Sicario (2015)

1965 stemmen

Misdaad / Drama

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Emily Blunt, Josh Brolin en Benicio Del Toro

Kate Macy (Emily Blunt) is een jonge FBI-agente die deelneemt aan een geheime CIA-operatie om de baas van een Mexicaans drugskartel uit te schakelen. Samen met twee huurlingen steekt ze in Tucson, Arizona de grens over naar Mexico om de drugsbaas te elimineren. Maar eenmaal over de grens treffen ze een heel gevaarlijke en verdorven wereld aan.

avatar van Lovelyboy
Vanmiddag aan een tweede kijkbeurt onderworpen, op blu-ray ditmaal, en zoals ik zelf al verwachtte kon de film met nu de tweede keer al meer bekoren.

Waar ik de eerste keer het spreekwoord 'veel gespin maar weinig wol' gepast vond, heb ik nu veel meer oog voor de sfeer schets, de ontzettende dreiging die er zo nu en dan van de prent uitgaat en het dubbele moraal van het verhaal. Waar ik gisteren Traffic nog zag en de dubbele sfeer en vervaging van grenzen en scheidslijnen roemde valt me dat nu veel meer op in Sicario. Blunt is zonder meer een soort morele kompas die ons helpt mee kijken naar wat legitiem en normaal is. Anders zouden we als kijker wellicht er gemakkelijk meegaan in een onrealistische orgie van geweld.

De ' war on drugs' blijkt dan ook echt een 'war' te zijn waar alle middelen geoorloofd zijn en de gebruikte middelen vaak niet minder dubbel zijn dat het gewilde resultaat. Toch is de realiteit een oorlog tegen een dergelijke tegenstander wellicht zo te moeten vechten als zij zich ook niet aan de regels houden.

Sfeervolle en rauwe prent. Uitstekende film van Villeneuve. Half punt erbij.

avatar van missl
De rol van blunt heeft weinig toegevoegde waarde, verder is het een prima misdaad film, die af en toe wat rommelig is maar waarin del Toro zeker op zijn plek is. Ben benieuwd naar deel 2.

JeroenFR08 schreef:
In de herziening.

Met het Trumpiaanse beleid dat Amerika voert is de film vier jaar na dato nog steeds actueel. De problematiek aan de grens wordt vlijmscherp in beeld gebracht, niet zozeer de migratie problematiek, wel de ‘war on drugs’.

Wat grijpt die ‘war on drugs’ je toch bij de keel. Vanaf de openingsscene van de film tot het eind, waarbij del Toro Blunt nog de kans geeft hem van kant te maken. Een kans voor al het leed wat hij Blunt heeft aangedaan. Geweldig. Zoals mijn buurman hierboven IH88 al beschreef is de scene die uitmond in de shooting op de snelweg een van de hoogtepunten van de film. Wat een spanning, ijzingwekkend sterk in beeld gebracht.

Blunt, del Toro en Brolin stelen met zn 3’en de show. Zij maken van deze film, met zijn spanning en sfeer, een totaalplaatje. Uiteraard mag Villeneuve zijn regie er ook zijn.

De volgende wordt Blade Runner 2049. Eveneens van Villeneuve. Benieuwd of die in de herziening ook zo sterk uitpakt.

Mee eens op.blade runner na dan

avatar van Toontje G
Tip van Moviemeter. Nou inderdaad een goede tip.

avatar van stefan dias
Op mijn gemak herzien, na hem ooit in het vliegtuig gezien te hebben. Ik ben er nog altijd niet goed uit wat dit nu is. Er zitten geweldige scènes in, met name het konvooi, maar voor de rest weet ik niet waar ik nu naar zit te kijken: een natte droom, waar een democratisch verkozen regering even meedogenloos te keer gaat als de gruwel die ze pretendeert te bestrijden? Want met 'sympathico' Benicio en diens 'legitiem motief' (de gruwelijke liquidatie van zijn familie) lijkt de regisseur daar toch op aan te sturen… Dubieus… of ik heb het nog altijd niet begrepen.

Misschien een streng cijfer, maar de boodschap die ik erin zie, is me iets te bitter.

avatar van filmfan0511
Sicario verdient vooral punten op vlak van de cinematografie en het geluid. Visueel is het een feestje, met prachtig camerawerk en erg mooie beelden van desolate landschappen en criminele steden. Villeneuve weet door middel van de beelden een hopeloze sfeer te creëren, en de soundtrack maakt enkele dreigende scènes des te spannender. Vooral de scène in de file vond ik meesterlijk in beeld gebracht. Het verhaal vond ik ietsje minder. Het grootste deel van de film heb je maar een vaag idee wat ze nu eigenlijk van plan zijn of wat het grotere plaatje is. Zo word je als kijker verplaatst in het personage van Emily Blunt, maar vond dat niet zo fijn werken, zeker ook omdat niet alles alleen maar vanuit het viewpoint van haar personage getoond wordt. De boodschap van Sicario is ook erg duister en nihilistisch. Het systeem is fundamenteel fucked, de ene partij is als het er op aankomt even slecht als de andere, en corruptie tiert overal. Er wordt geen antwoord gepresenteerd, omdat er waarschijnlijk ook geen antwoord is. Ik vond het iets té zeer grenzend aan puur nihilisme overkomen wel.

De acteurs doen het wel erg goed. Van Emily Blunt ben ik altijd al fan geweest, en die doet het hier erg goed, en hetzelfde geldt voor Brolin en Del Toro. Die laatste weet met zijn doodse blik als geen ander pure dreiging uit te stralen.
Het geheel schommelt tussen de 3.5* en 4*.

avatar van stefan dias
filmfan0511 schreef:
Het grootste deel van de film heb je maar een vaag idee wat ze nu eigenlijk van plan zijn of wat het grotere plaatje is. .

Ik vrees dat het eerder een 'enger' plaatje is. Want achteraf gezien lijkt het niet veel meer dan een ordinaire wraakfilm met een dodelijk efficiënte sicario die in zijn eentje een hele versterkte burcht oprolt en daarbij niet één kogel verspilt. Echt élke kogel is raak… een beetje onnozel eigenlijk, maar ja, de regisseur is de (ook door mij) gerespecteerde Villeneuve, dus gaan we er allemaal van uit dat er een dieper betekenis in zit… ik zie hem niet.

avatar van filmfan0511
stefan dias schreef:

Ik vrees dat het eerder een 'enger' plaatje is.

Klopt, maar daar kom je pas achter in de laatste tien minuten. Tot daarvoor lijkt het alsof er een groter plaatje is waar je als kijker niet van op de hoogte wordt gesteld.

avatar van Chainsaw
Na het kijken van mijn vierde film van Denis Villeneuve realiseer ik me twee dingen: Ten eerste, hij is ongetwijfeld één van de interessantste regisseurs van de laatste jaren en ten tweede; hij weet zijn films altijd wel iets sterker te beginnen dan ze te eindigen. Ook Sicario heeft zo’n enorm overweldigende en sterke eerste helft, dat ik merkte dat ik de tweede helft van de film stiekem wat teleurstellend vond. Nergens wordt de film slecht of zelfs erg matig, maar het torenhoge niveau van de eerste helft lukt Villeneuve niet helemaal om vast te houden. Maar dan heb je het ook over een begin; de openingsscène is fantastisch, Villeneuve had me vrij snel op het puntje van mijn stoel. Als daarna Emily Blunt - wat een fantastische actrice is het ook - met Brolin en consorten meegaat en we komen bij de scène bij de grens begon mijn hart geregeld een stuk sneller te kloppen. Villeneuve bewijst voor de zoveelste keer dat hij scènes rete-spannend kan maken en in dit geval werkt het talent van mensen als Roger Deakins en Jóhann Jóhannsson ook enorm mee.

Maar ondanks dat de film sterk blijft, ik merkte dat ik gaandeweg het iets voelde afnemen. Op een gegeven moment ontdekt Blunt na de scène in de tunnel iets over het personage van Del Toro en confronteert Brolin. Daar werd de vertelling van de film ineens ietwat warrig. Daarnaast merkte ik dat het grote moment waarin Del Toro de grote eindbaas bezoekt me heel stiekem een klein beetje koud liet. Sure, het was een goed geschoten scène, maar de scène had geenszins de spanning of impact van de openingsscènes, wellicht doordat Blunt - het personage waarmee je als kijker alles meemaakt - daar niet bij aanwezig is. Zo’n scène zou vooral werken als je echt weet wat er op het spel staat of de personages goed kent. Daarom werken zulke scènes in series als Breaking Bad of Better Call Saul - waar de film me geregeld even aan deed denken - wat mij betreft beter. Hier deden zowel Del Toro als die eindbaas me vrij weinig. De scène daarna - met Blunt en Del Toro, waarin Blunt wederom ijzersterk spel laat zien - was dan wel weer voortreffelijk.

4 sterren.

avatar van Basto
Blijft toch een vette film. 4k uhd blu ray is echt prachtig. Dikke 4* blijft staan.

avatar van Ste*
Ik heb heel weinig feeling met dit onderwerp, maar aangezien het een Villeneuve is dacht ik dat de cinematografie wel veel goed zou maken, dus was toch wel geïnteresseerd. Afgezien van wat scènes hier en daar, en het sterke begin als ze naar Mexico rijden wat wel een toffe scène is, gebeurt dat eigenlijk niet waardoor ik het een oersaaie film vond.

Komt grotendeels door het personage en uitgangspunt van Emily Blunt. Het soort van ‘mysterie’ waarom ze er bij betrokken is en wat precies de bedoeling van alles is is eigenlijk alleen maar heel saai en frustrerend en vond ik niet werken. Zonde van zo’n leuke charismatische actrice dat ze heel de film alleen maar moeilijkkijkend, in verwarring en bang rondloopt. Maakt het voor ons als kijker, in ieder geval voor mij, allemaal maar een moeizaam geheel.

Inhoudelijk weet de film, zeker het hele middenstuk, gewoon amper te boeien.

2,5*, maar alleen maar omdat het goed gemaakt is. Eigenlijk wil ik 2* geven.

Ik heb de film nu voor de tweede keer gezien en hou er een dubbel gevoel bij. Is het een ordinaire wraakfilm, want daar draait het uiteindelijk op uit. Of een cynisch beeld van hoe de overheid de war on drugs voert. Of een poging om te laten zien hoe moeilijk die strijd is.
Ik weet het nog steeds niet. Je zou het ook als een aanbeveling van de film kunnen zien. Dat de maker aan jou de keuze laat.

avatar van Captain Pervert
Style over substance. Het voornaamste bestaansrecht van Sicario bestaat uit twee uitgesponnen, bloedspannende scènes. Eentje bij een grensovergang, eentje bij een tunnel. Dat is zo geweldig gefilmd dat je op het puntje van je stoel zit.

Verder heeft de film niet zoveel te bieden. Emily Blunt die heel erg haar best doet om een tough chick neer te zetten, maar zelfs in het huidige tijdperk van girl power, 'me too' en wat niet al, wil het maar niet geloofwaardig worden.

We hebben een archetypische CIA knakker op teenslippers, gespeeld door een overdreven laconieke Josh Brolin. En als toetje een karikaturale Del Toro als de mysterieuze Alejandro.

De valkuil is dat het wordt gepresenteerd als een realistische film over kartelgeweld en de 'war on drugs', maar dat je gaandeweg beland in een ongeloofwaardig web van James Bond-achtige boeven en helden.

Desalniettemin niet verveeld, maar iets klopt er niet aan deze flim.

3 sterren

avatar van panax
superspannend
dreigende sfeer is perfect voelbaar
geweldig camerawerk
helemaal goed!!