The Martian (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Drama
144 minuten / 151 minuten (extended cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Matt Damon, Jessica Chastain en Chiwetel Ejiofor

Zes dagen geleden werd astronaut Mark Watney één van de eerste mensen die een voet op Mars zette. Nu is hij er zeker van dat hij de eerste zal zijn die er zal sterven. Na een zandstorm blijft hij alleen achter. Zijn team waant hem dood en Mark kan geen contact opnemen met aarde om te laten weten dat hij nog leeft. En zelfs al zou hij daarin slagen, tegen de tijd dat een reddingsploeg hem bereikt, zouden zijn levensvoorraden reeds lang zijn uitgeput. Maar de kans dat hij door honger zal omkomen, is klein: de beschadigde machine, de genadeloze omgeving of een simpele menselijke fout zullen hem meer dan waarschijnlijk eerder fataal worden.

avatar van AC1
AC1
pampelonne schreef:
wat een gedrocht, zo ontzettend ongeloofwaardig.
het werd op een gegeven moment gewoon lachwekkend, muziek van Abba??

Is het ongeloofwaardig en lachwekkend dat een astronaut naar Disco of ABBA luistert?

avatar van pampelonne
AC1 schreef:

ja, in deze context wel, vind ik.
niks mis met Abba hoor, ik kom zelf uit het discotijdperk...:)

avatar van Capablanca
Leuk kijkspektakel zonder verdere diepgang, gecompenseerd door de gebruikelijke wetenschappelijke onzin.

avatar van Ajax&Litmanen1
De Blu-ray van The Martian lag al vele maanden op me te wachten en deze week heb ik de film dan toch maar eens een herziening gegeven. 2 jaar terug heb ik me er echt goed mee vermaakt in de bioscoop. Het voelt als een echte blockbuster, lekker luchtig, maar echt nog wel spannend en boeiend. Sterk acteerwerk van Damon en de beelden spreken voor zich. Vreselijk mooi gemaakt, vooral de shots van bovenaf op de planeet vond ik erg mooi. Ook de muziek versterkt het gevoel dat dit gewoon met veel plezier gemaakt is, kon er wel de humor van in zien dat je plots ABBA hoort. Destijds gaf ik er ''slechts'' een 3,5* voor, ik vermoed doordat de film op geen enkel vlak heel vernieuwend was, maar omdat het een tweede keer weer zo goed is bevallen gaat er nu wel een verhoging naar 4* in zitten.

avatar van Lord Flashheart
Het filmscript moet al zowat klaar hebben gelegen, nog voor het boek een bestseller werd in 2014. Een aantal familieleden was er lyrisch over en zodoende dus het boek indertijd gelezen. Maar net als het boek, deed de film me niet zoveel.

Het ziet er allemaal gelikt uit en technisch is er echt niet zoveel mis met het verhaal (ook wel het laatste punt waar ik over zal vallen; het is maar waar je je druk om maakt). De schrijver heeft zelfs behoorlijk wat fieldresearch gedaan bij diverse ruimtevaartorganisaties. En natuurlijk hoort daar enige literaire vrijheid bij; het gaat hier tenslotte niet om een studieboek over de ruimtevaart.

Echter mis ik enige binding met de personages. Bij een goed boek of een goede film leef je echt mee met de hoofdpersonen en hoop je dat het allemaal goed afloopt. Je voelt mee met hun angsten en overwinningen. Dat had ik hier geen moment. Alles voelt koud, klinisch, afstandelijk. Geen moment kreeg ik het idee dat Matt Damon daadwerkelijk gevaar liep; niets ten nadele van zijn acteerprestatie. Met de personen op aarde was dat nog minder.

Het kijkt allemaal lekker weg, maar het kwam over als lopende bandwerk. Typische 3*** film voor mij.

avatar van ZenZin
Ik had me er weinig van voorgesteld en dan blijkt het toch nog mee te vallen. Een onderhoudend niemendalletje voor een avondje waar je vooral nergens over moet gaan nadenken want dan is de lol eraf. Zoals eerder al vermeld ontbreekt inderdaad zelfs maar een tikkeltje vorm van diepgang in dit patriotistisch schoolreisje , dat kan je aan Amerikanen wel overlaten, een heerlijk simplistisch volkje. Maar het ziet er goed uit en dat is ook wel eens leuk.

avatar van AC1
AC1
ZenZin schreef:

De maker van deze film (Ridley Scott) is wel op en top Brits.

avatar van sinterklaas
Mijn eerste stem dit jaar.

En Ridley Scott heeft het weer gedaan. Een zeer boeiende, oogstrelende ruimtevertelling. Nee, niet met Aliens, invasies of buitenaardse kolonies... Gewoon over een man die voor dood is achtergelaten op Mars.

Deze man heet Mark Watney... en opnieuw duim ik stevig voor Matt Damon. Deze man is, zoals vermeld, voor dood achtergelaten na een mislukte missie op Mars... Maar, wanneer de crew inmiddels op aarde is teruggekeerd blijkt hij helemaal niet dood te zijn. Ja... wat doe je dan? Miljarden kilometers van jou planeet af... in een rood niemandsland?

De film weet hierbij op een sterke manier te switchen van overlevingsdrama tot de gekte die Mark probeert te onderdrukken. Hij mag van geluk spreken dat er al van te voren een kleine basis is gebouwd op de planeet.... Met een groot voedselvoorraad en een onderdak. Sterker nog, door de biogenetische kennis van Mark weet hij zelfs een tuintje te maken en groente te oogsten... Ook de manieren hoe hij aan water komt blijft een koud kunstje.

De film is een aaneenschakeling van de verbaasde Nasa-leden als de observatie van Mark... die met zijn sarcastische videoverslagen afleiding probeert te zoeken, allerlei manieren verzint om aan zijn levensmiddelen te komen, irriteren aan discomuziek van een van zijn collega's... en dan het uiteindelijke contact met de aarde.

Ridley Scott weet er hier toch wel iets luchtigs van te maken. De eenzaamheid van Mark dringt niet tot diep in je ziel naar binnen, de hoop lijkt grotendeels meer op de voorgrond te treden en ook de vele mislukte pogingen om Mark te redden... Maar opgeven? Homaar...

En inderdaad... Na een fikse eenzame afmatterij verdiend de film wel een happy end. Wel een hele buitengewone wel te verstaan...

Wat ik trouwens wel een vreemde logica vond: Op dat moment dat die capsule klaarstaat op de landingscirkel... Waarom oh waarom moet Mark zo nodig de top losschroeven en eraf schoppen... en alle ramen verwijderen... Dat is toch vragen om problemen?

Maar desalniettemin heb ik weer zeer genoten van de creatie die Scott in elkaar gezet heeft.

avatar van Zwolle84
Schitterende film! Mars fascineert me sinds ik het boek van Joris van Casteren heb gelezen. Nu is The Martian natuurlijk wel flink aangedikt en over de geloofwaardigheid van met name het laatste kwartier zullen we het maar helemaal niet hebben, maar Scott zet hier wel een prachtige sfeer neer.

De gave omgevingen, het gevoel van eenzaamheid, het uitzichtloze, de overlevingsdrang van de mens; het komt hier allemaal erg sterk samen. En dat verpakt in een ouderwetse - in de goede zin van het woord - avonturenfilm waarin ook ruimte is voor de nodige humor.

Wat dat betreft is het een slimme zet om Matt Damon de hoofdrol te laten vertolken. Normaal gesproken is hij zeker niet mijn favoriete acteur, maar hier doet hij precies waar de film om vraagt.

Erg genoten, kortom. Binnenkort ook maar eens aan die Mars-serie op Netflix beginnen.

Prima film. Deed me bij vlagen denken aan Tom Hanks op een eiland. Maar Damon is goed op dreef

avatar van Aazhyd
Geen hoogvlieger, maar zeker vermakelijk met Matt Damon in een goeie rol. Ik vond de special effects met name in het begin wat fake overkomen. De film wordt niet echt spannend omdat het voor de hand ligt dat hij gered wordt.

Ridly, wat is er met je gebeurd? Je was ooit een onovertroffen bekwame regisseur. Als ik de kennis van Andre Kuipers had kon ik het waarheidsgehalte van deze film wat beter inschatten. Maar goed, blijft over een film die voornamelijk gaat over techniek, de linkerhersenhelft en de typisch Amerikaanse mentaliteit van imperialisme, hoogmoed, heldendom en optimisme. Voor het mannelijk publiek hebben ze dan nog de zeer aantrekkelijke Jessica Chastain gecast. Een 6je.

avatar van Captain Proton
Beetje een combinatie van Cast Away met Tom Hanks en Mission to Mars (waar een astronaut groente teelt). The cast was goed, verhaal ook, maar special effects ging. Zoals de meesten hier zeggen, is dat in het begin de special effects over de storm slecht was. En inderdaad. Gelukkig waren de andere special effects wel goed. Toen ik het verhaal hier las, dacht ik: het wordt toch niet een tweede Cast Away achtige film, hè? Daar heb ik geen zin in. Maar het begint al meteen goed. Heb de film helemaal uitgekeken en verveelde me ook geen minuut. Zeker de moeite waard om deze film gezien te hebben. Of ik deze film ooit voor de tweede keer ga kijken? Hmm...

avatar van grandpa
Vandaag nog eens op m'n gemak bekeken. waardering een * omhoog

avatar van Keutul
Langdradige en ongeloofwaardige film waarbij je aan het begin al weet dat het goed gaat aflopen. Je krijgt ook weinig feeling met de personages.

avatar van Shadowed
Ok.

Veel goede geluiden, maar ik vond deze film echt niet heel bijzonder in vergelijking met andere Sci-Fi films. Misschien is het verhaal wat origineler, want de planeet Mars heb ik nog niet vaak gezien in een samenvatting. Maar goed.

Visueel is de film natuurlijk helemaal top. Damon acteert best goed, en de rest is wel ok. Leuke rol van Childish Gambino ook weer. De film wil overigens nergens echt heel spannend worden, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Het verhaal was best boeiend, maar pakte me niet altijd even goed.

Duurt ook misschien iets te lang, en de band met de personages is inderdaad vrij lastig te maken. Voor de rest een prima film. Best een aanradertje voor ScienceFiction fans.

avatar van AJK
AJK
Vette film.
Moet het vooral hebben van het visuele
aspect.Damon acteert er op los.
Het verhaal is mischien vergezocht maar
alles zit zo goed in mekaar dat het geloofwaardig overkomt.Ook nogmaals mede het spel van Damon.Ik heb genoten.4.0