Sicario (2015)

1968 stemmen

Misdaad / Drama

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Emily Blunt, Josh Brolin en Benicio Del Toro

Kate Macy (Emily Blunt) is een jonge FBI-agente die deelneemt aan een geheime CIA-operatie om de baas van een Mexicaans drugskartel uit te schakelen. Samen met twee huurlingen steekt ze in Tucson, Arizona de grens over naar Mexico om de drugsbaas te elimineren. Maar eenmaal over de grens treffen ze een heel gevaarlijke en verdorven wereld aan.

avatar van tattoobob
Ik lees nu pas dat dit de nieuwe Denis Villeneuve betreft......dat kan niet misgaan wat mij betreft.

avatar van loneranger
Een duistere angstaanjagende film met een glansrol voor Benicio del Toro en ook een hoofdrol voor de prima soundtrack die alleen maar meer bijdraagt aan de naargeestigheid van de film.

avatar van wwelover
Uitstekende en sfeervolle drugsthriller van de getalenteerde Villeneuve. Okay hij is niet zo sterk als Prisoners, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Het is wat jammer dat de trailer veel heeft weggegeven, maar alsnog is het zeker een spannend en sterk verhaal. Het is misschien niet de meest 'gruwelijke' film, maar hierdoor is hij wel natuurlijk wat toegankelijker. Alhoewel het er wel hard aan toegaat soms. Visueel is het ook een sterke film, maar het is natuurlijk ook net al bij zijn vorige 2 films een film met een topcast. Blunt en Brolin zijn natuurlijk heel goed, maar het is natuurlijk Del Toro de perfect is in deze rol.

avatar van Chris0478
Toppertje weer eens

avatar van Materny
Rauw en sfeervol filmpje onder aanvoering van een wat fletse Blunt. Maar wellicht komt dat voort omdat ze overschaduwd wordt door een magnifieke Del Toro. Iedereen rept trouwens over de nachtkijker scene, maar het stak voor mij schril af tegenover de scene bij de grenspost. Hele fijne spanningsopbouw en sterk camerawerk bij die scene.

Nét weer wat beter dan Prisoners.

Ja, deze regisseur ligt mij wel. En als hij op deze voet doorgaat, dan komt dat meesterwerk vanzelf een keer. Kan niet missen! Deze uiterst sfeervolle film 'Sicario' nadert voor mij perfectie, maar is dat nog net niet.

Laat ik beginnen met wat me zo aanspreekt aan Villeneuve en Sicario in het bijzonder. Allereerst vind ik het fijn dat ook hier niet al te veel concessies aan 'Hollywood' gedaan worden. Gewoon gedropt worden in een (fase van een) verhaal, niet of nauwelijks uitleg aan de hand van voice-over of flashbacks, rauwheid, geen happy ends of andere misplaatste zoetsappigheid etc. Laat ik het 'een volwassen manier van films beleven' noemen.

Dan is daar natuurlijk de samenwerking met Roger Deakins, laat dat vooral in stand gehouden worden! Want wat komen stijl en inhoud ook hier weer goed samen. De rust in de beelden, het spel met licht en de fijne details: deze stijl ligt mij gewoon erg goed. Hoe Deakins bijdraagt aan de sfeer (net als in Prisoners) is ongelooflijk knap. Tel daar ook nog eens de beklemmende score bij op, die echt boven de middelmaat uitstijgt, en je hebt op audiovisueel gebied genoeg te genieten. Hoogtepunt van de film, op dit gebied, is voor mij toch Juarez en grenspost.

Maar goed, de reden waarom Villeneuve mij tot op heden geen waar meesterwerk voorschotelt zit 'm toch in de inhoud. Wat hij van mij wel eens los zou mogen laten, is de enigszins geforceerde 'zoektocht naar die pakkende plottwist en finale'. Nou is dat hier al veel minder aanwezig, dan bij Prisioners. Vandaar ook dat ik Sicario net beter vind. Meer straight forward, minder 'whodunit' en gepuzzel. Maar toch hoop ik dat dit nog verder afneemt in de toekomst. Daarbij mist 'Sicario' net dat stukje echte onderhuidse spanning en heb ik toch het idee dat de invalshoek (vanuit Emily Blunt) en uitwerking t.o.v. de misdaadbestrijding nóg pakkender en beklemmender uitgewerkt zou kunnen worden.

Maar, zoals gezegd. Er is hoop dat het ware meesterwerk van Villeneuve nog wel eens gaat komen.
Voor nu 4,5 *

P.s. Wat is die Del Toro hier goed op dreef zeg.

zeer matige film, er zijn maar 2 senes met schieten en de rest is alleen maar een beetje praten en rondrijden.

avatar van Ibrahim
Wat een geweldige regisseur!! Alles wat ik van hem kijk is top .. een erg spannende film!! En benicio die speelt iedereen weg

avatar van John Milton
Markie schreef:

Moeten films in het genre misdaad/drama dan meer schietscènes hebben? Het is toch geen actiefilm?

avatar van Flitskikker
Deze film begon erg goed; de spanning zat er gelijk goed in en die explosie zag ik niet aankomen. Ook de rit naar en van Juárez was erg spannend. Daarna zakte het wel een beetje in. Zoals eerder benoemd verplaatsten de spotlights zich inderdaad van Macer naar dier collega's/concullega's. Tegen het einde, net voordat het te langdradig begon te worden, werd de spanning weer wat opgevoerd, met de prachtig gefilmde tunnelscènes en harteloze, meedogenloze acties.

De cinematografie was ook mij zeer positief opgevallen. Wat was alles prachtig in beeld gebracht. Ook de soundtrack van de mij onbekende Jóhann Jóhannsson was zeer goed. Prima ondertiteling dit keer ook.

7/10

Alleen al door de soundtrack zou ik deze film al eigenlijk moeten zien (Big KRIT)

Realistisch en rauw neergezet, naargeestige film over de ellende van de strijd tegen drugskartels. Wat brute acties en beelden en veel gepraat. Leuke plotwending erin. Het zal allemaal wel kloppen, maar ik vond het ruk.

avatar van Blackbeard
Zware teleurstelling.

Vanwege de cast toch overgehaald om naar de bios te gaan. Had ik beter niet kunnen doen.

De film begint goed en de sfeer is best lekker. Zuid-amerika ligt mij normaal gesproken niet zo als setting, maar het ongure Juarez (nabij de grens met Amerika) wordt goed geintroduceerd en ik zat er meteen lekker in. Maar dan..

Al snel maakt de film een vrije val. Misschien ligt het aan mij (al kan ik verhaallijnen toch altijd wel goed volgen) maar ik snapte er werkelijk geen ruk van! Ten eerste was het mij totaal onduidelijk waarom nu juist Katy Macy werd opgeroepen om deel te nemen aan de CIA operatie. Ja, omdat ze nu eenmaal iemand nodig hadden die van binnenlandse zaken is (ofzo?), maar dan hadden ze toch ook gewoon een onbeduidende kneus kunnen nemen? In eerste instantie mocht haar partner Riggs niet mee en dan ineens loopt hij vrolijk tussen de geheim agenten te paraderen. Sowieso zien we eigenlijk vanaf het moment dat de geheime missie begint helemaal niks meer van haar, behalve dat ze af en toe in beeld komt met een moeilijk gezicht als het geweten van de film zodat we weten hoe fout dit allemaal is. En dan nog wat; alles draait om de kingpins, de big bosses die gepakt moesten en zouden worden. Anders bleef het maar gekloot in de marge volgens de CIA. Maar in deze film zie je nauwelijks iets over deze figuren en krijg je al helemaal niet de kans om een echte hekel aan ze te krijgen, zoals elk personage veel te oppervlakkig blijft naar mijn idee. Ook de politieagent die een wagen vol drugs smokkelt komt af en toe tussendoor wandelen. Je krijgt geen enkele binding met hem, je kent zijn achtergrond niet (behalve dat zijn zoontje steeds met m wil voetballen) en dan is het de bedoeling dat je met pijn in je hart ziet hoe hij wordt neergeknald? Ik vatte het niet. Nou ja, dat het uiteindelijk de bedoeling is dat de macht in het circuit bij één partij ligt zodat de war on drugs beter te controleren is dat snapte ik dan nog wel. Maar waarom Macy bijvoorbeeld ineens een pistool op del Toro (ben de naam van zijn karakter even kwijt) richt terwijl daarvoor zich uren en uren van ongeoorloofd geweld heeft afgespeeld en dat blijkbaar heel oké was, daar snapte ik ook de ballen van.

En zo zat de film voor mij, maar misschien mis ik een enorme clou ofzo (?), vol met onlogische gebeurtenissen en rare acties van personages.

Op een gegeven moment viel ik bijna in slaap, omdat de film zich maar voort bleef slepen en ik de draad kwijt was. Enige pluspunten vond ik het eerste kwartier, een fijne del Toro, een redelijke Brolin en (dat moet gezegd) een steengoede soundtrack. 1,5 ster

avatar van Montorsi
Villeneuve wordt langzaam maar zeker steeds iets beter. Sicario is een klinisch benaderde film die magistraal de waanzin van de war on drugs blootlegt. De totale waanzin wordt zonder al te veel poespas in een verhaaltje gegoten waarin eigenlijk net genoeg tempo zit om er een lopend geheel van te maken, maar godzijdank de plotperikelen achterwege laat. Het middenstuk is ietsje minder, maar de eerste en laatste 45 minuten zijn fantastisch. Mede dankzij een Deakins in topvorm en een dijk van een score zit de spanning in je keel. Dat hele eerste stuk in die wagens naar Mexico en terug vond ik echt waanzinnig, met al die shots van zo'n compleet verdorven stad.

Klassieker in wording denk ik omdat het veruit de meest memorabele film is rond deze jarenlange grensproblematiek. Soms moet je een zeker niveau van ellende maar voor lief nemen... 4.5*

avatar van horizons
Op een andere site las ik van iemand dat de film Heli de betere is en dat Sicario een ver-hollywoodste versie is van het probleem.

Zien andere dat wel/niet zo?

avatar van Montorsi
Heli niet gezien, maar ik vind weinig Hollywoods aan Sicario eigenlijk.

avatar van johnwick420
een top film heel goed ge acteert prima vermaakt in pathe 4,5 ster

avatar van KingJ
goede zeer duistere misdaad film!

de sfeer, de spanning en het acteren waren top...
jammer dat het verhaal hier en daar wat ongeloofwaardig (onlogisch) is

toch van genoten

2,5 ster voor de spannende momenten. De rest was zwaar onvoldoende. Een flinterdun verhaal, weinig diepgang en een heel saai einde.
Wat mij het meest irriteerde is dat je geen moment wordt meegenomen in de wereld van de kartels. Een paar shots van een corrupte politie agent die wakker wordt gemaakt door zijn zoontje was volgens de filmmakers voldoende om die kant van het verhaal te vertellen.

avatar van Nohands
Hij begon sterk en intens, maar kakte al snel weer in helaas. Ik hou wel van een "trage" film en verhaal maar dit was toch niet wat ik er van verwachte. Josh Brolin en Benicio Del Toro spelen hun rol weer goed, beetje van hetzelfde zoals ze altijd zulke rollen spelen. De omgeving en de settings waren perfect en alles goed gefilmd.

Er had veel meer in dit verhaal en deze film kunnen zitten wat betreft de war on drugs, maar dit was wazig, zeker het continue "gezeik en gejank" van de personage van Emily Blunt vond ik irritant.

Als je de trailer al heb gezien heb je bijna het beste van de film gezien....ik had er veel meer van verwacht in ieder geval.

Een halve ster voor het begin. Voor de rest was deze film niet om aan te gluren. Je krijgt met niemand een band en het verhaal sloeg nergens op. Vond de vrouwelijke hoofdrolspeelster zeer irritant.

avatar van Jusstinb
(Er zijn nog relatief weinig stemmen.. maar met een 3.7 is hij nu nog zwaar overgewaardeerd vind ik..)

De eerste 20 minuten beloofd het een interessante film te worden, meteen is de spanning voelbaar.. maar het ebt als snel weg... eindeloze saaie dialogen en vage scenes.. een en ander wordt duidelijk op het einde van de film maar een mindfuck of clue wil ik het niet noemen.. Het verhaal is eerder gewoonweg slap.. Het laatste half uur met "actie" is ook zwaar ondermaats..

Vrouwelijke hoofdrolspeler is eigenlijk maar een bijrol in de film...

Jammer gemiste kans want we weten allemaal dat je met dit onderwerp veel leuke dingen kan maken..

avatar van DiDa
Zo jammer dat veel mensen deze film gaan bekijken als hersenloze actiefilm met good guys en bad guys. Er zit zoveel in deze film....Verhaal is juist ijzersterk en geeft goede maatschappelijke kritiek. Het wordt allemaal niet zo voorgekauwd, misschien dat de meesten daarom de film niet leuk vinden. Jammer...

avatar van Jusstinb
DiDa schreef:

De film is gewoon niet sterk op veel punten, ik hou niet van actiefilms dus daar ligt het niet aan..

De korte fragmenten bijvoorbeeld van die kerel waarvan zn zoontje steeds wilt voetballen slaan de plank volledig mis.. De film gaat erover dat die vrouw wordt misbruikt door zowel de overheid als die oude drugsgast, maar de film pakt gewoonweg niet, dit had veel beter gekund..

Jusstinb
Ik ben het met je eens dat de fragmenten van vader en zoon niet tot de sterkste punten van deze film behoren. Maar ze slaan de plank daarmee zeker niet mis. Dat het niet naar jouw smaak is kan natuurlijk. Vanuit het maatschappelijk oogpunt van deze film, en het einde, zijn die scenes prima te verklaren.

Verder is dit inderdaad zo'n film waar mensen al snel met de verkeerde verwachtingen naar toe gaan, daar draagt bijvoorbeeld de trailer ook wel aan bij.

avatar van DiDa
Jusstinb schreef:

Bij mij pakte de film wel. Verschil in mening.....geen probleem. Dat vader/zoon verhaal was om te laten zien dat de onbeheersbare en ongrijpbare war on drugs zijn effect heeft op alle lagen van de samenleving. Ook het einde mbt deze laag in de samenleving was heel sterk. Het laat je achter met een gevoel van nutteloosheid en ongrijpbaarheid. Zo triest...

avatar van TornadoEF5
Vanmiddag Sicario gezien. De nieuwe Villeneuve, ook wel bekend om de geniale film van Prisoners. Het is een film, die gaat om de "war on drugs", en het is geen doodgewone actiefilm maar een kwaliteitsvolle actiefilm vanuit een originele invalshoek. Audiovisueel is het een pareltje, de acteerprestaties zijn sterk, en je leeft erg mee met de film. Een van de beste films dit jaar, dus zeker kijken zou ik zeggen.

Zeer sterke film (vooral het eerste deel, met de openingsscene en de hele operatie in Juarez), maar met toch één stevig minpunt wat mij betreft: de hoofdactrice is van begin tot eind totaal nutteloos in het verhaal. 't Is zoals de bedenking die ze in Big Bang Theory plots maken over Indiana Jones: het hoofdpersonage heeft geen enkele invloed op het verhaal, met of zonder haar eindigt het verhaal identiek. Ik had soms de indruk dat zij er gewoon bijzat zodat de makers een onwetend iemand om het plot aan te kunnen uitleggen (en dus zo ook aan het publiek). Of om duidelijk te maken hoe vaag de grens tussen "goed" en "slecht" is in verhalen zoals deze. Maar zelfs daar hadden ze haar in mijn ogen niet voor nodig, de daden van de andere agenten spraken voor zich.
Telkens Kate de controle probeert over te nemen of iets aan de situatie te veranderen, faalt ze daarin grandioos.

Let op, ik verwacht geen heldin die iedereen redt en daarna het mannelijk hoofdpersonage binnendraait (integendeel), maar iets meer invloed had ze nu toch wel mogen hebben, vind ik.

Vandaag Sicario gezien. Als je de trailer hebt gezien, heb je álle actie uit de film gezien. Dan duurt twee uur héééél lang. Zwak verhaal ook nog eens. Totaal overbodige film.

avatar van Iron Maiden
haagserobbie schreef:

Daarom is het genre ook Misdaad/Drama.