor het eerst op de kaart bij mij en hij is er nadien nooit meer verdwenen.

Het resultaat van Sicario is dat ik Prisoners nog wel eens een tweede kans wil geven, want wat Villeneuve hier laat zien is wel erg sterk. Favoriete scène is ongetwijfeld wanneer Macer, Alejandro en Graver terugkeren uit Mexico, vastzitten aan de grensovergang en beginnen aan te voelen dat er iets niet klopt. Heerlijk hoe die spanning minitieus wordt opgebouwd met bovendien nog een uitstekende score van Jóhann Jóhannsson, al moet ik zeggen dat de raid op de tunnel met de nachtkijkers toch ook wel een leuk visueel dingetje was. Wat overblijft is een ietwat routineus verhaal over de War on Drugs waaruit blijkt dat die niet zwartwit kan worden bestreden. Macer en Alejandro zijn de twee spilfiguren in het geheel (Macer in het eerste deel en Alejandro in het tweede deel) en de combinatie van die twee geeft de nodige vonken. Niet alles loopt weliswaar even vlot (de scènes met de Mexicaanse agent voegen op zich niet enorm veel toe), maar het is een klein hekelpunt.

De meesten lijken te vallen over Emily Blunt en het ontgaat me toch een tikkeltje waarom. Toegegeven, Del Toro en Josh Brolin zijn van een hoger niveau en toch is het me een brug te ver om te zeggen dat Blunt niet over de gehele lijn overtuigt. Het is dus vooral een huzarenstukje geworden van Del Toro. Naar het schijnt zou zijn personage Alejandro heel wat meer tekst hebben in het oorspronkelijke script van Taylor Sheridan maar in wederzijds overleg tussen Del Toro en Villeneuve werd er zowat 90% van die dialoog geschrapt. Goede keuze, het maakt hem nog dreigender. Brolin is ook weer leuk op dreef als de arrogante Matt Graver.

Aangenaam verrast dus. Sicario is op zich een redelijk routineuze film, maar dit is zo'n film die dankzij een samenloop van omstandigheden naar een hoger niveau wordt getild. Villeneuve's regie is dreigend, Deakin's cinematografie is subliem, Jóhannsson soundtrack is de perfecte sfeerzetter en Del Toro + Brolin acteren de pannen van het dak.

avatar van Breur

Colombiaan toch?

nou ik heb de film gezien maar wat een ongelooflijke slecht film is dit,dit gaat helemaal nergens over je kunt gerust een half uur weg gaan en weer verder kijken en dan heb je nog niks gemist.wat een gelul in deze film er gebeurt gewoon geen ene reet alleen maar ouwehoeren,de enigste die nog de film wat interessant maakt is benicio del torro door hem bleef ik de film kijken.ik denk dat dit een van de slechtste films die ik gezien heb in mijn ogen zonde van je tijd ga lekker slapen i.p.v.dit te zien

avatar van JJ_D
Op z'n Villeneuve's - zullen we zijn naam dan maar meteen promoveren tot een superlatief, tot een stijlaanduiding, tot een synoniem voor ongewone intensiteit, tot een genre op zich?

Nu, eender zijn zijn films in ieder geval niet. Integendeel. Kijk bijvoorbeeld hoezeer 'Sicario' als film een socio-maatschappelijke positie inneemt. Drugsoorlogen, immigratieproblemen, Amerika die een muur bouwt, kinderen die van jongs af met geweld worden geconfronteerd, gedecimeerde gezinnen waarin kinderen vaderloos moeten opgroeien, ... Het zijn verschrikkingen waarvoor we maar al te graag de ogen sluiten. Een muur bouwen maakt dat overigens gemakkelijker, weet je.

En, wat is goedheid trouwens in dit kluwen van belangen en motieven? En wat slechtheid? Heeft het een gezicht, of is het grote kwaad uiteindelijk ook gewoon een vader van twee kinderen? Ah, wat heet rechtvaardigheid? Trouwens niet te verwarren met: genoegdoening. Oh, aan morele complexiteit geen gebrek hier. Overigens nog een valstrik: wanneer maakt Kate zichzelf mede schuldig? Waar wordt ze medeplichtig? Of is ze dat überhaupt niet? Op basis van de twijfelachtige vrijwilligheid van haar deelname aan de hele onderneming?

Nou, genoeg geouwehoer? Verschuiven wij dan de klemtoon naar de cinematografie! De overweldigende natuur bijvoorbeeld. Teken aan de wand: hier bestrijdt men een onheil dat te groot is voor een groep kleine kleine mensjes. Bovendien: gordijnen als leidmotief. Ze verbergen de ware contouren des duivels. Het diepste kwaad heeft geen gezicht - het is een angst, die ons verteert, vegeteert - een werkwoord zo gruwelijk als lijken achter een muur, nietwaar?

Evenzo met de muziek trouwens, de soundtrack die de toeschouwer gewoonweg overweldigt. Zelden spanning als zo (quasi) ondragelijk aangevoeld. Zelden ook muziek geweten met een zo persoonlijke toets - Jóhann Jóhannsson, daarvoor gaat mijn pet af. En natuurlijk - natuurlijk! - schitterend neergezet! Zeer gelijkmatige vertolkingen - allen voor zich excellent. Perfect opgebouwd ook.

En, ah, oh, nou, mijn loftrompet kan zo overigens nog even doorgaan - maar de boodschap is inmiddels duidelijk, denk ik. Ga heen...en zie!

Wat een ongelooflijke flutfilm. Benicio del Toro was de enige reden waardoor ik toch maar bleef kijken, maar ook hij zou zich moeten schamen. Als je een onderhoudende film wil zien over Mexicaanse drugsoorlogen kijk dan Miss Bala of El Infierno.

Dat er zo veel mensen zijn die de truukjes van Villeneuve slikken, en het geweldig vinden... hij lacht zich te pletter. Oh oh wat is het gritty and serieus allemaal. Dit dient enkel om te verhullen dat het script totaal lachwekkend is, maar hij komt er gewoon mee weg gezien de hoge ratings.

De hoofdrolspeelster is soort desperate house wife versie van dat irritante tienermeisje in Twilight, maar dan nog ongeloofwaardiger. Spanning wordt met suffe truukjes geforceerd a la Blair Witch Project, inclusief schokkerige groene night vision. En veel stilte en grauwe kleuren a la Dogme 95. Dan nog een vleugje Homeland erbij, even roeren, en opserveren met stalen gezicht zonder te lachen. Het resultaat is voor mij om te kotsen.

avatar van Walter White
Het is helemaal niet spectaculair enige wat ik goed vond was het acteren.
En de beelden van woestijn vond ik ook niet zo interessant.

avatar van xaid
Viel me vies tegen. punt.

avatar van hannes64
Een plekje in mijn top 10.
Topfilm!

Colombiaan i.p.v. Mexicaan

avatar van blurp194
Hmm.

Zeker wel een heftig filmpje. Wel met de nodige misgivings, er mankeert bijvoorbeeld nogal wat aan het script. Wat doet die brave Mexicaanse meneer met zijn zoontje erin bijvoorbeeld - afleiden van wat toch de hoofdzaak van het verhaal had moeten zijn, en dat is dan wat mij betreft de rol van Emily Blunt. Kennelijk werd die boodschap dan toch weer niet sterk genoeg gevonden - absurd eigenlijk.

Verder is het wel een best sterke film, hoewel ik ook wel weer erg het gevoel krijg dat er te sterk op het shock-and-awe stokje gespeeld wordt. Misschien is het ook echt wel zo erg als we te zien krijgen - uit de media kom je het niet te weten, maar een tripje naar Ciudad Juarez gaat me dan ook weer wat ver. Wel vrij schokkend dat ondanks alle technologie, alle inbreuken op privacy en alle controles het kennelijk toch niet erg haalbaar is om een paar suffe drugshandelaren voor het gerecht te brengen - dat lukt dus nog steeds alleen de ouderwetse zandhaas. Of sicario, als het wat lomper mag.

Als algemeen beeld van de Mexicaanse drugshandel vond ik overigens The Counselor (2013) een veel sterkere film.

avatar van pegasuspiet
Viel me echt tegen, begrijp de hoge score van de film niet

avatar van tattoobob
Denis Villeneuve bewijst maar weer eens dat hij een zeer sterke film kan neer zetten die niet standaard is.
Spanning en mooie beelden zijn weer van de partij en ook het acteerwerk was weer prima in orde.
Emily Blunt vond ik juist wel een leuke toevoeging in deze film....plus ik vind haar ook wel een mooie verschijning.
De film is niet zo misterieus als Villeneuve's z,n andere werk maar je merkt wel dat er een vleug van in zit.
Acteerwerk van alle andere vond ik ook prima.....del torro vond ik ook een tof personage hebben.
Al met al is het weer een topper van een van mijn favo regisseurs.

Aardig.

Het begint doet nog wat meer verhopen. Het eerste uur is best wel sterk, niet echt shockerend maar best wel harde intro en het tripje naar Mexico is ook goed spannend te noemen. Villeneuve weet de spanning ook goed vast te houden, vaak door wat sferische tussendoorshots en een geslaagde soundtrack.

Maar na het tripje naar Mexico zakt het tempo. Blunt komt meer in de spotlight te staan, en hoewel ze het zelf niet slecht doet blijkt haar personage gewoon niet echt boeiend genoeg. Het is dan wachten op het laatste half uur alvorens het weer een beetje benauwd wordt, maar ook de finale mist een beetje aan spankracht. Zo'n scene in de tunnels heeft het potentieel om puntje-van-je-stoel materiaal te zijn, maar het komt er niet echt uit.

Verder vond ik het hele gebeuren met Blunt als geweten en de rest als pragmatische probleemoplossers iets té dik aangezet. Als publiek wordt je meermaals gewezen op de noodzaak voor "alternatieve" oplossingen, een boodschap die Amerika best goed uitkomt me dunkt. Zeker nu ze toch al een tijdje vechten tegen het imago dat ze te vaak hun boekje te buiten gaan.

Film begint goed, zakt dan een beetje in en weet nooit echt meer uit dat dalletje te kruipen. Slecht wordt het nergens, maar de angel verdwijnt wel uit de film en da's best jammer. Enige echt lichtpuntje in het tweede uur is del Toro, die laat weer eens zien dat hij een puike rol kan neerzetten.

Gewoon een uitstekende Misdaad / Drama film waarvan het interessante verhaal me van de eerste tot de laatste minuut wist te boeien en te vermaken.

Ondanks dat ik niet alles snapte in het verhaal en je eigenlijk ook op het verkeerde been wordt gezet in deze film, zit deze film goed in elkaar en bevat de film een aantal ijzersterke scenes met als hoogtepunt het tripje met de auto's naar Mexico waar ze één of andere gevangengenomen drugsbaron gaan ophalen en meenemen naar Amerika. Die totale scene was zeer spannend en beklemmend en werd op een geweldige manier (inclusief de snelheid ervan) in beeld gebracht, zodat je op het puntje van de stoel zat vanwege de spanning. De climax van die scene zat hem natuurlijk in de terugweg met de schietpartij vlak over de Mexicaanse grens , waar ze tot stilstand komen in het drukke verkeer en worden gevolgd door twee auto's waarin Mexicaanse gangsters zitten. Ook het laatste gedeelte van het verhaal is gewoon ijzersterk en keihard en bevat een aantal verrassingen, maar ook een aantal vreemde handelingen die ik niet helemaal snapte en die vooral van toepassing waren op FBI-agente Kate Macer.

M.b.t. Kate Macer wordt je eigenlijk ook op het verkeerde been gezet in deze film, want eigenlijk speelt zij maar een bijrol in het verhaal (terwijl de film grotendeels vanuit haar oogpunt wordt gefilmd) en wordt ze min of meer ook misbruikt door de eigenlijke twee hoofdrolspelers in het verhaal, te weten de huurlingen Alejandro en Matt Graver. Deze laatste twee worden overigens op een geweldige, ijzersterke en imponerende manier gespeeld door Benicio Del Toro (in de rol van Alejandro) en Josh Brolin (in de rol van Matt Graver). Door hun manier van spelen verbleekt de rol van Emily Blunt (in de rol van Kate Macer) volledig en kwam zij ook enigszins zwak over in het verhaal en hetzelfde geldt voor haar hulpje Daniel Kaluuya (in de rol van FBI agent Reggie Wayne). De laatste wordt in het verhaal vooral misbruikt als chauffeur Dat kwam best lullig over omdat hij ook de enige donkere acteur is in het verhaal en het verhaal zich afspeelt in het zuiden van Amerika.

Visueel (o.a. de beelden van de woestijn, Mexico en de grens met Amerika) mocht deze film er overigens ook wezen en ook met de sfeer zat het meer dan goed. Er mag dan misschien niet heel veel actie in deze film zitten, maar de actie die erin zit is gewoon sterk en hard en het zijn vooral de dialogen en de ijzersterke rollen van Josh Brolin en Benicio Del Toro, die het deze film meer dan genoeg waard maken om te bekijken. Hier en daar is het verhaal misschien ietwat langdradig en met bijna twee uren is het ook best een lange zit, maar het is zeker de moeite waard. Deze film is nu ook bij mij in mijn persoonlijk top 10 over het filmjaar 2015 terecht gekomen (op nummer 4).

Met deze spannende en boeiende Misdaad / Drama film, laat regisseur Denis Villeneuve wederom zien dat hij veel in zijn mars heeft.

avatar van mcdaktari
Ja ik vond het ook een hele stevige film. Het is ook een prima cast en de film keek heel lekker weg. Wat mij betreft is dit weer een misdaad film die tussen de topfilms mag staan, maar daar is niet iedereen het mee eens. Ik vind hem heel goed.

Kicksalot schreef:

Hoewel ik deze film wel goed vond, zal ik de door jou genoemde films zeker ook gaan bekijken. Ze liggen inmiddels hier al klaar op de plank

Kicksalot schreef:

Een flutfilm he? Het is natuurlijk geen top productie zoals Schatjes nee.

avatar van hoffhaan
Harde vermakelijke misdaad.

avatar van Leo1954
Lekkere misdaadfilm. Mooi omgeving, spannend. Rauw. Niet zo heel geloofwaardig, maar och, ik heb er van genoten.