Edge of Tomorrow (2014)

Alternatieve titel: Live Die Repeat: Edge of Tomorrow

3,60 (2055)
2055 stemmen

Verenigde Staten / Australië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Doug Liman
met Tom Cruise, Emily Blunt en Brendan Gleeson

In een nabije toekomst wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens, waar geen enkele militaire macht tegen opgewassen is. Majoor William Cage (Tom Cruise) is een officier die nog nooit een oorlogsfront van dichtbij gezien heeft, totdat hij betrokken raakt bij een zelfmoordmissie. Hij sneuvelt binnen enkele minuten en belandt vervolgens op raadselachtige wijze in een timeloop, waarin hij steeds opnieuw hetzelfde gevecht moet leveren en elke keer weer de dood vindt. Maar na elk gevecht kan Cage meer tegenstand bieden aan zijn tegenstanders, mede dankzij de hulp van Special Forces strijder Rita Vrataski (Emily Blunt). Met elk gevecht tegen de ruimtewezens, komen Cage en Rita een stap dichter bij het verslaan van de vijand.

avatar van Stephan
Maar wie weet... echte Aliens projecteren zichzelf misschien wel via CGI. Punt is dat je met aliens ALLES kunt maken. Zelfs een strandbal zou kunnen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw bekeken op bluray nadat de film 3 jaar terug in de bios grote indruk op me maakte en ik dus graag de film in mijn collectie wilde hebben. Edge of Tomorrow blijft een superieure sci-fi actiefilm met GI dat in het teken van het verhaal staat en niet het gevoel van de film verpest en daarbij steekt alles gewoon echt goed in elkaar, van acteerwerk tot de sfeer en absoluut ook de humor met de sterfscènes met Cruise. Vooral het eerste uur is echt fantastisch, daarna ook nog wel, maar dan gaat het toch meer richting een reguliere actiefilm. Ook erg gave monsterdesigns.

4* stonden en blijven staan.

avatar van FlorisV
Voor de tweede keer bekeken en weer prima vermaakt. De actie is niet zozeer bedoeld als sensatie maar staat den dienste van het verhaal. Het Ground Hog Day gegeven krijgt een originele SF-twist mee. Blunt is stoer, afgetraind en lekker als de "Full Metal Bitch", Cruise irriteert in ieder geval niet. Leuk is dat hij hier eigenlijk een anti-held is en dat helpt.

Die monsters hebben weinig persoonlijkheid en bewegen vooral erg snel. Maar het idee van een Omega opperbrein is wel cool.

Het einde is niet logisch en neigt naar happy ending-pleasing maar ik stoorde me er niet echt aan. Al met al stemt het geheel tevreden.

avatar van Roger Thornhill
In het begin was ik vooral bang dat dit een overbodige variant op Source code zou worden (en bij die film zat ik me vooral te vervelen: hup, gaan we nou alwéér die trein in? o, afgelopen, en hup, daar gáán we weer...), maar Doug Liman houdt de film constant interessant door ook de scènes met “herhalingen van zetten” onderhoudend te maken èn dankzij een dosis zwarte humor à la die andere steeds-dezelfde-dag-steeds-opnieuw-film Groundhog day (erg grappig hoe Tom Cruise hier voor het eerst accepteert dat hij in “J-Squad” terechtkomt en daar zelfs actief aan meewerkt, inclusief de warme handdruk voor Sgt Farell uit Science Hill, Kentucky). Cruise is hier behoorlijk in zijn element met z’n gebruikelijke rol van het brutaaltje dat barst van het zelfvertrouwen (“Can’t stand the sight of blood. Not so much as a paper cut! Heh heh heh”) maar al spoedig een paar toontjes lager moet zingen (Doug Liman wilde de film graag maken "because it showed a role that Tom Cruise hadn't done yet : someone very bad at what they do."). Naast Cruise (die hier toch weer een behoorlijk fysiek-inspannende rol heeft vol struikelingen, duikelingen en botsingen) houdt Emily Blunt zich moeiteloos staande als uiterst geloofwaardige “unsmiling” hard-ass, en het is leuk om Noah Taylor terug te zien : in Vanilla sky speelde hij ook al Tom Cruise’s Tech Support. Minpunten zijn de erg stripachtige octopusvormen van de aliens en het clichématige actiespektakel vol vuurwapengeknetter en CGI-geweld van het laatste halve uur, maar al met al is dit toch een sterke SF-actie-film die het meeste uit zijn mogelijkheden haalt, met dank aan de regisseur die er in zijn carrière toch wel erg vaak in is geslaagd om leuke en boeiende films af te leveren.

goede film , genoten van begin tot het einde .

avatar van Mina2Movie
Goed in elkaar gezette film met aliens, een power vrouw, actie, comedie en Tom Cruise. De time repeat factor is goed doordacht en mooi hoe de cirkel rond is op het eind ! Ik heb zelfs de dvd gekocht...

avatar van John Lee Hooker
Ik kijk nog maar zelden iets op de buis of op het doek; ik woon nu in Bangkok en heb zelfs geen tv maar is niet erg. Met de kerst en nieuwjaar ben ik twee weken naar Nederland op vakantie geweest en toen in het vliegtuig heb ik dit actiespektakel met Cruise op mijn netvlies ontvangen. Lekkere vaart zit erin, en de actie is fraai in beeld gebracht. Er wordt met de tijd gespeeld, wat meestal wel interessant is en Blunt ziet er weer leuk uit. Mijn lange vlucht leek hierdoor ietsjes minder lang te duren en dat was fijn.

avatar van Fisico
Normaal gesproken is dergelijke commerciële blockbuster niet aan mij besteed. Maar ik was echter aangenaam verrast door het concept van het tijdreizen/resetting. Alles behalve origineel uiteraard en ik moest vaak terugdenken aan onder meer Source code of zelfs Groundhog day. Ik had het bijna toen ik een schaamteloze kopie zag van D-Day en overwoog eventjes om de boel stil te leggen. Toch even op de tanden gebeten en ik moet zeggen - na alle clichés overboord gegooid te hebben - dat ik me nog goed vermaakt heb.

Ondanks de veelvuldige herhalingen blijft de film echter boeiend en biedt de film meer inhoud dan de doorsnee film in het genre. Me dit keer eveneens niet geërgerd aan Cruise in soortgelijke rol en ook Blunt was best ok. De beesten zelf vond ik wat minder, weinig karakter, wat te snel ook want ik kon niet volgen met dat huppelen, vliegen en springen. Omega daarentegen als superenergiebron vond ik dan wel weer uitstekend en moest dan ook even denken aan Starship troopers van Verhoeven.
De humor of ironie slaat aan en vooral het eerste deel blijft me bij. Naar het einde toe is het maar gewoontjes en matig (weg concept), maar in zijn geheel beschouwd bovengemiddeld binnen het genre.

De film is een redelijk geslaagde kruising tussen Ground Hog Day (of Source Code) en Independence Day, maar laat ook zien wat dit genre eigenlijk behelst: niet zozeer science fiction maar een filmversie van het gebruikelijke computerspel waarbij je telkens een hoger level moet zien te bereiken maar daarvoor meestal heel vaak dezelfde level moet herspelen om hopelijk een keer de uitgang te vinden.

avatar van des1
Zal wel een generatie ding zijn... maar met zoveel CGI is voor mij de spanning er van af. Doet me meer denken aan een computergame op biosformaat. Ik ben in slaap gevallen. Verspilling ook van zoveel echt acteertalent. Emily Blunt ben ik stiekum verliefd op. Cruise matcht ook niet echt lekker met SF vinnik. Da's net zoiets als Kevin Costner (excelleert in Westerns) die acteert in een spy thriller. Geen rating dus. Ik zie dat ik vanavond een herkansing krijg...

avatar van des1
... en weer in slaap gevallen, pfff.

goede film , genoten van begin tot het einde .
ik was echter aangenaam verrast door het concept van het tijdreizen/resetting.
gmail sign up

avatar van Shadowed
Goed.

Idee is misschien wel een beetje uitgemolken van Groundhog Day, maar dat maakt het hier zeker niet minder vermakelijk. Ook een van de weinige rollen waarin Cruise laat zien dat hij wel degelijk van de automatische piloot afkan.

Ook Blunt speelt een andere rol dan normaal, en dat doet ze ook prima. De Mimics (Aliens) zagen er ook best lollig uit al krijg je niet echt een goed beeld hiervan. Ze bewegen erg snel een meestal schieten ze voor je scherm voorbij. Ook op komische aspecten is de film aanwezig.

Leuke visuele beleving, verhaal niet erg origineel maar leuk genoeg voor goed vermaak.

Het deel dat de dag steeds opnieuw begon vond ik erg vermakelijk, maar helaas moet zo'n film ook eindigen en beginnen.

avatar van Aazhyd
Source Code meets War of the Worlds. Cruise speelt op de automatische piloot. De film wordt nergens heel bizonder, de ideeën en verwikkelingen hebben we allemaal al eens gezien. De film zag er ook tamelijk nep uit. Al dat special effects gedoe.

Matig filmpje, die nog het meest weg heeft van een computerspelletje. Dan speel ik die liever zelf.

Het timelapse principe is al in tig films gebruikt, denken we maar aan Source Code of recenter Happy Death Day. Ook het human vs aliens is al veel aan bod gekomen; bekendste daar zijn uiteraard de Alien franchise maar ook bijv. War of the Worlds (niet geheel toevallig ook met Tom cruise).
In deze film worden verschillende elementen gecombineerd, maar tegelijkertijd toch ook goed uitgewerkt. Het timelapse principe wordt zo niet uitgemolken, maar komt versneld aan bod (zodat je je er niet aan begint te ergeren). De suspens blijft daardoor continu aanwezig.
Negatief is dat er - zoals met zoveel timelapse films - de logica soms ver weg is. Waarom wordt een sergeant in de frontlinie gesmeten, hoe kan de generaal na 10* plots iets anders doen (overtuigd?), als de Alpha telkens leert, hoe komt het dan dat ze hun komst niet kunnen vermijden (after all komen zij even vaak terug als de hoofdpersonages), etc.
Los van dit dus zeker wel leuk filmpje, maar de originaliteit (en logica) ontbreekt dus

avatar van Donn Gosse
Schitterend!

avatar van Roel_
Een beetje Groundhog Day met aliens...

Dit is zo'n film die kun je af en toe gewoon nog eens terugzien zonder dat het verveeld.
Thema van de film is niet nieuw.
Groundhog day was (volgens mij) het origineel en de komische versie en dit is de zeer avontuurlijke versie.
Mooi gemaakt.

avatar van Stephan
Na herziening het volle pond. Geweldig hoe Cruise van gluiperige salesman, van laffe hond tot keiharde killer groeit. Van gewetenloos tot emphatisch. Het zit m vooral in de kleine details. De blikken van hem als hij voor het eerst in het harnas loopt. Op zoek naar de dichtstbijzijnde uitgang. Hilarisch.

De hele opbouw is gewoon geweldig. Het tempo, de humor en de actie.

avatar van Ste*
Het is even inkomen, maar het ontpopt zich tot een heel leuke film. Doordat het een verfrissende opzet heeft en niet een standaard alien verslaan-verhaaltje is, is het een stuk leuker om te kijken dan het normaal (voor mij) zou zijn. Ook doordat de videogame-achtige opzet van 'steeds een level verder komen' er echt voor zorgt dat je geïnvesteerd raakt, maar het verhaal niet met onnodig veel twists en plot-onzin vertelt hoeft te worden.

Ik vond dat wat de film wel en juist niet liet zien aan herhaling (soms moet je maar aannemen dat ze al veel vaker op een bepaald punt geweest zijn) ook echt precies in de goede mate en met de juiste pacing gedaan, best knap.
Het zorgt als bijkomstigheid ook voor een leuke interactie tussen Cruise en Blunt, en ook wel voor een luchtige sfeer die het geheel heel aangenaam maakt om te kijken.

Sowieso leuk dat Tom Cruise eens niet de standaard alleskunnende vechtersbaas is (in het begin), maar dat er net wat meer luchtigheid en humor in zijn performance zit dan je normaal zou zien.

Ziet er ook prima uit, niet te lang en met teveel randgedoe, prima film.

avatar van N00dles
Als je Groundhog Day kruist met een post-apocalyptische SF-variant van Full Metal Jacket en Bill Murray vervangt door Tom Cruise, krijg je deze verrassend leuke film uit de koker rollen. De film lijkt eerst een beetje kluchterig te beginnen met Tom Cruise als majoor die door een 'misverstand' wordt gerekruteerd als gewone soldaat en van daaruit aan het voorfront belandt met alle gevolgen van dien. Daarna neemt het plot een verrassende wending wanneer hij opnieuw wakker wordt op de legerbasis en weet hij in een soort videogame-achtige toestand van respawnen en trial-and-error steeds 'verder' te komen in de strijd tegen de buitenaardse Mimics.

Ondanks de herhalingen weet de film een vlot tempo aan te houden en zakt het nergens in. Daar waar het nodig is worden kleine tijdsprongen genomen om de kijker te laten wennen aan de vertelstructuur, maar ook wordt de kijker nog regelmatig verrast door bepaalde delen weg te laten en andere delen voor het eerst te laten zien. De snelle montage maakt het vaak ook erg grappig.

Sowieso de leukste (recente) film van Tom Cruise.

avatar van Rickazio
Tof verhaal (origineel) toffe setting, toffe acteurs... 4*

Eindelijk eens een goeie film in de jaren 2010 , die zie je namelijk niet veel meer.
maar ja een goed acteur zoals Tom Cruise die in films als Topgun uit de jaren 80 al meespeelde zie je ook niet meer tegenwoordig,

avatar van Ajax&Litmanen1
Antinous schreef:

Wat een vreselijke onzin. Dan moet je toch eens jezelf wat in films gaan verdiepen.

avatar van ILDIB
Film met een leuke insteek ala groundhog. cruise is te pruimen zolang ie niet de held speelt. helaas is dat t laatste half uur t geval. maar tot dan met dan prima.

overigens naast groundhog day jatwerk uit private ryan, matrix, full metal jacket en battleship

Goede SciFi-actiefilm, met als extra het 'resetten' en de leuke humor.

avatar van des1
Eindelijk afgezien. 2,5 *.

avatar van psychopath
Weer gezien en verhoogd. Wat het grappige is is dat ik echt een hekel heb aan Tom Cruise als persoon maar zijn films, gewoon A klasse .

Edge of tomorrow heeft de juiste actie, CGI en humor. De juiste combinatie voor mij.

avatar van just0408
Ik vind dit persoonlijk de beste film met Tom Cruise.

Tom Cruise kennen we vooral van macho rollen waarin hij met stalen zenuwen onmogelijke opdrachten volbrengt, zoals in Mission Impossible. Daarom is het mooi om eens te zien dat, althans in het begin van deze film, hij de rol speelt van een bange anti-held. Verder is de film natuurlijk een variatie op het thema van Groundhog Day, maar ik vind hem spannend en onderhoudend genoeg om te boeien .