Sicario (2015)

1965 stemmen

Misdaad / Drama

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Emily Blunt, Josh Brolin en Benicio Del Toro

Kate Macy (Emily Blunt) is een jonge FBI-agente die deelneemt aan een geheime CIA-operatie om de baas van een Mexicaans drugskartel uit te schakelen. Samen met twee huurlingen steekt ze in Tucson, Arizona de grens over naar Mexico om de drugsbaas te elimineren. Maar eenmaal over de grens treffen ze een heel gevaarlijke en verdorven wereld aan.

avatar van Filmkriebel
Sicario is een fijne drugsthriller geworden, maar het is tevens een wat conventioneel en braaf exemplaar (12+ film). Verwacht je niet aan confrontaties met veel geweld en bloederige scènes, Sicario zet meer in op een sfeer van dreiging en de drugswereld blijft het grootste deel van de film op een afstand. De hele film draait rond een operatie (met veel grijze zones) die op touw wordt gezet om een drugs-jefe te vinden en te neutraliseren. De spanning is er wel degelijk, en wordt met geduld opgebouwd in enkele grote setpieces. De cinematografie van Deakins is prachtig en een aantal scènes zoals één met nachtkijkers is buitengewoon knap in beeld gebracht. De twee uur vliegen voorbij : toen de aftiteling over het scherm rolde, dacht ik dat we slechts ergens halverwege zaten... al van het begin ben je als kijker meegezogen in de film.

Blunt is een probleem in de film, een miscast wat mij betreft. Wat een kleurloos en oninteressant personage zet ze hier neer. Het is de bedoeling dat zij het centraal personage is, maar dat "centrum" verschuift vlug naar Brolin en Del Toro, in de rol van de mysterieuze "sicario" uit de titel, die hier veel beter zijn. Geen slechte film die de complexiteit van het drugsprobleem weet te vatten, maar het mocht voor mij wel ietsje ruwer, zeker omdat de misdadigers zelden echt in de buurt van het team komen. . Na Incendies, Enemy en Prisoners vond ik dit toch de minste film tot nu toe van Villeneuve, maar toch nog steeds een mooie 3,5* waard

avatar van barcam
Grootste probleem met deze misdaadfilm die zich afspeelt in het Mexicaanse drugsmilieu zijn de kleurloze hoofdpersonages.
Veel spectaculaire beelden (nachtkijkers) maar vooral het ongeloofwaardig over de top einde zorgen ervoor dat deze film verzand in een doorsnee actiefilm.
Benicio Del Toro is een zeer goede acteur maar de rest lopen er wat voor spek en bonen bij.
Leuk om eens gezien te hebben maar had er meer van verwacht.

avatar van Jack Sparrow
Meesterwerk! Weergaloos script met overtuigend acteerwerk. Hard, ruw en bovenal extreem spannend. Knap camerawerk en een sfeervolle soundtrack! Scène in de tunnel is een knap staaltje filmkunst . Genieten! Na Mad Max, Inside Out de 3e 5 sterren film dit jaar. Fijn filmjaar dit tot dusver!

avatar van Shinobi
"You're asking me how a watch is made. For now, just keep your eye on the time."

Je zou kunnen zeggen dat deze film een soort van 'Zero Dark Thirty' meets 'Traffic' is.

Je komt terecht in de beruchte wereld van de Mexicaanse drugskartels en corruptie; op het eerste gezicht een vrij oppervlakkig verhaal, maar er blijkt meer achter te schuilen. Als kijker ondervind je dit aan de hand van het personage van Emily Blunt, aangezien je net als haar expres in het ongewisse wordt gelaten.

'Sicario' doet geen moeite om de gitzwarte situatie te verbloemen, ondanks dat het handelen van de verscheidene karakters zich voornamelijk in een grijs gebied afspeelt. Dit gaat gepaard met een sterk staaltje onderhuidse spanning die continu in stand wordt gehouden door Denis Villeneuve. Het is compromisloos en smaakt naar meer. Met name Benicio Del Toro schittert als nooit tevoren als de zwijgzame Alejandro.

De film schotelt je geen karakterontwikkeling voor, maar moet het des te meer hebben van het realisme en een bepaalde rauwheid waarmee het gebracht wordt. Wat dat betreft weet cinematograaf Roger Deakins dit uitstekend naar voren te brengen, wat zich o.a. resulteert in voortreffelijke nachtscènes. Daarbovenop complimenteert Jóhann Jóhansson het geheel door een dreigende score af te leveren.

Al met al een heerlijk grimmig drama dat er niet voor terugdeinst om je onder te dompelen in een hoop narigheid. Graag meer van dit Villeneuve.

4,0 Sterren.

avatar van Macmanus
Sfeervol.

Nog te weinig bekend met Villeneuve zijn werk. Hier weet hij wel wat neer te zetten. Voordeel dat deze film meteen heeft bij mij, is dat het alweer een tijdje was dat ik zo een drugsfilm heb gezien. Niet dat ze nooit gemaakt worden maar dit is dan zo een titel die goed getimed bij mij binnen komt. Ik had er dan ook wel zin in. Het basic verhaaltje is niet heel nieuw, maar wat Villeneuve heel sterk doet is de timing van wanneer we wat weten. Waardoor de spanning volledig aanwezig blijft en je goed wegkomt met wat rust en sfeer. De scene dat ze de tunnel ingaan is geweldig. Geweldige soundtrack ook.

Hoewel het vooral een thriller is vond ik de kritiek op Amerika het systeem ook wel aardig gedaan zonder dat het heel erg on de nose was. Enige mindere vond ik het volgen van de Mexicaan. Je voelde daar te duidelijk dat hij zou worden omgelegd. Hoewel ik het voetbal stukje op het eind dan wel weer erg sterk vond.

4 sterren.

avatar van loneranger
Een duistere angstaanjagende film met een glansrol voor Benicio del Toro en ook een hoofdrol voor de prima soundtrack die alleen maar meer bijdraagt aan de naargeestigheid van de film.

avatar van wwelover
Uitstekende en sfeervolle drugsthriller van de getalenteerde Villeneuve. Okay hij is niet zo sterk als Prisoners, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Het is wat jammer dat de trailer veel heeft weggegeven, maar alsnog is het zeker een spannend en sterk verhaal. Het is misschien niet de meest 'gruwelijke' film, maar hierdoor is hij wel natuurlijk wat toegankelijker. Alhoewel het er wel hard aan toegaat soms. Visueel is het ook een sterke film, maar het is natuurlijk ook net al bij zijn vorige 2 films een film met een topcast. Blunt en Brolin zijn natuurlijk heel goed, maar het is natuurlijk Del Toro de perfect is in deze rol.

Nét weer wat beter dan Prisoners.

Ja, deze regisseur ligt mij wel. En als hij op deze voet doorgaat, dan komt dat meesterwerk vanzelf een keer. Kan niet missen! Deze uiterst sfeervolle film 'Sicario' nadert voor mij perfectie, maar is dat nog net niet.

Laat ik beginnen met wat me zo aanspreekt aan Villeneuve en Sicario in het bijzonder. Allereerst vind ik het fijn dat ook hier niet al te veel concessies aan 'Hollywood' gedaan worden. Gewoon gedropt worden in een (fase van een) verhaal, niet of nauwelijks uitleg aan de hand van voice-over of flashbacks, rauwheid, geen happy ends of andere misplaatste zoetsappigheid etc. Laat ik het 'een volwassen manier van films beleven' noemen.

Dan is daar natuurlijk de samenwerking met Roger Deakins, laat dat vooral in stand gehouden worden! Want wat komen stijl en inhoud ook hier weer goed samen. De rust in de beelden, het spel met licht en de fijne details: deze stijl ligt mij gewoon erg goed. Hoe Deakins bijdraagt aan de sfeer (net als in Prisoners) is ongelooflijk knap. Tel daar ook nog eens de beklemmende score bij op, die echt boven de middelmaat uitstijgt, en je hebt op audiovisueel gebied genoeg te genieten. Hoogtepunt van de film, op dit gebied, is voor mij toch Juarez en grenspost.

Maar goed, de reden waarom Villeneuve mij tot op heden geen waar meesterwerk voorschotelt zit 'm toch in de inhoud. Wat hij van mij wel eens los zou mogen laten, is de enigszins geforceerde 'zoektocht naar die pakkende plottwist en finale'. Nou is dat hier al veel minder aanwezig, dan bij Prisioners. Vandaar ook dat ik Sicario net beter vind. Meer straight forward, minder 'whodunit' en gepuzzel. Maar toch hoop ik dat dit nog verder afneemt in de toekomst. Daarbij mist 'Sicario' net dat stukje echte onderhuidse spanning en heb ik toch het idee dat de invalshoek (vanuit Emily Blunt) en uitwerking t.o.v. de misdaadbestrijding nóg pakkender en beklemmender uitgewerkt zou kunnen worden.

Maar, zoals gezegd. Er is hoop dat het ware meesterwerk van Villeneuve nog wel eens gaat komen.
Voor nu 4,5 *

P.s. Wat is die Del Toro hier goed op dreef zeg.

avatar van Flitskikker
Deze film begon erg goed; de spanning zat er gelijk goed in en die explosie zag ik niet aankomen. Ook de rit naar en van Juárez was erg spannend. Daarna zakte het wel een beetje in. Zoals eerder benoemd verplaatsten de spotlights zich inderdaad van Macer naar dier collega's/concullega's. Tegen het einde, net voordat het te langdradig begon te worden, werd de spanning weer wat opgevoerd, met de prachtig gefilmde tunnelscènes en harteloze, meedogenloze acties.

De cinematografie was ook mij zeer positief opgevallen. Wat was alles prachtig in beeld gebracht. Ook de soundtrack van de mij onbekende Jóhann Jóhannsson was zeer goed. Prima ondertiteling dit keer ook.

7/10

avatar van Blackbeard
Zware teleurstelling.

Vanwege de cast toch overgehaald om naar de bios te gaan. Had ik beter niet kunnen doen.

De film begint goed en de sfeer is best lekker. Zuid-amerika ligt mij normaal gesproken niet zo als setting, maar het ongure Juarez (nabij de grens met Amerika) wordt goed geintroduceerd en ik zat er meteen lekker in. Maar dan..

Al snel maakt de film een vrije val. Misschien ligt het aan mij (al kan ik verhaallijnen toch altijd wel goed volgen) maar ik snapte er werkelijk geen ruk van! Ten eerste was het mij totaal onduidelijk waarom nu juist Katy Macy werd opgeroepen om deel te nemen aan de CIA operatie. Ja, omdat ze nu eenmaal iemand nodig hadden die van binnenlandse zaken is (ofzo?), maar dan hadden ze toch ook gewoon een onbeduidende kneus kunnen nemen? In eerste instantie mocht haar partner Riggs niet mee en dan ineens loopt hij vrolijk tussen de geheim agenten te paraderen. Sowieso zien we eigenlijk vanaf het moment dat de geheime missie begint helemaal niks meer van haar, behalve dat ze af en toe in beeld komt met een moeilijk gezicht als het geweten van de film zodat we weten hoe fout dit allemaal is. En dan nog wat; alles draait om de kingpins, de big bosses die gepakt moesten en zouden worden. Anders bleef het maar gekloot in de marge volgens de CIA. Maar in deze film zie je nauwelijks iets over deze figuren en krijg je al helemaal niet de kans om een echte hekel aan ze te krijgen, zoals elk personage veel te oppervlakkig blijft naar mijn idee. Ook de politieagent die een wagen vol drugs smokkelt komt af en toe tussendoor wandelen. Je krijgt geen enkele binding met hem, je kent zijn achtergrond niet (behalve dat zijn zoontje steeds met m wil voetballen) en dan is het de bedoeling dat je met pijn in je hart ziet hoe hij wordt neergeknald? Ik vatte het niet. Nou ja, dat het uiteindelijk de bedoeling is dat de macht in het circuit bij één partij ligt zodat de war on drugs beter te controleren is dat snapte ik dan nog wel. Maar waarom Macy bijvoorbeeld ineens een pistool op del Toro (ben de naam van zijn karakter even kwijt) richt terwijl daarvoor zich uren en uren van ongeoorloofd geweld heeft afgespeeld en dat blijkbaar heel oké was, daar snapte ik ook de ballen van.

En zo zat de film voor mij, maar misschien mis ik een enorme clou ofzo (?), vol met onlogische gebeurtenissen en rare acties van personages.

Op een gegeven moment viel ik bijna in slaap, omdat de film zich maar voort bleef slepen en ik de draad kwijt was. Enige pluspunten vond ik het eerste kwartier, een fijne del Toro, een redelijke Brolin en (dat moet gezegd) een steengoede soundtrack. 1,5 ster

avatar van Montorsi
Villeneuve wordt langzaam maar zeker steeds iets beter. Sicario is een klinisch benaderde film die magistraal de waanzin van de war on drugs blootlegt. De totale waanzin wordt zonder al te veel poespas in een verhaaltje gegoten waarin eigenlijk net genoeg tempo zit om er een lopend geheel van te maken, maar godzijdank de plotperikelen achterwege laat. Het middenstuk is ietsje minder, maar de eerste en laatste 45 minuten zijn fantastisch. Mede dankzij een Deakins in topvorm en een dijk van een score zit de spanning in je keel. Dat hele eerste stuk in die wagens naar Mexico en terug vond ik echt waanzinnig, met al die shots van zo'n compleet verdorven stad.

Klassieker in wording denk ik omdat het veruit de meest memorabele film is rond deze jarenlange grensproblematiek. Soms moet je een zeker niveau van ellende maar voor lief nemen... 4.5*

avatar van Nohands
Hij begon sterk en intens, maar kakte al snel weer in helaas. Ik hou wel van een "trage" film en verhaal maar dit was toch niet wat ik er van verwachte. Josh Brolin en Benicio Del Toro spelen hun rol weer goed, beetje van hetzelfde zoals ze altijd zulke rollen spelen. De omgeving en de settings waren perfect en alles goed gefilmd.

Er had veel meer in dit verhaal en deze film kunnen zitten wat betreft de war on drugs, maar dit was wazig, zeker het continue "gezeik en gejank" van de personage van Emily Blunt vond ik irritant.

Als je de trailer al heb gezien heb je bijna het beste van de film gezien....ik had er veel meer van verwacht in ieder geval.

avatar van Jusstinb
(Er zijn nog relatief weinig stemmen.. maar met een 3.7 is hij nu nog zwaar overgewaardeerd vind ik..)

De eerste 20 minuten beloofd het een interessante film te worden, meteen is de spanning voelbaar.. maar het ebt als snel weg... eindeloze saaie dialogen en vage scenes.. een en ander wordt duidelijk op het einde van de film maar een mindfuck of clue wil ik het niet noemen.. Het verhaal is eerder gewoonweg slap.. Het laatste half uur met "actie" is ook zwaar ondermaats..

Vrouwelijke hoofdrolspeler is eigenlijk maar een bijrol in de film...

Jammer gemiste kans want we weten allemaal dat je met dit onderwerp veel leuke dingen kan maken..

avatar van mjk87
Technisch een superieure film. Deakins schotelt ons mooie beelden voor met vaak een fijn zandkleurtje van de desolate en uitgestrekte woestijn of de zelfkant van Ciduad Juárez. Dat is eens wat anders dan je weleens ziet in films met Amerikaanse jongeren die net over de grens daar een biertje pakken. Het is allemaal nog geen Prisoners (dat was echt uitzonderlijk goed) maar een stuk beter dan het ietwat degelijke Unbroken. Of het een Oscar oplevert is de grote vraag, maar misschien dat het hem gegund wordt zoals ooit ook Scorsese zijn beeldje kreeg, maar nu niet per se voor zijn beste film.
Nu helpt het ook dat de regisseur leuke ideeën heeft. Want zo heb je een schitterend shot tegen de ondergaande zon in en zo heb je ineens beelden via night vision, dat een erg leuk effect geeft. Dat moet ook het werk van Villeneuve zijn. Daarnaast werkt de muziek ook sfeerverhogend. Sommige stukken deden me ook denken aan werk van Bowie ergens op de plaat "Heroes", maar dat zal toeval zijn want ik kan nergens iets vinden over die link. Verder is de film heerlijk snedig gemonteerd en zijn er een aantal lange scènes die er bovenuit springen. Dat hele gedoe in Mexico met die auto's, in die tunnel of alleen al die eerste scène. En dan heb ik nog niet eens het geluid genoemd, of dat nu overvliegende heli's zijn met hun zware gebrom of het schieten met een demper dat toch harder klinkt dan zou moeten, maar daardoor wel beter binnen komt.

Alleen het script is bijzonder zwak. Zo krijgen we af en toe een Mexicaan met zijn zoontje te zien, zonder dat je direct weet waar het eindigt (al heb je wel een vermoeden). Dat levert nog wel een fraai einde op met die voetbalwedstrijd - de terreur is overal te voelen en gaat gewoon door, ook als een zoveelste baas is gepakt of gedood - maar past verder totaal niet bij de rest van de film en het is te weinig om het als volwaardig onderdeel te zien. Verder is vooral de rol van Blunt strontvervelend. Nu komt zij zelf ook niet heel erg geloofwaardig over (alsof ze het niet meent wat ze zegt) maar het is vooral haar rol. Er zijn een aantal mannen die alleen maar volstrekt rationele oplossingen hebben en zeer pragmatisch en doelmatig te werk gaan, en zij moet daar als 'het geweten' dan maar weer wat van vinden. Ga koken mens, denk je dan. En waarom ze ineens met een pistool loopt te dreigen? Zonder Blunt was dit nog wel een goede film geweest, nu slechts 3,0*.

avatar van John Lee Hooker
Krachtig misdaadportret welke zeer zorgvuldig is gefilmd en geleid is door een uitstekende regie. Je ziet al snel dat er een bekwame crew achter de knoppen zit. De met wraak gevulde Benicio Del Toro vertolkt een sterke rol en zijn collega's doen het ook aardig. Het stoorde me alleen wel een beetje dat Emily Blunt en haar metgezel eigenlijk vrij weinig kunnen betekenen en er voornamelijk als spek en bonen bij wandelen. In het plot staat dat ze de grenst oversteekt om de drugsbaas te elimineren maar al snel blijkt dat hun slechts zijn opgeroepen doordat Matt (Josh Brolin) nu eenmaal niet kan opereren zonder buitenlandse dienst. Nouja, gelukkig is het geheel best wel fijn in kaart gebracht en heb ik me moeiteloos kunnen vermaken.

avatar van DutchTakeshiro
Fijn misdaad/drama zonder al te veel poespas. Sicario laat op grafische en intense wijze de voortdurende oorlog tegen de kartels in Mexico zien. Dat gezegd, regisseur Denis Villeneuve laat verder geen bijzonder schokkende dingen zien en neemt geen originaliteit mee in zijn film. Villeneuve levert gewoon een degelijke film af en bewijst wederom dat hij heel goed de massa's weet te serveren. Zijn films zijn vrij makkelijk om te volgen. De films Enemy en Prisoners bewijzen dat het geen moeite kost om zijn projecten leuk te vinden. Ik moet alleen wel zeggen dat ik het fijner had gevonden als de personages niet zoveel in de belangstelling stonden. Ik zou het conflict met de kartels in deze film graag meer in het algemeen willen hebben gezien. Meer een oorlog dan persoonlijke conflicten.

Fijne cast. Een aantal grote namen die zich met gemak staande weten te houden in Sicario. Emily Blunt is naar mijn mening altijd een persoon geweest die meer in haar mars heeft dan een hoop van haar vrouwelijke collega's. Naast een leuke koppie heeft ze ook inhoud. In Sicario bewijst ze dat een stoere chick kan spelen met een duidelijk aanwezig moreel besef. Ze speelt heel natuurlijk en al gauw leef je mee met haar personage Kate Macy. Josh Brolin speelt altijd sterk. In deze film doet hij waar hij goed in is: een ervaren, humoristische en sarcastische man spelen. Ik vind het altijd een genot om hem te zien spelen. Benicio Del Toro doet het ook goed maar weet mij niet altijd te bekoren. Het ligt een beetje aan zijn rol en ik moet zeggen dat ik niet altijd blij word van zijn mimiek en manier van doen. Het is een apart persoon, dat is zeker.

Sicario heeft genoeg actiescènes om mening kijker blij te maken. De effecten zien er picobello uit en het camerawerk laat nergens steken vallen. Een aantal momenten in de film worden bijzonder goed gefilmd en daar kreeg ik echt een "kicken!" gevoel bij. Sicario trapt meteen al goed af met de allereerste scène van de film. Deze hele film kan over het algemeen heel gaaf genoemd worden.

avatar van Metalfist
You are not a wolf, and this is a land of wolves now

Een aantal jaar geleden werd Denis Villeneuve opeens tot het nieuwe wonderkind gebombardeerd via Prisoners. Ik heb me niet lang daarna aan de film gewaagd, maar ben uiteindelijk niet verder geraakt dan halverwege geloof ik. Hoewel ik dan ook een tikkeltje weigerachtig stond tegenover zijn nieuwste creatie, was het vooral de aanwezigheid van Benicio Del Toro die me over de streep trok. Sin City zette hem voor het eerst op de kaart bij mij en hij is er nadien nooit meer verdwenen.

Het resultaat van Sicario is dat ik Prisoners nog wel eens een tweede kans wil geven, want wat Villeneuve hier laat zien is wel erg sterk. Favoriete scène is ongetwijfeld wanneer Macer, Alejandro en Graver terugkeren uit Mexico, vastzitten aan de grensovergang en beginnen aan te voelen dat er iets niet klopt. Heerlijk hoe die spanning minitieus wordt opgebouwd met bovendien nog een uitstekende score van Jóhann Jóhannsson, al moet ik zeggen dat de raid op de tunnel met de nachtkijkers toch ook wel een leuk visueel dingetje was. Wat overblijft is een ietwat routineus verhaal over de War on Drugs waaruit blijkt dat die niet zwartwit kan worden bestreden. Macer en Alejandro zijn de twee spilfiguren in het geheel (Macer in het eerste deel en Alejandro in het tweede deel) en de combinatie van die twee geeft de nodige vonken. Niet alles loopt weliswaar even vlot (de scènes met de Mexicaanse agent voegen op zich niet enorm veel toe), maar het is een klein hekelpunt.

De meesten lijken te vallen over Emily Blunt en het ontgaat me toch een tikkeltje waarom. Toegegeven, Del Toro en Josh Brolin zijn van een hoger niveau en toch is het me een brug te ver om te zeggen dat Blunt niet over de gehele lijn overtuigt. Het is dus vooral een huzarenstukje geworden van Del Toro. Naar het schijnt zou zijn personage Alejandro heel wat meer tekst hebben in het oorspronkelijke script van Taylor Sheridan maar in wederzijds overleg tussen Del Toro en Villeneuve werd er zowat 90% van die dialoog geschrapt. Goede keuze, het maakt hem nog dreigender. Brolin is ook weer leuk op dreef als de arrogante Matt Graver.

Aangenaam verrast dus. Sicario is op zich een redelijk routineuze film, maar dit is zo'n film die dankzij een samenloop van omstandigheden naar een hoger niveau wordt getild. Villeneuve's regie is dreigend, Deakin's cinematografie is subliem, Jóhannsson soundtrack is de perfecte sfeerzetter en Del Toro + Brolin acteren de pannen van het dak.

avatar van JJ_D
Op z'n Villeneuve's - zullen we zijn naam dan maar meteen promoveren tot een superlatief, tot een stijlaanduiding, tot een synoniem voor ongewone intensiteit, tot een genre op zich?

Nu, eender zijn zijn films in ieder geval niet. Integendeel. Kijk bijvoorbeeld hoezeer 'Sicario' als film een socio-maatschappelijke positie inneemt. Drugsoorlogen, immigratieproblemen, Amerika die een muur bouwt, kinderen die van jongs af met geweld worden geconfronteerd, gedecimeerde gezinnen waarin kinderen vaderloos moeten opgroeien, ... Het zijn verschrikkingen waarvoor we maar al te graag de ogen sluiten. Een muur bouwen maakt dat overigens gemakkelijker, weet je.

En, wat is goedheid trouwens in dit kluwen van belangen en motieven? En wat slechtheid? Heeft het een gezicht, of is het grote kwaad uiteindelijk ook gewoon een vader van twee kinderen? Ah, wat heet rechtvaardigheid? Trouwens niet te verwarren met: genoegdoening. Oh, aan morele complexiteit geen gebrek hier. Overigens nog een valstrik: wanneer maakt Kate zichzelf mede schuldig? Waar wordt ze medeplichtig? Of is ze dat überhaupt niet? Op basis van de twijfelachtige vrijwilligheid van haar deelname aan de hele onderneming?

Nou, genoeg geouwehoer? Verschuiven wij dan de klemtoon naar de cinematografie! De overweldigende natuur bijvoorbeeld. Teken aan de wand: hier bestrijdt men een onheil dat te groot is voor een groep kleine kleine mensjes. Bovendien: gordijnen als leidmotief. Ze verbergen de ware contouren des duivels. Het diepste kwaad heeft geen gezicht - het is een angst, die ons verteert, vegeteert - een werkwoord zo gruwelijk als lijken achter een muur, nietwaar?

Evenzo met de muziek trouwens, de soundtrack die de toeschouwer gewoonweg overweldigt. Zelden spanning als zo (quasi) ondragelijk aangevoeld. Zelden ook muziek geweten met een zo persoonlijke toets - Jóhann Jóhannsson, daarvoor gaat mijn pet af. En natuurlijk - natuurlijk! - schitterend neergezet! Zeer gelijkmatige vertolkingen - allen voor zich excellent. Perfect opgebouwd ook.

En, ah, oh, nou, mijn loftrompet kan zo overigens nog even doorgaan - maar de boodschap is inmiddels duidelijk, denk ik. Ga heen...en zie!

Wat een ongelooflijke flutfilm. Benicio del Toro was de enige reden waardoor ik toch maar bleef kijken, maar ook hij zou zich moeten schamen. Als je een onderhoudende film wil zien over Mexicaanse drugsoorlogen kijk dan Miss Bala of El Infierno.

Dat er zo veel mensen zijn die de truukjes van Villeneuve slikken, en het geweldig vinden... hij lacht zich te pletter. Oh oh wat is het gritty and serieus allemaal. Dit dient enkel om te verhullen dat het script totaal lachwekkend is, maar hij komt er gewoon mee weg gezien de hoge ratings.

De hoofdrolspeelster is soort desperate house wife versie van dat irritante tienermeisje in Twilight, maar dan nog ongeloofwaardiger. Spanning wordt met suffe truukjes geforceerd a la Blair Witch Project, inclusief schokkerige groene night vision. En veel stilte en grauwe kleuren a la Dogme 95. Dan nog een vleugje Homeland erbij, even roeren, en opserveren met stalen gezicht zonder te lachen. Het resultaat is voor mij om te kotsen.

avatar van blurp194
Hmm.

Zeker wel een heftig filmpje. Wel met de nodige misgivings, er mankeert bijvoorbeeld nogal wat aan het script. Wat doet die brave Mexicaanse meneer met zijn zoontje erin bijvoorbeeld - afleiden van wat toch de hoofdzaak van het verhaal had moeten zijn, en dat is dan wat mij betreft de rol van Emily Blunt. Kennelijk werd die boodschap dan toch weer niet sterk genoeg gevonden - absurd eigenlijk.

Verder is het wel een best sterke film, hoewel ik ook wel weer erg het gevoel krijg dat er te sterk op het shock-and-awe stokje gespeeld wordt. Misschien is het ook echt wel zo erg als we te zien krijgen - uit de media kom je het niet te weten, maar een tripje naar Ciudad Juarez gaat me dan ook weer wat ver. Wel vrij schokkend dat ondanks alle technologie, alle inbreuken op privacy en alle controles het kennelijk toch niet erg haalbaar is om een paar suffe drugshandelaren voor het gerecht te brengen - dat lukt dus nog steeds alleen de ouderwetse zandhaas. Of sicario, als het wat lomper mag.

Als algemeen beeld van de Mexicaanse drugshandel vond ik overigens The Counselor (2013) een veel sterkere film.

avatar van tattoobob
Denis Villeneuve bewijst maar weer eens dat hij een zeer sterke film kan neer zetten die niet standaard is.
Spanning en mooie beelden zijn weer van de partij en ook het acteerwerk was weer prima in orde.
Emily Blunt vond ik juist wel een leuke toevoeging in deze film....plus ik vind haar ook wel een mooie verschijning.
De film is niet zo misterieus als Villeneuve's z,n andere werk maar je merkt wel dat er een vleug van in zit.
Acteerwerk van alle andere vond ik ook prima.....del torro vond ik ook een tof personage hebben.
Al met al is het weer een topper van een van mijn favo regisseurs.

Aardig.

Het begint doet nog wat meer verhopen. Het eerste uur is best wel sterk, niet echt shockerend maar best wel harde intro en het tripje naar Mexico is ook goed spannend te noemen. Villeneuve weet de spanning ook goed vast te houden, vaak door wat sferische tussendoorshots en een geslaagde soundtrack.

Maar na het tripje naar Mexico zakt het tempo. Blunt komt meer in de spotlight te staan, en hoewel ze het zelf niet slecht doet blijkt haar personage gewoon niet echt boeiend genoeg. Het is dan wachten op het laatste half uur alvorens het weer een beetje benauwd wordt, maar ook de finale mist een beetje aan spankracht. Zo'n scene in de tunnels heeft het potentieel om puntje-van-je-stoel materiaal te zijn, maar het komt er niet echt uit.

Verder vond ik het hele gebeuren met Blunt als geweten en de rest als pragmatische probleemoplossers iets té dik aangezet. Als publiek wordt je meermaals gewezen op de noodzaak voor "alternatieve" oplossingen, een boodschap die Amerika best goed uitkomt me dunkt. Zeker nu ze toch al een tijdje vechten tegen het imago dat ze te vaak hun boekje te buiten gaan.

Film begint goed, zakt dan een beetje in en weet nooit echt meer uit dat dalletje te kruipen. Slecht wordt het nergens, maar de angel verdwijnt wel uit de film en da's best jammer. Enige echt lichtpuntje in het tweede uur is del Toro, die laat weer eens zien dat hij een puike rol kan neerzetten.

Gewoon een uitstekende Misdaad / Drama film waarvan het interessante verhaal me van de eerste tot de laatste minuut wist te boeien en te vermaken.

Ondanks dat ik niet alles snapte in het verhaal en je eigenlijk ook op het verkeerde been wordt gezet in deze film, zit deze film goed in elkaar en bevat de film een aantal ijzersterke scenes met als hoogtepunt het tripje met de auto's naar Mexico waar ze één of andere gevangengenomen drugsbaron gaan ophalen en meenemen naar Amerika. Die totale scene was zeer spannend en beklemmend en werd op een geweldige manier (inclusief de snelheid ervan) in beeld gebracht, zodat je op het puntje van de stoel zat vanwege de spanning. De climax van die scene zat hem natuurlijk in de terugweg met de schietpartij vlak over de Mexicaanse grens , waar ze tot stilstand komen in het drukke verkeer en worden gevolgd door twee auto's waarin Mexicaanse gangsters zitten. Ook het laatste gedeelte van het verhaal is gewoon ijzersterk en keihard en bevat een aantal verrassingen, maar ook een aantal vreemde handelingen die ik niet helemaal snapte en die vooral van toepassing waren op FBI-agente Kate Macer.

M.b.t. Kate Macer wordt je eigenlijk ook op het verkeerde been gezet in deze film, want eigenlijk speelt zij maar een bijrol in het verhaal (terwijl de film grotendeels vanuit haar oogpunt wordt gefilmd) en wordt ze min of meer ook misbruikt door de eigenlijke twee hoofdrolspelers in het verhaal, te weten de huurlingen Alejandro en Matt Graver. Deze laatste twee worden overigens op een geweldige, ijzersterke en imponerende manier gespeeld door Benicio Del Toro (in de rol van Alejandro) en Josh Brolin (in de rol van Matt Graver). Door hun manier van spelen verbleekt de rol van Emily Blunt (in de rol van Kate Macer) volledig en kwam zij ook enigszins zwak over in het verhaal en hetzelfde geldt voor haar hulpje Daniel Kaluuya (in de rol van FBI agent Reggie Wayne). De laatste wordt in het verhaal vooral misbruikt als chauffeur Dat kwam best lullig over omdat hij ook de enige donkere acteur is in het verhaal en het verhaal zich afspeelt in het zuiden van Amerika.

Visueel (o.a. de beelden van de woestijn, Mexico en de grens met Amerika) mocht deze film er overigens ook wezen en ook met de sfeer zat het meer dan goed. Er mag dan misschien niet heel veel actie in deze film zitten, maar de actie die erin zit is gewoon sterk en hard en het zijn vooral de dialogen en de ijzersterke rollen van Josh Brolin en Benicio Del Toro, die het deze film meer dan genoeg waard maken om te bekijken. Hier en daar is het verhaal misschien ietwat langdradig en met bijna twee uren is het ook best een lange zit, maar het is zeker de moeite waard. Deze film is nu ook bij mij in mijn persoonlijk top 10 over het filmjaar 2015 terecht gekomen (op nummer 4).

Met deze spannende en boeiende Misdaad / Drama film, laat regisseur Denis Villeneuve wederom zien dat hij veel in zijn mars heeft.

avatar van Leland Palmer
Uitstekende prent van Villeneuve. Het verhaal(tje) is ietwat ondergeschikt aan de fantastische onderhuidse spanning - ondersteund door de sterke score en het gevoel dat je (vooral in het begin) hebt; in welke ellende ben ik gedropt? Hetzelfde gevoel wat Blunt heeft. Eigenlijk weet ze de hele film maar half waar iedereen mee bezig is. Als kijker krijg je, net als haar, steeds meer te weten. Villeneuve regisseert dit op een uitstekende manier, waardoor het nergens rommelig of oninteressant wordt hierdoor.

Integendeel. 'Sicario' blijft boeien, van het begin tot het eind. Benicio Del Toro steelt de show als ietwat mysterieuze, koelbloedige man die tussen twee werelden zweeft. Josh Brolin speelt z'n rol met veel overtuiging en Emily Blunt (één van mijn favoriete actrices) doet prima mee. Roger Deakins z'n camera bereikt weer menig hoogtepunt - dit samengevoegd met de personages, de score en het intrigerende geheel zorgen voor een klasse eindresultaat. Villeneuve blijft toch prima films afleveren. Erg goed.

De regisseur stelde vooral de morele ambivalentie aan de orde in deze documentair-achtig ogende, enigszins doelloos overkomende actiefilm. Het verhaal over de methodiek van de oorlog tegen het Mexicaanse drugskartel (volgens het oog om oog, tand om tand principe, zonder scrupules), was interessant, maar wilde maar niet echt spannend worden. Emily Blunt ageerde passief.

avatar van Whazaa
PAS OP VOOR SPOILER

4* voor het voetballende jongetje en zijn vader. Zeer ondergewaardeerde film (op deze site) met een diepere achterliggende betekenis. Normaal heb ik het niet zo voor het overinterpreteren van een verhaallijn, maar ik denk dat het in deze film toch mooi getoond wordt. De cartelbaas wordt koudbloedig neergeknald nadat zijn vrouw en twee kinderen voor zijn ogen werden doodgeschoten als een wraakactie van Del Toro die zelf zijn vrouw en dochter heeft verloren, deze laatste in een acid-bad.

En waarvoor? Voor drugscartels die vechten om grondgebied in de US. Allemaal zeer smerig.
En terwijl Del Toro (+ US Government) vs Mexican Drugscartel een hele film oplevert, krijgt het jongetje dat zijn vader verloor amper een traan. Iedereen is antagonist in dit verhaal en dit leidt tot het lijden van Emily Blunt. Je kan zeggen dat ze wat incompetent overkomt maar ze krijgt wel veel shit over haar heen.

Al bij al geen perfecte film, cinematografisch wel zeer mooi, maar het verhaal wordt naar mening zéér zéér goed naar de kijker gebracht.

avatar van leatherhead
Goed.

Blunt was boven verwachting uitstaanbaar, da's al heel wat. Al vormt haar personage uiteindelijk wel de achilleshiel van de film. Haar naïviteit en goedwilligheid werd naar mijn mening gewoon wat té nadrukkelijk geaccentueerd, vanaf begins af aan al. Gelukkig was Brolin beter, al werd de show uiteraard door Del Toro gestolen.

Verder een zeer verdienstelijke thriller. De manier waarop de personages steeds verder in het malafide wereldje afdalen blijft boeiend. En bij momenten sfeervol: de tunnel-scene als hoogtepunt. Lekkere soundtrack ook, weet de spanning aardig op te krikken. Eenzelfde spanning die helaas niet gedurende de hele film evident was, want sommige subplotjes hadden er zonder scrupules uitgeknikkerd mogen worden (dat met die Ted bijv.).

Maar absoluut vakwerk van Villeneuve. Al mocht de cast er dus ook absoluut wezen. Kleine 3,5*.

avatar van Brabants
Meesterlijk geschoten film over de drugsoorlog en meedogenloze wreedheid die daar mee gepaard gaat. Het donkere verhaal is zeer intens en de spanning continue duidelijk voelbaar. De rolverdeling m.b.t. de twee huurlingen Brolin en Del Toro was ijzersterk vertegenwoordigd en de deelname van Blunt als idealistische FBI-agent voelde wat leeg c.q. passief aan.

avatar van filmkul
Sterke en harde misdaadfilm. De opening is direct raak, de harde wereld van de kartels wordt prima neergezet door Villeneuve. Even daarna volgt er een uitstekende zenuwslopende scene (Juarez in en uit). Bijna een kwartier lang zit je op het puntje van je stoel, echt fantastisch gefilmd en met een prima soundtrack in beeld gebracht. De rest van de film haalt helaas dit niveau niet meer, maar blijft nog wel erg goed. Met name Del Toro zet een prima rol neer. Vakwerk. 4.0

avatar van david bohm
Sterke film die naar het einde toe wel wat inzakt en de clou vind ik wat vaag met een Columbiaan die met hulp van Amerikanen wraak mag nemen op zijn vijanden.
Fraaie beelden van de woestijnachtige omgeving en van Ciudad Juarez en het acteerwerk, zeker van Del Toro is dik in orde.