Edge of Tomorrow (2014)

Alternatieve titel: Live Die Repeat: Edge of Tomorrow

Verenigde Staten / Australië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Doug Liman
met Tom Cruise, Emily Blunt en Brendan Gleeson

In een nabije toekomst wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens, waar geen enkele militaire macht tegen opgewassen is. Majoor William Cage (Tom Cruise) is een officier die nog nooit een oorlogsfront van dichtbij gezien heeft, totdat hij betrokken raakt bij een zelfmoordmissie. Hij sneuvelt binnen enkele minuten en belandt vervolgens op raadselachtige wijze in een timeloop, waarin hij steeds opnieuw hetzelfde gevecht moet leveren en elke keer weer de dood vindt. Maar na elk gevecht kan Cage meer tegenstand bieden aan zijn tegenstanders, mede dankzij de hulp van Special Forces strijder Rita Vrataski (Emily Blunt). Met elk gevecht tegen de ruimtewezens, komen Cage en Rita een stap dichter bij het verslaan van de vijand.

avatar van psychopath
Weer gezien en verhoogd. Wat het grappige is is dat ik echt een hekel heb aan Tom Cruise als persoon maar zijn films, gewoon A klasse .

Edge of tomorrow heeft de juiste actie, CGI en humor. De juiste combinatie voor mij.

just0408
Ik vind dit persoonlijk de beste film met Tom Cruise.

Tom Cruise kennen we vooral van macho rollen waarin hij met stalen zenuwen onmogelijke opdrachten volbrengt, zoals in Mission Impossible. Daarom is het mooi om eens te zien dat, althans in het begin van deze film, hij de rol speelt van een bange anti-held. Verder is de film natuurlijk een variatie op het thema van Groundhog Day, maar ik vind hem spannend en onderhoudend genoeg om te boeien .

I personally think this is the best film with Tom Cruise.
LiteBlue USPS Gov

avatar van ILDIB
Weer gezien blijft goede film. Alleen lijkt me de laatste minuut onmogelijk.

avatar van Lovelyboy
Een film die mij aanvankelijk weinig trok en ik op een hoop veegde met Oblivion en Elysium onder de noemer dat het sci-fi was en waarschijnlijk alle drie zo kort na elkaar uitkomend erg veel op elkaar zouden lijken. Toch inmiddels alle drie gezien en mijn vooroordelen aan de kant gezet.

Edge of Tomorrow is een uiterst sfeer- en stijlvolle film met veel vaart en humor. In eerste instantie zou het repetitieve kunnen gaan vervelen maar dit wordt uiterst vermakelijk en kunstig gebracht. Zo valt het karakter Cage sowieso op als de niet bepaalde stoere man die Cruise anders speelt maar een eerste klas lafbek die uiteindelijk snel leert. Weer eens iets anders dan de rollen in de MI reeks.

De muziek valt op, de CGI qua gevechten en aliens is indrukwekkend, Bill Paxton vind ik persoonlijk erg goed als sergeant, Charlotte Riley, de vrouw van Tom Hardy, komt voorbij als vuilgebekt teamlid, Blunt altijd leuk, en halverwege krijgt de film een hele aardige omslag naar iets duisters en onoverwinnelijks. Slechts in de eindstrijd is het onwaarschijnlijk hoeveel klappen een mens kan incasseren.

De film is een uiterst vermakelijke en vooral vlot geheel, het verhaal zit prima in elkaar tot de laatste paar minuten die een beetje jammer zijn, en verder is het puur vermaak. Het is dat de film innemend is qua humor en er erg goed uitziet, anders had ik het maar een behoorlijk doorsnee film gevonden.

avatar van Simon Belmont
Wat een superlekkere film is dit toch. Recent heb ik 'm nogmaals gekeken, dit keer in 3D op een 65" plasma TV en hij overtuigde wederom. Het 3D-effect werkte perfect en zorgde er voor dat ik de film op zo'n 1,5 meter afstand van de TV perfect, beeldvullend zeg maar, kon volgen.
Het verhaal zelf is ook overtuigend. Veel actie en spanning en niet te veel, maar ook niet te weinig, dialogen. En, zoals je gewend ben van Tom Cruise, hier en daar wat humor. Niks mis mee.

psychopath schreef:

Dus je hebt de persoon Tom Cruise al eens ontmoet en gesproken. Ik ken zijn films, maar de persoon Tom Cruise ken ik niet, ik heb hem nog nooit ontmoet. Dus vertel mij eens over je ontmoeting met hem, wat heeft hij tegen je gezegd of gedaan dat ervoor gezorgd heeft dat je een hekel aan hem hebt.

avatar van psychopath
Johnny007 schreef:

Niet zo bijdehand doen.

Ik vond het toch tegenvallen. Het concept is zeker niet nieuw en dan ook nog eens mager in zijn soort (is mijn persoonlijke mening). Ik vond bijvoorbeeld de film de source code een stuk beter in elkaar zitten.

Leuk om gezien te hebben, maar morgen al weer vergeten ben ik bang...

Wat een lekkere film. In een heerlijke vaart en met strakke montage vliegen de 2 uur voorbij. Het verhaal zit, ondanks het wat ongeloofwaardige principe, goed in elkaar en wordt gebracht met vette actiescènes en de nodige dosis geslaagde humor. De CGI is dik in orde, zoals eigenlijk alle visuele aspecten van Edge Of Tomorrow gewoon dik in orde zijn. Een mooie, degelijke en vermakelijk actie knaller.

avatar van chucknorris
Leuk idee, fraai gemaakt, maar het deed me allemaal bijzonder weinig.

avatar van revadebe
Waarom blijft omega dood na de laatste reset? Ik heb hier nog geen goede verklaring voor gelezen op internet en ik vind het einde daardoor wel wat makkelijk.

revadebe schreef:

Ik denk dat de Omega besefte dat hij verloor en er vandoor ging? Misschien naar een andere planeet? Maar goed dat is gewoon speculatief, het had inderdaad wel wat duidelijker gekund ja.

avatar van Billy-Pilgrim
Gisteren gezien. Ben overtuigd. Vlotte actiefilm met een "groundhog day" opzet. Door deze opzet zien we de onovertroffen actieheld Tom Cruise eindelijk eens sterven, en dan gelijk heel vaak. Op zich jammer dat de film niet voor 16+ gemaakt is, want dan was er ook was meer artistieke ruimte voor gruwelijke kill-scenes. Gelukkig blijft er genoeg te genieten over. Het plot is interessant en hoewel dus al eerder gedaan verveelt het geen moment en zorgt het zowaar voor een actiefilm die mij tot het einde bleef boeien. De spanning wordt goed opgebouwd en waar je meestal wel het idee hebt bij zulke films dat het afstreeft op een happy ending, blijft dat hier tot op het eind onduidelijk. De film heeft natuurlijk goed bronmateriaal met de Japanse novel en anime waar het op gebaseerd is. Een van de leukere actiefilms die ik de laatste jaren heb gezien!

avatar van TornadoEF5
Mooie film, al duurde het even voor ik erin kwam en vind ik Cruise niet geweldig acteren. Maar al bij al toch weer een zeer geslaagde film.

Leuk met vooral een sterk begin/eerste helft. Naar het einde toe wordt het toch wat voorspelbaar zoals bij helaas zoveel films. Cruise is ook allang geen bijzondere acteur meer. Maargoed; daar moet deze film het ook niet per se van hebben. Ok dus maar niet per se een aanrader.

avatar van pierre18
Meestal kan ik die Tom Cruise niet luchten of zien, maar in deze film draait het gelukkig meer om het verhaal dan om die kwijlebabbel Cruise zelf. Dit keer is de montage zo goed in elkaar gezet dat de vaart er goed In zit. Alleen is het laatste deel dan weer sterk Hollywood. Maar goed dit weet je ook als je aan zo'n movie begint. Ik heb weleens overwogen om de laatste 10 minuten gewoon te skippen, dan blijft er genoeg over en wordt je niet op helden epossen getrakteerd.

avatar van Aazhyd
Opnieuw gezien. Groundhog Day meets Starship Troopers. Het gaat hier natuurlijk vooral om de actie en die is er genoeg. Voor Cruise is dit toch een dertien in een dozijn film. Vermakelijk, maar gaat niet diep. En die stereotype soldatenmentaliteit gaat je de keel uithangen.

avatar van Movie Jim
Redelijke film.
Ik vond het geen slechte sciencefiction met de mimics.
Edge of tomorrow is al veel beter dan War of the worlds.
En Tom Cruise speelt steeds beter naarmate de film vordert, hij moet de vechtoefening herhalen.
Maar als je Edge of tomorrow 2 keer gezien hebt ben ik zelf niet meer verrast.
Ik geef een 3,0.

avatar van Capablanca
Vermakelijk, maar volgende week ben ik hem vergeten.