The Bourne Ultimatum (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Actie

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Julia Stiles en David Strathairn

Jason Bourne is de aan geheugenverlies lijdende spion, die toe is aan een volgende poging om meer te weten te komen over zijn eigen identiteit. Na een fatale schietpartij in Moskou reist Bourne de hele wereld af, van verscheidene steden in Europa, via Tanger (Marokko) naar New York, terwijl hij achtervolgd wordt door moordenaars van officiele en minder officiele groeperingen.

mrs A
Shit, toch weer beter dan ik had verwacht, vindt dit misschien wel het beste deel!

En erg jammer dat Damon niet in het volgende deel speelt, maar toch ook erg benieuwd hoe die zal zijn, dus zal zeker kijken!

Ook deel 3 is weer super vet. Alles was bijna weer perfect kijk uit naar deel 4

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Nou eindelijk gezien, de trilogie. Vond de films alledrie wel van gelijk niveau, deel 2 wel iets minder, maar vond ze ook wel op elkaar lijken. Steeds beetje volgens hetzelfde stramien, veel verschillende locaties, achtervolging in het begin, man tot man gevecht, zoektocht van de CIA, achtervolging op het eind, zelfs de eindtune van Moby komt in elk deel terug (al kan ik dat wel waarderen)...wel heel goed uitgevoerd dus als actiefilm zeker geslaagd. Als spionagethriller iets te makkelijk. Geen topfilms dus (imo) maar dat neemt niet weg dat het lekker wegkijkt.

Dit deel kent dus ook weer de bekende ingredienten, maar biedt daarnaast de ontknoping, het einde van de zoektocht...En dat viel wel tegen, had een wat sterker eind verwacht. Het korte optreden van Albert Finney was alles behalve memorabel. Ook de rol van Julia Stiles bleef wat in het luchtledige hangen, in alledrie de films aanwezig en op het eind helpt ze Bourne, maar welke rol ze nou in Bourne´s leven speelde blijft vaag.

avatar van Sergio Leone
Uitstekend slot.

The Bourne Ultimatum heeft weer een wat beter plot dan The Bourne Supremacy. Het introduceren van enkele nieuwe personages - Naoh Vosen op kop - biedt weer wat nieuws en de vuile praktrijken en personen rond Treadstone komen terug meer in de belangstelling te staan.
Enige geloofwaardigheid is ver te zoeken, maar spannend blijft het tot het einde, dat net iets te lang aansleept en wat geforceerd happy aanvoelt.

Matt Damon is wederom uitstekend op dreef - na het zien van de trilogie is hij toch wel een stuk in mijn achting gestegen.
Deze keer krijgt hij ook weer een degelijke tegenspeler. Joan Allen blijft vrij matig, maar David Strathairn is een toffe slechterik.

Paul Greengrass tot slot levert hier een veel beter geregisseerd werkje af dan The Bourne Supremacy. Nu zijn het enkel de actiescènes die rommelig zijn - en dan nog valt dat beter mee dan in Supremacy. Voorts ziet alles er wat gelikter en gestileerder uit.
Het opbouwen van spanning is voor geen enkel deel een probleem geweest, hier zeker niet. De scène waarin Bourne z'n informant instructies geeft spant de kroon.
Muziek van Moby is overigens ook altijd een pluspunt.

avatar van Ace Hanlon
Flipman schreef:
Oneens maar ik bedoelde ironisch in de zin dat Jason aan geheugenverlies lijdt. Overigens vernam ik dat Ludlum wel zijn persoonlijke goedkeuring aan het script van The Bourne Identity heeft verleend, hij was immers zelf uitvoerend producent van die film.

Ik heb geen flauw idee, hoeveel tijd er heeft gezeten, tussen het beginnen aan The Bourne Identity en het uitkomen er van. Ik weet wel, dat de film uitkwam in Amerika in juni 2002. Robert Ludlum was toen al 1 jaar en drie maanden dood, na een maand ziekte door brand in zijn huis. Dus erg groot zal zijn bemoeienis met de film wel niet geweest zijn.

avatar van mikey
Veel wilde en gewelddadige achtervolgingen maskeren een fantasierijk en onduidelijk plot. De achtervolgingen zijn aanvankelijk spannend maar worden saaier naarmate de film vordert. Maar misschien komt dat wel omdat ik me maar nauwelijks in kon leven met die Bourne.

avatar van Toontje G
Ik had niets te doen, was aan het zappen en was net op tijd om aan de film te beginnen. Je moet ervan houden, maar als je om actie films geeft kun je van begin tot het eind van deze film genieten. De actie spettert letterlijk van het beeld. Je verveel je jezelf geen minuut. Ik zat te denken dat als ik deze film in de bioscoop had gezien deze nog sensationeler en mooier moet zijn geweest.

Wat het verhaal betreft, iedereen kan hier weleens twijfels over hebben maar je moet toch iets doen om een film spectaculair te maken. Petje af voor iedereen die hieraan heeft meegewerkt.

avatar van Flipman
Ace Hanlon schreef:
Toen hij stierf waren de opnamen al een halfjaar aan de gang, ongeveer.

mikey schreef:

Ben ik het mee eens, alleen doordat de film uit alleen maar achtervolgingen bestaat geef ik het een onvoldoende.

avatar van Captain Pervert
Na herziening nog steeds een goede film.

Ik kan me niet voorstellen hoe de film is als je de eerste twee delen niet hebt gezien, maar ik denk dat het verhaal dan wat te wensen overlaat. Desondanks komen er voldoende flashbacks in voor om het goed uit te leggen.

De film is beslist niet alleen maar een aaneenrijging van achtervolgingen. Er zitten een aantal zeer geslaagde, spannende scènes in, waarbij die aan het begin in Londen toch wel de beste is. Het gevecht met de Marokkaan beschreef ik de vorige keer (2007) als "niet te volgen", maar ik vond het nu eigenlijk wel erg gaaf gefilmd. Zeer intens, het is alsof je als kijker ook klappen krijgt.

Verder bevat de film nog een aantal zeer gave car crashes en stunts die wel heel snel gaan zodat ze nauwelijks tijd hebben om echt impact te maken op de kijker, maar het is wel heel gaaf gedaan.

Nu dus in 3 dagen tijd de drie eerste delen gezien, volgende week maar even naar de bios voor The Bourne Legacy

Overstijgt geen enkele doorsnee thriller. Actie zit redelijk in elkaar, maar het verhaal is flinterdun. 2,5*

avatar van oemoemenoe
Jaja dit is de beste van de 3 .
Gaat lekker snel en hard van start tot einde...

avatar van Filmkriebel
Een stuk beter dan Supremacy maar haalt het niveau van Identity niet. Alle open vragen rond de CIA killer Bourne krijgen hier een antwoord en maken de reeks af. Het plot boeit nog wel, maar net als zijn voorganger lijdt Ultimatum aan dezelfde kwaal : schokkerig camerawerk van B-filmniveau die de actiescènes naar de kloten helpen. Soms vroeg ik me af waar ik zat naar te kijken. Wel knap is hoe de film teruggrijpt naar de twee voorgaande delen : eerst met operatie Blackbriar, en daarna met de scène in New York waar hij Landy contacteert en waarmee Supremacy eindigde. Hierdoor hangt de trilogie wel goed aan elkaar.

Uiteindelijk vond ik de Bourne reeks allemaal heel veel van hetzelfde : CIA geeks bestuderen elke beweging van Bourne, Bourne raakt er middenin en ontsnapt telkens, al dan niet na een vijandige agent te hebben neergeknald en na een wilde achtervolging. Of het nu in Parijs, Londen, Tanger, Madrid is... het is dezelfde koek twee films lang tot de indigestie volgt. Bij momenten vermakelijk, maar vooral bijzonder stijlloos formulewerk.

AHWA
Herzien. Blijft de beste uit de reeks.

avatar van Flipman
Wegens het bijna identieke einde van de achtervolgingsscène in vergelijking met die in The Bourne Supremacy vind ik het eerste vervolg toch net ietsje beter, persoonlijk.

avatar van Corcicus
Zeer typische Amerikaanse actiefilm die zich roeperig en beverig voortsleept. De actiescènes waren zo irritant gefilmd dat je een toiletbeurt zelfs spectaculair kan maken. Absoluut niks aan dus. Alle usual elementen zitten er in om er een zoveelste flutfilm mee te constitueren die verdwijnt in de storthoop van zijn voorgangers. Geen zware plotwendingen, geen buitengewone acteerprestaties, geen heerlijke actie, gewoon niks. Verschilt in niveau niet van The Fast and the Furious. Snel weer vergeten dit brolwerk.

avatar van K. V.
Een derde deel is meestal de minste, maar hier ging die vlieger eigenlijk niet op. 'k vond het een erg spannende film. Het eerste uur vlamde echt voorbij.
Verder opnieuw verschillende locaties, merendeel dezelfde cast en muziek.
Een erg sterk derde deel, misschien wel de beste van de drie.

avatar van Montorsi
Wederom weer ietsje beter dan de vorige. Positief dat ze die serie telkens iets hebben weten te verbeteren. Vlot en vrij spannend en zoals ik elk deel zijn vooral de slimmigheden van Bourne het leukst aan de film. Lekker chaotisch in elkaar gedraaid en eigenlijk best intelligent opgezet. Maar echt heel bijzonder is het nog steeds niet.

Net als deel 2 3*, maar deze zit wel dicht bij de 3.5*

Begin tot eind pure spanning.
Grandioze film.
Dikke 1O.

avatar van Robertdeniro
Redelijk. Borduurt voort op de eerste 2. Zeer veel actie op afwisselende locaties, Bourne blijft wat ironisch, hij wil eigenlijk alleen de waarheid maar de CIA jongens achter het bureau willen hem utischakelen. Nog even een deja vu als een andere "Marie" weer de haren verft en knipt voordat zij uit beeld verdwijnt. Met deel 3 is het klaar, niet meer nu.

avatar van RuudC
Dat dit de top 250 gehaald heeft, zowel hier als op IMDB… Ik snap er helemaal niks van. Ik heb zoveel actiefilms gezien en van alle big budgetproducties is Bourne Ultimatum in mijn ogen absoluut een van de slechtste. In de eerste plaats is draait deze film puur en alleen om een persoon die uit handen van de geheime dienst wil blijven. Bourne wordt ook op de hielen gezeten door een malloot die zijn camera geen seconde stil kan houden. Spectaculaire actie? Montages die me vooral hoofdpijn bezorgen. Nu snap ik wel dat het bedoeld is de onkunde van de acteurs, wanneer het aankomt op martial arts, te camoufleren. Bourne Ultimatum heeft een ongelooflijk saai plot en alle achtervolgingen ten spijt, ik heb me dood verveeld.

In de tweede plaats is Matt Damon geen actieheld. Uitzonderingen daargelaten, zet hij saaie rollen neer. Een potje knokken kan hij niet, al willen de hectische actiescenes je anders doen geloven. Aangezien men nooit stil zit, krijgt Damon weinig kans iets te laten zien. Ik zou het bijna een voordeel willen noemen. Over randzaken kan ik ook niet echt positief zijn. Bourne Ultimatum ziet er kil uit en daarmee, ook als ik naar mijn andere kritieken kijk, nogal zielloos. Actiefilms heb je in verschillende vormen en maten. Je kan je richten op martial arts, humor etc. Variaties zijn mogelijk. Wanneer je voor vaart gaat, kan je beter iets als Taken kijken. Bourne Ultimatum staart zich er blind op. Ik had op den duur geen idee waar idee waar de film nou precies naar toe wil. Overall een rampzalige film. Ik snap echt de lofredes niet.

avatar van blurp194
Beter dan het tegenvallende deel twee, maar nog steeds ontbreekt er een heleboel van het origineel. De frisheid, de paranoia en daardoor beklemmende sfeer die in het eerste deel zo vernieuwend werkte is hier toch wat teveel bekend, en de scenes achter de schermen bij de geheime dienst zijn wat te flauw en worden ook wat te vaak herhaald.

De actie is wel een ietsje beter nu, de locaties zijn zelfs prima in orde. Toch af en toe gewoonweg te langdradig. Het verhaal weet met een paar wat moeizame draaien nog steeds spannend genoeg te blijven, dat dan weer wel.

Qua acteren weinig bijzonders te melden, het borduurt allemaal nogal voort op de al ingezette richting. Matt Damon laat maar weinig zien eigenlijk, verder dan wat heen en weer rennen en een beetje moeilijk kijken komt het nauwelijks. Dan heeft Julia Stiles haast nog meer te doen. Of Joan Allen als Pamela Landy. Maar ook dat alles is vooral voortborduren. Wat me dan wel nog opvalt is Scott Glenn, die nieuw in dit deel hier moeiteloos een ouderwets simpele hiërarchische baas neerzet. Doet hij mooi. Je zou haast denken dat hij zo van een atoomonderzeeër gestapt is, en in plaats van vervroegd pensioen dit baantje heeft gekregen.

Net als de voorgaande delen moet dit slot van de Bourne-trilogie het vooral hebben van de actiescènes, waarbij met name de achtervolging in en op de huizen van Tanger spectaculair te noemen valt. Dat de geloofwaardigheid het voornaamste slachtoffer is van al die sensationele acties, wisten we al uit de voorafgaande films. Maar het draait in deze films niet om geloofwaardigheid, want actie, actie, actie…!
Mijn waardering van de drie delen:
- Bourne Identity 4,0*
- Bourne Supremacy 3,0*
- Bourne Ultimatum 3,5*

avatar van tbouwh
Na Identity en Supremacy is Ultimatum het 3e deel in de Jason Bourne-serie. Omdat de introductie van Bourne al ruimschoots achter de rug is, heeft deel 3 weinig tijd nodig om op gang te komen.
Al meteen worden we getrakteerd op een slinkse Damon, die op ingenieuze wijze journalist Ross te spreken krijgt, voordat hij door zijn roekeloze gedrag wordt neergeschoten.
Daarna vliegt de speelduur van de film eigenlijk redelijk snel voorbij.
The Bourne Ultimatum heeft alle musts van een goede actiefilm: vaart, spanning, goed acteerwerk, goede locaties... noem het maar op.
Damon is weer steady en Strathairn doet het prima als volhardende CIA-man, en Stiles is een veel fijnere verschijning dan de vervelende Potente.
De scene waarin Strathairn erachterkomt dat Damon in zijn eigen kantoor is mijns inziens de beste van de film. De slotscene van the Bourne Supremacy is goed verwerkt in de film, al is ie voor dit deel wel opnieuw opgenomen.
Alhoewel ook dit deel weer goed is, miste ik af en toe toch iets. Het weinig bevredigende einde sloot daar toch ook weer bij aan.
Het wat schokkerige camerawerk droeg daar ook wat aan bij, Greengrass is niet helemaal mijn regisseur. Echt storen deed het echter gelukkig nooit.
Een kleine 4*.

Zwolle84
Niet-verrassende maar wel degelijke en vrij solide film. Daarmee ook gelijk eenvoudig de beste van de oorspronkelijke drie. Verder een serie om snel te vergeten, ik begrijp de populariteit niet zo goed. Nu geef ik gelijk toe dat ik Matt Damon een van de saaiste acteurs vind die ik ken, maar los daarvan stelt het allemaal nog steeds vrij weinig voor.

Maar goed, deze kan ermee door. Top 250 voor zo'n film is alleen te belachelijk voor woorden.

avatar van xxERWINxx
Goed vervolg op deel 2, bij deze zien we weer een herhaling van zetten de achtervolgingen en alles waren weer erg goed, even goed als deel 1 en 2 dus!

avatar van Capablanca
Aaneenschakeling van onzinnige beelden, gevangen door een buitengewoon zenuwachtige cameraman.

avatar van Glennekeeeee
De Bourne trilogie staat als een huis. Misschien wel na Lord of the rings de beste trilogie van de 21e eeuw. Vele films hebben jaren na uitkomen kunnen lenen uit deze serie (kijk maar naar Craigs Bond) en dat is terecht ook. Bourne is een actiester die terwijl ook een gewoon persoon blijft. Deze perfecte balans is nog niet veel ge-evenaart anno 2015.

Het derde deel is dan ook een schitterende apotheose die van begin tot eind voor spanning zorgt met vooral unieke langgerekte actiescènes in verschillende steden. We hebben een schitterende tijd in een station, een heerlijke achtervolging in Tanger en de finale is om duimen en vingers van af te lekken.
De shaky cam is wel niet altijd doeltreffend al is Greengrass wel éen van de weinigen die dit gebruikt het best kan neerzetten.
Toch is er ook 1 minpuntje: ondanks geen moment verveling is het verhaal wat aan de flauwe kant en is het tot aan de finale ietwat leeg waarin de ontrafelingen schaars zijn. Het doet niets af aan het entertainment gehalte. Maar in een slotakkoord zou het niet allemaal in de laatste minuten mogen gelegd worden.

avatar van IH88
The Bourne Ultimatum

The Bourne Ultimatum is een geweldig (voorlopig) sluitstuk van de Bourne films met Matt Damon. Identity ging om de introductie van het personage Jason Bourne en het langzaam achterhalen van zijn identiteit als superspion. Supremacy was een wraakfilm en er werd dieper ingegaan op de missies die Bourne uitvoerde voor de CIA. Ultimatum brengt Bourne na vele omzwervingen terug naar waar het allemaal begon en brengt hem oog in oog met de man die hem gerekruteerd heeft voor de CIA en hem heeft gemaakt tot de man die hij nu is.

Paul Greengrass is weer de regisseur en dat betekent dat de duizelig makende camerabewegingen weer volop aanwezig zijn. Het is niet altijd storend maar het zorgt er wel voor dat vooral de actiescènes moeilijk te volgen zijn. De locaties zijn prachtig gekozen en als Bourne over de daken van Tanger rent kan je niet anders dan bewonderend toekijken. De vechtscene met Desh is trouwens wel een sterk staaltje vechtchoreografie en een hoogtepunt qua actie. Het laatste gedeelte in New York is een aaneenschakeling van spannende scènes en spetterende actie. Maar ik moet een groot compliment maken aan de makers dat het einde geen grote explosie van actie is geworden maar opvallend ingetogen. De scene tussen Damon en Albert Finney is echt knap gedaan en een sterk staaltje acteren van beide acteurs. Joan Allen is weer van de partij als Pamela Landy en ze speelt voortreffelijk. Julia Stiles heeft een grotere rol en maakt daar goed gebruik van en met David Strathairn kan je het nooit fout doen als casting director. De donkere en ijzingwekkende sfeer die deze Bourne films zo kenmerkt wordt door alle acteurs moeiteloos overgenomen. Als laatste wil ik nogmaals Matt Damon eruit lichten die van Jason Bourne zoveel meer maakt dan alleen een moordmachine. Bourne is een persoon met wie je drie films lang meeleeft en waarvan je wilt dat hij zijn geheugen terugkrijgt en zijn geluk tegemoet rent in plaats van constant over zijn schouder te moet blijven kijken. Alhoewel dat laatste waarschijnlijk meer voor de hand ligt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
De makers van de film leren bij en trekken hun conclusies uit de vorige delen. Sterkte van deel 1 was de identiteit van Bourne, deel 2 zakte wat weg omdat het geen blijf wist met de richting die ze uit gingen. Deel 3 weet dat wel en mikt terug op een harde spionage actie thriller. Het script zit wel goed, opnieuw geschreven door Robert Ludlum. De aandacht is net als in deel 2 minder voor Bourne, maar schenkt wel de nodige alternatieven als info over de mensen die op hem jagen en heel veel actie met een spetterende achtervolging. Weer die te drukke montage, waar de makers graag gebruik van maken gedurende de 3 films. Al valt hij hier nog wel mee.

Het aantal acteurs dat de aandacht van Bourne kan wegtrekken is veel minder zodat Matt Damon terug centraal kan staan. Al blinkt hij niet meer zo uit als in het eerste deel. En ook de andere personages zijn wel goed gespeeld, maar uiteindelijk toch ietwat kleurloos.

Toch veel beter dan het vorige deel en hiermee bewezen dat de Bourne-trilogie een zeer sterke reeks is geworden zoals je ze weinig vindt. De enige filmreeks die je hiermee kan vergelijken (Bond even buiten beschouwing gelaten) is die rond Jack Ryan (Hunt for Red October, Patriot Games, Clear and present danger, Sum of all fears)

Dit 3e deel is een vervolg op deel 2 maar door de tijd te nemen is de kwaliteit toch net iets beter. Aanvullend kan gezegd worden dat ook hier de actie sterk is, geen flauw gedoe misplaatste humor of romantiek. Verhaal blijft minder dan deel 1, wat voor een thriller niet onbelangrijk is. Maar de spanning en de achtervolgingen maken wel veel goed. Blijft een goeie franchise.