Edge of Tomorrow (2014)

Alternatieve titel: Live Die Repeat: Edge of Tomorrow

3,59
1952 stemmen

Verenigde Staten / Australiƫ
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Doug Liman
met Tom Cruise, Emily Blunt en Brendan Gleeson

In een nabije toekomst wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens, waar geen enkele militaire macht tegen opgewassen is. Majoor William Cage (Tom Cruise) is een officier die nog nooit een oorlogsfront van dichtbij gezien heeft, totdat hij betrokken raakt bij een zelfmoordmissie. Hij sneuvelt binnen enkele minuten en belandt vervolgens op raadselachtige wijze in een timeloop, waarin hij steeds opnieuw hetzelfde gevecht moet leveren en elke keer weer de dood vindt. Maar na elk gevecht kan Cage meer tegenstand bieden aan zijn tegenstanders, mede dankzij de hulp van Special Forces strijder Rita Vrataski (Emily Blunt). Met elk gevecht tegen de ruimtewezens, komen Cage en Rita een stap dichter bij het verslaan van de vijand.

336 BERICHTEN 88 MENINGEN
avatar van Stephan
Maar wie weet... echte Aliens projecteren zichzelf misschien wel via CGI. Punt is dat je met aliens ALLES kunt maken. Zelfs een strandbal zou kunnen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw bekeken op bluray nadat de film 3 jaar terug in de bios grote indruk op me maakte en ik dus graag de film in mijn collectie wilde hebben. Edge of Tomorrow blijft een superieure sci-fi actiefilm met GI dat in het teken van het verhaal staat en niet het gevoel van de film verpest en daarbij steekt alles gewoon echt goed in elkaar, van acteerwerk tot de sfeer en absoluut ook de humor met de sterfscènes met Cruise. Vooral het eerste uur is echt fantastisch, daarna ook nog wel, maar dan gaat het toch meer richting een reguliere actiefilm. Ook erg gave monsterdesigns.

4* stonden en blijven staan.

avatar van memento12

avatar van FlorisV
Voor de tweede keer bekeken en weer prima vermaakt. De actie is niet zozeer bedoeld als sensatie maar staat den dienste van het verhaal. Het Ground Hog Day gegeven krijgt een originele SF-twist mee. Blunt is stoer, afgetraind en lekker als de "Full Metal Bitch", Cruise irriteert in ieder geval niet. Leuk is dat hij hier eigenlijk een anti-held is en dat helpt.

Die monsters hebben weinig persoonlijkheid en bewegen vooral erg snel. Maar het idee van een Omega opperbrein is wel cool.

Het einde is niet logisch en neigt naar happy ending-pleasing maar ik stoorde me er niet echt aan. Al met al stemt het geheel tevreden.

avatar van Roger Thornhill
In het begin was ik vooral bang dat dit een overbodige variant op Source code zou worden (en bij die film zat ik me vooral te vervelen: hup, gaan we nou alwéér die trein in? o, afgelopen, en hup, daar gáán we weer...), maar Doug Liman houdt de film constant interessant door ook de scènes met “herhalingen van zetten” onderhoudend te maken èn dankzij een dosis zwarte humor à la die andere steeds-dezelfde-dag-steeds-opnieuw-film Groundhog day (erg grappig hoe Tom Cruise hier voor het eerst accepteert dat hij in “J-Squad” terechtkomt en daar zelfs actief aan meewerkt, inclusief de warme handdruk voor Sgt Farell uit Science Hill, Kentucky). Cruise is hier behoorlijk in zijn element met z’n gebruikelijke rol van het brutaaltje dat barst van het zelfvertrouwen (“Can’t stand the sight of blood. Not so much as a paper cut! Heh heh heh”) maar al spoedig een paar toontjes lager moet zingen (Doug Liman wilde de film graag maken "because it showed a role that Tom Cruise hadn't done yet : someone very bad at what they do."). Naast Cruise (die hier toch weer een behoorlijk fysiek-inspannende rol heeft vol struikelingen, duikelingen en botsingen) houdt Emily Blunt zich moeiteloos staande als uiterst geloofwaardige “unsmiling” hard-ass, en het is leuk om Noah Taylor terug te zien : in Vanilla sky speelde hij ook al Tom Cruise’s Tech Support. Minpunten zijn de erg stripachtige octopusvormen van de aliens en het clichématige actiespektakel vol vuurwapengeknetter en CGI-geweld van het laatste halve uur, maar al met al is dit toch een sterke SF-actie-film die het meeste uit zijn mogelijkheden haalt, met dank aan de regisseur die er in zijn carrière toch wel erg vaak in is geslaagd om leuke en boeiende films af te leveren.